text_structure.xml
49 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Administracji i Cyfryzacji oraz Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2014 z druku sejmowego nr 1779.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym zaproponować, aby uzupełnić porządek posiedzenia o punkt, i zaproponować jego procedowanie jako punkt pierwszy dzisiejszego posiedzenia – zmianę posła sprawozdawcy do sprawozdania Komisji o projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (druk sejmowy nr 1787 i 1854). Tak, jak zaznaczyłam, proponuję Wysokiej Komisji, aby ten dodany punkt procedować w pierwszej kolejności. Czy są inne uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie z uzupełnieniem, o które wnosiłam.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Zatem przystępujemy do rozpatrzenia punktu dotyczącego zmiany posła sprawozdawcy. Na posiedzeniu w dniu 22 października 2013 r. wyznaczyliśmy panią poseł Bożenę Szydłowską na sprawozdawcę projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług zawartego w drukach sejmowych 1787 i 1854. Ze względu na to, że drugie czytanie tego projektu na posiedzeniu plenarnym Sejmu ma rozpocząć się dziś około godziny 10.30, a pani poseł Szydłowska jest poza Warszawą, zachodzi pilna potrzeba zmiany posła sprawozdawcy. W związku z powyższym proponuję wybrać posła sprawozdawcę pana posła Zbigniewa Konwińskiego, który przedstawi projekt ustawy zawarty w druku sejmowym nr 1787 i 1854. Czy jest sprzeciw, aby panią poseł Bożenę Szydłowską zastąpił pan poseł Zbigniew Konwiński. Pan poseł jest na sali. Pan poseł wyraża zgodę. Dziękuję. Sprzeciwu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Stwierdzam, że Komisja dokonała zmiany posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałabym przeprosić naszych gości, bo z uwagi na to, że w tej formule chcieliśmy dokonać zmiany i w pierwszej kolejności rozpatrzyć ten punkt, nie przywitałam naszych gości, którzy uczestniczą w dzisiejszym posiedzeniu. Chciałabym przywitać przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych. W imieniu państwa posłów witam panią Dorotę Podedworną-Tarnowską podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, panią Magdalenę Młochowską podsekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, pana Michała Deskura sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana Macieja Berka prezesa Rządowego Centrum Legislacji, a także pana Tomasza Buławę pełniącego obowiązki dyrektora Centrum Usług Wspólnych. Jeżeli będą przybywać goście na dzisiejsze posiedzenie, będziemy ich witać w tej kolejności, w jakiej będą przybywać na nasze obrady.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Przystępujemy zatem do realizacji punktu drugiego porządku dziennego. Materiały udostępnione przez resorty oraz opinie komisji rozpatrywane na bieżącym posiedzeniu są dostępne dla państwa posłów w wersji elektronicznej w folderze secure sources na państwa iPadach. Komisja otrzymała również opinię Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych w zakresie części budżetowej 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, oraz w zakresie pozycji nr 14 – Pomoc dla społeczności romskiej, w części 83. Opinia ta została uchwalona przez Komisję z własnej inicjatywy. Komisja Finansów Publicznych rozpatrzy tę opinię po rozpatrzeniu opinii Komisji Administracji i Cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej na rok 2014 będzie odbywało się w następującym porządku, który chcę państwu posłom zaproponować: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, następnie pytania państwa posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych oraz dyskusja.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Proszę zatem przedstawiciela Komisji Administracji i Cyfryzacji, pana posła Jacka Brzezinkę o zreferowanie opinii Komisji. Później będziemy procedować opinię Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJacekBrzezinka">Dziękuję, pani przewodnicząca. Pani przewodnicząca, panie i panowie ministrowie, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Komisja Administracji i Cyfryzacji rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej w zakresie części podlegających jej opiniowaniu, to jest części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, części 17 – Administracja publiczna, części 26 – Łączność, części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, części 75 – Rządowe Centrum Legislacji, części 76 – Urząd Komunikacji Elektronicznej, części 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 750 – Administracja publiczna, na posiedzeniu w dniu 24 października bieżącego roku. Komisja zapoznała się z przedłożonymi materiałami, opiniami Biura Analiz Sejmowych, wysłuchała przede wszystkim informacji przedstawicieli dysponentów poszczególnych części budżetowych oraz koreferatów poselskich. Po przeprowadzonej dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2014 w zakresie części budżetowych podlegających jej opiniowaniu i taką opinię Komisji Finansów Publicznych przedstawia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJacekBrzezinka">Przedstawioną opinię pozwolę sobie uzupełnić o krótką informację o tych kwestiach, które były przedmiotem pytań i dyskusji na posiedzeniu Komisji. I tak w przypadku części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, warto zwrócić uwagę