text_structure.xml
52.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Bardzo proszę członków Komisji i naszych gości o zajmowanie miejsc.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty, po pierwsze – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2259), i po drugie – rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2310).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Nie widzę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">W związku z niewniesieniem uwag stwierdzam, że Wysoka Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">W naszym posiedzeniu bierze udział przedstawiciel rządu upoważniony do przedstawienia opinii rządu na temat obu dokumentów. Chciałbym powitać w związku z tym pana ministra Janusza Cichonia, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego, zaczynając od punktu pierwszego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Chciałbym przypomnieć Wysokiej Komisji, że pani marszałek Sejmu w dniu 1 kwietnia bieżącego roku skierowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2259) do Komisji Finansów Publicznych w celu przeprowadzenia pierwszego czytania. Przystępujemy zatem do pierwszego czytania projektu ustawy z druku 2259.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Chciałbym poprosić pana ministra Cichonia o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, najważniejszym celem przedłożonego przez rząd projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw jest obniżenie progów relacji państwowego długu publicznego do PKB w mechanizmie korygującym stabilizującej reguły wydatkowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">W projekcie zapisano, że progi obniżone będą o 7 punktów procentowych, czyli próg pięćdziesięcioprocentowy zastąpiony zostanie progiem 43% a próg pięćdziesięciopięcioprocentowy – progiem 48%. Wejście w życie przepisów przebudowujących system emerytalny spowodowało, że relacja państwowego długu publicznego do PKB uległa zmniejszeniu. Było to możliwe dzięki przekazaniu z OFE do ZUS aktywów o wartości 153.000.000 tys. zł, co odpowiada 51,5% jednostek rozrachunkowych zapisanych na rachunku członków OFE. Wartość nominalna przekazanych papierów wartościowych wyniosła łącznie 146.100.000 tys. zł. Skarbowe papiery wartościowe nabywane przez Skarb Państwa zostały umorzone, w wyniku czego państwowy dług publiczny obniżył się o 130.200.000 tys. zł, co można przełożyć na około 7,6% PKB prognozowanego w ustawie budżetowej na rok 2014.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">Obniżenie progów ma więc na celu ustabilizowanie długu publicznego na niższym poziomie oraz zapewnienie wiarygodności polskiej polityki fiskalnej. Działanie polegające na obniżeniu progów w efekcie zmian w OFE, progów dotyczących długu publicznego w regule fiskalnej pozytywnie oceniły już Międzynarodowy Fundusz Walutowy a także agencje ratingowe. Warto przy tym podkreślić automatyzm mechanizmu korekty, który wywoływany jest w przypadku przekroczenia wskazanych progów a to wynika wprost z matematycznej formuły stabilizującej reguły wydatkowej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">I tak, po przekroczeniu przez dług obliczony zgodnie z art. 38a ustawy o finansach publicznych (tak zwany dług netto) progu 48% lub przez deficyt progu 3%, automatyczna korekta dynamiki wydatków wyniesie 2 punkty procentowe, czyli wydatki o te 2 punkty procentowe zostaną zmniejszone niezależnie od tego, czy prognozujemy dobre czy złe czasy. Natomiast, jeśli dług znajdzie się w przedziale 43–48% PKB a deficyt ukształtuje się poniżej 3%, to korekta wyniesie 1,5%, chyba że prognozowane będą złe czasy, czyli prognozowane realne tempo wzrostu będzie niższe od średniookresowego (tak definiujemy te dobre bądź złe czasy) o więcej niż 2 punkty procentowe, to wtedy mówimy o złych czasach. Jeśli dług natomiast ukształtuje się poniżej 43% PKB, a deficyt poniżej 3%, ale suma różnic pomiędzy wynikiem nominalnym sektora i średniookresowym celem budżetowym będzie niższa lub wyższa od +-6% PKB, to korekta wyniesie 1,5%.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">To tyle, jeśli chodzi o ten mechanizm korekt i korektę progów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">Kolejną istotną zmianą jest wprowadzenie przepisu mówiącego o tym, że na potrzeby stabilizującej reguły wydatkowej, wartość zasilenia funduszu emerytalnego przez Fundusz Rezerwy Demograficznej będzie podlegać konsolidacji. Dzięki temu, transfery środków z Funduszu Rezerwy Demograficznej, które zgodnie z prawem mogą być wykorzystywane na uzupełnienie niedoboru funduszu emerytalnego, nie będą zaburzać działania stabilizującej reguły wydatkowej. Zmiana przepisów w tym zakresie eliminacji przepływów finansowych pomiędzy organami i jednostkami objętymi stabilizującą regułą wydatkową ma taki charakter w gruncie rzeczy porządkujący, ma na celu rozszerzenie tego zakresu konsolidacji o przepływy finansowe między funduszami zrządzanymi przez ZUS a, tym samym, chcemy uniknąć efektu podwójnego liczenia tych samych wydatków.