text_structure.xml 75.2 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Szanowni państwo, bardzo proszę o chwilę uwagi. Rozpoczynamy wspólne posiedzenie Komisji: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panie posłanki i panów posłów. We wspólnym imieniu powitamy pana ministra, który kończy odpowiedź z trybuny sejmowej i będzie tu za 2 lub 3 min. Jednak nie czekamy na przybycie pana ministra. Pani dyrektor ma plenipotencje od pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">W porządku obrad posiedzenia Komisji mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskich projektach ustaw: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o zmianie ustawy o własności lokali oraz o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Przedstawia pan poseł Tadeusz Arkit przewodniczący podkomisji. Bardzo proszę panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Rozumiem, że nie ma uwag do porządku obrad posiedzenia Komisji? Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełTadeuszArkit">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Bardzo przepraszam, ale musiałem otworzyć notatki w iPadzie. Pozwolę sobie podsumować pracę podkomisji. W sposób merytoryczny powiem o kwestiach, które zostały wprowadzone w stosunku do pierwotnego przedłożenia poselskiego. Wykreśliliśmy obowiązek zorganizowania przez gminy selektywnego zbierania popiołu z palenisk domowych. Wprowadzono możliwość objęcia systemem zorganizowanym przez gminę tylko niektórych rodzajów niezamieszkałych nieruchomości. Dotychczas gminy podejmując uchwałę, o czym mowa w art. 6c ust. 2, powinny obejmować wszystkie nieruchomości. Zmiana spowoduje, że gminy nie będą musiały obejmować systemem wszystkich niezamieszkałych nieruchomości. Wskazaliśmy, że opłata zagospodarowania odpadami komunalnymi, nie podlega zaokrągleniu. Zrezygnowaliśmy z proporcjonalnego naliczania opłaty dla osób zmieniających miejsce zamieszkania. Zapisujemy, że naliczanie będzie miesięczne, a nie proporcjonalne do dni, w których nastąpiła zmiana.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełTadeuszArkit">Umożliwiono wprowadzenie naliczenia opłaty zagospodarowania odpadami, w przypadku których świadczone są usługi w zakresie wynajmu pokoi i usług hotelarskich. Jest to z odwołaniem się do bardziej obiektywnego czynnika, jakim jest ilość zużycia wody, która będzie proporcjonalna do wykorzystania tego typu obiektów, a nie tylko w oparciu o deklarowaną liczbę pojemników, która często jest zaniżana. Zatem gminy również będą mieć możliwość naliczania opłaty od wody, a nie tak jak do tej pory tylko od pojemników. W przypadku zmiany stawek opłat, najczęściej oczekiwania zmiana to utrzymanie braku konieczności składania nowej deklaracji przez właścicieli nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełTadeuszArkit">Kolejna zmiana to wskazanie, że zmiana w wysokości opłaty wg nowych stawek następuje automatycznie. Następna to ograniczenie możliwości zwrotu nadpłaty z tytułu korekty deklaracji. Zapis obowiązujący dotychczas mógł powodować patologie. Ktoś po długim czasie składałby korektę deklaracji, która nie byłaby możliwa do sprawdzenia. A korekta z reguły była korzystna dla obywatela, a niekoniecznie wynikała z faktu, że zamieszkuje np. mniej osób. Zmieniamy to, by takie patologie się nie pojawiały. Prawdopodobnie w przyszłości mogliśmy się ich spodziewać.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełTadeuszArkit">Dopuszczamy, by środki z wpływów opłat zagospodarowania odpadami komunalnymi można przeznaczyć na edukację ekologiczną. Wcześniej, również było to możliwe, ale było interpretowane przez Regionalne Izby Obrachunkowe. Zatem, zapisujemy to precyzyjniej. Następna zmiana dotyczy usuwania dzikich wysypisk odpadów. Kolejna zmiana dotyczy terminu corocznego obowiązku wykonywania przez gminę analizy stanu zagospodarowania odpadami komunalnymi na koniec kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełTadeuszArkit">Na ostatnim posiedzeniu podkomisji, doprecyzowaliśmy, kto w przypadku kilku właścicieli nieruchomości jest zobowiązany do wykonania obowiązków określonych w ustawie. Dopuściliśmy możliwość zawarcia umowy, w których właściciele wskażą podmiot obowiązany do wykonania obowiązku wynikający z ustawy. Doprecyzowane zostały przepisy dotyczących punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Określiliśmy, że powinien być to przynajmniej jeden punkt, tworzony samodzielnie lub z innymi gminami. Wprowadzenie obowiązku rozdzielania przetargów. W zasadzie nie chodzi o rozdzielenie przetargów, ale o posiadanie dwóch umów i dwóch odrębnych postępowań na odbiór i zagospodarowanie odpadów oraz obowiązek wskazania specyfikacji istotnych warunków zamówienia przez gminę instalacji, do której zostaną dostarczone odpady komunalne odebrane z terenu gminy. W przypadku nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wprowadzono obowiązek uchwalania ryczałtowej stawki rocznej na zagospodarowanie odpadami komunalnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełTadeuszArkit">Państwo przewodniczący, Wysokie Komisje to najważniejsze uwagi merytoryczne, które pozwoliłem sobie przekazać państwu. W imieniu podkomisji, proszę o przyjęcie sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu. Dziękuję za pracę, którą wykonała podkomisja. Pozwolicie państwo, że przystąpimy do rozpatrywania projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę. Rozumiem, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Art. 1, zmiana nr 1. Czy rząd ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuGospodarkiOdpadamiMinisterstwaŚrodowiskaMałgorzataSzymborska">Nie, nie ma uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Nie ma. Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorDorotaRutkowskaSkwara">Nie zgłaszamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Innych uwag nie słyszę. Zmiana nr 1 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 2. Bardzo proszę, czy rząd ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Biuro Legislacyjne również bez uwag? Może będziemy debatowali tak, że jeśli będą uwagi to proszę o zgłoszenie. Zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 3. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 4. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 5. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 6. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 7. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 8. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 9. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 10. Bardzo proszę. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrezeszarząduPolskiejIzbyGospodarkiOdpadamiDariuszMatlak">Dariusz Matlak, Polska Izba Gospodarki Odpadami. Jeżeli można panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, w imieniu Polskiej Izby Gospodarki Odpadami chcę zgłosić zdecydowany sprzeciw wobec proponowanych zmian w projekcie ustawy w punktach nr 10, 11 oraz 12, czyli o rozdzieleniu przetargów. W istocie tzw. rozdzielanie przetargów polega na całkowitej likwidacji przetargów na odbieranie i zagospodarowanie odpadów.