text_structure.xml 35.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejHalicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam posłów i zaproszonych gości. Serdecznie witam pana Macieja Szpunara, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejHalicki">Stwierdzam kworum. Porządek dzienny przewiduje trzy punkty. Otrzymali go państwo na piśmie. Rozumiem, że nie ma uwag co do zaproponowanego porządku obrad, zatem przechodzimy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejHalicki">Punkt 1 przewiduje rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi RP do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy Ramowej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacyjnej Republiki Brazylii o dwustronnej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie 1 grudnia 2010 r. (druk nr 4112).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejHalicki">Poproszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MaciejSzpunar">Umowa ramowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacyjnej Republiki Brazylii o dwustronnej współpracy obronnej jest pierwszym dokumentem prawno-międzynarodowym w stosunkach Polski i Brazylii, odnoszącym się do współpracy wojskowej. Jej zasadniczym celem jest przyjęcie ogólnych zasad mających na celu rozwijanie współpracy między siłami zbrojnymi obu państw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MaciejSzpunar">Podstawowe formy dwustronnej współpracy obronnej zostały określone w art. 3 tejże umowy. Będą one polegały m.in. na wzajemnych wizytach delegacji okrętów wojennych, wojskowych statków powietrznych, uczestniczeniu personelu wojskowego i cywilnego w różnego rodzaju kursach, seminariach, konferencjach i sympozjach, włącznie z wymianą instruktorów, wykładowców, praktykantów i studentów instytucji wojskowych, na udziale obserwatorów w ćwiczeniach wojskowych oraz uczestnictwie personelu wojskowego i cywilnego w przedsięwzięciach kulturalnych i sportowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MaciejSzpunar">Umowa przewiduje możliwość rozwijania współpracy w różnych obszarach wspólnego zainteresowania stron, dotyczących obronności, na podstawie protokołów uzupełniających do Umowy ramowej bądź na podstawie zawierania dodatkowych umów. Warto podkreślić, że umowa ramowa w art. 6 wyraźnie stwierdza, iż mająca istotne znaczenie we współpracy obronnej ochrona informacji niejawnych wymienianych pomiędzy stronami zostanie uregulowana w odrębnej umowie. Ważnym czynnikiem przemawiającym za zawarciem umowy jest możliwość rozszerzenia i zacieśnienia współpracy przemysłów obronnych obu państw.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MaciejSzpunar">Umowa ramowa nie jest sojuszem ani też układem wojskowym. Jej postanowienia nie dotyczą innych spraw uregulowanych w art. 89 ust. 1 Konstytucji RP. Z tego względu ratyfikacji Umowy nie wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MaciejSzpunar">Wnoszę o przyjęcie zawiadomienia z druku nr 4112 bez zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejHalicki">Czy są pytania? Bardzo proszę, pan poseł Ćwierz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejĆwierz">Brazylia ubiega się o rolę jednego z wiodących państw na świecie. Mam informację, że jest obiektem zainteresowania innych państw w zakresie współpracy wojskowej, a konkretnie jeśli chodzi o dostarczanie sprzętu wojskowego. Nasi wschodni sąsiedzi są zainteresowani eksportem samolotów do Brazylii. Do pana ministra mam pytanie, czy są już sprecyzowane środki obronne, które ewentualnie moglibyśmy przedstawić jako polską ofertę stronie brazylijskiej. Czy polska delegacja przebywała w Brazylii, aby rozmawiać o perspektywach współpracy wojskowej? Czy finalizowane są już jakieś kontrakty, czy jest to wyłącznie deklaracja dobrej woli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejHalicki">Nie wiem, czy problematyka poruszona przez pana posła mieści się w temacie naszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejĆwierz">Sprawa ma istotne znaczenie, dlatego pozwoliłem