text_structure.xml
13 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 kwietnia 1974 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła warunki socjalno-bytowe oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w żegludze w latach 1971/73 oraz zamierzenia w tej dziedzinie na lata 1974-1975.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej z wiceministrem - Romualdem Pietraszkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK Wacław Kosicki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez dawne Ministerstwo Żeglugi.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Sprawozdawcą był poseł Mirosław Żurek (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W pierwszym kwartale br. na specjalnym posiedzeniu kolegium resortu żeglugi, przy udziale przedstawicieli Zarządu Głównego Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców - dokonano oceny realizacji zadań w zakresie BHP i warunków socjalno-bytowych za pierwsze 3 lata bieżącej 5-latki i ustalono program działania do roku 1975. Stwierdzono, że przedsięwzięcia podejmowane w podległych resortowi przedsiębiorstwach w oparciu o ocenę aktualnego stanu parku maszynowego i urządzeń technicznych stwarzają warunki trwałej poprawy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz integracji postępu technicznego z wymogami współczesnej wiedzy o ochronie zdrowia i pracy. Mimo tych przedsięwzięć i zwiększenia nakładów na poprawę warunków bhp, wzrost częstotliwości wypadków, zwłaszcza ciężkich nie maleje. Głównymi przyczynami wypadków przy pracy są: nieprawidłowości w organizacji pracy, nieprzestrzeganie procesów technologicznych oraz niedostatek nadzoru. Należy wzmóc badania nad przyczynami wypadków przy pracy oraz bardziej rygorystycznie egzekwować obowiązki, zwłaszcza średniego personelu technicznego w zakresie przestrzegania przepisów bhp. Bardziej konsekwentnie realizowane być muszą zalecenia pokontrolne służby bhp oraz społecznej i państwowej inspekcji pracy. Mimo podejmowanych przez resort starań założenia resortowego planu budownictwa mieszkaniowego zostały zrealizowane zaledwie w 44,2 proc.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Z opóźnieniem realizowany jest również program inwestycji socjalno-bytowych resortu żeglugi. W okresie pierwszych 3 lat planu 5-letniego wykorzystano zaledwie 33 proc. nakładów na ten cel, co przy permanentnie występujących trudnościach w lokowaniu inwestycji w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych budzi uzasadnione wątpliwości co do możliwości pełnego wykonania założeń 5-latki w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Systematycznej rozbudowie i modernizacji ulega sieć zakładowych placówek zbiorczego żywienia. Posiłkami regeneracyjnymi objęto w roku ubiegłym blisko 50 proc. pracowników lądowych zatrudnionych w zakładach resortu żeglugi, czyli o 12 proc. więcej niż w 1972 r.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Realizowany jest program rozbudowy zakładowych ośrodków wypoczynkowych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Pomyślnie przebiega w resorcie żeglugi organizacja przychodni przemysłowej służby zdrowia, wzrasta ilość zatrudnionych w tych placówkach lekarzy i pielęgniarek, poprawia się stan wyposażenia w sprzęt, urządzenia i leki przychodni zakładowych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęca resort organizowaniu działalności kulturalno-oświatowej oraz placówek sportu i wychowania fizycznego dla pracowników podległych mu przedsiębiorstw. Jednakże i w tej dziedzinie realizacja inwestycji napotyka na trudności.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Sprawy warunków socjalnych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w resorcie żeglugi są przedmiotem stałego zainteresowania Komisji. Z przeprowadzonych badań wynika, że w ostatnich latach osiągnięto wyraźny postęp w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszStadniczeńko">Na podkreślenie zasługuje zwłaszcza poprawa warunków pracy na jednostkach pływających, co zawdzięczać należy głównie projektantom statków morskich.