text_structure.xml
48.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BolesławPiecha">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Zdrowia. Przypominam państwu, że, zgodnie ze stosownym zawiadomieniem, porządek dzisiejszego posiedzenia Komisji Zdrowia obejmuje dwa punkty. Pierwszy – rozpatrzenie „Sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2010”. Państwo otrzymali to sprawozdanie w obszernym druku nr 4638. Drugi punkt – przyjęcie sprawozdania Komisji Zdrowia z działalności w VI kadencji Sejmu – jest wymagany art. 168 ust. 1 regulamin Sejmu, zgodnie z którym Komisja przyjmuje sprawozdanie i przedstawia je Prezydium Sejmu. Sądzę, że nie będziemy zwlekać z podjęciem obrad.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BolesławPiecha">Witam panie i panów posłów, przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia. Chciałbym, abyśmy niezwłocznie przystąpili do omówienia „Sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2010”. Proponuję, żeby obecny tu pan prezes krótko przedstawił Sprawozdanie, następnie wysłuchamy serii pytań, przeprowadzimy dyskusję i przyjmiemy lub odrzucimy ten dokument. Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MaciejDworski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, przedłożyliśmy państwu „Sprawozdanie z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2010”, przyjęte uchwałą 7/211/2 Rady Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MaciejDworski">Część tego Sprawozdania odpowiada wymogom, które są przed nim stawiane i zawiera obszerne informacje dotyczące zakresu działań Narodowego Funduszu Zdrowia. Dotyczą one takich zagadnień, jak: dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej, kontraktowanie świadczeń opieki zdrowotnej, realizacja zadań i finansowanie w poszczególnych zakresach świadczeń, refundacji leków, kontroli realizacji umów przez świadczeniodawców oraz kontroli aptek, realizacji zadań związanych z refundacją planowego leczenia za granicą, rozliczanie świadczeń w ramach unijnego systemu koordynacji oraz innych wybranych działań Funduszu, takich jak funkcjonowanie Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, Portalu Świadczeniodawcy czy realizacji zadań związanych z weryfikacją i walidacją danych rozliczeniowych oraz informatyzacją.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MaciejDworski">Jeśli chodzi o gospodarkę finansową Narodowego Funduszu Zdrowia, to szczegółowe informacje dotyczące gospodarki finansowej Funduszu zostały przedstawione w „Sprawozdaniu finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2010” oraz w „Sprawozdaniu z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2010”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MaciejDworski">Zgodnie z intencją pana przewodniczącego, pragnę poinformować, że w roku 2010 nie występowały istotne okoliczności zewnętrzne ani wewnętrzne dotyczące realizacji zadań Narodowego Funduszu Zdrowia, które w jakiś sposób zmieniałyby to działanie w stosunku do lat ubiegłych. Nie było wiele istotnych zmian, natomiast wspomnę o dwóch okolicznościach, które mają przełożenie na informacje będące przedmiotem niniejszego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MaciejDworski">W roku 2010 dostępność do świadczeń zdrowotnych była oceniana według nowego parametru opisującego kolejki oczekujących, polegającego na określaniu średniego rzeczywistego czasu oczekiwania u każdego ze świadczeniodawców. W poprzednich latach ten parametr dotyczył prognozowanego czasu oczekiwania.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MaciejDworski">Kolejnym istotnym elementem związanym ze zmianą finansowania świadczeń zdrowotnych było wprowadzenie Systemu Jednorodnych Grup Pacjentów wywodzącego się z metodologii DRG w rehabilitacji stacjonarnej neurologicznej i kardiologicznej. Pozostałe podstawowe zadania Funduszu były realizowane – jak powiedziałem – zgodnie z zasadami przyjętymi w latach biegłych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MaciejDworski">Jeżeli Wysoka Komisja życzy sobie szczegółowych informacji, to oczekujemy na pytania. Postaramy się na nie odpowiedzieć, tym bardziej, że w dzisiejszym posiedzeniu biorą udział osoby merytorycznie związane z działalnością Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy pan minister chciałby jeszcze coś dodać do tego, co powiedział pan prezes?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że państwo zapoznali się ze Sprawozdaniem. Wobec tego pozostaje mi zwrócić się do państwa posłów o kierowanie ewentualnych pytań w stronę pana prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia i pana ministra, którego serdecznie witam, a dotyczących druku nr 4638, czyli „Sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2010”. Przypominam, że są tu połączone zarówno sprawy finansowe, jak i rzeczowe.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos na temat Sprawozdania? Nie widzę zgłoszeń. Sądzę jednak, że trzeba kilka pytań zadać.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BolesławPiecha">Cieszę się, panie pośle, że pan się zgłasza, wcześniej jednak udzielę głosu sobie. Przygotowałem pytania. Chodzi mi o rozdział 3 w Sprawozdaniu, a głównie o refundację leków.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#BolesławPiecha">Jak sobie przypominamy, najwięcej kontrowersji w pakiecie ustaw zdrowotnych budziły refundacja leków i kwestie finansowe, bo wiąże się z tym sprawa ograniczenia budżetu do poziomu, który będzie wyznacznikiem określonych działań finansowo-prawnych w stosunku do podmiotów, które uczestniczą w obrocie leków, czyli hurtowni, producentów i Narodowego Funduszu Zdrowia, a wiążą się z pewnymi zobowiązaniami finansowymi za przekroczenie określonych limitów.