text_structure.xml
12.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 19 września 1973 r. Komisja Handlu Zagranicznego, obradująca pod przewodnictwem posła Tadeusza Dyki (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- stan kooperacji przemysłowej z zagranicą ze szczególnym uwzględnieniem polityki licencyjnej i jej efektywności ekonomicznej - aktualna sytuacja i plany rozwoju do 1980 r.;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- informację o przebiegu realizacji zadań planowych handlu zagranicznego w 1973 r.;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- informację radcy handlowego w Finlandii o aktualnej sytuacji i perspektywach stosunków gospodarczych polsko-fińskich;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- odpowiedzi na dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowej Komisji Nauki i Postępu Technicznego;</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- przedstawiciele: Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z zastępcą przewodniczącego Januszem Hrynkiewiczem, Ministerstwa Handlu Zagranicznego z wiceministrem Witoldem Górskim, Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z wiceministrem Zbigniewem Sobczykiem, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Aleksandrem Kopciem, Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Marianem Sobolewskim, Ministerstwa Górnictwa i Energetyki z wiceministrem Zygfrydem Nowakiem, Ministerstwa Żeglugi z wiceministrem Stefanem Perkowiczem, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Janem Raczkowskim, Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki, dyrektorzy zespołów NIK - Wacław Kosicki i Stanisław Grodzki.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Podstawą dyskusji nad stanem kooperacji przemysłowej z zagranicą ze szczególnym uwzględnieniem polityki licencyjnej były dostarczone uprzednio posłom na piśmie materiały informacyjne i analityczne opracowane przez: Ministerstwo Handlu Zagranicznego, Ministerstwo Przemysłu Maszynowego, Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego, Ministerstwo Przemysłu Lekkiego oraz przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Wiesław Sadowski (bezp.).</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Henryk de Fiumel (SD), Tadeusz Bejm (PZPR), Stanisław Sznajder (ZSL), Henryk Zieliński (PZPR), Stanisław Lewocik (ZSL), Edmund Osmańczyk (bezp.), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR - przedst. Komisji Nauki i Postępu Technicznego), Franciszek Kociemski (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu lekkiego - Marian Sobolewski, wiceminister przemysłu maszynowego - Aleksander Kopeć, wiceminister handlu zagranicznego Witold Górski, wiceminister przemysłu ciężkiego - Zbigniew Sobczyk oraz zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Janusz Hrynkiewicz.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W referacie i w dyskusji wskazywano, że współpraca gospodarcza z zagranicą odgrywa coraz większą rolę w społeczno-gospodarczym rozwoju naszego kraju. W latach 1971-1973 obroty towarowe z zagranicą rosły szybciej od dochodu narodowego i produkcji przemysłowej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Dynamika dostaw kooperacyjnych była w latach 1971-1972 szybsza od dynamiki całości handlu zagranicznego. Wartość dostaw kooperacyjnych uległa w tym okresie podwojeniu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Szczególnie szybko rozwijała się kooperacja przemysłowa Polski z krajami socjalistycznymi. W porównaniu z rokiem 1971 zwiększyła się ona przeszło czterokrotnie. Obroty kooperacyjne Polski z krajami socjalistycznymi stanowiły trzon całości obrotów kooperacyjnych. Udział krajów socjalistycznych w kooperacji przemysłowej z zagranicą wyniósł w 1972 roku około 78 proc. i był wyższy od udziału krajów socjalistycznych w ogólnych obrotach handlu zagranicznego Polski. Była to sytuacja dla nas korzystna.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Obroty kooperacyjne Polski z krajami kapitalistycznymi wzrosły w roku 1972 w stosunku do 1971 o około 40 proc.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Pomimo dynamicznego rozwoju eksportu kooperacyjnego w roku 1972 nie zostały w pełni wykonane planowane założenia w tej dziedzinie. Plan importu kooperacyjnego został nieznacznie przekreślony.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Należałoby - zdaniem posłów - dołożyć wszelkich starań, by przyspieszyć rozwój eksportu kooperacyjnego. Prowadzi on bowiem do powstawania trwałych powiązań gospodarczych, podniesienia poziomu technicznego i organizacyjnego przedsiębiorstw kooperujących. W jego efekcie wydłużeniu ulega seria produkcji, obniżają się koszty produkcji, poprawia opłacalność. Eksport kooperacyjny ułatwia wreszcie dostęp naszym wyrobom przemysłowym na rynki krajów uprzemysłowionych. Poprawia tym samym nasz bilans płatniczy.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Wartość eksportu kooperacyjnego w 95 proc. stanowiły dostawy przedsiębiorstw należących do dwu resortów: przemysłu maszynowego i ciężkiego, przy czym około 70 proc. ogólnego eksportu kooperacyjnego tworzyły dostawy z 5 zjednoczeń. Świadczy to o ograniczonym wciąż zakresie kooperacji, o niewykorzystanych możliwościach w innych resortach i zjednoczeniach.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">W grupie krajów socjalistycznych najpoważniejszym odbiorcą naszych wyrobów kooperacyjnych był w roku 1972 - Związek Radziecki, kolejne miejsca zajmowały: NRD i Czechosłowacja. Pozostałe kraje RWPG w niewielkim tylko stopniu były odbiorcą naszych wyrobów kooperacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Omawiając powiązania i kooperacyjne z krajami kapitalistycznymi, posłowie wskazywali na potrzebę lokowania na tych rynkach towarów o wyższym stopniu przetworzenia.