text_structure.xml 23.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 10 grudnia 1968 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego obradująca pod przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL), rozpatrzyła projekt Narodowego Planu Gospodarczego na rok 1969, podstawowych założeń planu na rok 1970 oraz projekt budżetu państwa na rok 1969 w części dotyczącej leśnictwa i przemysłu drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z Ministrem - Romanem Gesingiem, Ministerstwa Finansów z podsekretarzem stanu - Janem Duszą, wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki, oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Przed posiedzeniem posłowie otrzymali na piśmie opracowane przez resort materiały informacyjne. Zreferował je Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EugeniaKowal">Uwagi do projektu planu w części dotyczącej leśnictwa przedstawił poseł Jerzy Szukała (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EugeniaKowal">V Zjazd PZPR wskazał, że najważniejszym zadaniem leśnictwa pozostaje podnoszenie produktywności lasów, że wyręb drewna utrzymać należy w granicach przeciętnego rocznego przyrostu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#EugeniaKowal">Plan na lata 1969 i 1970 przewiduje bardzo nieznaczny przyrost wyrębu, co pozwoli na utrzymanie go w granicach przeciętnego przyrostu rocznego; nieznaczny wzrost wyrębu uzasadniony jest potrzebami gospodarki narodowej. Dążyć należy do zmniejszenia zużycia drewna, co uwarunkowane jest coraz szerszym zastępowaniem go przez substytut. Postulat oszczędności drewna kierować należy pod adresem wszystkich resortów wykorzystujących ten cenny surowiec.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#EugeniaKowal">Za pozytywne zjawisko uznać należy przewidziany w planie wzrost pozyskania drewna z trzebieży o ok. 800 tys. m3, co wymaga jednak mobilizacji sił i środków. Na uznanie zasługuje również przewidziane w planie zwiększenie pozysku żywicy o 2,3 tys. ton i kory garbarskiej o 600 ton, co oznacza lepsze wykorzystanie bazy surowcowej leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#EugeniaKowal">Zadania w dziedzinie zalesienia i odnowienia utrzymane zostają na poziomie przewidywanego wykonania w roku 1968; nie można tego uznać za zadowalające szczególnie, że istnieją jeszcze poważne areały wymagające zalesień i odnowień. Realizacja zadań w tym zakresie napotyka na trudności z jednej strony ze względu na brak rąk do pracy, z drugiej strony ze względu na fakt, że do zalesień i odnowień pozostają tereny najtrudniejsze wymagające największych nakładów pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#EugeniaKowal">Projekt planu przewiduje dalszy wzrost plantacji topoli; zwrócić należy jednak uwagę, że plany w tym zakresie od kilku lat nie są wykonywane.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#EugeniaKowal">Zadania w dziedzinie pielęgnowania lasu, melioracji, zadrzewień i szkółkarstwa uznać można za uzasadnione i realne.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#EugeniaKowal">Wielkość przewidzianych w planie nakładów inwestycyjnych pozwoli na zwiększenie zakupów środków transportu i sprzętu, jednakże nakłady na budowę osad leśnych, melioracje i drogi są niższe niż przewidziano w planie 5-letnim; nie pozwoli to na zrealizowanie poprawki do planu wniesionej przez Komisję, przewidującej wzrost nakładów na ten cel w bieżącym 5-leciu o 50 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#EugeniaKowal">Jak wynika z powyższego zadania i środki przewidziane w projekcie planu leśnictwa na lata 1969 i 1970 tylko częściowo odpowiadają wytycznym V Zjazdu Partii. Podstawowym problemem pozostaje niedoinwestowanie leśnictwa, co utrudnia zwiększenie produkcyjności lasów.