na zmniejszone dochody z uwagi na nieplanowanie w 2014 r. wpłaty z zysku Centrum Usług Wspólnych. Poza tym warto zwrócić uwagę na zmniejszenie wydatków na finansowanie działalności bieżącej Kancelarii o blisko 1,6%, co świadczy o oszczędnym planowaniu budżetu. Dotacje podmiotowe dla Centrum Badania Opinii Społecznej i Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, Ośrodka Studiów Wschodnich zostały zaplanowane na poziomie planu na rok 2013. W pytaniach poruszona była kwestia wysokości środków zaplanowanych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na nagrody. Sprawa została wyjaśniona przez dysponenta tej części budżetowej. Można powiedzieć, że mamy tu do czynienia jedynie z rezerwowaniem pewnych środków, które zostały zaplanowane na poziomie planu na rok 2013, a których wykorzystanie oczywiście zależy od konkretnej sytuacji i przesłanek do przyznawania tych nagród. Wedle informacji otrzymanych na posiedzeniu Komisji w tym roku to wykonanie jest stosunkowo niewielkie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJacekBrzezinka">W części 17 – Administracja publiczna, zainteresowanie posłów wzbudziła kwestia znacznego wzrostu zaplanowanych wydatków na zakup towarów i usług, który, jak się okazało, wynika z konieczności doposażenia w sprzęt biurowo-informatyczny utworzonego niespełna 2 lata temu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJacekBrzezinka">I ostatnia kwestia, o której chciałbym powiedzieć, to uwagi dotyczące części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Uwagi te dotyczyły zmniejszonej o 1,7% w stosunku planu w 2013 wysokości wydatków zaplanowanych w tej części, w tym w szczególności wydatków na Fundusz Kościelny oraz realizację zadań wynikających z ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJacekBrzezinka">Generalnie projekt budżetu w opiniowanych częściach nie wywołał większej dyskusji, co pozwala stwierdzić, że dochody i wydatki zostały zaplanowane właściwie, uwzględniając konieczność racjonalnego i oszczędnego gospodarowania środkami publicznymi. Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Informowałam Wysoką Komisję, że została przedstawiona dodatkowa opinia Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Do zreferowania tej opinii Komisji został upoważniony pan poseł Ryszard Galla. To była inicjatywa Komisji. Została ona przedłożona Komisji Finansów Publicznych. Pan poseł Ryszard Galla będzie prezentował tę opinię. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełRyszardGallaniez">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, państwo ministrowie, Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych na swoim posiedzeniu rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2014 w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowej etniczne, oraz w części 83 – Rezerwy celowe, Pomoc dla społeczności romskiej. Komisja wyraża zaniepokojenie z powodu zawartego w projekcie ustawy budżetowej na 2014 r. zmniejszenia o blisko 20% w porównaniu do roku obecnego środków na realizację zadań wynikających z ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym. Komisja stoi na stanowisku, że obniżenie wydatków na ochronę, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych o kwotę 2908 tys. zł, czyli prawie 3 miliony złotych (chciałbym powiedzieć, że kwota w 2013 r. to ponad 15.000 tys. zł) stanowi dosyć poważny ubytek, który zagraża realizacji wielu dotychczasowych projektów. Stąd Komisja wnioskuje do Komisji Finansów Publicznych o zwiększenie budżetu w tej części o kwotę właśnie 2908 tys. zł. Oczywiście zgodnie z procedurą zostanie złożona poprawka w tej sprawie i chciałbym tutaj w imieniu Komisji Mniejszości Narodowych, i nie tylko, bo myślę, że także w imieniu całej społeczności mniejszości narodowych w Polsce, prosić o to, aby ta poprawka, która zostanie złożona, została przez Komisję przyjęta. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełDariuszRosati">Dziękuję bardzo. Posłem koreferentem z ramienia Komisji Finansów Publicznych, którego upoważniliśmy do przygotowania referatu, jest pan poseł Andrzej Orzechowski. Bardzo proszę pana posła o przedstawienie swojego stanowiska w zakresie opinii Komisji Administracji i Cyfryzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAndrzejOrzechowski">Dziękuję bardzo. Państwo przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście, projekt budżetu w zakresie opiniowanym przez Komisję Administracji i Cyfryzacji dotyczy dochodów i wydatków w kilku częściach nadzorowanych przez kilka resortów bądź kilka urzędów. Pomimo mnogości części budżetowych i instytucji nie są to jakieś znaczące ani dochody, ani wydatki w porównaniu do całego budżetu, może z jednym wyjątkiem i to dosyć specyficznie, bo po stronie dochodów. Otóż na 2014 r. Urząd Komunikacji Elektronicznej planuje dochody na poziomie 3.300.000 tys. zł. Są to dochody z wpływów za opłaty za rezerwację częstotliwości, które wygasają w 2014 r. Może warto tutaj wspomnieć, że w tej wysokości mieszczą się także środki przeniesione w ramach nowelizacji budżetu na 2013 r., o czym też jako koreferent Komisji Finansów Publicznych wspominałem.