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#BolesławPiecha">Z tego Sprawozdania wynika, że nakłady na refundację leków stale rosły i mimo zmiany planu finansowego ten plan został przekroczony. Wielokrotnie państwo podkreślali, że istotą sprawnego zarządzania systemem opieki zdrowotnej jest jego szczelność. Ta szczelność zależna jest od odpowiedniego trybu nadzoru i kontroli.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#BolesławPiecha">Ja przejrzałem to, co państwo proponują w tym rozdziale i nasunęło się mi pytanie, czy kontrole, które były przeprowadzane, po pierwsze, u świadczeniodawców, czyli lekarzy, a po drugie, w aptekach, miały jakiś plan, bo gdy bliżej przyjrzymy się wskazanym przez państwa danym, to zauważymy, że w pewnych oddziałach wojewódzkich kontroli było niemało – na przykład w województwie mazowieckim – a w niektórych niczego nie kontrolowano albo kontrolowano śladowo. Kontrole w pewnych województwach wykazały nieprawidłowości, wcale niemałe. W ich wyniku nakładano kary finansowe i żądano zwrotów, a w niektórych oddziałach w ogóle nie wskazywano, że wyniki kontroli były nieprawidłowe. Nie wiem, dlaczego, nikt nie kwestionował nieprawidłowości w województwach świętokrzyskim, podkarpackim, podlaskim. Właściwie nic się nie działo w województwie opolskim, natomiast Mazowsze kwestionowało kilka milionów złotych. Chciałbym dowiedzieć się od pana prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia czy od ministra zdrowia, jaki był plan kontroli, kto za te kontrole odpowiadała i kto je koordynował, w świetle nowych zapisów w ustawach pakietu zdrowotnego. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#BolesławPiecha">Proszę, teraz zabierze głos pan poseł Sopliński, a następnie pan poseł Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderSopliński">Zadam bardziej szczegółowe pytanie, wynikające z dwóch ostatnich tygodni pracy poselskiej. Dotyczy ono stomatologii.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AleksanderSopliński">Część stomatologów, którzy mieli zawarty kontrakt na usługi protetyczne czy usługi ogólnostomatologiczne, nie otrzymała kontraktu. Do tych stomatologów, którzy dotychczas mieli kontrakt, ustawiała się wieloletnia kolejka na usługi protetyczne – od 3 do 5 lat, a teraz ci lekarze nie otrzymali kontraktu i ludzie, którzy czekali 4–5 lat na usługę protetyczną, muszą się zapisać do innego lekarze, gdzie również jest kolejka wieloletnia. Rozmawiałem na ten temat z przedstawicielami Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Jest to kłopotliwe, kiedy do biura poselskiego przychodzi 77 osób, które czekają na usługę protetyczną od 2008 r., bo ich stomatolog nie otrzymał kontraktu. Dlatego zwracam się z apelem i prośbą, aby te kontrakty były zawierane na kilka lat, ewentualnie, jeżeli kontrakt nie będzie zawarty, automatycznie tych oczekujących ustawić gdzieś indziej, żeby nie mieli pretensji. A tak przychodzi 77 osób do biura poselskiego i prosi – panie pośle, niech pan nam załatwi miejsce w kolejce u innego stomatologa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BolesławPiecha">Proszę bardzo, pan poseł Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję bardzo. Nie chciałbym dzisiaj, na ostatnim posiedzeniu Komisji w tej kadencji Sejmu, narzekać i krytykować, ale powiem, że idąc dzisiaj do Sejmu widziałem tytuł prasowy „Horror w Centrum Onkologii”. Przypomnę, że kiedykolwiek mówiłem o dramacie pacjenta, kolejkach, tragizmie tych pacjentów, to słyszałem, że moje opinie są przesadzone, że to jest krytykanctwo. Proszę więc mi wytłumaczyć ten tytuł z pierwszej strony pisma: „Horror w Centrum Onkologii”.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#CzesławHoc">Zwrócę uwagę na same wyrazy „horror” i „onkologia”. Wiemy, że w Polsce wskaźnik wyleczalności, a więc pięcioletniego okresu przeżycia od momentu rozpoznania choroby, należy do najniższych w krajach Unii Europejskiej – 30%, podczas gdy w innych krajach wynosi 50%, a w Stanach Zjednoczonych – 60%. Tak wiele ludzi umiera w Polsce na choroby onkologiczne.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#CzesławHoc">Przypominam, że w Polsce mamy jedną z najniższych wartości na wydatki na onkologię, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, i jeden z najwyższych wskaźników leczenia od momentu rozpoznania do momentu rozpoczęcia terapii. Panie ministrze, panie prezesie, co zrobiliście i co robicie, żeby tego horroru nie było w tej tak wrażliwej części medycyny, jaką jest onkologia?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#CzesławHoc">Na str. 61 Sprawozdania jest tabela o chemioterapii, wartości zawartych kontraktów i wykonania. Dla mnie niezrozumiałe i przerażające jest to, że nie ma wykonania w pewnych oddziałach wojewódzkich, na przykład, w podlaskim, warmińsko-mazurskim, a w kujawsko-pomorskim wykonania jest na poziomie minus 19%. O co tu chodzi? Chcecie udowodnić, że są środki niewykorzystane, czy jest chaos? Jak można pomóc i co zrobiliście, żeby pomóc najbardziej poszkodowanym przez los i ciężko chorym pacjentom? