text_structure.xml 9.98 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyKozdroń">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich członków Komisji. Witam przedstawicieli ministerstwa. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje trzy sprawy, a mianowicie rozpatrzenie uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy (druk nr 2040), skierowanie do podkomisji stałej do nowelizacji prawa cywilnego komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 1856), podjęcie uchwały w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu w sprawie połączenia do wspólnego rozpatrzenia projektów ustaw z druków nr 1925, 1763.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyKozdroń">Czy do zaproponowanego porządku obrad są inne propozycje? Nie ma. Przechodzimy więc do punktu pierwszego. Jest z nami pan senator Stanisław Jurcewicz. Czy pan, panie senatorze chciałby przedstawić projekt uchwały Senatu? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławJurcewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Dziękuję za udzielenie mi głosu. W dniu 28 maja br. Senat podjął w niniejszej sprawie uchwałę. Senat proponuje skreślenie w art. 1 pkt 2 lit. c). Z czego wynikła taka decyzja Senatu? UKIE zakwestionował zapis dotyczący czynności udzielania pierwszej pomocy w czasie pożarów i ewakuacji, gdy pracodawca zatrudnia wyłącznie pracowników młodocianych lub niepełnosprawnych. Podstawą zakwestionowania była dyrektywa w sprawie wprowadzania środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy, która nie przewiduje wyjątków w zakresie obowiązku wyznaczania pracowników. Proszę o przyjęcie uchwały wraz z tą poprawką. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyKozdroń">Czy strona rządowa chciałaby coś w tej sprawie powiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekBucior">Popieramy stanowisko Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyKozdroń">W poprzednim procedowaniu przed Komisją Nadzwyczajną omawiany był ten temat. Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławRydzoń">Chciałbym zwrócić uwagę na to, iż dyrektywa Rady z dnia 12 czerwca 1989 r., o której w tej chwili mówimy jest niekonsekwentna i nieracjonalna. Nie wiem czy my musimy w prawie polskim przyjmować największe idiotyzmy, bo tutaj mamy do czynienia z idiotyzmem. Gdy przyjmiemy poprawkę Senatu będziemy mieli do czynienia z taką sytuacją. W zakładzie fryzjerskim, gdzie pracują tylko trzej uczniowie i pracodawca w takiej sytuacji powstaje pytanie do twórców dyrektywy, kto ma sprawować funkcje w zakresie ochrony przeciwpożarowej i udzielenia pierwszej pomocy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyKozdroń">Pan chciałby zwrócić się do Brukseli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławRydzoń">Chciałbym się zwrócić do rządu czy do Senatu, żeby mi wyjaśnili, kto w takiej sytuacji w tych zakładach ma sprawować tę funkcję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławJurcewicz">My mamy obowiązek kształtować prawo i wysłuchać opinię, którą zaprezentowało UKIE. To nie jest wymysł Senatu. Za zakład odpowiedzialność ponosi właściciel lub kierownik zakładu. Nie ulega to wątpliwości. Proszę wyobrazić sobie przypadek, w którym osoba młodociana ma w tak trudnej sytuacji kierować ewakuacją. Jeśli się coś stanie, kto poniesie wtedy odpowiedzialność? Ja pana rozumiem. Kierowaliśmy się opinią UKIE. Rozważaliśmy to dosyć długo i taka była konstatacja. Proponuję, żeby Komisja przyjęła to. Ciekawa jest propozycja pana posła, podzielam ją. Co innego nasze przemyślenia, a co innego odpowiedzialność młodocianego w trakcie pożaru. Jak ktoś zginie, to będzie pytanie, czy dobrze kierował akcją, czy nie? Kto poniesie odpowiedzialność? Generalnie zawsze odpowiedzialny jest kierownik bądź właściciel zakładu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławRydzoń">Dyskusja ma charakter akademicki. Prawie wszyscy w tej Komisji jesteśmy prawnikami, w związku z tym rozumiemy, że formalnie musimy przyjąć dyrektywę UE. Z merytorycznego punktu widzenia dyrektywa ta jest idiotyczna w stosunku do zakładów pracy. Będę zachęcał mój Klub do głosowania przeciwko poprawce Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyKozdroń">Panie pośle, skąd ten radykalizm. Nie pierwszy idiotyzm przyjmujemy. Niech pan się tak nie denerwuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławRydzoń">Panie przewodniczący, jest to wyraz mojego podejścia do prawa. Uważam, że nie powinniśmy stanowić prawa, które jest nie do zrealizowania i już u zarania tworzenia tego prawa jest ono ośmieszane. Jest apel do UKIE i innych czynników, aby zmieniono dyrektywę, żebyśmy mogli wprowadzić normalne zasady.