text_structure.xml 10 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 20 grudnia 1967 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod przewodnictwem posła Alicji Musiałowej (PZPR), uchwaliła dezyderaty oraz plan pracy na 1968 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Komisja, po rozpatrzeniu w dniu 29 listopada 1967 r. (por. BPS)479/IV kad./ projektu NPG i budżetu na 1968 r. w części dotyczącej służby zdrowia, stwierdziła dalszą poprawę w działalności służby zdrowia zarówno w lecznictwie otwartym, jak i zamkniętym.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Jednakże zdaniem Komisji pewne odcinki tej działalności wymagają podjęcia ze strony resortu zdecydowanych kroków dla dokonania niezbędnych usprawnień organizacyjnych i podniesienia poziomu świadczonych usług.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W związku z powyższym Komisja skierowała do Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej następujące dezyderaty:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W zakresie lecznictwa specjalistycznego:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">— dalszy rozwój lecznictwa specjalistycznego wymaga zasadniczej i całkowitej poprawy podstawowej opieki zdrowotnej, od której jest ściśle uzależniony. W związku z powyższym, Komisja uważa za niezbędne:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">a) zapewnienie pełnej obsady w przychodniach rejonowych;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">b) szersze rozwijanie przychodni przyszpitalnych, w których powinny być zorganizowane gabinety lekarskie przede wszystkim wąskich specjalności oraz gabinety chirurgiczne, gdzie można by wykonywać operacje z zakresu małej chirurgii;</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">c) położenie większego nacisku na prawidłowy obieg dokumentacji chorego, stworzenie jednolitej dokumentacji umożliwi lekarzowi prowadzącemu lepszą opiekę nad chorym i możliwość dokładniejszego zapoznania się z przebiegiem choroby;</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">d) za przykładem pionów pediatrii i chirurgii celowe wydaje się opracowanie kryteriów oceny stanu zdrowotnego mieszkańców oraz wyników merytorycznej działalności w innych pionach służby zdrowia, rozważenie możliwości wprowadzenia tego systemu tytułem próby przynajmniej na niektórych wytypowanych terenach;</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">e) zwiększenie nadzoru nad działalnością przychodni specjalistycznych, a zwłaszcza punktów dojazdowych, i opracowanie kryteriów oceny ich pracy;</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">f) podjęcie zdecydowanych kroków w celu poprawy zaopatrzenia placówek lecznictwa otwartego w sprzęt medyczny zarówno produkcji krajowej, jak i zagranicznej. Wobec trudności występujących w produkcji narzędzi chirurgicznych, należałoby rozważyć możliwość zlecania takich zamówień warsztatom rzemieślniczym, co powinno wpłynąć na obniżenie kosztów tych narzędzi i skrócić termin ich wykonania.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W zakresie rozwoju bazy szpitalnej:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- wobec niedostatecznego wzrostu ilości łóżek szpitalnych konieczne jest podjęcie przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej wzmożonych wysiłków dla zapewnienia sprawnej realizacji planów inwestycyjnych, a w szczególności:</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">a) typowa dokumentacja projektowo-kosztorysowa budowy szpitali powinna uwzględniać pomieszczenia dla przychodni, banku krwi, sali reanimacyjnej itp.;</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">b) terminowe i dokładne przygotowanie warunków do realizacji planu inwestycyjnego (lokalizacja, dokumentacja, ewentualne konieczne zmiany w dokumentacji technicznej);</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">c) uregulowanie sprawy zaopatrzenia szpitali w niezbędny sprzęt medyczny, zwłaszcza w autoklawy i aparaty do jednorazowego przetaczania krwi;</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">d) przeanalizowanie systemu finansowania szpitali i eliminowanie elementów niesprzyjających możliwie maksymalnemu wykorzystaniu łóżek szpitalnych;</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">e) zapewnienie szpitalom transportu gospodarczego.