text_structure.xml 21.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 3 grudnia 1975 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Strużka (ZSL), rozpatrzyła projekt budżetu na 1976 r. w częściach dotyczących:</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- Komisji Planowania przy Radzie Ministrów;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- Ministerstwa Finansów;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- Państwowej Komisji Cen;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">— Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- Głównego Urzędu Statystycznego;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Informację o zadaniach i głównych kierunkach pracy oraz o projekcie budżetu na 1976 r. w części dotyczącej Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, zreferował I Zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Kazimierz Secomski.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Z informacji tej wynika m.in., że w 1976 r. kontynuowane będą prace nad doskonaleniem systemu planowania i zarządzania. Komisja Planowania szczególnie wiele uwagi zamierza poświęcić:</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- doskonaleniu metod planowania centralnego i sterowania przebiegiem realizacji zadań planu, - rozszerzaniu stosowania nowego systemu ekonomiczno-finansowego w jednostkach gospodarczych, jak też dalszemu doskonaleniu jego zasad funkcjonowania,</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- kompleksowemu ulepszaniu zasad sterowania handlem zagranicznym, handlem rynkowym, działalnością inwestycyjną, gospodarowaniem surowcami i materiałami, a zwłaszcza zatrudnieniem i funduszem płac.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W 1976 r. plan perspektywiczny zarówno w części społeczno-gospodarczej jak i przestrzennego zagospodarowania kraju będzie przedmiotem aktualizacji i pogłębionej analizy. Wynika to przede wszystkim z niestabilnej międzynarodowej sytuacji gospodarczej, która rzutuje na warunki rozwoju kraju. Wynika to również z potrzeby dalszego precyzowania kierunków rozwoju strukturalnego niektórych gałęzi przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W dalszym ciągu dostosowywany będzie zakres pracy i struktura organizacyjna Komisji Planowania do zmian w systemie administracyjnym kraju. Rozwijać się będzie wprowadzony w br. system planowania makroregionalnego. Powołano w Komisji Planowania 8 zespołów planowania regionalnego, do których należy prowadzenie prac studialnych i prognostycznych, opracowywanie projektów perspektywicznych planów rozwoju społeczno-gospodarczego makroregionów łącznie z planami przestrzennego zagospodarowania, programowanie rozwoju i rozmieszczenia urządzeń infrastruktury technicznej oraz usług wyższego rzędu, służących potrzebom ludności zamieszkującej więcej niż jedno województwo, opiniowanie projektów lokalizacji inwestycji oraz przygotowywanie decyzji lokalizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Kontynuowane będą prace nad wdrażaniem metod i techniki informatycznej.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W Komisji Planowania kontynuowane będą w 1976 r. prace nad uzgadnianiem problemów wynikających z koordynacji planów z krajami RWPG. W dziedzinie współpracy dwustronnej z krajami socjalistycznymi przewiduje się praktyczną realizację protokołów o wynikach koordynacji planów na lata 1976-1980, uzgodnienie niektórych dotychczas nie sfinalizowanych zagadnień oraz rozszerzenie form i zakresu współpracy gospodarczej i naukowo-technicznej. Opracowywane będą również propozycje przedsięwzięć zmierzających do dalszego rozwoju współpracy z krajami kapitalistycznymi.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławTomaszewski">Nadmierne ingerencje ze strony instytucji centralnych oraz niespełnione nadzieje na zupełną samodzielność osłabiają zainteresowanie nowym systemem ekonomiczno-finansowym. Trudności w funkcjonowaniu tego systemu rodzi sytuacja na światowych rynkach surowcowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławTomaszewski">Niektóre problemy organizacyjne handlu zagranicznego wymagają nowych rozwiązań; rozważyć należałoby m.in. uruchomienie nowych bodźców ekonomicznych, mających na celu zwiększenie zainteresowania przemysłu produkcją eksportową.