text_structure.xml
21.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 28 czerwca 1966 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Bronisława Drzewieckiego (ZSL) rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- wykonanie planu i budżetu Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w 1965 r., - realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz warunki socjalno-bytowe pracowników resortu leśnictwa i przemysłu drzewnego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z podsekretarzami stanu - Tadeuszem Molendą i Walentym Bartoszewiczem, główny inspektor BHP w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Eugeniusz Filipowicz, wicedyrektor Zespołu NIK - Henryk Wronecki, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Komitetu Pracy i Płacy oraz sekretarz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Stanisław Leśniak.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Informację o wykonaniu planu i budżetu na rok 1965 przez Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego oraz informację o realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i o warunkach socjalno-bytowych pracowników leśnictwa złożył podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Tadeusz Molenda.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">(Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BronisławDrzewiecki">Uwagi Zespołu Rolnictwa i Leśnictwa NIK przedstawił wicedyrektor Zespołu Henryk Wronecki.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BronisławDrzewiecki">W roku 1965 w Państwowym Gospodarstwie Leśnym zrealizowano wszystkie ważniejsze zadania planowe. Uzyskano dalszy postęp we wprowadzeniu nowej techniki, poważnie wzrosła mechanizacja wywozu i załadunku drewna. Pozytywne rezultaty osiągnięto również przy wdrażaniu postępowej technologii w przemyśle.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BronisławDrzewiecki">Mimo sprawniejszego niż w latach ubiegłych wykonania planu, wystąpiło jeszcze szereg niedociągnięć: słabe wykonanie planu melioracji agrotechnicznych i wodnych, opóźnienia w likwidacji zaległych zrębów i halizn. Udatność upraw była lepsza niż w 1964 r. Nie osiągnięto zaplanowanego postępu w zakładaniu plantacji topolowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BronisławDrzewiecki">Plan dostaw drewna na potrzeby rynku wykonany został, zastrzeżenia budzą jednak terminy dostaw drewna tartacznego i iglastego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BronisławDrzewiecki">Stwierdzono przypadki nieracjonalnego wykorzystania nakładów inwestycyjnych oraz nakładów na remonty kapitalne i bieżące. Nieterminowe wykonanie niezbędnych zabiegów konserwacyjnych spowodowało pogorszenie stanu technicznego osad leśnych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BronisławDrzewiecki">Produkcja globalna przemysłu drzewnego wykonana została w roku 1965 w 101,7 proc., nie uzyskano jednak założonego w planie przyrostu podstawowych wyrobów przemysłu drzewnego: plan produkcji płyt pilśniowych wykonano w 95,8 proc., płyt wiórowych - w 95,8 proc., nie wykonano również w pełni planu produkcji celulozy i tektury.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BronisławDrzewiecki">Jedną z przyczyn niepełnego wykonania planu produkcji celulozy było nieoddanie do eksploatacji przewidzianych w terminach nowych celulozowni w Ostrołęce i Włocławku.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BronisławDrzewiecki">Produkcja mebli poważnie wzrosła w stosunku do 1964 r., nie uzyskano jednak wyraźniejszej poprawy ich jakości; ilość zgłoszonych reklamacji wzrosła.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BronisławDrzewiecki">Analiza działalności resortu i wyniki kontroli przeprowadzonych przez NIK wskazują na duże jeszcze możliwości zwiększenia produkcji w gospodarstwie leśnym i w przemyśle drzewnym. Poważny wysiłek pracowników leśnictwa przyczynia się do coraz lepszego wykorzystania tych możliwości i rezerw. Wysiłek ten należy kontynuować, zwiększyć też należy nadzór i kontrolę resortu.