text_structure.xml 15.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 listopada 1968 r. Komisja Kultury i Sztuki obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Stanisława Kaliszewskiego (SD) i Mariana Kubickiego (ZSL) rozpatrywała organizację i kierunki działalności przedsiębiorstwa „Estrada”.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Kultury i Sztuki z Ministrem Lucjanem Motyką, dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów oraz przewodniczący Zarządu ZAIKS T. Maklakiewicz.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Posłowie otrzymali przed posiedzeniem opracowanie resortu na temat organizacji i działalności „Estrady”. Uzupełniającą informację przedstawił Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka (streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Dyrektor Zespołu NIK - Jan Dominiewski: Działalność przedsiębiorstwa „Estrada” już od dłuższego czasu pozostaje w centrum uwagi Komisji. Na jej polecenie w r.1959 Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła szczegółową kontrolę działalności przedsiębiorstw „Estrady”. Wyniki tej kontroli były przedmiotem obrad Komisji. Zobowiązano wówczas resort do udoskonalenia systemu sterowania działalnością tych przedsiębiorstw, podkreślając, że może ono odegrać bardzo istotną rolę w wyrównywaniu dysproporcji w zakresie upowszechnienia kultury w terenie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W r. 1964 NIK ponownie prowadził kontrolę działalności Przedsiębiorstw „Estrady”. Wskazywano wówczas na postęp organizacyjny i bardziej prawidłowy rozwój działalności terenowej, zwrócono jednak uwagę na konieczność wzmocnienia nadzoru i koordynacji ze strony resortu, zaobserwowano jeszcze zbyt dużą koncentrację imprez w większych ośrodkach wojewódzkich i powiatowych oraz braki w prawidłowej obsłudze ośrodków gromadzkich, wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Decentralizacja nadzoru nad działalnością kulturalną wpłynęła na większe zainteresowanie władz terenowych sprawami kultury, przy jednak stosunkowo słabym nadzorze artystycznym i koordynacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Problem zabezpieczenia właściwej koordynacji działalności kulturalnej ze szczebla centralnego w szczególności w płaszczyźnie rozwijania działalności zespołów estradowych reprezentujących dobry poziom artystyczny i należytego ich wykorzystania w skali całego kraju jest nadal aktualny. Resort w tym zakresie boryka się z dużymi trudnościami; chodzi o to, ażeby znaleźć takie formy koordynacji, które nie stanowiłyby zbyt dalekiej ingerencji w sprawy terenowe, zabezpieczały natomiast należyty i planowy poziom upowszechnienia działalności estradowej w kraju jak również właściwy nadzór i kontrolę nad poziomem imprez, ich treścią ideologiczną i wychowawczą.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Przedstawiony przez resort projekt powołania krajowej agencji przy przedsiębiorstwie „Pagart” powinien być szybciej zrealizowany; należy wypracować właściwe formy organizacyjne tej komórki.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Na pytania posłów - Mieczysława Grada (ZSL), Witolda Lassoty (SD), Mariana Kubickiego (ZSL), Eugenii Błajszczyk (bezp.), Zofii Grzebisz (PZPR), Krystyny Marszałek-Młyńczyk (SD), Barbary Pstrągowskiej (ZSL), Stanisława Lorentza (SD), Romana Kaczmarka (SD), Teresy Król (ZSL), Ireny Baran (PZPR), Stanisława Kaliszewskiego (SD) i Ryszarda Hajduka (PZPR) - odpowiedzi udzielił dyrektor generalny w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Stanisław Witold Balicki.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Pytania dotyczyły synchronizacji imprez i programów telewizji i przedsiębiorstw „Estrady”, kształcenia artystów dla potrzeb „Estrady”, środków podejmowanych dla zapewnienia należytego poziomu artystycznego imprez, właściwego wykorzystania i kształcenia młodych talentów wyróżnionych na konkursach i festiwalach, warunków pracy pracowników „Estrady”, poziomu imprez artystycznych w lokalach gastronomicznych, przyczyn zmniejszania się ilości imprez artystycznych na wsi, oceny poziomu festiwali w Opolu i Sopocie w r. 1967, opodatkowania imprez realizowanych przez zespoły amatorskie, zakresu działania krajowej agencji, która ma być powołana przy przedsiębiorstwie „PAGART”.