text_structure.xml
30.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 października 1972 r. Komisja Nauki i Postępu Technicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Sylwestra Kaliskiego (PZPR), rozpatrzyła stan organizacji oraz wyniki pomocy materialnej i opieki socjalnej nad młodzieżą akademicką.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z ministrem Janem Kaczmarkiem, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z wiceministrem Edwardem Wiszniewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Zrzeszenia Studentów Polskich.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji był doręczony posłom uprzednio materiał informacyjny opracowany przez Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Mieczysław Serwiński (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Realizacja uchwały VI Zjazdu PZPR w części dotyczącej podnoszenia poziomu wykształcenia absolwentów szkół wyższych uwarunkowana jest w poważnej mierze zapewnieniem możliwie najlepszych warunków, w których żyją i pracują studenci.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W roku akademickim 1971/72 z domów studenckich korzystało 42,4 proc. ogółu studentów, przy czym ponad 3.600 studentów zakwaterowanych było w warunkach zagęszczenia przekraczającego obowiązujące normatywy (6 m² na osobę).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W związku z niedostateczną ilością mieszkań dla nauczycieli akademickich i doktorantów oraz ilością miejsc w hotelach asystenckich, ponad 4.400 miejsc w domach studenckich zajmują pracownicy naukowo-dydaktyczni, doktoranci, stażyści, jak również pracownicy domów studenckich.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się, że w r. 1975 w domach studenckich zamieszkiwać będzie 46,2 proc. ogółu studentów; wskaźnik ten osiągnie się przy zlikwidowaniu ponadnormatywnego zagęszczenia.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Przytoczone tu wskaźniki odnoszą się do sytuacji w skali całego kraju, natomiast poważnie odbiegają od tych średnich wskaźniki dla poszczególnych ośrodków akademickich. I tak np. w Katowicach w domach studenckich zakwaterowanych jest 32,3 proc. studentów, w Łodzi — 54,5 proc., a w Toruniu 73,6 proc. Należałoby w związku z tym skoncentrować inwestycje socjalne przede wszystkim w tych ośrodkach, które mają niższy wskaźnik zakwaterowania studentów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Do końca 5-latki powstać ma 65 nowych domów studenckich, jednakże zadania inwestycyjne skoncentrowane są przede wszystkim w r. 1975. Wobec częstych przypadków niepunktualnego oddawania do eksploatacji nowych obiektów, przy długich cyklach inwestycyjnych — powstaje obawa czy plany te zostaną w pełni zrealizowane. Stąd postulat, by budowie domów studenckich przyznać taki sam priorytet, z jakiego korzysta budownictwo mieszkaniowe. Jest to tym bardziej ważne, że zapewnienie zakwaterowania decyduje o podjęciu studiów w większym stopniu, aniżeli wszelkie inne formy pomocy udzielane studentom.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Obserwuje się stałe zmniejszanie się ilości kwater prywatnych dla studentów. Wynika to z faktu, że mieszczą się one niemal wyłącznie w starym budownictwie, w domach, podlegających rozbiórce. Część kwater odstępowana jest osobom, które płacą za najem więcej niż może zapłacić student.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">W chwili obecnej nie ma należytych warunków, które pozwalałyby na remontowanie domów studenckich w okresie wakacyjnym.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W praktyce są one eksploatowane przez cały rok (egzaminy wstępne, praktyki robotnicze, hotele studenckie, wymiany krajowe i zagraniczne) przyspiesza to proces niszczenia budynków i pogarszania ich stanu sanitarnego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Więcej uwagi poświęcić trzeba zapewnieniu ładu i porządku w domach studenckich. Osiągnąć to można przede wszystkim poprzez aktywizację samorządów studenckich. Niezbędna jest również aktywizacja administracji tych domów; należałoby ją przekształcić w zespół wychowawców i pedagogów.