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#EugeniaKowal">Projekt planu na rok 1969 w części dotyczącej przemysłu drzewnego zreferował poseł Józef Macichowski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#EugeniaKowal">Dalszy rozwój przemysłu drzewnego wymaga opracowania perspektywicznego planu prac naukowo-badawczych. Obecny potencjał placówek naukowo-badawczych i biur projektowych nie zaspokaja potrzeb przemysłu drzewnego i celulozowo-papierniczego. Postęp prac naukowo-badawczych powinien wyprzedzać praktyczne rozwiązania stosowane w przemyśle, obecnie praktyka niejednokrotnie wyprzedza badania naukowe.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#EugeniaKowal">Przewidziane w projekcie planu na 1969 r. nakłady na rozwój badań tylko w nieznacznym stopniu zaspokajają potrzeby w tej dziedzinie. W porównaniu z przodującymi krajami przemysł drzewny w Polsce ma poważne opóźnienia zarówno w rozwoju jakościowym jak i ilościowym.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#EugeniaKowal">Sprostanie ogromnym zadaniom w zakresie rozwoju badań naukowych w przemyśle drzewnym wymaga zwiększenia potencjału placówek naukowo-badawczych, a przede wszystkim zatrudnienia wysokokwalifikowanych kadr; szkolnictwo wyższe powinno więcej niż dotychczas uwagi przywiązywać do kształcenia fachowców z tej dziedziny. Pozwoliłoby to na przyśpieszenie rozwoju istniejących instytutów naukowych już działających w ramach resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego oraz ewentualne powołanie zakładu podstawowych badań drzewnictwa przy Polskiej Akademii Nauk.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#EugeniaKowal">Przemysł tartaczny wymaga gruntownej rekonstrukcji opartej na zasadach koncentracji i kompleksowego przerobu drewna. Realizacja tego zadania opierać powinna się na opracowaniu nowoczesnego modelu kombinatu dostosowanego do warunków polskich, opracowaniu sieci lokalizacji tych tartaków oraz dużych, ale niewątpliwie opłacalnych nakładach inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#EugeniaKowal">Prawidłowy rozwój przemysłu meblarskiego uzależniony jest w dużej mierze od rozwoju przemysłu drzewnego oraz przemysłu wyrobu maszyn, służących do obróbki, przerobu i uszlachetnienia drewna.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#EugeniaKowal">W marcu 1968 r. podjęto uchwałę rządu, która zobowiązuje zarówno resort leśnictwa i przemysłu drzewnego, jak i Komitet Drobnej Wytwórczości do przyśpieszenia tempa rozwoju przemysłu meblarskiego. Do roku 1975 przewiduje się podwojenie produkcji mebli.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#EugeniaKowal">Zgodnie ze wspomnianą uchwałą o rozwoju meblarstwa, Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego ma otrzymać w latach 1969 i 1970 dodatkowe środki dewizowe na zakup niezbędnych maszyn i urządzeń w wysokości 13 258 tys. zł dewizowych, z czego 8 200 tys. zł dewizowych przeznacza się na zakup w krajach socjalistycznych. Środki te zostaną wykorzystane zaledwie w 30 proc. z uwagi na brak podaży niezbędnych maszyn w krajach socjalistycznych. Tak więc w pierwszym roku realizacji uchwały rządu, mającej na celu przyspieszenie rozwoju meblarstwa, napotykamy na poważne trudności, które mogą zaważyć na dalszych losach rozwoju tego przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#EugeniaKowal">Drugim, zasadniczym warunkiem rozwoju meblarstwa jest przyspieszenie dostaw maszyn produkcji przemysłu maszynowego podległego resortowi leśnictwa i przemysłu drzewnego. Sygnalizowane są poważne trudności w realizacji planu postępu technicznego w przemyśle maszynowym związane w głównej mierze z opóźnieniem dostaw obrabiarek do metali.