text_structure.xml 12.2 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Przystępujemy do realizacji pkt 1 – rozpatrzenia odpowiedzi Ministra Gospodarki na dezyderat nr 22 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie stosowania biopaliw i biokomponentów w transporcie. Proszę przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki, pana ministra Pietrewicza o zaprezentowanie odpowiedzi na dezyderat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Dezyderat Komisji skierowany do Prezesa Rady Ministrów 24 kwietnia br. został przekazany do Ministerstwa Gospodarki. Przedstawię zatem stanowisko Ministra Gospodarki w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Dezyderat zawierał kilka elementów, pytań i wątpliwości skierowanych pod adresem Ministra Gospodarki. Dotyczyły one definiowania w programach rządowych przygotowanych przez Ministra Gospodarki celów, mierników, harmonogramu działań czy też dokonania oceny realizacji działań zapisanych w programach rządowych dotyczących paliw ciekłych wykorzystywanych w transporcie. W dezyderacie znalazł się też postulat zintensyfikowania prac nad transpozycja do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Ustosunkowując się do tych generalnych uwag, zastrzeżeń, postulatów, chciałbym zwrócić uwagę, że jeśli chodzi o definiowanie w programach rządowych przygotowywanych przez Ministra Gospodarki, dotyczących paliw ciekłych w transporcie, szczegółowych celów, mierników ich realizacji oraz uwzględniania środków na realizację założonych celów, wieloletni program promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008–2014 nie jest dokumentem wyłącznie ministra gospodarki. Za jego przygotowanie odpowiadają wszystkie wskazane w programie organy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Program został przyjęty w 2007 r. na podstawie wówczas obowiązujących przepisów i uregulowań. Ustawa o finansach publicznych nie wprowadzała wymogów związanych z obowiązkiem określania mierników realizacji działań przewidzianych w programach wieloletnich. W związku z tym dokument tworzony na podstawie wówczas istniejących przepisów prawnych nie musiał spełniać wymogu opracowania harmonogramu działań. Ponadto chciałbym zauważyć, że nie jest to typowy program wieloletni w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Dla jego realizacji nie były określane w ustawach budżetowych limity rocznych wydatków. Nie był on również umieszczany w wykazach programów wieloletnich stanowiących załączniki do kolejnych ustaw budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">W związku z tym można powiedzieć, że ten program wieloletni miał charakter dokumentu kierunkowego, wyznaczającego oczekiwane i pożądane działania. Nie miał on charakteru zobowiązującego do realizacji ściśle wyznaczonych celów. W przypadku podjęcia prac nad nowym programem wsparcia rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych minister gospodarki dołoży wszelkich starań, aby wnioski NIK w zakresie opracowywania mierników oraz kryteriów pozwalających na ocenę realizacji programu zostały wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Zgodnie z postulatem Komisji należy dokonać oceny realizacji działań zapisanych w programach rządowych dotyczących biopaliw ciekłych. Ocena powinna być dokonywana przez Ministra Gospodarki oraz organy wskazane w programach jako odpowiedzialne za realizację. Kształt programu oraz obowiązki dla organu koordynującego jego wykonanie są ściśle uzależnione od funkcjonujących w okresie jego przygotowania przepisów, a także od wyników konsultacji międzyresortowych przeprowadzonych na etapie opracowywania programu. Wynika to z procedury przygotowywania tego typu programów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">W odniesieniu do postulatu Komisji dotyczącego transpozycji do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28 WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, chciałbym podkreślić, że stanowisko Ministra Gospodarki było wielokrotnie prezentowane w zastrzeżeniach do wystąpienia pokontrolnego, jak również w stanowisku wobec informacji o wynikach kontroli NIK, które stanowi załącznik do opublikowanej przez NIK informacji. W stanowisku tym podkreślaliśmy, że prace nad implementacją przepisów dyrektywy w zakresie biokomponentów i biopaliw ciekłych w pierwszej fazie opierały się na przygotowaniach projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, na podstawie których Rządowe Centrum Legislacji miało przygotować projekt ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Początkowo intencją Ministra Gospodarki było dokonanie kompleksowej nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. W projekcie zawarto propozycje przepisów związanych zarówno z implementacją przepisów Unii Europejskiej, jak i uwzględniono oczekiwania, postulaty uczestników rynku związane ze zmianami w systemie funkcjonowania rynku biokomponentów stosowanych na potrzeby wytwarzania paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, a także postulaty organów administracji publicznej. Nałożenie tych różnych oczekiwań wobec projektu ustawy spowodowało, że jej przeprowadzenie okazało się praktycznie niewykonalne.