text_structure.xml
17.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 5 grudnia 1975 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Witolda Lassoty (SD), rozpatrzyła projekt planu i budżetu na 1976 r. w częściach dotyczących Ministerstwa Kultury i Sztuki, Komitetu do spraw Radia i Telewizji, RSW „Prasa-Książka-Ruch” i Polskiej Agencji Prasowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawicielce Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceprezesem Rady Ministrów, ministrem kultury i sztuki — Józefem Tejchmą, Komitetu do spraw Radia i Telewizji z zastępcami przewodniczącego — Janem Mietkowskim i Wadimem Nikołajewem, RSW „Prasa-Książka-Ruch” — z prezesem — Stanisławem Mojkowskim, Polskiej Agencji Prasowej z redaktorem naczelnym PAP — Januszem Roszkowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK — Tadeusz Sztajnert.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji nad projektem planu i budżetu Ministerstwa Kultury i Sztuki na 1976 r. były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne. Omówił je wiceprezes Rady Ministrów, minister kultury i sztuki — Józef Tejchma.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Z informacji tych wynika, że założenia planu na 1976 r. przewidują dalszą rozbudowę ważnych dla rozwoju życia kulturalnego placówek. Powstaną nowe kina, teatry, rozwijać się będzie poligrafia i fonografia, prowadzone będą prace renowacyjne kompleksów zabytkowych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Zaspokojone zostaną najpilniejsze potrzeby w produkcji wydawniczej. Preferowana będzie beletrystyka i podręczniki szkolne, których produkcja w pełni pokryje zapotrzebowanie. W polityce wydawniczej dążyć się będzie do skrócenia cykli wydawniczych i podniesienia poziomu edytorskiego. Zamierzenia wydawnictw nadal będą ograniczane niedostatkiem papieru.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Nastąpi dalszy rozwój kinematografii. W 1976 r. przewiduje się produkcję większej ilości kinowych i telewizyjnych filmów fabularnych oraz średnio- i krótkometrażowych. Wszystkie filmy fabularne kinowe produkowane będą w kolorze; w dwukrotnie większej niż w 1975 r. liczbie fabularnych filmów telewizyjnych znajdzie się 18 seriali w 150 odcinkach. Nadal kontynuowane będą adaptacje wielkich dzieł literatury klasycznej, przewiduje się poważny udział tematyki wojennej i w szerszym niż dotychczas zakresie — tematyki współczesnej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">W dziedzinie ochrony zabytków, możliwości będą nadal mniejsze od potrzeb. Zamierza się w związku z tym skoncentrować wysiłki na renowacji zabytkowych kompleksów Krakowa, Zamościa i Sandomierza oraz zabytków w Krasiczynie i Wiśniczu, Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie i zamku w Książu koło Wałbrzycha. W stolicy będą trwały prace na Zamku Królewskim i Zamku Ujazdowskim.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W planie na 1976 r. przewidziane są poważne zadania inwestycyjne. Głównym jest kontynuacja rozpoczętej w bieżącym roku budowy gmachu Biblioteki Narodowej w Warszawie. Ukończona zostanie budowa gmachu Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. Rozbudowywane będą Muzea Narodowe w Krakowie i Poznaniu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Przewiduje się rozbudowę Fabryki Mebli Artystycznych w Henrykowie, co pozwoli na zwiększenie produkcji mebli artystycznych. Trwać będzie również rozbudowa wielkiego zakładu poligraficznego w Gdańsku oraz ośrodków warszawskich. W roku przyszłym rozpocznie się budowa nowoczesnego zakładu fonograficznego w Warszawie. Będzie on produkował rocznie 30 mln sztuk płyt i 2 mln kaset magnetofonowych wysokiej jakości. Plan przewiduje budowę tego zakładu łącznie ze studiem nagrań.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Plan inwestycji terenowych przewiduje m.in. kontynuację budowy teatrów w Kielcach, Lublinie i Gdyni, rozpoczęcie budowy teatru lalek w Białymstoku oraz rozbudowę opery w Gdańsku. Rozpocznie się również budowę kilkunastu domów kultury oraz szeregu gminnych ośrodków kultury.