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#EugeniaKowal">Planowana struktura nakładów inwestycyjnych na lata 1969 i 1970 w znacznym stopniu uwzględnia potrzeby wynikające z zaistniałej sytuacji, zwłaszcza w zakresie rozwoju przemysłu meblarskiego. Natomiast nie znajduje chyba uzasadnienia zmniejszenie nakładów inwestycyjnych na przemysł tartaczny.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#EugeniaKowal">Przyrost produkcji w przemyśle drzewnym, który w r.1969 ma wynieść 5,9 proc., w poważnej mierze ma być pokryty wzrostem wydajności pracy przy nieznacznym przyroście zatrudnienia w istniejących zakładach.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#EugeniaKowal">Projekt budżetu Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego na 1969 r. zreferował poseł Stanisław Ceberek (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#EugeniaKowal">Po omówieniu poszczególnych pozycji budżetu sprawozdawca wskazał, że projekt powiązany jest z zadaniami Narodowego Planu Gospodarczego tak w zakresie wartości produkcji, kosztów własnych, jak i innych zadań. Planowane wyniki finansowe przedsiębiorstw w tym również wskaźniki rentowności, a także zadania w zakresie dochodów budżetowych są mobilizujące, a ich realizacja wymagać będzie poważnych wysiłków ze strony załóg przedsiębiorstw i jednostek nadrzędnych.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#EugeniaKowal">Planowane wydatki budżetowe zapewniają finansowanie zadań jednostek i zakładów budżetowych; są one jednak ustalone na poziomie, który wymagać będzie prowadzenia oszczędnej gospodarki finansowej.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#EugeniaKowal">Na pytania posłów - Czesława Sadowskiego (ZSL), Władysława Matysa (PZPR), Walentego Kubicy (PZPR), Eugenii Kowal (PZPR), Leona Olszewskiego (ZSL), Lucyny Adamowicz (bezp.) i Józefa Macichowskiego odpowiedzi udzielił Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Roman Gesing oraz podsekretarz stanu w tym resorcie Jerzy Knothe.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#EugeniaKowal">Dyskusja:</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#EugeniaKowal">Istnieje pilna potrzeba podniesienia ryczałtów za dojazdy dla służby leśnej. Ryczałt ten wynosi dla nadleśnictwa 216 zł, a dla leśniczego - 114 zł miesięcznie. Są to sumy zbyt niskie w stosunku do rzeczywistych kosztów przejazdu autobusami oraz w porównaniu do ryczałtów jakie mają agronomowie gromadzcy, otrzymujący miesięcznie po 500 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#EugeniaKowal">Komisja stale interesuje się sytuacją materialną pracowników leśnych. Istnieje tu wiele spraw wymagających rozwiązania. Tak np. wciąż zbyt niskie są środki na dożywianie robotników leśnych na zrębach. Suma 6 zł dziennie nie wystarcza na pokrycie kosztów gorącego posiłku. Należałoby zatem urealnić ją i zapewnić robotnikom leśnym odpowiednie dożywianie. Wiele do życzenia pozostawia budowa osad leśnych. Jej tempo jest wciąż niezmiennie powolne, co powoduje słaby dopływ nowych robotników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefMacichowski">Przede wszystkim uregulowania wymaga kwestia lasów chłopskich. Lasy te służą rolnictwu i drewno z nich idzie głównie na potrzeby rolnictwa. Tymczasem Ministerstwo Rolnictwa i kółka rolnicze stoją na uboczu i nie interesują się lasami chłopskimi. Resort leśnictwa obciążony jest odpowiedzialnością za stan tych lasów i choć dla własnych potrzeb ma zbyt szczupłą kadrę fachowych pracowników - musi nią nadzorować również lasy chłopskie. Równocześnie Komitet Pracy i Płac odrzuca wnioski o zwiększenie ryczałtów na przejazdy dla leśników zmuszonych przecież do wędrówek nieraz po całym powiecie w sprawach lasów chłopskich. Leśnik musi też jeździć i szacować szkody wyrządzane w rolnictwie. Nie dość tego, nawet Orbis stawia leśnikom wymogi żądając od nich obsługiwania myśliwych