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">W 1971 r. ze stołówek studenckich korzystało 45,3 proc. ogółu studentów, przy czym w Katowicach i Łodzi wskaźnik ten wynosił niespełna 35 proc., a w niektórych małych ośrodkach akademickich znacznie przekraczał średnią krajową, np. Zielona Góra — 63 proc., Olsztyn — 67 proc. Notuje się niedostateczne wyposażenie stołówek w maszyny i urządzenia, w szczególności w kotły warzelne.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Dobrą formą pomocy studentom w wyżywieniu jest organizowanie na terenie uczelni tzw. tanich bufetów, w których posiłki sprzedawane są po cenach niższych, aniżeli wynosi koszt surowca. Zakłada się, że z bufetów tych mogą korzystać wyłącznie studenci, nie mają do nich prawa pracownicy uczelni. Stwarza to trudności organizacyjne. Wysuwana jest w związku z tym sugestia, aby udostępnić te bufety również pracownikom z tym, by ceny posiłków kalkulowane były bez zysku, by jednak nie były niezbędne dopłaty ze strony uczelni.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Zwiększona ostatnio stawka żywieniowa przyniosła pewną poprawę wyżywienia. Konieczna jest jednak troska o dalszą poprawę jego jakości.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Należałoby rozważyć możliwość stworzenia w każdym ośrodku akademickim wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa, które zajmowałoby się prowadzeniem stołówek i bufetów studenckich i ewentualnie stołówek dla pracowników szkół wyższych. Zajmujące się tym obecnie organizacje spółdzielcze traktują sprawy stołówek studenckich jako drugoplanowe.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się, że w r. 1975 obejmie się działalnością stołówek około 65 proc. ogółu studentów. Zamierza się w tym celu wybudować 25 nowych stołówek, jednakże większość z nich — w 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Należy dążyć do jak najszybszego zrealizowania zasady, że ze stołówki studenckiej korzystać może każdy student, który tego pragnie.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">W ramach przedsięwzięć socjalnych wiele uwagi poświęcić trzeba rozwojowi akademickiej służby zdrowia. Wymaga to budowy nowych przychodni, zwiększenia ilości specjalistów, zapewnienia odpowiednich ilości skierowań do sanatoriów, zapewnienia lepszej opieki lekarskiej na obozach wakacyjnych itp. Rozbudowy wymaga baza rekreacyjna i sportowa.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">W roku akademickim 1970/1971 wydatkowano na pomoc materialną dla studentów blisko 1,1 mld zł. W ostatnich latach obserwuje się spadek odsetka studentów korzystających ze stypendium. Obecny system udzielania stypendiów słabo oddziaływuje na wyniki w nauce. Nie są atrakcyjne stypendia fundowane.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Dlatego też za słuszne uznać trzeba prace resortu nad przygotowaniem projektu nowego systemu stypendialnego, który w szczególności udostępniłby stypendia większej ilości studentów; całość lub część świadczeń powinien stypendysta zwracać państwu w ratach, po skończeniu studiów. Należałoby jeszcze mocniej związać wysokość pomocy stypendialnej z wynikami nauki studentów; powinien ten system zniechęcać do powtarzania semestrów czy roku studiów.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AnnaKochanowska">W miastach stanowiących ośrodki turystyczne domy akademickie są wykorzystywane w sezonie jako hotele, jako miejsca zakwaterowania uczestników zjazdów i konferencji międzynarodowych. Nie można w tych warunkach przeprowadzać remontów w okresie letnim; potem trzeba niejednokrotnie zamykać w tym celu dom akademicki na dłuższy okres.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AnnaKochanowska">Dla poprawy wyposażenia domów studenckich zakupuje się niejednokrotnie drogie drobiazgi nie zawsze przydatne dla studentów; wpływa to w efekcie na zmniejszenie funduszów na zakup najbardziej niezbędnego sprzętu. Bardziej skutecznie przeciwdziałać należy niszczeniu wyposażenia i urządzeń domów studenckich. Należałaby przewidzieć możliwość wprowadzenia obowiązku odpracowywania równowartości poczynionych szkód. Potrącanie tych kwot ze stypendiów nie wydaje się słuszne i w praktyce zmusza niejednokrotnie rodziców znajdujących się w trudnych warunkach materialnych do zwiększania pomocy dla swoich dzieci.