sobie nieco wykroczyć poza zakres omawianej dziś tematyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejHalicki">Pan minister Szpunar, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MaciejSzpunar">Umowa stwarza pewne ramy współpracy, natomiast ich wypełnianie będzie należało do kompetencji ministra obrony narodowej. Trudno mi jest wypowiadać się w jego imieniu. Prosiłbym, aby pan poseł zechciał skierować to pytanie do ministra obrony narodowej. My stwarzamy tylko pewne ramy prawne do współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejHalicki">Nie widziałem innych zgłoszeń do dyskusji. Pragnę poinformować, że państwo otrzymali opinię prawną BAS, która uznaje ten tryb ratyfikacji za prawidłowy. Ponadto nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne również nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejHalicki">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Nie słyszę sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejHalicki">Zamykam pkt 1 porządku obrad. Przechodzimy do pkt 2, który obejmuje rozpatrzenie zawiadomienia Prezesa Rady Ministrów o zamiarze przedłożenia Prezydentowi RP do ratyfikacji, bez zgody wyrażonej w ustawie, Umowy o transporcie lotniczym między Kanadą a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, sporządzonej w Brukseli dnia 17 grudnia 2009 r. (druk nr 4120).</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejHalicki">Chciałbym powiedzieć, że w tej sprawie zostały zgłoszone zastrzeżenia przez posłów Karskiego i Szczerbę. Otrzymaliśmy również negatywną opinię Biura Analiz Sejmowych. Poproszę pana ministra Macieja Szpunara o zabranie głosu i przedstawienie projektu oraz sytuacji prawnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MaciejSzpunar">Niniejsza umowa została sporządzona w Brukseli 17 grudnia 2009 r. Jest ona elementem kompleksowej polityki unijnej w dziedzinie lotnictwa cywilnego w stosunkach z państwami trzecimi. Jest to umowa mieszana, której stronami jest z jednej strony Kanada, a z drugiej Unia Europejska i jej państwa członkowskie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MaciejSzpunar">Wśród najważniejszych postanowień umowy należy wymienić doprowadzenie do zgodności z prawem unijnym relacji poszczególnych państw członkowskich z Kanadą w dziedzinie lotnictwa, zniesienie dyskryminacji pomiędzy unijnymi przewoźnikami lotniczymi i stworzenie nowych możliwości operowania między punktami na terenie UE i na terenie Kanady, zniesienie restrykcji w zakresie dostępu do rynku połączeń lotniczych na trasach pomiędzy Unią a Kanadą, zachowanie praw przewozowych z porozumień bilateralnych, stopniowe rozszerzanie zakresu praw przewozowych i liberalizowanie reżimu własności i kontroli przewoźników.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MaciejSzpunar">Umowa ma na celu doprowadzenie do liberalizacji transatlantyckiego ruchu lotniczego, co niesie ze sobą zwiększenie konkurencji, a w konsekwencji powinno także przyczynić się do obniżki cen biletów lotniczych, do zwiększenia siatki połączeń, zwiększenia dostępności komunikacyjnej dla pasażerów obu stron. Związanie RP przedmiotową umową ma na celu umożliwienie polskim obywatelom spożytkowanie korzyści ekonomicznych i społecznych, jakie niesie ze sobą ta umowa. Zwiększenie możliwości w zakresie podróżowania do Kanady poprzez obniżenie kosztów podróży i poprawę jakości, w połączeniu z zapewnieniem bardzo wysokich standardów w zakresie bezpieczeństwa, a w przyszłości także ochrony środowiska, przyczyni się do dynamicznego wzrostu kontaktów turystycznych i biznesowych pomiędzy Polską a Kanadą.