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">Kolejna kwestia, którą podejmujemy w tym przedłożeniu, to jest doprecyzowanie zmian w budżecie ustalanym zastępczo przez regionalne izby obrachunkowe dokonywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Głównym celem zmian jest unormowanie kwestii dokonywania przez jednostkę samorządu terytorialnego zmian budżetu ustalonego zastępczo przez regionalną izbę obrachunkową oraz usunięcie wątpliwości w zakresie zastępczego ustalania budżetów jednostek samorządu terytorialnego przez regionalne izby obrachunkowe. Zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania mają służyć dyscyplinowaniu jednostek samorządu terytorialnego do wdrażania programów naprawczych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">Dodatkowo, w ramach tego przedłożenia, umieściliśmy rozwiązanie, które ma pozwolić na zwiększenie efektywności gospodarki finansowej w placówkach zagranicznych. Tutaj wprowadzamy takie dodatkowe uprawnienie dla Ministra Spraw Zagranicznych do powierzenia, w drodze zarządzenia, określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej jednostki podległej Ministrowi Spraw Zagranicznych mającej siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej kierownikowi innej jednostki. To ma usprawnić ten proces zarządzania finansami w jednostkach poza granicami naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">To są te zasadnicze zmiany. Proponujemy, aby ustawa z uwagi na jej dostosowawczy charakter weszła w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">To tyle.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansówJanuszCichoń">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Otwieram dyskusję w ramach pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje dyskusję ogólnych zasad i założeń projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Bardzo proszę, kto z członków Komisji chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Pan poseł Kowalczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełHenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, rzeczywiście w momencie, kiedy była tak zwana reforma otwartych funduszy emerytalnych i nastąpiło przejęcie środków finansowych, była deklaracja o dostosowaniu wysokości progów ostrożnościowych do nowej sytuacji, natomiast tutaj mam takie wątpliwości, ponieważ w rzeczywistości umorzono czy przekazano z OFE do ZUS 153.000.000 tys. zł a skutki, jeśli chodzi o dług publiczny, liczone są na poziomie 130.000.000 tys. zł, stąd jak gdyby tylko 7,6%, jeśli chodzi o skutki dla długu publicznego, zostało zapisane w uzasadnieniu. Dlaczego nie 9% z kawałkiem, bo to tyle mniej więcej wychodzi?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełHenrykKowalczyk">To jest więc pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełHenrykKowalczyk">Rozumiem, że ze względów ostrożnościowych można było pominąć te 0,6% i zaokrąglić w dół do 7%, ale jeśli miałaby być to reguła bezpośrednio przenosząca skutki obniżenia długu publicznego poprzez przejęcie funduszy z OFE, to powinno być 9%. To byłoby takie techniczne przeniesienie tej wielkości do progów ostrożnościowych. To jest jak gdyby jedna sprawa, która chciałbym, żeby była wyjaśniona, bo do tego dochodzą jeszcze mniejsze składki do OFE, które będą wpływać do ZUS, czyli te zmniejszone kwoty kolejno przez następne lata będą też generowały w porównaniu do poprzednich lat mniejszy dług publiczny. To jest jak gdyby jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełHenrykKowalczyk">Druga rzecz dotycząca… Właściwie w tej ustawie są cztery rzeczy, które są zapisane, czyli to jest obniżenie progów, zarządzanie Funduszem Rezerwy Demograficznej, sprawa budżetów jednostek samorządu terytorialnego i sprawa upoważnienia tych placówek dyplomatycznych, co oczywiście budzi chyba najmniej wątpliwości, bo to taka rzeczywiście techniczna sprawa.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełHenrykKowalczyk">Natomiast, jeżeli chodzi o Fundusz Rezerwy Demograficznej, jest tutaj bardzo ładnie napisane, że to będzie podlegało konsolidacji, ale czy to oznacza, że ta konsolidacja to będzie niejako automatyczne upoważnienie zarządzających Funduszem Ubezpieczeń Społecznych do zasilenia brakujących środków z Funduszu Rezerwy Demograficznej. Czy ten Fundusz Rezerwy Demograficznej nie zostanie w sposób automatyczny natychmiast przejedzony, mówiąc tak wprost? Założenia tego Funduszu przy tworzeniu były zupełnie inne. Miał to być odpis na znacznie trudniejsze czasy, które podobno, jeśli chodzi o demografię, nastąpią. Obecny czas to nie jest trudny czas demograficznie. Według skali i prognoz demograficznych czeka nas na pewno trudniejszy czas. To jest jak gdyby następna rzecz.