text_structure.xml 31.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Posiedzenie Komisji Transportu i Łączności zostało zwołane na podstawie art. 78 pkt 2 na żądanie grupy posłów wchodzących w skład Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JózefDąbrowski">Przed chwilą uzyskałem informację, że minister transportu i gospodarki morskiej nie zdążył jeszcze wrócić do Warszawy z uroczystości odbywających się w Toruniu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JózefDąbrowski">Członkowie Komisji Transportu i Łączności powinni podjąć jedyną właściwą decyzję, a mianowicie przerwać posiedzenie i przełożyć je na czwartek lub piątek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z członków Komisji Transportu i Łączności ma jakąś propozycję w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KarolDziałoszyński">Proponuję przełożenie posiedzenia na dzień jutrzejszy. W związku z faktem, że terminy posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych są już ustalone, proponuję zwołanie posiedzenia Komisji Transportu i Łączności w godzinach popołudniowych. Uważam, że zaproponowany termin będzie odpowiadał również ministrowi transportu i gospodarki morskiej, bez którego prace są bezzasadne i wykraczają poza kompetencje Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KarolDziałoszyński">Sekretariat Komisji ustali dokładną godzinę i poinformuje o decyzji członków Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzarawarski">Po pierwsze, termin posiedzenia powinien być uzgodniony z ministrem transportu i gospodarki morskiej, Eugeniuszem Morawskim, co pozwoli uniknąć sytuacji, w której się obecnie znaleźliśmy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSzarawarski">Po drugie, nie wiem, co powinno wyniknąć z posiedzenia dotyczącego omawianego zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że kreowanie polityki kadrowej Polskich Kolei Państwowych nie jest kompetencją władzy ustawodawczej, którą stanowi Sejm i komisje sejmowe. Minister tran-sportu i gospodarki morskiej działa na podstawie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”. Powinniśmy zadać ministrowi pytanie, czy prawo zostało naruszone. Jeżeli tak się nie stało, wówczas możemy przyjąć do wiadomości wyłącznie informację o aktualnej sytuacji w przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” po odwołaniu przez ministra transportu i gospodarki morskiej przewodniczącego Rady PKP.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejSzarawarski">Bez obecności ministra transportu i gospodarki morskiej Komisja Transportu i Łączności nie ma podstaw do przyjęcia jakiejkolwiek opinii. W informacji przekazanej przez ministra Morawskiego przewodniczącemu Dąbrowskiemu wyszczególnione są powody, dla których dokonano zmiany personalnej. Dlatego też, wyłącznie minister Morawski może uzasadnić swoją decyzję.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję zwołać posiedzenie Komisji Transportu i Łączności po uzgodnieniu terminu z ministrem transportu i gospodarki morskiej, nie później jednak niż w najbliższy piątek.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejSzarawarski">Po wysłuchaniu uzasadnienia ministra Morawskiego Komisja Transportu i Łączności zdecyduje, czy wyrazić opinię Komisji w omawianej sprawie, czy też, jeżeli decyzja ministra jest zgodna z prawem, przyjmiemy informację o odwołaniu przewodniczącego Rady PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławWądołowski">Sejm powinien stać na straży prawa. Jeżeli prawo zostało naruszone, trzeba poznać opinię obu stron w omawianej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StanisławWądołowski">Przyznaję, że nie zapoznałem się jeszcze z pismem przedłożonym przez ministra Morawskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#StanisławWądołowski">Informuję, że na sali obecny jest Wojciech Wardacki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzarawarski">Pośle Wądołowski, w omawianej sprawie nie ma drugiej strony. Stroną jest minister transportu i gospodarki morskiej, działający na podstawie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”. W określonym ustawowo trybie minister powołuje i odwołuje Radę PKP i jej przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja może jedynie traktować ministra transportu i gospodarki morskiej jako człowieka, który działał zgodnie z prawem bądź je naruszył.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że obecność ministra Morawskiego jest niezbędna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Szanuję suwerenne prawo grupy posłów do złożenia wniosku o zwołanie posiedzenia Komisji w trybie pilnym.