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pani poseł Zakrzewska, a następnie pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaZakrzewska">Korzystając z tego, że w dzisiejszym posiedzeniu uczestniczą zarówno przedstawiciele Narodowego Funduszu Zdrowia, jak i Ministerstwa Zdrowia, zadam następujące pytanie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ElżbietaZakrzewska">W latach 2009, 2010 i 2011 placówki specjalistyczne i placówki resortowe kontraktowały usługi medyczne w ramach wydzielonych środków finansowych. Wiem, że NFZ podjął decyzję – chyba, że ją zmienił, co bardzo by mnie ucieszyło – o kontraktowaniu na 2012 r. bez wydzielenia tych środków. Czy tak jest? A jeśli tak jest, to dlaczego złamano ustawę? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Korzystając z okazji obecności przedstawicieli Narodowego Funduszu Zdrowia, chciałabym się odnieść do problemu informatyzacji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Rzeczywiście, NFZ uzbraja czy poprawia swoje oprogramowanie – w Sprawozdaniu jest relacja, w jakim zakresie to się odbywa. Natomiast w imieniu lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej chciałbym poprosić, aby programy, które państwo realizują w oddziałach, zmierzały bardziej do ułatwień niż do kolejnych utrudnień. Ponieważ programy się rozbudowują, jest coraz więcej danych, działania są coraz trudniejsze i coraz bardziej skomplikowane. Podam przykład.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Ostatnio uruchomiono tak zwaną nową bramkę w informacjach i danych, które są w Narodowym Funduszu Zdrowia, i nagle się okazało, że pewne informacje zostały wychwycone, a lekarze podstawowej opieki zdrowotnej dostali pisma utrzymane w takim tonie, jakby byli przestępcami, że mają do zwrotu środki z 2–4 lat wstecz. Oczywiście, wtedy, kiedy sporządzali te sprawozdania i kiedy one były przyjmowane, żyli w świadomości, że ktoś to kontroluje, sprawdza i uważali, że temat jest zamknięty. Dowiedzenie się po kilku latach, że jest się przestępcą, bo trzeba zwrócić 85 zł z tego tytułu, że zainstalowano nową bramkę, świadczy o niepoważnym podejściu do sprawy. W związku z tym traktuję to swoje wystąpienie jako prośbę do NFZ-u, aby w pracach informatyzacyjnych kierował się przejrzystością systemu i ułatwiał, a nie utrudniał lekarzom obsługę tego systemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów i zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#BolesławPiecha">Proszę pana prezesa o udzielenie odpowiedzi na te pytania. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MaciejDworski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, postaram się odpowiadać w kolejności zadawanych pytań.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MaciejDworski">Pierwsze pytanie dotyczyło refundacji leków, kontroli i ich efektów. Było to pytanie pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MaciejDworski">W każdym roku działania kontrolne są podzielone na dwa rodzaje. Pierwszym rodzajem są kontrole tak zwane koordynowane, które przebiegają zgodnie z planem i zasadami określonymi w Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia. One są przeprowadzane we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ-u, według tej samej metodologii, i dotyczą tego samego obszaru zagadnień.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#MaciejDworski">W ubiegłym roku nie było kontroli koordynowanej dotyczącej działalności aptek czy związanej z preskrypcją i refundacją leków. Decyzje o tych kontrolach, mających charakter oddziałowy, doraźny, były podejmowane suwerennie przez poszczególnych dyrektorów oddziałów wojewódzkich, w zależności od ich oceny sytuacji, ale i możliwości wynikających chociażby z liczby zatrudnionych w oddziale farmaceutów i lekarzy, którzy są jedynymi osobami uprawnionymi do tego, aby kontrolować apteki i ewentualnie dokumentację medyczną lekarzy. Stąd wynikają rozbieżności, o których pan przewodniczący wspomniał, że w niektórych oddziałach wojewódzkich kontrole były bardziej intensywne, a w niektórych odbywały się w znacznie mniejszym stopniu. Na pewno wskazane by było – wszyscy o tym wiedzą, i my też mamy tego świadomość – żeby taka kontrola, czy przynajmniej forma stałego, zorganizowanego monitorowania, była prowadzona na bieżąco. Staramy się to robić. Jest to również uzależnione od naszych zasobów ludzkich i materialnych, ponieważ – jak wiemy – preskrypcja leków to setki milionów jednostkowych zdarzeń i w związku z tym jest pewien problem ilościowy. Jednak – jak wskazano w Sprawozdaniu – takie działania są podejmowane, a ich skuteczność wskazuje na to, że powinny być i będą kontynuowane w latach następnych.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#MaciejDworski">Drugie pytanie – stomatologia i kontraktowanie w tym zakresie. Trudno mi odnieść się do zasadności sytuacji jednostkowej, przedstawionej przez pana posła, natomiast powiem, że należy pamiętać, jeśli chodzi o kontrakty, iż są one przyznawane – obowiązuje formuła konkursowa – i może się zdarzyć, że w postępowaniu konkursowym jeden ze świadczeniodawców, który udzielał świadczeń i miał zawartą umowę, nie będzie jej mieć w roku następnym. Dotyczy to nie tylko stomatologii, ale i wszystkich innych specjalności. Taka formuła wynika z zapisów obowiązującego prawa i jest stosowana praktycznie każdego roku tam, gdzie nie są zawarte umowy wieloletnie. Jeśli chodzi o umowy wieloletnie, taka możliwość istnieje, i takie umowy są obecnie zawierane również w stomatologii.