text_structure.xml
47.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławGrzonkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławGrzonkowski">Jak państwo wiecie, na dzisiejszym posiedzeniu zajmujemy się planem pracy Komisji Zdrowia na II półrocze 2000 roku. Prezydium Komisji rozpatrzyło projekt planu pracy i dzisiaj przedkłada go do dyskusji i ewentualnego zatwierdzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławGrzonkowski">Plan jest otwarty. Powiedziałbym nawet, że listopad i grudzień nie zostały jeszcze zagospodarowane. Zatem jest jeszcze możliwość wprowadzania nowych tematów. Uwzględniliśmy również to, że w trakcie II półrocza 2000 roku mogą pojawić się projekty rządowe, o których dzisiaj nic jeszcze nie wiemy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym poinformować państwa, że wystąpiłem w imieniu prezydium Komisji do pana premiera, aby przedstawił nam plan prac rządu w zakresie nowych projektów ustaw. One być może wpłyną i wtedy uzupełnimy plan pracy Komisji o te właśnie projekty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławGrzonkowski">W II półroczu są dwie propozycje dotyczące współpracy międzynarodowej, chociaż nie wiemy jeszcze, czy dojdą one do skutku. Pierwsza propozycja dotyczy rewizyty w Budapeszcie, gdzie zostaliśmy zaproszeni przez Komisję Zdrowia parlamentu węgierskiego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#StanisławGrzonkowski">Planowana jest również wizyta w Komisji Zdrowia we Francji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#StanisławGrzonkowski">Jeśli chodzi o konferencje i seminaria, to na wrzesień planowane jest seminarium na temat realizacji ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Będzie to seminarium całodniowe, przygotowane łącznie ze sprawozdaniem z wykonania tzw. ustawy antytytoniowej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę bardzo, otwieram dyskusję. Jakie są ewentualne uwagi, czy też propozycje do planu pracy?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EwaSikorskaTrela">Chciałabym prosić, aby jeszcze przed wakacjami wprowadzić do porządku obrad posiedzenie połączonych Komisji: Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz naszej Komisji dotyczące ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Proponowałabym, aby odbyło się ono na następnym posiedzeniu Sejmu lub na tym ostatnim lipcowym. Dzisiaj zakończyliśmy pracę w podkomisji nadzwyczajnej i sprawozdanie będzie przygotowane prawdopodobnie na piątek. Uzgodniłam już z Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka, że znajdą termin. Jeśli my ustalimy termin posiedzenia, to oni dostosują się do nas.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EwaSikorskaTrela">Termin tego posiedzenia został zaplanowany na wrzesień, ale chciałabym, aby tę ustawę zakończyć przed wakacjami.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławGrzonkowski">Bardzo dziękuję za tę informację.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#StanisławGrzonkowski">Rzeczywiście, czekaliśmy na sprawozdanie podkomisji. Prezydium zaproponowało rozpatrzenie sprawozdania o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii na wrzesień. W tej sytuacji nie widzę jednak przeszkód, aby to sprawozdanie było rozpatrywane w przyszłym tygodniu. Proponowałbym czwartek lub piątek.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#StanisławGrzonkowski">Możemy dokonać autopoprawki, że rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii nie we wrześniu, bo jest to planowane na wrzesień, ale po prostu w lipcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MariaGajeckaBożek">Na lipiec jest zaplanowanych pięć tematów. W czasie tego posiedzenia Sejmu, poza dzisiejszym dniem, nie mamy zawiadomienia o następnych posiedzeniach Komisji. Zostaje nam tylko następny tydzień sejmowy, a później zaczynają się wakacje parlamentarne.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławGrzonkowski">Rozumiem, że jest obawa, że w ciągu lipca nie zdołamy wszystkiego zrobić. Chcę wyjaśnić, że w lipcu, oprócz tego, będą jeszcze dwa posiedzenia Sejmu. Teraz tydzień po tygodniu będziemy mieli dwa posiedzenia. Wydaje się, że w tej sytuacji nasz plan jest realny, oczywiście pod warunkiem, że jeszcze w lipcu rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej dotyczące ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Planujemy to w ostatnim tygodniu lipca, pod warunkiem, że do tego czasu otrzymamy sprawozdanie z wykonania ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławGrzonkowski">Rozumiem, że wniosek szedł w tym kierunku, żeby zapoznać się ze sprawozdaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MariaGajeckaBożek">Nie zdążyłam dokończyć swojej myśli, ponieważ państwo mi przerwaliście.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zrozumiałem, że pani poseł już wyjaśniła.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę, pani poseł ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MariaGajeckaBożek">Miałam kilka pytań, ale państwo mi przerwaliście. Jest dla mnie zaskoczeniem, że są jeszcze dwa posiedzenia Sejmu. Według harmonogramu, który mamy, jest jeszcze następne posiedzenie i na tym koniec. Posłowi również należy się miesiąc urlopu. Jeśli miałoby być w następnym tygodniu posiedzenie Sejmu, to miesiąca urlopu w żaden sposób mieć nie będziemy. Ale to nie jest istotne.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MariaGajeckaBożek">W związku z tym nie bardzo widzę, jak te cztery czy pięć tematów...</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MariaGajeckaBożek">Przepraszam bardzo, panie przewodniczący, ale nie jestem w stanie mówić, państwo bez przerwy przeszkadzacie. Widzę, że państwa nie interesuje to, o czym mówię.