text_structure.xml
28.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Zdrowia, Polityki Społecznej oraz Transportu i Łączności. Witam serdecznie członków Komisji i zaproszonych gości. Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek wniosków zgłoszonych w drugim czytaniu do poselskiego projektu ustawy o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (druk nr 1302 i 2216). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nikt się nie zgłasza. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JózefDąbrowski">W trakcie drugiego czytania zostało zgłoszonych 27 poprawek. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1 posłanki Marii Walczyńskiej-Rechmal. Czy pani poseł jest na sali?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MariaGajeckaBożek">Prace nad tym projektem ustawy cechował bardzo duży pośpiech. Drugie czytanie odbyło się 25 października i następnego dnia rozjechaliśmy się do domów. Zawiadomienie sekretariatu Komisji Zdrowia o dzisiejszym posiedzeniu, na którym będą rozpatrywane poprawki do ustawy o zawodzie psychologa dostaliśmy do domu. Nie byłam w stanie zdobyć tych poprawek. Wczoraj nie znalazłam ich w skrytkach. Dzisiaj do godziny jedenastej również ich nie zobaczyłam. Dzwoniłam do sekretariatu Komisji Zdrowia i prosiłam o nie, ponieważ chciałam się przygotować. Poprawki zostały wręczone nam w tej chwili. Jak możemy się przygotować do posiedzenia? Przeczytałam stenogram, w którym znalazłam stwierdzenia w rodzaju „składam na ręce pana marszałka poprawki”. W związku z tym stawiam formalny wniosek, aby dać nam więcej czasu na zapoznanie się z nimi i rozpatrywać je na następnym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MirosławStyczeń">Można rzeczywiście odnieść wrażenie pośpiechu, jednak szczupłość tej ustawy, prostota jej sformułowań jak i poprawek nie stwarza podstaw do odraczania posiedzenia. Ponadto z powodu braku sal przekładanie posiedzenia może przerwać prace ad calendas Graecas. Mam prawo do własnych poglądów i nie polemizuję ze stanowiskiem pani poseł Marii Gajeckiej-Bożek. Zgłaszam wniosek przeciwny do propozycji pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MariaGajeckaBożek">Pan przewodniczący był uprzejmy powiedzieć, że poprawki są błahe.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławStyczeń">Nie powiedziałem, że są błahe.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MariaGajeckaBożek">Powiedział pan, że są proste. Czy mogą być proste poprawki dotyczące np. skreślenia całego art. 4, który mówi o zakresie pracy psychologa. Myślę, że trzeba nad nimi się zastanowić, panie pośle. Nie wystarczy pięć minut na każdą z nich.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EwaMańkowska">Jeśliby państwo czytali dokładnie stenogram z debaty sejmowej, dowiedzielibyście się, że zgłosiłam i odczytałam swoją poprawkę. Nie jest więc prawdą, iż nikt wcześniej nie mógł się z nią zapoznać.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JózefDąbrowski">W związku z tym, iż został zgłoszony wniosek formalny o przełożenie posiedzenia Komisji oraz wniosek przeciwny, przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wnioskiem posłanki Marii Gajeckiej-Bożek, aby przełożyć rozpatrywanie poprawek na najbliższe posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JózefDąbrowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 19 posłów, 19 było przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JózefDąbrowski">Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał większości. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WładysławSzkop">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefDąbrowski">Proszę członków Komisji Zdrowia o podniesienie ręki. Jest kworum. Proszę członków Komisji Transportu i Łączności o podniesienie ręki. Jest kworum. Proszę członków Komisji Polityki Społecznej o podniesienie ręki. Nie ma kworum. W takim razie ogłaszam przerwę do godz. 17.00.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Po przerwie.)