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PiotrMazelon">Od wielu lat Katowice oczekują na rozpoczęcie budowy centrum kulturalnego. Jest to ośrodek bardzo potrzebny zarówno dla miasta, jak i dla całego regionu Śląska. Jest to tym pilniejsze, że budynki w których mieszczą się Operetka Gliwicka i Opera śląska, są bardzo stare i wyeksploatowane. Centrum takie musiałoby objąć swym zasięgiem również województwa bielsko-bialskie i częstochowskie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WłodzimierzSokorski">Śląsk jest czołowym okręgiem przemysłowym kraju, a jednocześnie brak tam kin i teatrów, od wielu lat ciągnie się już sprawa budowy centrum kulturalnego.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WłodzimierzSokorski">Brak placówek kulturalnych odczuwa również wiele innych regionów. Nowoczesna fabryka w Białej Podlaskiej, zatrudniająca liczną załogę, całkowicie pozbawiona jest zaplecza socjalnego i kulturalnego. Również wiele miejscowości i wsi regionu podlaskiego nie ma żadnych instytucji kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WłodzimierzSokorski">Jednym z zasadniczych instrumentów wychowawczych jest film. Bardzo cieszy renesans naszego filmu, który ostatnio wrócił na rynki światowe i ma świetne recenzje w prasie zagranicznej. Poprawiła się również frekwencja na polskich filmach w kraju. Nadal jednak odnosi się wrażenie, że twórcy niezbyt chętnie podejmują niełatwą problematykę współczesną. Dotyczy to zresztą nie tylko filmu, lecz również teatru i literatury. Konieczne są zatem różnorodne i wielostronne działania, zachęcające ludzi sztuki do szerszego podejmowania różnorodnych problemów współczesnego życia.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WitoldLassota">Sieć kin państwowych jest zbyt szczupła. W kraju istnieje ponad 600 kin niepaństwowych - związkowych, bądź zakładowych. Należy zadbać o to, aby mogły być one w większym stopniu udostępniane szerokiej publiczności, zaś ich plany repertuarowe winny być koordynowane przez resort.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WitoldLassota">Rozważenia wymaga sprawa przyszłej organizacji szkół artystycznych. Niektóre z nich miałyby większe perspektywy rozwoju, gdyby podlegały resortowi oświaty i wychowania, a nie resortowi kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MieczysławKaczor">Rok bieżący był rokiem ochrony zabytków. Komisja poświęciła tej problematyce wiele uwagi. Nadal jest w tej dziedzinie bardzo dużo do zrobienia. Jak wynika z sygnałów napływających z terenu, środki przeznaczone na ochronę zabytków nie są wykorzystywane. Przyczyną tego jest fakt, że Pracownie Konserwacji Zabytków nie dysponują odpowiednio wykwalifikowanymi pracownikami, którym można powierzyć trudne i pracochłonne czynności przy konserwacji i renowacji zabytków. Konieczne jest szkolenie kadr w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MieczysławKaczor">Gminne ośrodki kultury spełniają ważną rolę i mają przed sobą duże perspektywy. Środki, które przyznano na ich rozwój w roku 1976, są jednak niekiedy niższe od funduszy, którymi dysponowały w bieżącym roku. Wskazane byłoby rozważenie, czy nie można zwiększyć tych środków, na przykład z funduszy socjalnych tych zakładów pracy, których pracownicy dojeżdżają z odległych miejscowości i nie mogą korzystać ze świadczeń kulturalnych w miejscowościach, w których pracują.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EdmundMęclewski">Budżet Ministerstwa Kultury i Sztuki jest stosunkowo niewielki. Jak wynika z materiałów, występuje nieuzasadnione dążenie do rentowności niektórych przedsięwzięć kulturalnych. Kultura jest taką dziedziną, która nie musi przynosić dochodów. Naczelnym celem jest podnoszenie poziomu kulturalnego społeczeństwa. I na osiągniecie tego celu nie należy żałować środków. Obserwuje się niepokojące zjawisko pogłębiania się dysproporcji kulturalnych między różnymi środowiskami społecznymi i różnymi obszarami kraju. Rzeczą konieczną jest energiczne przeciwdziałanie tym zjawiskom.