text_structure.xml
31.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Witam serdecznie posłów. Witam bardzo serdecznie zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy rozpatrzenie informacji ministra gospodarki o systemie świadczenia przedsiębiorcom usług proinnowacyjnych przez instytucje otoczenia biznesu w perspektywie finansowej 2014–2020.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Powyższy porządek i materiał członkowie Komisji otrzymali. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Przystępujemy do realizacji porządku posiedzenia. Bardzo proszę o zabranie głosu panią minister Grażynę Henclewską. Pani minister, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Bardzo dziękuję panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, na wstępie chcę podkreślić, że wśród ośrodków innowacji i przedsiębiorczości, tak zwanych instytucji otoczenia biznesu, istnieje duża różnorodność. Funkcjonują parki technologiczne, inkubatory technologiczne, akademickie inkubatory przedsiębiorczości, centra transferu technologii, czy centra innowacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">W ostatnich kilkunastu latach nastąpił dynamiczny wzrost liczby ośrodków innowacji i przedsiębiorczości. Chcę też podkreślić, że znaczenie tego typu instytucji w lokalnym i krajowym życiu gospodarczym wzrasta. Obserwujemy pozytywną tendencję do stałego poszerzania przez te ośrodki oferty skierowanej do przedsiębiorców. Instytucje oferują małym i średnim przedsiębiorcom zaawansowane usługi o charakterze doradczym, akceleracyjnym, finansowym, coachingowym. Umożliwiają korzystanie z infrastruktury badawczo-rozwojowej. Pomagają zarządzać procesem innowacyjnym w przedsiębiorstwie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Chcę również podkreślić, że Program Rozwoju Przedsiębiorstw, przyjęty przez rząd, będący programem wykonawczym do Strategii Innowacyjności i Efektywności Gospodarki, przewiduje stworzenie efektywnej sieci instytucji otoczenia innowacyjnych przedsiębiorstw, w których świadczone będą przede wszystkim wysoko-wyspecjalizowane, dopasowane do potrzeb przedsiębiorstw usługi, głównie w obszarze tworzenia całego cyklu badań, rozwoju i innowacji, zarządzania innowacjami, a także w obszarze transferu technologii.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Doceniamy osiągnięty przez instytucje dorobek i budując na jego potencjale w Programie Rozwoju Przedsiębiorstw na nową perspektywę finansową zaproponowaliśmy odejście od ogólnego wsparcia dla instytucji otoczenia biznesu i zaproponowaliśmy pełną profesjonalizacje świadczonych usług. Dlatego też niezbędne jest ukierunkowanie działalności tych instytucji na taką aktywność, którą wskazujemy w Krajowej Inteligentnej Specjalizacji czy Regionalnych Strategiach Inteligentnych Specjalizacji. Chodzi też o ukierunkowanie na projekty, które będą podejmowane i realizowane zgodnie ze specyfiką potrzeb danego regionu. Tak naprawdę, instytucje otoczenia biznesu mogłyby i powinny stanowić swoisty katalizator rozwoju inteligentnych specjalności w regionie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">W celu poprawy funkcjonowania instytucji otoczenia biznesu konieczne jest przyłożenie większej wagi do współpracy lokalnych uniwersytetów z biznesem. Biorąc pod uwagę to, że w całym procesie rozwoju innowacji i unowocześnianiu gospodarki, proces komercjalizacji jest ogniwem newralgicznym, to instytucje otoczenia biznesu w szczególny sposób powinny kłaść nacisk na wsparcie działań wdrożeniowych, które są uznawane za strategiczne dla regionu, czy dla kraju. Dużą wagę należy przywiązywać do sposobu zarządzania, jak również do podejścia rynkowego instytucji otoczenia biznesu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Chcę również zwrócić uwagę, że przedsiębiorstwa w Polsce coraz częściej – stwierdzam to z zadowoleniem – realizują strategie konkurencji, która nie opiera się wyłączenie na