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Chciałam jednak złożyć pewne oświadczenie. Otóż, przewodniczący Rady PKP, Wojciech Wardacki jest obecny na posiedzeniu Komisji Transportu i Łączności po raz pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Przypominam, że członkowie Komisji Transportu i Łączności nie mogli wcześnej poznać przewodniczącego Wardackiego. Nie analizowaliśmy programu pracy w Radzie PKP, gdyż przewodniczący nie przedstawił wspomnianego programu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ElżbietaPielaMielczarek">W dniu dzisiejszym Komisja Transportu i Łączności ma zająć się sprawami kadrowymi, do czego z całą pewnością nie została powołana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarianBlecharczyk">Sądzę, że posiedzenie Komisji Transportu i Łączności należy odłożyć do czasu, gdy minister transportu i gospodarki morskiej, Eugeniusz Morawski będzie mógł uczestniczyć w obradach.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarianBlecharczyk">Nie zgadzam się w pełni z posłem Szarawarskim, który stwierdził, że kompetencją Komisji jest wyłącznie ustalenie, w trybie opinii ministra transportu i gospodarki morskiej, czy decyzja jest zgodna z prawem.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MarianBlecharczyk">Uważam, że osoba, która wydała decyzję, nie powinna rozstrzygać o zgodności decyzji z prawem.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MarianBlecharczyk">Komisja Transportu i Łączności ma określone kompetencje w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja nie ma takich kompetencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarianBlecharczyk">Nie chcę dyskutować na ten temat. Komisja może jednak wystąpić o sprawdzenie procedury i jej zgodności z prawem.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarianBlecharczyk">Odnośnie do kompetencji Rady Nadzorczej PKP i trybu jej działania, w kontekście ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JózefDąbrowski">Pośle Blecharczyk, mówimy o Radzie PKP, a nie o Radzie Nadzorczej PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarianBlecharczyk">Oczywiście. Polskie Koleje Państwowe jest to przedsiębiorstwo państwowe, a nie spółka.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarianBlecharczyk">Jeżeli członkowie Komisji Transportu i Łączności będą tym zainteresowani i w dniu dzisiejszym podejmiemy stosowną decyzję, wówczas na przełożonym posiedzeniu Komisja wysłucha opinii przewodniczącego Wojciecha Wardackiego.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MarianBlecharczyk">Takie rozwiązanie wydaje się być celowe z uwagi na to, że w świetle informacji przedłożonej przez ministra transportu i gospodarki morskiej podstawą jego decyzji były między innymi efekty działania Rady PKP w ostatnim okresie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#MarianBlecharczyk">Zgłaszam wniosek o umożliwienie członkom Komisji Transportu i Łączności wysłuchania informacji dotyczącej kompetencji i efektów działania Rady PKP.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MarianBlecharczyk">Proponuję również zamknięcie dyskusji i przełożenie posiedzenia na dzień jutrzejszy w godzinach popołudniowych po uzgodnieniu terminu z ministrem Morawskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JózefDąbrowski">W kolejności głos zabiorą: poseł Wądołowski i poseł Kaczmarek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławWądołowski">Chciałbym poinformować poseł Pielę-Mielczarek, że na posiedzeniu Komisji rozmawialiśmy z członkami poprzedniej Rady PKP. Wydaje mi się, że nie zaprosiliśmy nowych członków Rady PKP na posiedzenie Komisji i nie umożliwiliśmy przewodniczącemu Wardackiemu przedstawienia programu pracy w Radzie PKP. Nowa Rada PKP działała krótko, bo około 4 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławWądołowski">Uważam, że Komisja Transportu i Łączności musi sprawdzić, czy decyzja ministra transportu i gospodarki morskiej jest zgodna z prawem, czy narusza je.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#StanisławWądołowski">Chciałbym, aby przewodniczący Komisji udzielił głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SewerynKaczmarek">Proszę o uzupełnienie przedłożonego materiału o daty i podstawę odwołania przewodniczącego Rady PKP.