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MariaGajeckaBożek">Na rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej jest też tylko jedno posiedzenie. Uważam, że to stanowczo za mało. Sprawa jest dosyć ważna i aż dziwne wydaje się, że pan przewodniczący nie wie, że rząd przygotowuje pilne nowelizacje ustaw. Są nowe ustawy: Prawo farmaceutyczne i inne. Przecież opozycja o tym wie, zatem pan przewodniczący również powinien wiedzieć, które ustawy mają zostać wprowadzone jako pilne. Nie widzę, gdzie to mogłoby być wstawione.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MariaGajeckaBożek">Jeszcze jedno pytanie. Czy prezydium Komisji uważa, że rozpatrzenie ustawy o zawodzie psychologa i o samorządzie zawodowym psychologów oraz rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych zdążymy zrobić na jednym posiedzeniu?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#MariaGajeckaBożek">Biorąc pod uwagę to, jak prace idą dotychczas, jest mało prawdopodobne, aby ustawę o zawodzie lekarza weterynarii zakończyć na tym jednym posiedzeniu lipcowym. Chyba, że się posłowie bardzo sprężą.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję pani poseł. Wobec tego wyjaśniam.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#StanisławGrzonkowski">W pierwszej kwestii, co do kolejnych posiedzeń, to oczywiście marszałek Sejmu wyznacza kolejne terminy posiedzeń i wiem, że w ostatnim tygodniu sierpnia również będziemy mieli posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#StanisławGrzonkowski">Jeżeli chodzi o inne projekty rządowe, to na początku wspomniałem, że prezydium Komisji przewidziało również to, że rząd zgłosi pewne projekty, o których w tej chwili tylko wiemy, że planuje. Przyjęliśmy zasadę i taka zawsze dotąd była, że dopóki nie ma oficjalnie zgłoszonego projektu, to nie wprowadzamy go do planu pracy. Plan pracy nie jest tylko intencyjny, ale w miarę szczegółowy i praktycznie chcemy się z niego wywiązać. Jest to po prostu rzeczywisty plan pracy naszej Komisji. Nie jest to harmonogram, w którym byśmy wpisywali po kolei wszystkie posiedzenia jakie będą, np. że będzie siedem czy pięć posiedzeń dotyczących ustawy o zawodzie psychologa, czy też cztery czy pięć posiedzeń dotyczących weterynarii. Po prostu wpisujemy do planu pracy, że będziemy rozpatrywać sprawozdanie, a ile posiedzeń będzie, to trudno przewidzieć. Staramy się oczywiście dopasować terminy i dlatego w niektórych miesiącach jest mniej posiedzeń, niżby wynikało to np. z naszych czasowych możliwości. Zakładamy, że plan nie przewiduje przecież szczegółowo, ile będzie posiedzeń dotyczących poszczególnych sprawozdań np. powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, weterynarii, psychologów. Myślę, że każdy z tych tematów będzie wymagał trzech, czterech posiedzeń Komisji. Poza tym, są to posiedzenia wspólne.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#StanisławGrzonkowski">Nie jest to harmonogram, jest to plan pracy. Chodzi w nim o sprawy, którymi Komisja będzie się na pewno zajmowała.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#StanisławGrzonkowski">Jeżeli chodzi o inne projekty, to w planach rządu są projekty dotyczące prawa farmaceutycznego i tzw. kredytów dla lekarzy i pielęgniarek. Jeśli otrzymamy oficjalne zapewnienie ze strony ministra lub pana premiera, to oczywiście wprowadzimy je do planu pracy, ustalimy termin rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#StanisławGrzonkowski">Jeżeli chodzi o kredyty lekarskie, to sądzę, że będzie to pilny projekt.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#StanisławGrzonkowski">Jeżeli chodzi o prawo farmaceutyczne, z mojej wiedzy wynika, że jest przygotowywane rozwiązanie ustawowe dotyczące agencji leków, czyli nie całego problemu prawa farmaceutycznego, ale wycinkowy problem ustawowego uregulowania agencji leków. Jednak są to tylko informacje nieoficjalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LechSzymańczyk">Panie przewodniczący, wydaje mi się, że zabrakło w tym planie pracy jednego elementu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LechSzymańczyk">Z uwagi na wprowadzaną reformę służby zdrowia, należałoby zrobić jedno posiedzenie wyjazdowe Komisji w teren. Spojrzeć trochę inaczej, raczej od strony realizacji, na przyjęte przez nas ustawy i to, co próbujemy poprawiać. Tymczasem siedzimy cały czas i obradujemy tu, w parlamencie. W związku z tym proponowałbym, abyśmy taki punkt w tym półroczu do posiedzenia Komisji wstawili.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#LechSzymańczyk">Chcę powiedzieć, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej bardzo zgrabnie monitoruje wprowadzone reformy w zakresie struktur samorządowych. Byłoby to moralne i polityczne zobowiązanie spojrzenia na reformę służby zdrowia od samego dołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzNycz">Panie przewodniczący, moje pytanie dotyczy pkt. 6 pro-pozycji naszego planu pracy na II półrocze. Chodzi o sierpniowe posiedzenie. Rozumiem, że sierpień, tak jak pan przewodniczący powiedział, to jest chyba raczej okres bezsejmowy. Chyba że mówimy o ostatnim tygodniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławGrzonkowski">Tak, oczywiście, chodzi o ostatni tydzień.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzNycz">Jest tutaj rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o realizacji Narodowego Programu Zdrowia. Projektu ustawy o realizacji Narodowego Programu Zdrowia? Ustawą określamy realizację Nowego Programu Zdrowia?