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełAndrzejOrzechowski">I tak: łącznie w tych wszystkich częściach (już poza dochodami Urzędu Komunikacji Elektronicznej) dochody są zaplanowane na poziomie 882 tys. zł, natomiast łączne wydatki we wszystkich częściach wyniosą 498.000 tys. zł, a więc niespełna pół miliarda. Komisja Administracji i Cyfryzacji – w moim przekonaniu słusznie – przyjęła pozytywną opinię zwłaszcza dlatego, że nie ma jakichś większych uwag ani do planu dochodów, ani do planu wydatków. W planie wydatków są zadania w pełni uzasadnione, dotyczą realizacji podstawowych funkcji państwa. W niektórych częściach, na przykład Kancelaria Prezesa Rady Ministrów czy w części Wyznania religijne, plan wydatków jest nawet mniejszy niż plan na 2013 r. Wobec powyższego rekomenduję Komisji Finansów Publicznych pozytywne zaopiniowanie budżetu w omawianych częściach. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo panu posłowi. Tak, jak obiecałam, będziemy witać kolejnych przybywających gości. Witam serdecznie pana Mariusza Czyżaka, dyrektora generalnego Urzędu Komunikacji Elektronicznej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Tak, jak ustaliliśmy sobie w porządku dziennym, rozpoczynamy dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. O, pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Ja mam pytanie dotyczące instytucji gospodarki budżetowej, a więc Centrum Usług Wspólnych, które to Centrum wykonuje zadania na rzecz KPRM. Z jakimś tu zdziwieniem przyjmuję informację, że na koniec roku wynik finansowy brutto będzie wynikiem ujemnym i wyniesie – 32.000 tys. zł, tak? Czyli jakby koszty funkcjonowania Centrum Usług są wyższe od przychodów tego Centrum. W związku z tym proszę o szczegółową informację, jak to jest w ogóle możliwe, że taka sytuacja jest przyjmowana, bo rozumiem, że w jednym zakresie Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i zatrudnienie, wynagrodzenia i pozostałe wydatki są utrzymane na poziomie bardzo porównywalnym do bieżącego roku – tu jakby nie ma jakiejś rzucającej się w oczy zmiennej dynamiki – a z drugiej strony instytucja, która wspiera działalność Kancelarii, ma ujemny wynik.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełElżbietaRafalska">I drugie pytanie kierowane do części 75 – Rządowe Centrum Legislacji. Planowane jest zwiększenie zatrudnienia o 9 etatów. Rozumiem, że to zwiększenie zatrudnienia tak czy owak odbywa się w tych rygorach ustawy okołobudżetowej bez wzrostu, przekroczenia wydatków tegorocznych. Proszę jakby o uzasadnienie tego zwiększonego zatrudnienia. Rozumiem, z informacji BAS wynika, że jest 3 nowych legislatorów. W takim razie jakie są pozostałe etaty i w jaki sposób finansowo to będzie rozwiązane?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani poseł Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMariaZuba">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, mam pytanie dotyczące Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Na przyszły rok planowane jest znaczne, bo o przeszło 33% zmniejszenie wydatków w tym obszarze. Z budżetu środków europejskich planuje się wydatkować kwotę 4841 tys. zł w ramach tego programu. Moje pytanie brzmi: czym to jest spowodowane, taki niski plan? Jakie są dotychczasowe doświadczenia w czasie ostatnich trzech lat korzystania z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w tym zakresie? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Nie widzę innych głosów. Poproszę w tym przypadku o udzielenie odpowiedzi na pytania pań poseł panią minister Magdalenę Młochowską, podsekretarza stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji. Pani minister, bardzo proszę, bo to były pytania …</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieAdministracjiiCyfryzacjiMagdalenaMłochowska">Bardzo przepraszam, ale jeżeli chodzi o Program Operacyjny Kapitał Ludzki i porównanie kwoty …</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pana ministra Deskura, dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMłochowska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówMichałDeskur">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, odpowiadając na pytanie dotyczące sytuacji finansowej CUW na rok 2014, chciałbym podkreślić, że jest to wypadkowa dwóch składowych. Po pierwsze, jest skutkiem zniesienia obowiązku drukowania czy publikowania w Monitorze Polskim B. Ta zmiana jest wynikiem bezpośrednim ustawy z września 2011 r. Oczywiście beneficjentem tej zmiany pozytywnej probiznesowej są wszystkie spółki, wszystkie podmioty, które do tej pory były zobowiązane do płacenia tego parapodatku. CUW natomiast jako jedyna instytucja nie jest beneficjentem tej zmiany, tej inicjatywy legislacyjnej Sejmu. Tak, jak pani poseł w swoim pytaniu potwierdziła, poziom kosztów (wydatków) utrzymujemy na podobnym poziomie (w podobnej wysokości), natomiast, jeśli chodzi o spadek przychodów, jest on bezpośrednio związany ze zniesieniem Monitora B. To miało miejsce dokładnie 1 stycznia 2013 r. i dlatego w roku 2013 poziom przychodów będzie znacznie niższy od poziomu, który został wykazany w roku 2012 i w latach poprzednich. Chciałbym też potwierdzić, rok 2012 był rokiem szczególnie dobrym dla CUW. W roku 2012 przychody wzrosły o ponad 50.000 tys. zł, i dlatego też porównanie do roku 2014 jest tak niekorzystne, natomiast chciałbym potwierdzić, że sytuacja ta jest wynikiem wejścia w życie ustawy z września 2011 r. Chciałbym potwierdzić, że w roku 2013, w roku 2014 jest kontynuowany plan reorganizacji. Chciałbym potwierdzić, że poziom zatrudnienia w CUW zmniejsza się, i tak w roku 2001 Centrum Obsługi KPRM zatrudniało ponad tysiąc osób, dzisiaj CUW zatrudnia 450 osób. To oznacza spadek zatrudnienia o ponad połowę.