text_structure.xml 26.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 2 kwietnia 1974 r. Komisja Przemysłu. Ciężkiego i Maszynowego, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Paci (ZSL) rozpatrzyła:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— realizację inwestycji przemysłu ciężkiego i maszynowego;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— problemy zatrudnienia i gospodarki kadrami w przemyśle ciężkim i maszynowym.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— sejmowej Komisji Pracy i Spraw Socjalnych;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z wiceministrem — Stanisławem Plucińskim, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z wiceministrem — Ryszardem Trzcionką, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem — Stanisławem Paszkowskim i Edwardem Meisnerem Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— dyrektorzy Zespołu NIK — Stanisław Grodzki i Stanisław Lis.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji nad stanem realizacji inwestycji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwo Przemysłu Maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Referat na temat realizacji inwestycji przemysłu ciężkiego przedstawił poseł Zenon Dychtowicz (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Nakłady na inwestycje przemysłu ciężkiego wynieść mają, w roku bieżącym 39 mld zł i koncentrować się mają na rozwoju hutnictwa żelaza i stali oraz metali nieżelaznych. Nienotowane dotychczas wielkości osiągnąć ma wartość kosztorysowa inwestycji oddawanych do użytku; wynieść ma ona 31,6 mld zł, a przyrost zdolności produkcyjnych osiągnięty w wyniku przekazania tych inwestycji do eksploatacji wynieść ma 33,5 mld zł. Intensywnemu rozwojowi potencjału produkcyjnego towarzyszy rozwój budownictwa mieszkaniowego dla załóg nowych obiektów przemysłowych. Nakłady na budownictwo mieszkaniowe realizowane przez resort przemysłu ciężkiego wynieść mają w 1974 r. blisko 1,4 mld zł, to znaczy o 73 proc., więcej niż w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Zespół poselski przeprowadził wizytację szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej inwestycji m.in. w Hucie im. Lenina w Krakowie, w Hucie Zawiercie, w Zakładach Koksowniczych „Zdzieszowice”, Kombinacie Górniczo-Hutniczym Miedzy w Lubinie.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Z wizytacji tej wynika, że w działalności inwestycyjnej przemysłu ciężkiego notuje się dalszą poprawę w stosunku do lat ubiegłych, poprawę wyrażającą się lepszym przygotowaniem do realizacji inwestycji, większą koncentracją oraz sprawniejszą organizacją procesu inwestycyjnego. Oprowadzane są coraz szerzej nowoczesne technologie budowy obiektów przemysłowych i zaplecza mieszkaniowego, zapewniające szybsze przekazywanie nowych obiektów do eksploatacji.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Czynniki techniczne i organizacyjne, przy jednoczesnym poważnym zaangażowaniu wszystkich uczestników procesu inwestycyjnego, w tym również aktywu polityczno-społecznego, wpłynęły na skrócenie planowanych cykli budowy wielu szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej inwestycji. Szczególnie duże osiągnięcia w tym zakresie mają budowniczowie Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Jednakże realizacja inwestycji nie przebiega jednolicie. Koncentracja potencjału przerobowego w jednym rejonie, osłabia możliwości inwestycyjne w rejonach sąsiednich. Ponadto notuje się duże dysproporcje w poziomie służb inwestycyjnych, w organizacji wykonawstwa, w jego potencjale technicznymi oraz w organizacji i terminowości dostaw maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Zdaniem podkomisji, istnieją możliwości jeszcze szybszego realizowania zadań inwestycyjnych. Wymaga to bardziej prawidłowego przygotowania inwestycji do realizacji, skrócenia cyklu dostaw maszyn i urządzeń oraz dostosowania potencjału przedsiębiorstw budowlano-montażowych do zamierzeń inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Decyzje w sprawie podejmowania nowych zadań inwestycyjnych powinny być podejmowane odpowiednio wcześnie; umożliwi to prawidłowe przygotowanie inwestycji. Podstawą takich decyzji powinien być wieloletni program rozwoju danej gałęzi gospodarki, stale aktualizowany i korygowany.