text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">W dniu 5 grudnia 1975 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradująca pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— projekt planu i budżetu na 1976 r. w częściach dotyczących: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie opieki społecznej,</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— sprawozdanie podkomisji o rządowym projekcie ustawy o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących pracę na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z ministrem Tadeuszem Rudolfem, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Ryszardem Brzozowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, CRZZ oraz dyrektor zespołu NIK — Eugeniusz Polakowski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Informację o projekcie planu i budżetu Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych na 1976 r. przedstawił minister Tadeusz Rudolf.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Z informacji tej wynika, że wynikające z uchwał VI Zjazdu PZPR zadania na lata 1971–1975 w zakresie wszystkich sfer problematyki społecznej, zrealizowane i przekroczone.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Plan na rok 1976 przewiduje wzrost zatrudnienia o 1,5 proc. Jest to tempo wolniejsze niż w latach ubiegłych. Wynika to z nowej sytuacji na rynku pracy. Szybsze będzie tempo wzrostu zatrudnienia w usługach.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Rozważając problemy zatrudnienia trzeba mieć na uwadze, że wydłużanie się przeciętnego okresu urlopów oraz proces skracania czasu pracy będą w konsekwencji prowadziły do zmian w bilansie czasu prądy. Stwarzać to będzie konieczność podejmowania konsekwentnych działań na rzecz racjonalizacji zatrudnienia, wzrostu wydajności pracy w produkcji i usługach oraz większej dyscypliny pracy i lepszego wykorzystania czasu pracy. Wysokie nakłady inwestycyjne poniesione zwłaszcza w ostatnich latach bieżącego 5-lecla, powinny procentować m.in. odpowiednim wzrostem wydajności pracy. Wytworzony ostatnio klimat zrozumienia, że bardzo oszczędna gospodarka zasobami pracy jest rzeczą niezbędną, powinien być także bardzo pomocny w realizacji zadań zmierzających do większej efektywności pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">W dziedzinie płac, obok dalszej realizacji programu regulacji płac przewidzianych w uchwale XII Plenum KC PZPR, przewiduje się: opracowanie szczegółowego programu polityki płac na lata 1976–1980 zgodnie z kierunkami przyjętymi przez VII Zjazd PZPR i założeniami planu 5-letniego oraz objęciem nowymi zasadami systemu ekonomiczno-finansowego dalszych jednostek inicjujących. Równolegle z rozszerzeniem skali wdrożeń nowego systemu przewiduje się przeprowadzenie określonych zmian i udoskonaleń zasad tworzenia i gospodarowania funduszem płac w tych jednostkach.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W zakresie świadczeń i ubezpieczeń oraz działalności socjalnej kontynuowana będzie realizacja podwyżek rent i emerytur zgodnie z uchwałami XII Plenum KC PZPR; prowadzone będą prace nad propozycjami dalszego doskonalenia systemu świadczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Kontynuowane będą prace zmierzające do lepszego wykorzystania bazy socjalnej i rozszerzenia form wypoczynku. Zamierza się opracować zasady pomocy mieszkaniowej oraz uporządkować sprawy zbiorowego zakwaterowania pracowników.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W dziedzinie prawa pracy będzie kontynuowana działalność zmierzająca do pełnego wdrożenia w życie nowego Kodeksu pracy oraz jego szerokiej popularyzacji, zwłaszcza przez rozwijanie działalności wydawniczej.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZofiaŁadyńska">Postępująca aktywizacja zawodowa kobiet wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na problem pomocy kobiecie wychowującej małe dziecko.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZofiaŁadyńska">Brak miejsc w żłobkach i przedszkolach i wysokie koszty inwestycji w tym zakresie każą myśleć o innych formach pomocy kobiecie, zwłaszcza pomocy materialnej dla matek korzystających z bezpłatnych urlopów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławRostworowski">Rozważyć trzeba możliwość likwidacji t.zw, starego portfelu rent.