text_structure.xml 17.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 20 czerwca 1972 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR), rozpatrzyła sprawozdanie z wykonania planu budżetu na 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację na temat wykonania planu i budżetu w 1971 r. przez resort komunikacji przedstawił wiceminister komunikacji Stanisław Mroczek (streszczenie informacji zamieszczamy na kartkach z numeracją. rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Uwagi podkomisji przedstawili:</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanSzymański">Podkomisja pozytywnie oceniła pracę transportu samochodowego, mimo, wielu braków jakie występują jeszcze w dziedzinie przewozów pasażerskich i towarowych. Zasadniczy mankament - brak taboru - poważnie zagrażał prawidłowemu rozwojowi ruchu turystycznego. Problem może być rozwiązany bądź przez nasilenie importu autobusów, bądź też szerokie rozwinięcie krajowej produkcji nowego typu jednostek do przewozu pasażerów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanSzymański">Nie jest dla nikogo tajemnicą, że w ubiegłych latach poszła na złom znaczna ilość pojazdów tylko dlatego, że brakowało do nich części zamiennych. Nasuwa się pytanie, czy nie można było uruchomić - choć częściowo - produkcji brakujących części.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanSzymański">Sytuację w transporcie lotniczym uznać trzeba za w pełni zadowalającą. Wszystkie wskaźniki ustalone na ubiegły rok zostały znacznie przekroczone. Już obecnie wyraźnie rysuje się u nas wizja komunikacji lotniczej jako transportu przyszłości. Baczną uwagę zwrócić trzeba na sprawę bieżących napraw samolotów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefSkowroński">Ubiegły rok przyniósł cenne inwestycje w dziedzinie dróg i mostów. Niepokoi jednak fakt, że z roku na rok rośnie ilość tzw. przełomów na drogach. Łączna wielkość tych uszkodzeń sięga 4,344 km; jest to wynik tandetnego wykonawstwa dróg.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JózefSkowroński">Nakłady na budowę dróg lokalnych systematycznie rosną, nie sposób jednak zabezpieczyć dobrego wykonawstwa tych inwestycji. Uznać można za nonsens dokonywanie odbioru nowo budowanych dróg przez ich wykonawców.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JózefSkowroński">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem resortu komunikacji skierowali posłowie: Marian Popiela (PZPR), Jerzy Muszyński (PZPR), Zdzisław Pawlik (PZPR), Jen Sawicki (PZPR), Eugeniusz Grochal (PZPR), Jerzy Rachowski (SD), Stanisław Antoszewski (PZPR), Stanisława Pawelec (bezp.), Tadeusz Bochenek (SD), Witold Lubiński (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JózefSkowroński">M.in. poseł Jerzy Muszyński (PZPR) stwierdził, że niepokój budzi niepełne wykonanie w 1971 r. resortowego planu inwestycyjnego, jak również wykonywanych przez służby budowlane PKP planów remontów budynków stacyjnych i mieszkalnych. Stan wielu tych budynków - jak stwierdził poseł Jan Sawicki - jest bardzo zły. Terenowe rady narodowe powinny udzielić resortowi komunikacji pomocy, kierując do realizacji niektórych remontów przedsiębiorstwa budowlane spoza służby budowlanej PKP.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JózefSkowroński">Poseł Jerzy Rachowski wskazał, że nadal budzi zastrzeżenie sposób gospodarowania nowoczesnymi maszynami do remontów nawierzchni torów.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JózefSkowroński">Posłowie Marian Popiela, Zdzisław Pawlik, Jan Sawicki i Stanisław Antoszewski zwrócili uwagę na problemy zatrudnienia i płac w resorcie komunikacji. Niepokój budzi przede wszystkim wzrost godzin nadliczbowych w PKP i w PKS, a także w ZNTK. Należałoby dążyć do poprawy warunków pracy, co umożliwi pełną realizację planów zatrudnienia, a tym samym likwidację godzin nadliczbowych oraz stopniowe wdrażanie pracy wielozmianowej.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JózefSkowroński">Poseł Jan Sawicki z niepokojem podkreślił, że nie jest przez resort realizowana uchwała Rady Ministrów z ub. roku w sprawie przekazania pomieszczeń socjalno-bytowych na odpowiadające ich przeznaczeniu cele.