text_structure.xml
6.16 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam państwa posłów. Mamy dziś w porządku jeden punkt: podjęcie inicjatywy uchwałodawczej Komisji w zakresie komisyjnego projektu uchwały w sprawie zmiany regulaminu Sejmu RP. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek posiedzenia przyjęliśmy. Wobec niewniesienia uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia, uważam protokół za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy do uzasadnienia projektu zmiany uchwały w sprawie regulaminu Sejmu. Pozwolą państwo, że je przedstawię. Na początek informacja, że inicjatywa zmian, które za chwilę przedstawię, wyszła od służb Marszałka Sejmu. Zdecydowana większość spośród 11 zmian wynika z wchodzenia w życie ustaw, których przepisy muszą znaleźć odzwierciedlenie w naszym regulaminie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyBudnik">Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem otrzymali państwo na piśmie. Dziś przyjmujemy tylko inicjatywę w zakresie projektu komisyjnego, wróci on do nas do pierwszego czytania po nadaniu mu numeru druku sejmowego. Zmian jest 11.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyBudnik">Zmiana nr 1 litera a) ma stworzyć szansę ubiegania się o członkostwo w Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektów ustaw o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz projektów ustaw z nimi związanych posłom, którzy są jednocześnie członkami Rady Ministrów lub sekretarzami stanu. Na gruncie obecnych przepisów regulaminowych jest to niemożliwe. Uważam, że można się zgodzić na taką zmianę, ponieważ charakter tej Komisji jest szczególny, nie jest to komisja kontrolująca administrację, więc zostanie zachowany podział na władzę ustawodawczą i wykonawczą, nie ma tu kolizji. To wyjątek, podkreślam, że chodzi wyłącznie o Komisję Nadzwyczajną do rozpatrzenia projektów ustaw o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz projektów ustaw z nimi związanych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JerzyBudnik">Zmiana nr 1 litera b) to propozycja rozwiązania pragmatycznego. Dotychczas lista obecności była wykładana na dwie godziny, po czym wędrowała do sekretariatu pana marszałka lub teraz do innego pokoju. Tu chodzi o to, aby posłów traktować jak odpowiedzialnych ludzi i aby listy obecności były wyłożone przez cały czas obrad Sejmu. Teraz to fikcja, bo choć listy nie ma na dole, posłowie wędrują do jakiegoś pokoju i podpisują się na niej. Podkreślam, że to praktyczna zmiana.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JerzyBudnik">Zmiana nr 1 litera c) oraz zmiany nr 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 wynikają z uchwalenia ustawy o ochronie informacji niejawnych. W tejże ustawie wprowadza się, w miejsce dotychczasowej kategorii tajemnicy państwowej i tajemnicy służbowej, informacje niejawne oznaczone jedną z klauzul: „tajne”, „ściśle tajne”, „poufne” i „zastrzeżone”. Nie dokonujemy tu żadnych zmian merytorycznych, zamieniamy tylko nazewnictwo, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych. Zmiany będą wprowadzane w wymienionych tu artykułach, w rozdziale 11 dotyczącym postępowania w sprawach dyscyplinarnych, w rozdziale 11a dotyczącym komisji śledczej, w rozdziale 12 dotyczącym Komisji do Spraw Służb Specjalnych oraz w rozdziale 13 dotyczącym Komisji Etyki Poselskiej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JerzyBudnik">Zmiana nr 2 wynika z uchwalenia ustawy z dnia 23 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne, która zmienia sposób i tryb powoływania prezesa Urzędu Telekomunikacji Elektronicznej. Prezes UTK będzie powoływany przez Sejm na wniosek Prezesa Rady Ministrów. Te zmiany muszą znaleźć się w regulaminie Sejmu, ponieważ teraz nie ma odpowiedniej delegacji w regulaminie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JerzyBudnik">Zmiany te powinny być uchwalone przez Sejm jeszcze w tym roku, ponieważ ustawa o ochronie informacji niejawnych wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. Przy okazji wprowadzamy kilka niekontrowersyjnych zmian.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JerzyBudnik">Czy są uwagi do tej propozycji? Nie słyszę uwag. Czy ktoś jest przeciwny podjęciu inicjatywy uchwałodawczej przez naszą Komisję w tym zakresie wraz z przedstawionym uzasadnieniem? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja podjęła inicjatywę w zakresie komisyjnego projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu RP.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JerzyBudnik">Pozostał nam wybór posła reprezentującego wnioskodawców. Czy ktoś z państwa chce przyjąć tę funkcję? Jeśli nie, z chęcią podejmę się tego zadania, ponieważ byłem uczestnikiem spotkań ze służbami prawnymi Kancelarii Sejmu i znam dobrze przedłożone zmiany. Czy jest zgoda na powierzenie mi tej funkcji? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JerzyBudnik">Informuję także, że Biuro Legislacyjne nie ma uwag do treści przyjętych zmian. Za dwa tygodnie odbędzie się pierwsze czytanie tego projektu uchwały. Wówczas rozpatrzymy merytorycznie wszystkie zmiany, a także wszystkie te projekty zmian w regulaminie Sejmu, które przeszły już przez pierwsze czytanie w Komisji. Przygotujemy zbiorcze sprawozdanie, aby nie mnożyć bytów prawnych, bo takie jednozdaniowe uchwały ośmieszają Komisję i parlament. Na najbliższym posiedzeniu przeprowadzimy więc pierwsze czytanie tego projektu uchwały i innych, które nie miały jeszcze pierwszego czytania w Komisji, a na które będzie zgoda prezydium. Do tego dołączymy projekty, które miały już pierwsze czytanie, jak np. projekt dotyczący zmiany w zakresie przedmiotowym Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JerzyBudnik">Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>