zagranicznych. Ten sam leśnik nie jest należycie traktowany, jeśli chodzi o jego sprawy socjalno-bytowe. Mundury leśników są z materiału najlichszego gatunku, uszyte w prymitywny sposób. Umundurowanie nie obejmuje wszystkich pracowników leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JózefMacichowski">Rozwiązanie kwestii bytowych leśników może nastąpić poprzez uchwalenie ustawy, której projekt jest już opracowany i był dyskutowany przez różne ogniwa władz centralnych. Ustawa ta jest tym bardziej potrzebna, że obowiązujący obecnie układ zbiorowy ma wiele aneksów i nie odpowiada wymogom gospodarczym i społecznym leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JózefMacichowski">Poseł Józef Macichowski wskazał również na potrzebę załatwienia szeregu postulatów wysuniętych przez odbyty ostatnio w Opolu zjazd emerytów - rencistów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LeonOlszewski">Zapowiadano, że ze Społecznego Funduszu Budowy Szkół i Internatów przeznaczy się 50 mln zł na szkolnictwo zawodowe leśnictwa. Zapowiedzi tej jak dotychczas nie zrealizowano.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WalentyKubica">Planowany na r. 1969 wzrost wydajności pracy w przemyśle meblarskim o 2,6 proc. jest bardzo niski; świadczy to o słabym uzbrojeniu tego przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WalentyKubica">Zbyt wolny jest wzrost produkcji płyt wiórowych. Roczny przyrost produkcji płyt wyrażający się kilkoma procentami nie zapewnia pokrycia potrzeb przemysłu meblarskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefMacichowski">W woj. koszalińskim istnieje jedyna na Pomorzu szkoła leśna. Zawód leśnika zdobywają tam dzieci pracowników leśnych, PGR i chłopskie. Nie ma ona jednak możliwości zwiększania naboru, gdyż od paru lat czynione są bezskuteczne starania o budowę internatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzySzukała">Resort leśnictwa ma wiele osiągnięć, które niejednokrotnie były na posiedzeniach Komisji podkreślane. Obecnie jednak ocenić musimy gotowość resortu do realizacji postanowień uchwały V Zjazdu PZPR dotyczących leśnictwa. Stwierdzić trzeba, że ograniczenie nakładów na budowę hoteli robotniczych lub budowę internatu utrudnia realizację tych postanowień. Niezbędne jest również zapewnienie lepszych warunków pracy zatrudnianym w leśnictwie; obecnie warunki te powodują odpływ pracowników z leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JerzySzukała">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Walenty Bartoszewicz: Stawki na dożywianie zostały w okresie zimowym zwiększone do 9 zł dziennie. W wielu leśnictwach robotnicy zaopatrywani są w zupy puszkowane. Uatrakcyjnienie zawodu leśnika wymaga stworzenia leśnikom odpowiednich warunków pracy. Przede wszystkim potrzebna jest budowa nierozproszonych domów, lecz zwartych osad. Tymczasem budowa osad Leśnych przebiega na nie zmienionym od r. 1966 poziomie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JerzySzukała">Dodatkowych wyjaśnień udzielił - dyrektor Zespołu NIK - E. Nowicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BronisławDrzewiecki">W dyskusji poruszone zostały problemy mające duże znaczenie zarówno dla realizacji planu rocznego jak i dla prawidłowego opracowywania założeń planu 5-letniego.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BronisławDrzewiecki">Podstawową przeszkodą utrudniającą podniesienie rangi leśnictwa jest brak zrozumienia jego problemów i potrzeb, braku zrozumienia u wielu kontrahentów resortu, że lasy to ważny dział gospodarki narodowej. Jeśli w roku 1975 produkcja przemysłu meblarskiego ma ulec podwojeniu - należy już dziś podjąć odpowiednie kroki zabezpieczające dostawę surowca i odpowiednie rozwinięcie zdolności przerobowych tego przemysłu. W tym celu potrzebne jest zespolenie wysiłku wielu innych gałęzi przemysłu - szczególnie chemii wytwarzającej surowce do uszlachetnienia wyrobów z drzewa oraz przemysłu lekkiego dostarczającego tkaniny.