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówMichałDeskur">Odpowiadając na drugie pytanie, które dotyczy budżetu środków europejskich, chciałbym potwierdzić, że gros kwoty, którą planujemy na rok przyszły, to są wydatki dedykowane na realizację projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Chciałbym przypomnieć, że KPRM jest instytucją pośredniczącą w Programie Wzmocnienie Potencjału Administracji Rządowej, więc nie jesteśmy beneficjentem, natomiast jesteśmy instytucją, która jest odpowiedzialna za wdrożenie tych programów. Działamy na rzecz innych instytucji. Celem programu jest oczywiście poprawa standardów zarządzania w administracji, więc można powiedzieć, że ostatecznym beneficjentem tych programów jest oczywiście obywatel, który będzie obsługiwany przez bardziej kompetentnych urzędników.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówMichałDeskur">Odpowiadając na pytanie dotyczące kwot, chciałbym przypomnieć, że rok 2014 to jest końcówka perspektywy finansowej 2007–2013. W roku 2014 kończymy i wygaszamy projekty, które zostały wcześniej rozpoczęte. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dodatkowo o głos poprosiła pani poseł Rafalska. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełElżbietaRafalska">Panie ministrze, przyjmując jakby to wyjaśnienie, że zmiana ustawowa z 1 stycznia spowodowała taką sytuację, mam pytanie o przyszłość. To jest absolutnie nienormalna sytuacja, która powinna być docelowo rozwiązana. Instytucja gospodarki budżetowej i w planie ujemny wynik finansowy. W następnym roku będzie taka sama sytuacja? Jeżeli zmiany ustawowe powodują niekorzystne konsekwencje, to powinno być jakieś dążenie do jakby… To kompromituje w ogóle tego typu instytucję. Pamiętam, jak przy zmianie ustawy o finansach publicznych to rozwiązanie miało być korzystne dające większą samodzielność, ale rozumiem, że nie wynik finansowy ujemny i nie – 32.000 tys. zł. Co w przyszłości? Czy państwo podejmowaliście jakieś działania? Nie mówię tu już o zmianie zatrudnienia, zmniejszeniu zatrudnienia, bo chyba nie w tym jest wyłącznie problem, jeżeli zatrudnienie zostało zmniejszone o połowę, tylko jakby w samym mechanizmie świadczenia usług, których koszty ponosi akurat CUW.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałam zapytać, czym zostanie pokryty ten deficyt budżetowy, bo w przypadku jednostki, która wypracowuje zysk, przenosi się ten dodatni wynik finansowy, czyli zysk, a wtedy, kiedy mamy deficyt, on musi zostać pokryty, więc uzupełniając pytanie pani poseł Rafalskiej pana ministra Deskura proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówMichałDeskur">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, odpowiadając na to pytanie dotyczące CUW, chciałbym potwierdzić to, co już zostało powiedziane w mojej pierwszej wypowiedzi, że kontynuujemy program reorganizacji, kontynuujemy program mający na celu zmniejszenie zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówMichałDeskur">Jeśli chodzi o pokrycie straty, to chciałbym jednoznacznie potwierdzić, że sytuacja finansowa CUW nie jest zagrożona. CUW było instytucją rentowną przez wiele lat. Zgodnie ze sprawozdaniem finansowym na rok 2012 środki pieniężne na koniec grudnia 2012 r. wynosiły 180.000 tys. zł i zgodnie z planami chcielibyśmy pokryć stratę roku 2013 zyskami wypracowanymi w roku 2012. Chciałbym też potwierdzić, że w ramach planu reorganizacji obniżyliśmy wydatki w roku 2013 zgodnie z planem budżetu na rok 2013 – ten projekt został potwierdzony i, rozumiem, przeanalizowany podczas debaty dotyczącej budżetu roku 2013 – strata przewidywana na rok 2013 wynosiła 53.000 tys. zł. Dziś planujemy zmniejszyć tę stratę o połowę. Zgodnie z najnowszymi szacunkami myślimy, że strata w roku 2013 będzie wynosiła ponad 30.000 tys. zł, czyli o połowę mniej, niż to było budżetowane. W roku 2014 będziemy kontynuowali działania, które mają na celu lepsze wykorzystanie aktywów należących do CUW, lepsze wykorzystanie potencjału i doświadczenia pracowników tak, aby zwiększać przychody i równocześnie zmniejszać wydatki, aby docelowo CUW było instytucją samofinansującą się.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani poseł Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełMariaZuba">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, rząd planuje zmniejszenie o 2 etaty zatrudnienia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i z tego tytułu zakłada w budżecie o 58 tys. zł mniej niż w roku bieżącym. Likwidacja tych 2 etatów tak naprawdę daje oszczędności w wysokości przeszło 180 tys. zł. Moje pytanie: co państwo z tych pozostałych dwóch trzecich oszczędności planują robić i jak zagospodarować te pieniądze? Dlaczego redukcja zatrudnienia o te 2 etaty, to jest tylko 0,2%, nie zostaje w pełni wykorzystana na zmniejszenie wydatków w tej właśnie części? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Raz jeszcze pan minister Deskur.