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MaciejSzpunar">Jeśli chodzi o skutki prawne, umowa zastąpi odpowiednie postanowienia umowy zawartej jeszcze między rządem PRL a rządem Kanady o komunikacji lotniczej w 1976 r. w Ottawie. Umowa nie wymaga dokonywania zmian w prawie krajowym, z uwzględnieniem zmian w cytowaniem umowie z 1976 r. Umowa nie spowoduje również dodatkowych zobowiązań finansowych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MaciejSzpunar">Odniosę się do kwestii trybu ratyfikacji, gdyż wątpliwość wynikła z przedstawionej niedawno opinii BAS. W przekonaniu rządu w przypadku tej umowy nie są spełnione przesłanki art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, zatem wystarczająca jest tzw. mała ratyfikacja. W takim trybie przyjęto analogiczne umowy dotyczące tej samej materii, zawarte w tej samej strukturze prawnej, czyli Unia Europejska i państwa członkowskie oraz państwo trzecie. Chodzi o umowy z USA i Marokiem.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#MaciejSzpunar">Wątpliwości, które wskazało BAS, wynikają z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w niedawnej sprawie dotyczącej kwestii podatkowych. Trybunał na marginesie odniósł się do kwestii umów międzynarodowych. W naszym przekonaniu to orzeczenie nie przesądza w sposób jednoznaczny wątpliwości BAS. W przypadku tej umowy przesłanki tzw. dużej ratyfikacji nie są spełnione. Art. 8 ust. 5 umowy stanowi, że umowa nie zmienia postanowień odpowiednich konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, pozostających w mocy pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi a Kanadą. Jeśli jest mowa o zwolnieniach podatkowych, może to nastąpić tylko w zgodzie z prawem wewnętrznym każdego z państw. Nie ma zatem ingerencji w system przewidziany w prawie polskim. Zwolnienia podatkowe możliwe są tylko w zakresie przewidzianym przepisami ustawowymi i wykonawczymi danego państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#MaciejSzpunar">Umowa sama w sobie nie ustanawia żadnych zwolnień od istniejących podatków, ceł i opłat, jak stwierdza się w opinii BAS na str. 2, ale przewiduje możliwość stosowania takich opłat na podstawie przepisów krajowych.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#MaciejSzpunar">Konkludując, uważam, że umowa powinna wejść do porządku prawnego bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie. Wskazuję na niedawną praktykę, zgodnie z którą w odniesieniu do analogicznych umów przyjmowaliśmy tryb małej ratyfikacji. Ponadto orzeczenie Trybunału nie przesądza tej kwestii w sposób jednoznaczny. Oczywiście gdyby pojawiły się w przyszłości ekspertyzy wskazujące, że tryb zastosowany w odniesieniu do dwóch poprzednich umów jest niewłaściwy, to rząd zmieni praktykę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejHalicki">Dobrze byłoby wysłuchać uwag natury prawnej. Poproszę zatem przedstawiciela BAS o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BartoszPawłowski">Nie będę przytaczał całej opinii, podkreślę tylko najważniejsze fragmenty. Naszym zdaniem powinien być zastosowany tryb tzw. dużej ratyfikacji, czyli za zgodą wyrażoną w ustawie. Taki tryb jest wymagany zgodnie z art. 89 ust. 1 Konstytucji RP, między innymi w przypadku, kiedy umowa dotyczy spraw, dla których konstytucja wymaga ustawy. Art. 217 Konstytucji RP przewiduje, że sprawy podatkowe, w tym ulgi podatkowe muszą być regulowane ustawowo. Umowa odnosi się do ulg podatkowych w stosunkach związanych z transportem lotniczym pomiędzy Polską a Kanadą. Dlatego, uwzględniając orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, opowiadamy się za ratyfikacją za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BartoszPawłowski">Jesteśmy świadomi tego, że poprzednie dwie umowy były ratyfikowane w innym trybie. Nie jest to jednak argument przesądzający. Zwracamy też uwagę na to, że gdyby zastosować tryb małej ratyfikacji, umowa będzie w hierarchii źródeł prawa poniżej ustawy. Może dojść do konfliktu z jakimiś ustawami, nieprzewidującymi takich zwolnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejHalicki">Pan przewodniczący Karski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KarolKarski">Mamy do czynienia z sytuacją ściśle określoną w konstytucji. Art. 89 ust. 1 stwierdza, że istnieje konieczność przeprowadzenia dużej ratyfikacji, czyli za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, w przypadku spełnienia jednej z pięciu enumeratywnie określonych przesłanek. Wśród