text_structure.xml
48 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Witam państwa. Dzisiejszy porządek dzienny obejmuje trzy punkty:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JózefDąbrowski">- informację na temat prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JózefDąbrowski">- rozpatrzenie projektu dezyderatu do ministra skarbu państwa w sprawie programu konsolidacji polskich armatorów żeglugi promowej,</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JózefDąbrowski">- rozpatrzenie projektu wystąpienia Komisji do ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie korytarza transportowego równoległego do Odry.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JózefDąbrowski">Proponuję, aby rozpocząć nasze spotkanie od rozpatrzenia dwóch ostatnich punktów porządku dziennego. Rozmawialiśmy o tych sprawach na poprzednim posiedzeniu Komisji, ale ze względu na brak kworum nie mogliśmy przyjąć opracowanych wcześniej tekstów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JózefDąbrowski">Czy wyrażacie państwo zgodę na to, abyśmy rozpoczęli od rozpatrzenia projektu dezyderatu do ministra skarbu państwa oraz projektu wystąpienia Komisji do ministra transportu i gospodarki morskiej?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JózefDąbrowski">Kto z państwa jest za zmianą porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JózefDąbrowski">Stwierdzam, że Komisja większością głosów przyjęła zmiany w porządku dziennym.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JózefDąbrowski">Przechodzimy zatem do rozpatrzenia projektu dezyderatu Komisji do ministra skarbu państwa. Pozwolicie państwo, że odczytam tekst tego projektu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JózefDąbrowski">„Komisja z zadowoleniem przyjęła program konsolidacji polskich armatorów żeglugi promowej dający szansę zwiększenia ich konkurencyjności oraz umożliwiający zakończenie tak zwanej polsko-polskiej wojny promowej na Bałtyku. Zaniepokojenie Komisji budzi jednak brak realizacji tego programu, co owocuje nawarstwieniem się konfliktów i nieporozumień między przedsiębiorstwami armatorskimi, przyczyniających się do pogorszenia ich sytuacji finansowej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JózefDąbrowski">Komisja Transportu i Łączności prosi o informację, co pan minister ma zamiar przedsięwziąć w najbliższym czasie, aby skutecznie zrealizować założenia przyjętego programu konsolidacji i stworzenia warunków rzeczywistego rozwoju przewozów promowych miedzy portami państw skandynawskich i Polski. Oczekujemy, że będą to przedsięwzięcia uzgodnione z Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej”.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JózefDąbrowski">Czy zgłaszacie państwo jakieś poprawki do tego tekstu?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławStyczeń">Uważam, że należy poprawić ten tekst pod względem stylistycznym. Proponuję, aby słowa „z zadowoleniem przyjęła” zamienić na „zaakceptowała” a wyrażenie „tak zwanej polsko-polskiej wojny promowej” zastąpić sformułowaniem „sporów pomiędzy polskimi armatorami”. Należy również zmienić treść ostatniego akapitu. Powinien on otrzymać następujące brzmienie: „Komisja Transportu i Łączności prosi o poinformowanie w najbliższym czasie o zamierzeniach Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, zmierzających do skutecznego zrealizowania założeń” itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefDąbrowski">Czy zgłaszacie państwo inne propozycje zmian?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JózefDąbrowski">Nie widzę. Przeczytam państwu poprawiony tekst tego dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JózefDąbrowski">„Komisja zaakceptowała program konsolidacji polskich armatorów żeglugi promowej dający szansę zwiększenia ich konkurencyjności oraz umożliwiający zakończenie sporów pomiędzy polskimi armatorami promowymi na Bałtyku.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JózefDąbrowski">Zaniepokojenie Komisji budzi jednak brak realizacji tego programu, co owocuje nawarstwianiem się konfliktów i nieporozumień między przedsiębiorstwami armatorskimi, przyczyniających się do pogorszenia ich sytuacji finansowej.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JózefDąbrowski">Komisja Transportu i Łączności prosi pana ministra o poinformowanie o zamierzonych przedsięwzięciach zmierzających do skutecznego realizowania założeń przyjętego programu konsolidacji i stworzenia warunków rzeczywistego rozwoju przewozów promowych między portami państw skandynawskich i Polski. Oczekujemy, że będą to przedsięwzięcia uzgodnione z Ministerstwem Transportu i Gospodarki Morskiej”.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JózefDąbrowski">Kto z państwa jest za przyjęciem proponowanego tekstu dezyderatu?</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JózefDąbrowski">W głosowaniu 10 posłów opowiedziało się za przyjęciem tekstu dezyderatu, nikt nie głosował przeciw. Wstrzymał się jeden poseł.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JózefDąbrowski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#JózefDąbrowski">Przechodzimy do rozpatrzenia projektu wystąpienia Komisji do ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie zintensyfikowania działań w celu włączenia doliny Odry od Szczecina i Świnoujścia po polsko-czeską granicę - do kształtującego się Transeuropejskiego Korytarza Transportowego.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#JózefDąbrowski">Tekst wystąpienia jest następujący:</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#JózefDąbrowski">„Rejon Szczecina jest ważnym obszarem gospodarczym kraju. Znajduje się tutaj jedna z największych na świecie stocznia morska, duży port Szczecin-Świnoujście oraz porty małe, rozwinięty jest przemysł przetwórczy, jest to ważny region turystyczno-wypoczynkowy oraz ośrodek naukowy.