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BronisławDrzewiecki">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#LeonOlszewski">Przy ogólnie pozytywnym stanie realizacji zadań planowych w 1965 r. przez resort leśnictwa i przemysłu drzewnego, uwagę zwracają i budzą niepokój niektóre zjawiska. Należy do nich m.in. przekroczenie planów wyrębu grubizny; dalsze utrzymywanie tak wysokiego wyrębu stwarza obawy, iż zasoby tej klasy drewna mogą ulec wyczerpaniu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#LeonOlszewski">Negatywnym zjawiskiem jest też niepełne wykonanie zadań, przy cięciach pielęgnacyjnych. Wzrosły co prawda w omawianym okresie cięcia sanitarne w lasach, jednakże nie uzasadnia to niepełnej realizacji zabiegów pielęgnacyjnych. Głównej przyczyny należy szukać w małej atrakcyjności tego rodzaju pracy wykonywanej ręcznie, do której trudno znaleźć robotników.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#LeonOlszewski">Nie wykonane zostały również zadania w zakresie wywozu drewna z lasu. Wynikło to ze stosunkowo mniejszego udziału sprzężaju chłopskiego w wywozie drewna; wozacy stoją na stanowisku, iż nowy cennik nie jest dla nich korzystny. Ponieważ w gospodarce leśnej najlepiej kalkuluje się wywóz drewna przez chłopów indywidualnych, należałoby doprowadzić do urealnienia cenników za te usługi.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#LeonOlszewski">Niepokojącym zjawiskiem jest obniżanie się co roku wartości majątku trwałego w leśnictwie. Sytuacji tej nie poprawią kapitalne remonty, a plany inwestycyjne są stale ograniczane. W działalności inwestycyjnej resortu zastrzeżenia budzi również przedłużanie się czasokresu inwestycji oraz podrażanie kosztów budowy wielu zakładów.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefMacichowski">W roku ubiegłym, mimo licznych postulatów Komisji, nie uzyskaliśmy ograniczenia wyrębu lasów do poziomu ustalonego etatu rębnego. Zjawisko to spowodowane było m.in. naciskiem handlu zagranicznego, który miał duże możliwości eksportu tarcicy, będącej tradycyjnym i korzystnym dewizowo artykułem eksportowym. Eksport tarcicy jest niezbędny m.in. dla wyrównania bilansu handlowego obrotów drewnem, chodzi jednak o utrzymanie go w racjonalnych wymiarach, odpowiadających możliwościom gospodarki leśnej, transportu, przepustowości portów itd. Główny nacisk powinien być położony na podnoszenie jakości eksportowanej tarcicy; pozwoliłoby to uzyskać większe wpływy dewizowe przy zmniejszonej masie towarowej. Dla zrównoważenia tego bilansu rozwijać też należy eksport mebli, płyt wiórowych i innych wyrobów z drewna.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JózefMacichowski">Obowiązek utrzymania właściwych proporcji między bazą surowcową leśnictwa i stanem jej eksploatacji powinien być usankcjonowany ustawowo. W większym stopniu należy też przestrzegać dyscypliny na zrębach.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JózefMacichowski">Papier i tektura są u nas artykułami deficytowymi. Nacisk na rozwój tych gałęzi przemysłu jest duży, jednakże w 1965 r. obserwujemy zjawisko osłabienia tempa rozwoju tego przemysłu, z wyjątkiem przemysłu papierniczego. Wpływ na to ma m.in. nieoddawanie w ustalonych terminach nowych obiektów. Niepokój budzi poważny wzrost kosztów wielu inwestycji. Należałoby zobowiązać resort do usprawnienia procesu inwestycyjnego i zaostrzenia nadzoru nad realizacją inwestycji. Niezbędne jest w tym celu organizacyjne, ilościowe i techniczne wzmocnienie służb nadzoru inwestycyjnego w resorcie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JózefMacichowski">Komisja niejednokrotnie zwracała już uwagę na konieczność bardziej realnego planowania produkcji zakładów przemysłu drzewnego. Z jednej strony uwzględnia się bowiem w planie produkcję zakładów będących jeszcze w budowie, z drugiej obciąża się do ostatecznych granic zakłady eksploatowane, które, zwłaszcza w przemyśle celulozowo-papierniczym, pracują na granicy swych możliwości. W związku z tym stan techniczny tych zakładów ulega pogorszeniu, gdyż nie są przestrzegane terminy okresowych remontów. Najmniejsza awaria odbija się na wykonawstwie planów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JózefMacichowski">Niezbędne