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławGrzonkowski">Tak, chodzi o ten projekt, który na mocy dezyderatu z lipca 1999 rząd zobowiązał się dostarczyć. Wiemy, że taki projekt jest i będzie, niestety opóźnia się, w zasadzie termin z Komisji wyznaczony był do końca grudnia 1999. Powiadomiłbym państwa o tym, że ten proces tak długo trwa, ale wiem, że jest on na końcowym etapie i że w lipcu projekt wpłynie do Sejmu. Zatem na pewno sierpień jest realistycznym termin, jeśli chodzi o jego rozpatrywanie. Będzie to ustawa o realizacji Narodowego Programu Zdrowia. Jest to wynik naszego dezyderatu z lipca 1999.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzNycz">Drugie pytanie, czy raczej wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KazimierzNycz">Czy w informacji ministra zdrowia o prywatyzacji w służbie zdrowia, która jest punktem siódmym przewidziana na wrzesień, będzie już określone stanowisko? Wiem, że w chwili obecnej jest to temat kontrowersyjny, jeżeli chodzi o inne niż państwowe kasy chorych. Czy w tym zakresie, zapis, który mamy w obowiązującej ustawie o ubezpieczeniu zdrowotnym z 1 stycznia 2002 roku, w którym była możliwość tworzenia tzw. prywatnych kas chorych, będzie również omówiony w tej informacji? Czy też będzie to przedmiotem odrębnego procedowania z uwagi na to, że temat jest kontrowersyjny i wzbudza w tej chwili szereg emocji?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KazimierzNycz">Wiem, że zostały już podjęte określone przygotowania niektórych potencjalnych inwestorów, przygotowujących się do 1 stycznia 2002 roku. Oczekujemy na konkretną i rzetelną informację, ewentualnie decyzję, czy temat ten będzie wdrożony od 1 stycznia 2002 roku, czy też zostaną zaproponowane jakieś inne rozwiązania?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#KazimierzNycz">Mówi się - po pierwsze - że temat ten może zostać przesunięty nawet do 2006 roku. Po drugie, jest w obiegu informacja, mówiąca o tym, że zamierza się odstąpić od tego typu formy funkcjonowania kas chorych. A przecież przygotowanie się do olbrzymiego zadania, jakim jest utworzenie kas chorych w innej strukturze, przede wszystkim w strukturze finansowej, wymaga również określonych zabiegów, określonego czasu. Sądzę, że gdybyśmy mieli do czynienia z sytuacją, że wybory będą wcześniejsze, np. mogą być w miesiącach wiosennych przyszłego roku, później wybory, nowy rząd i termin jakichkolwiek modyfikacji może być niewystarczający, gdybyśmy mieli rozpocząć to dopiero w 2001 roku. To jest druga wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#KazimierzNycz">I trzecia, idąc trybem, o którym mówił pan poseł Lech Szymański, mianowicie chodzi o wyjazdowe posiedzenia naszej Komisji. Rozumiem, że taki monitoring, czy ocenę funkcjonowania reformy prowadzi stała podkomisja, która się tym zajmuje, podkomisja nadzwyczajna. Niemniej jednak wydaje się, że byłoby dobrze, gdybyśmy objęli wszystko jakimś swoim zakresem pełniejszego rozeznania. Możemy zrobić to łącznie z kontaktami z przedstawicielami z poszczególnych stowarzyszeń i organizacji, które funkcjonują w ramach służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#KazimierzNycz">Dobrze byłoby, gdybyśmy wybrali się gdzieś w teren, ale nie tylko do Polski centralnej, nie tylko do dużych ośrodków, a raczej do małych. Nie wiem, czy pani posłanka Barbara Frączek podzieli mój punkt widzenia, ale moglibyśmy odwiedzić na przykład województwo podkarpackie, odległe chyba najbardziej od centrum, funkcjonujące w realiach takich, jakie są na tzw. ścianie wschodniej, nieźle chyba funkcjonujące. Możemy pojechać np. do Przemyśla czy nowo oddanego wojewódzkiego szpitala wielospecjalistycznego, który na dobrą sprawę na wniosek naszej Komisji został włączony w poprzedniej kadencji, a w tej kadencji finansowany był z budżetu centralnego. Jest co pokazać, jest o czym porozmawiać, istniałaby możliwość dogłębnej dyskusji czy analizy ze wszystkimi tymi organizacjami, które funkcjonują w ramach służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#KazimierzNycz">Niektóre propozycje rozwiązań budzą najróżniejsze kontrowersje m.in. funkcjonowanie przyszłej ustawy o ratownictwie medycznym. W chwili obecnej restrukturyzacja kolumn transportu sanitarnego budzi określone emocje, sprzeciwy, protesty, oczekiwania. Oczywiście, sugerowałbym, aby przynajmniej przyjąć taką zasadę - wiem, że w tej chwili mamy sierpień, który jest miesiącem martwym - że w tym półroczu zorganizujemy przynajmniej jedno wyjazdowe posiedzenie. A może należałoby przyjąć taką stałą zasadę, że zorganizujemy przynajmniej jedno wyjazdowe posiedzenie w każdym półroczu, jeżeli nie częściej, jeżeli nie w kwartale.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejOlszewski">Panie przewodniczący, proszę państwa, z materiału, który mamy, wynika, że został on przygotowywany bardzo nerwowo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AndrzejOlszewski">Musimy zdać sobie jednak sprawę z kilku rzeczy. Po pierwsze, coraz częściej mówi się o tym, że kadencja prawdopodobnie nie będzie trwała do października 2001 roku, może się ona skończyć na początku 2001 roku. Nie wiem, czy zdajecie sobie państwo sprawę, ci którzy są w tej chwili w tej kadencji, a nie byli w poprzedniej, że w Sejmie jest taki zwyczaj, że jeżeli następuje zmiana kadencji, to z chwilą zakończenia kadencji wszystkie ustawy w komisjach, które są w pracy, automatycznie są zamknięte do szuflady. Zatem ustaw nie ma i wszystko zaczynamy od początku. W związku z tym, wydaje mi się, że plan, który mamy, powinien być skonstruowany w tym kierunku, że ustawy, które mają szansę być opracowane i przyjęte, powinny być omawiane w pierwszej kolejności.