nich znajduje się przesłanka, że sprawy uregulowane w umowie międzynarodowej są uregulowane w ustawie lub konstytucja wymaga dla nich regulacji ustawowej. Chodzi zatem nie tylko o materię już regulowaną ustawowo, ale także o materię, dla której konstytucja zastrzega regulację ustawową. Polski ustawodawca ma wcześniej wyrazić zgodę na uregulowanie w formie umowy międzynarodowy materii, która już mu się wymyka. W przypadku przyjęcia umowy międzynarodowej bardzo utrudniona jest możliwość ustanowienia przepisów krajowych w tym zakresie. Trzeba wypowiedzieć taką umowę międzynarodową, aby ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KarolKarski">Konstytucja wprost, w art. 217 przewiduje, iż nakładanie podatków i innych danin publicznych, określenie przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatku następuje w drodze ustawy. Niezależnie od tego, czy już istnieje jakaś ustawa, czy nie, konstytucja zastrzega, że może to być materia regulowana wyłącznie ustawowo. Odstępstwem jest uregulowanie w umowie międzynarodowej, ale musi to być umowa ratyfikowana w formie poprzedzonej aktem rangi ustawowej.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KarolKarski">Art. 8 ust. 1 i 2 umowy, którą przedłożono nam do ratyfikacji, stwierdza, że statki powietrzne, ich wyposażenie, paliwo, smary, zapasy techniczne, sprzęt naziemny, części zamienne, zapasy pokładowe i inne wymienione artykuły należące do przedsiębiorstw lotniczych państw członkowskich i kanadyjskich są zwolnione z wszelkich ograniczeń przywozowych, podatków, ceł i innych tego rodzaju opłat. Zostały zatem wprowadzone zwolnienia podatkowe w stosunku do stron umowy.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KarolKarski">Nie chodzi o to, czy materia jest już uregulowana w ustawie, tylko o to, że polski ustawodawca traci możliwość regulowania tej kwestii w kolejnych ustawach w sposób odmienny. Do tej pory była to kompetencja wewnętrzna, a w ten sposób zostaje wprowadzone ograniczenie. Oczywiście nie jest to całkowite wyzbycie się kompetencji, ponieważ zawsze mamy możliwość wypowiedzenia umowy międzynarodowej. Jednak po co sięgać aż do takich rozwiązań, skoro możemy od razu uczynić to w sposób prawidłowy, czyli poddać umowę procedurze dużej ratyfikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejHalicki">Pan minister Szpunar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MaciejSzpunar">Chciałbym dodać, że umowa nie modyfikuje przepisów podatkowych. Mowa jest o tym, że każda ze stron w najszerszym możliwym zakresie dopuszczanym przez krajowe przepisy ustawowe i wykonawcze zobowiązuje się stosować umowę. Polska nie traci zatem kompetencji. Umowa odwołuje się do obowiązujących przepisów.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MaciejSzpunar">Jeśli przyjmiemy umowę w drodze małej ratyfikacji, to ona nie ma pierwszeństwa przed ustawą. To też jest argument na rzecz związania się w drodze małej ratyfikacji, gdyż umowa ma potencjalnie mniej negatywne skutki dla polskiego porządku prawnego. Z tego względu wydaje nam się, że proponowany tryb jest bezpieczny.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MaciejSzpunar">Dostrzegam jednak pewne wątpliwości i uważam, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego wymaga przeanalizowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejHalicki">Pan przewodniczący Iwiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszIwiński">Szczerze mówiąc, sprawa nie ma wielkiego znaczenia, jeśli chodzi o kwestie finansowo-gospodarcze. Kanada nie jest bowiem naszym znaczącym partnerem we współpracy lotniczej. Spór dotyczy materii prawnej. Pan minister zaprezentował podejście w stylu Machiavellego. Jeśli przyjmiemy tryb małej ratyfikacji, to w razie problemów będziemy mogli mówić, że dokonaliśmy ratyfikacji na poziomie umożliwiającym zgłoszenie zastrzeżeń w drodze ustawy. Biuro Analiz Sejmowych zaprezentowało przeciwne podejście. Jeśli przyjmiemy umowę w trybie dużej ratyfikacji na poziomie ustawy, to wszelkie zastrzeżenia nie będą miały znaczenia.