text_structure.xml 12.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 8 czerwca 1974 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Floriana Wichłacza (PZPR) i Jana Szymańskiego (PZPR) - wysłuchała informacji ministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej o aktualnych zadaniach resortu w świetle ostatnich zmian organizacyjnych, - rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w roku 1973 w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem - Edwinem Wiśniewskim, przedstawiciele Komisji Planowania przy Badzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Wacław Kosicki.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o aktualnych zagadnieniach resortu handlu zagranicznego i gospodarki morskiej w świetle zmian organizacyjnych przedstawił wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Edwin Wiśniewski.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Ryszard Wasik (PZPR), Bolesław Rakowski (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL), Władysław Gaweł (PZPR), Michał Trejgis (ZSL) oraz Jan Szymański (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Edwin Wiśniewski.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W referacie i dyskusji stwierdzono, że przeprowadzone na podstawie uchwalonej przez Sejm w dniu 10 kwietnia 1974 r. ustawy połączenie dwóch resortów - handlu zagranicznego i żeglugi - stworzyło lepsze warunki synchronizacji działań służących aktywizacji międzynarodowego obrotu towarowego Polski z działalnością przewozową i przeładunkową naszej żeglugi. Skoncentrowanie w jednym ręku gestii towarowej i przeładunkowo-przewozowej wzmacnia negocjacyjną pozycję Polski w stosunkach z partnerami zagranicznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Przed kierownictwem nowego resortu postawiono bardzo poważne i znacznie większe zadania gospodarcze niż stały poprzedziło przed poszczególnymi ministerstwami przed ich połączeniem. Wykonanie tych zadań tak w zakresie handlu zagranicznego jak i gospodarki morskiej wymagać będzie nowego, twórczego podejścia ze strony wszystkich szczebli zarządzania tymi dziedzinami gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Omawiając stan realizacji zadań określonych planem na rok bieżący, podkreślono, że w większości działów gospodarki morskiej osiąga się wyniki wyższe niż zaplanowano. Wiele uwagi w referacie i w dyskusji poświęcono programowi rozwoju polskiej floty handlowej oraz portów morskich do 1980 r. Wskazywano na konieczność jak najlepszego dostosowania założeń rozwoju gospodarki morskiej do planu rozwoju makrorejonu morskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Omawiając rosnące zadania, jakie stawia się przed gospodarką rybną, podkreślano stymulującą rolę, jaką dla jej rozwoju może i powinno mieć wdrażanie i umiejętne stosowanie nowego systemu ekonomiczno-finansowego.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Uwagi podkomisji przedstawił poseł Michał Trejgis (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Resort żeglugi wykonał w roku 1973 podstawowe zadania planu.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Plan połowów ryb przekroczono a 10,3 proc.; po raz pierwszy od 7 lat wykonano dostawy ryb i przetworów rybnych na rynek krajowy, jednak poziom ich spożycia jest nadal niski. Dalszy wzrost spożycia warunkowany jest nie tylko wzrostem dostaw, lecz przede wszystkim rozbudową sieci handlowej wyposażonej w niezbędne urządzenia chłodnicze.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wpływy z tytułu przewozów flotą handlową były o 6,1 proc. większe niż planowano; mimo to nie zostały w pełni wykorzystane możliwości eksploatacyjne statków na niektórych liniach.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">W 1973 r. wprowadzono do eksploatacji statki specjalistyczne m.in. zbiornikowce do przewozu płynnej siarki i masowce, statki kontenerowe i semikontenerowe; nadal jednak notuje się poważne opóźnienia w rozwoju konteneryzacji ładunków.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W portach morskich przeładowano w roku ub. o 4,8 mln ton towarów więcej niż przewidywał plan, przy niezmienionym w zasadzie potencjale przeładunkowym, niedoborze wagonów kolejowych i braku robotników. Niedostateczna zdolność przeładunkowa portów, nieterminowe podstawianie wagonów przez PKP oraz brak robotników - to podstawowe przyczyny przedłużających się postojów statków w portach, co pociąga za sobą poważne wydatki dewizowe.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Zadania żeglugi śródlądowej i stoczni rzecznych wykonane zostały w 1973 r. w 107,2 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Morskie stocznie remontowe wykonały zadania w 106,9 proc., przy niższym od planowanego zatrudnieniu, dzięki poważnemu wzrostowi wydajności pracy. Nie w pełni prawidłowo kształtowała się współpraca między armatorami i morskimi stoczniami remontowymi; powodowało to wydłużanie czasu remontów.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Doświadczenia 1973 r. raz jeszcze potwierdziły konieczność zapewnienia lepszej współpracy resortowych placówek naukowo-badawczych z podległymi przedsiębiorstwami.