text_structure.xml
17.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 grudnia 1972 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Eugeniusza Grochala (PZPR) i Andrzeja Szubara (ZSL), rozpatrzyła projekty planu i budżetu na rok 1973 w częściach dotyczących:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- Ministerstwa Komunikacji,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Komunikacji z ministrem Mieczysławem Zajfrydem, Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Założenia planu i budżetu w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji zreferował minister Mieczysław Zajfryd (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw PKP przedstawił poseł Franciszek Błachut (PZPR): Realizacja rosnących zadań przewozowych wymaga stałego podnoszenia sprawności i przyśpieszonego rozwoju wszystkich gałęzi transportu, zwłaszcza transportu kolejowego. Transport kolejowy dobrze realizował w latach 1971-1972 podstawowe zadania ustalone w planie 5-letnim. Z nadwyżką wykonane zostały plany przewozu ładunków. Wskazać jednak trzeba, że transport ten nadal pracuje bez koniecznych rezerw, a w pewnych okresach zdolność przewozowa PKP w dalszym ciągu nie wystarcza dla rytmicznego zaspokojenia wszystkich potrzeb gospodarki, co zmusza do stosowania priorytetów, zwiększania przebiegów taboru próżnego, pokrywania potrzeb jednych gałęzi gospodarki - kosztem innych. W tej sytuacji jakość obsługi klientów, szybkość przewozu i terminowość dostawy przesyłek nie są jeszcze zadowalające.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W dziedzinie przewozów pasażerskich kolej zapewnia w zasadzie ilościowe pokrycie potrzeb, ale w ruchu podmiejskim, w godzinach rannych i popołudniowych, a w ruchu dalekobieżnym - na wielu trasach w okresach szczytowego spiętrzenia przejazdów - warunki podróży są wciąż jeszcze uciążliwe. Przedmiotem społecznej krytyki są ponadto opóźnienia pociągów, poziom utrzymania taboru, mała szybkość jazdy, słaba informacja.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Realizacja pełnego zakresu planowanych robót inwestycyjnych i remontowych powinna przynieść w efekcie dalsze zwiększenie zdolności przewozowej kolei.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Ważnym kierunkiem działania jest dalsze doskonalenie procesów przewozowo-eksploatacyjnych i poprawa organizacji pracy na PKP.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W zakresie przewozów pasażerskich szczególnie istotnym problemem jest uzyskanie poprawy jakości usług przewozowych. Szczególna uwaga powinna być zwrócona na usprawnienie przewozów pasażerskich w dużych aglomeracjach miejskich oraz na zapewnienie odpowiedniej ilości pociągów dla dojazdów pracowników na trzecią zmianę.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Uwagi podkomisji do spraw transportu drogowego i lotniczego przedstawił poseł Tytus Krawczyc (PZPR): Z informacji dostarczonych przez resort komunikacji wynika, że zamierzenia planu 5-letniego w dziedzinie rozwoju transportu samochodowego są przekraczane. Dalszy wzrost zadań musi wiązać się z odpowiednim rozwojem bazy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Duże rezerwy tkwią jeszcze w organizacji pracy transportu samochodowego. Należy dążyć do rozwoju mechanizacji przeładunku oraz do rozszerzenia zakresu konteneryzacji i paletyzacji ładunków. Duże możliwości zwiększenia zdolności przewozowej otworzyć może szersze stosowanie przyczep oraz podwyższanie burt samochodów. Trzeba też ograniczać do minimum puste przebiegi, lub przebiegi z niepełnym wykorzystaniem ładowności.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Analiza pracy Przedsiębiorstwa Spedycji Krajowej pozwala na stwierdzenie, że nie spełnia ono nałożonych zadań; trzeba zastanowić się nad celowością utrzymania obecnej formy działalności PSK.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Obawy budzi możliwość pełnej realizacji planu przewozów pasażerskich PKS.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Projekt planu przewiduje dalszy wzrost przewozów transportem lotniczym. Niezbędna jest dalsza poprawa obsługi pasażerów.