text_structure.xml
23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 26 kwietnia 1967 r. Komisja Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posła Alicji Musiałowej (PZPR) i Olgi Szwałkiewicz (bezp.) — rozpatrywała działalność Polskiego Biura Podróży „Orbis” oraz uchwaliła dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Głównego Komitetu Kultury Fizycznej z zastępcą przewodniczącego Michałem Jekielem, wicedyrektor zespołu NIK — Henryk Zieleniewski oraz przedstawiciele Ministerstwa Finansów i PBP „Orbis”.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o działalności Polskiego Biura Podróży „Orbis” złożył zastępca przewodniczącego GKKFiT Michał Jekiel (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Referat w imieniu podkomisji przedstawiła poseł Zofia Grzebisz-Nowicka (PZPR); w skład podkomisji wchodzili ponadto posłowie: Zygmunt Filipowicz (bezp. Chrześc. Stow. Społ.), Jan Kleczaj (ZSL), Stefan Pastusiak (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Podkomisja uwagi swe oparła m.in. na wynikach wizytacji wojewódzkich oddziałów „Orbis-u” w Zielonej Górze, Koszalinie i Szczecinie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Polskie Biuro Podróży „Orbis” ma za sobą wieloletnią tradycję.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Dominuje w działalności „Orbis-u” obsługa przyjazdowej turystyki zagranicznej. Pozytywnym zjawiskiem jest zwiększający się stale jej zakres i efektywność ekonomiczna. W bieżącym 5-leciu rozszerza się znacznie sieć placówek własnych „Orbis-u” oraz zwiększają się kontakty z zagranicznymi biurami podróży. Zdaniem podkomisji działalność propagandowo-reklamowa powinna być nadal i w różnych formach rozwijana, w celu dalszego zwiększenia dopływu turystów zagranicznych do Polski. Powinny temu sprzyjać również wprowadzone ostatnio ułatwienia formalno-manipulacyjne przy przyjeździe.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Przewidziany w bieżącym 5-leciu rozwój poszczególnych działów, związanych z obsługą ruchu turystycznego, nie pozostaje w odpowiedniej proporcji do przewidzianego rozwoju turystyki. Tak więc dostosowanie podaży usług do popytu na nie stanowić będzie nadal główny problem, wokół którego koncentrować się powinny wysiłki wszystkich organizacji i przedsiębiorstw turystycznych, których działalność koordynowana jest przez GKKFiT. Określone zadania przypadają tu „Orbis-owi”, jeśli chodzi o organizowanie atrakcyjnych dla przyjezdnych programów turystycznych; chodzi m.in. o stworzenie dogodniejszych warunków dla organizowania polowań, turystyki jeździeckiej, wędkarskiej, żeglarskiej itp. form atrakcyjnego spędzania czasu. Pożądane jest również dalsze usprawnienie obsługi różnorodnych kongresów i zjazdów oraz zapewnienie kompleksowej obsługi ich uczestników, w celu zachęcenia do organizowania imprez w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">”Orbis” powinien zwrócić większą uwagę na organizowanie przyjazdów do naszych atrakcyjnych, pod względem leczniczym, uzdrowisk.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Od szeregu lat notujemy dużą ilość wyjazdów za granicę w celach turystycznych i zawodowych. Obsługa wycieczek pozostawia jeszcze wiele do życzenia pod względem organizacji, doboru miejscowości i przygotowania programów o charakterze specjalistycznym. Zbyt często wyjeżdżający za granicę polscy turyści wysuwają w pełni uzasadnione zarzuty, dotyczący niedostatecznej informacji o warunkach wyjazdu, pobytu, obowiązujących przepisach celno-dewizowych, jak również zabezpieczenia miejsc w pociągach dalekobieżnych itd. Ponadto mniejszy jest udział w wycieczkach zagranicznych mieszkańców terenu, aniżeli mieszkańców Warszawy. Te niekorzystne proporcje należałoby zmienić. Należy również kontynuować prace nad podnoszeniem kwalifikacji osób pilotujących wycieczki oraz zwiększyć ich liczbę.