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W zakresie poprawy bazy diagnostycznej:</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- dokonać szybszej integracji laboratoriów diagnostycznych szpitali i opieki zdrowotnej otwartej, wykorzystując w większym stopniu zaplecze szpitali dla potrzeb z zewnątrz przez ustalenie dla poszczególnych zakładów właściwego zakresu badań, przewidującego możliwość koncentracji badań specjalistycznych;</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- upowszechniać standaryzowane metody laboratoryjne w terenie, problem ten nie był dotychczas dostatecznie doceniany;</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- rozważyć możliwość zabezpieczenia płatnych dyżurów laboratoryjnych obok dotychczasowej pracy zmianowej;</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- opracować wskaźniki dla racjonalnego zatrudnienia kadr fachowych w laboratoriach diagnostycznych i przestrzegać ich stosowania przez placówki opieki zdrowotnej;</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- ustalić przypuszczalny deficyt kadr fachowych i opracować plan uzupełniania tego deficytu;</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">- rozwiązać problem pracowników z wyższym wykształceniem (nie lekarzy) zatrudnionych w resorcie zdrowia przez uznanie ich za fachowych pracowników, określić ich odpowiedzialność i uprawnienia zawodowe;</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- wprowadzić stanowisko starszego technika analityki, co da możliwość awansu w zawodzie i będzie bodźcem do podwyższenia kwalifikacji;</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">- przeprowadzić do końca akcję porządkowania spraw związanych z właściwym wykorzystaniem sprzętu i aparatury medycznej (rozdysponować sprzęt nadmiernie lub niepotrzebnie nagromadzony w niektórych placówkach);</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">- podnieść jakość techniczną szkła laboratoryjnego i aparatury szklanej produkcji krajowej pod względem wykonania i dokładności kalibrowania;</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">— usprawnić działalność wojewódzkich zakładów naprawy sprzętu medycznego; zakłady te powinny szerzej dokonywać konserwacji bieżącej, a nie ograniczać się tylko do napraw awaryjnych;</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">- usprawnić działalność wojewódzkich przedsiębiorstw handlu sprzętem medycznym.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W zakresie opieki zdrowotnej nad ludnością wiejską:</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">- rozszerzenie sieci punktów aptecznych, które powinny powstawać wszędzie tam, gdzie jest zapewniona pomoc lekarska;</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">- zapewnienie transportu dla lekarzy i pielęgniarek zatrudnionych w wiejskich ośrodkach zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">W zakresie rozwoju wychowania fizycznego i sportu w szkołach:</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">- rozszerzenie sieci wypożyczalni sprzętu sportowego;</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">- uznanie lekcji wychowania fizycznego i sportu jako działu wychowania traktowanego na równi z wychowaniem umysłowym i wydanie przez Ministerstwo Oświaty i Szkolnictwa Wyższego odpowiednich zaleceń w tym kierunku;</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">- zrewidowanie programu wychowania fizycznego w klasach od I do IV szkół podstawowych w kierunku zwiększenia liczby godzin w tych klasach i bardziej racjonalnego ich wykorzystania;</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">- upowszechnienie gimnastyki wyrównawczej w szkołach, przy ścisłej współpracy rady pedagogicznej i lekarza szkolnego;</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">- opracowanie nowego modelu kolonii i obozów letnich pod kątem większego ich wykorzystania dla rozwijania sprawności fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży;</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">- zwrócenie większej uwagi na pełne wykorzystanie nakładów inwestycyjnych przeznaczonych na budownictwo szkolnych obiektów sportowych;</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">- wykorzystanie w szerszym niż dotychczas zakresie możliwości budowy sal gimnastycznych przy szkołach, które posiadają budynki własne bez sal gimnastycznych, ze szczególnym uwzględnieniem szkół wiejskich;</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">— szersze uwzględnianie przy zaopatrywaniu szkół w pomoce naukowe potrzeb młodzieży w zakresie sprzętu sportowego;</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">- zwiększenie liczby godzin wychowania fizycznego w zakładach kształcenia nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem tego zagadnienia w programach studiów nauczycielskich.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Komisja uchwaliła plan pracy na 1968 r., w którym przewiduje rozpatrzenie m.in.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#komentarz">- rozwoju spółdzielczości lekarskiej;</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#komentarz">- działalności zakładów lecznictwa otwartego;</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#komentarz">- problemu wyższego szkolnictwa medycznego;</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#komentarz">- stanu opieki lekarskiej nad dziećmi i młodzieżą szkolną oraz problemu wychowania fizycznego i sportu szkolnego;</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#komentarz">- rozwoju lecznictwa w państwowych gospodarstwach rolnych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>