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BronisławJaromin">Problem młodych ludzi uchylających się od pracy i nauki nie osiągnął w Polsce takiej skali, jak w wielu innych krajach. Nie zwalnia to od poszukiwania dróg zlikwidowania w zarodku tego szkodliwego społecznie zjawiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MariaGajecka">Na szczególne poparcie zasługują zamierzenia dotyczące racjonalizacji zatrudnienia. Jest to tym ważniejsze, że dalszy rozwój gospodarczy naszego kraju będzie się odbywał w warunkach malejącego dopływu nowej siły roboczej.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MariaGajecka">Z uznaniem należy ocenić ambitne zamierzenia resortu na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunków socjalnych załóg. Obecnie często jeszcze dążenie do uzyskania przez nowe zakłady pełne mocy produkcyjnych nie idzie w parze z zapewnieniem odpowiednich warunków pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzRaszkowski">W minionym 5-leciu osiągnięto poważne postępy w prawidłowej realizacji założeń polityki zatrudnienia, wiele problemów nie zostało jednak rozwiązanych. Należy do nich m.in. problem fluktuacji załóg. Przedsięwzięte w ostatnich latach środki nie zmniejszyły w dostatecznym stopniu rozmiarów tego zjawiska. Należy poszukiwać dróg prowadzących do dalszej poprawy sytuacji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzRaszkowski">W wielu zakładach wzrost wydajności pracy uzależniony jest od sprawności działania służby ruchu. Opóźnienia w usuwaniu awarii urządzeń i maszyn powodują postoje niezawinione przez pracowników i obniżają wydajność ich pracy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzRaszkowski">Więcej uwagi poświęcić trzeba poprawie warunków pracy w starych zakładach produkcyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BronisławKnapik">Dalszy wzrost poziomu życia uzależniony jest od osiąganych efektów produkcyjnych, od wzrostu wydajności pracy. Czynnikiem hamującym jest niezadowalający jeszcze poziom dyscypliny pracy. Niepokoi zbyt liberalny stosunek kierownictwa zakładów do naruszania dyscypliny; bywa to niejednokrotnie wywoływane trudnościami, na jakie napotykają zakłady przy werbowaniu pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#FranciszekKrengelewski">Ambitne zamierzenia resortu na rzecz poprawy warunków bezpieczeństwa pracy zasługują na pozytywną ocenę. Szczególne zainteresowanie budzą projekty wdrażania nawyku bezpiecznej pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#FranciszekKrengelewski">Wydłużanie czasu wolnego od pracy powoduje wzrost zapotrzebowania na wszelkie formy organizacyjne sobotnio-niedzielnego wypoczynku. Zapewnić trzeba bazę dla tego wypoczynku.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#FranciszekKrengelewski">Potrzebna jest szersza popularyzacja nowego kodeksu pracy. Celowe byłoby przygotowanie popularnego wydawnictwa, obejmującego kodeks wraz z zespołem aktów wykonawczych oraz orzecznictwem Sądu Najwyższego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#FranciszekKrengelewski">Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister pracy, płac i spraw socjalnych - Tadeusz Rudolf.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#FranciszekKrengelewski">Na zakończenie dyskusji głos zabrała przewodnicząca Komisji poseł Irena Sroczyńska (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#FranciszekKrengelewski">Zaplanowane na 1976 rok zadania resortu wydają się ambitne a równocześnie realne. Słuszna jest koncentracja uwagi resortów na prawidłowej realizacji polityki zatrudnienia oraz na poprawie warunków pracy. Interesująca wydaje się inicjatywa jednoczesnego opracowywania planów produkcyjnych poszczególnych zakładów i planów poprawy warunków pracy i warunków socjalnych załóg. Godnym poparcia wydaje się również dążenie do upowszechniania pracy w nie pełnym wymiarze godzin.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#FranciszekKrengelewski">Społecznie uzasadniony jest przyjęty kierunek rozwoju świadczeń socjalnych. Szczególną troską należy w najbliższych latach otoczyć ludzi w podeszłym wieku, dążąc do stopniowego eliminowania tzw. starego portfela rent.