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełHenrykKowalczyk">Jeśli chodzi o jednostki samorządu terytorialnego to, tak naprawdę, ja nie widzę tutaj przełomu. To znaczy, jest tam zapis taki upraszczający, że jeśli nie zrobi wieloletniego planu finansowego, jeśli należytej reguły naprawczej nie przedstawi samorząd, to regionalne izby obrachunkowe będą ustalały budżety zgodnie z regułami i są jakieś tam sankcje enigmatyczne, że jakieś tam diety radnych nie będą wyższe niż w roku poprzednim i tak dalej. Czy nie pójść dalej po prostu? Jeśli jednostka samorządu terytorialnego absolutnie nie radzi sobie, nie potrafi zrobić programu naprawczego, nie potrafi niczego, czy nie wpisać wprost: w takim przypadku zarząd komisaryczny? Bo tak, to dalej będziemy trwali w jakichś takich bardzo uproszczonych enigmatycznych rygorach, które tak naprawdę de facto nic nie wnoszą, to znaczy, nadal się niewiele zmienia, będzie kontynuowane tego typu zarządzanie, kontynuowane będą długi i właściwie nie ma perspektyw na to, żeby samodzielnie ta jednostka wyszła z problemu.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełHenrykKowalczyk">Czy rząd nie rozważał takiego rozwiązania, żeby w przypadku, kiedy program naprawczy zostanie odrzucony, jest nie taki, jak trzeba (bo regionalna izba obrachunkowa oczywiście ustali budżet) po prostu wprowadzić zarząd komisaryczny, jeśli taka jednostka samorządu terytorialnego absolutnie nie radzi sobie z finansami?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Bardzo proszę, kto jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Ponieważ nie ma innych zgłoszeń, może poproszę pana ministra Cichonia o udzielenie odpowiedzi na pytania pana posła Kowalczyka mimo, że one właściwe wykraczały już poza ramy pierwszego czytania i dotyczyły szczegółów. Ale bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichoń">Pierwsza kwestia związana z korektą o 7% i jej wysokością wiąże się z faktem, że umarzamy tak naprawdę skarbowe papiery wartościowe na kwotę 130.000.000 tys. zł. W ramach aktywów przekazanych z OFE do ZUS znalazły się na przykład emitowane przez BGK obligacje na potrzeby Funduszu Drogowego. To była kwota prawie 16.000.000 tys. zł (15.614.000 tys. zł). Te obligacje zostały przekazane do FRD. One nie pomniejszają nam wobec tego długu. Ale rzeczywiście jest też tak, jak pan poseł mówi, że w dłuższym okresie czasu efekty związane z reformą emerytalną mogą (ale, póki co, nie mamy jeszcze co do tego pewności, to jest jeszcze spora niewiadoma) przyczynić się do dalszego obniżania długu. Natomiast na tym etapie – i do tego zobowiązywaliśmy się na wstępie – skorygujemy progi o tę kwotę czy o ten odsetek, który wynika wprost z tych umarzanych papierów wartościowych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichoń">Jeżeli chodzi o kwestie związane z FRD, tutaj nie ma żadnego automatyzmu. To po pierwsze. Obawy nie wydają się wobec tego uzasadnione. Natomiast przypomnę też, że tak na dobrą sprawę na etapie tworzenia Funduszu Rezerwy Demograficznej przewidywano, że będzie on uruchamiany w czasach niedoboru Funduszu Emerytalnego, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i, pamiętam, ustawa dawała możliwość uruchamiania tych środków od 2009 r. Tak zostało to w 1999 r. określone. I przypomnę, że my sięgamy sukcesywnie do tych środków, ale póki co z roku na rok odnotowujemy wyraźny wzrost jednak, jeśli chodzi o zasoby tego Funduszu. Dzięki ostatnim operacjom i reformie ten wzrost jest naprawdę bardzo istotny.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichoń">Tyle, jeśli chodzi o kwestię FRD.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichoń">Jeśli chodzi o również podnoszoną przez pana posła kwestię dotyczącą zmian w zakresie programów naprawczych i zastępczego ustalania budżetów jednostek samorządu terytorialnego, mamy tutaj zamiar – rzeczywiście – ograniczyć swobodę zadłużania się tych samorządów, które nie dotrzymują obowiązujących reguł. Te zmiany, które tutaj wprowadzamy, uzgodnione zostały także z regionalnymi izbami obrachunkowymi, które wskazywały nam braki w dzisiejszych przepisach, które tak naprawdę tej dyscypliny w dostateczny sposób nie wymuszały. Te rozwiązania mają doprowadzić do rzeczywistego ograniczenia, jak mówię, swobody działania samorządów, tych, które są zagrożone, których indywidualne wskaźniki zadłużenia przewyższają dopuszczalne normy.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichoń">Myślę, że odpowiedziałem na wszystkie pytania.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichoń">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Pan poseł Kowalczyk ponownie a potem – pan poseł Żyżyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełHenrykKowalczyk">Mam tylko jedno pytanie uzupełniające, ponieważ moje pytanie dotyczące jednostek samorządu terytorialnego i uchwalania budżetu zmierzało do tego, że nie kwestionuję tych przepisów, które są zawarte w tej ustawie, w tej nowelizacji dlatego, że one – rzeczywiście – porządkują i dyscyplinują finanse publiczne, ale moje pytanie zmierzało do tego, że to oczywiście jest potrzebne, ale czy to nie jest za mało, czy to nie jest tylko takie bardzo prowizoryczne rozwiązanie i techniczne?