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#JózefDąbrowski">Dalszy rozwój Szczecina i całego regionu wiąże się nierozerwalnie z rozwojem działalności transportowej. Warunkiem koniecznym jest modernizacja portu i połączeń portu z lądem: kolejowych, autostradowych, żeglugi śródlądowej oraz dostępu lotniczego. Modernizacja linii kolejowych, budowa autostrady, rozbudowa lotniska międzynarodowego w Goleniowie, modernizacja drogi Szczecin-Świnoujście są niezbędne dla rewitalizacji gospodarczej. Zadania te będą łatwiejsze do realizacji, jeżeli będą stanowić cześć Transeuropejskiego Korytarza Transportowego.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#JózefDąbrowski">Dodatkowym argumentem przemawiającym na korzyść są już dokonane badania nad postulowanym korytarzem oraz wsparcie od krajów sąsiedzkich: na północ i na południe od Polski.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#JózefDąbrowski">Rozwój postulowanego korytarza będzie rozwojem zrównoważonym: istotna jest możliwość włączenia praktycznie wszystkich form gałęzi transportu, w oparciu o które mogą powstać centra logistyczne, intermedialne terminale, rozwijać się może działalność spedycyjno-maklerska.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#JózefDąbrowski">Powinnością władz państwowych jest stworzenie warunków do rozwoju, do wykorzystania położenia geograficznego i zasobów regionu. Nie możemy dopuścić do jego degradacji i przegrania w międzynarodowej konkurencji”.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#JózefDąbrowski">Czy są jakieś uwagi do tego tekstu?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Nie mam przed sobą tekstu tego wystąpienia, ale dostrzegłam kilka błędów merytorycznych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Po pierwsze, nie ma portu Szczecin-Świnoujście. Jest zarząd portu Szczecin-Świnoujście, ale to są dwa odrębne porty.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Po drugie, przez Świnoujście nie przepływa Odra. To jest drugi błąd merytoryczny.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Po trzecie, nie bardzo rozumiem, co ma wspólnego działalność spedycyjno-maklerska z korytarzem. Uważam, że nie należy mieszać tych dwóch spraw, a nad tym tekstem trzeba jeszcze popracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JózefDąbrowski">Ten tekst przygotowała podkomisja gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JózefDąbrowski">Przyjmuję wniosek, aby odłożyć głosowanie nad przyjęciem projektu do czasu poprawienia tego tekstu przez prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogusławLiberadzki">Chciałbym zabrać głos, zanim podejmiemy decyzję o odłożeniu głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogusławLiberadzki">Rzeczywiście w tekście jest jeden błąd. Natomiast nie wiem, gdzie pani posłanka dopatrzyła się stwierdzenia, że Odra przepływa przez Świnoujście. Chodziło o drogę od Świnoujścia aż po granicę polsko-czeską wzdłuż koryta Odry. To wcale nie oznacza, że Odra wpływa do Świnoujścia.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BogusławLiberadzki">Jeśli chodzi o stwierdzenie, że jest jeden port Szczecin-Świnoujście, to można napisać: „zespół portów w Szczecinie i w Świnoujściu”.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BogusławLiberadzki">Pani posłanka negowała także potrzebę wspominania w tym dezyderacie o działalności spedycyjno-maklerskiej.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BogusławLiberadzki">Działalność transportowa nie ma racji bytu bez działalności spedycyjnej. Działalność transportowa składa się z kilku rodzajów usług:</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#BogusławLiberadzki">- usługi przewozowej,</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#BogusławLiberadzki">- usługi spedycyjnej,</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#BogusławLiberadzki">- usługi maklerskiej.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#BogusławLiberadzki">Podkomisja proponowała, aby cały region Pomorza Zachodniego stał się centrum polskiego przemysłu transportowego. Nie można budować korytarzy transportowych, jeśli nie jest się w stanie obsłużyć tych przewoźników od strony maklerskiej i spedycyjnej. Działalność maklerska i spedycyjna z punktu widzenia interesów transportowych jest bardzo istotna.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#BogusławLiberadzki">A zatem zamieszczenie tej informacji w tekście dezyderatu jest ze wszech miar uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#BogusławLiberadzki">Proponuję także, abyśmy nie odsuwali głosowania nad tym projektem dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrLewandowski">Chciałbym państwu przypomnieć, że już dwa razy Komisja próbowała przyjąć treść tego dezyderatu. Pomysł na stworzenie tego tekstu powstał w wyniku planowanego na połowę maja spotkania ministrów transportu z krajów europejskich. Chodziło o zobowiązanie ministra transportu i gospodarki morskiej do wystąpienia z tą sprawą na tym forum. Odkładanie głosowania podda w wątpliwość sens dalszych prac nad tym dezyderatem.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrLewandowski">Dlatego składam wniosek, aby nie odkładać głosowania nad tym dezyderatem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Nie chciałam wyrażać dezaprobaty wobec dezyderatu Komisji. Wydaje mi się jednak, że chodziło o zwrócenie panu ministrowi uwagi na to, że Korytarz Transeuropejski jest ważną ideą i że należy zintensyfikować działania w celu utworzenia takiego korytarza.