text_structure.xml 16 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrzysztofLisek">Otwieram posiedzenie Komisji. Chciałbym państwa prosić o powstanie i uczczenie minutą ciszy śmierci byłego ministra spraw zagranicznych, pana Stefana Mellera.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrzysztofLisek">Pragnę państwa poinformować, że w związku ze śmiercią byłego ministra spraw zagranicznych RP, pana Stefana Mellera, Protokół Dyplomatyczny MSZ przekazał informację, iż Księga Kondolencyjna jest wyłożona w pałacyku MSZ przy ul. Foksal 6. Wpisów do Księgi można dokonywać w dniach 6–8 lutego, w godz. 9.00–12.30 oraz 15.00–18.00.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrzysztofLisek">Witam państwa posłów. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia przeciwko niemu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrzysztofLisek">Porządek obrad otrzymali państwo na piśmie. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam porządek obrad za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do realizacji pkt I. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 17 stycznia 2008 r. zawiadomienie z druku nr 153 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji umowy.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrzysztofLisek">Proszę o zabranie głosu ministra Jana Borkowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanBorkowski">Wydaje mi się, że umowa nie budzi żadnych wątpliwości. Zagadnienie przestępczości zorganizowanej ma bardzo istotne znaczenie polityczne i społeczne. Umowa z Gruzją powinna przynieść efekty polityczne i społeczne. Pozwoli współpracować odpowiednim organom państw w zwalczaniu przestępczości zorganizowanej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanBorkowski">Ponieważ umowa nie powoduje skutków dla budżetu państwa, nie ma przesłanek, by ratyfikować ją za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. Rząd podjął decyzję o ratyfikowaniu ustawy bez zgody wyrażonej w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanBorkowski">Proszę o akceptację zaproponowanego trybu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zadać pytanie? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji. Opinia eksperta sejmowego, pani Agnieszki Grzelak nie kwestionowała przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KrzysztofLisek">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeniu. Czy są jakieś głosy sprzeciwu? Nie ma zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#KrzysztofLisek">Przystępujemy do pkt II. Marszałek Sejmu na podstawie art. 118 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował w dniu 22 stycznia 2008 r. zawiadomienie z druku nr 169 do Komisji Spraw Zagranicznych celem zajęcia stanowiska co do zasadności wybranego przez Radę Ministrów trybu ratyfikacji umowy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#KrzysztofLisek">Proszę ministra Jana Borkowskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanBorkowski">Umowa jest pierwszym etapem na drodze do tworzenia otwartego obszaru lotniczego po obu stronach Atlantyku, a więc między Unią Europejską i Stanami Zjednoczonymi. Będzie miała istotne konsekwencje gospodarcze i społeczne. Umowa nie wymaga wprowadzenia zmian w prawie krajowym, a jej realizacja nie wymaga przyjęcia żadnych dodatkowych środków prawnych. Zastąpi ona w całości Umowę między Rzecząpospolitą Polską a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o transporcie lotniczym, podpisaną w Warszawie 16 czerwca 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanBorkowski">Tak stanie się również w odniesieniu do umów między pozostałymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej i Stanami Zjednoczonymi.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanBorkowski">Umowa nie spowoduje obciążeń finansowych dla sektora finansów publicznych. Jej konsekwencje gospodarcze to przede wszystkim wzrost konkurencji dla polskich przewoźników, na co umowa przewiduje jednoroczny okres przejściowy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanBorkowski">Druga istotna konsekwencja to możliwość obniżenia cen za przeloty na trasach między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Z punktu widzenia obywateli będzie to istotna korzyść.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JanBorkowski">Należy dodać, że wzrost konkurencji na polskim rynku przewozów do Stanów Zjednoczonych powinien korzystnie wpłynąć na wykorzystanie polskich portów lotniczych, a więc korzyści gospodarcze mogą być znaczące.