text_structure.xml
26.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 marca 1969 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Alicji Musiałowej (PZPR) i Stanisława Szyndlara (ZSL), rozpatrywała stan opieki zdrowotnej nad pracownikami państwowych gospodarstw rolnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowej Komisji Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z ministrem — Janem Kostrzewskim i podsekretarzem stanu — Józefem Grendą, dyrektor Generalnego Inspektoratu PGR — Marian Grzyb oraz Główny Inspektor BHP w Ministerstwie Rolnictwa - Edmund Czarnecki, dyrektor Zespołu NIK — Antoni Konaszyc;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- przedstawiciele Prezydiów Wojewódzkich Rad Narodowych w Koszalinie, Olsztynie, Poznaniu i Szczecinie;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- sekretarz ZG Zw. Zaw. Pracowników Rolnych — Józef Koperny i zastępca przewodniczącego ZG Zw. Zaw. Pracowników Służby Zdrowia — Janusz Biernacik.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Przed posiedzeniem posłowie otrzymali opracowany przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej materiał informacyjny dotyczący opieki zdrowotnej nad pracownikami PGR.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Jak wynika z tej informacji, w roku 1965 na ogólną liczbę 6500 państwowych zakładów rolnych, około 850 położonych było dalej niż 7 km od najbliższego ośrodka lub punktu zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W związku z tym wysiłki zmierzały do szybkiego objęcia opieką medyczną przede wszystkim pracowników tych zakładów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W okresie pomiędzy końcem 1965 r. a 1967 r. przybyło w przedsiębiorstwach rolnych 159 placówek przyzakładowych. Łączna ich liczba wyniosła zatem na koniec 1967 r. — 526. Największy rozwój sieci w latach 1966-1967 nastąpił w województwach: zielonogórskim, koszalińskim, szczecińskim i wrocławskim. Na 526 placówek — 92 proc. stanowią placówki z personelem dojeżdżającym.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Sytuacja lokalowa opieki zdrowotnej w zakładach rolnych nie zmieniła się w porównaniu z rokiem 1965. Około 15 proc. placówek nie posiada dotąd własnego, odpowiednio zaadoptowanego pomieszczenia, wskutek czego przyjęcia odbywają się w nieodpowiednich warunkach (w świetlicy, biurze itp.). Lokale są na ogół małe, nieodpowiednio usytuowane. W porównaniu z rokiem 1965 wzrósł znacznie udział zakładów rolnych w ponoszeniu wydatków na utrzymanie lokali na punkty zdrowia. Udział ten przekracza obecnie 90 proc. całości wydatków na ten cel.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Ze względu na znaczny wzrost liczby pracowników fachowych sprawujących opiekę nad zakładami rolnymi i rozwój sieci placówek przyzakładowych, sprawa stanu posiadania środków lokomocji nabrała na przestrzeni ostatnich lat dużej wagi.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W celu poprawy opieki zdrowotnej nad pracownikami zakładów rolnych, zakłada się przyśpieszenie tempa rozbudowy sieci gromadzkich i spółdzielczych ośrodków zdrowia, jako najlepszej formy zapewnienia pełnowartościowej, podstawowej opieki zdrowotnej na wsi. Rozwiązaniem uzupełniającym powinny być przyzakładowe ośrodki zdrowia i dojazdowe punkty zdrowia w zakładach rolnych. Konieczne jest objęcie pracowników zakładów rolnych i członków ich rodzin pełniejszą opieką profilaktyczno-leczniczą, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki życia i pracy na wsi; dalsze dokształcanie personelu fachowego zatrudnionego w placówkach służby zdrowia na wsi; wzmocnienie nadzoru fachowego nad organizacją i poziomem opieki zdrowotnej przez Instytut Medycyny Pracy i Higieny Wsi w Lublinie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Jak podkreślił w swym wystąpieniu Minister Zdrowia i Opieki Społecznej — Jan Kostrzewski, ochrona zdrowia pracowników państwowych gospodarstw rolnych jest fragmentem — bardzo zresztą istotnym — szerokiego zagadnienia ochrony zdrowia ludności wiejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Wymogi zwiększenia wydajności pracy w rolnictwie powodują przestawianie się w tym dziale na metody pracy uprzemysłowionej. Zawiera ona w sobie elementy dodatnie i ujemne; dodatnie — zwiększające wydajność i ułatwiające pracę, ujemne — wynikające ze szkodliwych stron chemizacji i mechanizacji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Stworzenie właściwych warunków pracy wraz z nowoczesnym zapleczem ochrony zdrowia ma szczególne znaczenie w odniesieniu do państwowych gospodarstw rolnych, one bowiem stanowić mają wzór należytej organizacji i ochrony pracy na terenie wiejskim.