text_structure.xml 24.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 14 października 1966 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Kaliszewskiego (SD), rozpatrzyła projekt 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966-1970 w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Komisji Planu Gosp., Budżetu i Finansów, przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z Ministrem Lucjanem Motyką i podsekretarzem stanu - Tadeuszem Zaorskim, wicedyrektor Zespołu NIK - Tadeusz Kosacz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o projekcie planu 5-letniego na lata 1966-1970 Ministerstwa Kultury i Sztuki złożył Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka (Streszczenie informacji podajemy na kartkach z numeracją rzymską).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Koreferat podkomisji do spraw teatrów, oper, filharmonii i instytucji muzycznych przedstawił poseł Bohdan Czeszko (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Do niedawna niektóre inwestycje kulturalne realizowane były dzięki przeznaczeniu na ten cel części funduszów SFOS. Jak dotychczas nie znaleziono formy rekompensaty tych kwot. Kwoty, które uzyskują województwa na rozwój kultury są zdecydowanie niedostateczne; utrudnia to aktywizację terenu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Podkomisja zwraca uwagę resortu na podupadające teatry w niektórych mniejszych miastach. Utrzymywanie tych placówek wydaje się; wobec braku kadr aktorskich, pozostawać pod znakiem zapytania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Należałoby podjąć decyzję bądź likwidacji, bądź aktywizacji tych placówek.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Za wymagającą pilnego załatwienia uznała podkomisja sprawę remontów sal teatralnych i operowych. Stan niektórych sal jest, sprzeczny nie tylko z wymogami estetyki i użytkowania, lecz niekiedy nawet zagrażający bezpieczeństwu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Przedsiębiorstwo „Polskie Nagranie” jest największym producentem płyt gramofonowych w kraju. To przedsiębiorstwo dające znaczną akumulację w wyniku zarządzeń deglomeracyjnych zaliczono do przedsiębiorstw tzw. grupy B, co oznacza, że nie przewiduje się rozwoju tego przedsiębiorstwa; nie przewiduje się również, aby w najbliższych latach miała powstać gdziekolwiek w Polsce inna, nowoczesna fabryka płyt. Wyniki osiągnięte przez „Polskie Nagrania” mimo braku zaplecza w postaci magazynów, mimo braku poważniejszych nakładów inwestycyjnych, mimo braku własnej sali nagrań, wskazują, że zarówno istnienie tego zakładu jak i doprowadzenie go do stanu sprawności produkcyjnej jest uzasadnione nie tylko z finansowego, ale i społecznego punktu widzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Z powyższą sprawą wiąże się już wielokrotnie sygnalizowany problem jakości produkowanej w kraju aparatury odtwarzającej, która jest techniczne przestarzała.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Koreferat podkomisji do spraw upowszechnienia kultury przedstawił poseł Roman Kaczmarek (SD).</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Sprawy upowszechnienia kultury (domy kultury, świetlice, biblioteki, kluby) są potraktowane w planie ogólnikowo, pozostają bowiem w gestii władz terenowych.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Podkomisja podkreślając poważny dorobek w dziedzinie upowszechniania kultury i wielki wkład aktywu społecznego w to dzieło, co znalazło potwierdzenie w obradach Kongresu Kultury Polskiej, zwraca uwagę w szczególności na:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- konieczność lepszego wyposażenia terenowych placówek kulturalnych;</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- bardziej racjonalny rozwój sieci klubokawiarni (lokalizacja, sieć);</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- konieczność zdecydowanej poprawy sytuacji lokalowej bibliotek powiatowych i wiejskich, lepszego wyposażenia lokali bibliotecznych; wskazano również na potrzebę zabezpieczenia podstawowej literatury naukowej przynajmniej dla bibliotek powiatowych;</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- potrzebę skrócenia cyklu wydawniczego książek jak również na usprawnienie ich dystrybucji.