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławTomaszewski">Zmiany w systemie organizacji administracji terenowej pociągają za sobą potrzebę opracowania nowego systemu zarządzania państwowym przemysłem terenowym. Proponuje się różne rozwiązania m.in. przekazanie niektórych przedsiębiorstw przemysłu terenowego spółdzielczości pracy. Większe przedsiębiorstwa należałoby przekazywać branżowym przedsiębiorstwom przemysłu kluczowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LeonJanczak">Przedstawione materiały i informacje Komisji Planowania wskazują, iż stosuje się coraz bardziej nowoczesne metody i instrumenty planowania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#LeonJanczak">W działalności Komisji Planowania więcej uwagi poświęcić trzeba społecznym problemom rozwoju kraju; problemy te muszą znaleźć właściwe miejsce nie tylko w pracach planistycznych, lecz również w systematycznie prowadzonych analizach realizacji planów.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#LeonJanczak">Niższe w stosunku do lat ubiegłych wyniki rolnictwa w roku bieżącym były spowodowane nie tylko złymi warunkami atmosferycznymi. Rozdział środków inwestycyjnych przeznaczonych na rozwój rolnictwa przewidywać powinien preferencje dla tych działów, które dają największą produkcję towarową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyBukowski">Precyzyjniej określić trzeba rolę resortów w zarządzaniu i sterowaniu wielkimi organizacjami gospodarczymi; unikać trzeba dublowania czynności przez resorty i Komisję Planowania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JerzyBukowski">Planując i dzieląc nakłady inwestycyjne, zapewnić trzeba odpowiednie środki na inwestycje rekonstrukcyjne, w praktyce już w momencie oddania inwestycji rodzi się potrzeba jej rekonstrukcji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JerzyBukowski">Dążyć trzeba do lepszego skorelowania rocznych planów rozwoju społeczno-gospodarczego kraju z planami perspektywicznymi i planami przestrzennego zagospodarowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BolesławStrużek">Doskonalenia wymagają metody opracowywania gminnych planów społeczno-gospodarczego rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BolesławStrużek">Dodatkowych wyjaśnień udzielił I zastępca przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Kazimierz Secomski.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BolesławStrużek">Komisja przyjęła projekt budżetu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów na 1976 r. w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BolesławStrużek">Projekt budżetu oraz informację o zadaniach i głównych kierunkach pracy Ministerstwa Finansów w 1976 r. przedstawił minister finansów - Henryk Kisiel.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#BolesławStrużek">Z informacji tej wynika, że podstawowym zadaniem Ministerstwa Finansów będzie zapewnienie prawidłowego wykonania budżetu państwa przez zaktywizowanie działań służących osiągnięciu wszystkich dochodów budżetowych i racjonalne ich wykorzystanie, zapewnienie możliwie stabilnych warunków finansowych w gospodarce rad narodowych oraz wzmocnienie ogólnej dyscypliny budżetowej. Podejmowane też będą działania zmierzające do pełnego dostosowania funkcjonowania systemu budżetowego do dwustopniowego podziału administracyjnego kraju i zmienionej struktury organów terenowych.