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PrezeszarząduPolskiejIzbyGospodarkiOdpadamiDariuszMatlak">Chcę podkreślić, że przetargi w gospodarce odpadami były podstawą społecznego kompromisu z 2011 r. oraz bazą dla tzw. rewolucji śmieciowej, która została zapisana w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W ramach tej rewolucji, przedsiębiorcy zostali pozbawieni rynku i musieli powtórnie zabiegać o rynek w przetargach. Uzyskali zarówno ustawowe oraz rządowe gwarancje dla kontynuowania działalności na rynku odbierania i zagospodarowania odpadów. Jednak teraz tym przepisem oraz zapowiadaną przez pana ministra Ostapiuka likwidacją przetargów na odbieranie odpadów, czyli tzw. in house, prywatne firmy zostałby całkowicie pozbawione rynku. Chcę podkreślić, że takie dyskryminowanie i wykluczanie sektora prywatnego, nie ma dla nas żadnego uzasadnienia oraz racjonalnych przesłanek. Przypomnę państwu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Pomińmy to, bo już wiemy w czym rzecz. Bardzo proszę pana posła Arkita o odniesienie się do sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełTadeuszArkit">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Chcę zaproponować panu prezesowi oraz wszystkim osobom, które są zainteresowane tą kwestią – ponieważ dziś zapewne moglibyśmy długo o tym rozmawiać, a pewne rozstrzygnięcia dziś będą zapadać i rozumiem, że dalej możemy kontynuować rozmowę – za dwa tygodnie, czyli 8 października postanowiłem zwołać stałą podkomisję ds. monitorowania gospodarki odpadami. Jedynym punktem podkomisji będzie rozmowa o in house. Proponuję spotkanie na posiedzeniu tej podkomisji oraz długą dyskusję, z której jeżeli uda się skonstruować jakieś dobre wnioski, to oczywiście będziemy mogli je wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełTadeuszArkit">Chcę również zasygnalizować, że osobiście, jako uczestnik debaty i decyzji poprzedniej kadencji, będę przekonywał wszystkich do tego, by sprawa przetargów pozostała nadal sprawą obowiązkową – tak jak było to do tej pory w kolejnych rozstrzygnięciach. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Dziękuję. Bardzo proszę pana na końcu. Proszę o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzedstawicielZwiązkuMiastPolskichMaciejKiełbus">Witam serdecznie, Maciej Kiełbus. Występuję w imieniu Związku Miast Polskich. Związek chce wyrazić sprzeciw przeciw propozycji obligatoryjnego rozdzielenia przetargu. To kolejny przepis, który próbuje ograniczyć samodzielność jednostek samorządu terytorialnego. Gminy powinny mieć swobodę jednego z dwóch dotychczas ukształtowanych przetargów. Co więcej, w przypadku małych i niewielkich gmin, będą one zobowiązane zorganizować nie dwa przetargi – jak wskazuje pan poseł – ale szereg przetargów na odbiór odpadów oraz szereg przetargów na zagospodarowanie poszczególnych frakcji odpadów komunalnych odbieranych przez właściciela.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzedstawicielZwiązkuMiastPolskichMaciejKiełbus">To zadanie, po pierwsze, może wpłynąć na stronę kosztową całego systemu. Po drugie, z pewnością dla małych gmin będzie stanowiło to wyzwanie organizacyjne, które w pierwszym okresie może przerosnąć możliwości organizacyjne. Pragnę również zwrócić uwagę, że w zakresie tego przepisu projektodawcy nie przewidują żadnego okresu przejściowego. Oznacza to, że gminy, które obecnie są na etapie organizacji przetargów na odbiór i zagospodarowanie, w ciągu 14 dni od wejścia w życie ustawy, zostaną zaskoczone nowymi przepisami, które wpłyną na trwające procedury przetargowe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Dziękuję. Bardzo proszę rząd o odniesienie się do wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Dziękuję bardzo. Ideą wprowadzenia poprawki – na etapie prac parlamentarnych i pozytywnej opinii strony rządowej – była kwestia uporządkowania kierowania strumieniem odpadów. W obowiązującym dziś porządku prawnym, gminy mają do wyboru: zorganizowanie rozdzielnych dwóch przetargów lub zleceń wyłącznie odbierania odpadów i następnie kierowanie strumieniem odpadów oraz zorganizowanie łącznego przetargu na odebranie i zagospodarowanie odpadów. Rzeczywiście jest to zawężenie, jednak jeśli gmina ma własną instalację, wówczas nie ma mowy o przetargu. Dwa przetargi będą dotyczyć wyłącznie gmin, które nie posiadają swojej instalacji lub nie partycypują w udziałach w innych instalacjach wspólnych. W takich przypadkach nie ma mowy o żadnym przetargu. Wówczas jest to w trybie zamówienia publicznego z wolnej ręki o skierowaniu strumienia odpadów. Oczywiście jest to do decyzji państwa posłów. Jeżeli samorządy nie czują się komfortowo z takim rozwiązaniem, to już zależy od państwa decyzji.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Ideą było doprecyzowanie przepisów i spowodowanie większego nadzoru samorządu nad zagospodarowaniem odpadów. A całą ideą zmiany systemowej nie jest wyłącznie odebranie odpadów i brak zainteresowania co się dalej z nimi dzieje, ale zagospodarowanie ich w pełni i od początku do końca, czyli do końca życia odpadu. Tłumaczę tylko, dlaczego strona rządowa to pozytywnie opiniowała, natomiast państwo podejmą decyzję, czy pozostawić dzisiejszą możliwość wyboru, czy zawęzić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Dziękuję. Proszę państwa jesteśmy na etapie rozpatrywania sprawozdania podkomisji, wolę by państwo skonsultowali to wcześniej w trakcie uzgodnień, by mieć teraz prostszą sprawę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Proszę o odpowiedź Biuro Legislacyjne, czy jeśli nie przyjmiemy poprawki, to czy skomplikuje to całość? Czy jest taka obawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Panie przewodniczący, nie mamy żadnej poprawki do tego punktu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Rozumiem. Zatem strona samorządowa w ogóle nie zgadza się z treścią tej zmiany. Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełLigiaKrajewska">Dopytam ministerstwo, czy pozostawienie samorządom dwóch możliwości – tzn. przetarg na całość lub podział według zależności w danym samorządzie, które są różne, bo samorządy mają różną sytuację – nie będzie lepszym rozwiązaniem niż tylko to jedyne rozwiązanie, które chcemy przegłosować?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę panią dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Trudno rozstrzygnąć w imieniu 2,5 tys. samorządów, co jest dla nich lepsze. Chcę tylko powiedzieć, że obecny stan prawny daje większy pakiet możliwości. Samorząd może zlecić firmie, która wygra przetarg zarówno odebranie, jaki i zagospodarowanie odpadami. Ogólne przepisy mówią, że odpady i tak muszą trafić do instalacji regionalnej. Jest to zasada systemowa, czyli, że w ramach regionów odpady muszą być zagospodarowane.