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwKPRMMichałDeskur">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, zmniejszenie zatrudnienia o 2 osoby jest bezpośrednio związane ze środkami unijnymi. Są to dwa etaty, które są bezpośrednio związane z obsługą środków unijnych. Natomiast jeśli chodzi o budżet podstawowy Kancelarii, to potwierdzamy, że chcielibyśmy utrzymać zatrudnienie na poziomie 582 osób. Wynagrodzenie ogółem planujemy na poziomie prawie 53.000 tys. zł. Jest to kwota identyczna w stosunku do budżetu na rok 2013. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie planujemy na identycznym poziomie, czyli 7,6 tys. zł. Jest to poziom identyczny z poziomem z roku 2013; nie przewidujemy zmian w obszarze związanym z wynagrodzeniem i zatrudnieniem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełMariaZuba">Ale bardzo proszę o…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani poseł, tak dopuszczam, tylko prosiłabym… Pan minister odpowiedział w takiej formule, w jakiej chciał. Pani poseł zada dodatkowe pytanie, ale w którymś momencie pewnie musimy dojść do tego, że albo pani poseł jest zadowolona z odpowiedzi albo niezadowolona, i tak zostanie. Pani poseł Zuba, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełMariaZuba">Dziękuję, pani przewodnicząca, za ten długi komentarz, niemniej jednak chciałabym odpowiedź na drugą część mojego pytania: gdzie środki finansowe uzyskane z tytułu oszczędności z tytułu likwidacji tych dwóch etatów zostały zagospodarowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Chciałam zadać panu ministrowi pytanie dodatkowe, bo rozumiemy, że może być to część roku, a zatem w tym przypadku, jeżeli zmniejszenie liczby etatów nie nastąpi od początku roku, to wyliczenie kwoty nawet, biorąc pod uwagę średnią, bo my nie wiemy, jakich to etatów dotyczy, czy to jest przeliczenie przez średnią płacę, o której pan minister powiedział… Wiemy jedynie, że to jest ze środków europejskich.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Mam jeszcze jedno pytanie, na które proszę, żeby odpowiedzieć na piśmie. Zdarza się tak we wszystkich prawie resortach, że szefowie tych resortów, a w tym przypadku pan premier, państwo ministrowie w swoich resortach nie mają najwyższych wynagrodzeń. Są pracownicy w resortach, którzy mają wyższe wynagrodzenie. Żeby zaspokoić swoją ciekawość, uprzejmie poprosiłabym o udzielenie mi odpowiedzi na piśmie, jak to wygląda w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">I poproszę pana ministra raz jeszcze o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzstanuwKPRMMichałDeskur">Chciałbym przypomnieć, że od wielu lat w państwowej sferze budżetowej zamrożone są wynagrodzenia, także budżety na wynagrodzenia nie ulegają zmianom, natomiast jeśli chodzi o oszczędności, które mogłyby powstać w związku ze zmniejszeniem poziomu zatrudnienia o 2 osoby, bo rozumiem, że o tej zmianie mówimy, …</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">O tę zmianę pani poseł chodzi, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzstanuwKPRMMichałDeskur">Oszczędności te posłużą do sfinansowania ustawowych różnić w wynagrodzeniu funkcjonariuszy, którzy pracują w Kancelarii czy do zwiększenia dodatków, które tak samo wynikają bezpośrednio z ustawy. Mówimy tutaj o dodatkach dla służby cywilnej, które wynikają bezpośrednio z przepisów ustawowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Nie widzę innych pytań. Zatem chciałam stwierdzić, że w ten sposób zakończyliśmy omawianie wykonania budżetu w częściach budżetowych będących przedmiotem opinii Komisji Administracji i Cyfryzacji. Chciałabym podziękować państwu: gościom naszej Komisji, sekretariatowi Komisji, legislatorom, paniom i panom… Chwileczkę, przepraszam bardzo. To była jedna opinia. Jeszcze się nie żegnamy.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Mamy opinię Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii do części budżetowej 27 i części budżetowej 83. Referat w imieniu Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii przedstawi pan poseł Paweł Arndt, a koreferat pan poseł Jacek Brzezinka. Państwa za zamieszanie bardzo przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełPawełArndt">Rozumiem, że mogę, pani przewodnicząca?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Tak, zapowiedziałam pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełPawełArndt">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, szanowni państwo, Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii rozpatrzyła te części budżetowe, o których mówiła pani przewodnicząca, 22 października. Jeśli chodzi o dochody w części 27 – Informatyzacja, to właściwie ze statystycznego obowiązku powiem, że projekt zakłada osiągnięcie dochodów w wysokości 30 tys. zł i to jest o 10 tys. zł mniej niż w ustawie budżetowej na rok 2013. Jest to kwota niewielka, więc myślę, że specjalnie nie mamy co zaprzątać sobie głowy tą kwotą. Jeszcze tylko dopowiem, że te dochody są związane z rozliczeniami z roku poprzedniego. Natomiast jeżeli chodzi o wydatki, to wydatki w budżecie państwa zostały zaplanowane w wysokości ponad 224.000 tys. zł, czyli o 3,7% więcej, niż przewidywał plan budżetu na rok 2013. Natomiast znaczącym dopełnieniem środków z budżetu państwa jest budżet środków europejskich. Wydatki z tego źródła zostały zaplanowane w wysokości 939.500 tys. zł, czyli o ponad 10% więcej niż planowane w 2013 r. Łącznie środki z budżetu państwa i budżetu środków europejskich wyniosą w 2014 r. blisko 1.164.000 tys. zł, co w sumie jest więcej o 9,3% niż w roku 2013.