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Jednym z warunków skuteczności działania w dziedzinie upowszechniania kultury jest stałe pogłębianie koordynacji wydatkowania środków finansowych i wysiłków społecznych.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Należałoby więcej uwagi poświęcić działalności stowarzyszeń regionalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Koreferat w imieniu podkomisji do spraw zabytków, muzeów oraz wzornictwa i plastyki przedstawił poseł Jan Motyka (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Podkomisja zwraca uwagę, że nie ma dostatecznego zabezpieczenia dla utrzymania, względnie rekonstrukcji niektórych zespołów zabytkowych; w szczególności zaniepokojenie budzi stan wielu mniejszych zabytkowych zespołów miejskich. Nie ma również jak dotąd, pokrycia finansowego na przewidywaną rozbudowę Muzeum Narodowego w Warszawie i niektórych innych muzeów.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">W imieniu podkomisji do spraw kinematografii koreferat wygłosiła poseł Eugenia Błajszczak (bezp.).</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Przewidziane w planie środki na rozbudowę sieci kin są bardzo skromne; główny nacisk kładzie się na modernizację i zaopatrzenie w nowoczesne urządzenia techniczne kin już istniejących. Zwiększenie liczby kin zwłaszcza na wsi, będzie można osiągnąć poprzez akcje społeczne ludności w mobilizowaniu środków pozabudżetowych, wykorzystywanie pomieszczeń wolnych lub przeznaczonych na inne cele, łączenie na terenie wsi i w małych miastach działalności kin z innymi formami działalności kulturalno-oświatowej (świetlice, domy kultury, biblioteki).</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W dalszym ciągu koreferatu poseł Eugenia Błajszczak omówiła szczegółowo istniejący potencjał nowych wytwórni filmowych, założenia planu w dziedzinie ich rozwoju, zwracając uwagę, że mimo przyznania dość znacznych środków inwestycyjnych, tempo rozbudowy tych wytwórni będzie wolniejsze aniżeli tempo wzrostu stawianych przed nimi zadań.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Na pytania posłów: Mieczysława Grada (ZSL), Marii Lipki (ZSL), Mariana Kubickiego (ZSL), Ryszarda Hajduka (PZPR), Krystyny Marszałek-Młyńczyk (SD), Romana Kaczmarka (SD), Zdzisława Siedlewskiego (SD) - przedstaw. Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Fin. i Stanisława Kaliszewskiego (SD) odpowiedzi udzielił Minister Kultury i Sztuki - Lucjan Motyka, który stwierdził m.in.:</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Resort prowadzi koordynację zamierzeń inwestycyjnych zarówno z innymi resortami, jak i ze związkami zawodowymi. Wysiłki Centralnej Komisji Koordynacyjnej zmierzają do synchronizacji poczynań inwestycyjnych na wszelkich szczeblach, niemniej jednak w terenie koordynacja inwestycji daleka jest, jeszcze od idealnej. Wielkość środków przeznaczanych w bieżącym 5-leciu przez inne resorty i związki zawodowe na budownictwo obiektów kulturalnych oblicza się na ok. 700 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Pilne potrzeby szkolnictwa sprawiły, że społeczne środki inwestycyjne przeznaczone zostały głównie na budowę szkół i internatów. Z tej przyczyny fundusze na inwestycje kulturalne znacznie zmalały, gdyż w byłym SFOS kultura i sztuka partycypowała w ok. 40 proc. Powstanie SFBSiI zlikwidowało w zasadzie to źródło finansowania inwestycji kulturalnych. W planie przewiduje się jednak, że z tego funduszu kosztem 208 mln zł będą kontynuowane inwestycje kulturalne rozpoczęte ze środków SFOS. Niezależnie od tego przewiduje się, że ze środków SFBSiI zbudowanych