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełHenrykKowalczyk">Czy rząd nie rozważa w takim przypadku, jeżeli samorząd terytorialny nie realizuje tego budżetu, nie potrafi zrobić programu naprawczego – podkreślam – nie potrafi albo nie chce zrobić programu naprawczego, to czy nie powinno się wprowadzać zarządu komisarycznego?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełHenrykKowalczyk">Na tym polegało moje pytanie.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PosełHenrykKowalczyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Pan poseł Żyżyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyŻyżyński">Zgadzam się z tym, co kolega Kowalczyk powiedział, ale chciałem zwrócić uwagę na jedną rzecz, mianowicie – dyscyplinowanie samorządów jest związane z aktualnie osiąganymi przez nie dochodami. To jest 60%. To jest nieadekwatne do tego, co w odniesieniu do państwa, które ma 60% PKB a nie dochodów, prawda? Więc to prawo jest niekompatybilne, mówiąc językiem potocznym. Chciałem zwrócić uwagę na to, co jest tutaj istotne.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyŻyżyński">Zgadzam się, że trzeba samorządy w pewnym stopniu dyscyplinować, ale kryterium powinna być zdolność do kreacji własnych dochodów dlatego, że kiedy spłacają później długi to muszą spłacać je z własnych dochodów, prawda?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosełJerzyŻyżyński">To powinno być podstawowym kryterium: zdolność do kreacji własnych dochodów.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PosełJerzyŻyżyński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy są inne pytania?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Nie widzę innych pytań.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Stwierdzam zatem zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Proponuję w związku z tym przystąpić do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Projekt ustawy składa się z tytułu, art. 1, który obejmuje 5 zmian, art. 2 i art. 3.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Proponuję abyśmy rozpatrywali przedłożony projekt zmianami.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Zaczynam od tytułu.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu projektowanej ustawy?</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Stwierdzam zatem, że Wysoka Komisja przyjęła tytuł.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1, zaczynamy od zmiany 1.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany 1.? Biuro Legislacyjne ma uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuWojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, mamy jedną uwagę do zmiany 1, lit. b). Mianowicie, w dodawanym ust. 3, na samym końcu jest sformułowanie, że „przepis ust. 2 stosuje się”. Po analizie tych przepisów, zarówno obecnie obowiązującego ust. 2, jak i dodawanego ust. 3, wydaje się, że chodzi o odpowiednie stosowanie ust. 2 a nie – stosowanie wprost.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#LegislatorwBiurzeLegislacyjnymKancelariiSejmuWojciechBiałończyk">Stąd nasza propozycja jest, jeżeli strona rządowa się zgodzi, aby dopisać, że „przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio”.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie mecenasie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy strona rządowa…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMFJanuszCichoń">Tak, akceptujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Rząd akceptuje tę zmianę, dobrze.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">W takim razie chciałem zapytać, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany 1 w art. 1, ze zmianą zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Stwierdzam, że zmiana1została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Zmiana 2, czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Uwag ze strony Biura też nie ma.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jest sprzeciw, tak? W takim razie będziemy musieli głosować elektronicznie.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Bardzo więc proszę członków Komisji o wyjęcie kart i przygotowanie się do głosowania. Sekretariat Komisji proszę o uruchomienie systemu.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy szanowni posłowie mają swoje karty do głosowania? Komu nie działa? Czy jesteśmy gotowi do głosowania? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">W takim razie poddaję pod głosowanie zmianę 2 w art. 1.