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BronisławDrzewiecki">Na wniosek posła Józefa Macichowskiego (PZPR) Komisja wystąpiła z dezyderatami do Prezesa Rady Ministrów w sprawie budowy stacji przeładunkowej drzewa w Dorohusku oraz w sprawie rozbudowy Centralnego Ośrodka Rozwoju Meblarstwa i stworzenia zakładu naukowego PAN zajmującego się problemami leśnictwa i przemysłu drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BronisławDrzewiecki">Na wniosek posła Eugenii Kowal, Komisja uchwaliła dezyderat do Komitetu Pracy i Płac w sprawie podwyższenia ryczałtów za przejazdy dla pracowników leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BronisławDrzewiecki">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1969 r. oraz wstępnych założeń planu na 1970 r., jak również sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1967 r. w części dotyczącej Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#BronisławDrzewiecki">O PROJEKCIE PLANU I BUDŻETU MINISTERSTWA LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#BronisławDrzewiecki">Streszczenie informacji złożonej przez Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Romana Gesinga na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 10 grudnia 1968 r.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#BronisławDrzewiecki">Punktem wyjścia założeń planu na ostatnie 2 lata bieżącej 5-latki są osiągnięcia resortu do których zaliczyć należy przede wszystkim:</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#BronisławDrzewiecki">- weryfikację stanu powierzchni i zasobów leśnych;</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#BronisławDrzewiecki">- znaczne zaawansowanie opanowania skutków klęsk żywiołowych, które kilkakrotnie nawiedziły lasy w ostatnich latach;</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#BronisławDrzewiecki">- intensyfikację prac gospodarczych na odcinku hodowlano-pielęgnacyjnym;</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#BronisławDrzewiecki">- postęp w dziedzinie wykorzystania na cele przemysłowe drewna małowymiarowego i drobnicy leśnej;</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#BronisławDrzewiecki">- rozwój mechanizacji prac leśnych, w szczególności ciężkich i pracochłonnych.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#BronisławDrzewiecki">Osiągnięcia te rzecz oczywista nie powinny przysłonić obrazu różnych niedociągnięć, jakie niekiedy przejawiają się w gospodarce leśnej.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#BronisławDrzewiecki">Plan przewiduje, że wyręb grubizny utrzyma się w roku gospodarczym 1968/69 na poziomie wykonania roku ubiegłego. Na tym samym poziomie przewiduje się wyręb w roku gospodarczym 1969/1970. Plan przewiduje wzrost pozyskania drobnicy iglastej przeznaczonej na płyty pilśniowe, co świadczy o dążności do zastępowania asortymentów grubo wymiarowych drewnem małowartościowym i drobnym.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#BronisławDrzewiecki">Pewna, choć wciąż jeszcze niedostateczna, poprawa stanu resortowego transportu mechanicznego, pozwala na zwiększenie jego udziału w wykonaniu zadań wywozowych i zrywkowych. Zwiększenie wywozu i zrywki mechanicznej stawiają przed resortem większe zadania w dziedzinie budowy i remontów dróg i mostów.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#BronisławDrzewiecki">Plany zalesień i odnowień kształtują się w najbliższych 2 latach na poziomie wykonania w roku bieżącym. O 3 tys. ha wzrosnąć ma powierzchnia zmeliorowanych gruntów leśnych. Nawożeniem objęte będą przeznaczone pod zalesienie nieużytki, zręby bieżące na siedliskach ubogich, zdegradowanych i silnie zachwaszczonych, plantacje topolowe, drzewostany nasienne, szkółki leśne i zadrzewieniowe itp.