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W stosunkach z kontrahentami zagranicznymi należałoby uzyskiwać gwarancję nie tylko ilościową, lecz również jakościową usług świadczonych polskim turystom; w niektórych krajach poziom usług wydatnie się obniżył, a wysoki koszt wycieczek pozostał bez zmian. W związku z nasileniem ruchu turystycznego na obszarach konwencji z CRSS i NRD — niezbędne jest z naszej strony polepszenie jakości obsługi, zwłaszcza w placówkach gastronomicznych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">W zakresie obsługi turystyki indywidualnej, która również wykazuje tendencje rozwojowe, niezbędne są poważne usprawnienia, polegające przede wszystkim na obsłudze kompleksowej i ograniczeniu nadmiernych jeszcze formalności.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Wzrasta zapotrzebowanie na usługi „Orbisu” w turystyce krajowej. Jakość tych usług nie zawsze jest najlepsza, głównie jeśli chodzi o organizowanie wycieczek. Często nie uwzględnia się możliwości recepcyjnych regionów i miejscowości, funkcji społeczno-wychowawczych turystyki i krajoznawstwa.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Baza hotelowa „Orbisu” jest nadal niedostateczna. Podjęte zostały kroki mające złagodzić ten niedobór, szczególnie w niektórych częściej odwiedzanych miejscowościach i rejonach turystycznych. Pilna jest potrzeba szerszego niż dotąd wykorzystywania kwater prywatnych, zarówno dla potrzeb turystyki zagranicznej i krajowej, z tym, że usługi te wymagają bardziej systematycznego i wnikliwego nadzoru. Korzystne są zmiany dokonane przez „Orbis” w ciągu ostatnich lat w hotelach starych. Polegały one na modernizacji pomieszczeń i urządzeń higienicznych i doprowadziły do poprawy jakości usług. Należy bardziej dbać o bieżącą konserwację tych obiektów. Skuteczniejszych starań ze strony GKKFiT wymaga sprawa zwiększenia liczby campingów o standardzie międzynarodowym. Niepomyślnym zjawiskiem jest zmniejszenie się ilości pensjonatów „Orbisu”.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">W zakresie bazy gastronomicznej notuje się pewien postęp, daleko jednak niezadowalający. Wszystkie restauracje „Orbisu” zaliczone są do najwyższej kategorii, co zobowiązuje do wysokiego poziomu produkcji gastronomicznej i usług. Praktyka wykazuje, te zarówno jedna, jak i druga strona jej działalności nie zawsze odpowiadają kategorii zakładu.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">”Orbis” zakłada ambitny program rozwoju swej działalności w bieżącej 5-latce. Uzyskanie pełnych efektów wymagać będzie zwiększenia wysiłków personelu „Orbisu”, szerszego współdziałania z innymi zainteresowanymi organizacjami, a przede wszystkim bezustannej troski o jakość i wysoką kulturę obsługi turysty zagranicznego i krajowego.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Na pytania posłów: Jerzego Prymy (PZPR), Bolesławy Maciejewskiej (bezp.), Franciszka Jakszewicza (bezp.), Teodozji Borkowskiej (PZPR), Władysława Szymczaka (PZPR), Stanisława Dejewskiego (PZPR), Zygmunta Filipowicza (bezp. Chrześc. Stow. Społ.), Alicji Musiałowej (PZPR), Jerzego Kempińskiego (PZPR), odpowiedzi udzielili: dyrektor naczelny Polskiego Biura Podróży „Orbis” — Kornel Argasiński, dyrektor departamentu w GKKFiT Stanisław Ostrowski oraz zastępca przewodniczącego GKKFiT — Michał Jekiel. Wyjaśnienia dotyczyły m.in.: współpracy „Orbisu” z innymi instytucjami i organizacjami obsługującymi turystów