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Natomiast w dalszym ciągu mam zastrzeżenia do treści tego dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławStyczeń">Jutro Komisja Transportu i Łączności obraduje razem z Komisją Skarbu Państwa. Proponuję, abyśmy spotkali się 15 minut wcześniej i przyjęli poprawiony tekst dezyderatu. Dostrzegam tu nie tylko błędy formalne, ale także pewne niezgodności stylistyczne. Trzeba jeszcze nad tym tekstem popracować. Jeśli państwo pozwolicie, prezydium Komisji przygotuje dwie wersje tego wystąpienia - jedną w kształcie takim, o jakim mówiła pani posłanka Elżbieta Piela - Mielczarek, a drugą w postaci proponowanej przez posła Bogusława Liberadzkiego - i jutro przyjmiemy jedną z nich. Nie odłożymy tej sprawy ad Kalendas Graecas, tak jak się tego obawiał pan poseł Piotr Lewandowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefDąbrowski">Zostały zgłoszone dwa wnioski. Proponuję aby najpierw przegłosować wniosek dalej idący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JózefDąbrowski">Kto z państwa jest za odłożeniem do jutra głosowania nad projektem wystąpienia do ministra transportu i gospodarki morskiej?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JózefDąbrowski">W głosowaniu 11 posłów opowiedziało się za wnioskiem, 3 głosowało przeciw i trzech wstrzymało się od głosu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek posła Mirosława Stycznia o odłożenie głosowania nad tekstem projektu do jutra.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JózefDąbrowski">Podkomisja transportu oraz członkowie prezydium Komisji poprawią ten tekst i przedstawią go do akceptacji jutro.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JózefDąbrowski">Przechodzimy do omówienia następnego punktu porządku dziennego: informacja na temat prywatyzacji Telekomunikacji Polskiej SA.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JózefDąbrowski">Otrzymaliście państwo pismo, w którym prezes Telekomunikacji Polskiej SA pan Paweł Rzepka przekazuje nam informację na temat pierwszego etapu prywatyzacji TP SA.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#JózefDąbrowski">Proszę o zgłaszanie uwag i pytań do ministra skarbu państwa i do ministra łączności.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofOksiuta">Chciałbym zadać pytanie ministrowi łączności. Jaki wpływ ma prywatyzacja Telekomunikacji Polskiej SA na kształtowanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce? Czy ona sprzyja rozwojowi tego sektora?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#KrzysztofOksiuta">Według mnie przedłużanie procedury prywatyzacyjnej sprzyja zastojowi w tej dziedzinie gospodarki. Wszyscy oczekują na rozstrzygnięcie przetargu, który ma nastąpić w Warszawie, nie ogłoszono jeszcze przetargu na połączenia „long distance”.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MirosławStyczeń">Mam pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Skarbu Państwa. Jaka jest dalsza strategia prywatyzacji TP SA? Czy to już jest koniec prywatyzacji, czy też są przewidziane dalsze kroki prywatyzacyjne? Jeśli jest to możliwe, proszę podać harmonogram tych działań.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MirosławStyczeń">Nasze obawy budzi fakt niedemonopolizowania rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Prywatyzacja miała temu właśnie służyć, była jednym z narzędzi demonopolizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#EdwardManiura">Chciałbym zapytać prezesa TP SA, czy podczas prywatyzacji przewiduje się jakąkolwiek formę rekompensaty dla gmin, które wniosły udziały finansowe do spółki? Co Zarząd Spółki myśli na temat telefonizacji obszarów wiejskich? Pytam o to, ponieważ przestała obowiązywać uchwała nr 45.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#EdwardManiura">Powszechnie wiadomo, że gminy w tej chwili wycofują się z partycypowania w kosztach budowy sieci. Biorąc pod uwagę to, że zaniechano dofinansowywania telefonizacji wsi, obawiam się, że ten proces zostanie całkowicie zatrzymany.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#HenrykDługosz">Chciałbym zadać pytanie przedstawicielowi Ministerstwa Skarbu Państwa. W materiale nadesłanym do nas z TP SA na trzeciej stronie czytamy: „W dniu 25 czerwca 1998 roku Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy TP S.A. podjęło uchwałę w sprawie zmiany Statutu Spółki, na mocy której wszystkie akcje TP S.A. zostały określone jako akcje na okaziciela. Ponadto WZA podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału akcyjnego Spółki z kwoty 500.000.000 zł do kwoty 4.200.000.000, to jest o kwotę 3.700.000.000 zł, w drodze zmiany wartości nominalnej jednej akcji z 50 zł na 420 zł. Podwyższenie kapitału zostało dokonane w drodze przeniesienia kwoty 3.700.000.000 zł z kapitału zapasowego na kapitał akcyjny. Jednocześnie WZA TP SA podjęło uchwałę w sprawie podziału akcji Spółki poprzez zmianę wartości nominalnej z 420 zł na 3 zł”.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#HenrykDługosz">Proszę o wyjaśnienie, dlaczego to zostało zrobione w ten sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KarolDziałoszyński">Czy w trakcie planowania drugiego etapu procesu prywatyzacji określono, jaka będzie rzeczywista pozycja rynkowa TP SA za dwa lata? W jaki sposób demonopolizowanie rynku wpłynie na konkurencyjność TP SA wobec innych firm? Czy Telekomunikacja Polska będzie potrafiła przeciwstawić się obcemu kapitałowi, który zaczyna napływać do Polski?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogusławLiberadzki">Chciałbym zapytać przedstawicieli rządu, na czym będą polegać zmiany instrumentów regulacji rynku telekomunikacyjnego po prywatyzacji TP SA?