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#BronisławDrzewiecki">Lasy niepaństwowe zajmujące 18,6 proc. powierzchni leśnej w kraju dać mają w roku 1969–6,6 proc. pozyskanej w skali krajowej grubizny. Resort podejmuje kroki zmierzające do podniesienia stanu zagospodarowania tych lasów m.in. poprzez tworzenie różnych form zespołowej gospodarki leśnej w celu racjonalnego prowadzenia zabiegów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#BronisławDrzewiecki">W roku 1969 wysadzonych zostanie prawie 12 mln drzew, w tym 4,5 mln topoli oraz 15,6 mln krzewów.</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#BronisławDrzewiecki">Produkcja przemysłu drzewnego wzrosnąć ma w roku 1969 o ok. 4 proc., a w roku 1970 - o 5,7 proc.; oznacza to, że dynamika wzrostu produkcji przemysłu drzewnego jest niższa aniżeli ogólna dynamika wzrostu przemysłu w kraju. Wynika to głównie z ograniczonych możliwości inwestycyjnych. Resort dąży do szczególnie szybkiego rozwoju przemysłu płytowego, przy jednoczesnym dążeniu do stabilizacji produkcji tarcicy.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#BronisławDrzewiecki">Plan na rok 1969 przewiduje, że wartość produkcji mebli wyniesie 8 730 mln zł, tj. o 800 mln zł więcej niż w roku bieżącym. Podejmowane są przedsięwzięcia o charakterze organizacyjnym jak również zmierzające do lepszego wyposażenia technicznego zakładów przemysłu meblarskiego, które służyć mają dalszemu zwiększeniu i poprawie jakości produkcji.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#BronisławDrzewiecki">Produkcja maszyn i urządzeń do obróbki i przerobu drewna wzrośnie w roku 1969 o 15 proc. w stosunku do roku 1968, jest to jednak wzrost niedostateczny w stosunku do potrzeb. Opracowany został program rozwoju przemysłu maszynowego podległego resortowi.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#BronisławDrzewiecki">Produkcja papieru wzrosnąć ma w roku 1969 o 37 tys. ton a w roku 1970 - o dalsze 84 tys. ton. Przyrost ten osiągnięty zostanie głównie, w wyniku oddania do użytku nowych maszyn papierniczych w Świeciu i Kostrzynie.</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#BronisławDrzewiecki">Na podkreślenie zasługuje fakt, że ponad 88 proc. wzrostu produkcji przemysłu drzewnego pokryte ma być wzrostem wydajności pracy. Jest to zadanie bardzo trudne i napięte.</u>
          <u xml:id="u-8.24" who="#BronisławDrzewiecki">Projekt planu w zakresie handlu zagranicznego przewiduje stosunkowo niewielki wzrost eksportu (z 395 mln zł dew. do 412 mln zł dew. w 1970 r.) przy czym zakłada się ograniczenie eksportu surowców i półfabrykatów przy jednoczesnym wzroście eksportu wyrobów gotowych, głównie mebli.</u>
          <u xml:id="u-8.25" who="#BronisławDrzewiecki">Zadania w zakresie rozwoju techniki koncentrują się przede wszystkim na zapewnieniu szerszego wykorzystania zasobów bazy surowcowej, na zabezpieczeniu warunków dla poprawy jakości produkcji, uruchomieniu produkcji nowych wyrobów i opanowaniu nowych technologii.</u>
          <u xml:id="u-8.26" who="#BronisławDrzewiecki">Plan inwestycyjny resortu przewiduje, że nakłady wyniosą w 1969 r. ok. 3,8 mld zł, a w roku 1970 ponad 4,1 mld zł. Projekt planu inwestycyjnego charakteryzuje się wysoką koncentracją nakładów, o czym świadczy fakt, że w roku 1969–88,7 proc., a w 1970 r. - 75,9 proc. nakładów przeznaczanych jest na inwestycje kontynuowane.</u>
          <u xml:id="u-8.27" who="#BronisławDrzewiecki">Ogólna kwota akumulacji finansowej podległych resortowi przedsiębiorstw wynosi w 1969 r. — 10 419 mln zł.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>