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Jeśli chodzi o kwestię, która była również zgłaszana i rozstrzygana. O ile dobrze wiem, w uwagach do podkomisji, nie wszystkie samorządy – nie można tego generalizować – troszczyły się o sposób zagospodarowania odpadów. Dlatego, niestety ze statystyk wynika, że odpady giną, czyli są zagospodarowywane nie do końca we właściwy sposób. Zatem ten przepis mógłby spowodować większy nadzór i zobligować do tego samorządy. Jednak jest to zawężenie możliwości wyboru dla gminy sposobu postępowania – inaczej nie można tego określić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan poseł Arkit chciał coś dodać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełTadeuszArkit">Chcę dodać tylko kilka uzupełniających zdań dotyczących tego, co na koniec powiedziała pani dyrektor. Są sytuacje, gdy samorządy korzystając z tego, co wydawało się, że będzie wyjątkiem, czyli z łączenia przetargów i ogłoszenia przetargu na zagospodarowanie odpadów, jednocześnie nie wskazują miejsca, gdzie one będą składowane. Bardzo często jest to źródłem patologii, oczywiście nie we wszystkich samorządach, ale w sporej części. Odpady w tej chwili często znajdują się na żwirowiskach itp., jest to spowodowane brakiem nadzoru nad tym, co się dzieje z odpadami wywożonymi. Wprowadzenie obowiązku posiadania dwóch umów – najpierw z RIPOK, a później na wywóz odpadów – spowoduje, że nadzór będzie lepszy, nawet w samorządach, które o to nie dbają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani poseł Niedziela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełDorotaNiedziela">Chcę jeszcze raz zapytać i uzyskać jasną i prostą odpowiedź dla nas wszystkich, którzy niekoniecznie zajmują się tym tematem. Otóż, czy zapis służy, by było bezpieczniej, by było większe panowanie nad tym, co dzieje się ze śmieciami poza systemem, który do tej pory określała ustawa? Następne pytanie to, czy nie da się zobligować – zamiast drugiego przetargu – jednostki do obligatoryjnego wskazania miejsca zagospodarowania? Czy istnieje taka możliwość prawna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Jeżeli organizujemy przetarg wyłącznie na odbieranie, to gmina zawsze musi to wskazać. Zapis nic nie zmienia, natomiast eliminuje jeden element, czyli możliwość wyboru, czy przetarg łączny czy osobny. Jednak w momencie, gdy gmina ma własną instalację, nie ma mowy o przetargu. Wówczas jest to zlecenie. W noweli, gmina zawsze musiałaby kierować strumieniem odpadu, czyli decydować i wskazywać przedsiębiorcy, który wygra przetarg na odbieranie odpadów, gdzie odpady mają być wywiezione. Czy do własnej instalacji regionalnej, czy do instalacji, której nie posiadam, to wówczas będzie przetarg. To wynika z przepisów prawa zamówienia publicznego. To powoduje nadzór. Dziś gminy z takiej możliwości również korzystają – nie wszystkie. Likwiduje się możliwość zlecenia wszystkiego, czyli od początku od odebrania do ostatecznego zagospodarowania – bez bezpośredniej ingerencji gminy, do której konkretnej regionalnej instalacji trafią.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Jednak generalna zasada w tej ustawie twierdzi, że odpady zawsze muszą trafiać do instalacji regionalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełMagdalenaKochan">Bardzo dziękuję. Wobec tego mam pytanie do przedstawiciela Związku Miast Polskich, czy państwo po wysłuchaniu tej dyskusji, podtrzymujecie swoje stanowisko? W bardzo wyraźny sposób chcę prosić państwa o odniesienie się do tych zarzutów, które tu padły. Nie dotyczy to wszystkich samorządów, ale części, z którą – jak sądzę – jest większy kłopot niż z tymi, które zachowują się w przetargach gospodarką odpadami w sposób właściwy. Czy możemy prosić o dodatkowe wyjaśnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, przedstawiciela Związku Miast Polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Po wysłuchaniu wyjaśnień przedstawicieli strony rządowej, Związek Miast Polskich podtrzymuje swoje zastrzeżenia do tego projektu. Mam trzy krótkie uwagi w tym zakresie. Pierwsza jest o charakterze ogólnym. Propozycja, o której rozmawiamy, pojawiła się na ostatniej prostej całego procedowania i ma charakter systemowy. Mim, że nowelizacja, nad którą mieliśmy pracować miała mieć charakter techniczny – ale zostawmy to na boku.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Kolejną kwestią jest to, że pani dyrektor Szymborska, odnosi tę sprawę tylko do frakcji odpadów, które podlegają regionalizacji. Nie wszystkie odpady zbierany w gminie trafiają do regionalnych instalacji. Mamy odpady zebrane selektywnie, które mogą być zagospodarowane poza regionem. Większość gmin nie ma swoich instalacji do zagospodarowania opon, gruzu budowlanego, przeterminowanych lekarstw, chemikaliów itd. Teraz to wszystko będzie musiało być wyłonione w odrębnych przetargach. W obecnej chwili zdecydowana większość gmin, z którymi miałem do czynienia, wybiera przedsiębiorcę i mówi: odbierz i zgodnie z przepisami zagospodaruj. W tym momencie kontrola tego, czy przedsiębiorcy przestrzegają przepisy prawa, będzie nie tylko problemem gminy, która wybiera danego przedsiębiorcę w drodze przetargu, ale również Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Środowiska, która w tym zakresie powinna czuwać nad przestrzeganiem przepisów prawa. Nie da się przerzucić tego obowiązku na 3 tys. gminę, która ma 15 urzędników. Przedsiębiorca i tak – mówiąc brutalnie – będzie starał się ograć urzędników przy zagospodarowaniu strumienia odpadów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję. Proszę państwa mamy problem legislacyjny. Są zastrzeżenia do trzech zmian, tj. 10, 11, 12. Nie wiem… Po pierwsze pytanie do pań i panów posłów, czy ktoś przejmuje w formie poprawki, tego typu propozycje?</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Po wtóre, jeśli tak, to mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Jeśli zostanie złożona taka poprawka, to czy to nie skomplikuje całości? W tych zmianach są przecież nie tylko zmiany, o których mówi Związek Miast Polskich. Czy będzie to miało spójność legislacyjną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Panie przewodniczący, bez poprawki w formie pisemnej, bardzo trudno odnieść się jak bardzo będzie ona ingerowała w tekst. Natomiast, w związku z tym, że przepisy są dość kompleksowe – słusznie zauważył to pan przewodniczący – oraz posiadają swoje konsekwencje w innych zapisach, wydaje się, że w przypadku, gdy Wysokie Komisje zdecydują się procedować poprawkę, konieczna będzie szczegółowa analiza konsekwencji w nowelizowanej ustawie. Ewentualnie, należy sprawdzić, czy nie pociągnie to za sobą konieczności dokonania zmian w przepisach przejściowych lub dopisania przepisów przejściowych, ale wówczas ingerujemy w stosunki, które są w toku. Zatem, na pewno kompleksowa analiza procedowanej poprawki byłaby niezbędna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Tego się obawiałem. Bardzo proszę panią dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Teraz, analizując na gorąco, w naszej opinii zmiany nr 10, 11, 12 nie spowodowałyby efektu domina w dalszych przepisach, czyli kolejnych zmian. Jednak rzeczywiście, przepis przejściowy jest potrzebny – pan mecenas ma rację. Co do spójności ustawy, to dotyczyłoby to tych trzech zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Nie ma poprawki. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełHalinaRozpondek">Moje pierwsze pytanie: czy fizycznie jest taka poprawka? Słyszę, że są zastrzeżenia, natomiast nie słyszałam o poprawce. Musi być ona sformułowana, wówczas ktoś z nas posłów zdecyduje, czy przejąć tę poprawkę lub nie.