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem zmiany 2, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Głosowało 23 posłów, za 17 głosów, przeciw 6 głosów, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Stwierdzam, że przyjęliśmy zmianę 2.</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Zmiana 3 w art. 1, czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">W takim razie stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę 3.</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Zmiana 4, Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, do zmiany 4 też mamy dwie uwagi.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Mianowicie w ust. 9 i w ust. 10, które są dodawane, proponujemy podobnie, jak w pozostałych przepisach obecnie obowiązujących, po wyrazach „zmiana budżetu” dopisać wyrazy „jednostki samorządu terytorialnego”, bo chodzi o budżet jednostki samorządu terytorialnego a w pozostałych przepisach posługujemy się raczej pełną nazwą.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">I na końcu ust. 10 znowu proponujemy dopisać wyraz „odpowiednio”, że „przepisy ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio”.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dobrze, czyli dwie zmiany: „zmiana budżetu jednostki samorządu terytorialnego” i „stosuje się odpowiednio” w ust. 10.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy po tych zmianach jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany 4?</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przyjęliśmy zmianę 4, ze zmianami.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Zmiana 5. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Tutaj konsekwentnie takie same uwagi. Też w dodawanym art. 240b ust. 2 do „zmiany budżetu” proponujemy dopisać „jednostki samorządu terytorialnego” i na końcu „przepis art. 240a ust. 9 stosuje się odpowiednio”.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czyli w ust. 2… Do zmiany budżetu… Musimy powtórzyć „jednostki samorządu terytorialnego”?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Tak, to jest odrębna jednostka redakcyjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Ale potem piszemy „ustalonego zgodnie z ust. 1”. Czy to już nie wyczerpuje tego? W ust. 1 mamy już budżet jednostki samorządu terytorialnego, nawet dwa razy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">W pozostałych przepisach obecnie obowiązujących, w każdym ustępie posługujemy się pełną nazwą, stąd nasza propozycja.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia zmiany 5, z tymi zmianami?</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Nie widzę, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przyjęliśmy zmianę 5.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Art. 2, czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 2?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jest sprzeciw, głosujemy w takim razie art. 2.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Proszę członków Komisji o głosowanie.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto jest za przyjęciem art. 2, proszę ponieść rękę i nacisnąć przycisk.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.11" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Tak, przeciw.</u>
<u xml:id="u-23.12" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.13" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-23.14" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Panie pośle Kuźmiuk, wchodzi pan i od razu jest pan przeciw? Nie wie pan nawet, nad czym głosujemy. …Trzeba patrzeć na prezydium, skąd na ogół płynie dobra rada, jak zachowywać się podczas głosowań. Czekamy, aby pan poseł Kuźmiuk…</u>
<u xml:id="u-23.15" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Już? Już zagłosował?</u>
<u xml:id="u-23.16" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-23.17" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję, zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-23.18" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Głosowało 27 posłów, za 20 głosów, przeciw 7 głosów, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-23.19" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-23.20" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Art. 3, czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-23.21" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Nie ma sprzeciwu, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.22" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przyjęliśmy art. 3.</u>
<u xml:id="u-23.23" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Teraz przyjmiemy cały projekt ustawy z dokonanymi zmianami.</u>
