text_structure.xml
15.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 czerwca 1972 r. Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi, obradująca pod przewodnictwem posła Floriana Wichłacza (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- stan eksploatacji floty rybołówstwa morskiego oraz współpracy międzypaństwowej w zakresie rybołówstwa</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- sprawozdanie z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Żeglugi z wiceministrem - Romualdem Pietraszkiem, wiceminister Finansów - Jan Korczak, wicedyrektor Zespołu NIK - Adam Kędzior.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Z informacji przedłożonej przez Ministerstwo Żeglugi wynika, że aktualnie flota rybacka liczy 1743 jednostki, w tym 139 statków dalekomorskich.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Mimo pogarszających się warunków biologicznych na obszarze łowisk, flota polska uzyskuje stały wzrost połowów. Jest to wynikiem wprowadzania do eksploatacji nowoczesnych trawlerów-przetwórni i trawlerów-zamrażalni oraz dozbrajania tych statków w sprzęt elektroniczny i odpowiednie maszyny przetwórcze. Zasadniczy wzrost połowów występuje na łowiskach atlantyckich, choć obserwuje się tam spadek możliwości połowów śledzą dalekomorskiego i dorsza. Na łowiskach bałtyckich udało się utrzymać, a nawet powiększyć ogólną masę połowów, przy zmieniającej się strukturze gatunkowej (spadek połowów dorsza, wzrost połowów śledzą, śledzika i szprota).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Plan 5-letni przewiduje, że połowy ryb morskich osiągną w 1975 r. poziom 590.000 ton. Powinno to zabezpieczyć dostawy na rynek krajowy 246.000 ton produktów rybnych, co pozwoli osiągnąć spożycie ryb i przetworów rybnych w ilości 7,2 kg na 1 mieszkańca.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Koreferat przedstawił poseł Jan Szymański (PZPR): Eksploatację floty rybackiej ocenić trzeba jako zadowalającą, a z pewnością o wiele lepszą niż w latach ubiegłych. Mimo to sytuacja w rybołówstwie morskim daleka jest od doskonałości.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Obawy budzi tryb dokonywania remontów jednostek rybackich. Niejednokrotnie zdarza się, że jeśli statek wróci wcześniej z łowiska, tygodniami musi czekać na remont. Długotrwałe przestoje pociągają za sobą znaczne straty. Należałoby przeanalizować zadania planu 5-letniego pod kątem potrzeby stworzenia pewnej rezerwy potencjału remontowego, a także rozważyć czy słuszne jest takie rozproszenie tego potencjału, jak ma to miejsce obecnie.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Aktualna zdolność połowowa przedsiębiorstwa połowów „Dalmor” nie budzi zastrzeżeń. Trudno jednak ocenić, czy wystarczy ona dla zapewnienia wzrostu połowów w następnych latach.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W poszukiwaniu nowych terenów łowisk, warto przede wszystkim sfinalizować umowy z państwami Ameryki Południowej.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Niepokój budzi sytuacja u wejścia do portu we Władysławowie wskutek gromadzenia się tam piachu. Stan taki trwa od lat. Trzeba postulować, aby Instytut Morski opracował skuteczne zabezpieczenie wejścia do tego portu.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Brak skrzyń z tworzyw sztucznych poważnie utrudnia prawidłowy przewóz ryb. Sprawa stosowania takich skrzyń dyskutowana jest od lat, resort chemii jednak uporczywie broni się przed uruchomieniem tej produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Więcej troski winien poświęcić resort sprawom socjalnym załóg rybackich. Niedopuszczalne jest np., by w woj. gdańskim nie było do dziś Domu Rybaka.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wiceminister żeglugi Romuald Pietraszek przedstawił informację o pertraktacjach przeprowadzonych w sprawie międzypaństwowej współpracy w zakresie rybołówstwa; zamierza się stworzyć naszym jednostkom możliwość dokonywania połowów na terenach łowisk w Afryce Południowo-Zachodniej, na wodach Morza Karaibskiego, a w późniejszym terminie - na terenach łowisk należących do państw południowo-amerykańskich i na łowiskach dalekowschodnich.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Stadniczeńko (SB), Jerzy Piskorz-Nałęcki (PZPR), Mirosław Żurek (ZSL), Jan Mendel (PZPR), Michał Trejgis (ZSL), Jan Mendalka (PZPR), Ryszard Wasik (PZPR), Władysław Trybus (ZSL), Florian Wichłacz (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Zdaniem posła Tadeusza Stadniczeńko konieczne jest zwiększenie potencjału stoczni remontowych. Mimo wzrostu zakresu remontów, co jest objawem pozytywnym, średni cykl ich trwania niepokojąco się wydłużył; coraz dłuższy jest też czas wyczekiwania na remont.