text_structure.xml
12.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 30 września 1975 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Henryka Szafrańskiego (PZPR) rozpatrywała dotychczasowe doświadczenia i rezultaty wprowadzenia nowych zasad ekonomiczno-finansowych w resortach przemysłu ciężkiego i przemysłu maszynowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Edwardem Meisnerem, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z dyrektorem generalnym Tadeuszem Zastawnikiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz dyrektorzy zespołów NIK — Stanisław Grodzki i Stanisław Lis.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były przedstawione uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez resorty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Referat podkomisji nt. dotychczasowych efektów i doświadczeń wprowadzenia nowego systemu ekonomiczno-finansowego w jednostkach podległych Ministerstwu Przemysłu Ciężkiego przedstawił poseł Zenon Dychtowicz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">W resorcie przemysłu ciężkiego zasady nowego systemu ekonomiczno-finansowego wdrażane były wolniej aniżeli w przemyśle chemicznym i maszynowym. W 1975 r. nowe zasady zastosowano w jednym tylko kombinacie w 1974 r. w kilku dalszych jednostkach.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Wyniki osiągnięte w 1974 r. i I półroczu 1975 r. przez jednostki inicjujące nowy system ekonomiczno-finansowy były lepsze aniżeli w pozostałych. W jednostkach inicjujących zanotowano większy niż w pozostałych wzrost wartości sprzedaży produkcji dodanej oraz eksportu. Na podkreślenie zasługuje również lepszy niż w pozostałych jednostkach stan realizacji planu na 1975 r. Wysoką dynamikę osiąga wydajność pracy, która wyprzedza wzrost średnich płac. Również szereg innych relacji ekonomicznych, kształtuje się w jednostkach inicjujących pozytywnie i korzystniej niż w pozostałych podległych resortowi jednostkach.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W jednostkach inicjujących, obserwuje się tendencje do maksymalizacji produkcji przy równoczesnym obniżaniu poziomu kosztów, zwłaszcza materiałowych, utrzymywaniu stanu środków obrotowych na prawidłowym ekonomicznie poziomie, poprawie wykorzystania środków trwałych, zwłaszcza maszyn i urządzeń, głównie przez wdrażanie postępu techniczno-ekonomicznego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Mimo osiągnięć gospodarczych jednostek inicjujących, które wynikały ze zwiększonej samodzielności kierownictw, nadal obserwuje się tendencje do stosowania wobec nich administracyjnych form zarządzania. Nadal obowiązuje w tych jednostkach dyrektywne wskaźniki materiałochłonności, limity zapasów materiałowych limity inwestycji podejmowanych z funduszów własnych itp. Na przeszkodzie w wyzwalaniu głębokich rezerw stoją przepisy o ostrym, progresywnym opodatkowaniu nadwyżek funduszu rozwoju i funduszu premiowego kierownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Nowy system stosowany jest przez zbyt krótki okres czasu, by można było dać pełną, jego ocenę, niemniej jednak dobre efekty ekonomiczne osiągane przez jednostki inicjujące upoważniają do stwierdzenia, że należy w miarę zaistniałych warunków śmielej upowszechniać nowy system ekonomiczno-finansowy w pozostałych branżach resortu przemysłu ciężkiego jak również ograniczyć działanie niektórych form administracyjnego zarządzania poprzez ograniczenie nadmiernej ilości wskaźników dyrektywnych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Referat podkomisji nt. wyników i doświadczeń wprowadzenia nowego systemu ekonomiczno-finansowego w jednostkach podległych Ministerstwu Przemysłu Maszynowego przedstawił poseł Edward Chrostek (SD).