text_structure.xml
14.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Jak już podawaliśmy w biuletynie BPS/187/IV kad., Komisja Oświaty i Nauki, obradująca w dniu 16 czerwca br. pod przewodnictwem posła Andrzeja Werblana wysłuchała informacji Ministra Oświaty - Wacława Tułodzieckiego o organizacji szkolnictwa ogólnokształcącego i zawodowego w roku szkolnym 1966/67.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WładysławKuszyk">Wyniki wizytacji przeprowadzonej przez podkomisję szkolnictwa podstawowego i opieki nad dzieckiem przedstawił poseł Jan Kulas (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WładysławKuszyk">Podkomisja zbadała stan przygotowań do nowego roku szkolnego w 12 powiatach województw: katowickiego, opolskiego, krakowskiego, szczecińskiego, lubelskiego, bydgoskiego i warszawskiego. Przedmiotem badań były sprawy: istniejącego i projektowanego stanu sieci szkolnej, warunków lokalowych szkół, kadry nauczycielskiej, warunków komunikacyjnych, współudziału ludności w tworzeniu nowej sieci szkół.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WładysławKuszyk">Powszechnym zjawiskiem w wizytowanych powiatach jest wzrost liczby szkół o 6 nauczycielach. W rejonach słabiej zaludnionych przeważać będzie w zasadzie typ szkoły wiejskiej zbiorczej. Równocześnie zwiększa się nieco ilość szkół niżej zorganizowanych z uwagi na malejącą liczbę dzieci najmłodszych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WładysławKuszyk">W niektórych powiatach warunki lokalowe szkół mieszczących się w wynajętych budynkach lub izbach, są bardzo trudne, szkoły pracują niekiedy na kilka zmian. Niedobór izb szkolnych, częściowo rozwiązuje się w ramach, czynów społecznych, są jednak takie miejscowości, gdzie tym sposobem nie da się wypełnić luki; dotyczy to przede wszystkim dużych szkół w miastach powiatowych lub w dużych wsiach rozwojowych. Prezydia rad narodowych sygnalizują poważne trudności w uzyskaniu materiałów budowlanych i mocy przerobowych na budownictwo szkolne. Trzeba uczynić wszystko, by w pełni realizować plany budownictwa szkolnego, by tą drogą uwolnić się od izb wynajętych i zastępczych, często całkowicie nienadających się na cele szkolne.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WładysławKuszyk">W wizytowanych powiatach wzrasta liczba nauczycieli specjalistów. Dużo jest szkół posiadających wszystkich nauczycieli z dodatkowymi kwalifikacjami, ale są i takie szkoły, w odległych wsiach, które nie mają ani jednego specjalisty. Różnice te należy wyrównywać właściwymi przesunięciami służbowymi oraz wydatną pomocą dla nauczycieli zdobywających dodatkowe kwalifikacje.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WładysławKuszyk">Warunkiem prawidłowego rozmieszczenia kadr nauczycielskich jest zabezpieczenie mieszkań dla nauczycieli. Miejscowe władze i społeczeństwo dokładają wiele starań, aby osiągnąć poprawę w tej dziedzinie. Np. w powiecie płockim zainicjowano budowę tanich domków jednorodzinnych dla nauczycieli - 80 tys. zł za jeden dom. Podkomisja jest zdania, że ten system budownictwa mieszkań nauczycieli na wsi należałoby szerzej spopularyzować. W niektórych powiatach pomyślnie rozwiązano dowóz dzieci do szkół. Jak wynika z doświadczeń niektórych szkół w powiecie chojnickim, wprowadzenie autobusów szkolnych przynosi znaczne oszczędności.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WładysławKuszyk">Szkoły coraz lepiej zaopatrywane są w pomoce naukowe; nowe szkoły mają prawie pełne zestawy pomocy. Trudności wynikające z wydatkowania przez gromadzkie rady narodowe na inne potrzeby, środków przeznaczonych na oświatę - nie zostały jeszcze przezwyciężone. Szkoły nie są należycie zaopatrywane w lekturę, zwłaszcza dla klas 8-ych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WładysławKuszyk">Realizacja reformy szkolnej - wyrównanie poziomu nauczania i wychowania w szkołach podstawowych w mieście i na wsi — wymaga jeszcze dużego wysiłku.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WładysławKuszyk">Na pytania posłów: Antoniny Lubeckiej (PZPR), Tadeusza Toczka (ZSL), Jerzego Wernera (bezp.), Heleny Stępień (PZPR), Elżbiety Kraski (bezp.) i Janiny Ramotowskiej (ZSL), dotyczące zaopatrzenia szkół w pomoce naukowe, norm na wydatki rzeczowe, warunków realizacji nowych programów nauczania oraz warunków lokalowych szkół po wprowadzeniu reformy szkolnej, odpowiedzi udzielił Minister Oświaty - Wacław Tułodziecki.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WładysławKuszyk">Komisja przyjęła do wiadomości informację Ministra Oświaty o organizacji roku szkolnego 1966/67.