niskich kosztach. Przywiązują większą wagę do całego procesu innowacji, do innowacji produktowych i procesowych. Jednakże nadal w niewystarczającym stopniu dochodzi do współpracy między biznesem a sektorem nauki. Firmy wciąż w niewystarczającym stopniu uczestniczą w porozumieniach i konsorcjach. Proces komercjalizacji wiedzy jest utrudniony. Tutaj widzimy zadanie i rolę ośrodków innowacji, dotyczącą ułatwiania współpracy i przełamywania barier kooperacji między światem nauki i biznesu. To jest zadanie dla parków technologicznych, dla parków naukowych, dla inkubatorów technologicznych, dla centrów transferu technologii, dla centrów innowacji czy akademickich inkubatorów przedsiębiorczości.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">W poprzedniej perspektywie finansowej te instytucje korzystały z różnych źródeł finansowania, zarówno na poziomie krajowym, jak i na poziomie regionalnym. W tej perspektywie finansowej jest potrzeba podjęcia takich działań, żeby te instytucje podnosiły jakość funkcjonowania i kompetencji w zakresie świadczonych usług na rzecz przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Dlatego uznaliśmy, że niezbędne jest podjęcie działań na rzecz akredytacji ośrodków innowacji, które świadczą proinnowacyjne usługi. Działania systemowe, które zostały podjęte w tym zakresie, wpłyną na poprawę innowacyjnego otoczenia przedsiębiorstw w Polsce, generalnie wpłynie to na obszar innowacji. Wsparcie w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój, jeśli chodzi o instytucje otoczenia biznesu i usługi proinnowacyjne, udzielane będzie tym przedsiębiorstwom, które będą wdrażać innowacje i będą korzystały z proinnowacyjnych usług świadczonych przez ośrodki innowacji. Współfinansowanie usług proinnowacyjnych będzie realizowane w ramach współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z akredytowanym ośrodkiem innowacji. Ten model wspierania przedsiębiorstw – jak powiedziałam, wspierane będzie przedsiębiorstwo – spowoduje, że działalność ośrodków innowacji w większym stopniu podlegać będzie mechanizmom konkurencyjnym i docelowo doprowadzi do zwiększenia poziomu samofinansowania się podmiotów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Ministerstwo Gospodarki współpracuje z niezależnymi ekspertami w zakresie opracowania spójnego, kompletnego systemu akredytacji ośrodków, które świadczą usługi proinnowacyjne. Celem prac jest ustalenie, jakie parametry i kryteria akredytacji będą zastosowane wobec poszczególnych grup ośrodków innowacji, świadczących usługi proinnowacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Zostanie wypracowany system monitorowania akredytowanych ośrodków, a także cały proces konsultacji. Będą spotkania tzw. grup fokusowych, które będą koncentrowały się na poszczególnych kategoriach ośrodków innowacji. Jak powiedziałam, czasami trudno jest porównywać różne instytucje, dlatego też zostaną utworzone grupy, które będą koncentrował się wokół poszczególnych kategorii ośrodków innowacji, aby wypracować ostateczny, partycypacyjny kształt systemu akredytacji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Będzie on systemem otwartym. Akredytacja będzie się odbywać w czasie trwania całej perspektywy finansowej. Nabór będzie ciągły. Tak jak powiedziałam, cykliczne monitorowanie, ale też cykliczne działania promocyjno-informacyjne skierowane będą do instytucji otoczenia biznesu. Zarówno tych, które już mają odpowiedni potencjał i planują przystąpić do akredytacji, jak również do tych, które w przyszłości mogą się ubiegać o uzyskanie akredytacji.