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#MaciejDworski">Pytanie trzecie, zadane przez pana posła Hoca, związane jest z szeroko rozumianą onkologią. Pragnę nadmienić, że nakłady w onkologii – tak jak pokazujemy – systematycznie rosną. Pokazujemy także strukturę tych nakładów i wydatków. Zdajemy sobie również sprawę z tego – jako obserwator i podmiot monitorujący efektywność wydawanych środków – że struktura tych wydatków nie jest korzystna. Rosną wydatki na część, która jest związana z medycyną naprawczą, często bardzo drogą, a która nie zawsze powiązana jest z dobrym, czy oczekiwanym efektem klinicznym, bez względu na przyjęty wskaźnik takiej oceny. Na pewno istotą rzeczy są działania podejmowane w kierunku wczesnego wykrywania chorób nowotworowych i profilaktyki tych chorób, w tych obszarach, w których jest to możliwe i gdzie profilaktyka jest skuteczna. Realizujemy i nie ograniczamy wydatków na programy wczesnego wykrywania, czy profilaktyczne, związane z niektórymi chorobami nowotworowymi i muszę powiedzieć, że skuteczność tych programów z roku na rok systematycznie rośnie. Również staramy się realizować w tym zakresie priorytety uzgodnione z ministrem zdrowia. Jest to temat bardzo szeroki, ogólny i wykraczający częściowo poza kompetencje Narodowego Funduszu Zdrowia, ponieważ związany jest z zagadnieniami demograficznymi i epidemiologicznymi. Z tego wynika ta ogólna informacja.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#MaciejDworski">Pytanie czwarte – pani poseł Zakrzewskiej – odnośnie do decyzji połączenia kontraktowania i niekontynuowania odrębnego kontraktowania świadczeniodawców w wydzielonym rodzaju kierowanym do służb mundurowych.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#MaciejDworski">Według mojej wiedzy, taka decyzja zapadła. Przesłanką do tej decyzji było to, że nie ma wskazania prawnego, aby takie zróżnicowanie było utrzymywane, natomiast były przesłanki do tego – zgłaszane również przez świadczeniodawców – żeby z takiego podziału zrezygnować. Oczywiście, celem tego podziału nie jest stworzenie jakichkolwiek problemów w zakresie dostępności czy organizacji świadczeń lub wysokości refundacji świadczeń pacjentom związanym zawodowo, czy z tytułu innych uprawnień, z szeroko rozumianym pojęciem służb mundurowych.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#MaciejDworski">Pytanie piąte – pani przewodniczącej…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ElżbietaZakrzewska">Panie prezesie, ale zdaje pan sobie sprawę z tego, że jest to łamanie przepisów, bo w przepisach jest wyraźnie określone, jak ma być przeprowadzone kontraktowanie. Tam jest wyraźnie napisane, na jakiej podstawie. To, co pan mówi, jest nieprawdą.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Prosiłbym panią poseł, abyśmy jednak zachowali pewien porządek. Pan prezes musi odnieść się do tych zarzutów, czy uwag. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MaciejDworski">Czy mam teraz odnieść się…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BolesławPiecha">Proszę odpowiadać na pytania, na ile to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MaciejDworski">Pani poseł, według mojej wiedzy, w tej chwili nie ma takiego jednoznacznego przepisu ani obowiązku wynikającego z przepisów prawa, które mówi o tym, żeby zróżnicować proces konkursowy w tych dwóch obszarach. Jednak postaram się to jeszcze dzisiaj potwierdzić w trakcie trwania tego posiedzenia i taką informację potwierdzić opinią prawną.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MaciejDworski">Pytanie piąte – pani przewodniczącej – dotyczyło informatyzacji, w tym również w podstawowej opiece zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MaciejDworski">Narodowy Fundusz Zdrowia nie informatyzuje żadnego rodzaju świadczeń zdrowotnych. Ta informatyzacja, o której pani przewodnicząca mówiła, dotyczy odbioru informacji określonych przepisami zawartymi, między innymi, w rozporządzeniu Ministra Zdrowia dotyczącym zakresu rodzaju danych sprawozdawanych przez świadczeniodawcę do płatnika publicznego. Nasze systemy w tym zakresie, są ściśle związane i zgodne z parametrami określonymi w tym rozporządzeniu Ministra Zdrowia – nie mamy uprawnień do wykraczania poza te uregulowania.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MaciejDworski">Odrębną sprawą, związaną z tym problemem, o którym pani przewodnicząca wspomniała – tak to rozumiem – jest skuteczność działań podejmowanych w ramach weryfikacji zasadności zakwalifikowania określonych świadczeń do refundacji. W przypadku podstawowej opieki zdrowotnej, takim kryterium jest uznanie prawa pacjenta czy potencjalnego świadczeniobiorcy w związku z faktem posiadania uprawnień do nieodpłatnych świadczeń w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, które wynika z określonych przepisów.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MaciejDworski">Chcę powiedzieć, że zarówno w tym roku, jak i w roku 2010, w stosunku do lat ubiegłych, ten proces jest systematycznie poprawiany i staje się sprawniejszy. To wynika również z tego, że informacje, które spływają do Narodowego Funduszu Zdrowia i zasilają Centralny Wykaz Ubezpieczonych, napływają z pewnym opóźnieniem i nie zawsze są wiarygodne, dlatego pewne uprawnienia, lub utratę tych uprawnień, widzimy z pewnym opóźnieniem. Nie mamy na to wpływu.