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Celowe wydaje się przywrócenie zaniechanej do 1970 r. instytucji 2-letniego planowania inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Łącznie z decyzją o podjęciu inwestycji, ustalać dla nich należy dyrektywne cykle, które określać będą czasokresy, w jakich poszczególni uczestnicy procesu inwestycyjnego zobowiązani będą do wykonania nałożonych nań zadań.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Rozważyć trzeba możliwość dalszego skrócenia cykli dostaw maszyn i urządzeń, w tym celu rozbudować trzeba własną bazę wytwórczą lub w odpowiednim czasie zdecydować się na import. Zdaniem podkomisji — bardziej celowe i uzasadnione ekonomicznie jest rozwijanie własnego zaplecza maszyn i urządzeń hutniczych. Należy również wdrażać instytucję generalnego dostawcy maszyn i urządzeń, który dostarczałby kompletne linie technologiczne; przeprowadzał ich montaż i rozruch i był odpowiedzialny za uzyskanie projektowanych parametrów pracy maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Duże możliwości skrócenia cykli inwestycyjnych, tkwią we wprowadzaniu na szerszą skalę wielozmianowej pracy przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Pozwoliłoby to na lepsze wykorzystanie maszyn i urządzeń, którymi te przedsiębiorstwa dysponują. Nowym inwestycjom towarzyszyć powinny prowadzone na szerszą niż dotąd skalę przedsięwzięcia służące modernizacji istniejących zakładów hutnictwa. Pozwoliłoby to na poprawę jakości wyrobów, zwiększenie wydajności pracy, na stworzenie załogom lepszych warunków pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Referat na temat realizacji inwestycji przemysłu maszynowego przedstawił poseł Zdzisław Pawlik (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Nakłady inwestycyjne przemysłu maszynowego wzrosnąć mają w bieżącym 5-leciu z planowanych pierwotnie 81,9 mld zł do 121 mld zł. Ten dynamiczny wzrost nakładów inwestycyjnych w przemyśle maszynowym podyktowany jest koniecznością szybkiego rozwoju potencjału produkcyjnego tego przemysłu warunkującego rozwój innych dziedzin gospodarki narodowej. Podkreślić należy, że korzystnie kształtuje się również struktura nakładów inwestycyjnych: 35 proc. nakładów stanowią nakłady na roboty budowlano-montażowe, pozostałą część przeznacza się na wyposażenie i uzbrojenie techniczne; 45 proc. nakładów przeznacza się na rozbudowę istniejących już zakładów, a 25 proc. na ich modernizację.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Dynamicznemu rozwojowi frontu inwestycyjnego oraz zwiększeniu rozmiarów inwestowania towarzyszą działania zmierzające do usprawnienia procesów programowania, projektowania i realizacji inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Poważnie usprawniono przebieg opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej; 100 proc. inwestycji realizowanych w 1974 r. i 80 proc. inwestycji przewidzianych do realizacji w roku przyszłym ma już zapewnioną dokumentację.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Podjęto wysiłki dla usprawnienia organizacyjno-technicznego przebiegu realizacji inwestycji; wprowadzono m.in. resortowy system informacji o realizacji inwestycji zsynchronizowany z krajowym systemem informacji.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Te korzystne tendencje w realizacji programu inwestycyjnego przemysłu maszynowego znalazły potwierdzenie w wynikach wizytacji dokonanych przez podkomisję przemysłu maszynowego. Wizytacją objęte zostały m.in. zakłady: WSK „Delta” Korzyce” podległe Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego i Silnikowego, Huta Stalowa Wola, Fabryka Przyrządów i Uchwytów w Białymstoku, Zakłady Metalurgiczne Przemysłu Maszyn Rolniczych. Badania przeprowadzone w zakładach 4 różnych branż umożliwiły posłom wyrobienie sobie poglądu na przebieg procesu inwestycyjnego w resorcie.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">W toku przeprowadzonych wizytacji stwierdzono również pewne niedociągnięcia, przede wszystkim w zakresie terminowości dostaw maszyn i urządzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">Dalszego doskonalenia procesu realizacji inwestycji w przemyśle maszynowym wymaga lepszego przygotowania inwestycji na etapie sporządzania ich założeń techniczno-ekonomicznych. Zsynchronizowania wymagają terminy dostaw maszyn i urządzeń z terminami robót budowlano-montażowych. Podjąć trzeba wysiłki organizacyjne dla wzmocnienia i lepszego wykorzystania potencjału wykonawczego. Zapewnić trzeba synchronizację terminów oddawania do użytku obiektów przemysłowych i inwestycji towarzyszących.