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Chcę również powiedzieć, że w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój zaprojektowany został instrument pod nazwą „Proinnowacyjne usługi IOB dla MŚP”. W ramach instrumentu współfinansowane będą usługi proinnowacyjne wspierające małe i średnie przedsiębiorstwa w procesie wdrożenia innowacji produktowych lub procesowych o charakterze technologicznych. Będą one dotyczyć również przedsięwzięć realizowanych w obszarach krajowych inteligentnych specjalizacji. Do świadczenia usług finansowanych w ramach instrumentu będą uprawnione podmioty akredytowane. Przedsiębiorca, który będzie zainteresowany konkretną usługą, będzie mógł złożyć w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie. Będzie mógł wybrać do realizacji usługi świadczone przez instytucje.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Warto podkreślić, że będzie też mógł wybrać do realizacji usługi podmiot lub instytucję, które nie są jeszcze akredytowana przez MG, ale przed dniem podpisania umowy o dofinansowanie pomiędzy PARP i tym przedsiębiorcom, taki podmiot powinien już spełniać kryteria i zostać akredytowanym.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Instrument planowany jest do realizacji w trybie naboru ciągłego. Z działania mogą skorzystać mikro, mali i średni przedsiębiorcy. Instytucją, która będzie odpowiedzialna za nabór wniosków, będzie PARP.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieGospodarkiGrażynaHenclewska">Bardzo dziękuję panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Pani minister, bardzo serdecznie dziękuję za informację. Otwieram dyskusję, kto z państwa posłów chce zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Czy ktoś z zaproszonych gości? Proszę bardzo, pan Radosław Nielek. Oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Pani minister, mam jedno pytanie. Mówiła pani o mechanizmie akredytacji instytucji wspierających przedsiębiorców. Mówiła pani także o tym, że prace nad warunkami, jakie muszą spełnić poszczególne instytucje w celu uzyskania akredytacji, teraz się toczą. To oznacza, że jesteśmy co najmniej rok, a raczej nawet półtora roku od momentu, w którym te instytucje otrzymają akredytację.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Nadmieniam, że w tej chwili nie ma jeszcze kryteriów. Prace nad kryteriami się toczą. Muszą się one zakończyć. Musi być jakaś chwila, aby te organizacje mogły wystąpić o akredytację, a chociaż przygotować się do spełnienia kryteriów. Tam mogą być jakieś formularze. Ten proces musi zostać oceniony i musi być jakiś wynik. To nie potrwa krócej niż 12 miesięcy. Tak mi się wydaje, chociaż oczywiście mogę się mylić.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Przypominam sobie procedurę akredytacji klastrów, to nie była procedura, która trwała kilka tygodni. To są procedury, które są o wiele dłuższe. Chyba że jestem w błędzie, ale jeżeli nie jestem w błędzie, to mam następujące pytanie – co będzie się działo w tym okresie, to znaczy, miedzy dniem dzisiejszym a dniem, w którym instytucje uzyskają akredytację? Czy instytucje będą mogły brać udział i wspierać w tym okresie? Czy ich wsparcie będzie współfinansowane? Jak to będzie wyglądało? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo. Pani minister, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Chcę powiedzieć rzecz następującą. W systemie akredytacji, nad którym teraz pracujemy, tak naprawdę najwięcej czasu zajmuje ustalenie kryteriów. Jak powiedzieliśmy, to są instytucje różnego typu i różnej wielkości. Nie chcielibyśmy, żeby przez kryteria rankingu wypadły z niego instytucje, które już posiadają dorobek. Nie chcemy, aby te instytucje nie mogły skorzystać z programu z tego powodu, że kryteria nie zostaną właściwie dobrane i określone.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Jeśli chodzi o czas, to chcę powiedzieć, że kryteria zostaną ustalone do końca września. Następujący potem proces naboru wniosków to jest już bardzo szybka procedura. W momencie ogłoszenia konkursu i rozpoczęcia naboru wniosku będziemy gotowi z listą akredytowanych instytucji otoczenia biznesu. Jeszcze w tej chwili nie został ten instrument uruchomiony.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Pani minister, do kiedy będą państwo gotowi z listą akredytowanych instytucji?