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#MaciejDworski">Ta sytuacja, o której pani przewodnicząca wspomniała – jeśli się orientuję – dotyczyła jednostkowego zdarzenia w jednym z województw, gdzie faktycznie z pewnym opóźnieniem zostało zrealizowane zadanie sprawdzenia i weryfikacji świadczeń związanych ze zgonami pacjentów czy osób uprawnionych. Spowodowało to kumulację ewentualnych zobowiązań czy wskazania kwot do zwrotu, ponieważ fakt uniemożliwiający refundację przez Fundusz stawki kapitacyjnej w podstawowej opiece zdrowotnej w stosunku do osoby zmarłej nie ulega wątpliwości. Tę sprawę zidentyfikowaliśmy i podjęliśmy odpowiednie działania dyscyplinujące. Nie wyobrażam sobie, żeby wobec obecnie stosowanych procedur weryfikacyjnych była możliwość powtórzenia się takiej sytuacji. W zaistniałych przypadkach – aczkolwiek zakładam, że te kwoty nie były duże – była możliwość ze strony dyrektora oddziału wojewódzkiego, żeby to złagodzić rozłożeniem na raty spłaty tego zobowiązania, które było przecież bezsporne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Chodziło mi raczej o ton…</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MaciejDworski">Mogę powiedzieć tylko tyle, że staramy się, aby zarówno taka sytuacja, jak i ten ton, o którym pani przewodnicząca mówiła, już się nie powtórzyły…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">I mówię, przepraszam…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MaciejDworski">Jeżeli ktokolwiek z tego tytułu poniósł jakąś niekorzyść, to na pewno tak. Należy przy tym powiedzieć, że dotyczyło to takich sytuacji, kiedy ten sam lekarz wypisywał kartę zgonu, po czym przez wiele miesięcy, a nawet przez dwa lata pobierał składkę na tego pacjenta. Cóż, ten świat jest różnorodny. Przyjmuję jednak wszystkie uwagi pani przewodniczącej do wiadomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BolesławPiecha">Panie prezesie, czy to wszystko?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MaciejDworski">Panie przewodniczący, z tych pytań, które do mnie skierowano, to wszystko, ale pozostajemy w dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej materii? Tak, widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BolesławPiecha">Chciałbym tylko zauważyć, ze wielkim milczącym jest pan minister, który przecież zgłosił pewną liczbę uwag do tego Sprawozdania i część z tych uwag nie była poruszana albo została niedostatecznie wyjaśniona w tekście tego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#BolesławPiecha">Pani poseł Masłowska, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#GabrielaMasłowska">Mnie interesuje sprawa gabinetów stomatologicznych i pielęgniarskich w szkołach, ponieważ z powodu trudności w kontraktowaniu zlikwidowano je w większości szkół. My tę kwestię sygnalizowaliśmy wielokrotnie na posiedzeniach Komisji Zdrowia. Chcę się dowiedzieć, jak obecnie wygląda sytuacja. Czy Narodowy Fundusz Zdrowia wyciągnął z tego wnioski? Jaki jest stan kontraktowania, jeśli chodzi o gabinety stomatologiczne i czy państwo mają koncepcję, jak problem rozwiązać i na nowo wprowadzić gabinety stomatologiczne do szkół? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Hoc, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#CzesławHoc">Mam jeszcze jedno pytanie do pana prezesa albo do pana ministra.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#CzesławHoc">Czy to prawda, że testy paskowe do oznaczania poziomu cukru dla cukrzyków znacząco zdrożeją? Proszę odpowiedzieć, czy jest to konsekwencja tak zwanej ustawy refundacyjnej. Czy to jest prawda, a jeśli tak, to o ile te paski zdrożeją? My mniej więcej wiemy, o ile, ale chciałbym usłyszeć państwa opinię i potwierdzenie, ewentualnie zaprzeczenie temu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeśli nie, ja zwrócę się do pana ministra.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#BolesławPiecha">Pan minister pewnie jest zadowolony z tego Sprawozdania. Do tego druku dołączone jest stanowisko ministra w sprawie działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2010. Pan minister nie zabierał głosu, więc zapytam – panie ministrze, czy jest pan zadowolony z dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej? Pisze pan, że nie udało się doprowadzić do sytuacji, w której wszyscy świadczeniodawcy prowadziliby chociażby w miarę przejrzystą listę oczekujących, przekazywaliby wymagane dane, a przecież tego nie robią. To była pierwsza uwaga.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#BolesławPiecha">Mam nadzieję, że pan również jest zadowolony z tego, że największa liczba pacjentów oczekuje do poradni okulistycznych – 238 tys., kardiologicznych – 124 tys., neurologicznych – 109 tys. Rozumiem, że pan minister również jest zadowolony z tego, że najwięcej pacjentów oczekuje na endoprotezoplastyki. Średnio 58 tys. osób oczekuje na endoprotezoplastykę stawu biodrowego, a 44 tys. – kolana. Czas oczekiwania wynosi mniej więcej 433 dni. Rozumiem, że pan minister również z tego jest zadowolony. Proszę nam to powiedzieć – takie były uwagi, a rozumiem, że to Sprawozdanie zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#BolesławPiecha">Ostatnia sprawa dotyczy stomatologii. Usłyszałem, że pan prezes tłumaczył, że nakłady na stomatologię się zwiększyły, co nie jest prawdą, bo jest to jedyny zakres, na który nakłady się zmniejszyły. Zmniejszanie się nakładów na stomatologię jest normą. Zresztą jest tu akapit dotyczący uwag ministra, z którego wynika, że minister również zauważył, iż wykonanie kontraktu na 2010 r. w zakresie opieki stomatologicznej spadło. Największe problemy z dostępnością nadal dotyczą uzyskania świadczeń z zakresu poradni ortodontycznej, poradni stomatologicznej i protetyki stomatologicznej. Są to bardzo istotne rzeczy.