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Dalsze konsekwentne wdrażanie systemu informacyjnego zapewnić powinno prawidłową kontrolę i nadzór nad wykonawstwem inwestycji. Z odpowiednim wyprzedzeniem przygotowywać trzeba kadry dla nowo uruchomionych zakładów.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#Sprawozdawca">Zakres inwestycji podejmowanych na rzecz przemysłu ciężkiego rośnie z roku na rok. Nakłada to na resort obowiązek potęgowania wysiłków organizacyjnych i technicznych mających na celu zapewnienie pełnej i terminowej realizacji planowanych w tej dziedzinie zamierzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#Sprawozdawca">Przeprowadzone przez posłów wizytacje wskazywały, że obok niewątpliwych postępów, mamy nadal do czynienia z niedociągnięciami w procesie inwestowania. I tak np. w Hucie im. Lenina stwierdzono opóźnienia w oddawaniu do eksploatacji niektórych nowych obiektów, co wynika z nieterminowych dostaw maszyn i urządzeń zarówno z produkcji krajowych, jak i z importu. Notuje się również niedobory w potencjale wykonawczym, wiele do życzenia pozostawia również organizacja i dyscyplina pracy w przedsiębiorstwach budowlanych; nie zawsze w pełni wykorzystują one sprzęt budowlany, zwłaszcza ciężki.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#Sprawozdawca">Huta Zawiercie wycofuje się z produkcji lemieszy dla rolnictwa. Produkcję tę miało przejąć Zjednoczenie Maszyn Rolniczych; w związku z niepełną realizacją inwestycji tego zjednoczenia nie jest ono w stanie podjąć tej produkcji.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#Sprawozdawca">Z obserwacji wynika, że z opóźnieniem realizowane są inwestycje socjalno-bytowe. Czy nie należałoby zamiast budowanie hoteli robotniczych dla załóg budowlanych, budować obiekty mieszkaniowe, które w przejściowym okresie trwania budowy mogłyby być wykorzystywane jako pomieszczenia dla załóg budowlanych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZuzannaPołaska">Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego rozpatrywała realizację inwestycji w przemyśle drzewnym. W czasie dyskusji padło wiele krytycznych uwag pod adresem przemysłu ciężkiego, który jest dostawcą maszyn i urządzeń dla przemysłu drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZuzannaPołaska">Zwrócić trzeba uwagę na lepsze niż dotychczas wykorzystanie importowanych maszyn. Zdarza się, że niektóre z nich nie są wykorzystane wskutek zmian profilu produkcyjnego zakładów lub technologii produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyKubalewski">Realizacja inwestycji, zwłaszcza na etapie prac ziemnych, hamowana jest niedostatkiem ciężkiego sprzętu budowlanego; z konieczności nadal wiele pracy wykonuje się przy pomocy łopaty i taczek.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyKubalewski">Na placach budów obserwuje się wiele jeszcze marnotrawstwa materiałów. Zainicjowana i realizowana przez środki masowego przekazu akcja na rzecz porządku i gospodarności nie wszędzie jaszcze daje widoczne efekty. Niezbędne jest surowe egzekwowanie odpowiedzialności od winnych tych zaniedbań.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyKubalewski">Nawet tym inwestycjom przemysłowym, które realizowane są sprawnie i terminowo, nie towarzyszy równoległy postęp w budownictwie mieszkaniowym i socjalnym. Brak mieszkań bywa przyczyną poważnych trudności przy rekrutowaniu załóg dla nowo budowanych bądź rozbudowywanych, zakładów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKuraś">Podejmując budowę nowych zakładów hutniczych, nie wolno tracić z oczu potrzeby modernizacji obiektów czynnych. Dotyczy to nie tylko hut bardzo starych, lecz również wybudowanych już po wojnie. Tylko tą drogą zapewnić można w tych zakładach wzrost wydajności pracy i wyższą jakość produkcji. Dotyczy to niektórych wydziałów Huty im. Lenina. Nie wolno dopuścić by ten obiekt, w którego budowę włożono ogromny majątek narodowy, ulegał procesowi starzenia. Przeprowadzając modernizację, brać trzeba pod uwagę możliwości zintensyfikowania produkcji, poprawę warunków pracy, oszczędność siły roboczej oraz szeroko podjętą ochronę środowiska. Niezbędne jest przy tym opieranie wszystkich decyzji w sprawie inwestycji o rachunek ekonomiczny.