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Przed rozpoczęciem naboru wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StałydoradcaKomisjidrRadosławNielek">Dobrze, ale pytam się o datę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Nabór wniosków jest planowany na koniec roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#NaczelnikWydziałuPolitykiInnowacyjnościwDepartamentuInnowacjiiPrzemysłuMGBeataLubos">Nie jesteśmy w stanie podać panu konkretnej daty, bo to zależy od tego, jak szybko będziemy w stanie zbudować zgodę w sprawie kryteriów, które położymy na stole. Wiemy tylko, kiedy najpóźniej się to musi stać. Tak naprawdę możemy tylko „wyrobić się” wcześniej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#NaczelnikWydziałuPolitykiInnowacyjnościwDepartamentuInnowacjiiPrzemysłuMGBeataLubos">Kryteria, o których mówiła pani minister, postaramy się poddać publicznej debacie w wariancie standardowych konsultacji społecznych. Jeśli pana ten grafik interesuje, to w drugiej połowie września będziemy organizowali tzw. spotkania grup fokusowych. W obszarze pięciu kategorii ośrodków innowacji będziemy starali się zbudować konsensus i pokazać, jak to „ucho igielne” wygląda. Kto przechodzi, a kto nie.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#NaczelnikWydziałuPolitykiInnowacyjnościwDepartamentuInnowacjiiPrzemysłuMGBeataLubos">Zgadzam się, że są to działania dość szybkie i pod presją czasu. Sytuacja wygląda mniej więcej tak, że w okolicy października będziemy w stanie ogłosić kryteria. Tym samym będziemy mogli zachęcać instytucje otoczenia biznesu i ośrodki innowacji do tego, aby składały wnioski.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#NaczelnikWydziałuPolitykiInnowacyjnościwDepartamentuInnowacjiiPrzemysłuMGBeataLubos">Wiem, że to wygląda na bardzo szybką akcje, ale tak zupełnie szczerze powiem, że zależy nam na systemie, który jest bardzo prosty. Możliwie jak najmniej uznaniowym, który nie będzie wymagał od instytucji wielkich przygotowań. Z jednej strony chcielibyśmy zbadać stan dotychczasowy. To, co ośrodek innowacji już posiada. Udokumentowanie tego nie jest wielką filozofią w naszej opinii. Chcielibyśmy też, aby był to prosty system. Z drugiej strony dążymy do sytuacji, w której instytucja mogłaby w kilku punktach przekonać nas do tego, że świadczy usługi na odpowiednim poziomie.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#NaczelnikWydziałuPolitykiInnowacyjnościwDepartamentuInnowacjiiPrzemysłuMGBeataLubos">Nie porównywałabym tego systemu z systemem wyboru klastrów kluczowych, który, jak państwo wiecie, jest systemem wybierającym ośrodki o największym potencjale rozwojowym danego kraju. Skala tego zjawiska i jego oddziaływania jest inna, stąd też droga w przypadku klastrów kluczowych jest dłuższa i o wiele bardziej skomplikowana. W tym przypadku zależy nam na tym, aby ministerstwo mogło poświadczać, że umieszczony na liście ośródek innowacji świadczy rzetelne i profesjonalne usługi.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#NaczelnikWydziałuPolitykiInnowacyjnościwDepartamentuInnowacjiiPrzemysłuMGBeataLubos">Staramy się o to nie tylko w samym procesie akredytacji, ale mamy także kontakty z ośrodkami i posiadamy wiedzę, jak one działają. System akredytacji postaramy się wprowadzić jak najszybciej. W praktyce musimy zdążyć przed uruchomieniem działania w PARP. W tym obszarze będzie pełna synergia. Mam nadzieję, że pod koniec października pierwsze ośrodki będziemy mieli na liście. Szybko i bezboleśnie. Mam taką nadzieję, ale zobaczymy, jak będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję pani naczelnik. Przewodniczący Witold Czarnecki zgłosił się do zabrania głosu. Proszę panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Mam następujące pytanie. Pomimo wielkiej różnorodności ośrodków otoczenia biznesu, z raportu wynika gwałtowny spadek ich liczby – konkretnie o 140 podmiotów w ciągu dwóch lat, w ciągu ostatniego roku o 118. To jest gwałtowny spadek – to jest spadek o blisko 15–20%. Może nie aż tyle, ale na pewno w okolicach 15%.