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Poseł Jerzy Piskorz-Nałęcki zwrócił uwagę na potrzebę rozważenia, czy z punktu widzenia korzyści gospodarczych nie byłoby właściwe pewne ograniczenie eksportu produkowanych w kraju statków rybackich na rzecz zwiększenia ich przydziału dla krajowych przedsiębiorstw połowowych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Poseł Mirosław Żurek uznał za niepomyślny fakt, że w planach rybołówstwa na lata 1971-1975 przewiduje się spadek udziału, sektora spółdzielczego i prywatnego. Niezależnie bowiem od korzyści czysto produkcyjnych, rybołówstwo indywidualne ma znaczenie, dla aktywizacji gospodarczej małych osad leżących w pasie całego wybrzeża.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Z rozmów z pracownikami żeglugi wynika, że nasze statki po powrocie z rejsów zbyt długo przetrzymywane są na redzie - pierwszeństwo w wejściu do portu mają statki innych bander. Powoduje to skargi załóg, jest bowiem rzeczą zrozumiałą, że po kilkumiesięcznej nieobecności w domu marynarze lub rybacy chcą jak najprędzej zejść na ląd.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Poseł Jan Mendel wskazał na konieczność dokładniejszego zbadania przez resort przyczyn wzrostu ilości wypadów przy pracy w żegludze, mimo zwiększenia nakładów na bhp.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Poseł Michał Trejgis podkreślił fakt daleko niedostatecznego wykorzystania przez przedsiębiorstwa wyników prac naukowo-badawczych Morskiego Instytutu Rybackiego; na 50 opracowanych tematów - wykorzystano tylko 3.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Zdaniem posła Jana Mendelki, ściślejsza powinna być współpraca między stoczniami a przedsiębiorstwami rybackimi. Wiele części niezbędnych do remontów pochodzi z importu, gdyby wcześniej zasygnalizowano konieczność ich sprowadzenia, czas trwania remontów wyraźnie by się skrócił.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Przy przedsiębiorstwie „Odra” w Świnoujściu, brak szkoły przyzakładowej, choć budowa jej kilkakrotnie już ujmowana była w planach. Trzeba pamiętać, że rybołówstwu coraz bardziej potrzebne są wyszkolone kadry specjalistów.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Posłowie Tadeusz Stadniczeńko i Jerzy Piskorz-Nałęcki wskazali na niepokojącą sytuację w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego dla pracowników rybołówstwa. Pomóc trzeba i to pilnie Świnoujściu, które rozwija się dobrze jako port i baza rybołówstwa, odczuwa się tam natomiast dotkliwie brak inwestycji towarzyszących, zwłaszcza mieszkaniowych i socjalnych. Lokowanie pracowników przedsiębiorstwa „Odra” w kwaterach prywatnych nie rozwiązuje zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">W dyskusji podnoszono też sprawy wejścia na nowe łowiska (poseł Jerzy Piskorz-Nałęcki), opłat za łączność radiową z morze na ląd (poseł Mirosław Żurek), zaplecza dla central rybnych (poseł Michał Trejgis), priorytetu dla jednostek prototypowych w zakresie remontów (poseł Florian Wichłacz), niedostatecznego zaopatrzenia w ryby niektórych regionów (poseł Władysław Trybus). Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister żeglugi - Romuald Pietraszek oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Sprawozdanie z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi zreferował poseł Józef Kijowski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Na podstawie danych zawartych w sprawozdaniu można stwierdzić, że wkład resortu żeglugi do bilansu płatniczego państwa poważnie się zwiększył. Wielkość wpływów dewizowych w porównaniu z 1970 r. wzrosła o 17,6 proc.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Mniej pomyślnie natomiast zrealizowane zostały zadania w dziedzinie przewozów w żegludze śródlądowej. Aczkolwiek plan przewozu towarów wykonany został w 102,6 proc. struktura przewozów oraz ich zakres znacznie odbiegały od założeń planu. W przewozach pasażerów nie uzyskano poziomu 1970 r.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Wpływ resortu na kształtowanie równowagi krajowego rynku artykułów spożywczych jest nadal niedostateczny. Zaledwie 39 proc. ogólnych połowów ryb dostarczono na zaopatrzenie rynku, przy czym plan dostaw ryb na rynek nie został w pełni wykonany. Resort tłumaczy to większą niż w 1970 r. podażą mięsa i przetworów mięsnych, co obniżyło zainteresowanie rynku rybami i ich przetworami. Nie kwestionując faktu braku dostatecznego zainteresowania niektórych organizacji handlowych sprzedażą ryb - nie wydaje się, by wyjaśnienie to można było uznać za wystarczające. Wiadomo bowiem, że zapatrzenie rynku w mięso i jego przetwory nie zaspokaja w pełni popytu ludności na artykuły spożywcze zawierające białko.