</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Przygotowania do wdrożenia nowego systemu ekonomiczno-finansowego rozpoczęto w przemyśle maszynowym w 1972 r. Konsekwentnie stosowano praktykę, że przejście na nowe formy musiano być poprzedzono opracowaniom zasady działalności uwzględniających specyfikę branży i przeszkoleniem kierownictwa i aktywu społeczno-gospodarczego oraz przeprowadzeniem wnikliwej analizy ekonomicznej pozwalającej na ocenę przewidywanych rezultatów wdrożenia nowego systemu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W 1974 r. jednostki gospodarcze inicjujące nowy system, ekonomiczno-finansowy wytwarzały już około 63 proc. produkcji resortu. W jednostkach tych notuje się radykalną poprawę wyników ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Wartość produkcji sprzedanej wzrosła w 1974 r. w skali resortu o 17,1 proc. a w jednostkach inicjujących o 18,2 proc. W I półroczu 1975r, wartość produkcji sprzedanej wzrosła w jednostkach inicjujących o 17,7 proc. Około 80 procentowych i zmodernizowanych wyrobów przemysłu maszynowego przypadało na jednostki inicjujące, których produkcja stanowi 63 proc. ogólnej produkcji przemysłu maszynowego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Nowy system korzystnie wpłynęli na realizację zadań eksportowych; poprawiła się jego struktura i opłacalność.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Nowe zasady miały również zasadniczy wpływ na racjonalizację zatrudnienia, wzrost wydajności pracy i kształtowanie się płacę. Zatrudnienie w jednostkach inicjujących w 1974 r. wzrosło o 4,8 proc., a w I półroczu 1975 o 3,3 proc. Największy odsetek 54,8 proc. przyrostu zatrudnienia — wchłonęły nowo uruchamiane obiekty przemysłowe. W 1974 r. wydajność pracy wzrosła o ponad 16 proc.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Średnie płace w jednostkach inicjujących wzrosły w 1974 r. o 3,4 proc., a w 1975 r. — o 9 proc.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">W jednostkach inicjujących występują korzystne tendencje w zakresie gospodarki materiałowej i gospodarki zapasami. Korzystniej niż w innych jednostkach kształtowały się wskaźniki akumulacji finansowej i zysku, co w poważnej mierze zawdzięczać można obniżce kosztów własnych. Zbyt wysokie były jednak nadal straty nadzwyczajne.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">W jednostkach stosujących nowy system ekonomiczny obserwuje się wzrost zainteresowania aktywu społeczno-gospodarczego działalnością ekonomiczną przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Stosowanie nowego systemu ekonomicznego przynosi konkretne korzyści. Wymaga on jednak dalszego doskonalenia, rozwijania i dostosowywania do aktualnie występujących potrzeb oraz do osiągniętego poziomu rozwoju sił wytwórczych. Należałoby dążyć do wprowadzenia tego systemu we wszystkich podległych resortowi jednostkach. Niezwłocznie podjąć trzeba również środki na rzecz ograniczenia wysokich strat nadzwyczajnych. Nowy system ekonomiczno-finansowy powinien być lepiej skorelowany z systemem planowania. Dążyć trzeba do utrzymania stabilności parametrów i normatywów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławGrodzki">Najwyższa Izba Kontroli w II i III kwartale bieżącego roku przeprowadziła kontrolę wdrażania zasad nowego systemu ekonomiczno-finansowego w wybranych jednostkach inicjujących.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławGrodzki">Wyniki tych kontroli, jak również przeprowadzone badania analityczne materiałów sprawozdawczych resortów, pozwalają na stwierdzenie, iż wprowadzenie nowego systemu ekonomiczno-finansowego stwarza sprzyjające warunki zdynamizowania produkcji i sprzedaży oraz zwiększenia efektywności gospodarowania. Zarówno w r. 1974 jak i w I półroczu r. 1975 jednostki inicjujące w Ministerstwie Przemysłu Maszynowego i w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego osiągnęły wyższą od ogólnoresortowej dynamikę produkcji sprzedanej, produkcji dodanej i eksportu. Okres 2-letni jest jednak zbyt krótki dla zapewnienia całkowitego i konsekwentnego wdrożenia nowego systemu w praktyce przemysłowej, dla wyrobienia pełnego poglądu na jego efektywność.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławGrodzki">Kontrole wykazały przypadki pewnych nieprawidłowych zjawisk, których istnienie przez dłuższy okres czasu może doprowadzić do błędów w funkcjonowaniu nowego systemu. M.in. zbyt często dokonywano w niektórych jednostkach inicjujących zmian wieloletnich normatywów dla zakładów, co podważa zaufanie do stabilności tych normatywów. Niekiedy dokonywano — nawet w ostatnich dniach roku — zmian planowanej wartości sprzedaży, eksportu i innych zadań.