jest więc urealnienie planowania produkcji w przemyśle drzewnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#EugeniaKowal">Stan bezpieczeństwa i higieny pracy w gospodarstwie leśnym, jak i w przemyśle drzewnym ulega z roku na rok poprawie. Wymownym tego dowodem jest obniżający się wskaźnik częstotliwości wypadków. Osiągnięty stan nie może zadowalać, a w wielu dziedzinach budzi poważne zastrzeżenia. Są nawet zakłady, w których wypadkowość wzrasta. Dużą winę ponoszą tu zjednoczenia, które nie wykazują dostatecznej troski w tej dziedzinie i nie podejmują inicjatyw mających na celu działanie zapobiegawcze. Główne przyczyny niezadowalającego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy to: niedostateczne popularyzowanie wśród załóg zagadnień bhp, nie dość rozwinięta akcja uświadamiająca i szkoleniowa, braki w organizacji pracy, brak nadzoru nad przestrzeganiem zasad bhp, nieodpowiedni stan techniczny wielu maszyn i urządzeń i niska niejednokrotnie ich jakość, niedostateczna ilość i jakość odzieży ochronnej i roboczej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#EugeniaKowal">Ogólne nakłady na BHP zostały wykorzystane z nadwyżką, jednakże nakłady na inwestycje z zakresu BHP tylko w około 80 proc. W wielu zakładach stan urządzeń sanitarno-higienicznych uległ poważnej poprawie, w dalszym ciągu jednak w większości zakładów ilość tych urządzeń jest niedostateczna. Szczególny niepokój budzi fakt, że w nowoprojektowanych zakładach nie uwzględnia się takich urządzeń. Prawdą jest, iż środki na ten cel są niewystarczające w stosunku do potrzeb, prawdą jest też, że występują trudności ze znalezieniem wykonawców i że jest brak materiałów; równocześnie jednak administracje wielu zakładów przejawiają obojętny stosunek do tych zagadnień.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#EugeniaKowal">Robotnicy, zwłaszcza leśni, uskarżają się na niską jakość odzieży ochronnej. Nie wytrzymuje ona przepisowych terminów, jest niewygodna, krępująca ruchy. Resort leśnictwa ma trudności z uzyskaniem materiałów odpowiednich do wytwarzania wysokiej jakości odzieży ochronnej. Starania ciągną się już przez dłuższy okres czasu i jak dotąd bez rezultatu.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#EugeniaKowal">Mimo znacznych osiągnięć w dziedzinie zabezpieczenia opieki lekarskiej pracownikom resortu, nadal sytuacja nie jest zadowalająca. Stosunkowo lepiej kształtuje się ta sprawa w przemyśle drzewnym, natomiast w gospodarstwie leśnym - z uwagi na specyficzne warunki pracy, rozrzucenie robotników po wielkim terenie - występują duże trudności organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#EugeniaKowal">Posłowie: Józef Zuj (PZPR), Stanisław Ceberek (ZSL), Walenty Kubica (PZPR), Bronisław Drzewiecki (ZSL) oraz sekretarz Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Stanisław Leśniak poruszyli w dyskusji sprawy dotyczące: nadmiernej eksploatacji lasów, przekraczania etatów rębnych i związanego z tym naruszania zasobów leśnych, ujemnego oddziaływania na gospodarkę leśną rosnącego uprzemysłowienia kraju (zadymienie, zapylenie, obniżenie poziomu wody gruntowej), rozwoju poszczególnych branż przemysłu drzewnego i papierniczego, produkcji mebli, nieprawidłowości w procesie inwestycyjnym, spraw socjalno-bytowych, zwłaszcza akcji kolonijnych, wczasowych, organizacji żywienia zbiorowego, organizacji przemysłowej służby zdrowia w resorcie, rozwijania akcji profilaktycznej, szkolenia pracowników z zakresu BHP.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#EugeniaKowal">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Tadeusz Molenda i wicedyrektor departamentu w tym Ministerstwie - Julian Kutyło.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#EugeniaKowal">Komisja przyjęła sprawozdanie z wykonania planu i budżetu za 1965 rok przez resort leśnictwa i przemysłu drzewnego; do wielu spraw poruszanych w dyskusji Komisja powróci przy rozpatrywaniu projektu planu na 1967 rok oraz projektu planu 5-letniego. Wnioski zgłoszone przez posła Macichowskiego dotyczące: urealnienia planowania produkcji, wzrostu dyscypliny w gospodarce zrębowej, powiększenia dyscypliny inwestycyjnej ujęte zostaną w formie dezyderatów.