<u xml:id="u-23.24" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Proszę bardzo, czy jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełHenrykKowalczyk">Głosujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Głosujemy?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dobrze, głosujemy.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem całego projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, proszę podnieść rękę i nacisnąć stosowny przycisk.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Kto się wstrzymał od głosu?</u>
<u xml:id="u-25.7" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.8" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Głosowało 28 posłów. 20 głosów za, nikt nie był przeciw, 8 głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-25.9" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Projekt ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-25.10" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Chcę na koniec tego punktu dodać krótki komentarz. Mianowicie, chciałbym z satysfakcją stwierdzić, że rząd wywiązał się z obietnicy, jaką złożył, jaką właściwie składał kilkakrotnie na posiedzeniach naszej Komisji, obietnicy dotyczącej dostosowania ustawy o finansach publicznych a zwłaszcza – mechanizmu progów ostrożnościowych, do zmienionej sytuacji po umorzeniu obligacji przejętych z OFE.</u>
<u xml:id="u-25.11" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Mówię o tym z satysfakcją, ponieważ mieliśmy długie debaty na posiedzeniu Komisji, ale także na sali plenarnej dotyczące tego tematu. Część posłów opozycji otwarcie zarzucała rządowi, że nie ma zamiaru dokonać tych właśnie zmian, że w trakcie prac nad reformą OFE właściwie dąży się do tego, żeby poluzować ograniczenia fiskalne i budżetowe, więc powiadam – z zadowoleniem stwierdzam, że nic takiego nie miało miejsca i rząd wywiązał się z tego zobowiązania. Rozumiem, że projekt ustawy nie musi zadowalać wszystkich, niemniej jednak doceniam stanowisko opozycji, która – rozumiem – postanowiła wstrzymać się od głosu, ale przynajmniej nie głosowała przeciw. Uważam, że jest to krok w dobrym kierunku. Jeżeli dalej koledzy będziecie w ten sposób podchodzić do spraw finansów publicznych, to mamy szanse, żeby rozsądne projekty przyjmować tutaj właściwie drogą konsensusu.</u>
<u xml:id="u-25.12" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.13" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przystępujemy do drugiego punktu.</u>
<u xml:id="u-25.14" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">A przepraszam, tak. Zanim przejdziemy drugiego punktu, musimy wyznaczyć posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-25.15" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan przewodniczący Szulc. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że Komisja przyjęła tę kandydaturę.</u>
<u xml:id="u-25.16" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-25.17" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Wyznaczymy też termin na uzyskanie opinii o zgodności z prawem unijnym.</u>
<u xml:id="u-25.18" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Proponuję, aby tym terminem był dzień 28 kwietnia oczywiście 2014 r.</u>
<u xml:id="u-25.19" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jeżeli nie ma sprzeciwu, to taki termin przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-25.20" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.21" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Chciałbym poinformować Wysoką Komisję…</u>
<u xml:id="u-25.22" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję części naszych gości za udział.</u>
<u xml:id="u-25.23" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że w dniu 10 kwietnia bieżącego roku Senat Rzeczypospolitej przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o nadzorze uzupełniającym nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń, zakładami reasekuracji i firmami inwestycyjnymi wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego oraz niektórych innych ustaw. Chodzi o druk nr 2310.</u>
<u xml:id="u-25.24" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Senat zaproponował w swojej uchwale dziesięć poprawek. Pani marszałek Sejmu skierowała uchwałę Senatu do naszej Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia i zaopiniowania poprawek Senatu.</u>
<u xml:id="u-25.25" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">W tym punkcie naszego posiedzenia bierze udział pan minister Wojciech Kowalczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, który reprezentować będzie stanowisko rządowe w sprawie omawianego projektu.</u>
<u xml:id="u-25.26" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Witam pana ministra.</u>
<u xml:id="u-25.27" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Proponuję, abyśmy procedowali według następującego porządku: najpierw opinia wnioskodawców, czyli w tym przypadku senatora reprezentującego Senat (jeśli jest obecny), następnie przedstawienie stanowiska rządu, następnie ewentualne uwagi Biura Legislacyjnego i ewentualnie jeden głos za i głos przeciw poprawce ze strony członków naszej Komisji a następnie będziemy głosować poprawki.</u>