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKuraś">Zbyt długo trwa podejmowanie decyzji o inwestycji, natomiast za mało czasu przeznacza się na opracowanie dokumentacji i wykonawstwo. W tym tkwi niejednokrotnie przyczyna i niedopracowania projektów i trudności w ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzKuraś">Odpowiedzialność za sprawne wykonawstwo inwestycji, powinna być rozkładana równomiernie między wszystkich uczestniczących w pracach na terenie budowy. Np. przy inwestycjach w Lubinie ciężar tej odpowiedzialności spoczywa na przemyśle ciężkim, mimo że rząd zobowiązał również i inne resorty do współuczestnictwa w sprawnym wykonywaniu tych zadań inwestycyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MichałKwaśniewicz">Za niepokojące zjawisko uznać należy często występujące jeszcze opóźnienia w inwestycjach towarzyszących budowie nowych zakładów przemysłowych. Szczególne znaczenie ma terminową, a nawet wyprzedzająca inwestycję produkcyjną budowa mieszkań i hoteli robotniczych. Bez spełnienia tego warunku, nie będzie można zapewnić obsady kadrowej nowym zakładom. Odpowiednio wcześnie należy też zorganizować szkoły przyzakładowe. W toku wizytacji Zakładów Maszyn Żniwnych w Kutnie posłowie stwierdzili, że stosunkowo duża ilość wyprodukowanych maszyn rolniczych, głównie siewników, pozostaje na składzie, Dzieje się tak w okresie, kiedy zapotrzebowanie rolników na siewniki jest bardzo duże. Rozważyć również należałoby proporcje asortymentowe w produkcji tych zakładów; wydaje się celowe ograniczenie produkcji siewników zbożowych na rzecz szczególnie poszukiwanych siewników do buraków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławPawlik">Wiele inwestycji hamowanych jest nieterminowymi dostawami maszyn elektrycznych. Przemysłowi maszyn elektrycznych z pewnością przyjść trzeba z pomocą; napotyka on na poważne trudności wynikające z nieterminowych dostaw surowców wytwarzanych przez przemysł ciężki; niepełne jest pokrycia zapotrzebowania zakładów wytwarzających maszyny elektryczne m.in. na blachy, odlewy, odkuwki. Między obu resortami, jak i między zakładami podległymi tym resortom trwa korespondencja, której efektów nie widać. Oba resorty powinny na drodze bezpośrednich porozumień uściślić zasady współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MichałCygan">Uzyskanie planowanych zdolności produkcyjnych w nowo wybudowanych zakładach bądź zakładach poddawanych rekonstrukcji uzależnione jest w poważnej mierze od odpowiednio wczesnego przygotowania przeszkolonej załogi.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MichałCygan">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu ciężkiego — Ryszard Trzcionka, wiceminister przemysłu maszynowego - Stanisław Paszkowski oraz wiceminister budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych — Stanisław Pluciński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#EugeniuszPacia">Z materiałów przedstawionych przez resorty, z wizytacji poselskich oraz z przebiegu dyskusji wynika, że w okresie ostatnich lat usprawniony został proces przygotowania i realizacji inwestycji, skróceniu uległy cykle inwestycyjne, osiągnęliśmy poprawę procesu dochodzenia do planowych zdolności produkcyjnych w nowych i modernizowanych zakładach.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#EugeniuszPacia">Kierunki inwestycji uznań należy za prawidłowej uzyskiwana dzięki inwestycjom produkcja jest potrzebna gospodarce narodowej i coraz bardziej nowoczesna.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#EugeniuszPacia">Tempu i rozmachowi inwestycji przemysłu ciężkiego i maszynowego towarzyszy jednak, jako zjawisko nieuniknione, wzrost wielu napiąć i trudności, które mają charakter obiektywny. Równocześnie występuje sporo niedomogów i nieprawidłowości wywołanych czynnikami subiektywnymi: za szczególnie niepokojące uznać tu należy: niegospodarność, marnotrawstwo, nieporządek.