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JózefDąbrowski">Chciałbym zapytać o umowę depozytową zawartą z The Bank of New York. W materiale mówi się o tym, że ta umowa nałożyła na spółkę „szczególne obowiązki związane z przekazywaniem określonych informacji wymaganych przez Amerykańską Ustawę o Papierach Wartościowych”. Proszę o wyjaśnienie, o jakie obowiązki tu chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JarosławOkrągły">Jeśli chodzi o wpływ prywatyzacji na kształtowanie się rynku, to prywatyzacja jest takim procesem, który w stosunku do wszystkich operatorów telekomunikacyjnych na świecie, wpływa na zmianę jakości tego operatora. Telekomunikacja Polska SA ulegnie temu samemu procesowi. Zmiana jakości będzie polegała na tym, że firma będzie sprawnie funkcjonowała na rynku, będzie poprawiać też swój wizerunek. Jest to istotne z punktu widzenia zabezpieczenia interesów społeczeństwa, które korzysta z usług TP SA dzisiaj jeszcze w 97%.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JarosławOkrągły">Zmiany związane z prywatyzacją TP SA muszą się wpisywać w proces demonopolizacji rynku. To musi następować równocześnie. TP SA mogła być sprywatyzowana wcześniej, na przykład w roku 1993. Gdybyśmy chcieli przeprowadzić prywatyzację TP SA w ten sposób, że jednocześnie opóźnialibyśmy proces demonopolizacji, to odbiło by się to na jakości tego rynku. Nie można też opóźniać prywatyzacji TP SA przy jednoczesnym otwarciu rynku. Wpłynęłoby to ujemnie na wartość akcji tej firmy. Dlatego należy połączyć procesy prywatyzacji i demonopolizacji telekomunikacji.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#JarosławOkrągły">Prywatyzacja i demonopolizacja otoczenia Telekomunikacji Polskiej SA jest oceniana przez wielu analityków, jako proces, który poprawia wartość TP SA TP SA funkcjonująca na budzącym się rynku telekomunikacyjnym jest postrzegana jako firma, która potrafi sobie radzić z konkurencją.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JarosławOkrągły">Gdybyśmy przyjęli założenie, że teraz prywatyzujemy TP SA, ale rynek będziemy demonopolizować za trzy, cztery lata, to być może wartość tej firmy byłaby większa, ale czy ta firma w przyszłości potrafiłaby sobie radzić z konkurencją po przystąpieniu do Unii Europejskiej?</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#JarosławOkrągły">Jeśli chodzi o zmianę instrumentów regulacji rynku telekomunikacyjnego, to w tej chwili tę funkcję spełnia właściciel TP SA - minister skarbu państwa. W nowym prawie telekomunikacyjnym planuje się powołanie Urzędu Regulacji Telekomunikacji, który będzie zarządzał rynkiem telekomunikacyjnym w Polsce. Sądzę, że zaproponowana przez Ministerstwo Łączności konstrukcja ustawy zapewni właściwe oddziaływanie na wszystkich funkcjonujących na rynku telekomunikacyjnym operatorów. Utworzenie silnego urzędu regulacyjnego posłuży do oddziaływania na rynek telekomunikacyjny w Polsce.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HubertKierkowski">Po pierwszym etapie prywatyzacji TP SA nastąpi drugi etap. To wynika z uchwały Rady Ministrów. Przewidujemy, że do końca 1999 roku skarb państwa udostępni inwestorowi strategicznemu od 25 do 35% akcji spółki w drodze zaproszenia do rokowań zgodnie z obowiązującą ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#HubertKierkowski">Jednym z elementów harmonogramu prywatyzacji jest wybór doradcy prywatyzacyjnego do drugiego etapu prywatyzacji. Obecnie podpisujemy umowę z wybranym doradcą. Istnieją jeszcze procedury odwoławcze, dlatego w tej chwili doradca nie podjął jeszcze zadań.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#HubertKierkowski">Uważamy, że uda się zaprosić oferentów do rokowań w połowie maja. Następnie zostaną złożone oferty i nastąpi selekcja. Oferenci, którzy znajdą się na „krótkiej liście” zostaną o tym powiadomieni. Po zbadaniu spółki oferenci złożą ostateczne oferty. W trakcie negocjacji wybierzemy jednego oferenta, z którym będziemy prowadzili negocjacje. Te rozmowy doprowadzą do podpisania umowy z oferentem. Sądzimy, że uda się tego dokonać do końca bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#HubertKierkowski">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Henryka Długosza dotyczące informacji zamieszczonej w materiale przesłanym Komisji, to muszę powiedzieć, że głównym zadaniem decyzji Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy było dostosowanie kapitałów spółki do oferty publicznej. Chodziło o to, aby jak największa liczba akcji była umiejscowiona w kapitale akcyjnym oraz o to, aby cena nominalna akcji była na tyle niska, aby poprzez podział akcji dysponować ich dużymi pakietami przy ofercie publicznej. Dlatego właśnie stworzono tak skomplikowaną strukturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HenrykDługosz">Zanim wrócę do tego materiału, chciałbym powiedzieć, że minister skarbu państwa zdecydował się na przesunięcie kapitału wewnątrz spółki tylko po to, aby po sprzedaży części tych akcji różnica między ich wartością nominalną a ceną rzeczywistą została zaksięgowana jako kapitał zapasowy. Dlatego w pierwszej wersji z kapitału zapasowego zdjęto 3.700.000.000 zł i przesunięto je do kapitału akcyjnego.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#HenrykDługosz">Chciałbym, aby przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa odniósł się do tego, co jest napisane w materiale dostarczonym członkom Komisji. Według mnie nie wszystkie informacje w nim zawarte są właściwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HubertKierkowski">Trudno jest mi się ustosunkować do opinii pana posła. Nie dostrzegam w tym materiale żadnego błędu.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#HubertKierkowski">Jak pan słusznie zauważył, minister skarbu państwa najpierw przesunął część kapitału zapasowego do kapitału akcyjnego po to, aby uzyskać jego płynność. Różnica między ceną nominalną a emisyjną została doliczona do rzeczywistego kapitału zapasowego. W ten sposób wzmocniliśmy kapitały własne spółki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełRzepka">Chciałbym odpowiedzieć na pytanie dotyczące depozytu w The Bank of New York.