<u xml:id="u-25.28" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Rozumiem, że jest zgoda na ten tryb postępowania?</u>
<u xml:id="u-25.29" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jeśli tak, to przystępujemy do rozpatrzenia po kolei poprawek Senatu.</u>
<u xml:id="u-25.30" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Tak, projektu senackiego.</u>
<u xml:id="u-25.31" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Zwracam uwagę, że nasza Komisja – oczywiście – może jedynie opiniować negatywnie lub pozytywnie poprawki Senatu, natomiast nie może do nich wnosić żadnych zmian.</u>
<u xml:id="u-25.32" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przystępujemy do… Chciałem powiadomić, że wedle mojej wiedzy na sali nie mamy przedstawiciela Senatu. Nie ma nikogo ze strony wnioskodawców, w związku z tym będziemy musieli zrezygnować z uzasadnienia do kolejnych poprawek. Będziemy rozpatrywali te poprawki bez uzasadnienia ze strony Senatu.</u>
<u xml:id="u-25.33" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Przystępujemy do poprawki 1.</u>
<u xml:id="u-25.34" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Poproszę o stanowisko rządu w sprawie poprawki 1. Senatu.</u>
<u xml:id="u-25.35" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Tak, Biuro Legislacyjne najpierw?</u>
<u xml:id="u-25.36" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o pierwszą poprawkę Senatu, wyrażamy negatywną opinię o tej poprawce, ponieważ w naszej ocenie ona niczego nie wyjaśnia, niczego nie doprecyzowuje a wprost przeciwnie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Kwestia tego przepisu była omawiana szczegółowo na posiedzeniu podkomisji i z tego, co pamiętam, było…</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">To znaczy, konstrukcja jest dość skomplikowana, ale chodzi o wskazanie sposobu sprawowania tej kontroli w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37) lit. a-d) ustawy o rachunkowości. Problem polega na tym, że pkt 37) w tym artykule zawiera katalog otwarty. Tutaj więc, po analizie z przedstawicielami ministerstwa, doszliśmy do wniosku (konkluzja była taka), że chodzi o te cztery sytuacje określone w lit. a-d) a ponadto chodziło również o danie organowi nadzoru możliwości dokonywania oceny innych przypadków. Ten katalog otwarty jest zaproponowany tu w ustawie o konglomeratach. Chodziło natomiast o precyzyjne wskazanie tych czterech przypadków z ustawy o rachunkowości a nie – otwartego katalogu z ustawy o rachunkowości. Stąd też tak był sformułowany przepis w tekście przekazanym Senatowi i stąd dla nas niezrozumiała jest poprawka Senatu w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czyli Biuro uważa, że poprawka Senatu jest niepotrzebna?</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">To znaczy, że poprzedni zapis, w którym wymieniało się lit. a-d) jest zapisem bardziej poprawnym.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Panie ministrze, co na to rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówWojciechKowalczyk">Przychylamy się do opinii Biura Legislacyjnego Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Nie ma oczywiście przedstawiciela Senatu, więc nie ma możliwości wysłuchania drugiej strony. W związku z tym musimy polegać na tym, co usłyszeliśmy w tej chwili.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">W takiej sytuacji proponuję, aby poprawkę Senatu odrzucić. Mamy tutaj stanowisko Biura Legislacyjnego i stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji, aby opiniować negatywnie tę poprawkę?</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Sprzeciwu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Opiniujemy negatywnie poprawkę 1.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Poprawka 2. Panie ministrze, opinia rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Popieramy tę poprawkę. Nie ma uwag ze strony Biura Legislacyjnego Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Nie ma uwag ze strony Biura, jest pozytywna opinia rządu. W takim razie proponuję, aby Komisja, o ile nie ma innych głosów (a nie widzę) pozytywnie zaopiniowała tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Zaopiniowaliśmy pozytywnie poprawkę nr 2.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Poprawka nr 3. Pan minister Kowalczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Popieramy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Również pozytywna opinia rządu. Nie ma uwag ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Rozumiem, że członkowie Komisji nie mają uwag do tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Proponuję, abyśmy pozytywnie zaopiniowali tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Tak uczyniliśmy.