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełHalinaRozpondek">Mam jeszcze jedną uwagę. Problem, o którym mówiła pani dyrektor i przedstawiciele podkomisji, jest rzeczywiście problemem. Wbrew naszej woli, odpady w części – w niektórych regionach w dużej części – nie trafiają na wysypiska i na instalacje, ale są gubione w lesie. Tym razem nie przez mieszkańców, którzy są zobligowani do płacenia, ale przez nieuczciwych przedsiębiorców. Obawiam się jednego. Otóż gmina to za mały podmiot, by brać odpowiedzialność za wszystko. Za zorganizowanie całego przetargu oraz za odpowiadanie za to, czy… Moje pytanie brzmi: czy jeśli przedsiębiorca będzie nadal nieuczciwy i mimo podpisania umów wyrzuci śmieci do lasu, to odpowiadać będzie za to gmina? Czy gmina ma to kontrolować i odpowiadać za to? Należy doprowadzić to do końca tę sprawę. Gminy są za małe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Państwo przewodniczący, szanowni państwo, ustawa przewiduje przepisy i konsekwencje karne dla przedsiębiorców, którzy nie wywiozą i nie zagospodarują odpady zgodnie z ustawą. Zatem są takie narzędzia, które można już dziś wykorzystać i dalej będzie można to robić. Przypominam, że ta ustawa nakłada obowiązek i odpowiedzialność gmin za odpady. Nieważne czy jest to mała gmina czy duża, ale w swojej skali jest zobowiązana zapewnić cele, które określone są przepisach. Począwszy od przepisów prawa UE do…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełHalinaRozpondek">Przepisy prawa przepisami, ale…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">My dziś nadal 80% odpadów składujemy, a przypominam, że nowe cele dyrektyw unijnych najpierw redukują to do 25%, a w 2030 r. do 5%. Musimy dojść do określonych celów i musimy zapewnić nadzór nad strumieniem odpadów. Zatem argument, że jest to mała gmina… każda gmina w swojej skali jest odpowiedzialna. Jest tak bez względu, w jaki sposób będzie nadzorowała. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełHalinaRozpondek">Mam jeszcze jedno pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełHalinaRozpondek">Zostałam źle zrozumiana. Rozumiem całą idę ustawy. Chodzi mi o coś innego. Otóż, w dalszym ciągu, odpady w jakiejś części będą wyrzucane, bo z miejscowości X można zawieźć je do innego regionu. Kto będzie miał obowiązek oczyścić teren i posprzątać te odpady? Tak jest, że jeśli ktoś wyrzuci, to na innego spada obowiązek sprzątania. To będzie chyba gmina?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Szanowni państwo, chcę zaproponować rozwiązanie: nie ma poprawki, a jesteśmy na etapie przyjęcia sprawozdania podkomisji. Dajmy sobie pewną refleksję i w czasie drugiego czytania mogą być złożone poprawki. Przeanalizujmy je przed drugim czytaniem, ewentualnie wówczas wrócimy do sprawy. Czy jest zgoda?</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy są zastrzeżenia – w tym stanie rzeczy – do przyjęcia zmian nr 10, 11, 12? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełMagdalenaKochan">Są zastrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Głosujemy.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Kto z państwa jest za przyjęciem zmian nr 10, 11, 12? Proszę o podniesienie ręki. A biuro proszę o…</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Kto jest zdania przeciwnego? Proszę o podniesienie ręki. Kto z państwa wstrzymał się od głosu? Bardzo proszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzKomisjiDariuszMyrcha">Za 20 głosów, przeciw 7 głosów, jeden głos wstrzymujący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Większością głosów zmiany nr 10, 11, 12 zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 13. Czy są uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 14. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 15. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Mamy uwagę redakcyjną. Chodzi o literę b), w ustępie 3b. Zostały „działki”, które wcześniej zostały wykreślone. Dlatego proponujemy również usunąć słowo „działki” z ust. 3b. Jest to przedostatnia linijka tj. „za rok od domku letniskowego, działki lub od innej nieruchomości”. Jest to konsekwencja wcześniej podjętych decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy jest zgoda rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Tak, oczywiście jesteśmy za.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 15 została przyjęta wraz z uwagą zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 16. Czy są uwagi? Nie widzę… przepraszam bardzo. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełTadeuszArkit">Panie przewodniczący, jest poprawka, która jest konsekwencją wykonania wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Odnosi się do dwóch kwestii, tj. ustalenia stawek maksymalnych – tak jak nakazał Trybunał Konstytucyjny – oraz sprecyzowania przepisów dotyczących zwolnień od opłat. Państwo macie rozdane te poprawki. Pozwolę sobie je przeczytać. Jeśli ktoś nie ma, to zaraz powinno to być rozdysponowane.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PosełTadeuszArkit">Otóż, po ust. 2 dodaje się ust. 2 w brzmieniu: „Rada Gminy ustala stawki opłat w wysokości nie wyższej niż maksymalne stawki opłat, które za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny wynoszą za miesiąc: w przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 – 2% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę ogółem lub publikowanego przez GUS w ostatnim Roczniku Statystycznym RP za mieszkańca; w przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 1 pkt 2 – 0,7% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę publikowanego przez GUS w ostatnim Roczniku Statystycznym RP za m3 zużytej wody; w przypadku metody, o której mowa w art. 6.1 ust. 1 – 0,08% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę ogółem publikowanego przez GUS w ostatnim Roczniku Statystycznym za 1 m2 lokalu mieszkalnego; w przypadku metody, o której mowa w art. 6j ust. 2 – 5,6% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę za gospodarstwo domowe:.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PosełTadeuszArkit">Ustęp 3 i 4 otrzymują brzmienie: „Rada Gminy określa wyższe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane, nie wyższe jednak niż maksymalne stawki opłat, które wynoszą odpowiednio dwukrotną wysokość maksymalnej opłaty określonej w poprzednim ustępie, czyli ust. 2 za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PosełTadeuszArkit">Rada Gminy w drodze uchwały może zwolnić w całości lub części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciela nieruchomości, na którym zamieszkują mieszkańcy w części dotyczącej gospodarstw domowych, których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o którym mowa w artykule o pomocy społecznej”.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#PosełTadeuszArkit">W uzasadnieniu mogę powiedzieć, że jest to wykonanie wyroku TK. Myślę, że istotną kwestią płynącą z uzasadnienia dla państwa jest to, że gdyby dziś zastosować wzory – bo mamy do czynienia ze wskaźnikami i warto wiedzieć, o czym mówimy kwotowo – to maksymalne stawki od osoby wyniosłyby dziś: 25,57 zł. Liczne od wody 8,95 zł za m3 wody, 1,02 zł za m2 powierzchni użytkowej oraz 71,6 zł za gospodarstwo domowe.