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">O postępach w dziedzinie opieki profilaktyczno-leczniczej nad ludnością zatrudnioną w rolnictwie decyduje obecnie nie tylko ilość lekarzy i pielęgniarek w odpowiednich placówkach służby zdrowia, lecz działanie na rzecz poprawy warunków sanitarnych i higienizacji wsi. W tej dziedzinie działalność postępuje naprzód, rozbudowuje się służbę sanitarną i przeciwdziałającą epidemiom, prowadzone są pomiary wszelkiego typu szkodliwości dla zdrowia wynikających z mechanizacji i chemizacji.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Mimo niewystarczającej jeszcze sieci lecznictwa stawia się przed zespołami służby zdrowia działającymi na wsi postulaty wykraczające poza dawne pojęcia lecznictwa, a polegające na włączeniu do ich pracy elementów przemysłowej służby zdrowia. Ukształtowanie tego typu lekarza i pracownika służby zdrowia na wsi wymagać będzie dłuższego czasu, zwłaszcza, że w świecie nie ma wielu wzorów tego typu pracy. O ile w mieście istnieje znacznie szersza możliwość specjalizacji lecznictwa przemysłowego, które powinno coraz ściślej współdziałać z lecznictwem powszechnym, o tyle na wsi potrzeba więzi organicznej między oboma typami lecznictwa jest bezsporna, gdyż warsztat pracy splata się tu organicznie z gospodarstwem domowym.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Inną ważną grupą zagadnień stojącą przed służbą zdrowia na wsi są zagadnienia wynikające ze zmian w strukturze socjalnej i demograficznej ludności wiejskiej. Należy liczyć się w najbliższych latach ze zwiększeniem się przyrostu naturalnego na wsi wskutek wchodzenia w wiek dojrzały roczników wyżu demograficznego. Wiejska służba zdrowia będzie więc musiała uwzględnić potrzeby świadczeń na rzecz najmłodszej populacji, w której to dziedzinie ma doświadczenia i osiągnięcia. Będzie równocześnie musiała sprostać potrzebom rosnącej liczby ludzi starych na wsi, co stanowi odpowiedzialne i nader trudne zadanie.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Koreferat podkomisji powołanej do zbadania stanu ochrony zdrowia w państwowych gospodarstwach rolnych — przedstawił poseł Stanisław Szyndlar (ZSL). W skład podkomisji wchodzili ponadto posłowie: Witold Adamuszek (PZPR), Teodozja Borkowska (PZPR), Wacław Jagodziński (ZSL), Jadwiga Janiszewska (bezp.), Jan Kleczaj (ZSL), Jerzy Pryma (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Podkomisja zwizytowała państwowe gospodarstwa rolne w województwach: poznańskim, olsztyńskim, szczecińskim i koszalińskim, badając stan opieki zdrowotnej nad pracownikami i ich rodzinami, warunki pracy, stan higieniczno-sanitarny i warunki bytowe tej grupy ludności.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Z badań Instytutu Medycyny Pracy i Higieny Wsi oraz z danych statystycznych wynika, że stan zdrowia ludności wiejskiej jest gorszy aniżeli stan zdrowia ludności miast. Jest to w poważnej mierze wynikiem gorszych warunków higieniczno-sanitarnych, w jakich żyją mieszkańcy wsi. Nowe formy zagrożeń stanu zdrowia ludności wiejskiej powstały w wyniku szybkiego rozwoju mechanizacji i chemizacji produkcji rolnej.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W tej sytuacji szczególnie pilne jest stworzenie na wsi pełnej sieci rejonów leczniczo-zapobiegawczych. Na razie jednak przyrost wiejskich placówek służby zdrowia jest zbyt powolny, a przyrost kadry lekarskiej — znikomy.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Ochrona zdrowia — to nie tylko ośrodek zdrowia i zatrudniony w nim fachowy personel; to również warunki bytowania, sposób żywienia, warunki mieszkaniowe i ogólny poziom kultury.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Poziom ochrony zdrowia pracowników zakładów rolnych jest bardzo zróżnicowany.