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#BolesławStrużek">Rok 1976 będzie okresem dalszych, intensywnych prac związanych z upowszechnieniem i doskonaleniem nowego systemu ekonomiczno-finansowego. Kontynuowane będą prace nad wdrażaniem nowego systemu ekonomiczno-finansowego w takich działach gospodarki narodowej poza przemysłem jak: budownictwo, handel zagraniczny, komunikacja i łączność. Sprawą o charakterze zasadniczym będzie przy tym zdecydowane uaktywnienie oddziaływania polityki finansowej. Zadania gospodarcze zawarte w projekcie NPSG na 1976 r. oznaczają zwiększenie wymogów jakościowych, stawianych przed gospodarką narodową. Cele społeczno-gospodarcze muszą być w sposób optymalny wspierane poprzez aktywne operowanie instrumentami ekonomiczno-finansowymi typu cena, podatki, kredyt, stopa procentowa, obciążenia i dopłaty w handlu zagranicznym itp. Oddziaływanie za pomocą instrumentów ekonomiczno-finansowych w warunkach 1976 r. będzie nakierowane głównie na poprawę efektywności obrotów z zagranicą i to zarówno po stronie eksportu jak i importu, optymalizację wykorzystania majątku produkcyjnego, bardziej oszczędne gospodarowanie czynnikiem ludzkim, wzrost zainteresowania producentów poprawą jakości i nowoczesności produkcji, dalsze usprawnianie procesu inwestycyjnego i stwarzanie warunków dla rozszerzania inwestycji o charakterze modernizacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#BolesławStrużek">Utrzymanie i umocnienie równowagi pieniężno-rynkowej stanowić będzie w 1976 roku zasadniczy kierunek polityki finansowej; służyć temu będzie m.in. prowadzenie odpowiedniej polityki kredytowej, popieranie rozwoju oszczędności pieniężnych ludności, jak również rozwijanie różnych form nietowarowego angażowania siły nabywczej ludności.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#BolesławStrużek">W 1976 r. przewidziany jest dalszy poważny wzrost obrotów handlu zagranicznego oraz szeroki rozwój stosunków ekonomicznych z zagranicą. W tej sytuacji, podobnie jak i w latach ubiegłych, szczególnie doniosłą rolę odgrywać będą prace koordynacyjne, związane z dokonywaniem ocen sytuacji płatniczej kraju i formowaniem polityki w dziedzinie bilansu płatniczego.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#BolesławStrużek">W polityce podatkowej przewiduje się doskonalenie organizacji i usprawnienie pracy aparatu finansowego w nowych warunkach działania, wynikających ze zmian w administracji i przekazania kompetencji w zakresie wymiaru i poboru szeregu podatków i opłat do jednostek stopnia podstawowego.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#BolesławStrużek">Kontynuowane będą prace nad usprawnieniem obsługi bankowej i lepszym dostosowaniem jej do potrzeb gospodarki i ludności.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#BolesławStrużek">Głównym zadaniem Państwowego Zakładu Ubezpieczeń będzie dalsza intensyfikacja rozwoju ubezpieczeń ludności i jej majątku.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#BolesławStrużek">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Sawicki (PZPR), Henryk Stawski (SD), Ryszard Najsznerski (PZPR), Leon Janczak (ZSL), Aleksandra Jarnecka (PZPR), Henryk Zieliński (PZPR), Zbigniew Krzysztoforski (ZSL), Jerzy Bukowski (bezp.), Bolesław Strużek (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielił minister finansów - Henryk Kisiel. Szczególnie wiele uwagi poświęcono wpływowi polityki finansowej na efektywność gospodarowania oraz na kształtowanie równowagi pieniężno-rynkowej.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#BolesławStrużek">Komisja przyjęła projekt budżetu Ministerstwa Finansów na rok 1976 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#BolesławStrużek">Projekt budżetu oraz informację o zadaniach i głównych kierunkach pracy Państwowej Komisji Cen w 1976 r. przedstawił przewodniczący Państwowej Komisji Cen - Józef Trendota: Polityka cen detalicznych artykułów rynkowych i usług konsumpcyjnych w 1976 r. będzie ściśle powiązana, podobnie jak obecnie, z polityką kształtowania dochodów ludności. Zadaniem tej polityki będzie zapewnienie zakładanego wzrostu płac realnych. Dążyć się będzie, aby zasady ustalania cen sprzyjały racjonalizacji i unowocześnieniu struktury konsumpcji.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#BolesławStrużek">Głównym kierunkiem prac w zakresie cen zbytu artykułów zaopatrzeniowych i inwestycyjnych będzie przygotowanie zmian cen zbytu w przemyśle przetwórczym.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#BolesławStrużek">Zadaniem polityki cen skupu produktów rolnych będzie sprzyjanie dalszemu rozwojowi rolnictwa i wzrostowi dochodów ludności rolniczej.