text_structure.xml
3.46 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 października 1975 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła sytuację w portach morskich.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem Edwinem Wiśniewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz wicedyrektor Zespołu NIK - Leon Iwanicki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały opracowane przez resort handlu zagranicznego i gospodarki morskiej. Przedstawił je wiceminister Edwin Wiśniewski.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Alfred Przydatek (bezp.),~Józef Kijowski (ZSL), Michał Trejgis (ZSL), Władysław Gaweł (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Florian Wichłacz (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Edwin Wiśniewski.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Z referatu i dyskusji wynika, że w ostatnich 10 latach szybko wzrastały przeładunki w portach morskich - z 24,5 mln ton w 1965 r. do 52,4 mln ton przewidywanych w roku 1975. Zadecydował o tym przede wszystkim nienotowany w latach poprzednich wzrost obrotów polskiego handlu zagranicznego, zwłaszcza wzrost eksportu węgla, importu rudy, surowców nawozowych i zboża oraz większy przeładunek paliw płynnych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Realizacja tych rosnących zadań możliwa była dzięki wysokim nakładom na rozbudowę i unowocześnienie portów. W efekcie osiągnięto znaczny przyrost zdolności przeładunkowej portów oraz poważne skrócenie czasu obsługi statków.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wzrost zdolności przeładunkowej portów nadal nie nadąża jednak za rosnącym zapotrzebowaniem, naszego handlu zagranicznego na usługi portowe. Trudności stwarzają m.in. częste, wynikające z wahań koniunkturalnych na światowych rynkach towarowych i żeglugowych zmiany struktury przeładunków.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Czynnikiem obniżającym zdolności przeładunkowe portów jest niedobór kadr. Wyrównywanie tych braków częściowo okresową pracą wojska, Hufców Pracy czy siłami dorywczymi nie gwarantuje wysokiej wydajności pracy osiąganej przez wykwalifikowanych pracowników. Dotkliwie odczuwany na całym Wybrzeżu brak rąk do pracy wskazuje na konieczność przyspieszenia mechanizacji prac przeładunkowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Wskazano na potrzebę utrzymywania odpowiednich rezerw przeładunkowych w portach oraz właściwego zagospodarowania powierzchni składowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono zagadnieniom współpracy transportu lądowego i morskiego, jak również rozwojowi żeglugi śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Komisja przyjęła do wiadomości informację resortu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>