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Zespół poselski, który zwiedzał państwowe gospodarstwa rolne w woj. poznańskim, był przyjemnie zaskoczony zainteresowaniem, jakie przejawia administracja PGR i władze terenowe warunkami bytowymi pracowników PGR. Osiedla domów mieszkalnych o komfortowym standardzie, przedszkola, które są w stanie przyjąć wszystkie dzieci pracowników, piękne świetlice, czysto i kulturalnie urządzone mieszkania, stołówki dla pracowników i ich rodzin — oto elementy, które kształtują ten obraz.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Nie wszędzie jednak sytuacja kształtuje się tak pomyślnie; są jeszcze PGR-y, gdzie pracownicy mieszkają w zawilgoconych i ciemnych pomieszczeniach, bez wody, bez możliwości korzystania z łaźni itp. Te złe warunki bytowania, to jedna z głównych przyczyn fluktuacji kadr.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Mimo bezspornych osiągnięć w dziedzinie ochrony zdrowia ludności wiejskiej, nadal utrzymują się znaczne dysproporcje między miastem i wsią, o czym najlepiej świadczy fakt, że w wiejskich ośrodkach zdrowia zatrudnionych jest 5,1 proc. ogólnej liczby lekarzy. Dysproporcje te są jeszcze wyraźniejsze w województwach, w których w produkcji rolnej przeważają PGR-y. Również w woj. poznańskim, gdzie troska o ochronę zdrowia pracowników jest szczególnie duża, sieć ośrodków zdrowia nie jest pełna; duża odległość dzieli zakłady rolne od najbliższego ośrodka zdrowia. W woj. koszalińskim stwierdzono pewną poprawę na odcinku ochrony zdrowia pracowników PGR. Wojewódzkie Zjednoczenie i poszczególne gospodarstwa troszczą się o te sprawy, mniej zainteresowania wykazują wojewódzkie i powiatowe wydziały zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">W województwie szczecińskim, gdzie blisko 50 proc. ziemi ornej uprawiają PGR, szczególnie daje się odczuć duża odległość do ośrodków zdrowia. Opieka lekarska opiera się głównie o ruchome ambulanse lekarsko-dentystyczne; ta forma opieki powinna być kontynuowana do czasu rozbudowy sieci ośrodków zdrowia. Dużemu zaangażowaniu administracji służby zdrowia w tym województwie przeciwstawia się bierność wielu kierowników gospodarstw nierespektujących niekiedy zaleceń lekarskich również w dziedzinie bezpieczeństwa pracy. W niektórych gospodarstwach dążność do osiągnięcia efektów ekonomicznych przesłania sprawy ludzkie.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">W woj. olsztyńskim znaczna większość przedsiębiorstw rolnych objętych jest zorganizowaną opieką lekarską. Jednakże wojewódzkie zjednoczenie PGR nie przywiązuje należytej wagi do spraw ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Program działania resortu w sprawie dalszego rozwoju opieki zdrowotnej nad pracownikami PGR jest jak najbardziej słuszny i zasługuje na poparcie.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">Dyrektor Zespołu NIK — Antoni Konaszyc: Sprawy opieki zdrowotnej nad pracownikami rolnymi wiążą się z ogólną sytuacją społecznej służby zdrowia na wsi, której rozwój jak wiadomo napotyka jeszcze na wiele trudności. Wzrósł co prawda wskaźnik ilości porad przypadających średnio na 1 mieszkańca wsi, jest on jednak nadal ponad 20-krotnie niższy od podobnego wskaźnika w miastach. Zwiększa się ilość państwowych i spółdzielczych ośrodków zdrowia na wsi, nie osiąga się jednak wielkości planowanych. Dostępność opieki zdrowotnej na terenach oddalonych od ośrodków zdrowia nie uległa wyraźniejszej poprawie.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Trudności występują w zakresie dojazdów lekarzy do PGR. Nie wszędzie respektuje się zastrzeżone w odpowiedniej uchwale Rady Ministrów pierwszeństwo lekarzy w nabywaniu samochodów na warunkach ratalnych.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Uwagi nasuwa zwłaszcza poziom opieki profilaktycznej nad pracownikami zakładów rolnych, obejmuje się nią nie wszystkich pracowników i nie w sposób systematyczny.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Obserwuje się wypadki niedostatecznego zainteresowania kierownictw zakładów rolnych stanem zdrowotnym załóg oraz warunkami ich pracy.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Na pytania posłów: Józefa Ciupińskiego (SD), Jerzego Prymy (PZPR), Jana Kleczaja (ZSL), Alicji Musiałowej (PZPR) odpowiedzi udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej — Bronisław Saldak, dyrektor Generalnego Inspektoratu PGR w Ministerstwie Rolnictwa — Marian Grzyb oraz sekretarz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Rolnych — Józef Koperny.