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszStadniczeńko">Niepokoją opóźnienia w budowie mieszkań i hoteli robotniczych. Nadal występują trudności w lokowaniu tej grupy inwestycji w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych. Mimo wyraźnych zaleceń, budowlani w pierwszej kolejności realizują inwestycje przemysłowe, inwestycje towarzyszące są opóźniane.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszStadniczeńko">Głębiej badać należy przyczyny stosunkowo dużej ilości wypadków przy pracy w przedsiębiorstwach podległych resortowi żeglugi oraz zaostrzać sankcję za nieprzestrzeganie przepisów bhp.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszStadniczeńko">Pomimo występujących jeszcze niedociągnięć, podkreślić należy wyraźną poprawę warunków pracy w żegludze, co ma istotne znaczenie dla zapewnienia dopływu młodych kadr.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanMendalka">Postęp techniczny i organizacyjny przy pracach przeładunkowych w portach nie nadąża za wzrostem przeładunków. Znaczna część urządzeń nie może być używana, w związku z brakiem części zamiennych niezbędnych do ich remontu. W tych warunkach stopień uciążliwości pracy przy przeładunkach jest nadal bardzo wysoki. Tym problemom resort musi poświęcić więcej uwagi.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanMendalka">Przedsiębiorstwa resortu żeglugi napotykają nadal na duże trudności w realizacji planów budownictwa mieszkaniowego, hoteli robotniczych i innych inwestycji socjalnych. Opóźnia się realizacja hotelu robotniczego w porcie gdyńskim, w związku z czym niektórzy pracownicy mieszkają w starym, nienadającym się właściwie do użytku baraku. Niewystarczająca jest ilość lekarzy w obwodowej przychodni przemysłowej służby zdrowia w Gdyni.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanMendalka">Więcej uwagi przywiązywać trzeba do rozwoju placówek sportowych i wychowania fizycznego w przedsiębiorstwach resortu żeglugi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MichałTrejgis">Rok temu Komisja rozpatrywała problem warunków socjalnych i bhp w gospodarce rybnej. Nie wszystkie jej dezyderaty zostały w pełni zrealizowane. Nadal zgłasza się np. wiele zastrzeżeń do jakości odzieży ochronnej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MichałTrejgis">Wiele jest jeszcze do zrobienia w dziedzinie zwalczania skutków wibracji i hałasu oraz przeciwdziałania powstawaniu chorób zawodowych z tym związanych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MichałTrejgis">Wprawdzie w ubiegłym roku zmniejszyła się w żegludze ilość wypadków przy pracy, ale ilość wypadków ciężkich nie zmalała.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MichałTrejgis">Nadal opornie przebiega realizacja inwestycji mieszkaniowych resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AlfredPrzydatek">W ostatnim okresie resort ma na swym koncie sporo osiągnięć w zakresie poprawy warunków socjalno-bytowych. Mimo to wiele jest jeszcze w tej dziedzinie do zrobienia. Trzeba zwrócić uwagę na zapewnienie ładu i porządku na stanowiskach pracy, sprzyja to bowiem bezpieczeństwu pracy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AlfredPrzydatek">Konieczne jest zmechanizowanie transportu w niektórych zakładach przetwórstwa rybnego. Należy wzmóc wysiłki zmierzające do przeciwdziałania takim uciążliwościom, jak hałas, zapylenie, np. przy przeładunkach materiałów sypkich oraz wibracji. Odnosi się wrażenie, że placówki naukowo-badawcze nie poświęcają tym zagadnieniom dostatecznej uwagi.