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AndrzejOlszewski">Proponowałbym omówić najpierw ustawy rozliczeniowe, aby można było zdać sprawozdanie z działalności kasy, z rozliczenia Ministerstwa Zdrowia czy przyjąć budżet na następny rok. Nie da się tego oczywiście omówić na jednym posiedzeniu. Należałoby problemowo rozstrzygnąć, co będziemy w stanie - zakładając maj przyszłego roku jako zakończenie pracy Sejmu - zakończyć. Nie możemy dopuścić do sytuacji, że posłowie następnej kadencji zarzucą nam: „A co wyście państwo tam robili, rozgrzebaliście wszystko i wszystko żeście zostawili”. Proszę państwa, tę materię trzeba jakoś uporządkować.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#AndrzejOlszewski">Jeśli można, to prosiłbym pana przewodniczącego, aby ustalił z naszym kierownictwem, które prace są realne do zakończenia do kwietnia przyszłego roku. Postawmy sprawę jasno, to już nie jest daleko, skończą się wakacje...</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#AndrzejOlszewski">Powinniśmy powiedzieć sobie z góry, którymi sprawami już się nie zajmujemy, ponieważ nie ma szans na ich zakończenie, po prostu szkoda na to czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MariaGajeckaBożek">Panie przewodniczący, mam pytanie, co z ustawą o ratownictwie? Ta ustawa miała się ukazać, miał być projekt rządowy. Pamiętam doskonale, jak na wyjazdowym posiedzeniu podkomisji do oceny wdrażania reformy ochrony zdrowia, które odbyło się w Katowicach, pani posłanka Ewa Sikorska-Trela powiedziała, że poprosi pana marszałka, aby ta ustawa weszła jak najszybciej, bo to jest bardzo pilna ustawa. Od tamtego czasu minął już ponad rok, a druku sejmowego nie ma. A pieniądze według ustawy o ratownictwie zostały rozdysponowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewSzymański">Chciałbym dać pod rozwagę pana przewodniczącego i szanownej Komisji propozycję ewentualnego rozpatrzenia projektu ustawy o uzdrowiskach, gminach uzdrowiskowych i lecznictwie uzdrowiskowym. Projekt ustawy o gminie uzdrowiskowej w wersji, w jakiej był, został skrytykowany i na pewno wiele w tym było racji. Są propozycje opracowywane w rządzie, które są w trakcie uzgodnień międzyresortowych. Trudno jednak przewidzieć, jaka będzie dynamika tych uzgodnień.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZbigniewSzymański">Według mego odczucia projekt ten jest dobrym materiałem do dalszych prac.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ZbigniewSzymański">Proponowałbym, żebyśmy uwzględnili...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MariaGajeckaBożek">A co stało się z poprzednim projektem?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewSzymański">Była powołana podkomisja, niestety członkowie podkomisji z Komisji Samorządu Terytorialnego nie przedstawili propozycji dotyczących gminy uzdrowiskowej, po prostu nie mają oni takich propozycji. Wobec tego należałoby podejść do tej sprawy globalnie, wraz z całym lecznictwem uzdrowiskowym, określeniem uzdrowiska i całego tego problemu łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MariaGajeckaBożek">Przepraszam, panie przewodniczący, może mnie pamięć myli, ale przypominam sobie, że była podkomisja, w której pan poseł również był, i nie było sprawozdania tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewSzymański">Sprawozdanie było. Po przedstawieniu sprawozdania podkomisji Komisja Zdrowia zadecydowała nie pracować do czasu uzyskania ustawy o uzdrowiskach i leczeniu uzdrowiskowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzNycz">Czyli procedować nad dwoma projektami jednocześnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewSzymański">Tak, żeby po prostu nie było sprzeczności. W tej chwili jest perspektywa, jest możliwość, aby te sprawy rozstrzygać jednocześnie. Wydaje się to celowe i od dawna rozpoczęte. Problem lecznictwa uzdrowiskowego na pewno wymaga jakiegoś wsparcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarianCycoń">Chciałem poprzeć propozycję pana posła Zbigniewa Szymańskiego. Rzeczywiście problem lecznictwa uzdrowiskowego jakoś nam ucieka. W uzgodnieniach resortowych on podobno jest i miał zostać przedstawiony Komisji do rozpatrzenia. Trzydzieści dziewięć gmin uzdrowiskowych oczekuje na rozwiązanie tego problemu od ośmiu lat.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarianCycoń">Popiera to w całej rozciągłości i pan marszałek Maciej Płażyński, i pan wiceminister zdrowia. Odbyła się w tej sprawie konferencja w Krynicy i myślę, że ten problem powinien być rozstrzygnięty. Byłoby to po ośmiu czy po dziesięciu latach ukoronowanie tego, że ustawa o uzdrowiskach i gminach uzdrowiskowych wejdzie w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzKapera">Proszę państwa, wczoraj rząd przyjął sprawozdanie ministra zdrowia z wykonania ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym za 1999 rok. W związku z tym jest prośba, żebyśmy ustalili termin podjęcie czytania i dyskusji nad tym sprawozdaniem. Prawdopodobnie trafi ono, jako dokument, do nas już w najbliższych dniach. Chodzi o to, abyśmy mogli ruszyć z zatrzymanym całym procesem nowelizacyjnym ustawy. Jest to niezwykle pilna sprawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławGrzonkowski">Dziękuję, to bardzo słuszna uwaga. Nie wprowadziliśmy tego do planu, a wydaje się, że powinniśmy. Jest, przepraszam, sam przeoczyłem. W takim razie myślę, że będziemy za chwilę szczegółowo ustalać...</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#StanisławGrzonkowski">Do wszystkich głosów w dyskusji, jako przedkładający plan pracy, za chwilę się odniosę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#EwaSikorskaTrela">Chciałabym poruszyć dwie sprawy.