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#EugeniuszPacia">W dyskusji zgłoszono szereg wniosków i uwag, dotyczących m.in. eliminowania błędów i braków w organizacji procesu inwestycyjnego, pogłębienia współpracy między inwestorem i wykonawcą, wyprzedzającego zabezpieczenia kadr dla nowych zakład ów realizacji inwestycji towarzyszących, głównie mieszkaniowych. Uwagi te powinny resorty wziąć pod uwagę w toku dalszej działalności.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#EugeniuszPacia">Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu wniosków, które przekazane zostaną komisjom Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, jako wiodącym w temacie Realizacja zadań inwestycyjnych w gospodarce narodowej.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#EugeniuszPacia">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrywała problemy zatrudniania i gospodarki kadrami w przemyśle ciężkim i maszynowym. Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwo Przemysłu Maszynowego.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#EugeniuszPacia">Referat o problemach zatrudnienia i gospodarce kadrami w resorcie przemysłu ciężkiego przedstawił poseł Kazimierz Kuraś (PZPR) W roku 1975 w resorcie przemysłu ciężkiego zatrudnionych było ponad 620 tys. pracowników - o 0,6 proc. mniej niż planowano. Mimo niepełnego zatrudnienia, wartość produkcji podległych resortowi zakładów była o 4,1 proc. większa od założonej w planie.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#EugeniuszPacia">Przyrost produkcji w 82 proc. pokryty został wzrostem wydajności pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#EugeniuszPacia">Osiągnięcia te zawdzięcza się poprawie warunków i organizacji pracy, a także zmniejszeniu absencji nieusprawiedliwionej i postojów. Pomimo poprawy warunków pracy, nadal niedostateczny jest dopływ nowych kadr, zwłaszcza w branżach charakteryzujących się szczególnie uciążliwymi warunkami pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#EugeniuszPacia">Coraz większego znaczenia nabiera w tych warunkach werbunek pracowników z mniej uprzemysłowionych regionów. Mieć trzeba przy tym na uwadze przede wszystkim potrzeby przemysłu hutniczego zlokalizowanego na terenie Śląską, gdzie najostrzej występuje deficyt siły roboczej.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#EugeniuszPacia">Niepokojącym sygnałem jest poważny niedobór kandydatów do klas pierwszych zasadniczych szkół zawodowych, zwłaszcza w szkołach przyzakładowych branży hutniczej, przemysłu taboru kolejowego, metali nieżelaznych i przemysłu okrętowego. Jednym z czynników ograniczających werbunek uczniów z innych regionów jest niedostatek miejsc w internatach szkół zawodowych. W okresie ostatnich 15 lat wybudowano tylko 9 internatów.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#EugeniuszPacia">Realizacja coraz większych, stojących przed resortem przemysłu ciężkiego zadań wymaga nieustannej troski o zapewnienie podległym mu zakładom odpowiedniej ilości wykwalifikowanych kadr. Trzeba więc tak ukierunkować działalność inwestycyjną i modernizacyjną, aby możliwe było osiąganie większych efektów produkcyjnych, przy możliwie najmniejszym wzroście zatrudnienia. Stałego doskonalenia wymaga organizacja pracy; konieczne jest bardziej racjonalne wykorzystywanie kadr.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#EugeniuszPacia">Rozwiązaniu problemów kadrowych sprzyjać będzie zwiększona troska o warunki pracy, o warunki socjalne załóg oraz taki system bodźców materialnego zainteresowania, które zachęcałyby do podejmowania nauki i pracy, szczególnie w zawodach deficytowych.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#EugeniuszPacia">Referat o problemach zatrudnienia i gospodarce kadrami w przemyśle maszynowym przedstawił poseł Michał Cygan (PZPR): W 1975 w resorcie przemysłu maszynowego zatrudnionych było 812,5 tys. osób. Nastąpiły istotne zmiany w strukturze zatrudnienia, wzrosła ilość pracowników zatrudnionych bezpośrednio w produkcji oraz pracowników inżynieryjno-technicznych. W wyniku właściwej polityki zatrudnienia i postępu w organizacji produkcji, osiągnięto korzystne wskaźniki wzrostu wydajności pracy. Realizacja rosnących zadań produkcyjnych w przemyśle maszynowym w ostatnim okresie przebiegała w zasadzie przy nie zmienionym poziomie zatrudnienia, a nowych pracowników kierowano przede wszystkim na nowo uruchamiane obiekty.