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#BolesławPiecha">Oczekiwałbym w stanowisku ministra wniosków, co z tym zrobić, a nie udawania, że wszystko jest w porządku. Co z listą oczekujących? Czy ona może być poprawiana? Co z okresami oczekiwania na pewne zabiegi, bo wiąże się to z przesunięciem środków, i co ze stomatologią?</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#BolesławPiecha">Jest tu jeszcze jedno stwierdzenie, że minister jest bardzo zadowolony z kontroli, i że są to kontrole, tak zwane, koordynowane. Z tego, co pan prezes powiedział, wynika, że jeżeli chodzi o kontrolę refundacji leków – a w przypadku samej refundacji mówimy o 8,5 mld zł – żadnej koordynacji kontroli w 2010 r. nie było. Proszę więc nie nadużywać tego stwierdzenia w Sprowadzaniu i – panie prezesie – nie wciskać nam, posłom, kitu. Nie wszystkie kontrole są koordynowane, a w tak dużych działach, jak refundacja leków, nie są koordynowane, są wybiórcze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#BolesławPiecha">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JakubSzulc">Dziękuję, panie przewodniczący. Po pierwsze, o ile wiem, dyskutujemy dzisiaj nad Sprawozdaniem z wykonania planu Narodowego Funduszu Zdrowia…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BolesławPiecha">Sprawozdaniem z działalności, nie tylko z wykonania planu finansowego…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JakubSzulc">Nie tylko, ale dyskutujemy nad dokumentami, które zostały przedstawione. Żaden z tych dokumentów nie daje podstaw do tego, żeby formułować jakiekolwiek tezy, czy opinie, o takim czy innym zabarwieniu emocjonalnym, bo poziom mojego zadowolenia czy jego brak jest moją indywidualną oceną i w żaden sposób nie odnosi się do tych dokumentów, które zostały tu przedstawione.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JakubSzulc">Odnośnie do kontroli koordynowanych, pan prezes wyraźnie powiedział – chyba że byliśmy na dwóch różnych posiedzeniach Komisji – jak wyglądają i w jaki sposób są zorganizowane kontrole w Narodowym Funduszu Zdrowia, jednocześnie zaznaczając, że w przypadku refundacji aptecznej i preskrypcji kontroli koordynowanych w 2010 r. nie było. Ja to słyszałem. Pan przewodniczący najwyraźniej tego nie słyszał, skoro powiedział, że pan prezes, cytuję: „wciska Komisji kit”. Natomiast, panie przewodniczący, warto by było – odnosząc się zarówno do tego, o czym pan mówił, jeśli chodzi o dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej, jak i do długości kolejek czy liczby oczekujących, a także do tego, o czym mówił pan poseł Hoc powołując się na tytuł z niewątpliwie bardzo medycznej pozycji, jaką jest dziennik „Fakt” – powiedzieć o kilku rzeczach…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#CzesławHoc">Ja nie powiedziałem, z jakiej gazety jest ten tytuł…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JakubSzulc">Ja wiem, z jakiej gazety, chyba że w innej też są takie tytuły. Ja takiego nie znalazłem, otworzyłem…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BolesławPiecha">Panie pośle, w kuluarach wyjaśnimy, z jakiej to było gazety…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#CzesławHoc">Celowo nie powiedziałem, z jakiej gazety, a pan…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BolesławPiecha">Panie pośle! Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JakubSzulc">Bardzo serdecznie dziękuję. Oczywistą rzeczą jest, że sytuacja w systemie ochrony zdrowia nie jest taka, że dzisiaj powinniśmy spoczywać na laurach, wystawiać sobie laurki i mówić, że wszystko jest pięknie i nic nie powinno być lepiej. Jednak chciałbym zwrócić uwagę na kilka zasadniczych faktów, które pan przewodniczący w swojej wypowiedzi pomija lub nie zwraca na nie uwagi.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JakubSzulc">Fakty są takie, że w ciągu ostatnich czterech lat w tych zakresach, o których pan wspomniał, czyli w przypadku endoprotezoplastyki czy okulistyki ze szczególnym uwzględnieniem operacji usuwania zaćmy, liczba świadczeń, które są wykonywane co roku, wzrosła średnio o około 50%. Dzisiaj w Polsce wykonuje się około 150 tys. operacji usunięcia zaćmy rocznie, podczas gdy 4 lata temu było ich poniżej 100 tys. Takie przykłady można mnożyć. Liczba pacjentów, którzy są kolejkowani, nie odpowiada długości czasu oczekiwania. O tym też musimy pamiętać, bo jeżeli mamy wykonywać większą liczbę zabiegów, to mimo tego, że kolejkowanych pacjentów jest więcej, czas oczekiwania może być dłuższy, ale może być taki sam albo krótszy.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JakubSzulc">Odpowiadając na pytanie pana posła, jestem daleki od zadowolenia, ale byłoby co najmniej dziwne, gdybym nie zauważał tego, co w ciągu ostatnich lat udało się tu zrobić. Natomiast jeśli chodzi o działania w zakresie onkologii, o które pytał pan poseł Hoc, trzeba powiedzieć o kilku rzeczach. Faktycznie, w przypadku Centrum Onkologii mamy kłopot polegający na tym, że znakomita większość leczonych w Centrum Onkologii to są pacjenci dojeżdżający, spoza Warszawy i z całego kraju. Rozpoczęliśmy działania zmierzające do tego, żeby na poziomie każdego regionu można było utworzyć otworzyć ośrodek, który będzie alternatywą dla Centrum Onkologii imienia Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie z Oddziałem w Gliwicach, po to, żeby pacjenci nie musieli każdorazowo jeździć do Warszawy w celu uzyskania zabezpieczenia.