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JanBorkowski">Biorąc pod uwagę wszystkie konsekwencje umowy, wnoszę o wyrażenie zgody na przedłożenie Prezydentowi RP do ratyfikacji, bez uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, tejże umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby zadać pytanie panu ministrowi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym poruszyć kwestię przekazywania danych wrażliwych dotyczących ruchu pasażerów w połączeniach lotniczych ze Stanami Zjednoczonymi. Polska tymczasowa delegacja do Parlamentu Europejskiego zajmowała się tą bardzo kontrowersyjną kwestią.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszIwiński">Rozumiem, że to zagadnienie nie jest objęte tą umową. Która umowa będzie regulować te kwestie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KarolKarski">Chciałbym nawiązać do uwagi posła Andrzeja Gałażewskiego, zgłoszonej w trakcie poprzedniego posiedzenia Komisji. W przypadku tej umowy międzynarodowej jej stroną, obok państw członkowskich, jest również Wspólnota Europejska. Organy Sejmu już zajmowały się tą kwestią na poziomie ustalania polskiego stanowiska w trakcie głosowania w Radzie Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KarolKarski">Chciałbym przypomnieć prośbę, żeby w uzasadnieniach ustaw ratyfikacyjnych i wniosków o niezgłaszanie zastrzeżeń do ratyfikacji bez zgody wyrażonej w formie ustawy zamieszczana była informacja o tym, jakie stanowisko zajęły Komisje do Spraw Unii Europejskiej Sejmu i Senatu.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KarolKarski">Jesteśmy organem Sejmu i chcielibyśmy być poinformowani, jakie stanowisko zajmowały inne organy Sejmu w danej sprawie. Teraz decydujemy, czy Polska ma się związać tą umową. Wcześniej wpływaliśmy na to, jakie ma być stanowisko polskiego rządu w trakcie głosowania w Radzie Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KrzysztofLisek">Czy pan minister zechciałby się ustosunkować do wypowiedzi panów posłów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanBorkowski">Pytanie posła Tadeusza Iwińskiego jest bardzo zasadne, bo ta sprawa budziła wiele wątpliwości po stronie europejskiej, jeśli chodzi o przekazywanie danych osobowych. To może być przedmiotem odrębnej umowy. Obecnie jest przedmiotem negocjacji między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi a Stanami Zjednoczonymi.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanBorkowski">Jeśli umowa zostanie sfinalizowana, zostanie skierowana do Sejmu jako przedmiot odrębnej debaty.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanBorkowski">Co do uwagi posła Karola Karskiego, na ten moment nie mam przygotowanej odpowiedzi, jaka jest historia prac nad umową, ale przyjmuję tę sugestię do wykorzystania na przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofLisek">Stwierdzam, że nikt z posłów nie zgłosił zastrzeżeń co do trybu ratyfikacji. Opinia eksperta sejmowego, pana Jana Morwińskiego nie kwestionowała przyjętego trybu ratyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofLisek">Proponuję, aby Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń. Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o niezgłaszaniu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofLisek">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym poruszyć dwie sprawy. W dniu jutrzejszym Komisja po raz pierwszy w tej kadencji odbędzie przesłuchanie kandydatów na ambasadorów. Otrzymaliśmy z MSZ notki biograficzne i informacje o krajach przyszłego urzędowania. W stosunku do wypracowanej w poprzedniej kadencji praktyki brakuje informacji, kto był poprzednim ambasadorem w danym państwie, kiedy opuścił placówkę i z jakich powodów.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszIwiński">Proszę o uzupełnienie tych informacji przed jutrzejszym posiedzeniem.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszIwiński">Chciałbym również zapytać pana przewodniczącego, jak wygląda kwestia, która jest przedmiotem dużego zainteresowania opinii publicznej. Myślę o sprawie pominięcia przesłuchań w Komisji Spraw Zagranicznych w odniesieniu do trzech kandydatów na ambasadorów i ich nominacji.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#TadeuszIwiński">Był to oczywisty błąd poprzedniej minister spraw zagranicznych, ograniczający kontrolę Sejmu w stosunku do rządu. To mogłoby się kwalifikować do postawienia pani minister przed Trybunałem Stanu. Nie oznacza to, że tak się musi stać, ale mogłoby.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#TadeuszIwiński">Skierowałem interpelację w tej sprawie do ministra spraw zagranicznych. Wydaje się, że przed przystąpieniem Komisji do pierwszych przesłuchań, sprawa trzech kontrowersyjnych nominacji powinna zostać wyjaśniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KarolKarski">Ja również uważam tę sprawę za bardzo ważną, dlatego jestem zdziwiony, że jutro opiniujemy kandydatów na ambasadorów, a pan marszałek Bronisław Komorowski do tej pory nie był uprzejmy przesłać nam wniosków ministra spraw zagranicznych o zaopiniowanie tych ambasadorów, którzy zostali mianowani.