text_structure.xml
9.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 1 grudnia 1967 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Stanisława Cieślaka (ZSL), rozpatrzyła projekt budżetu na rok 1968 w części dotyczącej Ministerstwa Finansów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Państwowej Komisji Cen.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Finansów z Ministrem Jerzym Albrechtem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z zastępcą przewodniczącego - Zbigniewem Januszko i dyrektorem Instytutu Planowania - prof. Józefem Pajestką, Państwowej Komisji Cen z Prezesem Juliuszem Strumińskim oraz przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli z wiceprezesem - Bolesławem Szlązakiem.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Projekt budżetu Ministerstwa Finansów zreferował poseł Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”):</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Pozytywnie ocenić należy dalszą decentralizację zarządzania budżetem, polegającą na przyznaniu Ministerstwom i urzędom centralnym prawa do pewnych przesunięć wewnątrz ich budżetów, jak również dalsze upowszechnienie nowego systemu finansowego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Z uznaniem przyjąć trzeba koncepcyjny charakter pracy Ministerstwa Finansów, które prowadzi politykę służącą zwiększeniu efektywności gospodarowania, podejmuje inicjatywy rozwiązań realistycznych i elastycznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Należy postulować przyspieszenie prac mających na celu umocnienia dalsze umocnienia nowego systemu finansowego oraz prac nad kodyfikacją prawa budżetowego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Pozycje zawarte w preliminarzu budżetowym Ministerstwa Finansów należy uznać za celowe.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Zdzisław Siedlewski (SD), Bolesław Bednarek (PZPR), Wiktor Obolewicz (PZPR), Michalina Tatarkówna Majkowska (PZPR), Józef Łastowski (PZPR), Zdzisław Balicki (PZPR) i Stanisław Cieślak (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Finansów - Jerzy Albrecht.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W dyskusji wskazywano m.in. na potrzebę dalszego doskonalenia systemu bodźców finansowych służących uruchamianiu rezerw.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Należy uprościć - zdaniem posłów - i lepiej przystosować do potrzeb nadmiernie skomplikowany i zróżnicowany obecnie system premii i nagród.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Osiągnięcie planowanego wzrostu akumulacji wymaga poprawy efektywności gospodarowania w przedsiębiorstwach; niewykorzystane rezerwy w tej dziedzinie są wciąż jeszcze bardzo poważne.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wskazywano na potrzebę podjęcia środków przeciwdziałających nadmiernemu wzrostowi zatrudnienia w administracji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Należy tak ukierunkować politykę fiskalną w stosunku do sektora nieuspołecznionego, aby działalność jego obejmowała w większym niż dotychczas stopniu świadczenie usług dla ludności.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt budżetu Ministerstwa Finansów na rok 1968.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Projekt budżetu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przedstawiła poseł Ewa Trojanowska (bezp.) Celowość sum preliminowanych na rok 1968 dla Komisji Planowania nie budzi zastrzeżeń. Prawidłowo ustalone zostały również kierunki prac.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Reforma planowania, której zasady ustalone zostały przez IV Plenum KC PZPR, poczyniła w naszej gospodarce znaczne postępy. Usprawniono system planowania wieloletniego, zaawansowano prace nad planowaniem perspektywicznym. Coraz większe zastosowanie znajdują nowe mierniki produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Zaawansowano także prace nad regionalnymi programami rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Niezbędne jest wzmożenie tempa prac nad dalszym usprawnianiem planowania i zarządzania. Dotyczy to zwłaszcza planowania inwestycji oraz produkcji przemysłu pracującego dla potrzeb rynku. Uporządkowania wymaga tryb opracowywania planów przez zjednoczenia i przedsiębiorstwa; pomimo ujawnienia - w programach sporządzonych po VII Plenum KC PZPR - poważnych rezerw umożliwiających zwiększenie wydajności pracy na drodze postępu organizacyjnego, przedsiębiorstwa postulowały na rok 1968 za duży zatrudnienia i za niskie wskaźniki wzrostu wydajności pracy.