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Poprawka nr 4. Pan minister…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Również popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Stanowisko rządu jest pozytywne, rząd popiera tę poprawkę. Biuro Legislacyjne nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy mogę przyjąć, że Komisja także opiniuje pozytywnie?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo, opiniujemy pozytywnie poprawkę 4.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Poprawka nr 5. Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Do tej poprawki mamy podobne poprawki, jak do poprawki pierwszej. Tutaj też, po analizie tego projektu w trakcie prac podkomisji, doszliśmy ze stroną rządową do wniosku (zresztą podkomisja też do takiego wniosku doszła), że chodzi o precyzyjne odesłanie do przypadków wskazanych w pkt 1–3) a nie – w zdaniu wstępnym do tego przepisu.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#LegislatorWojciechBiałończyk">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Czy pan minister…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Przychylamy się stanowiska Biura Legislacyjnego Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">W świetle tych opinii proponuję, żebyśmy zaopiniowali negatywnie, jeśli pani przewodnicząca się zgodzi?</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Opinia negatywna do poprawki nr 5.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Poprawka nr 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Biuro nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">O ile nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje poprawkę nr 6.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Poprawka nr 7. Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Również popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Opinia rządowa jest pozytywna.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja pozytywnie opiniuje poprawkę nr 7.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Poprawka nr 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Podobnie, jak w poprzednim przypadku, pozytywna opinia rządu. Brak uwag Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jak rozumiem, Komisja również nie wnosi tutaj zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Pozytywna opinia poprawki nr 8.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Poprawka nr 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Biuro nie ma uwag. Opinia rządu pozytywna.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja również pozytywnie opiniuje poprawkę 9.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">I wreszcie poprawka nr 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Jak rozumiem, wpłynęła uwaga Ministra Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Mamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Jeżeli pan pozwoli, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Tak, panie ministrze. Mamy niestandardową opinię Ministra Spraw Zagranicznych o zgodności z prawem europejskim, więc rozumiem, że minister ma jakieś wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Według naszej oceny, jeżeli pan przewodniczący pozwoli,…</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PodsekretarzstanuwMFWojciechKowalczyk">Wysoka Komisjo, zaproponowana poprawka nie narusza prawa unijnego, ale – biorąc pod uwagę sugestie i mocne stanowisko Ministra Spraw Zagranicznych – proponujemy odrzucić tę poprawkę. Jest to poprawka tak naprawdę tylko legislacyjna więc, żeby nie mieć żadnych wątpliwości co do zgodności z dyrektywą, proponujemy odrzucenie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Rozumiem, zatem – wobec wątpliwości podniesionych przez Ministra Spraw Zagranicznych co do zgodności tego ostatniego zapisu poprawki nr 10 z prawem europejskim – stanowisko rządu jest takie. W świetle tych wątpliwości, które nie mają charakteru definitywnego, ale jednak się pojawiły, rząd proponuje w takim razie nie przyjmować tej poprawki, czyli zaopiniować ją negatywnie.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja negatywnie zaopiniowała poprawkę nr 10.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu z druku 2310.</u>
<u xml:id="u-53.5" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą pozostała pani przewodnicząca Skowrońska, która zajmowała się tym drukiem w czasie prac w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-53.6" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że Komisja wybrała panią przewodniczącą Skowrońską na sprawozdawcę druku 2310.</u>
<u xml:id="u-53.7" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny, zakończyliśmy posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-53.8" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję wszystkim za udział i zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>