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AnnaKochanowska">Pomieszczenia dydaktyczne nowo uruchomionego Uniwersytetu Gdańskiego rozrzucone są w wielu punktach miastach. Należałoby przyspieszyć realizację inwestycji tej uczelni.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AnnaKochanowska">Więcej uwagi skoncentrować trzeba na zwiększeniu pomocy materialnej i socjalnej dla studentów na I roku studiów. Ta niedoświadczona jeszcze młodzież często przerywa studia wskutek piętrzących się trudności, nieumiejętności zorganizowania sobie warunków bytowych w ośrodku uniwersyteckim. Władze uczelni jak i organizacje studenckie nie mają wówczas jeszcze dostatecznego rozeznania czy student zasługuje na pomoc. Powoduje to odpływ z uczelni wartościowej niejednokrotnie młodzieży.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AnnaKochanowska">Rozwijać trzeba przewidziane w systemie stypendialnym formy stypendiów pożyczkowych. Ta forma może mieć duże znaczenie dla zwiększenia rekrutacji w środowisku wiejskim. Zdarza się bowiem, że zamożni nawet rolnicy nie doceniają potrzeby kształcenia dzieci i odmawiają im pomocy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SylwesterKaliski">Zwiększając ilość studentów, trzeba brać pod uwagę możliwość zapewnienia im godziwych warunków socjalno-bytowych. Uczelnie pragnąć wylegitymować się jak najwyższymi wskaźnikami ilości przyjętych, zwiększają limity rekrutacyjne, mimo że baza socjalna nie jest do tego przystosowana.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SylwesterKaliski">Nowy system stypendialny należy powiązać z uznaniem. Słusznie przewiduje się podział stypendium na część socjalną i część premiową. Taka forma dostosowana jest lepiej do potrzeb mniej dojrzałej i doświadczonej młodzieży. Należałaby rozważyć, czy również i w systemie stypendiów fundowanych nie byłoby celowe dokonanie podziału na część fundacyjną i część pożyczkową. Ta ostatnia mogłaby być umarzana pod koniec studiów, jeśli student wylegitymuje się dobrymi osiągnięciami w nauce.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#SylwesterKaliski">Bardziej konsekwentnie egzekwować należy zobowiązanie zakładów pracy w stosunku do absolwentów szkół wyższych, zwłaszcza w zakresie zapewnienie przydziału mieszkań. Może celowe byłoby odstąpienie od imiennych stypendiów fundowanych raczej należałoby zawierać umowy z poszczególnymi uczelniami, które zobowiązałyby się do zapewnienia określonej ilości specjalistów zakładom pracy fundującym stypendia.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#SylwesterKaliski">W bieżącym pięcioleciu poważnie wzrosły nakłady inwestycyjne dla szkolnictwa wyższego. Największa koncentracja tych nakładów przypada na ostatnie lata 5-latki; stawia to pod znakiem zapytania możliwość realizacji wszystkich zaplanowanych obiektów. Słuszny wydaje się wniosek w sprawie tworzenia wyspecjalizowanych przedsiębiorstw budowlanych dla potrzeb szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#SylwesterKaliski">Wiele do życzenia pozostawia poszanowanie mienia społecznego w domach studenckich. Rozszerzać trzeba kontrolę zarówno ze strony organizacji młodzieżowych jak i władz uczelni.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#SylwesterKaliski">Wiele uwagi należy poświęcić rozpoznawaniu przyczyn niewłaściwych postaw części młodzieży, losowi tych, którzy dyscyplinarnie usunięci zestali z domów studenckich.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#SylwesterKaliski">Nadal niedostateczny jest rozwój bazy rekreacyjno-wypoczynkowej dla młodzieży studenckiej. Nawet w nowych obiektach rezygnuje się z pomieszczeń rekreacyjnych na rzecz mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#SylwesterKaliski">Niepokojącym zjawiskiem jest wzrost t.zw. psychostressów u młodzieży; należałaby rozszerzyć badania nad przyczynami tego zjawiska. Problem pomocy socjalnej dla studentów ma ogromne znaczenie nie tylko ze względów społecznych, lecz również politycznych. Wpływa on poważnie na kształtowanie się nastrojów i postaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TeresaSkubała">Propozycje zmian w systemie stypendialnym znalazły aprobatę w środowisku akademickim. Powinny one jednak w większym stopniu uwzględniać sytuację młodzieży znajdującej się w szczególnie trudnych warunkach - sierot, młodzieży z rodzin rozbitych, z rodzin wielodzietnych itp. W takich przypadkach przewidziana wysokość stypendium socjalnego może okazać się za mała.