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#JakubSzulc">Jednocześnie proszę zauważyć kilka innych rzeczy – to, w jaki sposób zmieniły się w ciągu czterech lat nakłady na farmakoterapię onkologiczną i ilu świadczeniodawców dzisiaj udziela świadczeń z zakresu leczenia chemią w trybie ambulatoryjnym, a jaka liczba tych świadczeniodawców była cztery lata temu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Mam pytanie do pana prezesa. Czy dzisiaj jest leczenie chemią w trybie ambulatoryjnym, połączone z hospitalizacją jednodniową?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MaciejDworski">Tryb ambulatoryjny dopuszcza…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że w 2010 r. taki tryb był. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MaciejDworski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że tutaj pewnie nie dojdziemy do konkluzji…</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#CzesławHoc">A paski testowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#BolesławPiecha">Paski testowe to jest przyszłość. Sądzę, że jest to kwestia refundacji leków z nowej ustawy refundacyjnej. Czy pan minister zechciałby się odnieść do tego?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JakubSzulc">Niestety, muszę zasięgnąć informacji. Udzielę panu posłowi Hocowi informacji pisemnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#BolesławPiecha">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#BolesławPiecha">Czy jeszcze koś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#GabrielaMasłowska">Nie dostałam odpowiedzi na pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#BolesławPiecha">Przypomnę, że pani poseł Masłowska pytała o stomatologię i nakłady na profilaktykę u dzieci i młodzieży. Proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MaciejDworski">Panie przewodniczący, pani poseł, prowadziliśmy w Narodowym Funduszu Zdrowia rozmowy dotyczące problemu stomatologii szkolnej – bo o tym mówimy. W tej chwili – nie podam danych liczbowych, bo nie mam ich ze sobą – są kontraktowane i finansowane umowy na gabinety stomatologiczne zlokalizowane na terenie szkół. Oczywiście, ich liczba w poszczególnych województwach jest różna. Kontraktowanie gabinetów stomatologicznych, jak na razie, odbywa się według tych samych reguł, to znaczy, że nie są określone preferencje i nie ma w tej chwili możliwości określenia szczególnych preferencji dla gabinetów zlokalizowanych na terenie szkoły, natomiast nie ma żadnych przeszkód. Oznacza to, że gabinet, który spełnił określone wymogi, stanie do konkursu ofert i jest zlokalizowany na terenie szkoły, ma takie same prawa i będzie traktowany tak samo, jak każdy inny gabinet, który będzie się znajdować w bliższym lub dalszym otoczeniu szkoły. Trudno wyobrazić sobie takie działania Funduszu, które rozwiązywałyby ten problem od strony organizacyjnej i stymulowały powstawanie tych gabinetów na terenie szkół. Ten temat na pewno jest przez nas – i nie tylko przez nas – monitorowany, natomiast aktualny stan jest taki, a nie inny.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, postało nam przyjęcie Sprawozdania i przedstawienie go Wysokiej Izbie, a także wyznaczenie posła sprawozdawcy, który przedstawi to Sprawozdanie na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Rozumiemy, że są pewne ograniczenia, głównie czasowe, ale musimy tę procedurę przejść.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu „Sprawozdania z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2010” z odpowiednimi opiniami Ministra Zdrowia? Są przeciwni, więc przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#BolesławPiecha">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem Sprawozdania? Proszę o podniesienie ręki. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję bardzo. Proszę o przedstawienie wyniku.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#BolesławPiecha">Stwierdzam, że Komisja, przy 17 głosach „za”, 4 – „przeciw” i braku wstrzymujących się, przyjęła „Sprawozdanie z działalności Narodowego Funduszu Zdrowia za rok 2010”.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#BolesławPiecha">Proponuję, aby sprawozdawcą tego druku była pani poseł Krystyna Kłosin. W zeszłym roku pani chyba była posłem sprawozdawcą. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#BolesławPiecha">W zeszłym roku to sprawozdanie było tylko w pracach Komisji, nie było prezentowane na posiedzeniu Sejmu. Rozumiem jednak, że pani może być sprawozdawcą. Czy tak? To dobrze wróży w kontekście 9 października.</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo za zgodę. Czy są inne kandydatury? Nie ma. W związku z tym przyjmujemy propozycję, że pani poseł Krystyna Kłosin będzie sprawozdawcą Komisji odnośnie do tego Sprawozdania. Na tym zamykam te punkt naszego dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-50.7" who="#BolesławPiecha">Ogłaszam trzy minuty przerwy, po której przedstawię członkom Komisji kilkuminutowe podsumowanie, ponieważ, zgodnie z art. 168 ust. 1 regulaminu Sejmu, musimy przyjąć sprawozdanie z działalności Komisji Zdrowia. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-50.8" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-50.9" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego naszego posiedzenia – przyjęcia sprawozdanie z działalności Komisji Zdrowia w VI kadencji Sejmu RP. Przypomnę, że to sprawozdanie jest opracowane w związku z art. 168 ust. 1 regulaminu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-50.10" who="#BolesławPiecha">Proszę państwa, Komisja Zdrowia została ukonstytuowana jako tak zwana duża komisja i wybrała pięcioosobowe prezydium, w skład którego weszli: Bolesław Piecha jako przewodniczący, a pani Beata Małecka-Libera, pan Damian Raczkowski, pan Marek Balicki i pan Andrzej Sośnierz jako zastępcy przewodniczącego. 10 lipca 2008 r. nastąpiła zmiana i funkcję zastępcy przewodniczącego objęła pani poseł Elżbieta Streker-Dembińska.</u>
