text_structure.xml 7.13 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 19 września 1974 r. Komisje: Gospodarki Morskiej i Żeglugi oraz Komunikacji i Łączności, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrywały problemy rozwoju kontenerowego systemu transportowego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem Romualdem Pietraszkiem, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorem Zespołu - Julianem Gnoińskim.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, Ministerstwo Komunikacji oraz przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W toku przygotowań do posiedzenia zespół poselski zwizytował bazę kontenerową w porcie gdyńskim.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Materiały resortowe zreferowali wiceministrowie: Romuald Pietraszek i Stanisław Mroczek.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Koreferat wygłosił poseł Bolesław Rakowski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Alfred Przydatek (bezp.), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Ryszard Wasik (PZPR), Józef Kijowski (ZSL), Eugeniusz Grochal (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL), Michał Trejgis (ZSL), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Bolesław Rakowski (PZPR) i Stanisław Antoszewski (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielili: Główny Specjalista ds. Konteneryzacji w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa - doc. dr Andrzej Sitko, wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej Romuald Pietraszek oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W referacie i w dyskusji podkreślano, że rozwój kontenerowego systemu transportowego stanowi nie tylko istotny czynnik rozwoju całego systemu transportowego kraju, lecz również w poważnej mierze warunkuje wzrost naszego udziału w międzynarodowej wymianie towarowej.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Korzyści płynące z kontenerowego systemu transportowego to:</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- radykalne zmniejszenie nakładów pracy żywej w czasie transportu, przeładunku i magazynowania towarów, - poważne zwiększenie wydajności pracy w czasie transportu i przeładunku,</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- zmniejszenie kosztów opakowań przy jednoczesnej redukcji strat powstających na skutek uszkodzeń towarów, kradzieży itp.,</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- umożliwienie wielkiemu kontenerowi spełniania roli czasowego magazynu, a w dalszej perspektywie wprowadzenie takiego kontenera do hali produkcyjnej fabryki, co pozwoli na zastosowanie takiej technologii, która polega na produkcji wprost z kontenera i do kontenera z pominięciem konwencjonalnego magazynu,</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- rozszerzenie poprzez wielki kontener pełnego, nieprzerwanego łańcucha transportowego, nawet wtedy gdy osiągnięcie magazynu odbiorcy wymaga przebycia wielkich odległości.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zadaniem, jakie przed nami stoi, jest likwidacja opóźnień, jakie mamy w dziedzinie konteneryzacji w stosunku do krajów najbardziej rozwiniętych. Ponieważ w krajach tych system ten rozwijał się żywiołowo możemy i powinniśmy wykorzystać szanse, by uniknąć błędów, jakie ta żywiołowość powodowała. Temu celowi służą prowadzone od 1969 r. badania naukowe, w tym kierunku idą działania podjęte w 1971 r. zadania określone w uchwałach rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Mimo że w okresie wdrażania tego systemu wymaga on wielkich nakładów, nie zawsze przynosi natychmiastowe korzyści ekonomiczne, a czasem jest nawet droższy od konwencjonalnego transportu, musi on być rozwijany, albowiem - jak wykazują doświadczenia - przyszłość należy do tej formy transportu. Efektywność ekonomiczna konteneryzacji, jako systemu transportowego, jest proporcjonalna do stopnia jej masowości i skoordynowanego działania wszystkich rodzajów transportu oraz wszystkich uczestników łańcucha transportowego.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Kontenerowy system transportu powinien być - zdaniem posłów - w większym niż dotychczas stopniu wprowadzany kompleksowo. Obecnie ma on zastosowanie w największym stopniu w transporcie morskim. Pozycja naszej żeglugi na światowym rynku frachtowym wymaga jednak - wskazywali posłowie - dalszego szybkiego rozwoju konteneryzacji.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Przyśpieszenia wymagają również działania, które wyrównywałyby dysproporcje w tej dziedzinie między żeglugą a transportem lądowym. Dla osiągnięcia tego celu niezbędne jest przeznaczanie na rozwój konteneryzacji poważnych nakładów, jak też zwiększenie zainteresowania konteneryzacją nie tylko ze strony przewoźników, lecz również producentów i odbiorców towarów.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">I tak np. - wskazywano w dyskusji - koleje muszą m.in. zwiększać ilość taboru przystosowanego do przewozu kontenerów, uzbrajać coraz większą ilość stacji w odpowiednie urządzenia przeładunkowe, przystosowywać trzeba do możliwości przejazdu ciężkich pojazdów kontenerowych coraz więcej naszych dróg kołowych, tworzyć trzeba warunki korzystania z transportu kontenerowego w zakładach produkcyjnych, w których czasem wielkość bram wjazdowych uniemożliwią wprowadzenie wielkiego kontenera na teren zakładu.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Rozwój kontenerowego systemu transportowego wymaga rozbudowy krajowej produkcji kontenerów, suwnic, taboru oraz innych urządzeń i środków niezbędnych przy stosowaniu tego systemu.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Decyzje rządu w sprawie rozwoju kontenerowego systemu transportowego nie są jak dotąd w pełni realizowane. Podkreślano nie tylko konieczność likwidacji powstałych w tej dziedzinie opóźnień, lecz również na potrzebę rozpatrzenia możliwości rozbudowy programu konteneryzacji i skrócenia terminów realizacji ustalonych już zamierzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Zabierając głos na zakończenie obrad, przewodniczący obradom poseł Florian Wichłacz (PZPR) podkreślił, że doceniając znaczenie rozwoju kontenerowego systemu transportowego dla gospodarki kraju, Komisje badać będą, jak zgłoszone w toku obrad uwagi zostały przez rząd i poszczególne resorty zrealizowane.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>