zostanie kilka szkół artystycznych oraz pewna liczba obiektów kulturalnych przyszkolnych czy międzyszkolnych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Pozostałe wyjaśnienia dotyczyły: modernizacji kin na wsiach i w małych miasteczkach, zwiększenia mocy produkcyjnej fabryk instrumentów muzycznych, polepszenia jakości płyt gramofonowych i modernizacji przemysłu fonograficznego, opracowywanej ustawy o bibliotekach, wykorzystania bazy technicznej kinematografii i kosztów produkcji filmów, tworzenia wielofunkcyjnych placówek kulturalnych, upowszechniania doświadczeń rejonowych ośrodków kultury.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MariaLipka">Krynica jest ośrodkiem o znaczeniu ogólnokrajowym, a nie posiada domu kultury. Dom taki miał być zbudowany w bieżącej 5-latce z kredytów SFOS. Wydaje się celowe podjęcie tej budowy ze środków SFBSil.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MariaLipka">W terenie obserwuje się wielki pęd społeczeństwa do budowy placówek kulturalnych; budowanym w czynie społecznym placówkom trzeba przyjść z pomocą w formie wyposażenia w sprzęt.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MariaLipka">Planowany przez resort wzrost liczby kin objazdowych jest ze wszech miar słuszny. Na wsi potrzeba oglądania dobrego filmu w dobrych warunkach jest intensywnie odczuwana, a większość kin stałych na wsi nie jest w stanie potrzeby tej zaspokoić. Wydaje się jednak właściwe, by część kin objazdowych przystosowana była do wyświetlania filmów szerokotaśmowych i panoramicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MariaLipka">Rozwój czytelnictwa wymaga przyspieszenia procesów etatyzacji kierowników bibliotek gromadzkich, zaś rozwój amatorskiego ruchu artystycznego na wsi - odpowiedniego przygotowania nauczycieli do prowadzenia takich zespołów. Jest to tym ważniejsze, iż czołowa rola nauczyciela w życiu kulturalnym wsi będzie cechą charakterystyczną pracy kulturalnej na wsi przez długi jeszcze okres czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MieczysławGrad">W najbliższych tygodniach liczba ludności wiejskiej i miejskiej w Polsce ulegnie zrównaniu. Z tej okazji nasuwają się uwagi na temat dysproporcji, pomiędzy miastem a wsią w poziomie kulturalnym ludności i dostępności urządzeń kulturalnych, w percepcji sztuki. Porównania te wskazują na rażące upośledzenie ludności wiejskiej w zakresie możliwości korzystania z dóbr kultury, aczkolwiek ambicje tej ludności wcale nie są małe.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MieczysławGrad">Wydaje się u nas pokaźne sumy na rozwój masowych środków przekazu dóbr kultury, a jednocześnie nie przeznacza się odpowiednich kwot na opłacanie tych, którzy organizują życie kulturalne na wsi i doprowadzają mieszkańców wsi do kultury. Z punktu widzenia potrzeb rozwoju kultury w środowisku wiejskim, najważniejsze wydaje się zapewnienie; bazy kulturalnej, kadr i środków na działalność programową.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MieczysławGrad">Rozwój bazy placówek kulturalnych jest przedmiotem troski i wysiłków społecznych w wielu wsiach. Niemniej jednak czyny społeczne są hamowane często przez brak materiałów budowlanych. W tej sytuacji ministerstwo powinno wyjść poza tradycyjne środki popierania czynów społecznych i podjąć konkretne kroki zmierzająca do usunięcia trudności materiałowych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MieczysławGrad">Praktyka ostatnich lat uczy, że mimo wzrostu liczby inteligencji na wsi, nauczyciel musi zostać główną figurą działalności kulturalno-oświatowej, bo działalność ta, jej aspekty pedagogiczne i wychowawcze wymagają kwalifikacji nauczycielskich. W związku z tym, resort powinien wyjść ze śmielszymi koncepcjami na temat pełniejszego zaangażowania nauczycieli w pracy kulturalnej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MieczysławGrad">W obecnej, trudnej sytuacji finansowej dotychczasowe formy