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#BolesławStrużek">W roku 1976 rozszerzany będzie zakres ustalania cen nowych i zmodernizowanych wyrobów w oparciu o rachunek korzyści jakie przyniesie użytkownikowi zastosowanie nowego wyrobu. Pozwijany i doskonalony będzie system kontroli cen.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#BolesławStrużek">Poważny zakres prac Państwowej Komisji Cen stanowić będą czynności związane z działalnością analityczną i badawczą. Ocenie poddany będzie między innymi system cen obowiązujący w jednostkach inicjujących. Wyniki tych prac uwzględnione zostaną przy przekazywaniu usprawnień do ustalania cen dalszym jednostkom przechodzącym na nowe zasady ekonomiczno-finansowe.</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#BolesławStrużek">W dyskusji udział wzięli posłowie; Ryszard Najsznerski (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD), Aleksandra Jarnecka (PZPR), Zdzisław Łapeta (PZPR) i Bolesław Strużek (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielił przewodniczący Państwowej Komisji Cen - Józef Trendota.</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#BolesławStrużek">W dyskusji podkreślano konieczność rozwijania i umacniania systemu kontroli cen, zwłaszcza ścisłego przestrzegania w tym zakresie założeń polityki partii.</u>
          <u xml:id="u-5.20" who="#BolesławStrużek">Komisja przyjęła projekt budżetu Państwowej Komisji Cen na rok 1976 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-5.21" who="#BolesławStrużek">Projekt budżetu oraz informację o zadaniach i głównych kierunkach pracy Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej przedstawił przewodniczący Rady - Eugeniusz Szyr: Podstawowym zadaniem Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej w 1976 roku będzie inspirowanie i tworzenie warunków dalszego obniżenia kosztów materiałowych. Współdziałając z zainteresowanymi resortami Rada prowadzić będzie analizę i ocenę stopnia wykonania rządowych programów efektywnego wykorzystania zasobów surowcowych i materiałowych w gospodarce narodowej oraz ich sukcesywną aktualizację.</u>
          <u xml:id="u-5.22" who="#BolesławStrużek">W celu usprawnienia funkcjonowania obrotu środkami produkcji, Państwowa Rada Gospodarki Materiałowej zamierza przedstawić w 1976 roku Radzie Ministrów koncepcję modelowej organizacji i funkcjonowania zaopatrzenia materiałowo-technicznego, dostosowaną do specyfiki naszej gospodarki przy wykorzystaniu doświadczenia innych krajów socjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-5.23" who="#BolesławStrużek">W dziedzinie gospodarki zapasami, podstawowym zadaniem Rady w 1976 roku będzie oddziaływanie na obniżenie poziomu, tempa przyrostu i dalszej poprawy struktury zapasów przy wykorzystaniu wyników przeglądu zapasów.</u>
          <u xml:id="u-5.24" who="#BolesławStrużek">Wiele uwagi poświęca się lepszemu wykorzystaniu surowców wtórnych. Dążyć się będzie do osiągnięcia dalszego postępu w zakresie gospodarki magazynowej.</u>
          <u xml:id="u-5.25" who="#BolesławStrużek">Rada podejmować będzie również działania na rzecz optymalizacji opakowań w całej gospodarce przy uwzględnieniu zasady, że wytwarzanie opakowań i pakowanie staje się w coraz większej skali ostatnią fazą produkcji towarów.</u>
          <u xml:id="u-5.26" who="#BolesławStrużek">W dyskusji udział wzięli posłowie: Aleksandra Jarnecka (PZPR), Stanisław Tomaszewski (PZPR), Jerzy Łukowski (bezp.), Tadeusz Bochenek (SD), Bolesław Strużek (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielił przewodniczący Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej - Eugeniusz Szyr.</u>
          <u xml:id="u-5.27" who="#BolesławStrużek">W dyskusji poruszano m.in. problemy efektywnego zużycia surowców, zwłaszcza stali, lepszego wykorzystania surowców wtórnych, rozwijania możliwości osiągnięcia poważnych oszczędności materiałowych poprzez przystosowanie do zapotrzebowania produkcji części zamiennych do maszyn i urządzeń, wskazywano na potrzebę nasilenia inspiratorskiej działalności Rady, przy równoczesnym unikaniu ingerencji w procesy produkcyjne.</u>