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszIwiński">Mam pytanie do przedstawiciela rządu. Wprawdzie upłynęło zaledwie półtora roku od zawarcia umowy, ale interesuje mnie, ile państw do tej pory ją ratyfikowało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejHalicki">Zarysował się pewien spór natury prawnej. Mam wrażenie, że nie wszyscy są go w stanie rozstrzygnąć samodzielnie, nawet gdybyśmy poświęcili tej sprawie sporo czasu. Należy wziąć pod uwagę praktykę poprzednich umów, w odniesieniu do których Komisja potwierdzała prawidłowość trybu małej ratyfikacji. Mamy jednak zastrzeżenia do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, które nieco komplikują obecną sytuację. Wprowadza to nową interpretację prawną, nawet w stosunku do tego, co robiliśmy poprzednio.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejHalicki">Działamy pod presją czasu i obligatoryjnych terminów. Proponuję zatem odrzucenie zastrzeżeń, mając świadomość, że zostanie zgłoszony wniosek mniejszości. Obaj posłowie, niezależnie od przynależności klubowej, podzielali zastrzeżenia prawne. Równolegle wystąpiłbym o jeszcze jedną ekspertyzę prawną, która dałaby nam możliwość podjęcia …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KarolKarski">Ekspertyza nie powinna być sporządzona przez osobę aktualnie wysuwaną przez MSZ do instytucji międzynarodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejHalicki">Wówczas moglibyśmy podjąć bardziej wyważoną decyzję na sali sejmowej. Widzę oznaki poparcia dla tej propozycji ze strony członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejHalicki">Pan przewodniczący Karski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KarolKarski">Ta sprawa znajdzie się na posiedzeniu Sejmu. Jeśli Komisja przyjmie zastrzeżenia, znajdą się one w sprawozdaniu Komisji. Jeśli nie, znajdą się one w projekcie uchwały zgłoszonym przez jednego z posłów w trybie wniosku mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KarolKarski">Mamy na sali wątpiącego ministra, który do końca nie jest pewien, czy tryb jest właściwy. Oczywiście pan minister jest związany wcześniejszym wnioskiem rządu. Mamy ekspertyzę BAS, która nie pozostawia wątpliwości w tym zakresie. Komisja otrzymała zastrzeżenia ze strony dwóch posłów pochodzących z różnych klubów, zarówno z PO, jak i z PiS. To nie jest sprawa polityczna, lecz merytoryczna. Nasza Komisja powinna rozpatrzyć tę sprawę merytorycznie. Mamy ekspertyzy i wnioski. Sprawa i tak znajdzie się na posiedzeniu Sejmu. Mamy możliwość zaprezentowania tego stanowiska na forum Sejmu jako stanowiska Komisji, a nie jako wniosku mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejHalicki">Pan poseł Rzymełka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanRzymełka">Mam krótkie pytanie. Czy podobna sytuacja zdarzyła się w międzynarodowym prawie gospodarczym? Na pewno są kwestie uregulowane w Polsce w tym obszarze, niedotyczące lotnictwa, lecz innych zagadnień gospodarczych. Istnieje orzecznictwo w tym zakresie. Może powinniśmy pójść tym tropem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejHalicki">Nie ma nic prostszego niż zwrócenie się z prośbą o jeszcze jedną ekspertyzę. Ministerstwo również będzie mogło się do tego ustosunkować.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AndrzejHalicki">Stawiam wniosek o odrzucenie zastrzeżeń zgłoszonych przez posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszIwiński">Pan minister nie odpowiedział mi na pytanie, ile państw unijnych do tej pory ratyfikowało umowę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MaciejSzpunar">Unia Europejska przyjęła umowę w drodze zarządzenia. Spośród państw członkowskich trzy ratyfikowały umowę: Węgry 18 marca 2010 r., Holandia 9 marca 2011 r. i Szwecja 28 maja 2010 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejHalicki">Powtarzam, że za chwilę poddam pod głosowanie wniosek o odrzucenie zastrzeżeń zgłoszonych przez dwóch posłów.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AndrzejHalicki">Kto z państwa posłów opowiada się za tym wnioskiem? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#AndrzejHalicki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek o odrzucenie zastrzeżeń przy 9 głosach za, 6 przeciw i 2 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#AndrzejHalicki">Rozumiem, że poseł Karski podtrzymuje chęć zgłoszenia wniosku mniejszości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KarolKarski">Tak, podtrzymuję. W trybie regulaminowym zgłaszam wniosek mniejszości wraz z projektem uchwały, która jest w posiadaniu sekretariatu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejHalicki">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejHalicki">Jeszcze Biuro Analiz Sejmowych, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JakubBorawski">Zwracam uwagę, że należy wycofać z porządku obecnego posiedzenia Sejmu tę sprawę. Powinna być ona rozpatrywana pierwszego dnia następnego posiedzenia Sejmu, tj. w środę 25 maja. Wówczas terminy zostaną dochowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejHalicki">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Może pan poseł Rzymełka podjąłby się tej funkcji? Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejHalicki">Czy są inne kandydatury? Nie ma zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Janowi Rzymełce.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#AndrzejHalicki">Zamykam pkt 2 porządku obrad. Przechodzimy do pkt 3 obejmującego sprawy różne. Pan poseł Wita, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszWita">Na forum Komisji nie muszę chyba zbyt wiele mówić o sytuacji w Iranie, gdyż jest nam ona dobrze znana. Obserwujemy ją od wielu lat. Mamy świadomość, że wielu Irańczyków przebywa na emigracji. Niektórym, z różnych powodów, nie udało się za bardzo oddalić od swojego kraju. Przebywają w obozach uchodźców na terenie Iraku.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#TadeuszWita">Chciałbym, żeby goście Komisji …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejHalicki">Mam następującą uwagę. Jesteśmy w parlamencie. Trwa posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Zwracam uwagę na fakt, że wszelkie materiały powinny być dostarczane posłom przez sekretariat Komisji. Bardzo proszę nie chodzić po sali i nie rozdawać materiałów. Najpierw proszę przekazać je do sekretariatu Komisji. Po mojej akceptacji możliwe będzie ich rozdanie.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AndrzejHalicki">Niniejszym informuję, że wpłynął dokument w postaci podpisanego przez parlamentarzystów Parlamentu Europejskiego tekstu dotyczącego kwestii, o której mówił pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszWita">Zostało to wysłane do pana przewodniczącego w dniu wczorajszym. Nie zauważyłem, żeby dziś ktoś chodził po sali i coś rozdawał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejHalicki">Otrzymałem ten dokument dziś, „z boku, przez lewe ramię”. Musimy zachować porządek. Stąd moja uwaga skierowana do pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszWita">Starałem się, żeby ten dokument dotarł już wczoraj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym zabrać głos w sprawie formalnej. Po pierwsze, wielka, wielomilionowa emigracja irańska istnieje już od ćwierćwiecza. Nie jest to zatem nowe zjawisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#TadeuszWita">Ja nie skończyłem swojej wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszIwiński">Po wtóre, sprawa obozu w Ashraf jest na arenie międzynarodowej dyskutowana od bardzo długiego czasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JarosławSellin">Czy pan poseł zabiera głos w sprawie formalnej? Proszę pozwolić skończyć wypowiedź panu posłowi Wicie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszIwiński">Jeśli państwa cierpliwość nie może przekroczyć minuty, to gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#TadeuszIwiński">Sprawa nie jest na tyle pilna, aby trzeba było ja dziś analizować. Można spokojnie przygotować posiedzenie i odbyć debatę następnym razem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejHalicki">Zanotowałem wniosek, żeby odbyć na ten temat odrębną debatę.