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TeresaSkubała">Reorganizacji wymaga system stypendiów fundowanych. Konsekwencje niedotrzymania umowy muszą być ponoszone w równej mierze przez studenta, jak i przez zakład pracy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TeresaSkubała">W dalszym ciągu zagęszczenie w domach studenckich jest zbyt duże, Dla poprawy warunków mieszkaniowych niejednokrotnie likwiduje się pokoje do nauki, zmniejsza zaplecze gospodarcze.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#TeresaSkubała">Dla młodzieży akademickiej organizowane są obozy turystyczno-wypoczynkowe i obozy specjalistyczne. Prowadzone w środowisku studenckim dyskusje na temat obu tych form wypoczynku dowiodły, że większym zainteresowaniem cieszą się obozy specjalistyczne i właśnie one powinny być szerzej rozwijane.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBukowski">Dążyć należy do objęcia żywieniem zbiorowym możliwie największej ilości studentów. Regularne spożywanie posiłków w poważnym stopniu wpłynęłoby na zmniejszenie ilości chorób przewodu pokarmowego, które często występują wśród studentów. Częstym zjawiskiem są też tzw. psychonerwozy, mające swoje uzasadnienie w obowiązującym u nas systemie rygorów i wymagań uczelni. Jest to problem, nad którym należy prowadzić badania naukowe i wyciągnąć określone wnioski dotyczące systemu dydaktyczno-wychowawczego oraz organizacji studiów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyBukowski">Istotne znaczenie dla podniesienia stanu zdrowotności młodzieży akademickiej ma właściwe rozwijanie zajęć wychowania fizycznego. Ilość etatów instruktorów WF powinna być proporcjonalna do ilości studentów, a nie do ilości godzin zajęć WF. W większym niż dotychczas stopniu zainteresować trzeba akademicką służbę zdrowia właściwym wykorzystaniem zajęć WF jako jedną ze skutecznych form terapii psychofizycznej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyBukowski">Dla usprawnienia procesu inwestycyjnego w szkolnictwie wyższym podjąć trzeba radykalne kroki zmierzające do szerszego stosowania projektów typowych, organizowania wyspecjalizowanych przedsiębiorstw budowlanych oraz stałych służb remontowych. Stosowanie projektów typowych nie zawsze musi być związane z ich. powtarzalnością; powinny one być dostosowywane do potrzeb poszczególnych regionów i uczelni.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JerzyBukowski">Przeprowadzone przed kilku laty badania warunków bytowych młodzieży studenckiej zamieszkującej w domach akademickich wykazały 6-krotną rotację w stołówkach i znacznie większe zagęszczenie w domach akademickich. Dziś sytuacja w tym zakresie uległa znacznej poprawie i zbliżamy się chyba do proponowanych wówczas wskaźników optymalnych. Nie wolno zaprzepaścić tego dorobku poprzez zbyt pochopne zwiększanie rekrutacji na wyższe studia bez dostatecznego rozwoju zaplecza socjalno-bytowego uczelni.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszMłyńczak">Przy wytyczaniu kierunków działań zmierzających do poprawy warunków socjalno-bytowych młodzieży akademickiej, trzeba mieć na uwadze potrzeby dnia dzisiejszego, wywołane zwiększeniem naboru na wyższe uczelnie, jak również potrzeby perspektywiczne związane z ogólnym planem rozwoju szkolnictwa wyższego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszMłyńczak">Usprawnienie procesu inwestycyjnego rozpoczynać trzeba przede wszystkim od poprawy działania służb inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszMłyńczak">Słusznie wskazywano, że szkolnictwo wyższe dysponuje obecnie bardzo szczupłą bazą rekreacyjną. Nawet w nowych obiektach budowanych w bieżącym 5-leciu nie przewiduje się urządzeń sportowych i rekreacyjnych; należałoby rozważyć możliwość dokonania korekt w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#TadeuszMłyńczak">Ściślej należy powiązać system stypendiów z systemem zatrudniania absolwentów szkół wyższych. Szkoły wyższe powinny mieć możliwość rekomendowania zakładom pracy najlepszych studentów.