</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JózefDąbrowski">Wznawiam posiedzenie połączonych Komisji Zdrowia, Polityki Społecznej oraz Transportu i Łączności. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1, która poleca odrzucić sprawozdanie z druku 2216.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 1?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JózefDąbrowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 23 posłów, 23 było przeciw, nikt nie wstrzymał się. Stwierdzam, że Komisje nie przyjęły poprawki nr 1.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2 posła Mariana Dembińskiego, polegającej na skreśleniu ust. 4 w art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarianDembiński">W mojej ocenie ust. 4 w art. 4 jest źle sformułowany i niezgodny z konstytucją, ponieważ daje delegację ministrowi do określenia standardów stosowania psychoterapii tylko dla psychologów. Wiadomo, że jest to odrębna dziedzina nauki z własną metodologią i koncepcjami teoretycznymi. Prawna regulacja powinna dotyczyć całego zakresu psychoterapii, a nie tylko psychoterapii stosowanej przez psychologów. Ust. 4 jest niekonstytucyjny, ponieważ podporządkowuje jeden zawód innemu, psychologa lekarzowi. Proponuję więc, aby skreślić ten ustęp. Dodam, że zapoznałem się z poprawką posłanki Ewy Tomaszewskiej, która wychodzi naprzeciw moim postulatom. Zwracam się więc z prośbą do Komisji, aby skreślić ust. 4 w art. 4 albo nadać mu nowe brzmienie, proponowane przez panią poseł Ewę Tomaszewską.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefDąbrowski">Pan poseł przedstawił swoją opinię dotyczącą poprawki nr 2. Poproszę posłankę Ewę Tomaszewską o przedstawienie uzasadnienia swojej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#EwaTomaszewska">Na początku chciałam skorygować błąd w mojej poprawce. Należy zastąpić słowa „Komisja do Spraw Psychiatrii” słowami „Komisja do Spraw Psychoterapii”. Ponadto, chciałam nieznacznie zmienić brzmienie. Pozwolicie państwo, iż je przeczytam: „Minister właściwy do spraw zdrowia powoła Komisję do Spraw Psychoterapii, w skład której wejdą w równej liczbie psychologowie, psychoterapeuci oraz psychiatrzy-psychoterapeuci. Komisja określi standardy stosowania psychoterapii”. Chciałam wyjaśnić, iż są to odrębne, samodzielne zawody. Kim inny jest psycholog, kim innym jest lekarz, który może mieć taką specjalizację. Celem poprawki jest, aby nie podporządkowując sobie te zawody, działania wykonywane w zakresie wspólnego zadania były skorelowane i wspólnie były ustalane standardy. Prosiłabym o przyjęcie tej poprawki w nowym brzmieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JózefDąbrowski">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia o ustosunkowanie się do tych dwóch wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejRyś">Ta sprawa była wielokrotnie dyskutowana podczas prac Komisji i podkomisji. Najbardziej logiczne wydawało się nam przedłożone rozwiązanie, ponieważ reguluje kwestie dotyczące psychologów i psychoterapeutów. Podczas prac była zgłaszana problematyka leczenia osób chorych psychicznie we współpracy z lekarzem. Nie widzimy w tym rozwiązaniu niebezpieczeństwa dominacji jednego zawodu nad drugim, gdyż minister właściwy wydaje rozporządzenie po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Izby Psychologów, a nie np. Naczelnej Rady Lekarskiej.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejRyś">W kwestii równowagi zawodów informuję, że Izba Psychologów odgrywa wiodącą rolę w stanowieniu prawa. Z drugiej strony każdy standard, gdyby miał być nadawany przez Komisję, będzie tylko zaleceniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TeresaPerkiel">Chciałam powiedzieć, nie ustosunkowując się do względów merytorycznych, iż musimy proceduralnie rozstrzygnąć. Mamy dwie poprawki. Jedna posła Mariana Dembińkiego proponuje skreślenie ust. 4. Druga pani poseł Ewy Tomaszewskiej nadaje nowe brzmienie temuż ustępowi. Nie możemy łącznie traktować obu poprawek, ponieważ jedna wyklucza drugą. Nawet jeśli przegłosujemy poprawkę nr 2 negatywnie, a