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyKozdroń">Póki co jest to obowiązująca dyrektywa. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Czy na sali jest przedstawiciel UKIE? Nie ma. Były dwie, różne opinie. W stosunku do pracodawców, którzy zatrudniają osoby, opinie nie były jednoznaczne. Może byśmy pokusili się jeszcze o jedną. Z drugiej strony jest to wydłużenie czasu. Uzasadnienie pana senatora było też niejednoznaczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyKozdroń">Rozumiem, że jest postulat o zwrócenie się do UKIE o wydanie ponownej opinii, czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#IzabelaMrzygłocka">Chciałabym wiedzieć, w jakim terminie dostalibyśmy tę opinię. Musielibyśmy dostać ją bardzo szybko, bo przewidywane głosowanie jest w piątek. Jeśli do piątku tego nie dostaniemy, wycofuję swój postulat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JerzyKozdroń">Nie ma przedstawiciela UKIE. Bardzo proszę, panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławJurcewicz">Przypominam, że dotyczy to też tego przepisu o strażakach. Jest duża presja, aby ta nowelizacja zakończyła się jak najszybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyKozdroń">Początkowo UKIE podchodził do tego „miękko”. W drugim stanowisku „usztywnili się” i doszli do wniosku, że nie może być wyłomu od zasady. Przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JerzyKozdroń">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną opinią w sprawie poprawki uchwalonej przez Senat do zmiany ustawy – Kodeks pracy?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#JerzyKozdroń">5 za.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#JerzyKozdroń">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#JerzyKozdroń">3 głosy.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#JerzyKozdroń">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#JerzyKozdroń">2 osoby.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#JerzyKozdroń">Poprawka została pozytywnie zaopiniowana.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#JerzyKozdroń">Jest propozycja, aby sprawozdawcą został pan poseł Stanisław Szwed. Jest zgoda. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#JerzyKozdroń">Przechodzimy do punktu drugiego obrad, czyli skierowania do podkomisji stałej do nowelizacji prawa cywilnego komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego (druk nr 1856). Czy ktoś z wnioskodawców jest obecny? Dotyczy to zakresu wykonywania władzy rodzicielskiej i komisyjnego, kontrowersyjnego projektu. Czy jest ogólna zgoda na skierowania tego do podkomisji? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#JerzyKozdroń">Punkt trzeci porządku obrad to podjęcie uchwały w sprawie łącznego rozpatrzenia projektów ustaw z druków nr 1925 i 1763. Dotyczy to zmiany Kodeksu postępowania cywilnego. Mamy rządowy projekt, który przewiduje m.in. zmianę możliwości ustanawiania pełnomocnika przez sąd w sytuacji, kiedy strona nie jest zwolniona od kosztów sadowych. Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjne, że strona mogąca się ubiegać o ustanowienie pełnomocnika została wcześniej zwolniona od kosztów sądowych. Podobny projekt skierował Senat. Chodzi o podjęcie uchwały o łącznym rozpatrzeniu tych dwóch projektów. Projekt senacki jest węższy.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#JerzyKozdroń">Kto jest za łącznym rozpoznaniem tych dwóch projektów?</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#JerzyKozdroń">Jednogłośnie za.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#JerzyKozdroń">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławRydzoń">Czy spraw zawartych w druku nr 1856 nie omawialiśmy już? Proszę wybaczyć, ale tematem tym zajmowaliśmy się podczas posiedzenia Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyKozdroń">Wybaczamy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JerzyKozdroń">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>