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełWitoldCzarnecki">W uzasadnieniu pani minister napisała, że ma to miejsce „ze względu na zmniejszające się możliwości finansowania działalności ośrodków”. Rozumiem, że działalność jest finansowana głownie ze środków budżetu, w tym środków unijnych. Tak myślę, bo skąd się wzięło zmniejszone finansowanie? Otoczenie biznesu ktoś finansuje.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełWitoldCzarnecki">Jeżeli mogłaby pani udzielić mi informacji o skali finansowania instytucji otoczenia biznesu – rocznej, orientacyjnej. Jakie są dla budżetu koszty utrzymania instytucji wspierania innowacyjności? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję panie przewodniczący. Pani minister, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Chcę powiedzieć, że zaobserwowany spadek był związany z wyczerpywaniem się finansowania z funduszy europejskich. Instytucje powstawały w związku z finansowaniem z funduszy europejskich, opierając się na działaniu 7.13. Powstało bardzo wiele tych podmiotów. Rynek je zweryfikował.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">W tej chwili finansowania jest mniej. W związku z tym chcemy wybierać te instytucje, które, pomimo braku finansowania europejskiego, utrzymują się na rynku, świadczą usługi i cały czas pracują. To są parki naukowo-technologiczne, centra transferu technologii itd. One sobie znajdują – że tak powiem – klientów-przedsiębiorców do współpracy i utrzymują się.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Powstało bardzo dużo tych instytucji, ale część z nich już dzisiaj nie ma, bo po prostu sobie nie poradziły. W związku z tym chcielibyśmy uwzględnić te ośrodki, które w tej chwili mają potencjał i będą mogły spełnić kryteria, Chcę również powiedzieć, że akredytacja będzie dotyczyła tylko działania, które zostanie uruchomione w PARP. Mówiłam już o nim. Działanie nazywa się „Proinnowacyjne usługi IOB dla MŚP”. Akredytacja jest potrzebna tylko do tego.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Jak już wspominałam, teraz to przedsiębiorca będzie otrzymywał pieniądze na zakup sługi, a nie instytucja otoczenia biznesu. To przedsiębiorca będzie miał pieniądze na to, żeby wybrać tę instytucję, która daje gwarancje, że usługa proinnowacyjna będzie wysokiej jakości i będzie mógł sfinansować 70% jej wartości. Reasumując, nie instytucja otoczenia biznesu otrzymuje pieniądze, tylko przedsiębiorca. Środki idą od przedsiębiorcy do tej instytucji. Będzie weryfikacja, jak powiedziałam. Będzie trochę konkurencji. Będą to usługi bardziej rynkowe i w takim kierunku w nowej perspektywie finansowej chcemy iść.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Bardzo często na posiedzeniach Komisji było zadawane pytanie, co będzie później, gdy środków europejskich będzie mniej. Firmy będą musiały sobie radzić. W związku z tym podmioty, które będą świadczyć usługi na wysokim poziomie, które zbudują swoją pozycję, po prostu przetrwają i będą funkcjonowały. Rynek zweryfikuje przedsiębiorców. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo pani minister. Przewodniczący Jan Kaźmierczak. Później pan przewodniczący Czarnecki. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Pani minister, szanowni państwo. Mam pytanie, ale nim je zadam mam jeszcze jedną refleksję, nawiązującą do dyskusji sprzed chwili. Wydaje mi się, że mechanizm, który polega na tym, że z pewnego zbioru instytucji co niektórzy odpadają, jak z kolarskiego peletonu, jest dość naturalnym zjawiskiem i nie jest nowe.