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AlfredPrzydatek">Opóźnia się w stosunku do założeń planu - rozbudowa zaplecza socjalnego. Wynika to z nieterminowego przygotowywania dokumentacji, z niedostatku materiałów i z niechęci podejmowania tego rodzaju zadań przez przedsiębiorstwa budowlane. Resort powinien dążyć do powołania własnych służb remontowo-budowlanych, które mogłyby podjąć się wykonania mniejszych obiektów socjalnych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AlfredPrzydatek">Nieprawidłowa bywa struktura nakładów na bhp, notuje się dysproporcje między wielkością środków przeznaczanych na odzież roboczą i obuwie, a nakładami na przeciwdziałanie wypadkom przy pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WładysławGaweł">Trudne są warunki pracy w magazynach portowych; niewłaściwa jest zwłaszcza wentylacja tych pomieszczeń, co jest sprzeczne z zasadami bhp, zmniejsza wydajność pracy. To samo dotyczy ładowni na statkach, zwłaszcza na jednostkach starszych; często przerywać tu trzeba prace załadunkowe, by wietrzyć pomieszczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanMendel">Warunki pracy w wielu działach gospodarki morskiej i żeglugi ulegają poprawie. Można się było o tym przekonać, wizytując stocznie remontowe. Pomieszczenia socjalne i sanitarne są tam bardzo dobrze utrzymane, wygodne i czyste, aczkolwiek czasem zbyt ciasne. Czysto jest również na stanowiskach pracy. Kierownictwo tych przedsiębiorstw zasługuje na uznanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiesławMróz">Trudne warunki bhp mają pracownicy żeglugi śródlądowej. Należałoby zwrócić większą uwagę na zaopatrzenie ich w lepszej jakości odzież. Często barki stoją przez kilka dni w portach i załogi muszą mieszkać na jednostkach, ponieważ nie ma hoteli ani noclegowni.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WiesławMróz">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister handlu zagranicznego i gospodarki morskiej - Romuald Pietraszek. Z wyjaśnień tych wynika m.in.:</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WiesławMróz">- resort stworzy przy zjednoczeniach przedsiębiorstwa budowlane; powstały już dwa takie przedsiębiorstwa;</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WiesławMróz">- wyniki pierwszych trzech lat 5-latki w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego dla pracowników żeglugi są niższe, niż przewidywano; pewnej poprawy w tej dziedzinie można się spodziewać w br.;</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WiesławMróz">- resort podejmuje dalsze energiczne kroki zmierzające do poprawy stanu bhp; pod względem wydatków przeznaczonych na bhp, w przeliczeniu na jednego zatrudnionego, resort zajmuje drugie miejsce; koncentruje się na poprawie warunków pracy na najbardziej zagrożonych stanowiskach;</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WiesławMróz">- w resorcie powołany zostanie departament ds. socjalno-pracowniczych koncentrujący całokształt problematyki z tego zakresu;</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#WiesławMróz">- rozwój budownictwa jednorodzinnego hamuje brak terenów uzbrojonych; pod tym względem sytuacja w województwach nadmorskich jest trudniejsza, niż w innych regionach kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#FlorianWichłacz">Wysiłki resortu żeglugi zmierzające do poprawy sytuacji socjalno-bytowej pracowników zasługują, zwłaszcza w ostatnich trzech latach, na uznanie. Należy wyrazie przekonanie, że i obecnie po utworzeniu nowego Ministerstwa Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, sprawy te będą doceniane i pomyślnie rozwiązywane.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#FlorianWichłacz">Komisja przyjęła informację resortu dotyczącą warunków socjalno-bytowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w żegludze w latach 1971–73 i zamierzeń w tej dziedzinie na lata 1974–75.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#FlorianWichłacz">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła sprawozdanie Zespołu Handlu Zagranicznego, Służby Zagranicznej i Żeglugi NIK w zakresie gospodarki morskiej i żeglugi w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#FlorianWichłacz">Sprawozdanie przedstawił dyrektor Zespołu NIK Wacław Kosicki: W dyskusji, w której udział wzięli posłowie: Tadeusz Stadniczeńko (SD), Michał Trejgis (ZSL), Wiesław Mróz (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL), Alfred Przydatek (bezp.) i Florian Wichłacz (PZPR) podkreślano wysoki poziom efektywności i operatywność kontroli. Wysoko oceniono pomoc udzielaną przez Zespół Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>