krajowych i zagranicznych; rozwoju sieci placówek „Orbisu”; rozszerzenia działalności akwizycyjnej na rynkach zagranicznych; pogłębiania informacji, zwłaszcza dotyczącej polskich uzdrowisk; programu szkolenia kadr gastronomicznych i hotelarskich; inwestycji hotelarskich; obsługi ruchu turystycznego w pasie konwencyjnym; rozwoju turystyki skandynawskiej; wymiany turystycznej z krajami socjalistycznymi, struktury socjalnej uczestników wycieczek za granicę, badań poziomu i charakteru świadczonych usług turystycznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyHagmajer">Problematyce turystyki przyjazdowej do Polski poświęciły wiele uwagi na wspólnym posiedzeniu Komisje Zdrowia i Kultury Fizycznej oraz Spraw Zagranicznych. Warto powrócić do zgłaszanego wówczas postulatu dotyczącego uznania turystyki za gałąź gospodarki narodowej, w miejsce dotychczasowego traktowania jej jako ubocznej dziedziny działalności niektórych organizacji i instytucji. Korzyści ekonomiczne, jakie niesie za sobą rozwijająca się turystyka, zwłaszcza przyjazdowa, w pełni uprawniają ją do zajmowania właściwego miejsca w hierarchii zagadnień gospodarczych i do idącego w parze z rozwojem zadań rozwoju możliwości coraz lepszej obsługi turystów. Wraz ze wzrostem bazy hotelowej i gastronomicznej, powinna być podnoszona jakość usług.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyHagmajer">W hotelach „Orbis-u” obserwuje się zróżnicowany stosunek do gości zagranicznych i krajowych na niekorzyść tych ostatnich. Stanu tego nie należy tolerować.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyHagmajer">W terenach o nasilonym ruchu turystycznym występują nadal trudności zaopatrzeniowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyPryma">Wydaje się niezbędne, aby przy pozostawieniu dużej swobody w zgłaszaniu się na wycieczki zagraniczne i przy dalszym ich rozwijaniu, umiejętniej niż dotąd regulować skład osób uczestniczących w wyjazdach.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyPryma">Wobec korzystnych efektów ekonomicznych, jakie daje turystyka przyjazdowa, należy w większym niż dotychczas stopniu rozwijać w kraju bazę hotelową, gastronomiczną, formy obsługi itp. GKKFiT oraz „Orbis” powinny w bardziej zdecydowany sposób starać się o środki na ten cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WitoldAdamuszek">Rozwój działalności „Orbis-u” ocenić należy jako prawidłowy; na tej drodze powinien być osiągnięty dalszy postęp. Zastrzeżenia opinii publicznej budzi fakt, że pewna grupa osób zbyt często bierze udział w wycieczkach zagranicznych. Wielokrotne wyjazdy w ciągu roku nasuwają uzasadnione podejrzenia, że celem takich wycieczek jest nie tyle turystyka i krajoznawstwo, ile prywatna handlowa działalność. Dobremu imieniu „Orbis-u” służyłoby ograniczenie tego rodzaju praktyk.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WitoldAdamuszek">Należy w szerszym zakresie popularyzować możliwość udziału w tych wycieczkach ludzi pracy, robotników; należałoby rozważyć możliwość stworzenia specjalnych ułatwień dla ludzi wyróżniających się w pracy. Podobnie jak przed laty trzeba było przezwyciężać opory ze strony robotników w korzystaniu z wczasów rodzinnych, tak obecnie należy to czynić w stosunku do wyjazdów za granicę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZygmuntFilipowicz">Wizytacje terenowe na wybrzeżu zachodnim skłaniają do wniosku o zwrócenie baczniejszej uwagi na zaopatrzenie terenów turystycznych w nadchodzącym sezonie, jak również na pełniejszą i terminową realizację programu prac związanych z oczekiwanym napływem turystów skandynawskich.