poprawkę nr 3 pozytywnie, na sali plenarnej wszystko może się zdarzyć. W związku z tym albo pan poseł Marian Dembiński wycofa swoją poprawkę albo przegłosowanie pozytywne jego poprawki czyni bezprzedmiotową poprawkę pani poseł Ewy Tomaszewskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JózefDąbrowski">Chciałem zaproponować podobną procedurę. Zapytam się jeszcze posła Mariana Dembińskiego, czy podtrzymuje swoją poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarianDembiński">Chciałem odnieść się do wypowiedzi pana ministra Andrzeja Rysia. Psychoterapia jest stosowana nie tylko w stosunku do osób chorych psychicznie, lecz także dla ofiar kataklizmów, w policji, w różnych sprawach. Nie możemy więc mówić o psychoterapii tylko w stosunku do osób chorych psychicznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JózefDąbrowski">Chciałbym dowiedzieć się, czy pan poseł podtrzymuje swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarianDembiński">Stawiam zarzut niekonstytucyjności zapisu ust. 4 i chciałbym, aby przedstawicielka Biura Legislacyjnego odniosła się do niego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TeresaPerkiel">Biuro Legislacyjne już na poprzednich posiedzeniach podejrzewało, iż ten zapis może być niekonstytucyjny. Nikt z nas nie może tego osądzić ostatecznie, ponieważ właściwą instancją jest Trybunał Konstytucyjny. Zachodzi jednak duże prawdopodobieństwo niekonstytucyjności tej normy i pan poseł Marian Dembiński ma rację.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#EwaTomaszewska">Chciałam wypowiedzieć się w kwestii procedury. Gdyby pan poseł Marian Dembiński zgodził się, aby zmienić kolejność naszych poprawek, mielibyśmy jasną sytuację podczas głosowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarianDembiński">Jeśli jest to możliwe, nie mam nic przeciwko temu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#EwaTomaszewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JózefDąbrowski">Proszę państwa, proponuję, abyśmy nie rozpoczynali od nowa dyskusji nad tymi zagadnieniami. Ograniczmy się do wysłuchania stanowiska opowiadającego się za poprawką i stanowiska przeciwnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MariaGajeckaBożek">Chciałam zapytać panią poseł Ewę Tomaszewską w sprawie Komisji do Spraw Psychiatrii w odniesieniu do samorządu psychologów.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#EwaTomaszewska">Chodzi o możliwość wybrania nieprzypadkowych psychologów.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MariaGajeckaBożek">Istnieje samorząd psychologów w postaci Krajowej Izby Psychologów i teraz pojawia się Komisja do Spraw Psychiatrii.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#EwaTomaszewska">Odczytałam skorygowany tekst poprawki, w której jest zapisane „delegowani przez własne samorządy zawodowe”. Taki zapis pomaga uniknąć przypadkowości w tworzeniu Komisji do Spraw Psychiatrii. Jeszcze raz przeczytam proponowany ustęp: „Minister właściwy do spraw zdrowia powoła Komisję do Spraw Psychiatrii, w skład której wejdą w równej liczbie psychologowie-psychoterapeuci oraz psychiatrzy-psychoterapeuci delegowani przez własne samorządy zawodowe. Komisja określi standardy stosowania psychoterapii”.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MariaGajeckaBożek">Tytuł ustawy brzmi „O zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów”. Teraz wprowadzamy pojęcie psychiatrii. Nie ma komisji do spraw lekarskich, komisji do spraw pielęgniarskich czy aptekarskich. Mamy za to izby lekarskie, a w tej ustawie izbę psychologów. I teraz tworzymy Komisję do Spraw Psychiatrii.