text_structure.xml
16.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 28 lutego 1968 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL), rozpatrywała stan mechanizacji prac w leśnictwie oraz w transporcie leśnym.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z podsekretarzem stanu Walentym Bartoszewiczem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów, wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki oraz sekretarz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnych i Przemysłu Drzewnego - Edward Kulesza.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o mechanizacji prac w leśnictwie oraz transporcie leśnym przedłożył podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa - Walenty Bartoszewicz.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzySzukała">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanSabik">Wydaje się, że jednym z podstawowych problemów warunkujących mechanizację w leśnictwie jest budowa dróg leśnych. Środki na ten cel są niedostateczne.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanSabik">Lasy powinny w większym stopniu partycypować w budowie i konserwacji dróg lokalnych. Dotychczas bowiem ciężar odpowiedzialności za stan tych dróg spoczywa na gromadzkich radach narodowych, podczas gdy gospodarka leśna jest ich poważnym użytkownikiem i w dużym stopniu przyczynia się do niszczenia tych dróg.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanSabik">Wprowadzając nowy sprzęt należałoby równocześnie wypracować odpowiednie warunki ochrony zdrowia pracowników. Piły mechaniczne wydzielają spaliny, które ze względu na brak przewiewu wewnątrz lasu - unoszą się wokół stanowiska pracy. Do tej pory sprawom tym poświęca się mało uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EugeniaKowal">Realizacja przedstawionych przez resort zamierzeń dotycząca mechanizacji prac leśnych ma szczególne znaczenie wobec coraz dotkliwiej odczuwanego braku siły roboczej w lasach, co z kolei jest wynikiem gorszych, aniżeli w innych gałęziach gospodarki, warunków pracy i płac. Wobec trudności w realizacji tych zamierzeń szukać trzeba możliwości poprawy warunków pracy w gospodarce leśnej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EugeniaKowal">Gospodarka leśna odczuwa dotkliwy brak podstawowych maszyn i narzędzi, jak również brak części do posiadanych maszyn; rozważyć należy możliwość uruchomienia ich produkcji przez przemysł krajowy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#EugeniaKowal">Równolegle do realizacji planu zmechanizowania robót w lasach musi postępować odpowiednie szkolenie kadr, którym powierzać się będzie obsługę maszyn i innych urządzeń mechanicznych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#EugeniaKowal">Znaczne połacie lasów wymagają melioracji. Domagają się tego również rolnicy posiadający grunty sąsiadujące z podmokłymi terenami leśnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławCeberek">W gospodarce leśnej odczuwa się brak ciągników. Resort leśnictwa w porozumieniu z Centralnym Związkiem Kółek Rolniczych mógłby w okresie zimowym wykorzystywać do wywózki drewna z lasów ciągniki kółek. Mechanizacja robót leśnych powinna wpłynąć na wysokość zarobków zatrudnionych w lasach robotników.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławRomanowski">Starania resortu o poprawę sytuacji w gospodarce leśnej należy ocenić pozytywnie. Coraz lepsze efekty przynosi stosowanie rachunku ekonomicznego i umiejętne operowanie środkami zainteresowania materialnego, a także podejmowanie celowych i efektywnych inwestycji. Przy podejmowaniu zamierzeń inwestycyjnych trzeba trafnie ustalić hierarchię potrzeb.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzySzukała">W informacji stwierdzono nierównomierne rozmieszczenie zaplecza technicznego dla parku maszyn i urządzeń. Dysproporcje te trzeba szybko wyrównać.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzySzukała">Konieczna jest ocena doświadczeń pracy punktów napraw technicznych istniejących w nadleśnictwach. Rozważyć warto możliwość i celowość stworzenia rejowych punktów napraw.