koordynacji wydatkowania środków na kulturę wydają się niewystarczające. Aktualnie nie stać nas na to, by czekać, aż wszyscy działacze we wszystkich środowiskach zrozumieją potrzebę koordynacji. Przy istniejącym braku środków, trzeba sięgnąć po skuteczniejsze instrumenty właściwszego gospodarowania groszem, być może nawet aż po ustawę sejmową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TeresaKról">Szeroka aktywność społeczna w dziedzinie amatorskiego ruchu artystycznego napotyka na wiele trudności. Jedną z nich jest brak w sprzedaży materiałów repertuarowych oraz brak takich materiałów rozpisanych na poszczególne osoby sztuki.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TeresaKról">Wydaje się, że wprowadzenie do szkół obowiązkowych prac świetlicowych przyczyniłoby się znacznie do rozbudzenia zainteresowań młodzieży sprawami kultury i sztuki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarianKubicki">W dyskusji na Kongresie Kultury Polskiej wielu mówców powoływało się na wielkich poetów romantyzmu Słowackiego i Norwida. A tymczasem obaj ci poeci nie mają ani jednego pomnika w Polsce. Resort powinien podjąć starania, by hołd narodu dla tych wielkich twórców znalazł wyraz w postawieniu im pomników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WincentyKraśko">W dyskusji poruszono istotne problemy dysproporcji pomiędzy miastem i wsią. Jest to sprawa olbrzymiej wagi. Niemniej jednak trzeba widzieć ją w perspektywie historycznej, rozumieć, że całe wieki złożyły się na obecne upośledzenie wsi. Polska Ludowa w zakresie wyrównywania dysproporcji pomiędzy miastem i wsią zrobiła już bardzo dużo; wystarczy choćby powołać się na rozwój oświaty i udostępnienie młodzieży wiejskiej wszelkich typów szkół. Ten proces trwać będzie jeszcze długo, wymaga on zmobilizowania wszelkich sił, w tym także sił społecznych, gdyż państwo ze źródeł budżetowych nie może obecnie poświęcić na rozwój kultury na wsi większych środków. Działalność społeczna powinna środki budżetowe pomnażać. Z drugiej strony - należy to, czym aktualnie dysponujemy, wykorzystywać możliwie najlepiej. Tymczasem jest jeszcze dostatecznie dużo braków, niedbalstwa i rezerw w wykorzystaniu istniejących placówek kulturalnych na wsi. Podzielając w pełni niepokoje posłów reprezentujących środowisko wiejskie, trzeba jednak widzieć problematykę życia kulturalnego na wsi w jej ścisłym związku ze specyfiką i charakterem stosunków produkcyjnych, społecznych na wsi oraz z jej powiązaniem z życiem kulturalnym miast, z którego przecież w coraz większym stopniu ludność wiejska korzysta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Obserwuje się ostatnio znaczny spadek ilości widzów w teatrach, tłumaczony zwykle konkurencją telewizji. Nie jest to jednak jedyna przyczyna tego spadku. Wydaje się, że repertuar teatrów w wielu miastach wojewódzkich nie jest właściwy, niedostateczny do potrzeb odbiorców.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Należy krytycznie ocenić różnego rodzaju eksperymenty podejmowane przez teatry będące jedynymi scenami w województwie. Wydaje się ponadto, że teatry dramatyczne powinny wyjść naprzeciw społecznemu zapotrzebowaniu na widowiska muzyczne, które mogą łatwiej pozyskać dla teatru nowego widza. W szerszym niż dotychczas zakresie należałoby tworzyć w mniejszych miastach stałe sceny teatrów wojewódzkich. Zbyt małą uwagę przywiązuje się do teatrów dla młodzieży; teatry lalkowe pracują w bardzo trudnych warunkach, teatrów „młodego widza” jest stanowczo za mało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RomanKaczmarek">Biblioteka wojewódzka i miejska w Koszalinie pracuje w bardzo ciężkich warunkach lokalowych. Z tej przyczyny może ona udostępnić czytelnikom jedynie połowę swego bogatego księgozbioru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławKaliszewski">Polskie płyty stereofoniczne znajdują wielu nabywców w kraju i za granicą; usprawnienia wymaga jednak procedura ustalona cen na te płyty, powodująca niejednokrotnie poważne opóźnienia w dostawach na rynek.