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WładysławKuszyk">O ORGANIZACJI SZKOLNICTWA OÓLNOKSZTAŁCĄCEGO I ZAWODOWEGO W ROKU SZKOLNYM 1966/67</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WładysławKuszyk">Informacja złożona przez Ministra Oświaty - Wacława Tułodzieckiego na posiedzeniu Komisji Oświaty i Nauki w dniu 16 czerwca 1966 r.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WładysławKuszyk">Najistotniejsze zmiany w sieci i organizacji szkół podstawowych, jakie nastąpią po 1 września br. polegają na wprowadzeniu dwupoziomowej struktury organizacyjnej szkół: szkół pełnych, realizujących program klas I-VIII i szkół niepełnych, realizujących program klas I-IV oraz przejściowo program klas I-VI.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WładysławKuszyk">Ustalona sieć szkół podstawowych zapewni wszystkim dzieciom w wieku szkolnym, niezależnie od miejsca ich zamieszkania, dostęp do szkoły i możliwość ukończenia VIII klasy. Nastąpi zatem znaczne złagodzenie występujących dotąd różnic pomiędzy poziomem organizacyjnym szkół w miastach i na wsi. Szkoły o sześciu i więcej nauczycieli obejmą na wsi ponad 78 proc. wszystkich dzieci, a łącznie ze szkołami pełnymi - około 92 proc. ogólnej liczby dzieci na wsi.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WładysławKuszyk">W stosunku do stanu z roku bieżącego ogólna ilość szkół podstawowych wzrośnie o 28, a ilość uczniów w szkołach - o 418.952.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WładysławKuszyk">Na ogólną liczbę 19.224 szkół pełnych, nie przewiduje się utworzenia w roku szkolnym 1966/67 klasy VIII w 1538 szkołach, ze względu na niewielką ilość uczniów w tych klasach. Uczniowie tych szkół będą mieli możliwości i warunki pobierania nauki w szkołach sąsiednich. W przyszłym roku w klasach VIII uczyć się będzie 405.843 uczniów, tj. 60,5 proc. ogólnej ilości uczniów uczęszczających w bieżącym roku szkolnym do klasy VII; pozostali uczniowie tej klasy, jeśli uzyskają promocję, będą uczęszczać do szkół zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#WładysławKuszyk">Ilość izb lekcyjnych, w szkołach podstawowych wzrośnie w roku szkolnym 1966/67 o 8.900, z czego 4.600 z nowych inwestycji, a pozostała ilość - poprzez wykorzystanie izb w liceach ogólnokształcących i poprzez wynajem izb w domach prywatnych.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#WładysławKuszyk">Przeciętna ilość uczniów przypadających na jedną izbę wzrośnie z 40 do 40,7, a liczba oddziałów na jedną izbę z 1,54 do 1,61, a w szkołach o 7 i więcej nauczycielach - z 1,53 do 1,59. Projekt planu inwestycyjnego na lata 1966–1970 zakłada wybudowanie dla szkół podstawowych ze środków państwowych i w ramach czynów społecznych około 16 tys. izb oraz kilka tysięcy izb ze środków społecznego funduszu Budowy Szkół i Internatów. Do czasu zrealizowania tego planu, niektóre szkoły 8-klasowe będą pracowały w trudnych warunkach lokalowych. Ilość nauczycieli szkół podstawowych wzrośnie w roku szkolnym 1966/67 o 17,7 tys.; zakłady kształcenia nauczycieli ukończy w tym czasie 19,8 tys. osób, z czego pracę w szkołach podstawowych podejmie 18 tys. absolwentów SN-ów i liceów pedagogicznych.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#WładysławKuszyk">Rozwijać się będą w dalszym ciągu podstawowe szkoły specjalne dla dzieci upośledzonych umysłowo lub fizycznie. Ilość uczniów wzrośnie w tych szkołach o 5,1 tys. Reforma organizacyjna i programowa szkół podstawowych specjalnych przebiega równolegle z reformą szkół dla dzieci normalnych. Nowe programy szkół 8-klasowych wprowadzono już do szkół specjalnych dla dzieci niewidomych, kalekich, przewlekle chorych i moralnie zaniedbanych. Zwiększy się też ilość nauczycieli posiadających odpowiednie, specjalistyczne kwalifikacje do nauczania w szkołach specjalnych.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#WładysławKuszyk">Licea ogólnokształcące w roku szkolnym 1966/67 będą prowadziły tylko klasy IX, X i XI. Ilość uczniów w stosunku do roku bieżącego, zmniejszy się o około 22 proc. Dla tegorocznych uczniów klas ósmych, którzy nie otrzymają promocji i nie wyrażą chęci podjęcia nauki w szkołach zawodowych stworzy się około 50 zbiorczych oddziałów tej klasy.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#WładysławKuszyk">Sytuacja lokalowa liceów nie ulegnie poważniejszej poprawie, gdyż zwolnione w wyniki likwidacji klas VIII izby zostaną przekazane do dyspozycji szkół podstawowych. Wydatniejszej natomiast poprawie ulegnie sytuacja kadrowa tych szkół: na etatach liceów ogólnokształcących pozostaną nauczyciele posiadający wymagane kwalifikacje naukowo-pedagogiczne, nauczyciele o niższych kwalifikacjach zostaną skierowani do szkół podstawowych.