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzKapera">Proponuję, abyśmy przystąpili do głosowania, ponieważ dalsza dyskusja niczego nowego nie wniesie. Uważam, że propozycja zapisana w ust. 4 jest zadowalająca i powinniśmy ją przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TeresaLiszcz">Mam wątpliwości w kwestii poprawności legislacyjnej tej delegacji. Najpierw zobowiązujemy ministra do powołania komisji, w drugim zaś zdaniu upoważniamy komisję do określenia standardów. Moim zdaniem, jest to niewłaściwy zapis. Ponadto, brakuje tzw. wytycznych do delegacji, których żąda obecna konstytucja. Myślałam, że Biuro Legislacyjne zwróciło na to uwagę, ale widzę, iż postanowiło nie mieszać się do tego. Proponowałabym, aby pani poseł Ewa Tomaszewska tak skorygowała swoją poprawkę, aby drugie zdanie stwierdzające, iż komisja określa standardy usług psychoterapeutycznych, zawrzeć w tekście ustawy np. w ust. 3a. W ust. 4 zaś zapisać delegację w sprawie składu komisji i dodać część wytycznych mając na uwadze np. dobór ludzi o najwyższych kwalifikacjach, dobrą współpracę i inne kwestie, które można by uznać za wytyczne. Myślę, że Biuro Legislacyjne pomogłoby w ich opracowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Propozycje pani poseł Ewy Tomaszewskiej nie mieszczą się w kategoriach rozporządzenia. W związku z tym wytyczne nie są specjalnie potrzebne w tej kwestii. Jest to przepis niezbyt dobrze umocowany. Nie wiadomo, ile razy powoływana jest komisja. Nie jest określone, w jaki sposób ma działać i ustalać wspomniane standardy oraz zakres ich obowiązywania. Uważam, że chociaż jako rozporządzenie nie potrzebuje wytycznych, nadal nie ogarnia całości problemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TeresaLiszcz">Przepis nie będzie zawieszony w powietrzu, jeśli ustawa ustanowi komisję, stwierdzając, że standardy usług określi komisja, złożona ze stosownych przedstawicieli. To będzie punkt zaczepienia, a potem delegacja do powołania przez ministra składu komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JózefDąbrowski">Apelowałbym do państwa, abyśmy postępowali zgodnie z procedurą rozpatrywania poprawek. Przedstawiamy stanowisko popierające przyjęcie poprawki i przeciwne przyjęciu i następnie przystępujemy do głosowania. W tej chwili nie możemy modyfikować treści artykułów. Proponuję postępować zgodnie z procedurą.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#TeresaLiszcz">Zależy nam na tym, aby przesłać do Senatu dobrze opracowaną ustawę i może nie powinniśmy tak rygorystycznie przestrzegać procedury, lecz raczej starać się jak najlepiej ją przygotować. A temu służą te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JózefDąbrowski">Zgadzam się z panią poseł, ale po to przeprowadzamy drugie czytanie nad ustawą, aby wtedy zaproponować wszelkie uwagi i wnioski do tekstu sprawozdania złożonego przez połączone Komisje.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#EwaSikorskaTrela">Chciałam zapytać, czy jest konsultant do spraw psychiatrii. Pamiętam naszą dyskusję na temat zapisu ust. 4 i chciałam usłyszeć opinię konsultanta, który pomagał nam w redakcji również tego artykułu. Stawiam wniosek o pozostawienie tego artykułu w niezmienionej formie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JózefDąbrowski">Pani poseł, jeszcze raz powtarzam. W trakcie dzisiejszego posiedzenia Komisji możemy tylko przyjąć albo odrzucić poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejRyś">Jest obecny na sali pan Czesław Czabała z Instytutu Psychiatrii i Neurologii.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#EwaSikorskaTrela">Chciałabym usłyszeć stanowisko w sprawie tych dwóch poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#CzesławCzabała">Projekt tej ustawy w wersji przedstawionej do drugiego czytania wydaje się być bardziej precyzyjny, gdyż umocowanie prawne w postaci rozporządzenia jest chyba bardziej obowiązujące. Mamy w nim zapis o standardach dotyczących chorób i zaburzeń. Pomijam kwestię zastrzeżeń, które odnoszą się do stosowania psychoterapii wobec osób, które nie są chore. Wydaje mi się, że takie standardy są potrzebne nie tylko dla psychologów, lecz dla wszystkich stosujących psychoterapię. Nie wiem, czy możemy zmieniać ten zapis, ale jeżeli nie moglibyśmy, w rozporządzeniu ministra będą zawarte standardy stosowania psychoterapii.