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Z uznaniem należy podkreślić politykę socjalną resortu w. stosunku do załóg pracowniczych. Rok 1971 był przełomowym w polityce płac resortu, dowodem czego jest wzrost średnich płac o 8,4 proc. Podjęto decyzje głównie w odniesieniu do pracowników portów morskich i stoczni remontowych, mające na celu likwidowanie dysproporcji w istniejących systemach płac. Wprowadzone zostały dodatki za wysługę lat, co wpłynęło m.in. na zahamowanie fluktuacji kadr.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Nakłady na cele bezpieczeństwa i higieny pracy były wyższe o 23 proc. niż przewidywał plan. Jednakże budzi niepokój poważny wzrosły ilości wypadków przy pracy.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Pozytywnie należy ocenić gospodarkę budżetową resortu. Resort konsekwentnie działał na rzecz zapewnienia maksymalizacji dochodów i minimalizacji wydatków.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Sprawozdawca - poseł Józef Kijowski wniósł o zatwierdzenie sprawozdania z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Wniosek ten poparli posłowie: Tadeusz Stadniczeńko (SD) i Jan Mendalka (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Poseł Ryszard Wasik (PZPR) wskazała, że pomimo pewnej poprawy, nadal niezadowalająco kształtuje się sytuacja w stoczniach remontowych; remonty jednostek floty handlowej przedłuża się. W I półroczu br. miały miejsce postoje statków Polskiej Żeglugi Morskiej, na skutek niedotrzymania terminów remontu.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">W 1975 r. w rezultacie rozwiniętego programu budownictwa mieszkaniowego w resorcie, zapotrzebowania na mieszkania ma być zaspokojone w przeszło 50 proc. Istnieje jednak obawa, że stopień zaspokojenia będzie niższy.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Komisja wielokrotnie zgłaszała krytyczne uwagi na temat morskiego szkolnictwa wyższego, postulując lepsze przygotowanie do zawodu absolwentów tych szkół. Należałoby jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego poczynić odpowiednie kroki w tym kierunku, udoskonalić programy nauczania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiesławMróz">Żegluga rzeczna we Wrocławiu odczuwa coraz dotkliwiej brak kadr; konieczne jest zorganizowanie w tym województwie szkoły zawodowej przygotowującej pracowników dla tej żeglugi. Uregulowania wymaga szereg spraw socjalnych załogi tego przedsiębiorstwa. Opracowany jest program inwestycji portowych we Wrocławiu, brak dotąd jasności, kto będzie wykonawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyPiskorzNałęcki">Od dawna zgłaszany był postulat w sprawie zainstalowania w porcie w Świnoujściu urządzenia oczyszczającego wody zatoki z ropy. Postulat ten nie jest jednak zrealizowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanMendel">W związku z likwidacją Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej, szereg spraw leżących w kompetencji tego urzędu przeszło do Ministerstwa Żeglugi. Jedną z nich jest zagospodarowanie i regulacja Odry. Resort powinien przedstawić program działania na tym odcinku.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanMendel">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1971 r. w części dotyczącej Ministerstwa Żeglugi.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanMendel">W kolejnym punkcie porządku obrad informację o działalności Zespołu Handlu Zagranicznego, Służby Zagranicznej i Żeglugi Najwyższej Izby Kontroli w 1971 r. przedstawił wicedyrektor Zespołu - Adam Kędzior.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanMendel">W 1971 r. zespól przeprowadził kontrole w 39 jednostkach organizacyjnych resortu żeglugi i 6 jednostkach innych współpracujących z nim resortów. M.in. zbadano: rozwój zaplecza rybołówstwa morskiego, realizację ważniejszych inwestycji portowych, problem złomowania statków morskich, gospodarkę paliwami płynnymi we flocie morskiej, funkcjonowanie spedycji międzynarodowej w eksporcie oraz w imporcie towarów drogą morską, działalność niektórych naszych placówek zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JanMendel">Rezultatem kontroli było 128 wystąpień pod adresem naczelnych organów władzy i administracji, zorganizowano 13 narad pokontrolnych, 7 tematów ujęto w opracowaniach zbiorczych.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JanMendel">Materiały dostarczane przez Zespół wykorzystywane są w pracach Komisji. Plany pracy Zespołu koordynowane są z planami pracy Komisji. Uwagi pokontrolne NIK resort żeglugi uwzględnia w swej działalności. Ostatnio uległy pogłębieniu formy współpracy Zespołu ze Związkiem Zawodowym Marynarzy i Portowców.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JanMendel">Plan pracy Zespołu na rok bieżący - skonsultowany z Komisją - obejmie szereg interesujących ją tematów z zakresu gospodarki morskiej i zagadnień socjalnych.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JanMendel">Komisja przyjęła do wiadomości informację Zespołu NIK.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>