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PawełRzepka">Akcje Telekomunikacji Polskiej SA od 7 listopada 1998 roku są notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych i na giełdzie w Londynie. Chcemy, aby nasze akcje miały jak najszerszy dostęp do rynku kapitałowego. W związku z tym, że polskie firmy nie stosują rachunkowości w amerykańskim systemie, nasze akcje na rynku amerykańskim reprezentowane są przez kwity depozytowe, które emituje The Bank of New York.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PawełRzepka">Obowiązki informacyjne, o które pytał pan poseł Józef Dąbrowski, wynikają z polskiej ustawy o obrocie papierami wartościowymi oraz z wymogów Komisji Papierów Wartościowych. Umowa depozytowa z The Bank of New York nakłada na nas obowiązki informacyjne również wobec giełdy londyńskiej. Muszę powiedzieć, że polskie przepisy w tym zakresie są dużo bardziej restrykcyjne. Chodzi o składanie w odpowiednich terminach sprawozdań finansowych oraz przekazywanie pewnych informacji zarówno w systemie elektronicznym, jak i tradycyjnym. Spółka nie może udzielać żadnych istotnych informacji mających wpływ na wartość własnych akcji, zanim nie opublikuje ich w mediach.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PawełRzepka">Ta zasada obowiązuje również na tym spotkaniu. Oczywiście Komisja Transportu i Łączności jest takim forum, na którym należy odpowiadać na wszystkie pytania, ale są tu też przedstawiciele mediów. Dlatego na niektóre pytania nie będę mógł odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PawełRzepka">Pan poseł Edward Maniura pytał o rekompensaty dla gmin w związku z uchwałą nr 45. Mówimy tutaj o akcjach skarbu państwa, dlatego wszelkie roszczenia muszą być skierowane do skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PawełRzepka">Wszystkie kwoty, które zostały wpłacone na Społeczne Komitety Telefonizacji, zostały zrekompensowane poprzez okresowe świadczenie bezpłatnych usług. W ten sposób nasze zobowiązania zostały rozliczone.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PawełRzepka">Pozostaje jeszcze kwestia środków, które gminy pozyskiwały z Agencji Restrukturyzacji Rolnictwa lub z budżetu państwa na telefonizację miejscowości, które nie posiadały ani jednego telefonu. Część środków przekazywały też gminy. Istotne jest tutaj to, że te pieniądze nie były przekazywane do Telekomunikacji Polskiej SA, ale do Społecznych Komitetów Telefonizacji. Nigdy nie było takiej sytuacji, w której środki gminy byłyby przekazane bezpośrednio do TP SA.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PawełRzepka">Ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji nie przewiduje specjalnego trybu przekazywania akcji skarbu państwa dla innych podmiotów. To jest problem poprawienia ustawy. Wydaje mi się, że takiej decyzji nie może podjąć nawet minister skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#PawełRzepka">Pan minister Jarosław Okrągły powiedział przed chwilą, że Telekomunikacja Polska SA jest monopolistą, ponieważ posiada 97% rynku. Jeśli mówimy o tym, ilu klientów telefonii stacjonarnej posiada TP SA, to jest to prawda. Natomiast jeśli policzymy, jaki jest udział TP SA w przychodach z całego rynku telekomunikacyjnego w Polsce, to dowiemy się, że jest to niewiele ponad 60%. Zapominamy często o tym, jak potężne przychody osiągają operatorzy telefonii komórkowej oraz jak szybko rozwija się rynek telewizji kablowej. Udział TP SA w całym rynku telekomunikacyjnym jest 60% i sukcesywnie spada. Ocena wielkości tego udziału zależy od tego, jakie przyjmiemy kryterium.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#PawełRzepka">Telekomunikacja Polska jest narażona na bardzo dużą konkurencję. Rynek został otwarty dla kapitału zagranicznego, który masowo zaczyna uczestniczyć w wielu inwestycjach. Jesteśmy zatem poddani bardzo ostrej walce konkurencyjnej.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#PawełRzepka">W tym kontekście można powiedzieć, że nikt nie będzie inwestował na wsi. Najpierw wszyscy się skupią na inwestycjach rentownych. To jest ostra walka kapitałowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#EdwardManiura">Nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem, że Telekomunikacja Polska nie zawierała umów z gminami. Znam przypadki, w których gminy przekazywały określone kwoty bezpośrednio do TP SA.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#EdwardManiura">Uchwała nr 45 umożliwiała prowadzenie procesów inwestycyjnych na terenach wiejskich. Pan prezes Paweł Rzepka wspomniał o bardzo silnej konkurencji. Rozumiem, że TP SA musi się kierować rentownością inwestycji, ale w tym wypadku telefonizacja wsi nie będzie postępowała. Operatorzy rzeczywiście skupią się na tych obszarach, gdzie czas zwrotu kapitału wynosi najwyżej kilka lat.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#EdwardManiura">Czy TP SA ma jakieś plany, w jaki sposób telefonizować obszary wiejskie? Nie możemy mówić o restrukturyzacji obszarów wiejskich, jeśli nie będziemy ich telefonizować.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełRzepka">Jeśli chodzi o środki przekazywane do TP SA z gmin, to wyjaśnimy tę sprawę bezpośrednio z panem posłem.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PawełRzepka">Jeśli chodzi o uchwałę nr 45, to TP SA rzeczywiście wycofała się z realizacji jej założeń. Środki pozyskiwane z terenów wiejskich były tak niewielkie, że nie pokrywały nawet 10% wartości inwestycji.