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#EwaSikorskaTrela">Pierwsza rzecz - to na październik przygotowywane jest rozpatrzenie projektów ustaw objętych Narodowym Programem Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej. W tej chwili powołana zostanie, jutro czy pojutrze, Wielka Komisja. Myślę, że powinniśmy dać sobie spokój z rozpatrywaniem tych projektów, do czasu kiedy tzw. Wieka Komisja nie przepracuje tych ustaw, które dotyczyłyby ewentualnie spektrum naszego zainteresowania. Niech owa Komisja przedstawi swoją pracę, a dopiero potem my się ustosunkujemy.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#EwaSikorskaTrela">Wolałabym natomiast, abyśmy zajęli się niedokończoną sprawą polityki lekowej państwa. W ogóle nie ma mowy o tym w przedstawionej nam propozycji programu pracy. Wydaje się, że my tę sprawę ciągle poruszamy i nigdy nie doprowadzamy do końca. Czy nie należałoby raz jeszcze powrócić do sprawy polityki lekowej państwa? Ma ona przecież kolosalny wpływ na finanse kas chorych.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#EwaSikorskaTrela">Ponadto zakończone zostały prace zespołów eksperckich, powołanych przez ministra zdrowia, w sprawie restrukturyzacji. W Gdańsku w poniedziałek sprawozdanie zostało przekazane do grupy sterujących. W przyszły poniedziałek o godz. 10.00 grupa sterująca będzie się ustosunkowywała do rozwiązań zaproponowanych przez grupy eksperckie. Myślę, że warto byłoby tę sprawę również przenieść na naszym posiedzeniu, wtedy kiedy już w poszczególnych województwach zostanie ona zakończona, abyśmy mieli pełny obraz restrukturyzacji jednostek służby zdrowia. Moglibyśmy połączyć to z wrześniowym posiedzeniem dotyczącym informacji ministra zdrowia o prywatyzacji w służbie zdrowia, ponieważ wtedy będzie już pełna informacja ze wszystkich województw o tym, co grupy eksperckie zaproponowały, jakie rozwiązania w każdym województwie.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#EwaSikorskaTrela">Uważam, że nasza Komisja powinna mieć pełny obraz na temat tego, co w każdym województwie ma się zmienić. Powinniśmy mieć nad tym jakąś kontrolę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DanutaGajdus">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałabym w związku z tym, że państwo w tej chwili planujecie swoją pracę na II półrocze, poinformować o trzech dużych informacjach, które od września będą gotowe i które oczywiście zostaną wszystkim państwu przesłane. Gdyby pan przewodniczący i państwo uznali, że mogą być one przedmiotem zainteresowania Komisji, to jesteśmy przygotowani, aby je od września wysokiej Komisji przedłożyć. Będą to trzy informacje.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#DanutaGajdus">Pierwsza dotyczyć będzie wdrażania systemu ubezpieczeń zdrowotnych w okresie reformy w ochronie zdrowia. Druga informacja będzie na temat funkcjonowania Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w warunkach reformy administracji publicznej. I trzecia, bardziej specjalistyczna, dotyczyć będzie wykorzystania uwag i wniosków pokontrolnych przez centrum onkologii po dużej kontroli wykorzystania wysokospecjalistycznej aparatury medycznej w latach 1995–1998.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#DanutaGajdus">Wszystkie trzy informacje będą gotowe, jak oceniamy, pod koniec września i zostaną niezwłocznie wysokiej Komisji przekazane do wiadomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#StanisławGrzonkowski">Bardzo dziękuję przedstawicielce Najwyższej Izby Kontroli za informację o tych raportach, które otrzymamy w II półroczu.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#StanisławGrzonkowski">W tej sytuacji myślę, że powinniśmy przedyskutować i zdecydować, które z tych raportów byłyby przedmiotem oddzielnego posiedzenia i rozpatrzenia na posiedzeniu. Myślę, że za chwilę państwo wypowiedzą się w tej sprawie, ewentualnie zgłoszą jakieś propozycje.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#StanisławGrzonkowski">Teraz natomiast chciałbym na zakończenie, czy jakby w pewnym podsumowaniu propozycji, które zostały zgłoszone, powiedzieć, że bardzo konstruktywnie proponujecie państwo podejście do planu pracy.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#StanisławGrzonkowski">Po pierwsze, pan poseł Andrzej Olszewski proponuje, aby plan pracy urealnić. W moim przekonaniu, to, co prezydium dzisiaj zaproponowało, ma wszelkie cechy realnego wykonania w II półroczu. Myśmy właśnie dlatego nie forsowali, nie wprowadzali do planu pracy pewnych rozwiązań ustawowych, co do których nie wiemy, czy się pojawią. Wiemy tylko, że są one w planie ze strony rządu lub nawet posłów, ale nie wiemy, czy nabiorą one rzeczywiście charakteru, np. wniosku poselskiego, popieranego przez odpowiednią grupę posłów, albo też projektu rządowego, który pojawi się w II półroczu.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#StanisławGrzonkowski">Uważam, że plan pracy, który mamy, nie jest maksymalistyczny, ale realistyczny, ponieważ zakłada rozpatrzenie tylko tych projektów, które już są, czyli sprawozdania podkomisji. Wydaje się, że projekty, które rozpatrujemy jako sprawozdania, mają wszelkie szanse być przez nas ukończone.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#StanisławGrzonkowski">Jeżeli chodzi o ustawę o Narodowym Programie Zdrowia, to sądzę, że w tej sprawie jest duża szansa na intensywną pracę, ponieważ wydaje się, że ten problem jest ponad podziałami politycznymi i że jest zgoda we wszystkich klubach co do konieczności tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym wyjaśnić państwu, dlaczego wprowadziliśmy do planu pracy propozycję, aby w październiku rozpatrywać ustawy objęte Narodowym Programem Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej. Może „rozpatrzenie projektów” nie jest sformułowaniem właściwym, bo Komisja nasza powinna jedynie zaopiniować projekty rządowe, które pojawią się w Komisji Nadzwyczajnej. Powinniśmy w zasadzie użyć określenia „zaopiniowanie projektów”, ponieważ na pewno nie będziemy ich rozpatrywać, jeśli powstanie Komisja Nadzwyczajna.