text_structure.xml
8.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Jak podawaliśmy w biuletynie Nr 121/VI kad., Komisja Oświaty i Wychowania, obradująca w dniu 18 października 1972 r. pod przewodnictwem posła Jaremy Maciszewskiego (PZPR), uchwaliła dezyderaty dotyczące polityki wydawniczej i jej wpływu na unowocześnienie szkolnictwa ogólnokształcącego i zawodowego, zaopatrzenia placówek oświatowo-wychowawczych w sprzęt i pomoce naukowe oraz realizacji planu inwestycji oświatowych. Problemy te były rozpatrywane przez Komisję na posiedzeniu w dniu 5 października br. (patrz BPS Nr 115 i 116/VI kad.).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W dezyderatach dotyczących polityki wydawniczej Komisja stwierdza, że:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— stopień zaopatrzenia uczniów w podręczniki szkolne i lektury oraz nauczycieli w pomoce samokształceniowe i dydaktyczne pozostawia wiele do życzenia. Ten stan rzeczy spotyka się z powszechną krytyką ze strony nauczycieli i rodziców. W związku z tym Komisja uważa za celowe opracowanie planu pełnego zaopatrzenia uczniów w podręczniki i lektury. Zdaniem Komisji należałoby rozważyć możliwość niedopłatnego dostarczania podręczników w pierwszym okresie uczniom klas I–VI, a w dalszej perspektywie całej młodzieży szkół ogólnokształcących i zawodowych. Szczególny nacisk należy położyć na zaopatrzenie w podręczniki uczniów szkół specjalnych. Jednocześnie Komisja uważa za nieodzowną poprawę zaopatrzenia nauczycieli w przewodniki metodyczne, w podręczniki, programy przedmiotowe i literaturę niezbędną do samokształcenia;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— obecny stan czasopiśmiennictwa pedagogicznego budzi niepokój. Zarówno profil, jak i treść tego czasopiśmiennictwa w poważnym stopniu nie odpowiadają potrzebom i wymogom naszego szkolnictwa. W związku z tym Komisja postuluje podjęcie skutecznych kroków w kierunku: podniesienia poziomu czasopiśmiennictwa ogólnopedagogicznego, lepszego dostosowania go do potrzeb praktyki nauczycielskiej i środowiskowej oraz uwolnienie czasopism przedmiotowych od prac przyczynkarskich i ogólnopedagogicznych;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— nakłady podręczników szkolnych i lektur są niewystarczające, a ich szata graficzna pozostawia wiele do życzenia. W szczególności niepokojące jest nadmierne zagęszczanie druku na poszczególnych stronach prowadzące do pogarszania wzroku młodzieży szkolnej. Ten stan rzeczy spowodowany jest niedostateczną ilością i jakością papieru oraz niskim poziomem bazy poligraficznej oddanej do dyspozycji wydawnictw oświatowych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W związku z tym Komisja uważa za nieodzowne podjęcie skutecznych kroków mających na celu:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— pełne zaspokojenie zapotrzebowania młodzieży szkolnej na podręczniki i lektury,</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— rozszerzenie i unowocześnienie bazy poligraficznej wydawnictw oświatowych, a zwłaszcza nadanie Państwowemu Zakładowi Wydawnictw Szkolnych należytej rangi,</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— zwiększenie przydziałów papieru, w tym papieru wyższych klas,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">— angażowanie do opracowywania podręczników wybitnych specjalistów</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">— teoretyków i praktyków reprezentujących różne dziedziny wiedzy i doświadczenia.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W dezyderatach uchwalonych w wyniku analizy zaopatrzenia szkół w sprzęt i pomoce naukowe, Komisja zwraca uwagę na poważne braki w tej dziedzinie. Ogółem wiejskie szkoły podstawowe posiadają przeciętnie około 30 proc. pomocy naukowych, objętych zestawem minimalnym. W miastach sytuacja jest wprawdzie nieco lepsza, ale również cechują ją poważne niedobory. Suma środków na zakup pomocy naukowych wzrasta z każdym rokiem. Dzieje się tak m.in. dzięki przeznaczaniu na ten cel w ostatnich miesiącach roku części środków z nadwyżek rad narodowych. Jest to jednak wzrost ciągle niedostateczny, a przy tym nierównomiernie rozłożony na poszczególne rejony kraju. Np. w woj. łódzkim i szczecińskim przydzielane środki zaspakajają 50 proc. zapotrzebowania szkół miejskich i 10 proc. — wiejskich. Do tego zwiększone w ostatnich miesiącach roku środki na zakup nie zawsze mogą być wykorzystywane celowo również z powodu niedostatecznej podaży pomocy naukowych. Pomoce naukowe pozostające w dyspozycji szkół niejednokrotnie stoją całymi miesiącami nieużytecznie, gdyż brak bazy remontowej i części zamiennych utrudniają ich naprawę.