</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#PosełTadeuszArkit">Chcę powiedzieć, że dotychczas w żadnej gminie proponowane stawki nie zostały przekroczone. Z tego punktu widzenia są one bezpieczne. Jednak równocześnie chcę dodać – by mieć to na uwadze – że rada gminy uchwalając stawki opłat, nie może kierować się tylko maksymalnym wskaźnikiem, ale przede wszystkim i w pierwszej kolejności musi kierować się tym, że stawki muszą być wyliczone zgodnie z poniesionymi kosztami, które są wskazane i określone w art. 6r. To jest początek, czyli najpierw w ten sposób rada musi to określić, jednocześnie nie może przekroczyć maksymalnej stawki. Zatem zabezpieczenie, by było to dobrze liczone jest w innym artykule. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Ze względu na to, że jest to wyrok Trybunału Konstytucyjnego jest pozytywna opinia strony rządowej. Trybunał zwrócił się do ustawodawcy, ogłaszając wyrok, by w najbliższym możliwym czasie uzupełnić ustawę o elementy stawek maksymalnych i o element zwolnień podmiotowych. To w pełni konsumuje wyrok TK. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Nie mamy uwag. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, Związek Miast Polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Szanowni państwo, związek wyraża więcej niż zdziwienie z powodu przedłożenia dziś przedmiotowej poprawki. Od ponad 10 miesięcy jesteśmy bombardowani informacjami o dwutorowości postępowania, w przypadku nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Projekt, który trafił w marcu do Sejmu miał być zmianą o charakterze technicznym, wprowadzającym najpilniejsze zmiany, na jakie oczekują organy jednostek samorządu terytorialnego i przede wszystkich mieszkańcy 2,5 tys. gmin w Polsce. Tymczasem, po raz kolejny do tego projektu – podobnie jak przed chwilą zmiana o przetargach – zgłaszana jest zmiana o charakterze systemowym, do której strona samorządowa nie miała w żaden sposób możliwości odniesienia się przed dzisiejszym posiedzeniem Komisji. Jesteśmy zaskakiwani zmianą, która wspólnie miała być procedowana z przedstawicielami środowisk samorządowych i innych środowisk funkcjonujących na rynku gospodarki odpadami komunalnymi. Miała stanowić wspólne rozwiązanie w tym zakresie. Tymczasem, okazuje się, że strona samorządowa jest zakładnikiem przedłożonych propozycji. Jeżeli chcemy przyjąć zmiany w sposób szybki zmiany techniczne, które są potrzebne musimy akceptować przedłożone propozycje. W obecnej chwili, nie sposób odnieść się do wartości przedstawionych w przedłożonym projekcie, bo nie ma do niego załączonej analizy, którą przygotowali pracownicy SGH – o tym fakcie wielokrotnie informował pan minister Ostapiuk.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Dlatego Związek Miast Polskich w jednoznaczny sposób postuluje, by zmiany o charakterze systemowym wyłączyć do odrębnego projektu, nad którym będziemy mogli spokojnie procedować. Teraz zajmijmy się zmianami, które są najpilniejsze. Chcę przypomnieć, że w styczniu 2013 r. również pod presją czasu, przygotowano nowelizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, skończyło się na tym, że wprowadzone wówczas dwa przepisy zostały zakwestionowane przez TK, a trzeci przepis dotyczący egzekucji administracyjnej teraz państwo na naszą prośbę będziecie uchylali. Powoli i rozważnie przy tak ważnych zmianach. Nie wprowadzajmy ich w takim trybie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Proszę panią dyrektor. Nasuwa mi się pytanie – bo widzę, że wyrok trybunału był dość dawno temu – dlaczego dziś znajduje się to w formie poprawki? Nie mam pretensji do pana posła wnioskodawcy, bo rozumiem, że było to działanie rozsądku. Jednak czy nie można było zrobić tego wcześniej i skonsultować to ze stroną samorządową? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Przede wszystkim, rzeczywiście w projekcie rządowym był zamiar ustalenia tak istotnych kwestii. Jednak podczas prac parlamentu, legislatorzy podnieśli kwestie sentencji wyroku TK, z którego wynikało, że te zmiany powinny nastąpić – mówiąc kolokwialnie – w najbliższej możliwej nowelizacji. Ta nowelizacja jest pierwszą nowelizacją.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#DyrektordepartamentuMŚMałgorzataSzymborska">Po drugie, zdecydowano, że projekt rządowy ustawy poczeka na wyniki prac parlamentu. Trybunał w związku z pracami podmiotowymi, dał termin 18 miesięcy, zatem czas się zdecydowanie skrócił. Istnieje obawa, że nie zdążymy wprowadzić tej zmiany. Poza tym uznano stanowisko legislatorów, że w związku z opłatą nie jest to 18 miesięcy, ale najbliższa możliwość przy nowelizacji przepisów. Zatem zmiany należało wprowadzić jak najszybciej, ponieważ zapis był niekonstytucyjny. Również nie kwestionowano zapisów ustawy, ale nakazano ją uzupełnić o dwa elementy. Zapis był niekonstytucyjny, ponieważ w prawie miejscowym określa się stawki, mimo że w ustawie jest katalog opłat bez pułapu, którego nie należy przekraczać. Wszystkie przepisy – w tym dot. ochrony środowiska – zawierają maksymalne stawki i nie można ich przekroczyć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Dziękuję. Proponuję tego typu… Bardzo proszę Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Panie przewodniczący, nie odniosę się do treści poprawki, ale z dyskusji wynika, że została ona przedstawiona bez stosownej konsultacji. Zatem jesteśmy zobligowani, by wskazać na treść art. 36 ust. 6 Regulaminu Sejmu, który stanowi, że: „Rozpatrywanie ustaw, których przyjęcie może powodować zmiany w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego, obejmuje zasięganie opinii organizacji samorządowych, tworzących stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego”. Wydaje się, że poprawka, która nie była ujęta w pierwotnym przedłożeniu, bezwzględnie może powodować zmianę w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego. Ustęp 6, na który się powołałem odnosi się do rozpatrywania projektu przez cały czas trwania procesu legislacyjnego i wydaje się, że przed przyjęciem tego przepisu należy zasięgnąć opinii, o której mowa w tym przepisie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełTadeuszArkit">Dziękuję bardzo. Wycofuję tę poprawkę. Żałuję, bo mieli państwo wcześniej tę poprawkę rządu, a taka uwaga do mnie nie dotarła wcześniej. Oczywiście rozumiem, że jest późno i została wprowadzona pod presją czasu, ale powinna być wprowadzona przy tej nowelizacji. Rozumiem, że uwagi samorządu mogą być bardziej natury braku konsultacji, niż uwagi merytoryczne – ale zobaczymy. W takim przypadku, wycofuję poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Poprawka została wycofana. Czy przy takim stanie rzeczy, są uwagi do zmiany nr 16? Nie słyszę. Przyjęliśmy. Zmiana nr 17. Jest uwaga do zmiany nr 16? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Uwagi do zmiany nr 16 przedłożonej w sprawozdaniu mają dwojaki charakter. W pierwszej kolejności, rzeczywiście pojawiają się zwolnienia podmiotowe, o których strona samorządowa wielokrotnie mówiła. Pragnę zwrócić uwagę, że stanowisko Związku Miast Polskich było szersze. Znowu wystąpiło znaczące ograniczenie swobody przy wprowadzaniu tego typu zwolnień, które ograniczają np. prowadzenie polityk prorodzinnej przez jednostki samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Po drugie, mam pytanie do wnioskodawców w tym zakresie. Otóż, z czego finansowane mają być ubytki finansowe w systemie gospodarki odpadami komunalnymi spowodowane tego typu zwolnieniami? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę. Witam serdecznie pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Panie przewodniczący, przepraszam za spóźnienie, ale byłem na Sali posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Odpowiadając na pytanie, jest to możliwość a nie obowiązek. Zatem nie ma potrzeby wskazania źródła finansowania ulgi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy pan poseł sprawozdawca chciałby zabrać głos? Czy są inne uwagi? Nie słyszę. Czy są zastrzeżenia do przyjęcia zmiany nr 17? Przepraszam, do zmiany nr 16 w brzmieniu sprawozdania? Poprawka został wycofana. Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 17. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 18. Bardzo proszę najpierw Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Mamy tylko uwagę redakcyjną. W literze a), w ust. 1b w pkt 3 zamiast „zwolnień przedmiotowych lub dopłat” proponujemy sformułowanie „zwolnienia z opłaty zagospodarowania odpadami komunalnymi” tak jak to jest w zmianie nr 16 w ust. 3. Prosimy o komentarz redaktorski, czy redakcyjna zmiana jest poprawna? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę pana ze Związku Miast Polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Związek Miast Polskich podtrzymuje uwagi zgłoszone na spotkaniu w dniu 11 sierpnia przedstawicieli strony samorządowej komisji wspólnej z przedstawicielami ministerstwa i podkomisji. Wyrażamy wątpliwości w zakresie, czy proponowany w poprawce system zapewni efektywne funkcjonowanie w gminach w sytuacji, w której właściciele w żaden sposób nie będą informowani przez urząd gminy o zmianie wysokości stawki. W proponowanej sytuacji każdy z państwa będzie składał deklarację, dokonując samoobliczenia, ile ma płacić na rzecz gminy. Natomiast później będzie musiał śledzić w dzienniku urzędowym danego województwa lub na stronie BIP urzędu, czy stawka nie uległa zmianie i samodzielnie pamiętać o tym, by uiszczać inną niż zadeklarowaną opłatę. Na tę wątpliwość zwracaliśmy uwagę na etapie prac podkomisji i tę wątpliwość również wyrażamy na dalszym etapie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Są to uchwały prawa miejscowego i będą publikowane tak jak wszystkie inne uchwały, które są publikowane. Wydawało nam się, że akurat to zostało przedyskutowane i wyjaśnione ze stroną samorządową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">W tej chwili rozmawiamy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełMagdalenaKochan">Czy można?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełMagdalenaKochan">Do przedstawiciela Związku Miast Polskich. Czy w tej ustawie jest jakikolwiek zapis o sposobie informowania mieszkańców o stawkach przyjętych i obowiązujących? Nie ma. Dlatego myślę, że każda gmina ma nie tylko obowiązek, ale utarty zwyczaj, korespondencji i informowania swoich mieszkańców o stawkach podatkowych lub parapodatkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Naturalnie ani w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz innych ustawach takich nakazów nie ma. Co więcej ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach upoważnia do prowadzenia akcji informacyjnej. Jednak pojawia się pytanie: na ile te działania okażą się skuteczne w sytuacji, w której państwo w domach będziecie posiadali kserokopię złożonej deklaracji i będzie zlecenie stałego przelewu w tym zakresie, a mimo wszystko te stawki będą ulegały zmianom. Tylko na to zwracamy uwagę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Panie pośle, panie przewodniczący podtrzymuję naszą uwagę. Gmina mając obowiązek informacji dostarczy informację w taki sposób, że dotrze ona do obywateli we właściwym czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy są zastrzeżenia do przyjęcia zmiany nr 17? Proszę? Z poprawką redakcyjną, o której mówiło Biuro Legislacyjne. Poprawka nr 18. Czy są zastrzeżenia? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 19. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 20. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-86.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 21. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-86.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 22. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-86.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 23. Bardzo proszę, Związek Miast Polskich. Jednak może najpierw pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełTadeuszArkit">Dziękuję. Myślę, że jak złożę poprawkę, dyskusja już nie będzie potrzebna. Chcę zaproponować poprawkę, która została skonsultowana ze wszystkimi regionalnymi izbami obrachunkowymi. Poprawka powstała w wyniku interpretacji przepisu, który dotyczy powstałych nadwyżek. Odbyło się posiedzenie wszystkich prezesów izb obrachunkowych i jest to ich propozycja, która jest przez nich skonsultowana. Proponujemy, by w art. 1 pkt 23 w art. 6r dodać ust. 1aa w brzmieniu: „Środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystywane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi”. To powinno usunąć wszelkie wątpliwości związane z tym, co się dzieje z ewentualną nadwyżką po zamknięciu roku budżetowego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Popieramy to rozwiązanie. Również prowadziłem rozmowy z RIO na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Nie słyszę innych uwag. Bardzo proszę, Związek Miast Polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Z wielką satysfakcją przyjmuję uwagę pana posła Arkita. Jednak nasze zastrzeżenia niezmiennie dotyczą zmiany w pkt 23 lit. E), ust. 3b, w którym określona jest minimalna częstotliwość odbierania odpadów komunalnych. Uważamy, że gminy powinny mieć swobodę w zakresie określenia częstotliwości odbioru odpadów komunalnych. Warunki i specyfika lokalna powinna mieć na to wpływ. Wprowadzenie podziału na gminy miejskie i wiejskie, w przypadku obszarów metropolitalnych będzie podziałem sztucznym. Proszę mi wskazać różnicę między gminą-miastem Poznań a gminą Czerownak, Suchy Las, Tarnowo Podgórne. W jednej z tych miejscowości będziemy mieli do czynienia z systemem miejskim, w którym częstotliwość zostanie narzucona w minimalnym zakresie, natomiast w gminach podmiejskich i wiejskich takie zastosowanie nie będzie miało miejsca. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, czy pan minister chce coś dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Przyjmujemy tę opinię, o której rozmawialiśmy na podkomisji. To rozwiązanie jest efektem wielu rozmów i dyskusji. Wypośrodkowuje różne stanowiska i propozycje z Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy są uwagi do przyjęcia zgłoszonej poprawki, którą zgłosił pan poseł Arkit? Nie słyszę. Zgłoszona zmiana nr 23 została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PosełTadeuszArkit">Jeszcze jedna poprawka do zmiany nr 23.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Proszę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PosełTadeuszArkit">Jeszcze jedna poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">A, tak. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PosełTadeuszArkit">Jeszcze jedna poprawka do art. 23. Jest również postulowana m.in. przez samorządy podczas konsultacji. W poprawce wprowadzamy możliwość opróżniania koszy ulicznych. Przeczytam całą poprawkę. Po ust. 2a dodaje się ust. 2b – 2d w brzmieniu: „2b. Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina może pokryć koszty usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. 2c. Środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które nie zostały wykorzystane w poprzednim roku budżetowym, mogą być wykorzystane także na wyposażenie, zgodnie z regulaminem, nieruchomości przeznaczonych do celów publicznych w pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, ich opróżnianie oraz utrzymywanie w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. 2d. W zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina zapewnia właścicielom nieruchomości pozbywanie się wszystkich rodzajów odpadów komunalnych, przy czym rozumie się przez to odbieranie odpadów z terenu nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1 i 2, przyjmowanie odpadów przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz zapewnianie przyjmowania tych odpadów przez gminę w inny sposób”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy są inne uwagi do zgłoszonej zmiany nr 23? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#CzłonekStowarzyszeniaMieszkańcówGrunttoWarszawaJustynaMarciniak">Dzień dobry. Justyna Marciniak Stowarzyszenie Mieszkańców „Grunt to Warszawa”. Chcę zapytać, czy mamy rozumieć, że opłaty za opróżnianie koszy publicznych wejdą do opłat za gospodarowanie odpadami? Nie wiem jak jest w innych miastach, ale – z tego, co wiem – w Warszawie przeznaczone na to były inne pieniądze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, kto pani odpowie? Bardzo proszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Nie, jest to ewentualny cel przeznaczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Możliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">O ile ona wystąpi. Opróżnianie koszy będzie skalkulowane w normalnych stawkach, które będą przedmiotem funkcjonowania przedsiębiorstw komunalnych. Natomiast, jeśli zostanie nadwyżka, to pieniądze będzie można również wykorzystać na inne czynności, które związane są z gospodarką odpadami m.in. opróżnianie koszty – o co bardzo usilnie zabiegała Unia Metropolii Polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę Związek… Nie ma uwag, dobrze. Czy są uwagi do przyjęcia zmiany nr 23? Pan mecenas, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Z naszej strony, tzn. od strony legislacji wydaje się, że należałoby w ust. 2 doprecyzować sformułowanie „zgodnie z regulaminem” poprzez dokładnie wskazanie, o jaki regulamin chodzi w tym przepisie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PosełTadeuszArkit">Zgodnie z regulaminem utrzymania czystości i porządku w gminach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Rozumiem, że stanowisko resortu jest takie, że nie jest to potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne… przepraszam związek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PrzedstawicielZMOMaciejKiełbus">Drodzy państwo chcę tylko odpowiedzieć, że w art. 4 ust. 1 jest wskazanie, co rozumiemy przez regulamin, więc uwaga pana mecenasa – w mojej ocenie – jest bezzasadna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy Biuro Legislacyjne ma inne uwagi? Nie ma?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Nie, dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy są uwagi do przyjęcia zmiany nr 23 wraz z poprawkami zgłoszonymi przez pana posła Arkita? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 24. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 25. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 26. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 27. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.5" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 28. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.6" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 29. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.7" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 30. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.8" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 31. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.9" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 32. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.10" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 33. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.11" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 34. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.12" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 35. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.13" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 36. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.14" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 37. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.15" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 38. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.16" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 39. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.17" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 40. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.18" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 41. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.19" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 42. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.20" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 43. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.21" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 44. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.22" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 45. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.23" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 46. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-116.24" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 47. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Tylko uwaga redakcyjna. Powinno być nie art. 9xd, ale 9zd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Jest zgoda strony rządowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Po tej uwadze, zmianę przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-120.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 48. Nie ma uwag. Przyjęliśmy. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie art. 1.</u>