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PawełRzepka">Zgadzam się z panem posłem, że konkurencja nie będzie koncentrowała swojej działalności na tych terenach. Nasza konkurencja ma jeden główny cel: chce nam odebrać 10% naszych najlepszych klientów. Taka jest strategia działania tych firm.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PawełRzepka">Pytaliście państwo o to, czy TP SA widzi jakieś rozwiązanie tego problemu. Takie mechanizmy zostały uruchomione w innych krajach. Głównym problemem przy kompleksowym rozwoju sieci telekomunikacyjnej jest pokrywanie dostępu w lokalnej „pętli abonenckiej”. Chodzi o to, kto ma finansować ostatni element sieci telekomunikacyjnej, który jest niezbędny do tego, aby usługa była szeroko dostępna.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PawełRzepka">Moim zdaniem należy stworzyć taki model rynku telekomunikacyjnego, w którym każdy z operatorów musiałby ponosić równomierne koszty deficytu lokalnej „pętli abonenckiej”.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#PawełRzepka">Jest to szczególnie ważne w kontekście wydawania koncesji na usługi międzymiastowe. Ci operatorzy nie będą mieli obowiązku pokrywania kosztów swojego dostępu do sieci. Oni w ogóle nie mają własnej sieci dostępowej. Poprzez umowy „interconnection” powinni mieć obowiązek pokrywania części kosztów lokalnego dostępu.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PawełRzepka">Proponuję, aby regulacje „interconnection” były jednoznacznie powiązane z kwestią przenoszenia lokalnego deficytu dostępu. Wówczas konkurencja nie będzie się tylko koncentrować na najbardziej lukratywnej części rynku telekomunikacyjnego, ale będzie też zainteresowana rozbudową infrastruktury. W tej chwili w Polsce sieć dostępu jest na poziomie około 9 mln, a powinna być dwa razy większa.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofOksiuta">Ostatnio znacznie spadła ilość abonentów Centertela, a TP SA jest jednym z jego udziałowców. Chciałbym zapytać, jak w tej chwili wygląda sprawa trzeciej licencji GSM dla Centertela? Czy ta sprawa jest już przesądzona? Czy zakończono już negocjacje z Ministerstwem Obrony Narodowej o zwolnienie częstotliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MirosławStyczeń">Przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa poinformował nas o przewidywanym terminie powołania doradcy do kolejnego etapu prywatyzacji. Nie powiedział pan jednak, kiedy dokonacie państwo wyboru inwestora strategicznego.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MirosławStyczeń">Chciałbym też zapytać pana ministra Jarosława Okrągłego o to, czy Ministerstwo Łączności powiąże termin przetargu na operatora międzymiastowego i międzynarodowego z prywatyzacją TP S.A, czy też są to zupełnie odrębne procedury, które nie będą miały ze sobą czasowego powiązania?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BogusławLiberadzki">Pytałem już o instrumenty regulacji rynku telekomunikacyjnego w kontekście prywatyzacji, odpowiedzi jednak nie otrzymałem. Jakie nowe instrumenty regulacyjne rynku telekomunikacyjnego zostaną wprowadzone w przyszłości? Chodzi mi głównie o takie obszary jak:</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BogusławLiberadzki">- pojawienie się na rynku,</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#BogusławLiberadzki">- wyjście z rynku,</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#BogusławLiberadzki">- dopilnowanie prawidłowego funkcjonowania sprywatyzowanej TP SA,</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#BogusławLiberadzki">- kreowanie przez ministra łączności zmian zachowań na rynku.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#BogusławLiberadzki">Chodzi o dopilnowanie rynkowego postępowania Telekomunikacji Polskiej SA i innych operatorów oraz o osiągnięcie celów założonych przez rząd. Mam na myśli zasady gospodarowania, określenie sprawiedliwej ceny i wzięcie pod uwagę interesów społecznych, na przykład ochrony wsi.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#BogusławLiberadzki">W tej chwili nie można rozwiązywać tych spraw ani za pośrednictwem Rady Nadzorczej, ani poprzez Zarząd Spółki.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StefanMacner">Mam pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Skarbu Państwa. Jeśli dobrze zrozumiałem, to minister skarbu państwa ogłosi przetarg na doradcę drugiego etapu prywatyzacji. Czy Ministerstwo nie jest zadowolone z pierwszego doradcy, czy taki jest po prostu wymóg ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#HubertKierkowski">Musimy wybrać drugiego doradcę, ponieważ to jest nowy projekt. Inny jest też tryb prywatyzacji. Poprzedni etap był ofertą publiczną, a w tym przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą akcji inwestorowi strategicznemu.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#HubertKierkowski">W pierwszej dekadzie maja zaprosimy oferentów do składania pierwszych ofert, po czym zostanie utworzona „krótka lista”. Sądzę, że zajmie nam to około 3 tygodni. Następnie poinformujemy oferentów, którzy znajdą się na „krótkiej liście”, że mogą przystąpić do badań nad spółką. To nam zajmie kolejny miesiąc.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#HubertKierkowski">W połowie września wybierzemy najlepszego oferenta, z którym do końca listopada będą prowadzone negocjacje. W grudniu powinniśmy podpisać umowę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JarosławOkrągły">Jeśli chodzi o trzecią licencję GSM, to nie chcę w tej chwili podawać innych informacji niż te, które funkcjonują publicznie. W dalszym ciągu ten problem nie jest załatwiony. Prace nad tym problemem nie utknęły jednak w martwym punkcie. Te działania są w tej chwili bardzo mocno zaawansowane i wydaje mi się, że można to będzie załatwić. Nie podam państwu konkretnego terminu, ponieważ nie chcę, aby ta informacja przedostała się do mediów.