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JerzySzukała">Za niezadowalające należy uznać wyjaśnienia resortu w sprawie łańcuchów tnących do pił mechanicznych. Sprawa ta ciągnie się już 3 lata, a mimo to nadal problem ich produkcji nie został rozwiązany. Zapewne dostawa tych łańcuchów przyniosłaby w efekcie wzrost zarobków robotników leśnych i pozwoliłaby na pełniejsze wykorzystanie posiadanych pił mechanicznych.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JerzySzukała">Konieczna jest ocena doświadczeń pracy punktów napraw technicznych istniejących w nadleśnictwach. Rozważyć warto możliwość i celowość stworzenia rejonowych punktów napraw.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JerzySzukała">Wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki: W toku przeprowadzanych kontroli prawidłowego użytkowania lasów bada się także stan mechanizacji robót leśnych. Jest to jedno z ważniejszych zagadnień z uwagi na coraz większe trudności, na jakie napotyka gospodarka leśna przy werbunku robotników. Lepsze wyposażenie państwowego gospodarstwa leśnego w maszyny i urządzenia ma pierwszorzędne znaczenie dla podniesienia produktywności lasu.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JerzySzukała">Zadania gospodarcze realizowane są najlepiej tam, gdzie istnieją korzystniejsze warunki pracy robotników leśnych. A o tym decyduje w znacznej mierze ilość sprzętu mechanicznego. Za koniecznością szybkiej mechanizacji robót leśnych przemawiają zarówno względy ekonomiczne jak i socjalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzesławSadowski">Uprzemysłowienie kraju powoduje określone konsekwencje dla zawodów trudnych i gorzej płatnych. Jednakże zasoby ludzkie w wielu rejonach wiejskich są jeszcze u nas dość znaczne; możliwość ich wykorzystania powstaje zwłaszcza w okresie zimowym. O wykonaniu planów w gospodarce leśnej decyduje nie tyle brak rąk do pracy, ile właściwa organizacja robót w leśnictwach.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#CzesławSadowski">Podejmując problem mechanizacji musimy widzieć konieczność nadążenia za postępem technicznym i osiągnięciami światowymi w tej dziedzinie. W pracach leśnych można wprowadzić wiele usprawnień również w ramach ruchu racjonalizatorskiego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#CzesławSadowski">Sekretarz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Edward Kulesza: Zła jakość łańcuchów do pił tnących jest tematem, który poruszają robotnicy przy wszystkich okazjach. Złe łańcuchy powodują nie tylko mniejszą wydajność pracy, ale zagrażają także bezpieczeństwu robotników.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#CzesławSadowski">Mechanizacji wymagają również prace biurowe w leśnictwie. Leśniczy musi wykonywać mnóstwo zestawień, wyliczeń i sprawozdań; jedynym narzędziem, którym się w tej pracy może posłużyć są tradycyjne liczydła.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JózefMacichowski">W ubiegłym roku rząd podjął uchwałę o zaliczeniu drwali do pracowników I kategorii. Zostało to uczynione w wyniku wieloletnich starań Komisji. Na tle tej uchwały nie została jednak rozwinięta działalność propagandowa.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JózefMacichowski">Głównym zadaniem leśnictwa jest podnoszenie produkcyjności lasów. Dla zwiększenia zakresu i poprawy jakości zabiegów leśnych potrzebna jest mechanizacja w szerokim tego słowa znaczeniu, obejmująca wszystkie czynności od uprawy gleby do wywozu drzewa.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JózefMacichowski">Od lat mówi się o złych łańcuchach tnących, których jakość nie ulega poprawie. Nie podejmuje się ich importu, mimo że wydatki dewizowe na ten cel pokryte zostałyby wielokrotnie korzyściami, jakie mogłyby dać dobre łańcuchy w eksploatacji lasów.