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJanKaźmierczak">Pamiętam z czasów dość zamierzchłych, kiedy w Polsce nie było normalnie rozumianych funduszy europejskich. Były za to fundusze pomocowe. Funkcjonował program STRUDER, wspierający pewne działania na poziomie lokalnym, ale finansowany z Unii. Wtedy też pewną modą – może to jest za daleko idące skojarzenie, ale można tak powiedzieć – było tworzenie na różnych poziomach lokalnych, regionalnych, czegoś, co nazywało się agencjami rozwoju regionalnego lub podobnie. Była polska agencja, która była instytucją wdrażającą STRUDER, a później były instytucje, które miały to przelewać w teren.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełJanKaźmierczak">Mechanizm był bardzo podobny. Powstało ich na dzień dobry bardzo wiele, ponieważ różni decydenci uznali, że samo powstanie instytucji gwarantuje to, że przyniesie ona efekty. Mówiąc trochę złośliwie, działalność bardzo wielu z tych inicjatyw polegała na tym, że powołano prezesa i dawano mu do dyspozycji biuro z sekretarką i nic poza tym. W sposób oczywisty część tych instytucji się wykruszyła.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełJanKaźmierczak">Natomiast, jak mówię, to jest normalny mechanizm, który stanowi swoiste sito. Ci najlepsi zostają. W tym przypadku jest chyba podobnie i chwała Bogu, że tak się dzieje, bo nic lepiej nie wspomaga dążenia do odpowiedniego poziomu działania niż konkurencja, od której można być lepszym.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#PosełJanKaźmierczak">Moje pytanie dotyczy tego poziomu, o którym mówiła zarówno pani naczelnik, jak i pani minister – właściwy, wysoki poziom świadczenia usług proinnowacyjnych. Mam wątpliwość i pytanie. Po pierwsze, w tym worku z instytucjami wspomagającymi jest dość dużo różnych klas podmiotów, które robią różne rzeczy. Pani minister o tym mówiła, to są inkubatory, akademickie inkubatory itd. Jeżeli chcemy mówić o poziomie, to potrzebujemy wskaźników poziomu. Tak więc miara tego poziomu powinna być różna w odniesieniu do różnych typów instytucji.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#PosełJanKaźmierczak">Moje pytanie brzmi następująco – czy państwo zakładacie, że ocena poziomu –pani naczelnik nazwała ją „odpowiednim poziomem”, pani minister mówiła o „wysokim poziomie” – będzie odnoszona do wzorca krajowego, czy raczej będziemy starali się korzystać z pewnych wzorców zewnętrznych, czy może ze wzorców wyidealizowanych? Każda z tych metod mogłaby mieć swoje plusy i minusy, natomiast ma równocześnie wymiar praktyczny. Jak to będzie robione? Powiem z własnego doświadczenia, że ocena poziomu czegokolwiek jest trudnym zadaniem i nastręcza praktycznych problemów zarówno w sferze wykonawczej, jak i kłopotów spowodowanych tym, że podmioty, których poziom oceniono niezbyt wysoko, zazwyczaj mają pretensje. Dlatego mam pytanie – jak państwo zamierzacie praktycznie oceniać poziom świadczenia usług, o których mówimy? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Pani minister, zabierze głos jeszcze pan przewodniczący Czarnecki, aby pytania zostały zadane w jednym bloku, dobrze? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełWitoldCzarnecki">Dziękuję panie przewodniczący. Wrócę do mojego pytania. W 2012 r. był szczyt – funkcjonowało najwięcej ośrodków. Potem w ciągu roku ich liczba spada o 12, następnie o 128, ale przecież to jest proces. Pytaniem jest – czy ten proces już się zatrzymał? Ile wynosi spadek w tym roku? Nie wierzę, że nagle w tym roku nie zmniejszyła się liczba instytucji, skoro wcześniej w ciągu roku prawie co trzeci dzień odpadał jakiś ośrodek. Czy ten proces został już zatrzymany? Czy ma pani taką wiedzę?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełWitoldCzarnecki">Drugie pytanie brzmi następująco. Ile wynosiło finansowanie w szczycie, tj. w momencie kiedy było 821 podmiotów? Jakie w ogóle było maksymalne finansowanie tych ośrodków ze środków unijnych w ciągu roku? Chodzi mi o orientacyjną kwotę, żebyśmy mniej więcej wiedzieli, jaka jest to skala wydatków. Czy to są dziesiątki milionów, setki milionów, czy miliardy. Potrzebujemy jakiejś wiedzy na ten temat, jakiejkolwiek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Dziękuję panie przewodniczący. Pani minister, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Może zacznę od przedostatniego pytania. Ten proce się nie zatrzymał. Jak powiedziałam, nam nie chodzi o to, żeby było jak najwięcej ośrodków, tylko żeby wyłowić te jak najlepsze.