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#EdmundMęclewski">Teatry wyjeżdżające za granicę pracują w bardzo trudnych warunkach, a aktorzy otrzymują niewielkie diety. Wskazana wydaje się rewizja wysokości tych diet. Konieczne jest również skrupulatniejsze dobieranie repertuaru na występy zagraniczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszMyślik">Jest rzeczą stwierdzoną, że wzrost poziomu materialnego społeczeństwa nie podnosi automatycznie wzrostu zapotrzebowania na kulturę. Wiadomo również, że bez podnoszenia się poziomu kulturalnego nie może następować dalszy rozwój materialny. Nie zawsze prawda ta jest rozumiana i doceniana. Zdarza się bowiem, że uchwalone przez Sejm zadania inwestycyjne w trakcie realizacji ulegają nieoczekiwanym i niekontrolowanym zmianom. Najczęściej ofiarą zmian padają obiekty kulturalne i społeczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AnnaKochanowska">W wielu nowych województwach nie przewiduje się w przyszłym roku żadnych inwestycji kulturalnych. Zachodzi więc obawa pogłębienia dysproporcji w tej dziedzinie między poszczególnymi regionami. Konieczne jest zwrócenie baczniejszej uwagi na rozwój inwestycji kulturalnych w ośrodkach przemysłowych, na przykład w Lubińskim Zagłębiu Miedziowym.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AnnaKochanowska">Przyszły rok ogłoszony został Rokiem Bibliotek i Czytelnictwa. Jak wynika z planu, nie idą z tym w parze zamierzenia dotyczące rozbudowy bazy bibliotecznej.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AnnaKochanowska">Niezrozumiałym zjawiskiem jest rezygnowanie z pewnych przedsięwzięć kulturalnych, które mają duże powodzenie. Przykładem zamknięcia w Warszawie wystawy plastycznej w „Romantyzm i romantyczność” w momencie największego zainteresowania ze strony zwiedzających. Zdarza się również, że schodzą z afisza sztuki cieszące się dużą frekwencją.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AnnaKochanowska">Konieczna jest nowelizacja cennika prac plastycznych, który w niezmienionej postaci obowiązuje od 25 lat. Dokonanie w nim korekt dotyczyć powinno przede wszystkim honorariów za prace twórcze. Rozwiązania wymaga problem pracowni dla plastyków. Najtrudniejsza sytuacja pod tym względem panuje w Warszawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BohdanCzeszko">Podczas dyskusji nad założeniami kończącej się obecnie 5-latki mówiło się o tym, że kolejna będzie 5-latką kultury. Nie wskazują na to wskaźniki projektu planu na 1976 rok. Narastają zaległości, które trudno będzie odrobić. Wymownym tego przykładem jest stan naszych zabytków.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BohdanCzeszko">Z perspektywicznego programu rozwoju kultury do 1990 roku nie wynika, aby zamierzono zbudować nowe pomieszczenia dla Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Trudno wykształcić wysoko wykwalifikowane kadry plastyczne, jeśli nie zapewni się im nowoczesnego warsztatu pracy.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#BohdanCzeszko">Rozważenia wymaga propozycja wykorzystania w szkołach średnich najlepszych spektakli teatralnych TV (utrwalonych na magnetowidzie) jako pomocy naukowych w procesie humanistycznego kształcenia młodzieży. Nie jest to sprawa łatwa z technicznego punktu widzenia, ale warto się zastanowić, czy resort kultury i sztuki nie powinien podjąć się roli inspiratora i koordynatora tego przedsięwzięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Rok 1976 powinien być rokiem podniesienia na wyższy poziom jakości pracy w kulturze, poprawy organizacji pracy, lepszego wyposażenia placówek, dalszego kształcenia kadr.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Konsekwentnie realizuje się obszerny program rozwoju poligrafii. Nie nadąża za nim jednak szkolenie wysoko wykwalifikowanych pracowników tej branży. Jedyna w Polsce uczelnia poligraficzna - Instytut Poligrafii Politechniki Warszawskiej - powinien mleć również możność kształcenia w systemie zaocznym.