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JózefSkowroński">Wiele miejsca w wystąpieniach posłów: Mariana Popieli, Jana Sawickiego i Stanisławy Pawelec zajęła problematyka bezpieczeństwa i wygody przewozów pasażerskich przez PKP i PKS. Nadal zbyt mała w stosunku do wzrastających potrzeb jest dostawa wagonów osobowych; brak w stosunku do planu około 4 tys. autobusów. Zwraca uwagę społeczeństwa - jak stwierdziła poseł Stanisława Pawelec - niedostateczna troska PKP i PKS o estetykę i czystość dworców, a także o porządek w tych obiektach, w tym m.in. o usuwanie niebezpiecznych przejść przez tory kolejowe.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#JózefSkowroński">Na uwagi i pytania posłów odpowiedzi i dodatkowych wyjaśnień udzielili dyrektorzy departamentów resortu komunikacji oraz dyrektorzy niektórych przedsiębiorstw podległych resortowi.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#JózefSkowroński">Dyrektor Departamentu Inwestycji - Edward Kopciński stwierdził m.in., że w ostatnich 2 latach zadania inwestycyjne w kolejnictwie wzrastały o około 30 proc. każdego roku, co oznacza bardzo wysoką dynamikę wzrostu. Zadania kluczowe były realizowane; nie wykonano natomiast niektórych drobniejszych zadań inwestycyjnych. W toku bieżącym realizacja planu inwestycyjnego kolejnictwa przebiega znacznie pomyślniej niż w 1970 r., co stwarza dobre perspektywy do wykonania w pełni wszystkich zadań. Lepszej realizacji inwestycji sprzyjają: dalszy rozwój mechanizacji prac oraz wzmocnienie nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JózefSkowroński">Dyrektor Zjednoczenia PKS - Zdzisław Krajewski, odpowiadając na uwagi dotyczące jakości przewozów pasażerskich, stwierdził, że pomimo znacznego powiększenia się w bieżącym roku zapotrzebowania na potrzeby turystyczne możliwy jest ich wzrost tylko o około 5 proc.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#JózefSkowroński">Dyrektor Departamentu Zatrudnienia - Władysław Kostyra - omówił podejmowane przez resort kroki zmierzające do zapewnienia dopływu niezbędnej ilości kadr, zmniejszenia tą drogą zakresu prac wykonywanych w godzinach nadliczbowych, jak również do wdrażania na szerszą skalę wielozmianowości pracy w podległych resortowi jednostkach.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#JózefSkowroński">Dyrektor Centralnego Zarządu Dróg Publicznych - Czesław Krzywosz: Zaległości w remontach podstawowej sieci dróg są znaczne — aktualnie ocenia się je na 12 tys. km. Wysiłki resortu zmierzają przede wszystkim do zapewnienia właściwego stanu dróg głównych. Obecnie wszystkie drogi główne wolne są już od tzw. przełomów. Do roku 1975 zlikwiduje się przełomy na wszystkich odcinkach podstawowej sieci dróg.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#JózefSkowroński">Drogownictwo odczuwa poważny brak materiałów koniecznych do budowy nawierzchni. Deficyt ten sięga 2 mln ton. Stosowanie - z konieczności - materiałów zastępczych nie wpływa oczywiście dodatnio na jakość nawierzchni.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#JózefSkowroński">Wiceminister komunikacji - Stanisław Mroczek poinformował, że Prezydium Rządu wyraziło już zgodę na import dużej partii autobusów. Prowadzone są rozmowy w sprawie zakupu licencji na produkcję nowego typu autobusu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JulianGnoiński">Przeprowadzone kontrole wskazują, że podjęte działania i środki prowadzą do zmniejszenia napięć i trudności jakie powstały w transporcie w latach ubiegłych. Niemniej jednak sytuacja w działalności transportowej w kraju, a zwłaszcza w transporcie kolejowym, nie jest jeszcze opanowana w takim stopniu, aby można było mieć pewność, że przy niesprzyjających warunkach nie powstaną powikłania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JulianGnoiński">Istotną sprawą dla polepszenia pracy transportu i usprawnienia działalności resortu komunikacji jest intensyfikacja działań nad doskonaleniem organizacji pracy i zarządzania. Wszystkie przeprowadzone kontrole ujawniły braki i niedomogi w tych dziedzinach.