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ZygmuntFilipowicz">Kadra „Orbisu” jest najbardziej predestynowana do szkolenia nowego narybku w dziedzinie obsługi turystycznej. Korzystne wrażenie sprawiły na podkomisji hotel „Europa” w Szczecinie, stanowiący taką bazę szkoleniową.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WładysławBieńkowski">Stosunek do turystów polskich w niektórych krajach, np. w Bułgarii i Rumunii, wywołany jest przede wszystkim nie zawsze właściwą postawą tych turystów. Niekiedy ich „działalność handlowa” bywa wprost żenująca. Ogólnie przyjęte jest, że na wycieczkę zagraniczną oszczędza się, niekiedy nawet dość długo. Niektórzy nasi „turyści” uważają, że taka wycieczka nie tylko nie powinna ich kosztować, ale przynieść im powinna nawet zysk. Stąd najrozmaitsze machinacje, nieprzysparzające nam dobrej sławy za granicą.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WładysławBieńkowski">Poziom obsługi cudzoziemców zależy oczywiście od ogólnego poziomu usług w kraju. Na całym świecie kierownik zakładu usługowego jest częścią aparatu obsługi, u nas zaś — częścią aparatu administracyjnego. Jest to postać mityczna, która zgodnie z wywieszkami przyjmuje osobiście w takie i takie dni i do której obywatel może wnieść odwołanie. Jak długo nie będzie w zakładzie gastronomicznym czy innym zakładzie usługowym człowieka, który kieruje personelem, a przede wszystkim uczy ten personel, tak długo nie osiągniemy postępu w tej dziedzinie. Pracownik usługowy powinien charakteryzować się grzecznością, uprzejmością. Jeśli nie może sprostać temu podstawowemu wymogowi, powinien być zwolniony. Pewna poprawa obsługi niewątpliwie nastąpiła na przestrzeni ostatnich lat. Jest to jednak poprawa powolna.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WładysławBieńkowski">Trzeba sobie zdać sprawę, że w stosunku do wielu innych krajów, zwłaszcza krajów śródziemnomorskich, Polska jest krajem turystycznie mniej atrakcyjnym z powodu naturalnych warunków klimatycznych. Trudno zatem, aby bilans turystyczny mógł być u nas zrównoważony, a kwestia środków, jakie państwo wydzielić może na potrzeby turystyki wyjazdowej, są funkcją możliwości ekonomicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RomanStachoń">Wydaje się konieczne zwiększenie zakresu informacji o możliwości wycieczek zagranicznych w środowisku robotniczym. Informacja ta powinna szerzej docierać przez związki zawodowe i zakłady pracy, których zadaniem powinno być również organizowanie takich wycieczek.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#RomanStachoń">Jeśli chodzi o turystykę przyjazdową, należałoby sobie życzyć więcej materiału informacyjnego poza folderami, materiału zawierającego więcej szczegółowych informacji o zakresie usług samochodowych, komunikacyjnych, gastronomicznych itd. Należałoby także rozpocząć popularyzowanie regionów przemysłowych, budzących zainteresowanie turystów zagranicznych, jak region śląski, mający również, obok przemysłu, walory krajobrazowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BolesławaMaciejewska">W sprawozdaniu z działalności „Orbisu” pominięta została milczeniem sprawa obsługi turystyki młodzieżowej. Oferowane przez „Orbis” od czasu do czasu wycieczki autokarem czy koleje dla młodzieży szkolnej są zbyt drogie i szkoły z tych możliwości nie korzystają.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BolesławaMaciejewska">W miejscowościach turystycznych, zwłaszcza podgórskich i na Wybrzeżu, powinny ulec znacznej poprawie możliwości komunikacyjne. Dla turystów niezmotoryzowanych jakiekolwiek przejazdy związane są z dużymi trudnościami, długim wyczekiwaniem. W ramach współdziałania z innymi placówkami „Orbis” powinien wpłynąć na poprawę tego stanu rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WacławJagodziński">Wysoka kategoria hoteli i restauracji „Orbisu” nie zawsze odpowiada rzeczywistym możliwościom klientów krajowych. Warto by pomyśleć o udostępnieniu tych placówek również rodzimej publiczności.