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Komisja uznając zaspokojenie zapotrzebowania szkół wszystkich typów i szczebli na pomoce naukowe za podstawowy warunek realizacji programu nauczania postuluje:</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">1) rozważenie możliwości utworzenia specjalnego funduszu niewykorzystanych kwot przeznaczonych na zakup pomocy naukowych; fundusz powinien pozostawać w dyspozycji kuratoriów okręgów szkolnych, które wykorzystywałyby go na planowy zakup pomocy naukowych dla szkół najgorzej wyposażonych;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">2) podjęcie wysiłków na rzecz zwiększenia produkcji pomocy naukowych i sprzętu nie tylko w wyspecjalizowanych przedsiębiorstwach, lecz również w warsztatach szkół zawodowych; w tym celu produkcję pomocy naukowych należy umieścić w planach produkcyjnych warsztatów, gwarantując im jednocześnie niezbędne do tego materiały i surowce oraz dokumentację projektowo-kosztorysową;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">3) poprawę jakości pomocy naukowych, zwłaszcza wytwarzanych przez zakłady funkcjonujące poza resortem oświaty. Zdaniem Komisji zrezygnować należy z usług zakładów, które nie zabezpieczają produkcji dobrej jakości. Rozważyć też trzeba możliwość wprowadzenia kart gwarancyjnych na droższe i bardziej skomplikowane pomoce naukowe;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">4) podjęcie prac naukowo-badawczych w dziedzinie pomocy naukowych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">W kolejnym dezyderacie Komisja wyraża zaniepokojenie niepełną realizacją i niską efektywnością inwestycji oświatowych co — jej zdaniem — jest istotnym hamulcem poprawy bazy lokalowej szkolnictwa. Ostatnio przeprowadzone przez Najwyższą Izbę Kontroli badania dowiodły, że przyczyn tego stanu rzeczy szukać należy nie tylko w przedsiębiorstwach budowlanych, lecz również w samym resorcie oświaty.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">W związku z tym Komisja uważa za niezbędne:</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">a) zapewnienie właściwej obsługi i nadzoru nad inwestycjami szkolnymi bądź to w ramach inwestycji miejskich, bądź też przez powołanie służb fachowych w pionie administracji szkolnej,</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">b) dokonanie analizy przyczyn niewłaściwej organizacji i niskiej efektywności ekonomicznej inwestycji oświatowych podejmowanych w ramach czynów społecznych oraz opracowanie w oparciu o tę analizę programu poprawy tej sytuacji;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">c) zapewnienie należytej dyscypliny planowania i przygotowania inwestycji szkolnych,</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">d) podjęcie wspólnie z Ministerstwem Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych rewizji obowiązujących normatywów technicznych projektowania szkół oraz opracowanie nowych zestawów projektów typowych dostosowanych do poziomu technicznego oraz bazy produkcyjnej budownictwa i aktualnych i perspektywicznych potrzeb szkolnych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Komisja uchwaliła również dezyderat wskazujący na konieczność możliwie najszybszego usunięcia braków w zaopatrzeniu wychowanków zakładów opiekuńczo-wychowawczych w odzież zimową.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Ponadto, na wniosek posła Czesława Wojtery (ZSL), Komisja zleciła podkomisji szkolnictwa zawodowego opracowanie projektu dezyderatu w sprawie zrównania wysokości stypendiów, wypłacanych uczniom zasadniczych szkół rolniczych i techników rolnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>