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#AndrzejHalicki">Pan poseł Wita.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszWita">Pozwolę się nie zgodzić z moim przedmówcą. Są sprawy bieżące na tyle pilne, że trzeba rozpatrzyć je od razu. Gdybyśmy chcieli przygotować odrębne posiedzenie, minęłyby tygodnie. Sytuacja jest nie cierpiąca zwłoki. Chodzi o to, że po wycofaniu wojsk amerykańskich z pewnych terenów Iraku i przekazaniu władzy Irakijczykom, sytuacja w obozie znacznie się pogorszyła.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#TadeuszWita">Proszę udzielić głosu naszym gościom. Wśród nich jest dwóch Irańczyków, którzy mieszkają w Niemczech, a jeden mieszka w Polsce. Liczę, że po dzisiejszym spotkaniu i przedstawieniu sprawy prezydium Komisji zajmie się przygotowaniem odpowiedniej uchwały, którą mógłby przyjąć Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejHalicki">Chciałbym zapytać członków Komisji, czy w ramach punktu – sprawy bieżące moglibyśmy poświecić 25 minut tej tematyce, tylko dlatego, że na sali są goście, którzy np. za 2 tygodnie nie będą mogli uczestniczyć w posiedzeniu? Skoro są goście, to dobrze byłoby, aby pan poseł wcześniej mnie o tym poinformował. Taki wniosek zgłoszony do mnie wcześniej spowodowałby wprowadzenie tego tematu do porządku obrad Komisji. Nie jest to trudne, a czyni naszą pracę uporządkowaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#TadeuszWita">Pierwszych Irańczyków poznałem 5 lat temu w Strasburgu, natomiast o gościach dowiedziałem się wczoraj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejHalicki">Rozumiem, że jest zgoda ze strony członków Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#TadeuszIwiński">Ale pod warunkiem, że nie będziemy podejmować żadnych decyzji. Ten punkt ma mieć wyłącznie charakter informacyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejHalicki">Poproszę zatem naszego gościa o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#RadyOporuIranuMehranGhadrkhah">Dziękuję państwu za to, że możemy wziąć udział w spotkaniu. Dziękuję panu przewodniczącemu i wszystkim członkom Komisji. Nasza sprawa jest nagląca. Stąd taki, a nie inny sposób zorganizowania naszego spotkania. Chciałbym przedstawić państwu sprawę, z którą przychodzimy.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#RadyOporuIranuMehranGhadrkhah">Miesiąc temu obóz Ashraf znajdujący się na terenie Iraku został zbrojnie najechany przez wojsko irackie. W wyniku tego najazdu zginęło 35 osób. Ponad 350 osób zostało ciężko rannych i do tej pory nie otrzymali oni koniecznej opieki medycznej. Od miesiąca nie otrzymują pomocy. Teraz znajdują się w stanie krytycznym. Proszę zrozumieć nasz szybki przyjazd i sposób, w jaki udało nam się skontaktować z państwem.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#RadyOporuIranuMehranGhadrkhah">W Parlamencie Europejskim rezolucję w tej sprawie podpisało 46 polskich parlamentarzystów. W nawiązaniu do listu, który wystosował wiceprzewodniczący PE Vidal-Quadras, chcielibyśmy prosić państwa, aby również Sejm wyraził poparcie dla obozu Ashraf. Zależy nam na poparciu ponadpartyjnym. Jest to dla nas bardzo ważne. Mamy ze sobą wiele materiałów informacyjnych, również film, który moglibyśmy państwu przedstawić. Jeśli ktoś z państwa miałby ochotę poświęcić nam chwilę, to bardzo chętnie przedstawilibyśmy naszą sytuację.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#RadyOporuIranuMehranGhadrkhah">Dziękuję serdecznie za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejHalicki">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Poseł Sellin.