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AlicjaMusiałowa">Jednym z głównych zadań „Orbisu” jest obsługa przyjazdowej turystyki zagranicznej. Działalność ta prowadzona jest przez „Orbis” w zasadzie prawidłowo i wykazuje postęp.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AlicjaMusiałowa">Przedmiotem rozważań Komisji są tzw. produkty uboczne tej działalności, których unikać należy w drodze przemyślanego i konsekwentnego działania. Chodzi m.in. o takie zjawiska jak: niedbały niekiedy stosunek do rodzimych klientów, jak nie zawsze dokładna informacja, wskazówka czy porada dla przeciętnego człowieka, który pragnie odbyć podróż turystyczną za granicę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AlicjaMusiałowa">O wycieczkach „Orbisu” opinia bywa czasem nie najlepsza, co nie oznacza winy „Orbisu”, który usługi swe sprzedaje wszystkim zgłaszającym się. Jednakże piloci obsługujący wycieczki za granicę mają do odegrania pewną rolę, choćby sygnalizując opinii publicznej pewne niekorzystne społecznie zjawiska.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AlicjaMusiałowa">W dziedzinie turystyki przyjazdowej pilnym problemem pozostaje nadal poprawa poziomu i jakości usług hotelowych i gastronomicznych. Poziom bywa tu różny, ale nawet w lokalach najlepszych uderza to, że świadczone usługi są zbyt szablonowe, powtarzające schemat tego typu placówek istniejących wszędzie. Należałoby się pokusić o coś odbiegającego od szablonu, mogącego wzbudzić większe zainteresowanie turystów zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AlicjaMusiałowa">Z dyskusji wyłonił się ponadto szereg tak ważnych wniosków, jak te, które dotyczyły poprawy pracy sanitariatów, pracy akwizycyjnej w kraju, zaopatrzenia miejscowości turystycznych, warunków komunikacyjnych i ogólnej poprawy usług.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AlicjaMusiałowa">Ranga „Orbisu” jako instytucji o długoletnich tradycjach wymaga zwrócenia baczniejszej uwagi na usunięcie występujących w jego działalności usterek.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#AlicjaMusiałowa">Komisja zleciła podkomisji przygotowanie projektu dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#AlicjaMusiałowa">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja uchwaliła dezyderaty dotyczące realizacji inwestycji służby zdrowia. (Problem ten był przedmiotem posiedzenia Komisji w dniu 16 marca br. — por. BPS) 352/IV kad.).</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#AlicjaMusiałowa">Sprawozdanie z tej części posiedzenia podamy w kolejnym biuletynie.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#AlicjaMusiałowa">DZIAŁALNOŚĆ POLSKIEGO BIURA PODROŻY „ORBIS”</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#AlicjaMusiałowa">Informacja złożona przez zastępcę przewodniczącego GKKFiT Michała Jekiela na posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej w dniu 26 kwietnia 1967 r.