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortu skierowali posłowie: Jan Szumański (PZPR), Stanisław Sochan (ZSL), Andrzej Szubar (ZSL), Franciszek Błachut (PZPR), Jan Król (PZPR), Witold Lubiński (PZPR), Marian Popiela (PZPR), Stanisława Pawelec (bezp.), Ludwik Jarosik (PZPR), Józef Drzewiec (PZPR), Jan Sawicki (PZPR), Ignacy Strzyszcz (bezp.), Piotr Pikul (ZSL) i Feliks Bedenak (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielili Minister Komunikacji - Mieczysław Zajfryd oraz dyrektorzy departamentów i zjednoczeń.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Szczególnie wiele uwagi poświęcono konieczności usprawnienia eksploatacji kolei. Wskazywano na szereg rezerw; np. przyspieszyć ruch pociągów towarowych mogłaby - zdaniem posłów - sprawniejsza praca dyspozytorów, którzy w tej chwili często ograniczają się do rejestrowania ruchu.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Zwiększonym dostawom trakcyjnego taboru kolejowego towarzyszyć powinna rozbudowa zaplecza naprawczego.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Postulowano przyspieszenie modernizacji i lepszą konserwację torów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Warunkiem realizacji planu przez PKS jest zapewnienie pełnych i terminowych dostaw taboru. Zwrócono uwagę, że plan przewiduje intensyfikację eksploatacji taboru, a to uwarunkowane jest uzupełnieniem braków kadrowych, jakie odczuwa PKS.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Połowa pasażerów PKS - to dojeżdżający do zakładów pracownicy i młodzież szkolna. W związku z reformą podziału administracyjnego zwiększy się jeszcze zapotrzebowanie na tego rodzaju przejazdy. Stąd konieczność dostosowania tras i rozkładów jazdy do tych nowych warunków. Zwracano uwagę na niewłaściwe traktowanie przez PKS młodzieży szkolnej; może ona korzystać z przejazdów za biletem miesięcznym tylko o określonej godzinie, w rezultacie musi niekiedy tracić wiele czasu na powrót do domu.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Rozwojowi motoryzacji towarzyszyć musi szybsza rozbudowa sieci i poprawa jakości dróg, lepsza organizacja obsługi technicznej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono w dyskusji problemom socjalno-bytowym i płacowym pracowników transportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EugeniuszGrochal">W dyskusji słusznie koncentrowano się na zasadniczych problemach transportu. Usprawnienie tej gałęzi gospodarki, zlikwidowanie występujących w niej wieloletnich zaniedbań i wykorzystanie istniejących rezerw jest niezbędnym warunkiem realizacji poważnie zwiększonych w projekcie planu na 1973 r. - w stosunku do ustaleń 5-latki - wskaźników rozwoju poszczególnych dziedzin transportu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EugeniuszGrochal">Założony wzrost kolejowych przewozów towarowych wymaga poprawy techniczno-ekonomicznych wskaźników eksploatacji taboru.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#EugeniuszGrochal">Wzrost przewozów pasażerskich nie jest tak wielki i dlatego należy koncentrować się w tej dziedzinie na doskonaleniu rozkładów jazdy i na zasadniczej poprawie warunków podróżowania, m.in. sanitarnych. Szczególnej troski wymaga zapewnienie regularności biegu pociągów, zwłaszcza tych, które dowożą pracowników do zakładów. Od tego bowiem zależy niezbędny w całej gospodarce wzrost dyscypliny pracy i pełne wykorzystanie czasu pracy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#EugeniuszGrochal">Przedstawione przez dyrektora zjednoczenie PKS dane o wzroście taboru i usprawnieniu komunikacji autobusowej oraz zwiększeniu ilości linii i kursów autobusów — zwłaszcza dla przewozu młodzieży do szkół - rokują nadzieje na istotną poprawę w tej ważnej społecznie i gospodarczo dziedzinie komunikacji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#EugeniuszGrochal">Z zadowoleniem przyjąć należy ściślejsze niż dotąd wiązanie wzrostu zadań z poprawą materialnych warunków stwarzanych pracownikom PKP.