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Pytania dotyczyły zabezpieczenia dopływu lekarzy do placówek służby zdrowia w PGR-ach, usprawnienia badań profilaktycznych, rozwoju budownictwa socjalnego w PGR-ach, szkolenia pracowników PGR w zakresie ochrony zdrowia przed szkodliwym działaniem środków chemicznych.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyPryma">Pomyślny rozwój placówek służby zdrowia w państwowych gospodarstwach rolnych uzależniony jest w poważnej mierze od zabezpieczenia odpowiednich pomieszczeń, jak również zabezpieczenia dopływu kadry lekarskiej. Należy również więcej uwagi poświęcić wyposażeniu ośrodków i punktów lecznictwa w odpowiednie urządzenia i sprzęt. Wydaje się, że uprawnienia lekarzy zatrudnionych w rolniczej służbie zdrowia powinny być takie same jak lekarzy przemysłowych; zachęciłoby to lekarzy do podejmowania pracy, mimo znacznie niż w mieście trudniejszych warunków.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyPryma">Więcej uwagi należy poświęcić działalności profilaktycznej. Okresowe badania pracowników rolnych nie są prowadzone regularnie. Nie jest rozwiązany problem wypracowania właściwych wzorów odzieży ochronnej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyPryma">Zbyt mała jest jeszcze ilość pracowników PGR korzystających ze skierowań na wczasy i do sanatoriów. Prawdą jest, że problem ten nie jest jeszcze należycie doceniany przez samych pracowników rolnych, ale należałoby prowadzić szerszą akcję uświadamiającą w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyPryma">Bardziej rygorystycznie przestrzegane być muszą przepisy o przesuwaniu kobiet ciężarnych do prac lżejszych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławJuźków">W powiecie człuchowskim znaczenie zabezpieczenia pomocy lekarskiej dla pracowników PGR jest w pełni doceniane przez administrację. Rozwija się sieć placówek służby zdrowia i rozbudowuje urządzenia służące higienizacji wsi oraz opiece nad dzieckiem. Wiele uwagi poświęca się poprawie warunków mieszkaniowych i bytowych pracowników rolnych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BronisławJuźków">Podkreślić należy, że Wojewódzka Rada Narodowa w Koszalinie wykazuje dużo zrozumienia dla tych spraw.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BronisławJuźków">Tam, gdzie istnieją odpowiednie warunki lokalowe, nie było trudności z zabezpieczeniem obsady lekarskiej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BronisławJuźków">Słuszne były uwagi co do konieczności zrównania uprawnień lekarzy zatrudnionych w rolniczej służbie zdrowia i lekarzy przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#BronisławJuźków">Istotne znaczenie ma również rozszerzenie zasięgu działania placówek leczniczych PGR możliwie na całą wieś.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanKleczaj">Program higienizacji wsi na terenie woj. szczecińskiego nie jest jeszcze należycie realizowany. W czasie wizytacji posłowie stwierdzili brak troski o instalowanie podstawowych urządzeń higieniczno-sanitarnych, o utrzymanie porządku w obejściach gospodarskich. Wydaje się, że w tym zakresie duże pole do działania mają związki zawodowe.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanKleczaj">Sekretarz Związku Zawodowego Pracowników Rolnych — Józef Koperny: Związek zrzesza ponad 600 tys. członków z czego 350 tys. stanowią pracownicy PGR; łącznie z członkami rodzin stanowi to 1.250 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanKleczaj">Realizacja podjętej 2,5 roku temu uchwały Rady Ministrów w sprawie rozwoju służby zdrowia w PGR-ach przewidująca szereg istotnych przedsięwzięć mających na celu zabezpieczenie warunków materialnych dla tej działalności, jak również zachęcenie lekarzy do osiedlania się na terenie wsi — nie daje oczekiwanych efektów. Tylko znikoma ilość lekarzy osiedliła się w tym czasie na wsi. Związek Zawodowy Pracowników Rolnych opracował propozycje stworzenia skuteczniejszych bodźców, które zachęcałyby lekarzy do podejmowania pracy w środowiskach wiejskich.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanKleczaj">Związek rozwijać będzie akcję uświadamiającą w zakresie ochrony przed szkodliwym działaniem stosowanych w rolnictwie środków chemicznych. Działalność profilaktyczna w tym zakresie wciąż jeszcze jest niewystarczająca.