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#SewerynJurgielaniec">Jak do tej pory większość wypowiadających się nie jest lekarzami. Jestem lekarzem z czterdziestoletnim stażem i chcę powiedzieć, iż jeżeli przyjmiemy ten zapis, należałoby powołać przy ministrze zdrowia komisje: do spraw terapii chorób wewnętrznych, do spraw chorób chirurgicznych i do spraw wszystkich innych chorób. Jeszcze raz apeluję do posłów o głosowanie przeciwko temu wnioskowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki posła Mariana Dembińskiego polegającej na skreśleniu ust. 4 w art. 4?</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JózefDąbrowski">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 9 posłów, 31 było przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka posła Mariana Dembińskiego nie uzyskała większości.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#JózefDąbrowski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki posłanki Ewy Tomaszewskiej polegającej na nadaniu nowego brzmienia ust. 4 w art. 4? W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 6 posłów, 33 było przeciw, 4 wstrzymało się.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#JózefDąbrowski">Stwierdzam, że poprawka posłanki Ewy Tomaszewskiej nie uzyskała większości.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrywania poprawki nr 4 posłanki Teresy Liszcz polegającej na skreśleniu art. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#TeresaLiszcz">Wydaje się, że art. 6 jest zbędny, ponieważ słowo „Nadzór” nie ma własnej merytorycznej treści. Z tego zapisu nic nie wynika. Nie ma w nim żadnych konkretnych uprawnień. Mówimy o nadzorze wtedy, kiedy jest mowa o instrumentach takich jak np. uchylanie uchwał, nadawanie statutu. Obecnie nie umieszcza się ogólnych klauzul o nadzorze, ponieważ nie mają żadnego znaczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejRyś">Zgadzamy się, iż w rozporządzeniach definiowane są role poszczególnych ministrów, a materiał, jak państwo wskazywali, dotyczy wielu obszarów. Jedynym problemem jest kwestia nadzorowania uchwał samorządu psychologów i być może należy to uregulować w części dotyczącej samego nadzoru nad uchwałami.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli taka regulacja w ogólnej formie nie będzie zawarta w ustawie, to minister pracy nie będzie miał legitymacji do nadzoru nad uchwałami. Nadzór ministra nad jakimkolwiek samorządem powinien być określony.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#TeresaPerkiel">W korporacyjnych ustawach jest zawarta zasada, że minister zdrowia nadzoruje lekarzy, minister budownictwa architektów. Jest to dobre, systemowe podporządkowanie. W tym przypadku jest to minister pracy, ponieważ zawód psychologa obejmuje szerokie spektrum.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#TeresaLiszcz">Mam przed sobą ustawę o samorządzie pielęgniarek i położnych, w której nie jest zapisana klauzula, że minister zdrowia sprawuje nadzór nad samorządem. Są jednak zapisane konkretne instrumenty nadzoru w postaci stosunku do uchwał. Proszę mi powiedzieć, jakie uprawnienia ma minister na podstawie ogólnej klauzuli. Moim zdaniem, nie ma żadnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MariaGajeckaBożek">Jeżeli skreślimy ten artykuł, a w dalszej części ustawy jest zapisane, iż psychologa obowiązuje roczny staż, kto wyda rozporządzenia w sprawie czasu trwania stażu, warunków jego wykonywania. Wiadomo przecież, że zawód psychologa dotyka takie dziedziny jak zdrowie, oświata, transport. Zobowiązujemy psychologów do odbycia rocznego stażu podyplomowego. Tak więc ktoś musi ustalić program stażu. Jeżeli więc nie będzie ministra odpowiedzialnego za wykonanie ustawy, jak będzie wyglądało odbywanie tego stażu.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JózefDąbrowski">Art. 8 ust. 7 wyraźnie deleguje ministra właściwego do spraw pracy w porozumieniu z ministrami zdrowia i edukacji do określenia w drodze rozporządzenia warunków odbywania podyplomowego stażu.