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KarolKarski">Jak wiemy, procedura opiniowania przez Komisję Spraw Zagranicznych ma charakter zwyczajowy. Marszałek Bronisław Komorowski uniemożliwił nam zajęcie stanowiska w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KarolKarski">Chciałbym zwrócić uwagę na kwestię, którą już sygnalizowałem. W przeciwieństwie do procedury zwyczajowej, o której mówimy, nierodzącej żadnych skutków prawnych, w innej sprawie mamy do czynienia z procedurą ustawową. Chodzi o powołanie szefa Agencji Wywiadu. Agencja Wywiadu to również struktura działająca w pewnej sferze stosunków zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KarolKarski">Istnieją plany podporządkowania szefa Agencji Wywiadu ministrowi spraw zagranicznych. Myślę, że od strony formalnej moglibyśmy wyjaśnić, dlaczego premier Donald Tusk złamał ustawę i czym tym samym nie kwalifikuje się do postawienia przed Trybunałem Stanu. To oczywiście nie oznacza, że musi koniecznie zostać postawiony przed Trybunałem Stanu, ale taka możliwość istnieje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszIwiński">Byłby w dobrym towarzystwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofLisek">Jeśli chodzi o prośbę o informacje na temat poprzedniej obsady placówki, zwrócimy się do MSZ z prośbą, aby takie informacje były załączane do wniosku o opinię Komisji. Myślę, że możemy w trybie pilnym zdobyć informacje dotyczące poprzedników opiniowanych jutro kandydatów na ambasadorów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofLisek">Co do kwestii trzech nominacji ambasadorskich, które nie były przedmiotem posiedzenia Komisji, w dniu dzisiejszym rozpatrywaliśmy tę kwestię na posiedzeniu prezydium Komisji. Dokonamy rozszerzenia porządku obrad w dniu jutrzejszym, tym bardziej że otrzymaliśmy wyjaśnienia ministra spraw zagranicznych w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofLisek">W dniu jutrzejszym minister Witold Waszczykowski będzie upoważniony i przygotowany do udzielenia Komisji wszelkich wyjaśnień w sprawie procedur.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KrzysztofLisek">Otrzymaliśmy kalendarium wszystkich działań organów państwa w tym zakresie. Państwo posłowie otrzymają te informacje. Minister Witold Waszczykowski udzieli dodatkowych wyjaśnień w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KarolKarski">Mam jeszcze jedno pytanie. Otóż zwracałem się do pana przewodniczącego z prośbą o poproszenie marszałka Sejmu o złożenie wyjaśnień w tej sprawie bądź poinformowanie Komisji o podjętych przez niego czynnościach.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#KarolKarski">Istnieje pewien ogląd sprawy ze strony MSZ, ale bardzo poważna jest kwestia, jakie przesłanki powodowały marszałkiem Bronisławem Komorowskim, iż „przechwycił” korespondencję przesłaną przez ministra spraw zagranicznych, skierowaną do przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofLisek">Wydaje mi się, panie pośle, że nie jest na miejscu używanie sformułowania, że marszałek Sejmu „przechwycił” korespondencję.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofLisek">Korespondencja jest kierowana do marszałka Sejmu i następnie marszałek Sejmu, zgodnie z regulaminem, zajmuje się dokumentami lub przekazuje je odpowiednim komisjom.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KrzysztofLisek">Od pana marszałka otrzymaliśmy również kalendarium wydarzeń. Ono jest bardzo krótkie, gdyż dotyczy wyłącznie dwóch czynności. Marszałek Sejmu w określonym czasie otrzymał korespondencję i w określonym czasie skierował korespondencję do ministra spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KrzysztofLisek">Te informacje otrzymają państwo w dniu jutrzejszym. Proponuję, żebyśmy dyskusję przenieśli na jutro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PawełKowal">Jeśli w kalendarium marszałka znajdują się tylko dwie daty, to dlaczego nie możemy ich poznać w dniu dzisiejszym? Mielibyśmy czas do zastanowienia się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofLisek">Prześlę je panom posłom mailem lub SMS-em po posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KrzysztofLisek">Co do pytania posła Karola Karskiego, dotyczącego szefa Agencji Wywiadu, przyznam szczerze, że nie znam odpowiedzi. Postaram się wyjaśnić tę kwestię w czasie najbliższej rozmowy z ministrem spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#KrzysztofLisek">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#KrzysztofLisek">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół z posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>