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Ostatecznie przyjęto inną ścieżkę procedowania. Odstąpiono od procedowania założeń do projektu nowelizacji ustawy, a rozpoczęto prace od razu nad projektem ustawy. Po pierwsze, ograniczono zakres zmian, przede wszystkim pod kątem implementacji prawa unijnego. Po drugie, rozpoczęto od razu prace nad projektem ustawy, a nie nad założeniami do projektu ustawy. To pozwoliło istotnie przyspieszyć prace nad ustawą o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. W dniu 21 listopada 2013 r. projekt ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów. Rządowy etap procedowania projektu został zakończony. W styczniu projekt został przesłany do Sejmu, natomiast w marcu 2014 r. ustawa uchwalona.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Drugą częścią ustawy jest zmiana ustawy o systemie monitorowania, kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw, która obecnie jest już na etapie prac sejmowych. Wydaje się, że w nieodległej perspektywie będzie przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">O ile na początku prac nad ustawą było szereg perturbacji i opóźnień, to jednak w 2013 r. i obecnym prace nabrały tempa, co do którego trudno formułować zastrzeżenia.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Odnosząc się do kwestii uzupełnienia przepisu art. 33 ust. 1 ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, na którą wskazano w dezyderacie, chciałbym poinformować, że Minister Gospodarki dostrzega problem związany z tym przepisem i zamierza podjąć działania legislacyjne w tym zakresie. Zmiany zostały zaproponowane w ramach prac prowadzonych obecnie w parlamencie nad nowelizacją ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Te dwie ustawy są ze sobą ściśle powiązane.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiJerzyPietrewicz">Chciałbym także zwrócić uwagę na to, jak wygląda rynek biopaliw i biokomponentów. Niezależnie od zastrzeżeń, które formułujemy, należy stwierdzić, że ten rynek dynamicznie się rozwija. Każdego roku ilość wytwarzanego w kraju bioetanolu i estru systematycznie rośnie. W rezultacie pewnych zmian regulacyjnych związanych z systemem zachęt skłaniających wytwórców paliw do korzystania z biokomponentów wytwarzanych na rynku krajowym udział produkcji krajowej, jeśli chodzi o bioetanol wykorzystywany w biopaliwach, wzrósł z 47% w 2008 r. do 77% w 2013 r. W przypadku krajowego estru nastąpił wzrost z 35% do 87%. Mogę z satysfakcją podkreślić, że polski rynek biopaliw bazuje głównie na krajowych biokomponentach. To generuje w Polsce miejsca pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Proponuję, aby Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 22. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła odpowiedź. Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź. Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Przystępujemy do realizacji pkt 2 porządku dziennego, który obejmuje rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej przez Narodowy Fundusz Zdrowia oraz dostępności świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos bądź przedstawić uwagi do projektu dezyderatu? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła dezyderat. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Przystępujemy do realizacji pkt 3 porządku dziennego, obejmującego rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie zwalczania oszustw w podatku od towarów i usług. Czy ktoś chciałby zgłosić uwagi do projektu dezyderatu? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła dezyderat. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Przystępujemy do realizacji pkt 4 porządku obrad – rozpatrzenia projektu dezyderatu w sprawie ochrony praw klientów podmiotów rynku finansowego. Czy ktoś chciałby zgłosić uwagi do projektu dezyderatu? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła dezyderat. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła dezyderat.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Bardzo dziękuję państwu posłom, że nie zgłaszają uwag. To znaczy, że prezydium dobrze przygotowuje dezyderaty.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Przystępujemy do realizacji pkt 5 porządku dziennego, obejmującego sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji, w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejKania">Dziękuję bardzo za uczestnictwo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>