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Poszczególne rady narodowe oceniają działalność przedsiębiorstwa „Estrada” przede wszystkim z punktu widzenia osiąganych wyników ekonomicznych. Powoduje to w konsekwencji, że „Estrada” koncentruje się na imprezach dochodowych, że najczęściej organizuje imprezy w dużych salach, że unika małych miejscowości i tzw. głębokiego terenu, gdzie warunki pracy są znacznie gorsze i nie zawsze osiąga się dobre wyniki kasowe. Dopiero po wykonaniu planu rentowności, „Estrada” decyduje się na organizowanie imprez mniej dochodowych w terenie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Prawdą jest, że organizowanie imprez terenowych połączone jest prawie zawsze z większymi trudnościami niż organizowanie imprez w dużych ośrodkach. Trudności te wywołane są złą bazą lokalową i utrudnionymi dojazdami, wynikają z braku własnych środków lokalowych. Niejednokrotnie jednak nasze zespoły wyjeżdżające zagranicę również występują w trudnych warunkach, ale wówczas nie słyszy się z ich trony narzekań i nie ma wypadków, by odmawiano występu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Zaostrzyć należy kontrolę nad poziomem imprez artystycznych przeznaczanych dla ludności wiejskiej. Gusta tej publiczności zmieniły się. Duży wpływ ma na to rozwój telewizji. Chętniej przyjmowane są zespoły i aktorzy, którzy znani są z występów w telewizji.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Nie można zgodzić się z wyjaśnieniem, że organizowanie wyjazdów ludności wiejskiej na imprezy do ośrodków miejskich uzasadniają spadek ilości imprez organizowanych na wsi. Na imprezy w miastach dojeżdża stosunkowo niewielka ilość ludności wiejskiej. Upowszechnienie kultury na wsi wymaga m.in. by więcej dobrych zespołów artystycznych docierało bezpośrednio do wsi.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Nie wypracowano dotychczas form pracy kulturalno-artystycznej dostosowanych do potrzeb plenerowych. W związku z rozwojem turystyki i tzw. wypoczynku niedzielnego, organizowanie imprez na świeżym powietrzu ma coraz częściej miejsce, należałoby ten odcinek działalności kulturalnej otoczyć większą troską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MariaLipka">Trudności w organizowaniu imprez artystycznych i oświatowych na wsi koncentrują się najczęściej na braku odpowiednich sal widowiskowych. Niedawno na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej prezentowano namiot - świetlicę, dostosowany do potrzeb terenowych, który stosunkowo szybko może być instalowany na każdym terenie. Ministerstwo Kultury i Sztuki powinno wykorzystać takie namioty również dla swoich potrzeb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławKaliszewski">Nie bez powodu rzucono pytanie na temat poziomu imprez artystycznych w lokalach gastronomicznych. Z przedstawionych Komisji materiałów wynika, że prawie wszystkie przedsiębiorstwa „Estrady” uprawiają taką działalność, nie sprawują jednak dostatecznego nadzoru nad tą działalnością. Stąd niski poziom tych występów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StanisławKaliszewski">Zaprezentowana przez resort koncepcja powołania krajowej agencji, która ma koordynować działalność przedsiębiorstw „Estrady”, wymaga szczegółowego rozważenia. Istotne znaczenie ma określenie jej zadań oraz organizacyjne ustawienie. W terenie wyraźne są obawy, że agencja ta, która ma być usytuowana przy „Pagarcie” będzie koncentrowała uwagę przede wszystkim na wynikach ekonomicznych i że pewna część zdolniejszych artystów zostanie wycofana z działalności kulturalnej w terenie i kierowana na imprezy zagranicą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanKaczor">Na spotkaniach wiejskich, młodzieżowe amatorskie zespoły artystyczne zwracają uwagę na konieczność dostarczania im odpowiednich materiałów repertuarowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarianKubicki">Przedsiębiorstwa „Estrada” rozszerzyły zakres swej działalności w latach ostatnich. Nie można również nie wspomnieć o podniesieniu poziomu artystycznego wielu imprez. Uznając te osiągnięcia, trzeba z całą mocą postulować, by „Estrada” nie traciła z oczu tak kapitalnego zadania, jakim jest upowszechnienie kultury na terenie wsi. Więcej uwagi należy zwrócić na popularyzowanie zespołów regionalnych reprezentujących dobry poziom artystyczny. Jak dotąd zespoły centralne cieszą się większym powodzeniem, nie zawsze jednak uzasadnione jest pobieranie wyższych cen za bilety na występy tych zespołów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarianKubicki">Szerzej należy zainteresować organizacje społeczne na wsi problemami rozwoju życia kulturalno-oświatowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RyszardHajduk">Resort przedstawił koncepcję organizacyjną, która ma zabezpieczyć właściwy nadzór i koordynację pracy przedsiębiorstw „Estrady”. Wydaje się, że byłoby słuszne, ażeby Komisja za kilka miesięcy wysłuchała informacji resortu na temat realizacji tych przedsięwzięć organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#RyszardHajduk">Komisja przyjęła do wiadomości informację resortu i zobowiązała go do wykorzystania uwag i wniosków przedstawionych w toku dyskusji przy realizacji nowych zamierzeń organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#RyszardHajduk">ORGANIZACJA I KIERUNKI DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA „ESTRADA”</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#RyszardHajduk">Streszczenie informacji przedstawionej przez Ministra Kultury i Sztuki - Lucjana Motykę na posiedzeniu Komisji Kultury i Sztuki w dniu 5 listopada 1968 r.