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JanKleczaj">Stosunkowo duże zagrożenie dla zdrowia pracowników zatrudnionych w rolnictwie stanowią choroby odzwierzęce, głównie bruceloza. Stwierdzono, że część lekarzy nie zawsze potrafi wykryć to schorzenie.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JanKleczaj">Stosunkowo duża jest również ilość ludzi chorych na reumatyzm. Schorzenia te nie zawsze są prawidłowo leczone.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JanKleczaj">Dla zabezpieczenia dopływu średniej kadry medycznej do służby zdrowia na wsi Związek zwrócił się do Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej o rozważenie możliwości uruchamiania średnich szkół medycznych w rejonach rolniczych oraz o zwiększenie naboru do tych szkół młodzieży z terenów wiejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#OlgaSzwałkiewicz">Ludność wiejska stanowi w naszym kraju 50 proc. ogółu ludności, a na wsi pracuje zaledwie 5 proc. ogółu lekarzy. Po upływie 4 lat od czasu, kiedy Komisja zajmowała się tym problemem, stwierdzić można pewien postęp ilościowy, nie podniosła się natomiast jakość świadczeń.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#OlgaSzwałkiewicz">Opieka zdrowotna nad ludnością wiejską, której część stanowią pracownicy PGR, staje się problemem kapitalnym zwłaszcza w związku z rozwojem mechanizacji i chemizacji rolnictwa, a równocześnie z nikłą świadomością zagrożeń wynikających z użytkowania tych nowoczesnych środków produkcji. W mieście świadomość ta jest wśród pracujących o wiele większa i tym samym większa możliwość niwelowania zagrożeń. W placówkach leczniczych substancje zawierające ułamek procenta trucizny są wszelkimi możliwymi sposobami chronione, podczas gdy na wsi np. setki kilogramów pestycydów przechodzą przez ręce ludzi nieświadomych ich toksycznego działania. Należy podjąć działania, których celem byłoby uświadomienie i obrona przed toksycznością środków chemicznych stosowanych w rolnictwie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#OlgaSzwałkiewicz">Sprawy lecznictwa i profilaktyki nie rozwiąże się przez zapewnienie lekarzy „dla wsi”. Muszą się znaleźć lekarze „na wsi”. Resort zdrowia powinien wzmóc wysiłki zmierzające do tego, aby więcej lekarzy osiedlało się na wsi i by powstawały tam zespoły lecznicze, organizujące opiekę leczniczo-zapobiegawczą nad całą ludnością wiejską, w tym nad pracownikami PGR, jak również pobudzające ogniwa administracji do działania w tym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BolesławaMaciejewska">Porównując warunki pracy lekarza i nauczyciela wiejskiego można by oczekiwać, że zwłaszcza ci lekarze, którzy dysponują własnymi samochodami, będą dojeżdżać do PGR-ów bez specjalnej zachęty materialnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefCiupiński">Na 47 tys. lekarzy w kraju zaledwie 2 tys. pracuje w wiejskich ośrodkach zdrowia. W przyzakładowych placówkach leczniczych PGR tylko nieliczni lekarze pracują tam stale, a pozostali dojeżdżają. Dojazdy lekarzy to obecnie jedyna realna możliwość, którą trzeba jak najszerzej wykorzystać, ułatwiając lekarzom nabywanie samochodów na dogodnych warunkach spłaty. Trzeba jednak stwierdzić, że w PGR-ach jest wiele do zrobienia w zakresie podstawowej opieki sanitarnej, a tę pracę mogliby z powodzeniem wykonywać nawet stażyści. Rozmieszczenie lekarzy w kraju nie jest prawidłowe i dysproporcje pomiędzy miastem a wsią pogłębiają się. Zadaniem resortu powinno być energiczniejsze przeciwdziałanie temu zjawisku.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JózefCiupiński">Dyrektor Generalnego Inspektoratu PGR w Ministerstwie Rolnictwa — Marian Grzyb: W państwowych gospodarstwach rolnych przywiązuje się dużą wagę do ustabilizowania załóg robotniczych poprzez poprawę warunków bytowych. Zadania PGR wzrastają również w związku z przejmowaniem gruntów Państwowego Funduszu Ziemi, a siły roboczej nie ma w dostatecznej ilości. W bieżącej 5-latce ograniczono w PGR-ach inwestycje produkcyjne na rzecz inwestycji mieszkaniowych i socjalnych, te ostatnie mają obecnie pierwszeństwo, jednakże ich realizacja napotyka na trudności w związku z brakiem mocy przerobowych, zwłaszcza na północy i zachodzie kraju.