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#TadeuszMłyńczak">Stypendia fundowane należałoby dzielić na część zwrotną i bezzwrotną. W części bezzwrotnej przewidywać trzeba zapewnienie mieszkania dla przyszłego absolwenta, pracownika zakładu pracy. Jeszcze na etapie studiów, zakłady pracy powinny wpłacać wkłady spółdzielcze dla przyszłych absolwentów szkół wyższych.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#TadeuszMłyńczak">Duży niepokój budzi próba zrezygnowania z tanich bufetów. Może należałoby przewidzieć inny system rozliczania tych bufetów, ażeby dopłaty do nich nie były aż tak wysokie. Prowadzone dyskusje na ten temat w środowisku studenckim potwierdzają celowość utrzymania tej formy zaopatrzenia młodzieży studenckiej.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#TadeuszMłyńczak">Usprawnić trzeba działanie akademickiej służby zdrowia. Powinna ona lepiej niż dotychczas rozeznać strukturę chorych, występujących wśród studentów. W roku przyszłym przewiduje się reorganizację służby zdrowia. Równocześnie należałoby przeprowadzić reorganizację i modernizację akademickiej służby zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławCiosek">Po raz pierwszy w bieżącym planie 5-letnim nożyce pomiędzy potrzebami socjalnymi studentów a środkami przeznaczonymi na ten cel przez państwo zaczęły się zwierać. Wzrosły nakłady inwestycyjne. Koncentracja ich w ostatnich latach planu 5-letniego stawia jednak pod znakiem zapytania możliwość oddania do eksploatacji wszystkich zaplanowanych obiektów. Nie zawsze bowiem docenia się w terenie znaczenie tych inwestycji, Zabezpieczenie mocy wykonawczej dla inwestycji szkolnictwa wyższego powinno stać się przedmiotem dezyderatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławCiosek">Nadal niedostateczny jest rozwój bazy sportowej, rekreacyjnej i kulturalnej dla studentów. Od wielu lat sytuacja na tym odcinku nie ulega zmianie. W tych warunkach zaledwie 1/4 studentów może być objęta różnymi formami wypoczynku i turystyki.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławCiosek">Jeszcze gorzej przedstawia się sytuacja w dziedzinie rozbudowy obiektów kulturalnych. Nawet w nowych domach akademickich nie przewiduje się pomieszczeń dla klubów studenckich.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#StanisławCiosek">Czyni się wiele dla podniesienia kultury bycia młodzieży studenckiej. Fakty nieposzanowania sprzętu i urządzeń w domach akademickich są jednak nadal zjawiskiem częstym. Wydaje się, że zapewnienie lepszego wyposażenia domów studenckich byłoby jednym z czynników mobilizujących do ich szanowania.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#StanisławCiosek">Należałoby przewidzieć możliwość przyznawania pewnych ulg absolwentom szkół wyższych przy staraniach o mieszkania spółdzielcze. Okres nauki należałoby zaliczać do stażu spółdzielczego. Obecnie bowiem student szkoły wyższej jest w sytuacji gorszej niż absolwent technikum, który ma możliwość otrzymania mieszkania o 4–5 lat wcześniej.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#StanisławCiosek">Typowe projekty domów akademickich należałoby unowocześnić i bardziej dostosować do obecnych warunków życia. Większość tych domów budowana jest systemem hotelowym. Uniemożliwia to zespolenie się określonych grup studenckich według zainteresowań czy kierunków studiów. Należałoby szukać bardziej nowoczesnych rozwiązań, pozwalających na zapewnienie studentowi w okresie studiów warunków zbliżonych do warunków domowych.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#StanisławCiosek">Wiele do życzenia pozostawia obsługa administracyjna studentów na wyższych uczelniach. Sprawy studenckie załatwiane są zbyt długo. Spowodowane to jest niedostateczną ilością etatów, jak i niskimi kwalifikacjami personelu administracyjnego.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#StanisławCiosek">W imieniu Zrzeszenia Studentów Polskich poseł przekazał podziękowanie młodzieży za widoczne starania i wysiłki rządu oraz resortu szkolnictwa wyższego, podejmowane dla poprawy warunków życia studentów.