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Jeśli chodzi o koszty, to jak powiedziałam, było to finansowane z funduszy europejskich, z działania 7.13 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W tej chwili nie posiadam danych mówiących o tym, ile zostało na to wydatkowanych środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełWitoldCzarnecki">Proszę o szacunkowe dane. Chociaż rząd wielkości.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#NaczelnikwydziałuwMGBeataLubos">Przepraszam najmocniej, ale chcę powiedzieć, dlaczego mamy trudności z odpowiedzią na pana pytanie. Jeśli mówimy globalnie o ośrodkach innowacji i przedsiębiorczości, to musielibyśmy zsumować alokacje regionalnych programów operacyjnych, bo każdy z marszałków miał budżet na wspieranie instytucji otoczenia biznesu. Musielibyśmy zsumować otrzymaną kwotę ze wsparciem z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z działaniami systemowymi, które podejmował PARP w ramach dotacji z MG, czyli ze środków budżetowych i w ramach działań funduszy. Szczerze powiem, że dlatego nie próbuję nawet strzelać.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#NaczelnikwydziałuwMGBeataLubos">Jesteśmy w stanie przygotować taką informację i przekazać Komisji, jeżeli pan przewodniczący sobie życzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełWitoldCzarnecki">Bardzo bym prosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Wracając do kwestii, jak zamierzamy oceniać poziom. Tutaj zgadzam się z panem przewodniczącym, że jest to proces. Nie powiem, że jest to bardzo skomplikowane, żeby te kryteria ustalić. Jednakże wymaga to pracy i w ramach grup, i potrzeba też wsparcia ze strony ekspertów, wymaga to też ekspertyz.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Wśród kryteriów, które zamierzamy brać pod uwagę w opisie profilu ośrodków innowacji świadczących usługi proinnowacyjne, będziemy uwzględniać relacje właścicielskie i współdzielenie zasobów. Będziemy brać pod uwagę zasoby infrastrukturalne, ludzkie, finansowe, informatyczno-biurowe, strukturę przychodów, w tym procent wpływów z realizacji usług proinnowacyjnych, z podziałem na wpłaty bezpośrednio od klientów i innych źródeł, organizacje działalności, strukturę klientów, zakres i sposób świadczenia usług proinnowacyjnych. Będziemy też brać pod uwagę poziom satysfakcji klientów ze świadczonych im usług proinnowacyjnych, rezultaty działania, ich trwałość oraz współpracę danego ośrodka czy instytucji w ramach sieci krajowych i międzynarodowych z wybranymi grupami podmiotów, mogącymi mieć bezpośredni wpływ na ich funkcjonowanie z przedsiębiorstwami, jednostkami naukowymi, instytucjami finansowymi i administracją.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuwMGGrażynaHenclewska">Na podstawie tych kryteriów wyłoni się obraz instytucji, czy ona rzeczywiście działa, czy ma klientów i czy klienci są zadowoleni. Myślę, że jest to trudno odnosić do europejskich standardów. Będziemy wyszukiwać najlepszych z najlepszych w ramach naszych krajowych ośrodków i instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję pani minister. Czy są jeszcze pytania ze strony zaproszonych gości? Parlamentarzystów? Jeżeli nie ma, to stwierdzam, że porządek został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Protokół z posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji, w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącyposełGrzegorzNapieralski">Zamykam posiedzenia Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>