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#EugeniuszPacia">W resorcie przemysłu maszynowego obserwujemy nadal fluktuację załóg; zjawisko to najostrzej występuje wśród pracowników młodych. Równolegle mamy do czynienia ze wzrostem pracy w godzinach nadliczbowych.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#EugeniuszPacia">Resort przemysłu maszynowego podejmuje intensywne działania na rzecz rozwoju szkolnictwa zawodowego. Rozwijane są różne formy szkolenia zarówno w ramach systemu szkół podległych Ministerstwu Oświaty i Wychowania, jak i w ramach szkolenia wewnątrzzakładowego i przyzakładowego. W roku 1975 ponad 8.600 pracowników uzyskało tytuł robotnika wykwalifikowanego lub mistrza w zawodzie, a około 40 tys. pracowników uzupełniło średnie i wyższe wykształcenie.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#EugeniuszPacia">Interesujący i godny uwagi jest przedstawiony przez resort model szkoleniowo-dydaktycznej pracy z kadrami, obejmujący swym zasięgiem filie szkół wyższych, średnie szkoły zawodowe dla pracujących i młodocianych, zasadnicze szkoły zawodowe dla robotników, studia zawodowe dla maturzystów oraz podstawowe studia zawodowe dla pracowników bez podstawowego wykształcenia.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#EugeniuszPacia">W resorcie przemysłu maszynowego większą uwagę zwrócić należy na pełne wykorzystanie kwalifikacji i uzdolnień pracowników.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#EugeniuszPacia">Równolegle z unowocześnianiem gospodarki, następować musi poprawa stylu i metod pracy aparatu kadrowego i służb pracowniczych. Komórki kadrowe w większości przedsiębiorstw ograniczają się do załatwianie formalności związanych z przyjmowaniem i zwalnianiem pracowników; potrzebna jest natomiast kompleksowa działalność służb kadrowych gwarantująca prawidłowy system ocen, awansów i szkolenia kadr. Większą uwagę zwrócić należy na właściwy dobór pracowników do tych służb.</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#EugeniuszPacia">Wysiłki resortu przemysłu maszynowego w zakresie gospodarowania kadrami zasługują na pozytywną ocenę.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#EugeniuszPacia">W dalszej działalności resort więcej uwagi poświęcać powinien umacnianiu więzi pracowników z zakładami pracy, tworzeniu dobrej atmosfery, poprawie warunków socjalno-bytowych oraz doskonaleniu bodźców ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#EugeniuszPacia">Lepiej niż dotychczas dostosować trzeba sieć i kierunki nauki zawodu do potrzeb zakładów pracy, rozwijać wszelkiego rodzaju zakładowe formy nauczania i doskonalenia kadr.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#EugeniuszPacia">W dyskusji udział wzięli posłowie: Hieronim Burek (PZPR), Jerzy Kubalewski (PZPR), Zenon Dychtowicz (PZPR), Zuzanna Połaska (PZPR), Jan Plasota (PZPR), Mirosław Martin (PZPR), Bruno Jungling (PZPR) i Jan Mendalka (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu ciężkiego Ryszard Trzcionka oraz wiceminister przemysłu maszynowego — Edward Meisner.</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#EugeniuszPacia">W dyskusji wskazywano, że oba resorty prawidłowo określiły założenia polityki kadrowej i zadania w tej dziedzinie realizują.</u>
          <u xml:id="u-8.24" who="#EugeniuszPacia">Szczególnie wiele uwagi poświęcono czynnikom, które zwiększać mogłyby zainteresowanie pracą w zakładach przemysłu ciężkiego i maszynowego. Obok problemów płacowych, czynnikiem tym są — zdaniem posłów — warunki socjalne, stosunki międzyludzkie, perspektywy rozwoju i awansu pracowników.</u>
          <u xml:id="u-8.25" who="#EugeniuszPacia">Jeszcze większą, niż dotychczas opieką otoczyć trzeba szkoły zawodowe przygotowujące fachowców dla. tych gałęzi przemysłu oraz tworzyć lepsze warunki adaptacji w zakładzie nowo przyjmowanych pracowników.</u>
          <u xml:id="u-8.26" who="#EugeniuszPacia">Na wniosek przewodniczącego obradom posła Eugeniusza Paci wnioski wynikające z przebiegu obrad postanowiono przekazać Komisjom: Planu Gospodarczego budżetu i Finansów oraz Pracy i Spraw Socjalnych, które pełnią funkcje wiodące w temacie „kadry i zatrudnienie”.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>