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JarosławOkrągły">Pragnę państwa zapewnić, że działania na rzecz uruchomienia trzeciej licencji GSM są daleko posunięte i mam nadzieję, że wkrótce zobaczymy efekt tych prac.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JarosławOkrągły">Muszę także powiedzieć, że uruchomienie trzeciej licencji GSM nie jest równoznaczne z przyznaniem tej licencji Centertelowi czy TP SA Staramy się ten problem rozwiązać. Jestem przekonany, że uda nam się to wyjaśnić przed procedurą prywatyzacyjną TP SA.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JarosławOkrągły">Jeśli chodzi o powiązanie prywatyzacji TP SA i przyznania koncesji na połączenia „long distance”, to prowadzimy rozmowy z Ministerstwem Skarbu Państwa i przygotowujemy harmonogram działania dostosowującego wszystkie wymogi związane z procesem prywatyzacji do obowiązku otwarcia rynku. Taki harmonogram zostanie ogłoszony w ciągu półtora miesiąca. Będzie on dokładnie informował o tym, jakie są terminy i zasady współpracy operatora „long distance” z TP SA.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#JarosławOkrągły">Pan poseł Bogusław Liberadzki pytał o nowe instrumenty regulacji rynku telekomunikacyjnego. Dzisiaj zgodnie z ustawą o łączności obowiązuje umowa między ministrem łączności a TP SA Ta umowa zawiera wszystkie elementy, które znajdują się w koncesji. Taki jest obecnie obowiązujący mechanizm regulacyjny, który umożliwia, nawet po drugim etapie prywatyzacji, oddziaływanie ministra na TP SA.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#JarosławOkrągły">W ustawie „Prawo o telekomunikacji” znajdują się następujące mechanizmy:</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#JarosławOkrągły">- Urząd Regulacji Telekomunikacji,</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#JarosławOkrągły">- Fundusz Usług Powszechnych, który będzie współfinansował inwestycje na terenach deficytowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarcinJakubowski">Jeśli chodzi o tereny wiejskie, to rozmawialiśmy na ten temat w podkomisji łączności. Gdybyśmy się temu przyjrzeli z punktu widzenia ustawy o samorządzie terytorialnym, to zauważylibyśmy, że udział gmin w budowie sieci telekomunikacyjnych należy traktować w taki sam sposób jak budowę szkół, wodociągów i tego typu infrastruktury. Z takiej perspektywy zapewnianie gminom rekompensat kłóciłoby się z duchem tej ustawy. Chciałbym, abyśmy wzięli to pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#MarcinJakubowski">Następna kwestia dotyczy inwestowania w sieci telekomunikacyjne na terenach, które w najbliższej przyszłości nie przyniosą zysku. Polityka koncesyjna państwa powinna iść w takim kierunku, aby warunki przyznania koncesji na terenach najbardziej rentownych zawierały konieczność inwestowania także na terenach mniej atrakcyjnych. Gdyby było tak, że każdy mógłby prowadzić działalność na dowolnym obszarze, to wydawanie koncesji stałoby się zbędne.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#MarcinJakubowski">Pan minister Jarosław Okrągły mówił, że każda informacja, która się tutaj pojawi, może mieć wpływ na cenę akcji. Myślę, że to, co zostało tutaj powiedziane, może mieć również wpływ na wartość spółki.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejSzarawarski">Nie przesadzajmy w ocenianiu wpływu pewnych stwierdzeń na wartość spółki. Wiele z tych informacji, które pojawiły się na naszym dzisiejszym spotkaniu, od dawna funkcjonuje w mediach.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#AndrzejSzarawarski">Chciałbym zadać pytanie panu prezesowi Pawłowi Rzepce. Mówił pan o „interconnection”. Z pana wypowiedzi wynika, że wszyscy operatorzy korzystają z sieci przyłączeniowej za darmo lub płacą minimalne stawki. Tymczasem wiem, że wszyscy operatorzy płacą duże stawki wynegocjowane z TP SA Czy jest jakiś operator, który korzysta z sieci przyłączeniowej TP SA nie płacąc lub płacąc ceny, przy których TP SA ponosi straty?</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#AndrzejSzarawarski">Pamiętam rozmowy dotyczące telefonii cyfrowej, kiedy udowadniano nam, że TP SA wyznacza irracjonalnie wysokie stawki za korzystanie z własnej sieci.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#AndrzejSzarawarski">Chciałbym także zapytać o strategię rozwoju telekomunikacji w Polsce. Rozmawiamy tutaj o instrumentach regulacyjnych i o przekształceniach, ale nie padło tutaj stwierdzenie, jaki ma być w przyszłości polski rynek telekomunikacyjny.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#AndrzejSzarawarski">Członkowie Komisji chcieliby poznać strategię rozwoju tego rynku. Jeśli nie zaczniemy od poznania założeń rozwoju tej gałęzi gospodarki, to cała dyskusja nie będzie miała sensu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PawełRzepka">W tej chwili formuła „interconnection” polega na tym, że TP SA pobiera opłaty od swoich klientów, a inni operatorzy od swoich. TP SA dzieli się tymi środkami w zależności, do kogo to połączenie było skierowane. Wysokość części przekazywanej innemu operatorowi jest umowna. Jedni mówią, że oddajemy za mało, inni, że za dużo.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PawełRzepka">To, o czym ja mówiłem, jest odwróceniem sytuacji. Sieć jest ogólnie dostępna, ale jest wyznaczona cena za ten dostęp. W zależności, kto i ile razy skorzysta z tego dostępu, zapłaci tę wyznaczoną kwotę. To jest całkowite odwrócenie formuły regulowania rynku telekomunikacyjnego.