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Dalsze doskonalenia metod planowania uznać trzeba za jedno z najważniejszych zadań Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Bolesław Bednarek (PZPR), Stanisław Hasiak (PZPR), Michalina Tatarkówna-Majkowska (PZPR), Zdzisław Siedlewski (SD), Jan Dziemba (PZPR), Józef Łastowski (PZPR), Wiktor Obolewicz (PZPR), Józef Raźny (SD), Eugeniusz Witek (ZSL), Igor Łopatyński (PZPR), Krystyna Biernacka (SD), Jan Kołder (PZPR), Stanisław Cieślak (ZSL), Jan Dąb-Kocioł (ZSL); dodatkowych wyjaśnień udzielili: zastępca Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów - Zbigniew Januszka i dyrektor Instytutu Planowania - prof. Józef Pajestka.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">W dyskusji zwrócono uwagę na konieczność bardziej realistycznego bilansowania planów i szerszego uwzględniania rezerw w praktyce planistycznej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Podkreślano, iż doskonalenie metod planowania i zarządzania związane jest z zapewnieniem większego zdyscyplinowania jednostek gospodarczych, zwłaszcza na takich odcinkach jak zatrudnienie, wydajność i czas pracy. Nadzór i egzekwowanie obowiązków w tym zakresie są jeszcze niedostateczne.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Należy podejmować wysiłki zmierzające do przyswajania kadrom administracji gospodarczej zasad posługiwania się kategoriami ekonomicznymi w codziennej pracy; jest to również zagadnienie o dużym znaczeniu społecznym.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">W większym niż dotychczas stopniu należy - zdaniem uczestników dyskusji - zróżnicować metodologię planowania rocznego i wieloletniego; plany wieloletnie powinny być alternatywne i obejmować problemy generalne, bez nadmiernej szczegółowości, plany roczne natomiast powinny być stabilne, nie podlegać większym zmianom.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Wiele uwagi poświęcono sprawom metodologii planowania w zjednoczeniach oraz planowaniu wewnątrzzakładowemu.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Komisja przyjęła projekt budżetu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów na 1968 r.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za 1966 r. oraz projekt budżetu na 1968 r. w części dotyczącej Państwowej Komisji Cen zreferował poseł Władysław Kuszyk (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Na szczególną uwagę zasługuje dokonana przez Państwową Komisję Cen na początku br. reforma cen fabrycznych, które stają się coraz skuteczniejszym bodźcem pobudzającym dyrekcję i załogi fabryk do produkcji bardziej celowej, bardziej odpowiadającej potrzebom rynku i eksportu, jak również do poprawy stylu gospodarowania. Prowadzone były również działania zmierzające do urealnienia cen zbytu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Szereg dotychczasowych uprawnień Państwowej Komisji Cen przekazanych zostało zjednoczeniom. Należy w związku z tym zorganizować kontrolę działalności tych ogniw, włączając do niej specjalistów i czynnik społeczny.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Energiczniej niż dotąd przeciwdziałać należy utrzymywaniu cen nowości na niezmienionym poziomie przez okres dłuższy niż to przewidują przepisy. Dążyć do tego trzeba poprzez szybszy wzrost produkcji nowości. Należy równolegle rozwijać ich asortyment.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Jan Dąb Kocioł (ZSL), Józef Jan Kołder (RZPR), Zdzisław Siedlewski (SD), Eugeniusz Witek (ZSL), Jan Pysz (PZPR), Wiktor Obolewicz (PZPR), Stanisław Cieślak (ZSL). Dodatkowych wyjaśnień udzielił Prezes Państwowej Komisji Cen - Juliusz Strumiński.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W dyskusji omawiano m.in. problemy kształtowania cen niektórych artykułów i politykę przecen. Problemy cen należy rozpatrywać w ścisłym powiązaniu z aktualną sytuacją gospodarczą kraju. Ściślej wiązać należy siłę nabywczą ludności z zasobami masy towarowej.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">Rozważając problem kształtowania się cen wskazywano na słuszność podjętych ostatnio decyzji w sprawie podniesienia cen mięsa i obniżki cen niektórych artykułów żywnościowych.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">Komisja przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu za rok 1966 oraz projekt budżetu na rok 1968 w części dotyczącej Państwowej Komisji Cen.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>