text_structure.xml
8.14 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 4 maja 1972 r. Komisja Pracy i Spraw Socjalnych, obradującą pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), rozpatrzyła informację o zamierzeniach i kierunkach działania resortu zdrowia i opieki społecznej — w zakresie opieki społecznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Ryszardem Brzozowskim, Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem Bolesławem Szlęzakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Informację o zamierzeniach i kierunkach działanie resortu zdrowia i opieki społecznej w zakresie opieki społecznej przedstawił wiceminister Ryszard Brzozowski (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Maria Grzelka (PZPR), Henryk Rafalski (PSL), Jan Rostworowski (bezp. Chrz. Stow. Społ.), Leszek Strycharski (PZPR), Krystyna Marszałek Młyńczyk (SD) i Jadwiga Grześkowiak (SD). Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister zdrowia i opieki społecznej — Ryszard Brzozowski.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Pytania dotyczyły m.in.: środków podejmowanych przez resort celem takiej lokalizacji domów pomocy społecznej, by zbliżyć je do terenów wiejskich (posłowie: Henryk Rafalski i Jan Rostworowski), rozbudowy domów pomocy dla dzieci kalekich i upośledzonych (poseł Maria Grzelka), wykorzystania absolwentów szkół uczestników socjalnych (posłowie: Krystyna Marszałek-Młyńczyk i Jadwiga Grześkowiak), rozwoju produkcji środków żywności przeznaczonych dla ludzi starych (poseł Jan Rostworowski), zabezpieczenie realizacji planu inwestycyjnego (poseł Leszek Strycharski).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Z wyjaśnień wiceministra Ryszarda Brzozowskiego wynika, że w bieżącym 5-leciu przewiduje się oddanie do użytku 2 tys. miejsc w domach pomocy dla dzieci kalekich i upośledzonych. Problem miejsc dla tych dzieci powinien być całkowicie rozwiązany w ciągu najbliższych kilku lat. Zwracać się będzie większą uwagę na zapewnienie prawidłowej lokalizacji domów zamkniętej pomocy dla dzieci.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Resort wspólnie z NK ZSL opracował program rozwoju domów pomocy społecznej dla ludzi starych na wsi. Przewiduje się m.in. organizowanie międzygromadzkich domów pomocy społecznej, zlokalizowanych w miarę możliwości w pobliżu stałego miejsca zamieszkania pensjonariuszy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W ramach międzyresortowego planu rozwoju pomocy społecznej uzgodniono z resortem przemysłu spożywczego i skupu, że w najbliższym okresie zostanie uruchomiona produkcje nowych rodzajów konserw na podstawie specjalnej receptury, przeznaczonych dla osób starych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Dla zabezpieczenia realizacji planu inwestycyjnego podjęto szereg kroków w zakresie przyspieszenia opracowania dokumentacji technicznej, wzmocnienia nadzoru inwestycyjnego oraz zabezpieczenia wykonawstwa.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Na wniosek przewodniczącej Komisji poseł Ireny Sroczyńskiej (PZPR), postanowiono dyskusję nad informacją resortu przeprowadzi przy rozpatrywaniu projektu planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">W dalszym ciągu obrad Komisja powołała 5 stałych podkomisji:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">— do spraw socjalno-bytowych,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">— do spraw zatrudnienia i płac,</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">— do spraw ochrony pracy,</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">— do spraw opieki społecznej i problemów alkoholizmu,</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">— do spraw ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Ponadto Komisja uchwaliła plan pracy do końca br.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">O ZAMIERZENIACH I KIERUNKACH DZIAŁANIA MINISTERSTWA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ W ZAKRESIE OPIEKI SPOŁECZNEJ.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Streszczenie informacji złożonej przez wiceministra zdrowie i opieki społecznej — Ryszarda Brzozowskiego na posiedzeniu Komisji Pracy i Spraw Socjalnych w dniu 4 maja 1972 r.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">W roku ubiegłym rząd przyznał dodatkowo na opiekę społeczną 150 mln zł. Z tej kwoty 115 mln zł przeznaczono na zasiłki pieniężne, resztę na rozbudowę sieci punktów PCK opieki nad chorym w domu oraz na poprawę norm rzeczowych w domach pomocy społecznej. Ponadto przyznano dodatkowo 330 mln zł na budowę domów pomocy społecznej w bieżącym 5-leciu.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Podstawowym problemem w dziedzinie pomocy społecznej staje się organizacja życia człowieka starego. Zakłada się, że ze względów medycznych i humanitarnych pomoc ta powinna być — w miarę możliwości — udzielana w miejscu zamieszkania bez odrywania starego człowieka od środowiska. W tych warunkach punkt ciężkości przesuwa się ze świadczeń pieniężnych i z organizowania domów pomocy społecznej — na zapewnienie opieki nad chorym w domu, pomocy w prowadzeniu gospodarstwa domowego, organizowanie domów dziennego pobytu dla ludzi starych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Przeprowadzone badania wybranych grup ludzi starych w Polsce wykazały, że 6–10 proc. osób, które przekroczyły 60 rok życia nie opuszcza mieszkania, a 3–4 proc. stale potrzebuje opieki i pielęgnacji.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">W ostatnim okresie nastąpił poważny wzrost liczby osób zakwalifikowanych do domów pomocy społecznej, które nie zostały przyjęte i powodu braku miejsc; z 2.854 osób w r. 1960 do 9.000 osób w roku 1971. Liczba oczekujących nie obejmuje chronicznie chorych blokujących łóżka szpitalne (około 15 tys. osób).</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Przyczyną tego stanu rzeczy jest przede wszystkim nie wykonywanie od lat planów budowy domów pomocy społecznej. Projekt planu inwestycyjnego na lata 1971–1975 przewiduje, że przybędzie ponad 7.400 miejsc w domach.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Zwiększenie środków budżetowych na pomoc społeczną pozwoliło na objęcie tą pomocą większej ilości osób oraz podwyższenie wysokości świadczeń pieniężnych. Obok doskonalenia systemu świadczeń pieniężnych rozwinęły się również: inne formy pomocy jak np. pomoc w naturze, organizowanie różnego rodzaju usług oraz opieki nad chorym w domu. Na podkreślenie zasługuje duża rola jaką spełniają w tym zakresie Polski Czerwony Krzyż, Polski Komitet Pomocy Społecznej i Liga Kobiet.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Resort opracował program rozwoju pomocy społecznej na lata 1972–1975 ze szczególnym uwzględnieniem pomocy ludziom starym. Jest to program kompleksowy, przewidujący współdziałanie innych resortów. Program ten przewiduje m.in. rozszerzenie badań naukowych i studiów medycznych w zakresie geriatrii i gerontologii, odpowiednie szkolenie lekarzy i średniego personelu medycznego, rozwijanie działalności wydawniczej (wydawanie broszur i opracowań przeznaczonych zarówno dla osób starych, jak i ich rodzin).</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">Rozwijać się będzie szkolenie pracowników socjalnych; w bieżącym 5-leciu otwartych zostanie 6 dalszych szkół pracowników socjalnych. Pozwoli to na zastępowanie społecznych opiekunów kadrą profesjonalną.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>