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#AlicjaMusiałowa">Minione 5 lat działalności „Orbis-u” charakteryzuje się pomyślnymi wynikami ekonomicznymi; w okresie tym poważnemu zwiększeniu uległy obroty, wzrosła akumulacja, wpływ dewiz, zwiększyła się rentowność i wydajność pracy oraz podniósł się poziom usług. Ukształtowaniu też uległy miejsce i rola PBP „Orbis” jako jednego z realizatorów polityki turystycznej, pełniącego niektóre wyłączne funkcje w obsłudze turystyki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#AlicjaMusiałowa">Struktura organizacyjna „Orbis-u” dostosowana jest do zleconych mu zadań; i tak na terenie kraju Biuro ma obecnie 51 oddziałów i 37 ekspozytur oraz 8 placówek — ośrodków informacyjnych za granicą. Dla zapewnienia jak najlepszej obsługi krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego, Główny Komitet zapewnia „Orbis-owi” rozwój własnej bazy hotelowej, pensjonatowej, gastronomicznej i transportowej.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#AlicjaMusiałowa">Zakres usług świadczonych przez „Orbis” rozszerza się poważnie. I tak np. w 1960 r. „Orbis” obsłużył 40 tys. cudzoziemców, a w 1966 r. — 141 tys.; turystyka wyjazdowa organizowana przez „Orbis” wzrosła z 29 tys. osób w 1961 r. do 45 tys. osób w 1966 r.; w turystyce krajowej uczestniczyło w 1966 r. ok. 800 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#AlicjaMusiałowa">Wartość świadczonych usług w turystyce krajowej wzrosła z 554 mln zł w 1960 r. do 1.441 mln zł w 1966 r., a w obsłudze zagranicznej ze 163 mln zł w 1960 r. do 614 mln zł w 1966 r. W omawianym okresie poważnie też zwiększyły się wpływy dewizowe, osiągając w roku ubiegłym równowartość 251 mln zł. W myśl założeń planu zamierza się zwiększyć wpływy w 1970 r. do 500 mln zł, w tym ok. 14 mln dolarów.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#AlicjaMusiałowa">Należy podkreślić, że mający miejsce w ostatnich latach poważny wzrost akumulacji wynika przede wszystkim ze wzrostu obrotów i wydajności pracy w placówkach podległych Przedsiębiorstwu.</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#AlicjaMusiałowa">„Orbis”, dążąc do rozwoju działalności turystycznej i do zapewnienia usług o wysokim standardzie, zwiększa rozmiary własnej bazy eksploatacyjnej. I tak — w latach 1960–1966 ilość hoteli wzrosła z 12 do 16, miejsc noclegowych z 2.475 do 4.197, miejsc konsumpcyjnych z. 5.369 do 9.312 itd. Powiększa się też własna baza transportowa o nowoczesne autokary i samochody osobowe. Baza hotelowa i gastronomiczna nie tylko ulega rozbudowie, ale poddawana jest stałemu procesowi modernizacji, co jest konieczne, gdyż zarówno rosną wymogi klientów dewizowych, jak też unowocześnia się technika obsługi turystów.</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#AlicjaMusiałowa">Do 1970 r. planuje się uzyskanie dalszych 1968 miejsc hotelowych oraz 1350 miejsc gastronomicznych.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#AlicjaMusiałowa">W myśl wskazań VII Plenum KC PZPR, „Orbis” podjął również szeroko zakrojoną pracę nad usprawnieniem organizacyjnym swej działalności. Powołana w Przedsiębiorstwie komisja usprawnień opracowała szereg wniosków w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#AlicjaMusiałowa">Wokół działalności krajowej „Orbis-u” utworzyła się niesłuszna opinia, że jest to przedsiębiorstwo mające na celu przede wszystkim obsługę ludzi najlepiej zarabiających, zwłaszcza prywatnej inicjatywy. Jak dalece opinia ta nie znajduje realnych podstaw świadczyć może skład socjalny wycieczek zagranicznych. I tak — pracownicy fizyczni stanowią ponad 9 proc. uczestników, inteligencja pracująca — ok. 78 proc., niepracujący członkowie rodzin i inni — 12 proc. Szerokie informowanie społeczeństwa o zadaniach „Orbis-u”, rozwijanie w działalności krajowej różnego typu masowych usług, m.in. wycieczek szkolnych — to środki, jakimi dąży przedsiębiorstwo do stwarzania coraz szerszego zakresu obsługi turystów krajowych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>