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JózefCiupiński">Szereg gospodarstw znajduje się w trudnej sytuacji pod względem zdrowotno-sanitarnym, wiele gospodarstw położonych jest w dość dużej odległości od ośrodków zdrowia, a nawet i szkół. Doprowadzenie wody do wielu gospodarstw również i dla celów produkcyjnych uniemożliwione jest wskutek braku rur i innych niezbędnych materiałów.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JózefCiupiński">Znaczną poprawę w dziedzinie opieki leczniczo-zapobiegawczej w PGR-ach może przynieść zespolenie wysiłków resortu zdrowia i resortu rolnictwa. Byłoby celowe skojarzenie przedsięwzięć inwestycyjnych i organizacyjnych obu resortów w nadchodzącym 5-leciu, zwłaszcza w gospodarstwach rolnych na terenie województw koszalińskiego, olsztyńskiego, szczecińskiego i zielonogórskiego.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JózefCiupiński">Wszystkie czynne w PGR-ach placówki socjalne mają obowiązek obsługiwania całej okolicznej ludności.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JózefCiupiński">Istnieją poważne trudności z obsadą stanowisk lekarzy w powstających ośrodkach zdrowia na terenie PGR. PGR-y zapewniają lekarzom bezpłatne mieszkania z własnej puli, nie ma jednak kandydatów.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#JózefCiupiński">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej — Józef Grenda: Przy współdziałaniu obu zainteresowanych resortów możliwe będzie szybsze i skuteczniejsze rozwiązywanie trudnego problemu, jakim jest zapewnienie ochrony zdrowia pracowników PGR i ich rodzin.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#JózefCiupiński">Nie można zapewnić dostatecznej ilości lekarzy dla wsi w drodze nakazów. Dlatego też niezbędne jest stosowanie różnego rodzaju bodźców ekonomicznych, w tym kierunku zmierzają propozycje resortu.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#JózefCiupiński">W oparciu o wyniki badań prowadzonych eksperymentalnie przez Instytut Medycyny Pracy i Higieny Wsi w woj. opolskim i pomorskim będzie rozwijana szersza działalność w dziedzinie zwalczania zagrożeń toksycznych i mechanicznych.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#JózefCiupiński">Komisja uchwaliła dezyderaty, w których m.in. postuluje:</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#JózefCiupiński">- przyspieszenie tempa rozbudowy wiejskich ośrodków zdrowia jako zasadniczej formy zapewnienia podstawowej opieki zdrowotnej na wsi, ze szczególnym uwzględnieniem tych placówek w planach inwestycyjnych województw o przewadze państwowej gospodarki rolnej;</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#JózefCiupiński">- udział państwowych gospodarstw rolnych w budowie, wyposażeniu i utrzymywaniu ośrodków zdrowia sprawujących opiekę profilaktyczno-leczniczą nad pracownikami PGR i ich rodzinami oraz nad okoliczną ludnością wiejską;</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#JózefCiupiński">- ustanowienie systemu bodźców materialnych dla personelu lekarskiego i pomocniczego dojeżdżającego do ośrodków, punktów leczniczych przy wszystkich zakładach rolnych;</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#JózefCiupiński">- przyspieszenie realizacji planu higienizacji wszystkich PGR ze szczególnym uwzględnieniem zaopatrzenia ludności w wodę — gospodarki ściekowej, budownictwa mieszkaniowego o odpowiednim standardzie itd.;</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#JózefCiupiński">- bardziej rygorystyczne przestrzeganie wymogów ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy ze szczególnym uwzględnieniem kobiet ciężarnych;</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#JózefCiupiński">- zwiększenie w budżetach rad narodowych środków na zwrot kosztów eksploatacji pojazdów stanowiących własność dojeżdżającego personelu, zwiększenie przydziału samochodów przeznaczonych do sprzedaży ratalnej dla personelu służby zdrowia;</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#JózefCiupiński">- wzmocnienie nadzoru nad działalnością służby zdrowia w PGR.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#JózefCiupiński">Komisja uchwaliła również dezyderaty w sprawie kształcenia podyplomowego fachowego personelu służby zdrowia. Problem ten był przedmiotem posiedzenia Komisji w dniu 5 marca br. (por. BPS) 744/IV kad.). Sprawozdanie z tej części posiedzenia podamy w kolejnym biuletynie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>