          <u xml:id="u-120.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">W art. 2 są dwie zmiany. Czy do zmiany nr 1 w art. 2 są uwagi? Nie widzę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-120.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy do zmiany 2 są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-120.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Art. 3, w którym są trzy zmiany. Bardzo proszę, pan poseł sprawozdawca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PosełTadeuszArkit">Dziękuję panie przewodniczący. Jest poprawka, która ma zapewnić spójność z ustawą o odpadach. Jest to zmiana wprowadzona w art. 9e ust. 1 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Proponujemy by ona brzmiała: „w art. 23 wprowadza się następujące zmiany: a) w ust. 2 pkt 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 5 i 6 w brzmieniu: pkt 5 z mieszanych odpadów komunalnych; pkt 6 z odpadów zielonych, b) uchyla się ust. 3”. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Nie mamy uwag. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy po poprawce złożonej przez pana posła, są uwagi do przyjęcia zmiany nr 1? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-124.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 2. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-124.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana nr 3. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-124.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy do art. 4 są uwagi? Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-124.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Art. 5. Czy są uwagi? Bardzo proszę pana posła sprawozdawcę. Bardzo przepraszam, proszę panią mecenas. Myślałem, że zgłasza się pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#LegislatorDorotaRutkowskaSkwara">Tylko uwaga redakcyjna. Chyba należy doprecyzować: „prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy jest zgoda strony rządowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#LegislatorDorotaRutkowskaSkwara">Ale prowadzący czy podmiot? Wcześniej pojawia się podmiot w art. 9na, tj. „podmiot prowadzący punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy są uwagi do przyjęcia art. 5 wraz z dopracowaniem? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-129.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Art. 6. Czy są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-129.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Art. 7. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-129.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Art. 8. Bardzo proszę, Związek Miast Polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Chcę wyrazić wątpliwość do projektodawców w tym zakresie w związku ze zmianą konstrukcji systemu opłat zagospodarowania odpadami komunalnymi. W sprawozdaniu przyjmuje się, że podstawą stawką będzie stawka za odpady selektywnie zebrane, a wyższa stawka będzie dotyczyła odpadów zmieszanych. W większości uchwał, właściwie we wszystkich dotychczasowych uchwałach, konstrukcja jest dokładnie odwrotna.</u>
          <u xml:id="u-130.1" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Czy dobrze rozumiem, że przez najbliższe 18 miesięcy, stawka podstawowa będzie nadal utrzymany w gminach za odpady zmieszane, a niższa za odpady selektywnie zebranie? Innymi słowy, czy przez 18 miesięcy będziemy mogli mieć różną sytuację w różnych gminach? W jednych będzie przyjęte, że opłata podstawowa jest za odpady selektywnie zebrane, a w innych podstawowa za odpady zmieszane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Tak, w okresie przejściowym będziemy mieli różne sytuacje. Sprawozdania będą mogły być wg nowej regulacji i wg poprzedniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Jeszcze jedna kwestia. Drodzy państwo, w związku z tym, że Wysokie Komisje przyjęły propozycje dotyczące rozdzielania przetargów, postuluję o przepis przejściowy, który dotyczyłby już wszczętych postępowań o udzielenie zamówienia na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych oraz o rozdzielenie okresu vacatio legis w art. 10. Zmiany najpilniejsze rzeczywiście powinny być w ciągu 14 dni od momentu wejścia, ale zmiany o charakterze systemowym powinny wejść w życie zdecydowanie w późniejszym okresie, by gminy, przedsiębiorcy i mieszkańcy mogli się do nich właściwie przygotować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Proszę, pana posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#PosełTadeuszArkit">Tak, zanotowałem tę uwagę już wcześniej. Oczywiście jest ona słuszna i przygotujemy taką zmianę, tzn. poprawkę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Dziś jesteśmy przy przejmowaniu sprawozdania, więc nie mamy takiej możliwości.</u>
          <u xml:id="u-137.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Zmiana 8, tzn. art. 8 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-137.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Art. 9. Czy są uwagi? Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Jeszcze jedna uwaga.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Do art. 8 tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#LegislatorRadosławRadosławski">Tak, do art. 8. Na kanwie toczącej się dyskusji, chcemy zwrócić uwagę, że akty prawa miejscowego są zachowane w takim zakresie, by były zgodne z nowymi przepisami. Zgodnie z § 33 zasad techniki prawodawczej, można zachować akt wykonawczy wydany na podstawie uchylanego lub zmienianego przepisu upoważniającego, o ile nie jest niezgodny z nową lub nowelizowaną ustawą. Dlatego akty prawa miejscowego zachowują moc, ale w takim zakresie, w jakim są zgodnie z nowymi przepisami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Jest to wyjaśnienie. Czy do artykułu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#PrzedstawicielZMPMaciejKiełbus">Przepraszam, ale w mojej ocenie, ta wypowiedz Biura Legislacyjnego wpływa na wcześniejszą wypowiedz pana ministra Ostapiuka. Dlatego jeszcze raz proszę o potwierdzenie, czy rzeczywiście w sytuacji, w której obecne uchwały w sprawie wysokości stawek zawierają zapis, że stawka podstawowa jest za odpady zmieszane, a niższa za odpady selektywnie zebrane – będzie to sprzeczne z nowo obowiązującą ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Czy te przepisy pozostaną, czy gminy na gwałt będą musiały nowelizować w okresie kampanii samorządowej wszystkie uchwały w sprawie wysokości stawek? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Traktujemy to, jako okres przejściowy, czyli 18 miesięcy na wydanie nowych zasad, tj. nowych regulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Będzie potrzebna jakaś interpretacja, ale to w perspektywie, bo sam mam wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-145.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy do art. 9 są uwagi? Nie słyszę. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-145.2" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Art. 10. Nie słyszę uwag. Przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-145.3" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Czy są uwagi do całości ustawy, czy głosować?</u>
          <u xml:id="u-145.4" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo proszę, kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem całości przedstawionego sprawozdania? Proszę podnieść rękę. Kto jest przeciwnego zdania? Bardzo proszę o podniesienie ręki. Kto wstrzymał się od głosu? Bardzo proszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#SekretarzKomisjiBartoszBąk">Za 17 posłów, nikt nie był przeciw, od głosu wstrzymało się 7 posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Bardzo dziękuję. Sprawozdanie, większością głosów zostało przyjęte. Proponuję, by w dalszym ciągu posłem sprawozdawcą był pan poseł Tadeusz Arkit. Czy jest zgoda pana posła? Bardzo dziękuję panu posłowi. Nie słyszę innych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-147.1" who="#PrzewodniczącyposełStanisławŻelichowski">Termin opinii dla MSZ do 1 października. Dziękuję. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#PodsekretarzstanuwMŚJanuszOstapiuk">Dziękuję panie pośle.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>