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#EugeniuszGrochal">Resort opracował kompleksowy program poprawy warunków bhp, z którym Komisja powinna zapoznać się i ocenić. Przy okazji warto zwrócić uwagę, że nadal szwankuje jakość i terminowość zaopatrywania pracowników w umundurowanie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#EugeniuszGrochal">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji. Uwagi wynikające z dyskusji Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#EugeniuszGrochal">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1973 w części dotyczącej Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#EugeniuszGrochal">Projekt planu i budżetu resortu na rok 1973 zreferował minister łączności - Edward Kowalczyk (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#EugeniuszGrochal">Uwagi podkomisji przedstawił poseł Zdzisław Pawlik (PZPR): Plan resortu łączności na rok 1973 przewiduje dynamiczny wzrost ilości i poprawę jakości świadczonych przez resort usług. Realizacja planu nastręczyć może jednak szereg trudności; szczególnej troski resortu wymagać będzie pełna i terminowa realizacja zaplanowanych inwestycji. Tylko tą drogą można będzie szybko wdrożyć zakupione licencje.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#EugeniuszGrochal">Trzeba, by kierownictwa resortu w porozumieniu z odpowiednimi władzami terenowymi jeszcze raz przeanalizowało podział nakładów inwestycyjnych między poszczególne województwa; obecny rozdział nie gwarantuje wyrównania dysproporcji, jakie w zakresie rozwoju sieci telekomunikacyjnej występują między regionami kraju.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#EugeniuszGrochal">Należy w miarę możliwości jeszcze bardziej przyspieszyć telefonizację sołectw. Szczególną uwagę zwrócić należy na automatyzację połączeń między ośrodkami przyszłych gmin, a miastami powiatowymi; pomiędzy tymi ośrodkami zapewnić trzeba łączność całodobową.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#EugeniuszGrochal">Należy w dalszym ciągu rozwijać działania na rzecz poprawy warunków socjalno-bytowych załóg oraz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#EugeniuszGrochal">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Sochan (ZSL), Ludwik Jarosik (PZPR), Eugeniusz Grochal (PZPR) i Andrzej Szubar (ZSL). Dodatkowych wyjaśnień udzielił minister łączności Edward Kowalczyk.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#EugeniuszGrochal">W dyskusji wskazywano na konieczność przyspieszenia telefonizacji wsi, zwłaszcza przystosowania sieci łączności do nowego podziału administracyjnego. Postulowano szybszą automatyzację central telefonicznych, szczególnie w miastach powiatowych. Za niedostateczne uznano przydziały środków transportu samochodowego dla resortu łączności.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#EugeniuszGrochal">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1973 w części dotyczącej Ministerstwa Łączności; uwagi wynikające z przebiegu obrad postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#EugeniuszGrochal">Komisja uchwaliła dezyderat, w którym postuluje zwiększenie przydziału środków transportowych dla resortu łączności.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#EugeniuszGrochal">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#EugeniuszGrochal">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU NA ROK 1973 MINISTERSTWA KOMUNIKACJI.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#EugeniuszGrochal">Streszczenie informacji złożonej przez ministra komunikacji Mieczysława Zajfryda na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 5 grudnia 1972 r.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#EugeniuszGrochal">Plan zakłada zadania przewozowe dla transportu kolejowego normalno-torowego o 4,2 proc. większe niż w 1972 r. Przewozy ładunków w transporcie samochodowym powinny wzrosnąć o 10,1 proc. Ustalone na 1973 rok zadania przewozowe kształtują się na poziomie wyższym niż przewiduje na ten rok plan 5-letni.