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełPawełArndt">Wydatki budżetu państwa w 2014 r. zaplanowano w 3 działach. W dziale 150 – Przetwórstwo przemysłowe, zaplanowano wydatki w wysokości ponad dwukrotnie wyższej w stosunku do wydatków planowanych w roku poprzednim. Te środki są przeznaczone w całości dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W dziale 720 – Informatyka, również mamy niemal dwukrotny wzrost wydatków w stosunku do budżetu na 2013 r. I wreszcie trzeci dział, dział 750 – Administracja publiczna, z kolei wydatki zaplanowane zostały w kwocie o 40.000 tys. zł niższe niż wydatki przewidziane w budżecie na rok 2013. Na pewno cieszy fakt, że w tych dwóch działach wydatki rosną. I myślę, że również mogę powiedzieć, że cieszy fakt, że maleją wydatki w dziale Administracja publiczna. Proszę państwa, za wykorzystanie ponad miliarda złotych odpowiadają właściwie 3 instytucje; po pierwsze, władza wdrażająca projekty europejskie, ona odpowiada jak gdyby za wykorzystanie ponad połowy tych środków; drugą taką instytucją, która będzie realizowała budżet w tej części, jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, ona otrzyma blisko 40% środków przewidzianych w tej części budżetowej i wreszcie trzecim podmiotem realizującym budżet jest Centrum Projektów Informatycznych. Tutaj te środki są daleko mniejsze – około 8%.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PosełPawełArndt">Proszę państwa, myślę, że nie ma wątpliwości, że trzeba przyjąć projekt budżetu w części 27 – Informatyzacja. Budżet został sporządzony właściwie i tutaj nie ma do niego żadnych zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#PosełPawełArndt">Dwa słowa o części 83. Tutaj mamy dwie pozycje. Jeśli chodzi o rezerwy celowe, pozycja 9 – Budowa, rozbudowa, utrzymanie i funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego na terenie kraju. Kwota przeznaczona na ten cel w 2014 r. wynosi 26.000 tys. zł. Ona jest mniejsza niż w roku 2013. W roku 2013 ta kwota wynosiła 48.000 tys. zł. Natomiast część, znaczna część tego systemu powiadamiania ratunkowego jest już zrealizowana, w związku z tym ta niższa kwota wydaje się być wystarczająca. I wreszcie druga pozycja, pozycja 29 – Środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnienie szerokopasmowego dostępu do internetu. Tu jest kwota 31.500 tys. zł. Środki zostały zaplanowane dokładnie w takiej samej kwocie, jak w roku 2013. Myślę, że to jest dobre rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#PosełPawełArndt">Szanowni państwo, w imieniu Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii wnoszę, aby Komisja pozytywnie zaopiniowała omawiane części budżetowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. W imieniu Komisji Finansów Publicznych koreferat przedstawi pan poseł Jacek Brzezinka. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełJacekBrzezinka">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, po tak szczegółowym omówieniu stosunkowo wąskiej części, znaczy fragmentu projektu budżetu, którym zajmuje się Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii, przez jej przedstawiciela chciałbym w zasadzie zwrócić uwagę tylko na jedną rzecz w swoim koreferacie. W wydatkach zaplanowanych w wysokości ponad 1.163.000 tys. zł większość to są wydatki związane z realizacją projektów unijnych. I tak na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych przewiduje się w części 27 łącznie kwotę ponad 1.107.000 tys. zł. W większości za wykorzystanie ponad połowy, bo to jest około 53%, tych środków odpowiada władza wdrażająca projekty europejskie. Środki zostaną wydane przede wszystkim na projekty systemowe takie, jak rozwój systemu informatycznego ZUS wspomagającego udostępnienie e-usług, informatyczny system osłony kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami, system informacyjny o infrastrukturze szerokopasmowej i portal internetowy „Polska Szerokopasmowa”. Drugim podmiotem odpowiedzialnym za wykorzystanie znacznej części zaplanowanych środków w części 27 jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która według planu będzie dysponować kwotą ponad 422.000 tys. zł na wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw, jeżeli chodzi o realizację projektów z e-usługami. Ponadto dla Centrum Projektów Informatycznych została zaplanowana kwota ponad 91.000 tys. zł na realizację między innymi projektu e-PUAP, systemu informatycznego powiadamiania ratunkowego, nowego projektu „Informatyzacja dla samorządów z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze”. Zwracam na to uwagę, bo w ubiegłych latach kwestie realizacji tych projektów mających ogromne znaczenie z punktu widzenia cywilizacyjnego rozwoju Polski budziły różne emocje. W tym roku na posiedzeniu Komisji Innowacyjności ten temat się nie pojawił, co, jak rozumiem, oznacza – i tak to należy rozumieć – że sprawy zostały uporządkowane, są na dobrej drodze. To było zapowiadane przy okazji tworzenia Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PosełJacekBrzezinka">Szanowni państwo, plan dochodów i wydatków omawianych części budżetowych nie budzi wątpliwości ani zastrzeżeń, więc opowiadam się za jego pozytywnym zaopiniowaniem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Dziękuję zarówno panu przewodniczącemu Pawłowi Arndtowi jak i panu posłowi Brzezince za referat i koreferat. Otwieramy dyskusję. Czy są pytania, uwagi państwa posłów? Pani poseł Maria Zuba.