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#StanisławCiosek">Wyjaśnień udzielił minister nauki, szkolnictwa wyższego i techniki - Jan Kaczmarek. Stwierdził on m.in., że jedną z największych trudności, jakie trzeba przezwyciężyć na drodze do osiągnięcia szybszej poprawy warunków socjalno-bytowych studentów - jest trudność w pełnym i terminowym realizowaniu inwestycji w tej dziedzinie. Przyczyny znacznych niedostatków w bazie materialnej uczelni tkwią w przeszłości, kiedy nie doceniano potrzeby korelacji między liczbą przyjmowanych na studia osób, a wielkością bazy naukowo-dydaktycznej i socjalnej uczelni. W pełni słuszny jest wyrażony przez posłów pogląd, że w przyszłości korelacja taka jest konieczna.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#StanisławCiosek">Resort kładzie obecnie duży nacisk na terminowe oddawanie do użytku obiektów zaplanowanych na rok bieżący, a także na odpowiednie zaawansowanie i przygotowanie budowy obiektów, które ma być oddane do użytku w roku przyszłym. Trudności tkwią przede wszystkim w niedostatkach postawionych do dyspozycji mocy wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#StanisławCiosek">Już obecnie obserwuje się pewne zmniejszenie rozpiętości między ilością miejsc w domach studenckich a zapotrzebowaniem na nie. Poprawa ta pomniejszona została nieco faktem przyjęcia w bieżącym roku akademickim trochę większej liczby studentów niż przewidywały to limity dla poszczególnych uczelni. W związku z tym w ośrodkach wykazujących większą rozpiętość, głównie w Krakowie, przyznano w bieżącym roku większe środki na zwrot czynszów za wynajmowane przez studentów kwatery prywatne.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#StanisławCiosek">Dość poważnie zwiększy się w roku bieżącym powierzchnia użytkowa akademickich ośrodków służby zdrowia. Dążeniem resortu jest, aby ośrodki te służyły również w pewnej mierze pracownikom naukowym wyższych uczelni.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#StanisławCiosek">W dziedzinie rekreacji i wypoczynku studentów, reprezentowana była dotychczas zasada, że ta sfera działania należy wyłącznie do Zrzeszenia Studentów Polskich i pozostałych organizacji młodzieżowych. Resort zamierza, obok sprawowania mecenatu nad tą działalnością, przejmować stopniowo rolę jej współorganizatora.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#StanisławCiosek">Słuszny jest niewątpliwie pogląd, że wychowanie fizyczne ma ważne znaczenie dla poprawy ogólnego stanu zdrowia młodzieży akademickiej i zwiększania tym samym jej odporności psychicznej. Należałoby jednak dokładniej rozeznać strukturę chorób młodzieży studiującej, gdyż nie wydaje się, aby była ona mniej odporna na stressy aniżeli inne środowiska wielkomiejskie.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#StanisławCiosek">Opracowany został projekt nowego systemu stypendialnego, przewidujący szereg bodźców, nie oderwany jednak, od realnych warunków i możliwości. Punkt ciężkości położony został w tym projekcie na stypendia państwowe.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#StanisławCiosek">Propozycje i sugestie wyrażone przez posłów w toku dyskusji zostaną wzięte pod uwagę w dalszych pracach resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RomanCzuba">Z materiałów zebranych we wrocławskim środowisku uczelnianym wynika, że dysproporcja między ilością nowo przyjmowanych studentów a przyrostem ilości miejsc w domach studenckich co roku wzrasta. Wiąże się to ze wzrostem liczby studentów zamiejscowych. Problem ten wymaga szczególnej uwagi, zwłaszcza że Wrocław znajduje się pod tym względem w sytuacji gorszej niż inne ośrodki akademickie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RomanCzuba">Wielce niepomyślny jest fakt, że inwestycje uczelniane skoncentrowane są w ostatnich 2 latach planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RomanCzuba">Przedstawiciele niektórych uczelni krytycznie oceniają funkcjonalność projektowanych pomieszczeń i wyposażenie wnętrz. Można na tym odcinku osiągnąć znaczną poprawę w oparciu o dostępne w kraju materiały i urządzenia. W zrealizowanych obiektach stwierdza się więcej usterek niż w budownictwie mieszkaniowym.