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#RyszardHajduk">Organizacją imprez estradowych zajmuje się obecnie 18 placówek: 14 przedsiębiorstw i 4 agencje estradowe. Placówki te obejmują zasięgiem swego działania wszystkie województwa.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#RyszardHajduk">Bezpośredni nadzór nad tymi placówkami sprawują rady narodowe, natomiast Ministerstwo zajmuje się ogólnym nadzorem nad realizacją założeń polityki kulturalnej.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#RyszardHajduk">Tak ustalona struktura organizacyjna pozwala na wypracowanie w poszczególnych województwach, w każdym ośrodku życia kulturalnego, odpowiadającego lokalnym potrzebom profilu artystycznego i modelu organizacyjno-finansowego.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#RyszardHajduk">Dochody osiągane przez te placówki z organizacji wielkich imprez w wielkich salach przeznaczane są w dużej części na organizacje imprez deficytowych służących upowszechnieniu kultury. Z drugiej strony jednak obserwujemy przestawianie się estrad na działalność rentowną, co w niektórych województwach powoduje stopniowe kurczenie się ilości imprez, zwłaszcza na wsi.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#RyszardHajduk">Wyrażana od kilku lat krytyczna ocena działalności artystycznej i ekonomiczno-organizacyjnej terenowych przedsiębiorstw i agencji estradowych, wyniki przeprowadzonych przez NIK i inspektoraty kontrolno-rewizyjne kontroli, skłoniły Ministerstwo Kultury i Sztuki do podjęcia poszukiwań takich form organizacyjnych, które radykalnie poprawiłyby działalność estrady w kraju.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#RyszardHajduk">Problem to złożony, brak bowiem jednolitych kryteriów społecznej przydatności i walorów artystyczno-ideowych widowisk prezentowanych przez przedsiębiorstwa estradowe. Nie ulega jednak wątpliwości, że estrada jako forma działalności artystyczno-rozrywkowej jest potrzebna, że rejestr udanych, ciekawych, pomysłowych w swym kształcie inscenizacyjnym imprez estradowych jest znacznie większy, niż suma występujących niedomagań.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#RyszardHajduk">Różnolitość form w tej dziedzinie działalności artystycznej jest ogromna. Estrada - to i koncerty chopinowskie, i festiwale piosenki polskiej, radzieckiej, żołnierskiej, i teatry poezji, i formy dramatyczne, nie mówiąc już o kabaretach i „piwnicach” studenckich, stanowiących często cenne przejawy inicjatywy kulturalnej środowisk aktywnych społecznie i zaangażowanych w sprawy upowszechnienia kultury w szerokim tego słowa znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#RyszardHajduk">W poszukiwaniu nowych, lepszych form organizacyjnych, Ministerstwo Kultury opracowało ostatnio projekt wprowadzenia skutecznych form koordynacji działalności przedsiębiorstw estradowych. W myśl tego projektu, funkcje koordynacyjne przejęłaby Rolska Agencja Artystyczna „PAGART”, która otrzymałaby statut przedsiębiorstwa patronackiego. W ramach „PAGARTU” stworzona zostałaby specjalna komórka - Agencja Estrady Krajowej, przy której działałoby - jako organ opiniodawczy i doradczy, a w pewnym zakresie stanowiący - kolegium grupujące dyrektorów przedsiębiorstw estradowych. W założeniach resortu tak pomyślana forma usprawnienia działalności estrady powinna w niedługim czasie przynieść ewidentne efekty, z których najważniejsze to: uzdrowienie stosunków kadrowych, zweryfikowanie kadry aktorskiej i administracyjno-ekonomicznej, podniesienie poziomu imprez rozrywkowych, prawidłowe nasycenie terenu imprezami krajowymi i importowanymi oraz wysyłanie za granicę wartościowych, reprezentatywnych zespołów estrady krajowej. Służyć to również powinno uporządkowaniu ekonomiki działalności przedsiębiorstw estradowych.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#RyszardHajduk">Proponowany przez resort system koordynacji nie ma na celu ograniczania samodzielności działania i odpowiedzialności za to działanie przedsiębiorstw estradowych.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#RyszardHajduk">Wprowadzenie systemu koordynacji i współpracy w dziedzinie estrady nie zwalnia Ministerstwa Kultury i Sztuki z obowiązku:</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#RyszardHajduk">- sprawowania nadzoru nad ogólnymi kierunkami polityki repertuarowej w kraju;</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#RyszardHajduk">- regulowania resortowymi aktami prawnymi spraw zatrudnienia, wymogów kwalifikacyjnych i wynagrodzeń pracowników artystycznych i administracyjno-finansowych, zasad organizacji i finansowania imprez i innych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>