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#EugeniaKowal">Informacje złożone przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego - Tadeusza Molendę na posiedzeniu Komisji Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w dniu 28 czerwca 1966 r.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#EugeniaKowal">O WYKONANIU PLANU I BUDŻETU MINISTERSTWA LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO W 1965 r.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#EugeniaKowal">W roku gospodarczym 1964/65 zadania Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego w zakresie urządzenia lasów wykonane zostały w 101 proc.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#EugeniaKowal">Zmiany w lokalizacji i układzie wyrębu drzewa powstałe wskutek złych warunków atmosferycznych wpłynęły na odmienne niż planowane pozyskanie asortymentów. Plan wyrębu grubizny przekroczono o 680 tys. m3.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#EugeniaKowal">Planowane zadania w zakresie wywozu drewna zrealizowano w 97 proc., głównie transportem własnym resortu.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#EugeniaKowal">Plan szkółek leśnych wykonany został w 104,8 proc., a plan zalesień i odnowień sztucznych przekroczono o 2,3 proc.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#EugeniaKowal">Zabiegami pielęgnacyjnymi objęto 535 tys. ha, wykonując plan w 103,9 proc.; pod względem jakościowym wykonanie tych prac nie stało jeszcze na właściwym poziomie. Głównym problemem jest właściwe wykonanie planu cięć pielęgnacyjnych; trudności wiążą się z brakiem na niektórych terenach odpowiedniej ilości pracowników. Dla poprawy sytuacji w tym zakresie planuje się zorganizowanie terenowej służby instruktorskiej, wzmocnienie nadzoru i kontroli ze strony okręgowych zarządów lasów oraz rozszerzenie szkolenia pracowników nadleśnictw i robotników leśnych.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#EugeniaKowal">W 1965 r. plan zalesień i odnowień sztucznych w lasach niepaństwowych wykonany został w 102,8 proc., a plan wyrębu - w 124,9 proc.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#EugeniaKowal">W przemyśle drzewnym zadania w roku 1965 zostały przekroczone; zadecydowało o tym przede wszystkim zwiększenie produkcji tarcicy iglastej i liściastej oraz produkcji mebli. Wzrost produkcji mebli osiągnięto, mimo ograniczenia środków inwestycyjnych na budowę nowych zakładów. Główny wysiłek inwestycyjny w tym przemyśle skierowano na rekonstrukcję i modernizację przemysłu meblarskiego.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#EugeniaKowal">Produkcja papieru i tektury nie osiągnęła w pełni poziomu przewidzianego w winionym planie 5-letnim. Nie wykonano również planowanych zadań w zakresie produkcji płyt pilśniowych i wiórowych oraz celulozy, głównie wskutek opóźnień w realizacji niektórych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#EugeniaKowal">Znacznie przekroczono zadania eksportowe, które w latach 1961–1965 wzrosły prawie...</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#EugeniaKowal">... krotnie. Wartość eksportu, w roku 1965 przekroczyła założenia planowe o 3,8 proc. Najsilniej wzrósł eksport papierówki, maszyn i urządzeń, płyt pilśniowych i mebli. Prowadzone były w resorcie badania efektywności eksportu oraz prace nad poprawą wskaźników opłacalności eksportu. Osiągnięto założenia planowe w zakresie wzrostu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#EugeniaKowal">Niedostateczna jeszcze jakość produkcji niektórych wyrobów przemysłu drzewnego wynika z niedomagań w zakresie zaopatrzenia materiałowego tego przemysłu, jak również z nieprzestrzegania planowanych reżimów technologicznych oraz...</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#EugeniaKowal">... służby kontroli technicznej. W końcu ubiegłego roku dała się zauważyć pewna poprawa na tym odcinku.