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JulianGnoiński">Nie jest dobrze z jakością remontów nawierzchni kolejowej i wykonawstwem robót inwestycyjnych. Nie jest również dobrze z jakością napraw taboru kolejowego i taboru samochodowego. Wymaga to wzmocnienia nadzoru i kontroli w tych dziedzinach.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JulianGnoiński">Mimo tych zastrzeżeń, Zespół stwierdza, że działalność resortu komunikacji w 1971 uznać należy za prawidłową.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JulianGnoiński">Przewodniczący Komisji - poseł Eugeniusz Grochal (PZPR) stwierdził, że choć ubiegły rok w resorcie komunikacji uznać należy za pomyślny, nie sposób nie dostrzegać wielu braków i niedociągnięć.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JulianGnoiński">Poważne zastrzeżenia budzi obsługa społeczeństwa w zakresie przewozów pasażerskich, warunki jazdy, higiena pomieszczeń dworcowych. Trudno też uznać za zadowalający stan dróg w kraju, w działalności resortu komunikacji trzeba większy nacisk położyć na problemy jakości. Odnosi się to zarówno do napraw i utrzymania taboru, urządzeń i dróg, jak i do świadczonych usług przewozowych.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JulianGnoiński">Niepokoi fakt, że rosną tak zwane straty nadzwyczajne, wynikające z płacenia kar za nieterminowość i uszkodzenie przy przewozie przesyłek.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#JulianGnoiński">W opracowaniu przedłożonym Komisji przez resort sprawy socjalno-bytowe pracowników komunikacji potraktowane zostały marginesowo. A problemy te uznać należy za jedno z ważniejszych. Niepokój budzi przede wszystkim wzrost godzin nadliczbowych w PKP i w PKS i to wówczas, gdy zaczyna się opracowywać podstawy wprowadzenia skróconego czasu pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#JulianGnoiński">Problemy poruszane w dyskusji będą przedmiotem dalszych prac Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#JulianGnoiński">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji. Uwagi na wynikające z przebiegu obrad Komisja postanowiła przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#JulianGnoiński">[STRESZCZENIE]</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#JulianGnoiński">O WYKONANIU PLANU I BUDŻETU W 1971 R. PRZEZ MINISTERSTWO KOMUNIKACJI.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#JulianGnoiński">Streszczenie informacji przedstawionej przez wiceministra komunikacji - Stanisława Mroczka na posiedzeniu Komisji Komunikacji i Łączności w dniu 20 czerwca 1972 r.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#JulianGnoiński">W roku ub. uzyskano pomyślne wyniki we wszystkich podstawowych odcinkach działalności resortu komunikacji. Na podkreślenie zasługuje fakt, że po okresie napięć i trudności spowodowanych niedostatecznym rozwojem poszczególnych gałęzi krajowego systemu transportowego — w 1971 r. nastąpiła znaczna poprawa w zaspokajaniu potrzeb przewozowych gospodarki narodowej i społeczeństwa. Poprawa ta jest szczególnie widoczna w kolejach normalnotorowych, które w 1971 r. po raz pierwszy od kilku lat wykonały zadania w zakresie przewozu ładunków. Koleje normalnotorowe przewiozły w ub. roku 386,2 mln ton ładunków - o 3,2 mln ton powyżej wielkości ustalonej w NPG na 1971 r.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#JulianGnoiński">Osiągnięto wyraźną poprawę w pracy granicznych stacji przeładunkowych i w portach morskich. Jednym z poważniejszych pomyślnie zrealizowanych zadań było przyjęcie z ZSRR i przewiezienie w głąb kraju bez zakłóceń ok. 2 mln ton importowanego zboża. Przewieziono też o ponad 4 mln ton węgla więcej niż w 1970 r.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#JulianGnoiński">Nie zdołano jeszcze osiągnąć wymaganej poprawy warunków podróżowania koleją, głównie z braku dostatecznej ilości taboru. Jednak w ramach posiadanych środków, wprowadzono szereg udogodnień, do których zaliczyć można: zwiększenie połączeń na najbardziej uczęszczanych liniach, skrócenie czasu podróży w niektórych relacjach oraz poprawienie warunków jazdy w pociągach ekspresowych, zestawianych już wyłącznie z nowoczesnych wagonów. Mimo pewnej poprawy, warunki podróży koleją na niektórych liniach były nadal trudne, zwłaszcza w okresach szczytowego nasilenia przejazdów w miesiącach letnich.