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JózefMacichowski">Bez sprowadzenia z zagranicy szeregu typów maszyn i urządzeń nie nadążymy za postępem technicznym w dziedzinie mechanizacji prac leśnych.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JózefMacichowski">Już obecnie widać, jak pogłębia się dysproporcja między potrzebami leśnictwa, a opracowaniami instytutów naukowych oraz między opracowaniami instytutów naukowych, a produkcją seryjną sprzętu. Zjednoczenie Przemysłu Maszynowego Leśnictwa koncentruje uwagę na potrzebach eksportowych kosztem potrzeb resortu leśnictwa.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JózefMacichowski">Dla opracowania programu mechanizacji prac leśnych należałoby w każdym okręgu, wybrać typowe nadleśnictwo traktując je jak ośrodek doświadczalny mechanizacji.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#JózefMacichowski">Szkolenie kadr dla potrzeb leśnictwa nie nadąża za postępem technicznym; zarówno wyższe uczelnie, jak i szkoły zawodowe kształcące leśników nie zaznajamiają swych słuchaczy z nowoczesnym sprzętem.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#JózefMacichowski">Dotychczasowe wysiłki zmierzające do wprowadzania zdobyczy postępu technicznego do gospodarki leśnej nie są wystarczające. Potrzeby leśnictwa w tym zakresie są jak dotychczas, przedmiotem zainteresowania leśników, a przecież potrzebne jest zainteresowanie tą dziedziną naszej gospodarki innych resortów i całego społeczeństwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefZuj">W gospodarstwie leśnym brak przyczep do ciągników, a także niezbędnych ciągarek do zrywki drewna i karczowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanSabik">Niektóre okręgowe zarządy lasów państwowych pracują w bardzo trudnych warunkach z uwagi na stale zmniejszający się stan zatrudnienia. Np. w Toruniu liczba zatrudnionych w leśnictwie zmniejszyła się w ciągu kilku lat o 10 proc. Wynika to m.in. z dysproporcji między stawkami płac robotników zatrudnionych w leśnictwie i w innych działach gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanSabik">Dodatkowych wyjaśnień udzielił podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Walenty Bartoszewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BronisławDrzewiecki">Szybki postęp mechanizacji prac leśnych jest koniecznością. Tą drogą zrównoważyć można obserwowany od dłuższego czasu odpływ kadr z leśnictwa. Zachęcić do pracy w tym dziale gospodarki narodowej można tylko przez stworzenie lepszych warunków zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BronisławDrzewiecki">W parze z mechanizacją iść musi przygotowanie kadr do stosowania nowoczesnych maszyn i urządzeń oraz poprawa organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#BronisławDrzewiecki">Komisja powinna postulować, aby w założeniach następnego planu 5-letniego przewidziane zostały znacznie większe środki na mechanizację i postęp techniczny w gospodarce leśnej.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#BronisławDrzewiecki">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty uchwalone w 1967 r.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#BronisławDrzewiecki">MECHANIZACJA PRAC W LEŚNICTWIE I TRANSPORCIE LEŚNYM</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#BronisławDrzewiecki">Streszczenie informacji przedstawionej przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Walentego Bartoszewicza na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - w dniu 28 lutego 1968 r.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#BronisławDrzewiecki">Duże zróżnicowanie terenów leśnych i warunków pracy powodują, że mechanizacja w leśnictwie natrafia na specyficzne trudności. Wymaga bowiem różnorodnych narzędzi pracy, środków transportu oraz wielu urządzeń towarzyszących. Uprzemysłowienie i urbanizacja kraju oraz intensyfikacja rolnictwa powodują dopływ robotników leśnych; przy wzrastających zadaniach leśnictwa staje się więc niezbędne poszukiwanie takich form organizacji pracy, które pozwalałyby na zwiększenie wydajności.