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#WładysławKuszyk">Na czoło zadań związanych z organizacją szkół zawodowych wysuwa się w nadchodzącym roku szkolnym problem organizacji klasy II. Wykonanie tego zadania jest szczególnie trudne w związku ze zmniejszaną w stosunku do lat ubiegłych bazą rekrutacyjną. Limit miejsc w klasach I szkół zawodowych ustalony został na 387,3 tys., z czego nabór z klas VII wynieść powinien 253,2 tys. uczniów, pozostałe 120–130 tys. miejsc wypełnić mają absolwenci szkół podstawowych z lat poprzednich.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#WładysławKuszyk">Prace przygotowawcze do przeprowadzenia przyjęć do szkół zawodowych, rozpoczęto już w końcu ub. roku; powołano wojewódzkie i powiatowe komisje rekrutacyjne, wzmożono pracę wychowawczą w szkołach. Wcześniej niż zwykle, bo już 5 i 6 kwietnia odbyły się egzaminy wstępne do szkół zawodowych. Komisje rekrutacyjne przedkładają za pośrednictwem szkół uczniom, którzy nie zdali egzaminów wstępnych w kwietniu, i ich rodzicom propozycje w sprawie wyboru szkół zawodowych innych typów. Przewidziano również możliwość przyjęcia do szkół tych kandydatów, którzy ze względu na chorobę czy inne okoliczności losowe nie ubiegali się o przyjęcie przed egzaminami wstępnymi. Dopuszcza się również 2.000 uczniów, którzy nie ukończyli 14 roku życia przed 1 lipca br., a których rodzice lub opiekunowie zwrócili się do władz szkolnych z prośbą o przyjęcie do szkoły zawodowej.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#WładysławKuszyk">Plan przyjęć uczniów wg stanu na 15 maja do pierwszych klas szkół zawodowych wykonano w 68,3 proc. Mimo przypuszczalnej poprawy realizacji planu przyjęć w ciągu czerwca bież. roku należy się liczyć z niedoborem kandydatów w szkołach przysposobienia rolniczego i na niektórych kierunkach zasadniczych szkół zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#WładysławKuszyk">W wyniku zmniejszenia przyjęć do klas pierwszych szkół zawodowych pewnej poprawie ulegnie sytuacja lokalowa tych szkół, a także sytuacja w warsztatach szkolnych.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#WładysławKuszyk">Przyszły rok szkolny przyniesie dalszy postęp w zakresie kształcenia nauczycieli szkół podstawowych i wychowawczych. Ilość przyjęć na I-szy rok studiów dziennych w SN-ach wyniesie 11.480, do klas pierwszych liceów pedagogicznych dla wychowawczyń przedszkoli przyjętych będzie ponad 3.700 uczniów, na pierwszym roku studiów dla pracujących w zakresie SN rozpocznie dokształcanie około 14.700 nauczycieli i wychowawców. Plan przyjęć kandydatów na pierwszy rok nauki w zakładach kształcenia nauczycieli szkół zawodowych, a więc w technikach przemysłowo pedagogicznych i SN-ach kształcących nauczycieli szkół zawodowych wyniesie ogółem 1840 osób.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#WładysławKuszyk">Wychowaniem przedszkolnym w roku szkolnym 1966/67 objętych będzie 493 tys. dzieci, tj. o 33 tys. więcej niż w roku bieżącym z czego na wieś przypada o 16,5 tys. więcej. Poza wzrostem ilości dzieci w przedszkolach przewiduje się również dalsze zwiększenie ilości dzieci uczęszczających do dziecińców wiejskich i ognisk przedszkolnych - o ok. 8 tys.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#WładysławKuszyk">Plan wydawniczy podręczników szkolnych na rok szkolny 1966/67 wynosi 361 tytułów o nakładzie ok. 30 mln egzemplarzy. Według nadesłanych przez wydawnictwa sprawozdań wynika, że w zasadzie podręczniki zostaną wydane przed 1 sierpnia. Podręczniki dla klasy 8-ej są już rozsyłane do księgarń. Nakłady map i atlasów wydawane są przez PPWK. Nakład map ściennych zaspokaja potrzeby szkół, natomiast produkcja atlasów geograficznych jest niewystarczająca, największe braki wystąpią w klasach V-VIII.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#WładysławKuszyk">Zaopatrzenie uczniów w zeszyty i inne artykuły szkolne, prowadzone przez placówki Ministerstwa Handlu Wewnętrznego wzrósł o 15 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i powinno zaspokoić w pełni potrzeby szkół i młodzieży szkolnej.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#WładysławKuszyk">Z przedstawionego stanu przygotowań do nowego roku szkolnego wynika, że zostały poczynione odpowiednie przygotowania do realizacji NPG w zakresie szkolnictwa oraz przygotowano warunki do wprowadzenia klasy 8-ej i objęcia nauczaniem w tych klasach wszystkich uczniów klasy 7-ej, promowanych do klasy 8-ej, którzy nie podejmą nauki w szkole zawodowej. Całemu szkolnictwu zapewniono warunki dalszego rozwoju.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>