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławKaliszewski">Komisja Kultury i Sztuki przyjęła projekt uchwały Sejmu PRL 5-letniego planu rozwoju gospodarki narodowej na lata 1966–1970 w części dotyczącej Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StanisławKaliszewski">O PROJEKCIE PLANU 5-LETNIEGO NA LATA 1966–1970 MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#StanisławKaliszewski">Informacja złożona przez Ministra Kultury i Sztuki - Lucjana Motykę na posiedzeniu Komisji Kultury i Sztuki w dniu 14 października 1966 r.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#StanisławKaliszewski">Działalność kulturalna i twórczość artystyczna, której organizacją i upowszechnieniem zajmuje się Ministerstwo Kultury i Sztuki, jest niewymierna w cyfrach, zaś jej rozwój zależy nie tylko od limitowanych planem środków finansowych, lecz od klimatu i atmosfery sprzyjającej rozwojowi kultury i sztuki. Informacja o założeniach planu letniego dotyczyć więc będzie tylko tych elementów, które mogą być przedmiotem planowania. Nie obejmują one zresztą wszelkich poczynań i nakładów na kulturę i sztukę, gdyż poza resortem działalność ta i środki znajdują się w wielu innych instytucjach i organizacjach.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#StanisławKaliszewski">W podstawowych dziedzinach działalności resortu założenia planu 5-letniego przewidują następujące główne zmiany i przedsięwzięcia:</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#StanisławKaliszewski">W dziedzinie wydawnictw, w stosunku do roku 1965, nastąpi w roku 1970 wzrost liczby tytułów o ok. 17 proc., objętości książek o ok. 27 proc. i egzemplarzy o ok. 62 proc. Najwyższą dynamikę wzrostu przewidziano dla literatury technicznej i rolniczej, literatury pięknej, literatury dla dzieci i młodzieży oraz literatury społeczno-politycznej. Tak znaczny wzrost wydawnictw będzie możliwy dzięki spodziewanej poprawie zaopatrzenia w papier, co należy oczywiście od realizacji planów przemysłu papierniczego.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#StanisławKaliszewski">W dziedzinie filmu, którego aktualna baza produkcyjna jest prawie całkowicie wykorzystana, przewiduje się jedynie minimalny wzrost produkcji filmów długometrażowych, lecz za to pokaźny prawie 2,5-krotny wzrost produkcji filmów krótko i średniometrażowych dla telewizji. Celem stworzenia warunków do zwiększenia produkcji filmów w przyszłości, w bieżącym planie 5-letnim przewidziano środki na opracowanie dokumentacji technicznej nowej wytwórni filmów fabularnych.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#StanisławKaliszewski">Pewne możliwości zwiększenia liczby produkowanych filmów jeszcze przed rokiem 1970 otwiera upoważnienie resortu do zawierania umów z ZSRR i NRD w zakresie wykorzystania bazy filmowej tych krajów dla produkcji filmów polskich. Import filmów wzrośnie szczególnie w zakresie filmów telewizyjnych.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#StanisławKaliszewski">W dziedzinie teatru i estrady przewiduje się modernizację scen oraz rozwijanie wszelkich form zbliżania teatru do widza, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju i działalności objazdowej. Podobnie w dziedzinie instytucji muzycznych główny nacisk położony zostanie na upowszechnienie muzyki, zwłaszcza drogą ożywienia akcji objazdowej, audycji i koncertów w szkołach i zakładach pracy itp.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#StanisławKaliszewski">W dziedzinie plastyki kontynuowane będą nowe inicjatywy wystawiennicze: Międzynarodowe Biennale Grafiki w Krakowie i Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, a także utrzymane będą i rozwijane wszelkie formy uczestnictwa naszej sztuki na rynkach zagranicznych. W kraju przewiduje się w obecnym 5-leciu uporządkowanie rynku plastycznego oraz stworzenie lepszych warunków dla szerszego społecznego oddziaływania plastyki.