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#BronisławDrzewiecki">Obecny stan mechanizacji pracy w leśnictwie charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem w poszczególnych działach produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#BronisławDrzewiecki">Nastąpił pokaźny wzrost środków transportu. Jeśli w roku 1960 (nadleśnictwa) dysponowały zaledwie 50 ciągnikami typu rolniczego, to w roku bieżącym jest ich 1800. W roku 1960 leśnictwo posiadało 33,5 tys. sztuk sprzętu mechanicznego, a w roku 1965 już 62 tys. sztuk. Zwiększyła się ilość punktów naprawczych sprzętu, magazynów i garaży, zorganizowane zostały ośrodki transportu leśnego, rozwinął się przemysł maszyn leśnych. Zakłady podległe Zjednoczeniu Przemysłu Maszyn Leśnych dostarczyły gospodarce leśnej przeszło 11,5 tys. pił mechanicznych.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#BronisławDrzewiecki">Dotychczasowe poczynania zapewniają postęp w mechanizacji prac leśnych, jednak w świetle narastających potrzeb konieczne jest dalsze wzmożenie działalności. Rozwój mechanizacji powoduje konieczność rozbudowy odpowiedniego zaplecza technicznego.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#BronisławDrzewiecki">Model organizacyjny mechanizacji w leśnictwie przewiduje, że podstawową jednostką dysponującą sprzętem do prac sezonowych oraz pojazdami będzie nadleśnictwo. Ciężki sprzęt jak pługi do głębokich orek, ciężkie traktory, znajdować się będzie w dyspozycji brygad sprzętu ciężkiego przy ośrodkach transportu leśnego. W nadleśnictwach znajdować się będą punkty naprawcze sprzętu, natomiast w ośrodkach transportu leśnego stacje obsługi. Niezależnie od tego wydziela się specjalistyczne zakłady naprawcze.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#BronisławDrzewiecki">Szerokie wprowadzanie mechanizacji pociąga za sobą zmiany w organizacji produkcji. Konieczne jest tworzenie stałych brygad dowożonych do miejsca pracy i koncentrowanie dla tych brygad robót na terenie jednego leśnictwa. Niezbędne jest tworzenie dużych szkółek, w których prace pielęgnacyjne mogłyby być zmechanizowane. Korowanie drewna kopalniakowego w ilości 2 200 tys. m3 rocznie pochłania ok. 1 mln roboczodniówek. Przyspieszenie tej czynności wymaga zakupu korowarek, a także wprowadzenia korowania surowca, np. papierniczego, bezpośrednio w fabryce.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#BronisławDrzewiecki">Podstawowym urządzeniem przy pozyskiwaniu drewna jest obecnie piła motorowa. Jej pełna eksploatacja natrafia jednak na trudności ze względu na niedostateczną jakość łańcuchów tnących. Ponadto niedobór łańcuchów wynosi obecnie w stosunku rocznym ok. 12 tys. sztuk.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#BronisławDrzewiecki">Obserwuje się obecnie odstępowanie POM-ów, PGR-ów i kółek rolniczych oraz rolników indywidualnych od zawierania umów na wywóz drewna z lasu. Wykonanie zadań leśnictwa w tym zakresie uzależnione jest od dostawy środków transportowych. Leśnictwo wiąże swoje plany z rozwojem krajowej produkcji ciągników o większej mocy oraz krajowej ładowarki kołowej na ciągniku przegubowym. Pierwsze egzemplarze tej ładowarki z silnikiem „Leyland” mają być wyprodukowane już w bieżącym roku. Zaopatrzenie w tabor samochodowy opierać się będzie do roku 1970 na dostawach samochodów „Praga”. Krajowa produkcja samochodów przystosowanych do potrzeb leśnictwa zostanie podjęta po roku 70-ym.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#BronisławDrzewiecki">Zamierzenia resortu leśnictwa idą w kierunku wyposażenia wszystkich nadleśnictw w okresie najbliższych 3 lat w samochody do przewożenia robotników leśnych oraz sprzętu na miejsce pracy, jak również dostarczania robotnikom posiłków. Próby przeprowadzone w tym zakresie na terenie kilku nadleśnictw dały dobre rezultaty. Podniosła się rytmiczność wykonywania zadań produkcyjnych; lepsze warunki pracy sprzyjają zahamowaniom w odpływie siły roboczej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>