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#FranciszekKrengelewski">W centrum uwagi powinny się znaleźć problemy doskonalenia form pomocy dla kobiet wychowujących dzieci do lat trzech. Rozważenia wymaga możliwość przyznania pomocy materialnej kobiecie korzystającej z bezpłatnego urlopu na wychowanie dziecka.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#FranciszekKrengelewski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu w części dotyczącej Ministerstwa Pracy, Płac i Spraw Socjalnych. Uwagi wnioski wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#FranciszekKrengelewski">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekt planu i budżetu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej - w zakresie opieki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#FranciszekKrengelewski">Założenia planu i budżetu przedstawił wiceminister zdrowia i opieki społecznej - Ryszard Brzozowski.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#FranciszekKrengelewski">Miniona 5-latka jest pierwszą, w której zadania w dziedzinie budowy domów opieki społecznej będą w pełni wykonane. Plan zakładał zwiększenie ilości miejsc w tych domach o 9.612, przybędzie - 10.735 łóżek, 3-krotnie przekroczona zostanie ilość miejsc uzyskanych dzięki remontom kapitalnym i adaptacji budynków.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#FranciszekKrengelewski">W 1976 r. przybędzie ponad 1500 miejsc w nowych domach opieki społecznej oraz 900 miejsc w obiektach adaptowanych. Szczególną uwagę przywiązywać się będzie do zwiększenia ilości miejsc dla dzieci głęboko upośledzonych. Przewidywane inwestycje nie pozwolą na likwidację dysproporcji w rozmieszczeniu domów opieki społecznej w poszczególnych województwach. Liczyć się trzeba również ze znacznym wzrostem liczby osób, które kwalifikują się do przebywania w domach opieki.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#FranciszekKrengelewski">Plan na 1978 r. zakłada zwiększenie świadczeń to pieniężnych z tytułu opieki społecznej do 1,2 mld zł, co oznacza podwojenie w stosunku do 1970 r. środków przeznaczonych na ten cel. Wzrasta dotacja na działalność Caritasu.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#FranciszekKrengelewski">Przewiduje się poprawę w organizacji służb społecznych i wzrost zatrudnienia w tych służbach o 13 proc. przede wszystkim pracowników socjalnych z odpowiednim przygotowaniem. Zakończona zostanie organizacja sieci wojewódzkich ośrodków opieki społecznej, wzrośnie ilość prawników socjalnych w gminnych ośrodkach zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#FranciszekKrengelewski">Rozmiary rehabilitacji zawodowej i szkolenia inwalidów utrzymają się na poziomie roku bieżącego.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#FranciszekKrengelewski">Nadal zacieśniana będzie współpraca służb opieki społecznej z Polskim Czerwonym Krzyżem i z Polskim Komitetem Pomocy Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZofiaŁadyńska">Niektóre inwestycje w zakresie pomocy społecznej powinny być podejmowane także.ze, środków Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Popularyzacji świadczeń na rzecz NFOZ sprzyjałoby wydatkowanie uzyskanych tą drogą środków na obiekty potrzebne w tych regionach, w których przeprowadzana jest zbiórka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławRostworowski">Postęp w świadczeniach w ramach opieki społecznej jest wyraźny. Wzrosła liczba miejsc w domach opieki. Rozwinęła się działalność organizacji społecznych w tym zakresie. Zamierzony wzrost ilości miejsc w domach opieki jest jednak jeszcze zbyt skromny w stosunku do potrzeb. Rozwijać należy formy opieki domowej. Wymagać to będzie odpowiednich środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MariaGajecka">Nowe województwa powinny podjąć we własnym zakresie budowę domu opieki społecznej. Od władz terenowych w dużym stopniu zależy włączenie tych zadań, do planów inwestycyjnych. Zwiększeniu powinna ulec ilość społecznych opiekunów domowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BronisławKnapik">W niektórych nowo utworzonych województwach