text_structure.xml
12.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Jak podawaliśmy w biuletynie wczorajszym (por. BPS nr 685))IV kad./, Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów rozpatrzyła w dniu 10 grudnia 1968 r. na posiedzeniu popołudniowym projekty Narodowego Planu Gospodarczego i budżetu państwa na 1969 r. wraz z podstawowymi założeniami planu na 1970 r. w zakresie: Głównego Urzędu Statystycznego, Komisji Organizacji i Zarządzania oraz Najwyższej Izby Kontroli. Obradom przewodniczył poseł Stanisław Cieślak (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Najwyższej Izby Kontroli z prezesem Konstantym Dąbrowskim, Głównego Urzędu Statystycznego z prezesem Wincentym Kawalcem, Komisji Organizacji i Zarządzania oraz Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Sprawozdawcą projektu budżetu Głównego Urzędu Statystycznego był poseł Józef Łastowski (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Wskazał on, że jednym z najważniejszych zadań GUS jest przygotowanie zaplanowanego na rok 1970 spisu powszechnego. Przeprowadzono już szkolenie pracowników terenowych organów spisowych, jak również szkolenie wykładowców, którzy z kolei przeszkolą rachmistrzów spisowych. Ostatnio zakończono próbny spis w powiecie Rawicz w woj. poznańskim i w Rybniku w woj. katowickim. W najbliższym czasie rozpocznie się próbny spis, który obejmie cały kraj. W wybranych obwodach spisanych zostanie ok. 300 tys. mieszkańców. W porównaniu z poprzednimi, spis powszechny w r. 1970 będzie wzbogacony o wiele zupełnie nowych tematów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Niezbędne wydaje się. lepsze zaopatrzenie GUS w środki techniczne.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Zdaniem sprawozdawcy działalność GUS i jego zamieszenia zasługują na pozytywną ocenę. Rośnie zapotrzebowanie społeczne na opracowania i wydawnictwa statystyczne.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W związku z tym słuszne wydają się zgłaszane postulaty dotyczące m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- zwiększenia nakładów niektórych wydawnictw GUS, - zapewnienie docierania niektórych wydawnictw nie tylko do instytucji i urzędów centralnych i wojewódzkich, lecz również do powiatów a nawet gromad, - regularnego wydawania rocznika statystycznego poświęconego rolnictwu, - ulepszenie opracowań ilustrujących kształtowanie się stopy życiowej w różnych grupach społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Hasiak (PZPR), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Władysław Koszyk (PZPR), Ewa Trojanowska (bezp.), Wiktor Obolewicz (PZPR), Eugeniusz Witek (ZSL), Stanisław Cieślak (ZSL), dodatkowych wyjaśnień udzielił prezes GUS - Wincenty Kawalec.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W dyskusji postulowano m.in. dalsze pogłębienia badań, szczególnie kosztów utrzymania i warunków bytowych ludności, polityki i kształtowania się cen, kosztów produkcji w przemyśle, wynalazczości pracowniczej. Posłowie wysoko ocenili dotychczasowe efekty pracy GUS i inicjatywę jego kierownictwa.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt budżetu państwa na rok 1969 w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Komisja, na wniosek posła sprawozdawcy, postanowiła wyrazić uznanie dla zespołu pracowników organów statystyki państwowej i kierownictwa GUS.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Projekt budżetu Komisji Organizacji i Zarządzania zreferował poseł Ryszard Reiff (bezp. „PAX”).</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Po omówieniu poszczególnych pozycji budżetowych i stwierdzeniu, iż w stosunku do zakresu działania Komisji projekt budżetu opracowany jest prawidłowo, sprawozdawca omówił jej merytoryczną działalność.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Komisja jako samodzielny organ administracji państwowej powołana została uchwałą Rady Ministrów w kwietniu 1968 r. Zadaniem jej jest opracowywanie analiz, opinii, wniosków i projektów przepisów prawnych dotyczących spraw związanych z organizacją i metodami działania oraz zasadami określania i wprowadzania obsad etatowych w jednostkach gospodarki narodowej i administracji państwowej. Opracowania te dotyczą zwłaszcza:</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- zasad właściwej struktury organizacyjnej i podziału kompetencji;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- przeciwdziałania nieuzasadnionej rozbudowie i nadmiernemu rozrostowi etatów osobowych i funduszu płac aparatu zarządzającego;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- współpracy w przygotowaniu i ocenie eksperymentów gospodarczych z punktu widzenia organizacji zarządzania;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- przygotowania wniosków i ocen w zakresie koordynacji branżowej i terenowej;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- usprawnień organizacyjnych i obsady etatowej jednostek handlu zagranicznego;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- opiniowania projektów statutów i innych aktów dotyczących organizacji zarządzania;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- opiniowania wniosków dotyczących ustaleń w dziedzinie etatów osobowych oraz funduszu płac w jednostkach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Przy opracowywaniu wniosków i projektów Komisja dąży do tego, aby usprawnianie organizacji w określanej jednostce administracyjnej miało charakter indywidualny, dostosowany do aktualnych potrzeb, warunków i możliwości; usprawnianie to jest więc procesem ciągłym.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W administracji centralnej usprawnienia organizacyjne polegać powinny na wzmacnianiu koordynacyjnej roli jednostek centralnych przy jednoczesnym zwiększaniu operatywnych kompetencji jednostek niższych szczebli. Dąży się do eliminowania zbędnych czynności i likwidowania niepotrzebnych komórek i stanowisk pracy, do łączenia zbliżonych czynności i komasowania komórek i stanowisk o podobnych czy uzupełniających się zadaniach.