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#StanisławGrzonkowski">Ponieważ powołaliśmy podkomisję, którą kieruje pan poseł Tadeusz Zieliński, do analizy legislacyjnej, jak również wspierania rządu w procesie integracji z Unią Europejską, sądzę, że praca powinna wyglądać w ten sposób, że elementy ustaw rządowych, które wpłyną do tzw. Wielkiej Komisji powinny najpierw zostać zaopiniowane przez podkomisję i następnie zatwierdzone przez Komisję i zgłoszone do Wielkiej Komisji jako nasza oficjalna opinia. Myślę, że właśnie taka procedura będzie obowiązywała, że Wielka Komisja będzie korzystać z cząstkowych opinii poszczególnych komisji tematycznych. Czy październik to jest odpowiedni termin? Być może dostaniemy owe ustawy do zaopiniowania już we wrześniu, ale realistycznie podeszliśmy, że będzie to prawdopodobnie październik.</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#StanisławGrzonkowski">Proponuję zatem poprawić, nie „rozpatrzenie projektów”, ale „zaopiniowanie projektów” i pozostawić punkt 10.</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym też odnieść się do problemu wyjazdowych posiedzeń Komisji. Myślę, że najlepszą i jak dotąd sprawdzoną formą były posiedzenia podkomisji oceny reformy. Podkomisja ta jest z jednej strony dosyć reprezentatywna jeżeli chodzi o kluby poselskie, jak również otwarta na uczestnictwo wszystkich posłów. Zwizytowała ona w sumie 9 kas regionalnych, m.in. również rzeszowską. Na pewno byłoby wskazane, abyśmy postarali się dokończyć zaczętą wizytację w poszczególnych innych województwach.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#StanisławGrzonkowski">Szczerze mówiąc, jeżeli tylko będzie zainteresowanie, inicjatywa ze strony posłów, to jako przewodniczący podkomisji na pewno będę takie posiedzenia wyjazdowe organizował. Muszę powiedzieć, że wizytacje zostały na jakiś czas wstrzymane, ponieważ odniosłem wrażenie, że posłowie byli już nimi trochę zmęczeni. Nie wszyscy w tych posiedzeniach uczestniczyli, np. na jednym z posiedzeń Komisji było dwóch posłów. Uznałem zatem, że nie o to chodzi, aby wizytować w dwie osoby. Ale jeżeli uzgodnimy kolejne terminy wyjazdowe i będziemy wiedzieli, że jest zainteresowanie posłów, że to ma sens i przyniesie jakiś pożytek, to oczywiście postaramy się takie posiedzenia wyjazdowe organizować. Sądzę, że mogłyby one odbywać się nawet raz w miesiącu.</u>
<u xml:id="u-30.11" who="#StanisławGrzonkowski">Byliśmy w Rzeszowie, gdyby pani poseł przypomniała, to była wizyta podkomisji...</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MariaGajeckaBożek">Nie było podkomisji w Rzeszowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#StanisławGrzonkowski">Nie. W takim razie poprawię się, była rzeczywiście wizytacja w Rzeszowie, ale nie było to oficjalne posiedzenie, tylko wyjechała grupa posłów. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KazimierzNycz">Panie przewodniczący, jeżeli można dodać, to chciałbym zaprotestować przeciwko takiej formie. Pan, jako przewodniczący, może jeździć wszędzie. Jeżeli jednak traktujemy posłów jako przedstawicieli komisji, to proponowałbym, aby na takie posiedzenia wyjazdowe zapraszać przynajmniej tych posłów z danego terenu, którzy są w składzie Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#KazimierzNycz">Ja dowiedziałam się z prasy o tym, że było spotkanie w Jarosławiu, że był pan w Rzeszowie, przejeżdżał pan, dobrze ale to był pan. Natomiast my się o wszystkim dowiedzieliśmy dwa lub trzy dni później z prasy.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławGrzonkowski">Wycofuję się, rzeczywiście to nie było oficjalne posiedzenie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#StanisławGrzonkowski">Szanowni państwo, wracając do planów organizowania posiedzeń wyjazdowych myślę, że jak najbardziej jest potrzeba i możliwość, abyśmy robili to dalej w formie posiedzeń wyjazdowych. Proponuję, żeby zrobić to w formie roboczych propozycji, np. kierowanych do prezydium. Będziemy w trybie roboczym ustalać temat posiedzenia i skład podkomisji.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym odnieść się jeszcze do propozycji dotyczącej art. 4a, ponieważ bezpośrednio dotyczy ona ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. A więc, należałoby przypomnieć, że jakiekolwiek wstrzymywanie dalszych prac nad ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, jednocześnie wstrzymuje tę decyzję. Moim zdaniem, nie jest to decyzja związana z wrześniowym posiedzeniem na temat informacji ministra zdrowia o prywatyzacji, ponieważ decyzja ta powinna zapaść wcześniej. Do września powinniśmy zakończyć już pracę nad ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym i jak tylko uruchomimy prace nad sprawozdaniem dotyczącym tej ustawy, to jest art. 4a i sądzę, że na pierwszym posiedzeniu tę sprawę rozstrzygniemy. Zależeć to jednak będzie od stanowiska rządu i od tego, jak w dyskusji ukształtuje się większość komisyjna. Na dzień dzisiejszy mogę powiedzieć, że większość posłów wypowiada się bardzo ostrożnie, a nawet przychyla się do wycofania się z art. 4a w ogóle.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#StanisławGrzonkowski">Nie chciałbym w tej chwili wszczynać dyskusji merytorycznej. Chcę tylko zapewnić państwa, że na pewno uruchomimy sprawozdanie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, a wtedy sprawa art. 4a zostanie rozstrzygnięta.