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławGrodzki">Występowały nieprawidłowości w ustalaniu wskaźników dyspozycyjnego funduszu płac, określaniu wielkości środków dewizowych na pozaplanowe zakupy importowe itp.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławGrodzki">W niektórych jednostkach stwierdzono nieprzestrzeganie obowiązujących uchwał w sprawie ustalania cen zbytu wyrobów kooperacyjnych oraz ustaleń mających na celu obniżanie kosztów wyrobów w warunkach produkcji technicznie opanowanej.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławGrodzki">W miarę upływu czasu od wdrożenia nowych zasad, wzrasta ilość dyrektyw i nakazów administracyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#StanisławGrodzki">W oparciu o wnioski pokontrolne podjęte zostały przedsięwzięcia mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#StanisławGrodzki">W dyskusji udział wzięli posłowie: Antoni Seta (PZPR), Eugeniusz Pacia (ZSL), Zdzisław Pawlik (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor generalny w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego — Tadeusz Zastawnik, wiceminister przemysłu maszynowego — Edward Meisner, dyrektor ekonomiczny Zjednoczenia Przemysłu Ciągnikowego „Ursus” — Jerzy Szymczak, dyrektor ekonomiczny Zjednoczenia „Ema” — Czesław Gil. Na zakończenie dyskusji głos zabrał przewodniczący Komisji poseł Henryk Szafrański (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#StanisławGrodzki">Jak wynika z dyskusji i wyjaśnień nowy system ekonomiczno-finansowy stał się skutecznym elementem wpływającym na poprawę produktywności i gospodarności objętych nim przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#StanisławGrodzki">Nowe zasady gospodarowania wyzwalają rezerwy produkcyjne, umożliwiają podniesienie wynagrodzeń pracowników, doprowadzają do uzyskiwania znacznych oszczędności materiałowych i obniżenia kosztów produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#StanisławGrodzki">Nie można jeszcze dokonać pełnej oceny uzyskanych rezultatów, wiele zasad nowego systemu należy jeszcze ulepszyć. Dotyczy to zwłaszcza wykorzystywania funduszu rozwoju przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#StanisławGrodzki">Z całą pewnością. można jednak stwierdzić, że wykorzystanie czasu pracy jest zdecydowanie lepsze, a wydajność pracy wzrasta szybciej niż w przedsiębiorstwach nie objętych nowym systemem ekonomiczno-finansowym.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#StanisławGrodzki">Przedsiębiorstwa objęte nowym systemem bardzo ostrożnie podchodzą do podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ponieważ kredyty bankowe są wysoko oprocentowane, prowadzi się reguły tylko inwestycje rozpoczęte wcześniej, Główny nacisk kładzie się na wykorzystanie posiadanego majątku trwałego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#StanisławGrodzki">Nastąpiła zdecydowana poprawa warunków socjalno-bytowych i mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#StanisławGrodzki">W przemyśle maszynowym nowy system wpłynął korzystnie na podejmowanie produkcji nowości.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#StanisławGrodzki">W zjednoczeniach i fabrykach panuje przekonanie, że nowy system jest systemem dobrym, chociaż nie funkcjonuje jeszcze bez zakłóceń. Wprowadzenie nowego systemu ekonomiczno-finansowego wymaga lepszego zaznajomienia z jego zasadami wszystkich pracowników, uświadomienia im ścisłego związku między efektami ekonomicznymi przedsiębiorstw i ich zarobkami.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#StanisławGrodzki">Komisja przyjęła przedłożone informacje resortów i postanowiła opracować opinię w oparciu o przebieg obrad.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#StanisławGrodzki">Komisja uchwaliła plan pracy do końca kadencji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>