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PosełMariaZuba">Szanowni państwo, analizując tę część budżetu, należy zauważyć, że wydatki z budżetu środków europejskich na przyszły rok będą niższe, i to zdecydowanie niższe, bo o 12%, w stosunku do roku bieżącego. I tutaj za obniżeniem poziomu tych wydatków również pójdą zmniejszenia w zakresie wykonywanych zadań. Stąd też pytanie, jakie konkretne zadania zostaną objęte tą zniżką wydatków? Jednocześnie z materiałów przedstawionych przez rząd wynika, że wydatki na działalność usługową z budżetu państwa będą niższe ze względu na planowane zmniejszenie o 37% środków na prace geodezyjne i kartograficzne. Czym jest spowodowany taki wysoki procent zmniejszenia środków, obszarem prac? Jednocześnie wydatki na utrzymanie i statutową działalność Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii rosną o 16% w stosunku do obecnego budżetu. Jak zatem państwo tłumaczycie taką zmianę polityki wydatkowej w przyszłym roku? Kolejny temat to jest sprawa dotycząca administracji publicznej, gdzie wydatki rosną według oczekiwań rządu o 15%, nie uwzględniając wydatków ze środków europejskich. Zatem pytanie, czym taki wysoki poziom wzrostu jest spowodowany? I kolejna sprawa to jest sprawa administracji publicznej, działalność w formie instytucji gospodarki budżetowej…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani poseł, chciałbym powiedzieć…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełMariaZuba">…która to…</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Można pani przerwać? Chciałabym powiedzieć, że pani poseł zadaje w tym momencie pytania do części 17, a tę część już rozpatrzyliśmy. Rozpatrzyliśmy i jesteśmy w innym punkcie porządku posiedzenia. Jeżeli pani poseł uważa, bo w tym punkcie prowadzimy dyskusję, że jest potrzeba udzielenia odpowiedzi na pytania pani poseł dotyczące tej pierwszej części porządku posiedzenia, którą już zakończyliśmy, to poprosiłabym o zadanie tych pytań na piśmie, bo jesteśmy w innym punkcie porządku posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełMariaZuba">Pani przewodnicząca, dość szybko przemknęliśmy przez ten temat, natomiast pytania, które tutaj zadaję, dotyczą bardzo znaczących zmian w stosunku do obecnego budżetu. Wydaje mi się, że nie stracimy wiele, jeżeli pan minister zechce nam w tej sprawie odpowiedzieć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Myślę, że wszystkich dopuściliśmy maksymalnie, pani poseł. To tak, żeby nie prowadzić sporu. Każdy z państwa, pani poseł, kilkukrotnie zabierała głos, żebyśmy tę część mogli omówić. Zakończyliśmy ją, nie było innych głosów w dyskusji. Wielokrotnie zostały udzielone odpowiedzi na pytania. Tylko chciałam przypomnieć, w którym punkcie porządku dziennego jesteśmy. Ten punkt porządku dziennego, ponieważ na taki sposób procedowania umówiliśmy się, zakończyliśmy. Zatem w punkcie drugim… Tak, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełMariaZuba">Pani przewodnicząca, chciałabym przypomnieć, wczoraj w podobnej sytuacji pani się znalazła, prowadząc posiedzenie. Też mówiła pani w temacie, który już został omówiony, który jeszcze nie był podejmowany. Ale to wynika z tempa, w jakim prowadzimy posiedzenia naszych komisji. Dlatego też proszę o to, żebyśmy mieli dla siebie zrozumienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Pani poseł chciałabym przypomnieć, jeżeli pani poseł ma dobrą pamięć, ja również, przeprosiłam, że nie jesteśmy w tym punkcie, i zadałam pytania w innym punkcie. Tego punktu wtedy nie rozpatrywaliśmy. Pani poseł uczestniczy w posiedzeniu. Wielokrotnie dopuszczałam panią poseł do głosu i wydaje się, że wszystkie sprawy, które można było… nie ograniczamy sobie. Tempo jest zwyczajne, takie, jakie jest państwu potrzebne na zadanie pytania i udzielenie odpowiedzi. Poproszę – pani poseł skończyła swoją wypowiedź – państwa ministrów o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania. Rozumiem, że odpowiednio będą to następujące osoby: pani minister Magdalena Młochowska podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, a potem pytania, które były kierowane do innych części budżetowych, tak że myślę, że jeszcze na wszystkie pytania poproszę o udzielenie odpowiedzi. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMłochowska">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, jeżeli chodzi o część 27 i zmniejszające się wydatki na realizację projektów unijnych, to tutaj nie ma jednej odpowiedzi, ponieważ to wynika po prostu z wygaszania kolejnych projektów realizowanych z obecnej perspektywy. Trzeba pamiętać, że to jest perspektywa 2007–2013 i tak naprawdę w roku 2014 kończy się już wiele działań, w tym przykładowo jeżeli chodzi o działania prowadzone przez władzę wdrażającą, są to dotacje na budowę „ostatniej mili”. Jeżeli chodzi o działania PARP, to są to działania wspierające przedsiębiorców realizujących e-usługi. Tego typu działania, ostatnie konkursy już się odbyły w tym roku i w przyszłym roku tak naprawdę będą jedynie realizowane podpisane w tym roku umowy. Nie będą ogłaszane nowe konkursy. Analogicznie jeżeli chodzi o realizowane projekty przez Centrum Projektów Informatycznych, one również się kończą i to wynika po prostu z harmonogramu realizacji projektów.