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#StanisławGrzonkowski">Jeżeli chodzi o propozycję pani poseł Ewy Sikorskiej-Trela, dotyczącej łącznego rozpatrzenia informacji ministra zdrowia o prywatyzacji i restrukturyzacji w służbie zdrowia, to jest to bardzo dobra propozycja. Wystąpilibyśmy do ministra o jednoczesną informację o realizacji tego programu restrukturyzacji i jednocześnie planach dotyczących prywatyzacji. Chcę dodać, że niezależnie od tego, czy do tego czasu minister zdrowia przedstawi tę informację, czy nie, bo - niestety - dwa razy występowaliśmy i nie otrzymaliśmy informacji, sądzę, że Komisja powinna mimo wszystko dyskusję o prywatyzacji przeprowadzić, przedstawić swoje stanowisko. Podzielam zaniepokojenie posłów mówiących, że procesy, które zaczynają przebiegać, są trochę poza kontrolą parlamentarną.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#IrenaNowacka">Te projekty dopiero co powstają.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#StanisławGrzonkowski">Tak, ale one przebiegają na różnych poziomach podstawowej opieki zdrowotnej. Zaczyna się problem w szpitalach powiatowych.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#StanisławGrzonkowski">Myślę, że państwo widzą, że np. deficyty w szpitalach powodują, że organy założycielskie zaczynają myśleć, jak ratować się przed bankructwem, zaczynają szukać rozwiązań w zakresie sprzedawania majątku, czy też innych form, które w zasadzie powinny być w jakiś sposób kontrolowane. Myślę zatem, że propozycja pani poseł Ewy Sikorskiej-Treli jest słuszna. Uzupełnijmy informację wrześniową o te dwa tematy: prywatyzacja i restrukturyzacja, traktowane łącznie.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym odnieść się jeszcze do kolejnych propozycji.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#StanisławGrzonkowski">Pan poseł Zbigniew Szymański sygnalizuje, że jest zwolennikiem zgłoszenia ustawy - Prawo uzdrowiskowe. Jeśli dobrze zrozumiałem, jest to nowa propozycja, która zyskała poparcie pana posła Mariana Cyconia. Sądzę, że powinniśmy trzymać się zasady, że dopóki projekt nie jest oficjalnie zgłoszony jako poselski, to my o nim wiemy, włączymy go do planu pracy, jak tylko będzie miał już po prostu formę oficjalnego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#StanisławGrzonkowski">Co z ratownictwem? Sądzę, że to jest taka ustawa, co do której powinniśmy mieć pewność, że rząd tę ustawę zamierza wnieść. Przypomnę jeszcze raz, że wystąpiłem w imieniu prezydium do pana premiera o przedstawienie nam planu pracy, planu rządowych projektów. Jeżeli nie otrzymamy tego projektu do końca roku, to oczywiście on nabierze wszelkich cech projektu nierealistycznego. Trzeba się liczyć z faktem, że taki duży projekt wymaga czterech, pięciu miesięcy pracy w parlamencie. A więc, musimy jeszcze pamiętać, że jest Senat, że jest powrót z Senatu. Oczywiście, jeżeli ktoś z posłów, czy grupa posłów uzna, że ma przygotowany projekty o ratownictwie medycznym i wniesie taki projekt, to na pewno Komisja wprowadzi to do planu. Nie będziemy tego blokować, bo sprawa wydaje się być potrzebna. Ale to nie jest taki projekt, który można by ot tak zgłosić.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#StanisławGrzonkowski">Wydaje się, że raczej należałoby tu oczekiwać projektu rządowego. Sądzę, że taki projekt jeszcze się może pojawić. Ale nie wprowadzamy go do planu ze względu na to, o czym wcześniej mówiłem.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#StanisławGrzonkowski">Pani poseł Ewa Sikorska-Trela przypomina nam, że sprawy polityki lekowej właściwie nie zakończyliśmy. Problem w tym, że procedurę jaką mamy do dyspozycji w Komisji Zdrowia w pewnym sensie wyczerpaliśmy, chodzi o zgłoszenie dezyderatu. Rozpatrzyliśmy dezyderat, Komisja zgłosiła swoje zastrzeżenia, rozpatrzyliśmy ponowną odpowiedź na dezyderat. Chociaż temat na pewno wymaga dalszej dyskusji. Uważam, że ten problem jest na tyle poważny, że można by go wprowadzić w listopadzie, mamy na to czasowe możliwości. Ale chyba należałoby skonkretyzować ze strony Komisji konkretne sprawy, których oczekujemy, ponieważ ponowne rozpatrzenie rządowego dokumentu, który został nam oficjalnie przedstawiony, będzie dyskusją znowu ogólną, wielowątkową, która być może znowu nie da żadnego konkretnego efektu. Jeżeli pani poseł, jako wnioskodawca tego tematu zaproponowałaby skonkretyzowanie, to myślę, że w listopadzie można by to wprowadzić do planu pracy.</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#StanisławGrzonkowski">Chciałbym odnieść się jeszcze do informacji NIK mówiącej o tym, że w drugim półroczu będą trzy raporty: wdrażania systemu ubezpieczeń, funkcjonowania publicznych zakładów i problem Centrum Onkologii. Jak państwo uważacie, czy są to tematy, które powinniśmy rozpatrywać jako Komisja w II półroczu?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#SewerynJurgielaniec">Proszę państwa, myślę, że jeżeli chodzi o efekt działania Najwyższej Izby Kontroli i Instytutu Onkologii, uważam, że musimy to koniecznie rozpatrzyć, bo to rzutuje również na aspekty organizacyjne, aspekty finansowania placówek służby zdrowia. Zapoznałem się z tym raportem i muszę powiedzieć, że na pewno wywoła on wśród nas bardzo wiele emocji, bardzo wiele dyskusji na temat tego, co się działo. Jest to jeden z aspektów, który uważam, że powinniśmy rozpatrzyć.