inwestycje o charakterze społecznym zostały wstrzymane. Wśród nawału spraw wymagających rozwiązania w toku reorganizacji, sprawy opieki społecznej zostały zepchnięte na dalszy plan. Trzeba przywrócić im należytą rangę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DanielaLiberadzka">Zakres opieki społecznej uległ ostatnio znacznemu rozszerzeniu, coraz lepiej rozpoznaje się i zaspokaja potrzeby w tej dziedzinie. Niektóre nowe województwa opracowały już Zastawienia potrzeb; opracowane plany przewidują dotarcie do środowisk i rejonów, w których do tej pory opieka społeczna nie działała Najwięcej; uwagi poświęcić trzeba organizowaniu praktycznej nauki zawodu dla dzieci upośledzonych umysłowo, uwzględniając rodzaj kalectwa czy schodzenia.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DanielaLiberadzka">Należałoby rozważyć możliwość zwiększenia wydatków budżetu na zasiłki okresowe i pomoc w naturze ludziom potrzebującym. W wielu województwach notuje się niedobory tych środków zwłaszcza na zasiłki jednorazowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#FranciszekKrengelewski">Trudności z wykonaniem inwestycji służby zdrowia i domów opieki zostały przezwyciężone; należy to podkreślić z zadowoleniem, liczba osób oczekujących na umieszczenie w domach opieki społecznej nadal jest jeszcze znaczna. Nożyce między potrzebami a możliwościami zaspokojenia rozwierają się i dlatego należy w przyszłym planie 5 letnim przewidzieć na ten cel Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister zdrowia i opieki społecznej Ryszard Brzozowski.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#FranciszekKrengelewski">Liczba oczekujących na miejsca w domach opieki społecznej wzrosła z 15,3 tys. w 1974 r. do około 15 tys. w r.1975- Szczególną uwagę zamierza poświęcić resort rozwojowi opieki pozazakładowej. Obecnie korzysta z niej ok. 20 tys. osób, dąży się do stworzenia możliwości korzystania z tej formy opieki 80 tys. Zapotrzebowanie na tę formę opieki rosnąć będzie szczególnie szybko, jako że przeważająca część ludzi potrzebujących opieki nie chce opuszczać swego domu, jeżeli ma zapewnioną stałą pomoc. Tendencjom tym sprzyja stała poprawa warunków mieszkaniowych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#FranciszekKrengelewski">Środki z NFZ służą głównie budowie placówek służby zdrowia. Wysuwane są postulaty, by część tych środków przeznaczać na domy opieki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#FranciszekKrengelewski">Resort będzie rozszerzał działalność w zakresie opieki społecznej licząc tak jak. dotąd na aktywność PKPS i PCK oraz pomocy sąsiedzkiej. Liczymy także na wrażliwość społeczną, której przykładów mamy już bardzo wiele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#IrenaSroczyńska">W trakcie realizacji zadań w roku przyszłym należy dążyć do wygospodarowania środków na zaspokojenie pilnych potrzeb opieki społecznej. Trzeba szerzej rozwijać zastępcze formy opieki w miejscu zamieszkania i świadczenia w naturze dla ludzi potrzebujących takiej pomocy. Trzeba także szukać rezerw w postaci pomieszczeń zastępczych, które można adaptować na domy opieki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#IrenaSroczyńska">Komisja przyjęła plan i budżet na rok 1976 Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie opieki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#IrenaSroczyńska">Uwagi i wnioski wypływające z przebiegu obrad Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Wnioski obejmują również propozycję zwiększenia wydatków budżetowych na zasiłki i pomoc w naturze.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#IrenaSroczyńska">Komisja wysłuchała sprawozdania podkomisji o rządowym projekcie ustawy o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących pracę na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy ajencyjnej lub umowy zlecenie. Podkomisja wyłoniona została na wspólnym posiedzeniu z Komisją Prac Ustawodawczych w dniu 18 listopada br. ([nieczytelne] BPS Nr 813/VI). Sprawozdanie przedstawiła poseł Jadwiga Grześkowiak (SD), Komisja przyjęła rządowy projekt ustawy z poprawkami zaproponowanymi przez podkomisję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>