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JarosławSellin">Mam pytanie, czym pan tłumaczy to, że doszło do agresji Irakijczyków wobec uchodźców irańskich. Czy były jakiekolwiek informacje medialne na ten temat w Europie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#AndrzejHalicki">To jest pytanie do naszego gościa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#RadyOporuIranuMehranGhadrkhah">Irackie wojsk najechały na obóz z polecenia reżimu irańskiego, z polecenia mułłów. Nastąpiło to w drodze wcześniej zawartej umowy pomiędzy stroną irańską oraz premierem irackim. Jest to udokumentowane porozumienie.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#RadyOporuIranuMehranGhadrkhah">Oczywiście było wiele informacji w mediach. Mam ze sobą m.in. relację CNN. Chciałbym dodać, że mieszkańcy obozy są chronieni na podstawie IV Konwencji genewskiej, ale od 2 lat pozostają w izolacji. Nie jest im dostarczana żadna pomoc medyczna. Są ograniczenia dotyczące żywności. Nie wpuszcza się mediów na teren obozu. Z powodu blokady medialnej nie udaje się nagłośnić tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejHalicki">Pan przewodniczący Iwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#TadeuszIwiński">Kwestia funkcjonowania obozu Ashraf ma już swoją historię. Czym nowym jest akcja, o której pan mówił, i skala napięć oraz dramatu. Od dwóch dekad jestem członkiem Komisji Migracji i Uchodźców Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy. Przez kilka lat byłem przewodniczącym tej Komisji. Dość dobrze znam sytuację w rozmaitych obozach uchodźców na Bliskim Wschodzie.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#TadeuszIwiński">Ta kwestia ma dodatkowe podteksty międzynarodowe. Chcę przypomnieć, że przez 8 lat toczyła się wojna iracko-irańska, dziś zapomniana. Oczywiście musimy stanąć w obronie praw humanitarnych, ale pamiętajmy, że w tle jest wiele różnych wątków. Intensywnie prowadzona akcja w Internecie napotyka niezrozumiały dla mnie opór. Dobrze, że połowa członków PE podpisała się pod rezolucją. List wiceprzewodniczącego PE nie jest bez znaczenia, ale pamiętajmy, że jest 14 wiceprzewodniczących.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#TadeuszIwiński">Byłbym ostatnim, który dążyłby do zlekceważenia sprawy. Musimy jednak mieć na uwadze, że sytuacja nie jest tak czarno-biała, jak to niektórym się wydaje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#AndrzejHalicki">Nie widzę innych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#AndrzejHalicki">Uważam, że polska natura, nasze doświadczenia i wrażliwość społeczna nie pozwala być nam obojętnymi wobec przemocy i cierpienia osób, z których część znajduje się w ciężkim stanie. O wadze sprawy świadczy liczba podpisów polskich deputowanych w PE pod apelem. Są to reprezentanci całej naszej delegacji w PE. Byłoby wskazane, aby polscy posłowie byli w tej sprawie jednomyślni i podpisali stosowny apel. Do rozważenia jest formuła i tryb.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#AndrzejHalicki">Jeśli pan przewodniczący Wita chciałby wystąpić z taką inicjatywą, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby to uczynić. Mógłby pan kontynuować działanie na rzecz nagłośnienia tej tragicznej sytuacji w obozie Ashraf.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#TadeuszWita">Chcę się upewnić, czy dobrze rozumiem wypowiedź pana przewodniczącego. Pan przewodniczący na siebie bierze przygotowanie w ramach prezydium odpowiedniego apelu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#AndrzejHalicki">Myślałem, że pan chce się zaangażować w tę sprawę, co uznałbym za sensowne i słuszne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#TadeuszWita">Z przyjemnością to uczynię. Poproszę jednak, aby pan przewodniczący zechciał wskazać kogoś do ewentualnej współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AndrzejHalicki">Wskazuję swoją osobę do współpracy. Umówmy się tak, że siądziemy nad konkretnym tekstem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#TadeuszIwiński">Chodzi o to, żeby to był apel ograniczający się do wątków humanitarnych, niewchodzący w spory polityczne o kontekście międzynarodowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejHalicki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>