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W jednostkach o charakterze gospodarczym usprawnienia organizacji zarządzania powinno polegać na odpowiednim grupowaniu jednostek w zależności od rodzaju produkcji, kryteriów technicznych i ekonomicznych, potrzeb rynku krajowego i zagranicznego oraz na określaniu kompetencji poszczególnych szczebli zarządzania.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">W okresie dotychczasowej działalności Komisja przedstawiła prezesowi Rady Ministrów do zatwierdzenia 29 projektów statutów zjednoczeń oraz zaopiniowała 9 projektów statutów ministerstw i urzędów centralnych. W projektach tych uwzględnione zostały m.in. następujące kierunki:</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">- ograniczanie liczby i zakresu przepisów ogólnych regulujących działalność wszystkich branż na rzecz rozwiązań dostosowanych do konkretnych potrzeb poszczególnych zjednoczeń;</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">- rozwijanie integracji branżowej i regionalnej;</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">- zobowiązanie kierownictw zjednoczeń do systematycznego unowocześniania konstrukcji i technologii;</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">- wzmacnianie więzi producenta z użytkownikiem.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">Komisja opracowuje również szereg problemów na zlecenie KERM, Prezesa Rady Ministrów oraz zainteresowanych instytucji jak również z inicjatywy własnej. Prace te m.in. dotyczą programu oszczędności w placówkach polskich za granicą, usprawnienia trybu i zasad prowadzenia eksperymentów gospodarczych, usprawnienia organizacji elektronicznej techniki obliczeniowej, odciążenia lekarzy w społecznej służbie zdrowia od prac sprawozdawczo-statystycznych, lepszego wykorzystania bazy turystycznej.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Jan Dąb Kocioł (ZSL), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Stanisław Cieślak (ZSL), Stanisław Hasiak (PZPR), Franciszek Blianowski (PZPR), Ryszard Reiff (bezp. „Pax”) oraz prezes Najwyższej Izby Kontroli - Konstanty Dąbrowski; wyjaśnień udzielił przedstawiciel Komisji Organizacji Zarządzania - Andrzej Ehrlich.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">W dyskusji wskazywano, że Komisja, jako organ doradczy Prezesa Rady Ministrów, ma wielkie pole pracy. Stosunkowo krótki okres czasu istnienia tej Komisji uniemożliwia dokonanie merytorycznej oceny jej działalności. Do problemu tego Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów postanowiła powrócić.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt budżetu Komisji Organizacji Zarządzania na 1969 r. w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">Sprawozdawcą projektu budżetu państwa na rok 1969 w części dotyczącej Najwyższej Izby Kontroli był poseł Czesław Burski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">Omówił on działalność NIK w pierwszych trzech kwartałach br. Skontrolowano w tym czasie 3.540 jednostek, co pozwoliło na zebranie bogatego materiału informacyjnego o stanie gospodarki w poszczególnych dziedzinach i umożliwiło podjęcie kroków zmierzających do usuwania stwierdzonych nieprawidłowości jak również podejmowanie środków zapobiegających ich powstawaniu. NIK skierowała w tym okresie 4.680 wystąpień pokontrolnych.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Niektóre uogólnione wyniki ważniejszych kontroli przedstawiono w formie opracowań zbiorczych komisjom sejmowym. Przedstawiciele NIK biorą aktywny udział w posiedzeniach komisji sejmowych oraz w pracach wojewódzkich zespołów poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">Coraz ściślejsza jest współpraca delegatur NIK z radami narodowymi miast wyłączonych z województw; przedstawiciele NIK współpracują również z komisjami rad narodowych.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">Jak wynika z planu działalności NIK na 1969 r., jej działalność koncentrowana zostanie na badaniu realizacji głównych zamierzeń planu i budżetu, na kontroli przestrzegania dyscypliny finansowej oraz na zabezpieczeniu mienia społecznego. Zakłada się zwiększenie ilości i rozszerzenie zakresu kontroli w dziedzinie przemysłu, rolnictwa i skupu, leśnictwa, komunikacji, żeglugi, łączności, handlu zagranicznego, obrotu towarowego i drobnej wytwórczości oraz gospodarki budżetowej i finansowej. W szerszym niż dotychczas stopniu kontrole uwzględniać będą powiązania międzyresortami oraz pomiędzy gospodarką i administracją centralną i terenową.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">W czasie przeprowadzania kontroli zwracana będzie uwaga na występujące rezerwy oraz na wybitniejsze osiągnięcia organizacyjne, techniczne i ekonomiczne pod kątem widzenia możliwości szerszego ich upowszechnienia.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">Przewiduje się dalsze zacieśnienie współpracy NIK z kontrolą społeczną i inicjowanie społecznych akcji kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">Zdaniem sprawozdawcy, plan zamierzeń NIK na rok przyszły prawidłowo ujmuje proporcje w doborze problematyki kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#komentarz">Analiza projektu preliminarza budżetowego NIK na rok 1969 wskazuje, że został on zestawiony prawidłowo i oszczędnie.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Stanisław Hasiak (PZPR), Józef Łastowski (PZPR), Ryszard Reiff (bezp. „Pax”) i Eugeniusz Witek (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielił Prezes Najwyższej Izby Kontroli - Konstanty Dąbrowski.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt budżetu NIK na rok 1969 w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>