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RomanCzuba">Środowisko studenckie proponuje ustanowienie zastępców kierowników domów studenckich o przygotowaniu pedagogicznym. Jest to ważne dla rozwijania działalności wychowawczej, zwłaszcza wśród studentów pierwszych lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławCiosek">Wśród wniosków wysuniętych przez Komisję w wyniku dzisiejszego posiedzenia powinien znaleźć się i taki, który dotyczy spraw socjalno-bytowych studentów pracujących. Chodzi tu zwłaszcza o urlopy naukowe i inne świadczenia. Sprawa jest niebagatelna, gdyż studenci pracujący stanowią około 40 proc. ogółu studiujących.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EugeniaŁoch">W krakowskim ośrodku uczelnianym niedobór miejsc w domach studenckich jest duży i do 1975 r. jeszcze się powiększy. Zagęszczenie występuje szczególnie w domach mniejszych uczelni (WSR i WSE). Istnieje problem usprawnienia rozdziału miejsc w domach studenckich Niniejsze uczelnie nie posiadają również należytego zaplecza leczniczego. W miasteczku akademickim w Krakowie brak obiektów kulturalnych i sportowych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#EugeniaŁoch">W związku z feminizacją niektórych wydziałów na uczelniach technicznych, występuje problem zatrudnienia absolwentek. Zakłady przemysłowe fundujące stypendia niechętnie zawierają z nimi umowy.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#EugeniaŁoch">Problem inwestycji uczelnianych jest problemem ważnym. Wydaje się, że realizacja tych inwestycji powinna być potraktowana na równi z realizacją obiektów przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#EugeniaŁoch">W środowisku akademickim podnosi się kwestię zasad działania rad uczelnianych do spraw młodzieży. Należałoby ściślej określić ich profil działania i to w kierunku pobudzenia samorządności młodzieży akademickiej, szerszego zainteresowania się problemami administracji domów studenckich i opieki zdrowotnej nad młodzieżą.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MieczysławSerwiński">Z dyskusji i wyjaśnień ministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki wynika ponad wszelką wątpliwość potrzeba zwiększenia pomocy materialnej i opieki socjalnej nad młodzieżą studiującą.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MieczysławSerwiński">Wyłania się ponadto problem o charakterze ogólnym — dużego nacisku społeczeństwa na szersze udostępnienie młodzieży możliwości podjęcia studiów. Co roku, od maja do lipca wzrasta napięcie emocjonalne z tego powodu, znajduje ono szeroki odgłos w prasie. Sugeruje się, aby na pierwszy rok studiów przyjmować wszystkich chętnych. Rok ten powinien być rzeczywiście selekcyjnym prowadzącym do podniesienia poziomu kształcenia w ogóle; jak wynika bowiem z opinii zakładów przemysłowych, przywiązują one coraz większą wagę do ocen wystawianych przez uczelnie. Problem jest trudny z uwagi na konieczność skorelowania ilości nowo przyjętych studentów z bazą socjalną, sportową i kulturalną uczelni, nie mówiąc już o bazie naukowo-dydaktycznej. Komisja nie może jednak nie uwzględniać tych skądinąd cennych dążeń i aspiracji społecznych; należy wystąpić z dezyderatem postulującym rozszerzenie bazy naukowo-dydaktycznej i socjalno-kulturalnej wyższych uczelni. Od rozwoju tej bazy, obok właściwej działalności dydaktycznej i przykładania się studentów do nauki - wiele zależy. Wydaje się, że realizację obiektów socjalnych uczelni zrównać należy z wykonawstwem budownictwa mieszkaniowego, a obiektów naukowo-dydaktycznych — z budownictwem przemysłowym.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MieczysławSerwiński">Na wniosek przewodniczącego Komisji posła Sylwestra Kaliskiego (PZPR), Komisja zleciła podkomisji opracowanie projektu dezyderatów na podstawie przebiegu obrad.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MieczysławSerwiński">W dalszy ciągu obrad Komisja rozpatrzyła i uznała za wystarczającą odpowiedź ministra nauki, szkolnictwa wyższego i techniki na dezyderat dotyczący rozwoju rolniczych i leśnych zakładów doświadczalnych w wyższych szkołach rolniczych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>