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#JulianGnoiński">Transportem samochodowym PKS przewieziono w 1971 r. 115,6 mln ton ładunków, tj. o 2,8 mln ton ponad wielkości określone planem.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#JulianGnoiński">Przewozy pasażerów w komunikacji autobusowej uległy dalszemu zwiększeniu w stosunku do wykonania 1970 r. o ponad 144 mln osób. W porównaniu z ustaleniami planu były one jednak niższe o 6,4 mln osób. Spowodowane to zostało głównie niewykonaniem planu dostaw nowego taboru. Ocenia się, że dla zaspokojenia pełnych potrzeb w zakresie przewozu pasażerów transportem PKS, potrzebnych jest dodatkowo ok. 4 tys. autobusów.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#JulianGnoiński">Jakość usług świadczonych przez PKS uległa pewnej poprawie, szczególnie w zakresie regularności i punktualności kursowania autobusów. W ub. roku oddano do eksploatacji 6 z budowanych 29 dworców autobusowych PKS.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#JulianGnoiński">W komunikacji lotniczej przekroczone zostały plany przewozu pasażerów zarówno na liniach krajowych, jak i zagranicznych. Było to możliwe głównie dzięki lepszemu wykorzystaniu taboru lotniczego.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#JulianGnoiński">Stan techniczny dróg i mostów uległ dalszej poprawie.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#JulianGnoiński">Długość dróg o wzmocnionej nawierzchni wzrosła o 1100 km. Mamy ich obecnie ok. 15.200 km, co stanowi 56 proc. ogólnej długości sieci dróg podstawowych.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#JulianGnoiński">Przy pomyślnej realizacji wszystkich podstawowych zadań wynikających z NPG na 1971 r., nie osiągnięto jednak zadowalającego postępu na niektórych odcinkach działalności resortu.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#JulianGnoiński">W transporcie kolejowym następowała w zbyt wolnym tempie poprawa regularności biegu pociągów. Nie zdołano również uzyskać zdecydowanej poprawy jakości wykonywanych napraw zarówno przy kapitalnych, jak i bieżących remontach torów kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#JulianGnoiński">W transporcie samochodowym występowały znaczne trudności z powodu braków w zaopatrzeniu w części zamienne oraz w pokryciu potrzeb przy naprawach głównych. Zakłócenia w zaopatrzeniu w części zamienne dotyczyły głównie samochodów importowanych.</u>
          <u xml:id="u-4.25" who="#JulianGnoiński">Niekorzystnym zjawiskiem był także wzrost strat z tytułu odszkodowań za braki i uszkodzenia ładunków oraz za nieterminową dostawę przesyłek.</u>
          <u xml:id="u-4.26" who="#JulianGnoiński">W 1972 r. i dalszych latach będzie kontynuowana realizacja założeń zmierzających do przyspieszenia rozwoju transportu oraz zapewnienia poprawy warunków pracy i warunków socjalno-bytowych we wszystkich gałęziach transportu.</u>
          <u xml:id="u-4.27" who="#JulianGnoiński">Szczególnie ważnym problemem jest konieczność zwiększenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Celowi temu służyć będą zarówno przedsięwzięcia o charakterze technicznym, organizacyjnym, jak i kierunki działania związane z podniesieniem dyscypliny pracy, a zwłaszcza: konsekwentne przeprowadzanie weryfikacji związanych z bezpieczeństwem ruchu, wprowadzenie zasad obostrzonej kontroli pracy dyżurnych ruchu, wdrożenie znowelizowanych przepisów ruchu itp.</u>
          <u xml:id="u-4.28" who="#JulianGnoiński">W działalności wszystkich jednostek gospodarczych resortu szczególna uwaga będzie zwracana na uzyskanie wyraźnej poprawy wyników ekonomicznych, na racjonalną gospodarkę materiałową, szybszy wzrost wydajności pracy, a zwłaszcza na usprawnienie wszystkich faz procesu inwestycyjnego i pełne wykorzystanie limitów inwestycyjnych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>