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PawełRzepka">Dopóki będą obowiązywały formy umowne, zawsze ktoś nie będzie zadowolony. Moim zdaniem w Polsce nie sprawdzą się też rozwiązania obowiązujące w innych krajach, ponieważ polski rynek jest bardzo specyficzny. Stosowanie rozwiązań z rynków, gdzie zakończono inwestycje infrastrukturalne, spowoduje powstrzymanie rozwoju infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#PawełRzepka">Dlatego uważam, że poprzez „interconnection” powinno się przenieść deficyt z sieci dostępowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejSzarawarski">Czy chodzi o to, aby właściciel sieci decydował o tym, jakie są warunki dostępu do sieci, czy ma to robić niezależna agencja?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AndrzejSzarawarski">Kto powinien regulować sprawy związane z „interconnection”? W tej chwili de facto monopolistą jest TP SA i wszystkie firmy muszą z nią negocjować warunki dostępu do sieci.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#AndrzejSzarawarski">Czy Komisja w przyszłości ma przyjąć takie rozwiązania prawne, które uwzględnią powołanie agencji, która będzie regulowała cenę dostępu do sieci?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PawełRzepka">Cena dostępu do sieci powinna być kształtowana według formuły kosztowej. Wówczas przenosi się na poszczególne fragmenty sieci rzeczywiste koszty ich funkcjonowania. Taką formułę powinien określić regulator. Każdy operator określiłby swoje ceny według tej formuły, a regulator czuwałby nad tym, czy operator nie przekracza tej ceny i czy cena wyznaczona przez niego jest zgodna z formułą. Regulator powinien mieć możliwości kontrolne i restrykcyjne, jeśli operator nie stosuje się do tej reguły.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JarosławOkrągły">Jeśli chodzi o opłaty „interconnection”, to chciałbym powiedzieć, że ustawa o łączności mówi o tym, że opłaty i rozliczenia między operatorami i klientami ustala operator. W związku z tym minister łączności wydaje rozporządzenie o zasadach współpracy i rozliczeń. W najbliższym rozporządzeniu zostanie zastosowana inna formuła.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JarosławOkrągły">Pan prezes Paweł Rzepka mówił o zawieraniu umów, ale one dzisiaj nie są zawierane na podstawie kosztów, tylko na podstawie procentowego podziału stawek pobieranych od klientów. To wcale nie jest zawsze sprawiedliwe, biorąc pod uwagę silną pozycję TP SA.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JarosławOkrągły">W przeszłości zdarzało się, że umowy o wzajemnych połączeniach były zawierane bardzo długo. To doprowadzało do sytuacji, w której nie było wiadomo, jak potraktować okresy przed podpisaniem umowy.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JarosławOkrągły">W nowym rozporządzeniu jednym z mechanizmów restrykcyjnych będzie to, że kiedy strony nie dojdą do porozumienia, minister łączności będzie mógł podjąć decyzję, jakie będą te rozliczenia. Myślę, że to jest właściwy mechanizm, który zapewni równość stron w zakresie umów „interconnection”.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#JarosławOkrągły">Dodatkowym elementem, który sprawi, że te rozliczenia będą bardziej sprawiedliwe, będzie wprowadzenie nowych operatorów „long distance” i możliwość porównywania rozliczeń między operatorami działającymi na polskim rynku. Nie pojawi się wtedy zarzut, że regulator stosuje rozwiązania z kraju, który jest już rozwinięty. Przez porównywanie rozliczeń pomiędzy operatorami lokalnymi i „long distance” będzie można podejmować decyzje, jeśli strony same nie dojdą do porozumienia.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#JarosławOkrągły">Jeśli chodzi o strategię rozwoju, to tak jak powiedziałem wcześniej, ustalamy z Ministerstwem Skarbu Państwa strategię rozwoju rynku w kontekście zsynchronizowania dat otwierania rynku. Takie informacje przekażemy Komisji w ciągu miesiąca lub półtora miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JózefDąbrowski">Jak państwo zauważyli, już dawno odeszliśmy od głównego tematu naszej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JózefDąbrowski">Ponieważ temat strategii rozwoju rynku telekomunikacyjnego jest coraz częściej poruszany, myślę, że powinniśmy mu poświęcić oddzielne spotkanie. Kiedy otrzymamy z Ministerstwa Łączności założenia tej strategii, zorganizujemy spotkanie w tej sprawie i przedłożymy swoje uwagi i propozycje.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie prywatyzacji TP SA?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KrzysztofOksiuta">Żaden z przedstawicieli ministerstw nie powiedział, jak ocenia prywatyzację TP SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JózefDąbrowski">To pytanie trzeba chyba skierować do przedstawiciela Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JózefDąbrowski">Czy pan Hubert Kierkowski mógłby się wypowiedzieć w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#HubertKierkowski">W tej sprawie może się wypowiedzieć tylko minister skarbu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#EdwardManiura">Czy utworzenie Urzędu Regulacji Telekomunikacji jest równoznaczne z zakończeniem misji Ministerstwa Łączności?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JózefDąbrowski">Jeśli równie szybko rozwiążemy sprawę Poczty Polskiej, to rzeczywiście minister łączności straciłby część swoich zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KarolDziałoszyński">Tak naprawdę to nie ma znaczenia. Walczymy o politykę telekomunikacyjną państwa i to jest funkcja rządu. Obojętnie, czy utworzymy urząd regulacji rynku, czy nie, to z rządu tego obowiązku nikt nie zdejmie. Rząd musi odpowiedzieć na pytanie, kto ma kreować politykę telekomunikacyjną w kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#JózefDąbrowski">Jeśli nie ma więcej uwag, zamykam posiedzenie Komisji Transportu i Łączności.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>