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#EugeniuszGrochal">Przewozy pasażerów kolejami normalnotorowymi w 1973 roku osiągną wielkość 1.090 mln osób. Najważniejszym zagadnieniem jest zapewnienie poprawy warunków podróżowania, zwłaszcza w szczytach przewozowych oraz warunków dojazdu do pracy w dużych aglomeracjach miejskich i ośrodkach przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#EugeniuszGrochal">Realizacja zadań, jakie stają przed PKP wymaga:</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#EugeniuszGrochal">- poprawy stanu technicznego linii kolejowych, - zwiększenia ilości i jakości taboru, - budowy dróg i torów, nowych odcinków linii kolejowych oraz dalszej elektryfikacji linii, - doskonalenia organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#EugeniuszGrochal">Bardzo poważnie, w stopniu większym niż PKP, wzrosną przewozy pasażerskie Państwowej Komunikacji Samochodowej. Ponad połowę wszystkich przewozów stanowią tu przewozy pracownicze i szkolne. Realizacja tych wysokich i bardzo napiętych zadań związana jest z pełnymi i terminowymi dostawami taboru.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#EugeniuszGrochal">Rozwój zarówno transportu samochodowego, jak i motoryzacji indywidualnej wymaga zapewnienia odpowiednich środków na utrzymanie i rozbudowę sieci drogowej.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#EugeniuszGrochal">Wysokie wymagania w zakresie natężenia tempa pracy kierowane pod adresem załóg jednostek resortu komunikacji, zwłaszcza pracowników kolejowych, zobowiązują do wzmożonego działania na rzecz poprawy warunków pracy i warunków socjalno-bytowych. Celowi temu służyć będzie realizacja programu poprawy warunków mieszkaniowych, socjalnych i płacowych.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#EugeniuszGrochal">[STRESZCZENIE]</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#EugeniuszGrochal">O PROJEKCIE PLANU NA ROK 1973 W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ MINISTERSTWA ŁĄCZNOŚCI.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#EugeniuszGrochal">Streszczenie informacji złożonej przez ministra łączności Edwarda Kowalczyka na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 5 grudnia 1972 r.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#EugeniuszGrochal">Główny wysiłek resortu skierowany będzie w roku 1973 na dalszej modernizacji i rozbudowie urządzeń łączności, na lepszym ich wykorzystaniu oraz na pełnym wykorzystaniu mocy produkcyjnej przemysłu teleelektronicznego. Zmierzać się będzie do dalszej poprawy jakości świadczonych usług, do jak najsprawniejszej obsługi społeczeństwa i gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#EugeniuszGrochal">Wartość usług świadczonych przez resort łączności wzrosnąć ma w 1973 r. o 11 proc. w stosunku do roku 1972. Równocześnie poprawione zostaną podstawowe relacje ekonomiczne: zwiększona zostanie wydajność pracy, obniżone koszty własne, zwiększona produktywność środków trwałych.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#EugeniuszGrochal">Plan przewiduje m.in. przyłączenie do sieci miejscowej 65 tys. nowych abonentów telefonicznych. W dalszym ciągu automatyzowania będą połączenia telefoniczne między miastami wojewódzkimi oraz w skali wojewódzkiej.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#EugeniuszGrochal">Plan przewiduje dalsze przyspieszenie produkcji urządzeń łączności. Zakłada się budowę i rozbudowę zakładów produkujących te urządzenia m.in. w oparciu o zakupione licencje.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#EugeniuszGrochal">Szczególnie wiele uwagi zamierza poświęcić resort przystosowaniu sieci łączności do nowego podziału administracyjnego; dążyć się będzie do przyspieszenia telefonizacji sołectw.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#EugeniuszGrochal">Podejmuje się szereg przedsięwzięć służących usprawnieniu obsługi obywateli. I tak np. zorganizowano eksperymentalnie pierwsze zautomatyzowanie urzędy pocztowe; zarówno koszty ich urządzenia, jak i działalności są wyższe niż urzędów tradycyjnych, ale uwalniają od stania w kolejkach. W urzędach pocztowych dużych miast funkcjonują już uniwersalne okienka, w których można załatwić sprawy załatwiane dotychczas w kilku okienkach.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#EugeniuszGrochal">Resort zamierza nadal wiele uwagi poświęcić poprawie sytuacji socjalno-bytowej pracowników. Dążyć się będzie w szczególności do poprawy ich sytuacji mieszkaniowej i do stworzenia im lepszych warunków wypoczynku.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>