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Wskazywano na potrzebę większego zainteresowania przedsiębiorstw eksportem kooperacyjnym. Nasz przemysł powinien w możliwie najszerszym stopniu uwzględniać wymagania odbiorców dotyczące wysokiego poziomu technicznego wyrobów, jakości oraz rytmiczności i terminowości dostaw. Wymaga to szybkiego opanowywania nowych technologii, zapewnienia odpowiedniego zaopatrzenia materiałowego.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Posłowie wskazywali, że kooperacja przemysłowa powinna mieć charakter ciągły, pozwalając na specjalizację produkcji w świadomie wybranych branżach i gałęziach, stanowić czynnik podnoszenia poziomu technicznego i poprawy opłacalności produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Wymaga to wypracowania koncepcji długofalowej polityki kooperacyjnej powiązanej z planami społeczno-ekonomicznego rozwoju kraju.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W zawieranych umowach kooperacyjnych należałoby - zdaniem uczestników dyskusji - dążyć do maksymalnego zabezpieczenia interesów strony polskiej, w szczególności do ustalenia sankcji zapewniających terminowe i pełne wywiązywanie się przez partnerów zagranicznych z przyjętych zobowiązań.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">We współpracy z krajami kapitalistycznymi rozwiniętymi gospodarczo kooperacja produkcji jest w większości przypadków następstwem zakupionych licencji.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Około 70 proc. wyrobów licencyjnych przeznaczonych zostało na pokrycie potrzeb krajowych, pozostałe 30 proc. na eksport. Zakupione licencje poważnie wpłynęły na podniesienie poziomu technicznego innych wyrobów. Zakupy powinny - zdaniem posłów - koncentrować się nie tyle na licencjach na poszczególne wyroby finalne, lecz licencjach na elementy i podzespoły o szerokim zastosowaniu w różnych dziedzinach gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Wzrostowi zakupów licencyjnych towarzyszyć powinna więc poprawia efektywności wykorzystania licencji. Wiąże się ona w pierwszym rzędzie ze skróceniem okresu wdrażania licencji do produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Szczególnie wiele uwagi poświęcić trzeba - zdaniem posłów - doskonaleniu licencji. Nawet gdybyśmy błyskawicznie wdrażali licencje do produkcji, zachodzący w świecie postęp techniczny i technologiczny sprawia, że po kilku latach szereg rozwiązań staje się przestarzały. Stąd potrzeba harmonizacji struktury zakupów licencyjnych z możliwościami istniejącego w kraju zaplecza naukowo-technicznego i produkcyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Struktura zakupów licencyjnych powinna odpowiadać kierunkom naszej specjalizacji w produkcji, w nauce i technice. Zakupy licencyjne powinny być krokiem do osiągnięcia przodującego w świecie poziomu technicznego i technologicznego w wybranych dziedzinach produkcji, tych, które już w momencie zakupu licencji zapewniają nam dobry poziom, tych, których rozwój uzasadniony jest naszymi możliwościami produkcyjnymi i naukowo-technicznymi. Tę zasadę realizuje się coraz bardziej konsekwentnie, powinna ona być - zdaniem posłów - stosowana powszechnie.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Ważne jest jednocześnie byśmy zwiększyli swój udział w światowym eksporcie licencji. Nasze osiągnięcia w tej dziedzinie nie mogą być uznane za zadowalające. Wzrost eksportu licencji wiąże się w pierwszym rzędzie z koniecznością dalszej integracji zaplecza naukowo-badawczego praktyką, zwiększenia udziału wydatków na prace wdrożeniowe.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Podsumowując dyskusję, przewodniczący Komisji poseł Tadeusz Pyka (PZPR) podkreślił szczególnie szybki rozwój powiązań kooperacyjnych z zagranicą w okresie ostatnich dwóch lat, co jest wynikiem zmian w naszej polityce gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Osiągnięć tych - wskazuje na to przebieg dyskusji - nie można jednak uznać za zadowalające. Problemy kooperacji jak również zakupów licencji są skomplikowane, złożone. W ich rozwiązaniu uczestniczą różne przedsiębiorstwa i resorty. Stąd konieczność wzmocnienia koordynacji działania w tych dziedzinach, jak również sprecyzowania obowiązujących w tym zakresie dyrektyw. Komisja do tych problemów będzie stale powracać.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Rozsądna polityka kooperacyjna i licencyjna cechuje działalność Ministerstwa Przemysłu Maszynowego i Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego. Trzeba rozważyć możliwość włączenia się w znacznie szerszym zakresie w realizację takiej polityki również innych resortów. Tylko tą drogą dorównany krajom, które w dziedzinie kooperacji międzynarodowej i wymiany licencji znacznie nas wyprzedziły.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Każdorazowo przed podjęciem decyzji o zakupie licencji, należy badać czy równie nowoczesnych i efektywnych technik i technologii nie można uzyskać w krajach obozu socjalistycznego.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Kooperacja i wymiana licencji - to zasadnicze czynniki przyśpieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Komisja zleciła podkomisji wniosków i dezyderatów opracowanie projektu dezyderatów w oparciu o przebieg posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła i po dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Witold Lipski (ZSL), Stanisław Lewocik (ZSL) i Franciszek Kociemski (PZPR) oraz po wysłuchaniu dodatkowych wyjaśnień, które złożył wiceminister handlu zagranicznego - Witold Górski, przyjęła informację Ministerstwa Handlu Zagranicznego o przebiegu realizacji obrotów towarowych z zagranicą w okresie pierwszych 7 miesięcy br.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Komisja wysłuchała i przyjęła informację radcy handlowego w Helsinkach - Tadeusza Doroty nt. polsko-fińskich stosunków handlowych.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Komisja rozpatrzyła odpowiedzi resortów na uchwalone na poprzednich posiedzeniach dezyderaty. Postanowiono zwrócić się do resortów w sprawie uzupełnienia nadesłanych wyjaśnień.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>