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#TeresaLiszcz">Chciałam powiedzieć, iż na podstawie tego przepisu minister nie mógłby wydać konkretnego rozporządzenia, ponieważ musi być zawarta konkretna delegacja, która na szczęście została zapisana w tej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#StanisławKracik">Panie przewodniczący, pomimo kilkukrotnych zapowiedzi nie udaje się panu przestrzegać procedury rozpatrywania poprawek. Proponuję więc, aby ją przegłosować, ponieważ za chwilę będzie kolejny wniosek o sprawdzenie kworum i rozejdziemy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MariaWalczyńskaRechmal">W ustawie o zawodzie lekarza i o zawodzie pielęgniarki jest zapis mówiący, iż nakłada się na resort obowiązek przekazania środków na odbywanie staży przez lekarzy i pielęgniarki. W tej ustawie nie ma takiego zapisu. Jeśli chcemy zapisać obowiązek odbywania stażu podyplomowego, kto będzie ponosił za to odpowiedzialność finansową.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JózefDąbrowski">Ta kwestia nie dotyczy tej poprawki. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki posłanki Teresy Liszcz polegającej na skreśleniu w art. 6? W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 5 posłów, 20 było przeciw, 1 poseł wstrzymał się.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#JózefDąbrowski">Stwierdzam, że poprawka posłanki Teresy Liszcz nie uzyskała większości.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 5 odnoszącej się do art. 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#EwaMańkowska">Moja poprawka jest odpowiedzią na zastrzeżenia zgłoszone przez Komitet Integracji Europejskiej i precyzuje warunki wpisywania na listę psychologów i podejmowania pracy psychologa przez cudzoziemców.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#JózefDąbrowski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 5 posłanki Ewy Mańkowskiej? W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 26 posłów, 1 był przeciw, 6 wstrzymało się.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#JózefDąbrowski">Stwierdzam, że poprawka nr 5 uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6 odnoszącej się do art. 8 ust. 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#MarianDembiński">Ust. 7 mówi o warunkach odbywania podyplomowego stażu zawodowego, a w szczególności o trybie i czasie jego odbywania. Moja poprawka ma na celu pozostawienie ministrowi edukacji kwestie dotyczące edukacji, ponieważ staż podyplomowy powinniśmy traktować jako przedłużenie nauki. Proponuję więc wykreślić ministra zdrowia. Ostatnia część zdania w tym ustępie mówi o trybie i czasie odbywania stażu. Chciałbym zwrócić uwagę, że czas trwania stażu został już uregulowany w art. 8 w ust. 1 w pkt. 4, w którym jest mowa o rocznym stażu podyplomowym. Nie ma więc potrzeby regulowania tej kwestii odrębnym zapisem w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie tej poprawki? Nikt się nie zgłasza. Poprosimy pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#AndrzejRyś">Myślę, w praktyce wszyscy ministrowie biorą udział w przygotowywaniu rozporządzeń. Zapis ust. 7 wynika z ustaleń dokonanych na posiedzeniu Komisji, iż ministrowie odpowiadają wspólnie za pewne decyzje.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#JózefDąbrowski">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki nr 6 posła Mariana Dembińskiego? W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 7 posłów, 15 było przeciw, 4 wstrzymało się. Stwierdzam, że poprawka nr 6 nie uzyskała poparcia Komisji.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#JózefDąbrowski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 7 odnoszącej się do art. 10.</u>
<u xml:id="u-62.3" who="#JózefDąbrowski">Został zgłoszony formalny wniosek pani poseł Marii Gajeckiej-Bożek o sprawdzenie kworum. Proszę członków Komisji Zdrowia o podniesienie ręki. Jest kworum. Proszę członków Komisji Polityki Społecznej o podniesienie ręki. Nie ma kworum. Zamykam posiedzenie Komisji. Termin następnego posiedzenia zostanie pisemnie przekazany państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>