          <u xml:id="u-5.28" who="#BolesławStrużek">Mimo osiągniętej już znacznej poprawy, dalszych intensywnych działań wymaga poprawa jakości i nowoczesności opakowań i prawidłowej gospodarki w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-5.29" who="#BolesławStrużek">Komisja przyjęła projekt budżetu Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej na rok 1976 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-5.30" who="#BolesławStrużek">Projekt budżetu oraz informację o zadaniach i głównych kierunkach pracy Głównego Urzędu Statystycznego w 1976 r. przedstawił wiceprezes GUS - Tadeusz Walczak.</u>
          <u xml:id="u-5.31" who="#BolesławStrużek">Kierunki pracy GUS koncentrować się będą w 1976 r. na:</u>
          <u xml:id="u-5.32" who="#BolesławStrużek">- dalszym rozwoju statystyki społecznej, a zwłaszcza statystyki warunków bytu ludności, ochrony środowiska naturalnego człowieka oraz badań i opracowań o charakterze społeczno-gospodarczym;</u>
          <u xml:id="u-5.33" who="#BolesławStrużek">- sukcesywnym pogłębianiu kompleksowości opracowań dotyczących ważniejszych problemów gospodarczych;</u>
          <u xml:id="u-5.34" who="#BolesławStrużek">- usprawnianiu informacji o działalności jednostek inicjujących nowe zasady ekonomiczno-finansowe;</u>
          <u xml:id="u-5.35" who="#BolesławStrużek">- kontynuowanie prac nad indeksami produkcji i cen;</u>
          <u xml:id="u-5.36" who="#BolesławStrużek">- dalszym ulepszaniu systemu informacji statystycznych służących potrzebom zarządzania gospodarką na różnych szczeblach oraz dostosowaniu bieżących opracowań GUS do potrzeb nowego podziału administracji kraju.</u>
          <u xml:id="u-5.37" who="#BolesławStrużek">Kontynuowane będą prace naukowo-badawcze oraz rozwijana działalność informacyjno-publikacyjna. Przewiduje się również dalsze doskonalenie prac nad tworzeniem Systemu Państwowej Informacji Statystycznej, jak również dalszy postęp w mechanizacji i automatyzacji opracowań statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-5.38" who="#BolesławStrużek">W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Bochenek (SD), Stanisław Kozioł (ZSL), Stanisław Tomaszewski (PZPR), Leon Janczak (ZSL) i Bolesław Strużek (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego - Tadeusz Walczak i prezes GUS - Stanisław Kuziński.</u>
          <u xml:id="u-5.39" who="#BolesławStrużek">Ustalone kierunki działania GUS w 1976 r. uznano za prawidłowe. Sugerowano podjęcie nowych tematów badań, m.in. sytuacji materialnej rolników przekazujących grunty w zamian za rentę. Wskazywano na potrzebę kontynuowania działań służących zapewnieniu rzetelności i wiarygodności pierwotnych danych stanowiących podstawę opracowań statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-5.40" who="#BolesławStrużek">Z uznaniem podkreślono szybkie dostosowanie sieci informacyjnej GUS do nowego podziału administracyjnego kraju.</u>
          <u xml:id="u-5.41" who="#BolesławStrużek">Komisja przyjęła projekt budżetu Głównego Urzędu Statystycznego na rok 1976 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
          <u xml:id="u-5.42" who="#BolesławStrużek">Projekt budżetu oraz informacje o zadaniach i głównych kierunkach pracy w 1976 r. Najwyższej Izby Kontroli przedstawił wiceprezes - Bolesław Szlązak.</u>
          <u xml:id="u-5.43" who="#BolesławStrużek">W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Bochenek (SD), Ryszard Najsznerski (PZPR) i Bolesław Strużek (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceprezes NIK - Bolesław Szlązak.</u>
          <u xml:id="u-5.44" who="#BolesławStrużek">W dyskusji z uznaniem stwierdzono, że działania NIK koncentrować się mają w roku 1976 na badaniu efektywności gospodarowania we wszystkich działach gospodarki narodowej, jak również na działaniach służących umocnieniu wewnętrznej i zewnętrznej równowagi gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-5.45" who="#BolesławStrużek">Podkreślono, że działalność NIK stanowi poważną pomoc w prasach Sejmu i jego organów.</u>
          <u xml:id="u-5.46" who="#BolesławStrużek">Komisja przyjęła projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 1976 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>