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#EugeniaKowal">Przemysł płytowy mimo nieosiągnięcia planowanego poziomu produkcji, wykazuje najwyższe tempo wzrostu, osiągając w 1965 r. w stosunku do 1964 r. wzrost produkcji w płytach pilśniowych o 23 proc., a w produkcji płyt wiórowych - o ponad 13 proc. W przemyśle płytowym nastąpił dalszy rozwój produkcji płyt uszlachetnionych (laminowanych i lakierowanych), zwiększono zużycie surowców zastępczych, przede wszystkim drobnicy.</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#EugeniaKowal">Istotne znaczenie dla rozwoju przemysłu drzewnego ma prawidłowy rozwój produkcji przemysłu maszynowego leśnictwa. Wielkość dostaw dla resortu w okresie ubiegłej 5-latki wykazuje stały wzrost zgodnie z założeniami planu. Niedostateczne jest jeszcze zaspokojenie potrzeb przemysłu drzewnego w wysokosprawne obrabiarki. Przypuszcza się, że realizacja programu usprawnień technicznych w tym przemyśle powinna poprawić sytuację na tym odcinku.</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#EugeniaKowal">Rozmiary produkcji zarówno państwowego gospodarstwa leśnego, jak i przemysłu drzewnego pozwoliły w zasadzie zabezpieczyć potrzeby gospodarki narodowej, mimo wysokich zadań...</u>
<u xml:id="u-5.26" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-5.27" who="#EugeniaKowal">... i zwiększonych zadań w zakresie zabezpieczenia [nieczytelne]; trudności wystąpiły przy pokrywaniu potrzeb gospodarki narodowej na papier i tekturę.</u>
<u xml:id="u-5.28" who="#EugeniaKowal">O REALIZACJI ZADAŃ Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY ORAZ O WARUNKACH SOCJALNO-BYTOWYCH PRACOWNIKÓW RESORTU LEŚNICTWA I PRZEMYSŁU DRZEWNEGO.</u>
<u xml:id="u-5.29" who="#EugeniaKowal">Nakłady na bezpieczeństwo i higienę pracy w resorcie leśnictwa i przemysłu drzewnego, miały w okresie minionej 5-latki tendencję wzrostową; wzrastały one o około 10 proc. rocznie, przy czym główny nacisk położono na poprawę stanu bhp w gospodarce leśnej.</u>
<u xml:id="u-5.30" who="#EugeniaKowal">Ogólnie w latach 1964–1965 wypadkowość w resorcie zmalała przy równoczesnym wzroście zatrudnienia. Jest to rezultatem wysiłku włożonego w poprawę warunków pracy oraz zaostrzenia wymogów w zakresie przestrzegania zasad bhp przy ostrym wyciąganiu konsekwencji w stosunku do winnych zaniedbań. W dalszym ciągu jednak utrzymuje się w resorcie stosunkowa duża wypadkowość. Wypadkom ulegają głównie pracownicy zatrudniani dorywczo, lekceważący przepisy bhp.</u>
<u xml:id="u-5.31" who="#EugeniaKowal">W celu dalszego zmniejszenia wypadkowości resort dąży do podniesienia stopnia mechanizacji robót ciężkich i pracochłonnych, do instalowania mechanizmów służących zabezpieczeniu przed wypadkami.</u>
<u xml:id="u-5.32" who="#EugeniaKowal">Osiągnięcia uzyskane w dziedzinie bhp nie zadawalają resortu, który dokłada starań zmierzających to dalszej poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.</u>
<u xml:id="u-5.33" who="#EugeniaKowal">Realizując postulaty Komisji, dotyczące poprawy opieki zdrowotnej nad pracownikami leśnictwa i przemysłu drzewnego, ustalono w 1964 roku główne kierunki działania, które miały na celu m.in. rozszerzenie zakresu opieki lekarskiej, lepsze wyposażenie robotników w odzież ochronną, rozwijanie akcji dowozu robotników do miejsc pracy, wydawanie ciepłych posiłków w okresie zimy, zakup ambulansów ruchomych itp. Wprowadzanie w życie tych postanowień dało w efekcie poprawę warunków pracy, podniesienie zdrowotności. Ilość placówek międzyzakładowej służby zdrowia wzrosła w roku ubiegłym do 120, a ilość lekarzy do 236.</u>
<u xml:id="u-5.34" who="#EugeniaKowal">Poprawie uległo zaopatrzenie robotników w odzież, obuwie i sprzęt ochronny. Wszystkie okręgowe zarządy lasów państwowych prowadzą już obecnie akcję dożywienia robotników. Planuje się objęcie tą akcją w przyszłym roku gospodarczym około 100 tys. robotników, wobec 39 tys. w br.</u>
<u xml:id="u-5.35" who="#EugeniaKowal">W latach 1965–1970 realizowany będzie na szeroką skalę zakrojony program rozbudowy urządzeń socjalno-bytowych w leśnictwie i przemyśle drzewnym. Program ten przewiduje m.in. znaczny rozwój akcji kolonijnej, wczasowej, budowę stałych i ruchomych hoteli robotniczych, obiektów socjalnych, sportowych i kulturalnych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>