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Uwagi Najwyższej Izby Kontroli przedstawił dyrektor Zespołu - Wacław Kosicki. Z przeprowadzonych przez NIK kontroli wynika, że ogólnie pomyślnym wynikom działalności resortu towarzyszyło szereg niekorzystnych zjawisk. Zaliczyć do nich należy m.in. opóźnianie rozwoju kontenerowego systemu transportowego, nadmierne przestoje statków w naszych portach, niedomogi w organizacji pracy w portach oraz niedostateczne wykorzystanie sprzętu zmechanizowanego m.in. wskutek braku części zamiennych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Przeprowadzone kontrole wykazały, że mimo zwiększenia dostaw nie zaspokojono w pełni zapotrzebowania rynku wewnętrznego na ryby i ich przetwory. Szczególnie słabe było zaopatrzenie w ryby sklepów wiejskich. Stwierdzono występujące przypadki sprzedawania konsumentom ryb i przetworów niewłaściwej jakości, a nawet nieprzydatnych do spożycia. Niekorzystnie na zaopatrzenie sieci detalicznej w ryby i przetwory rybne wpływała niewłaściwa organizacja sprzedaży. Nierytmiczność dostaw i niedostateczny ich zasięg wynikały w pewnym stopniu z niedostatecznej ilości środków transportu chłodniczego.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Utarła się praktyka rozpatrywania sprawozdań rządu z wykonania planu i budżetu za rok ubiegły już w połowie roku następnego, a nie jak dawniej późną jesienią. Umożliwia to wcześniejsze ujawnianie przez posłów niedociągnięć i operatywne ich usuwanie przez resort.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszStadniczeńko">Wysiłki resortu żeglugi w roku ubiegłym ocenić należy pozytywnie. Zadania planowe, mimo dużych trudności obiektywnych, zostały w pełni zrealizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanMendalka">Doświadczenia roku ubiegłego wskazują na konieczność koncentracji uwagi resortu na prawidłowej realizacji inwestycji w portach, zwłaszcza tych, które przynoszą w efekcie wzrost zdolności przeładunkowej.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanMendalka">Nadal niezadowalająco układa się współpraca pomiędzy żeglugą i koleją; w roku ubiegłym nadal notowano wiele opóźnień dostaw wagonów pod załadunki w portach.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanMendalka">Niepokojące są sygnały o niewłaściwym wykorzystaniu złowionych ryb. Dużo ryb psuje się i może być przeznaczeni tylko na przerób na mączkę; równocześnie w wielu sklepach, zwłaszcza wiejskich, ryb brak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiesławMróz">Niezbędne jest przyśpieszenie rozbudowy sieci sklepów sprzedaży ryb oraz zaplecza chłodniczego. Zwiększyć trzeba dostawy ryb i konserw rybnych na te tereny, gdzie rozwija się ruch turystyczny. Na terenie woj. wrocławskiego rozbudowa zaplecza chłodniczego zarówno w sieci PSS jak i GS jest zbyt wolna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RyszardWasik">Podjąć trzeba niezbędne działania dla usprawnienia pracy stoczni remontowych. W roku ubiegłym nie przyjęto do remontu wszystkich zgłoszonych przez armatorów statków, występowały również duże opóźnienia w realizacji remontów.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#RyszardWasik">Plan rozbudowy resortowej bazy szkolnictwa zawodowego nie został w roku ubiegłym w pełni zrealizowany. Wynikłe stąd opóźnienia trzeba nadrobić w roku bieżącym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BolesławRakowski">Należy wyrazić uznanie resortowi żeglugi za dobrą, mimo trudnych warunków, realizację zadań w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BolesławRakowski">Konieczne jest zapewnienie większych nakładów na zwiększenie mocy przeładunkowej portów morskich. Nie wolno jednak tracić z oczu faktu, że większość notowanych w pracy portów słabości wynika z nieprawidłowej organizacji pracy. Czynnikiem sprzyjającym poprawie sprawności działania portów byłoby ustalenie bardziej prawidłowego, przystosowanego do specyfiki portów systemu bodźców ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BolesławRakowski">W ostatnich latach obserwujemy szybką mechanizację prac portowych; nowy sprzęt nie zawsze jest jednak właściwie wykorzystany m.in. z powodu braku części zamiennych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławŻurek">Nadal wiele uwagi poświęcać powinien resort poprawie warunków socjalno-bytowych pracowników zatrudnionych w podległych mu przedsiębiorstwach.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MirosławŻurek">Niezadowalająco koordynowana jest praca portów, kolei i handlu zagranicznego. Nowa organizacja resortu powinna wpłynąć na poprawę w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MirosławŻurek">Niedostateczne jest wykorzystanie resortowego zaplecza badawczo-naukowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WładysławGaweł">Porty odczuwają dotkliwie brak dokerów. Praca ta wymaga kwalifikacji, których nie zdobywa się szybko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanSzymański">Niepokojące są sygnały o wydłużaniu się czasu remontów statków; mieliśmy również do czynienia ze stosunkowo dużą awaryjnością statków i to zarówno tych, które były po remoncie, jak i statków nowych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanSzymański">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów - Józef Pięta oraz wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Edwin Wiśniewski.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanSzymański">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1973 w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi. Uwagi i wnioski wysunięte w referacie i w dyskusji postanowiono przekazać Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#JanSzymański">W dalszym ciągu obrad Komisja wysłuchała informacji wiceministra handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Edwina Wiśniewskiego o organizacji obchodów Dni Morza w dniach od 22 czerwca do 30 czerwca bież. roku.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#JanSzymański">Komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi na uchwalone w dniu 12 marca 1974 r. dezyderaty dotyczące działalności portów morskich.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>