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#SewerynJurgielaniec">Proszę państwa, jeśli chodzi o politykę lekową, trzeba przyznać, że mieliśmy olbrzymie zastrzeżenia co do ruchu, jaki zrobił pan wicepremier Leszek Balcerowicz, dotyczącego marż. Docierają do mnie sygnały z aptek i hurtowni, że to już wkrótce, tak jak było przewidywane przez tych ludzi, obróci się przeciwko hurtowniom i przeciwko aptekom w Polsce. Uważam, że jest to temat bardzo istotny. Lepiej byłoby rozpatrzyć ten temat pod koniec października. Chciałbym także prosić, w imieniu pani poseł Marii Walczyńskiej-Rechmal, żeby na najbliższym posiedzeniu Komisji wstawić jeszcze jeden punkt: rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 8. Dotyczy on wyżywienia dzieci w szkołach, czyli problemu, który był już wielokrotnie poruszany. To nie zajmie prawdopodobnie dużo czasu, a jest to taki temat, który powinien zostać przedyskutowany na najbliższym posiedzeniu Komisji. Proponuję wprowadzić dodatkowy punkt i przedyskutować odpowiedź na ten dezyderat.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#StanisławGrzonkowski">Rozumiem, że pan poseł proponuje dyskusję jeszcze w lipcu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#EwaSikorskaTrela">Proszę prezydium o zaproszenie przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej. Dożywianie dzieci w szkołach jest bowiem jednym z zadań Ministerstwa Edukacji, które dysponuje funduszami przeznaczonymi na ten cel.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#StanisławGrzonkowski">Ustalmy termin posiedzenia. Czy odpowiadałby państwu przyszły wtorek na rozpatrzenie dezyderatu nr 8? Na przyszły wtorek nie jest zaplanowane w tej chwili żadne posiedzenie. Moglibyśmy rozpatrzyć ten dezyderat i zaprosić przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej. Tak? Jest zgoda. W takim razie wprowadzamy do planu pracy na 18 lipca - politykę lekową. Rozumiem, że jest propozycja, aby jednak październik. Myślę, że terminowo to się mieści. Natomiast odnosząc się merytorycznie do tej odpowiedzi rządu, w zasadzie zamknęła ona trochę dyskusję, bo rząd decyzje podjął, od 1 maja zmienił te marże na skutek naszej reakcji o jeden punkt procentowy do 11%. Sądzę, że w tej sprawie trudno będzie jeszcze coś zmienić. Niemniej jest wiele problemów związanych ze wzrostem cen leków.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#StanisławGrzonkowski">Czy jest zgoda na to, żeby wprowadzić w październiku temat polityki lekowej? Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#KazimierzNycz">Pamiętajmy o tym, że akurat ta decyzja, to była decyzja poprzedniego ministra finansów i w układzie poprzedniej koalicji rządzącej. Obecnie mamy nowego ministra finansów i inny model rządu. Inne może być także spojrzenie na sytuację tych marż. Czy koniec października nie będzie zbyt późnym terminem, biorąc pod uwagę przygotowanie projektu budżetu czy uchwalenie projektu budżetu na 2001 rok?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#KazimierzNycz">Nie można chyba nie dostrzegać powiązania między decyzjami finansowymi (np. dotyczącymi marż) z określoną polityką państwa, zamykającą przygotowania do budżetu na 2001 rok. Jeżeli zaproponujemy określone rozwiązania (mówię o samych marżach, nie mówię o całej polityce lekowej), będą one mogły być uzgodnione z ministrem finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#StanisławGrzonkowski">Zbliża się godzina 16.00 i mamy wspólne posiedzenia, więc postarajmy się zakończyć tutaj. Ustosunkuję się do dwóch ostatnich propozycji. Uważam, że październik nie jest terminem za późnym na rozpatrzenie kwestii marży, gdyż decyzja w tej sprawie nie dotyczy właściwie budżetu. Są to rozwiązania stricto budżetowe i jeżeli rząd w budżecie zaproponuje rozwiązanie VAT-owskie, to Komisja nie będzie mogła podjąć rozwiązania obniżającego dochody budżetu. Nie będzie już takiej możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ZofiaKrasickaDomka">Z uwagą śledzę sprawę ustawy o uzdrowiskach, lecznictwie uzdrowiskowym, jako pakietu rządowego. Czy jeżeli będzie gotowy, a jest już na ukończeniu, to możemy liczyć na szybką ścieżkę? Bardzo o to proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#StanisławGrzonkowski">Tak. Oczekuję tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejOlszewski">Czy jest jakiś projekt ustawy farmaceutycznej opracowany przez Ministerstwo Zdrowia?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#StanisławGrzonkowski">Z moich informacji wynika, że rząd przygotowuje cząstkowe rozwiązanie dotyczące Agencji Leków.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#MariaGajeckaBożek">- Są dwa projekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#StanisławGrzonkowski">Nie mam natomiast informacji dotyczących projektu kompleksowego prawa farmaceutycznego.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#StanisławGrzonkowski">Wiem, że jest przygotowywany. Czekamy więc na projekty rządowe. Projekt rządowy, jeżeli jest na razie w dyskusji międzyresortowej, to szybko nie zostanie ukończony. Znamy proces podejmowania decyzji. Oczywiście Komisja oczekuje tych rozwiązań, ale proszę zwrócić uwagę, że nawet w dzisiejszej dyskusji okazało się, jak dużo pracy czeka nas jeszcze w tym II półroczu.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejOlszewski">Proszę jeszcze o informacje na temat wyjazdów zagranicznych naszego kierownictwa. Na następnym posiedzeniu chciałbym się dowiedzieć, co się tam działo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#StanisławGrzonkowski">Proszę pana posła Tadeusza Zielińskiego, który w naszym prezydium odpowiada za sprawy zagraniczne, żeby zechciał przekazać te informacje.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#StanisławGrzonkowski">Panie i panowie posłowie, dziękuję za konstruktywną dyskusję. Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>