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Pomyślnie rozwija się akcja sojuszu świata pracy z kulturą. Należy ją rozwijać i szukać nowych form. Jednocześnie należy rozpocząć drugą, długofalową akcję, która objęłaby swym zasięgiem gminy. Gminne ośrodki kultury nie mają planu działania i skrystalizowanej koncepcji roli, jaką mają spełniać. W ramach proponowanej akcji należałoby uczynić wszystko dla zaktywizowania działalności kulturalnej na szczeblu gminnym.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">W dziedzinie ochrony zabytków istnieje potrzeba opracowania dalekosiężnego planu, który ustalałby jakie obiekty, w jakich terminach będą mogły być poddane konserwacji. W terenie bowiem niezbędne jest [NIECZYTELNE] otrzymania niektórych obiektów zabytkowych. Bez takiej jasności nie mogą być realne perspektywiczne plany zagospodarowania przestrzennego.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Pytania pod adresem resortu skierowali również posłowie: Wojciech Żukrowski (bezp.), Stanisława Białek (ZSL) i Jan Marczyk (ZSL); dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania posłów udzielili: wicepremier, minister kultury i sztuki - Józef Tejchma, I zastępca ministra kultury i sztuki - Mieczysław Wojtczak, wiceministrowie kultury i sztuki - Józef Fajkowski i Tadeusz Kaczmarek.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Założenia projektu planu i budżetu Komitetu ds. Radia i Telewizji przedstawił zastępca przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji - Jan Mietkowski.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">W dyskusji udział wzięli posłowie: Gabriel Górtowski (SD), Władysław Brodzki (SD), Edmund Męclewski (bezp.), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD), Wojciech Żukrowski (bezp.) i Włodzimierz Sokorski (PZPR). Posłowie zwracali uwagę na potrzebę dalszego uatrakcyjniania programów telewizyjnych i radiowych, umiejętnego łączenia treści polityczno-propagandowych z atrakcyjnymi formami rozrywkowymi, na lepszą koordynację między programami radia i telewizji. Z uznaniem mówiono o działalności inwestycyjnej, dzięki której rozszerza się i polepsza słyszalność programów radiowych oraz uatrakcyjnia treść i forma programów telewizyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępcy przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji — Jan Mietkowski, i Wadim Nikołajew oraz dyrektor — Ryszard Dzwonik.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Założenia projektu planu i budżetu na 1976 rok w części dotyczącej RSW „Prasa-Książka-Ruch” przedstawił prezes Zarządu Głównego RSW — Stanisław Mojkowski.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Główne kierunki działania RSW „Prasa-Książka-Ruch” to dalsza rozbudowa bazy poligraficznej, rozbudowa systemu teletransmisji „Trybuny Ludu”, dalszy rozwój Klubów Międzynarodowej Prasy i Książki (kluby takie mają powstać w każdym mieście wojewódzkim) oraz zintensyfikowania działalności propagandowej na zagranicę. Przydziały papieru dla prasy utrzymane zostaną na poziomie 1975 r.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">W dyskusji udział wzięli posłowie: Anna Kochanowska (SD), Gabriel Górtowski (SD), Witold Lassota (SD) i Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD); dodatkowych wyjaśnień udzielił I zastępca prezesa RSW „Prasa-Książka-Ruch” — Wiesław Bek.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Założenia projektu planu i budżetu w części dotyczącej Polskiej Agencji Prasowej przedstawił redaktor naczelny PAP - Janusz Roszkowski. Podkreślił między innymi, że w bieżącym roku oddziały PAP zorganizowane zostały we wszystkich nowo utworzonych miastach wojewódzkich. W dyskusji głos zabrał poseł Witold Lassota (SD).</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1976 rok w rozpatrywanych częściach. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>