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#StanisławKaliszewski">W okresie planu 5-letniego wzrośnie znacznie wymiana kulturalna z zagranicą zespołów i solistów, przy czym zakłada się ilościową przewagę eksportu nad importem sztuki. Założenia programowe wymiany kulturalnej z zagranicą przewidują zwiększenie liczby imprez, podwyższenie ich poziomu artystycznego i rozszerzenie geograficznego zasięgu wymiany.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#StanisławKaliszewski">W dziedzinie kin znaczny nacisk położony zostanie na modernizację kin. Wspólnie z radami narodowymi resort podejmie starania o poszukiwanie środków na budowę nowych kin oraz o adaptację i wykorzystanie istniejących obiektów dla celów wyświetlania filmów. Wzrost liczby kin jest możliwy szczególnie drogą łączenia na terenie wsi i małych miast działalności kin z innymi formami działalności kulturalno-oświatowej w istniejących salach domów kultury, świetlic itp.</u>
          <u xml:id="u-9.13" who="#StanisławKaliszewski">W latach 1966–1970 wzrośnie poważnie sieć placówek upowszechnienia kultury. Przewiduje się 2-krotny wzrost liczby domów kultury (w tym na wsi o 184 proc.), wzrost liczby świetlic o ponad 13 proc. i bibliotek o 8,5 proc. Szczególnie duży ilościowy wzrost sieci domów kultury będzie możliwą drogą stworzenia tzw. rejonowych ośrodków kultury, które są placówkami kompleksowymi finansowanymi wspólnie ze środków państwowych, spółdzielczych i społecznych. Przewiduje się także znaczne nakłady na modernizację wyposażenia placówek oraz wzbogacenie księgozbiorów, bibliotek i wypożyczalni. Zdając sobie sprawę z faktu, że limitowane planem środki materialne państwa na cele działalności upowszechnienia kultury okażą się niewystarczające, resort liczy w tej mierze na znaczną pomoc ze strony społeczeństwa, którego aktywność w dziedzinie kultury, jak to wykazał Kongres Kultury Polskiej jest ogromna.</u>
          <u xml:id="u-9.14" who="#StanisławKaliszewski">Plan inwestycyjny resortu zamyka się w okresie 5-lecia niebagatelną kwotą ponad 1,6 mld zł. Te znaczne środki pozwolą jednak na zaspokojenie jedynie najpilniejszych potrzeb, tym bardziej, że blisko 60 proc. środków inwestycyjnych przeznacza się na przemysł podległy resortowi (szczególnie przemysł poligraficzny). Koncentracja środków inwestycyjnych na rozwój przemysłu jest konieczna ze względu na zakładany planem znaczny wzrost produkcji książek i instrumentów muzycznych. W planie terenowym nakłady inwestycyjne ze środków państwowych przewidziane są zaledwie na kwotę 548 mln zł. Resort spodziewa się, że nakłady poniesione w czynach społecznych kształtować się będą w wysokości ok. 480 mln zł. Aczkolwiek są to dość pokaźne środki, to jednak nie pozwolą one na zaspokojenie wszystkich potrzeb w dziedzinie budowy i modernizacji sieci placówek upowszechnienia kultury. Tym konieczniejsza jest najwłaściwsza gospodarka tymi środkami.</u>
          <u xml:id="u-9.15" who="#StanisławKaliszewski">W przemyśle podległym resortowi przewiduje się znaczny wzrost (o ok. 30 proc.) produkcji poligrafii. W przemyśle muzycznym i fonograficznym szczególny nacisk położony zostanie na jakość produkcji, która warunkuje eksport instrumentów muzycznych i płyt.</u>
          <u xml:id="u-9.16" who="#StanisławKaliszewski">Realizacji zadań planu 5-letniego towarzyszyć będą liczne przedsięwzięcia organizacyjno-ekonomiczne, doskonalenie organizacji pracy i produkcji, wzmacnianie systemu nadzoru i kontroli, inspirowanie postępu technicznego i ekonomicznego. Podejmowane będą różnorodne działania, zmierzające do gospodarnego wykorzystania środków przeznaczonych przez państwo na rozwój kultury i sztuki. Jest rzeczą oczywistą, że resort dołoży także wszelkich starań, by twórcom i działaczom kultury stworzyć najprzychylniejszy klimat dla ich działalności.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>