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMłochowska">Jeżeli chodzi o zwiększenie wydatków w części 17, to tutaj faktycznie jest zwiększenie o 5000 tys. zł. To są dodatkowe środki na system powiadamiania ratunkowego, a dokładnie na Centrum Techniczne Systemu Powiadamiania Ratunkowego, które na poziomie krajowym będzie tworzone dla wszystkich centrów powiadamiania ratunkowego w kraju. To jest realizacja ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego, która trafiła już do Sejmu. To są jakby wyniki, to są koszty związane z realizacją tejże ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Rozumiem, że w tej części zostały udzielone pani poseł odpowiedzi. Dając pierwszeństwo udzielenia odpowiedzi na pytania pani poseł, chciałam dopytać o jeden szczegół, o rezerwę w pozycji 9 – Budowę, rozbudowę, utrzymanie i funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego (cały tytuł, taki, jaki jest w projekcie). Na ten cel mamy do wydatkowania 26.000 tys. zł. Nie będę wypowiadać się w sprawie samych wynagrodzeń, bo to nie są rzeczy najistotniejsze. Chciałabym zapytać, czy z tego programu, o czym w dodatkowych wyjaśnieniach dla Komisji odpisał pan minister Huskowski, jest możliwość przeznaczenia środków na centra powiadamiania ratunkowego, te, które są, te regionalne, nie wojewódzkie, tylko regionalne, oraz o sposób naboru projektów, bo rozumiem, że w tej części wnioski będzie rozpatrywał Minister Administracji i Cyfryzacji, a także będzie wnioskował wojewoda, jeżeli dobrze rozumiem. Chodzi mi o ten tryb.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">I drugie takie pytanie z gatunku lekkich. Wprowadzenie numeru alarmowego 112. Proponuje się, że będą środki na propagowanie w społeczeństwie wiedzy o numerze 112. Chciałabym zapytać, jaka jest wysokość środków w tej rezerwie? Jaką formułę resort przewiduje do prowadzenia popularyzacji tego numeru? Przyjmuję to ze zdziwieniem, myślę, że to trochę przekłamanie, bo państwo przewidujecie również środki na szkolenia operatorów numerów alarmowych. Rozumiem, że operatorzy zanim… albo są tak wybierani… W jaki sposób, ile to jest środków i w jakiej procedurze państwo zamierzacie szkolić operatorów numerów alarmowych tak, aby jak najsprawniej, jak najskuteczniej była realizowana sprawa z powiadamianiem i zaopatrzeniem osoby, która takiej pomocy potrzebuje?</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">I pani poseł Zuba, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PosełMariaZuba">Dziękuję. Rozumiem, że z pozycji 9 finansowany będzie tylko system powiadamiania ratunkowego na terenie kraju, ale otrzymałam odpowiedź na swoją interpelację, że będzie możliwość pozyskiwania środków finansowych ze środków unijnych na budowę lotnisk w tych powiatowych szpitalach, gdzie tego dotychczas nie uczyniono. Czy mogłabym w tym punkcie uzyskać informację, z jakich środków będą mogli korzystać dyrektorzy tych jednostek? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMłochowska">Szanowna pani przewodnicząca, jeżeli chodzi o tę rezerwę, będzie ona wydatkowana tak, jak była wydatkowana w tym roku i de facto kwota, o której mówimy, wynika z zapotrzebowania wojewodów i Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji na doposażenie jeszcze tych regionalnych centrów, na zatrudnienie jeszcze operatorów. Są to wnioski wojewodów, na podstawie których my wnioskujemy do Ministerstwa Finansów, i środki te są przekazywane wojewodom. Jeżeli chodzi o to, tu nie ma trybu konkursowego. Mniej więcej pół roku temu zaplanowaliśmy, jakie to będą kwoty, i te kwoty nie powinny być zmienne. Te 26.000 tys. zł po prostu powinno wystarczyć na wdrożenie już całego systemu w Polsce.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMłochowska">Jeżeli chodzi o kampanię, to jest to kwota 100 tys. zł, czyli nie bardzo znacząca. Bardziej chodzi o reklamę w mediach lub bardziej dokładnie w gazetach.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMłochowska">Jeżeli chodzi o szkolenia, to przewidziana została kwota 500 tys. zł. Tutaj wspieramy trochę siebie nawzajem, to znaczy, te centra, które powstały pierwsze, o ile się nie mylę Poznań, tak? Województwo poznańskie jest takim liderem, przepraszam, województwo wielkopolskie jest liderem, jeżeli chodzi o ten system. Tam wypracowano system szkoleniowy, na podstawie którego szkoleni będą operatorzy w całej Polsce.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#PodsekretarzstanuwMAiCMagdalenaMłochowska">Jeżeli chodzi o pytanie pani poseł dotyczące lotniska, to muszę powiedzieć, że nie mam pojęcia, ponieważ to jest część budżetowa Zdrowie. To jest Ministerstwo Zdrowia, i rozumiem, że pewnie tam były te środki, ponieważ w naszym budżecie takie środki na rozbudowę lotnisk się nie znajdują. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczącaposełKrystynaSkowrońska">I na karetki, pani minister, również, tak? Są u Ministra Zdrowia, dobrze. Czy są jeszcze pytania lub uwagi państwa posłów do tej części budżetowej? Nie widzę. Wszyscy państwo posłowie zadali pytania. Zostały udzielone odpowiedzi. Tym sposobem zrealizowaliśmy punkt drugi porządku (trzeci po uzupełnieniu porządku dziennego). Chciałabym podziękować naszym gościom, paniom i panom ministrom z osobami towarzyszącymi, Biuru Legislacyjnemu, sekretariatowi, paniom i panom posłom uczestniczącym w posiedzeniu, w debacie. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>