<u xml:id="u-50.11" who="#BolesławPiecha">Komisja odbyła 241 posiedzeń, przy czym rozpatrzyła 76 spośród 87 skierowanych do Komisji projektów ustaw, które najczęściej rozpatrywano w podkomisjach nadzwyczajnych, i weryfikowała swoje ustalenia na posiedzeniach plenarnych.</u>
<u xml:id="u-50.12" who="#BolesławPiecha">Podczas trwania VI kadencji Komisja powołała także Podkomisję Stałą do spraw Zdrowia Publicznego, która odbyła łącznie 19 posiedzeń, w czasie których zajmowała się problemami związanymi z odżywianiem i nadwagą, zdrowym żywieniem, chorobami serca oraz warunkami do zdrowego i aktywnego życia osób starszych.</u>
<u xml:id="u-50.13" who="#BolesławPiecha">Członkowie Komisji brali udział w licznych spotkaniach. Na szczególną uwagę zasługują wizyty przedstawicieli Komisji do spraw Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności Parlamentu Europejskiego, współpraca z Unią Europejską oraz wizyty i spotkania z przewodniczącymi komisji zdrowia parlamentów państw członkowskich Unii Europejskiej, a także spotkania z ambasadorami. Współpracowaliśmy głównie z Norwegią, Danią i Szwajcarią, z którymi rozmawialiśmy o problemach zdrowia publicznego.</u>
<u xml:id="u-50.14" who="#BolesławPiecha">W imieniu Komisji chciałbym złożyć podziękowania państwu posłom za pracę. Były oczywiście momenty bardziej lub mniej emocjonalne. Za napięcia emocjonalne, które mogły być przez kogoś odczytywane źle, bardzo przepraszam ze swojej strony. Ja nie wnoszę żadnych zastrzeżeń, bo rozumiem, że praca Sejmu polega na tym, iż czasami kierują nami emocje. Nie byłoby dobrze, gdyby tych emocji nie było, bo spotkania Komisji przypominałyby być może nudne sympozja naukowe, a my przecież jesteśmy żywą emanacją naszego społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-50.15" who="#BolesławPiecha">Chcę podziękować również pracownikom sekretariatu Komisji. To jest bardzo ważna funkcja. Panie i panowie przewodniczący dobrze wiedzą, jak ogromna jest to trudność uporać się ze sprawozdaniami, protokołami, datami, wyjaśnieniami i – co najważniejsze – ustaleniem czasu i próbą zarezerwowania sali na posiedzenie. Jest to jedna z najtrudniejszych rzeczy. Podzielam to zdanie i uważam, że powinniśmy zwracać się z tym do naszych szefów, a zwłaszcza do marszałka Sejmu i Prezydium Sejmu, żeby jednak warunki pracy dla posłów i Komisji, a zwłaszcza sekretariatów komisji, były inne. Nie jest dobrze tułać się po salach. Sądzę, że Sejm, jako jednak emanacja ludowładztwa, powinien mieć stworzone określone warunki. I proszę nie przejmować się tym, co piszą o nas w przywoływanej dzisiaj gazecie pt. „Fakt” – podobno otrzymamy za październik i listopad 40 tys. zł., tak napisali – i starać się, by praca posła przypominała pracę parlamentarzystów w tych krajach, które mają bardziej ugruntowaną pozycję. Miałem okazję się o tym przekonać – podobnie pani przewodnicząca. Byłem w Belgii, Francji, Szwajcarii i w Budapeszcie i uważam, że nasz Sejm ma najbardziej siermiężne warunki do pracy. Późniejsze wyniki dyskusji i różne sprawy, które wynikają na posiedzeniach komisji, są spowodowane tym, że nie mamy normalnych warunków do pracy i zasięgania opinii ekspertów.</u>
<u xml:id="u-50.16" who="#BolesławPiecha">Chciałbym również podziękować Biuru Analiz Sejmowych, które stosowało się do naszych zapotrzebowań. Oczywiście, opinie prawne mają to do siebie, że są rozbieżne, ale inaczej nie byliby potrzebni prawnicy.</u>
<u xml:id="u-50.17" who="#BolesławPiecha">Jeszcze raz państwu dziękuję, a tym, którzy zdecydowali się kandydować w najbliższych wyborach, ze swej strony życzę reelekcji – używając nielubianego przez mnie słowa – i żeby praca z Komisją Zdrowia dla przyszłego przewodniczącego Komisji, w przyszłej kadencji, była tak miłym doświadczeniem, jakim niewątpliwe była dla mnie praca z państwem.</u>
<u xml:id="u-50.18" who="#BolesławPiecha">Pozostaje mi przyjąć przez aklamację to sprawozdanie. Jest ono suche i wyjątkowo, może po raz pierwszy – panie pośle Hoc – niepolityczne.</u>
<u xml:id="u-50.19" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z państwa ma inne zdanie? Jeżeli nie, to przyjmiemy to sprawozdanie, które stwierdza tylko suche fakty i jest niepolityczne. Nikt nie zgłasza innego zdania. Stwierdzam, że przyjęliśmy sprawozdanie z działalności Komisji Zdrowia w VI kadencji Sejmu RP.</u>
<u xml:id="u-50.20" who="#BolesławPiecha">Zamykam ostatnie posiedzenie Komisji Zdrowia w tej kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-50.21" who="#BolesławPiecha">Proszę, jeszcze pan poseł Sopliński.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AleksanderSopliński">Panie przewodniczący, myślę, że warto jeszcze podziękować wszystkim czynnikom społecznym – związkom zawodowym i tym wszystkim, którzy uczestniczyli w pracach naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#BolesławPiecha">Proszę, jeszcze pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#BeataMałeckaLibera">A ja chciałabym podziękować pracownikom i wszystkim osobom zaangażowanym w prace Komisji, a w szczególności grupie posłów z Platformy Obywatelskiej, która bardzo karnie pracowała w tej kadencji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>