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SewerynKaczmarek">Ustawa o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” przewiduje trzy warunki niezbędne do odwołania przewodniczącego Rady PKP. Tymczasem w informacji jest enigmatyczne sformułowanie o następującej treści: „1) niewykonane nałożonych przeze mnie zadań do realizacji przez Radę PKP:</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SewerynKaczmarek">- przekazanych osobiście przez ministra transportu i gospodarki morskiej na posiedzeniu Rady PKP w dniu 6 lutego 1998 roku,</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#SewerynKaczmarek">- przekazanych moim pismem z dnia 26 marca bieżącego roku, a powtórzonych pismem z dnia 28 maja 1998 roku,</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#SewerynKaczmarek">- przekazanego w moim piśmie z dnia 25 maja 1998 roku”.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#SewerynKaczmarek">Proszę o uzupełnienie informacji o wyjaśnienia w trybie pilnym przed spotkaniem, gdyż nie możemy debatować nad dokumentami, o których nic nie wiemy. Chyba, że wspomniane dokumenty są ściśle tajne lub poufne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JózefDąbrowski">Chciałbym przedstawić odpowiednie zapisy rozdziału 6 ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” dotyczące organów i przedstawicielstwa.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JózefDąbrowski">Artykuł 24 ma następującą redakcję:</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JózefDąbrowski">„1. Rada PKP składa się z 9 członków.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JózefDąbrowski">2. Członków Rady PKP, w tym przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, powołuje minister transportu i gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JózefDąbrowski">3. Kadencja Rady PKP, z zastrzeżeniem ust. 4, trwa 4 lata i upływa po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego PKP za ostatni rok obrotowy.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#JózefDąbrowski">4. Kadencja pierwszej Rady PKP trwa 2 lata.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#JózefDąbrowski">5. Rada PKP działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#JózefDąbrowski">6. Uchwały Rady PKP zapadają bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 5 jej członków. W przypadku głosowania nie rozstrzygniętego liczbą głosów decyduje głos przewodniczącego Rady PKP”.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#JózefDąbrowski">Zadania Rady PKP określa art. 27 ustawy w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#JózefDąbrowski">„Rada PKP:</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#JózefDąbrowski">1) powołuje i odwołuje prezesa Zarządu PKP - Dyrektora Generalnego PKP oraz, na jego wniosek, pozostałych członków Zarządu PKP,</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#JózefDąbrowski">2) uchwala statut PKP i jego zmiany, na wniosek Zarządu PKP,</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#JózefDąbrowski">3) zatwierdza regulamin Zarządu PKP,</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#JózefDąbrowski">4) dokonuje okresowej i rocznej oceny działalności PKP oraz Zarządu PKP,</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#JózefDąbrowski">5) opiniuje i przedstawia do zatwierdzenia ministrowi transportu i gospodarki morskiej roczne sprawozdania finansowe PKP wraz z opinią biegłego rewidenta i raportem z badania,</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#JózefDąbrowski">6) zatwierdza roczny plan rzeczowo-finansowy PKP,</u>
          <u xml:id="u-15.16" who="#JózefDąbrowski">7) opiniuje wieloletnie programy rozwojowe,</u>
          <u xml:id="u-15.17" who="#JózefDąbrowski">8) wyraża zgodę na przystąpienie PKP do spółki lub innego wspólnego przedsięwzięcia kapitałowego wymagającego wniesienia przez PKP wkładu przewyższającego granicę wartości określoną w statucie oraz na zaciąganie zobowiązań przekraczających granice statutowe,</u>
          <u xml:id="u-15.18" who="#JózefDąbrowski">9) zatwierdza projekty likwidacji linii kolejowych lub ich części,</u>
          <u xml:id="u-15.19" who="#JózefDąbrowski">10) ocenia i zatwierdza kierunki polityki zatrudnienia i płac,</u>
          <u xml:id="u-15.20" who="#JózefDąbrowski">11) wykonuje czynności prawne w zakresie stosunku pracy członków Zarządu PKP oraz określa warunki ich pracy i płacy,</u>
          <u xml:id="u-15.21" who="#JózefDąbrowski">12) uchwala swój regulamin oraz przedstawia go ministrowi transportu i gospodarki morskiej do zatwierdzenia,</u>
          <u xml:id="u-15.22" who="#JózefDąbrowski">13) opiniuje projekt umowy oraz projekty protokołów określonych w art. 17,</u>
          <u xml:id="u-15.23" who="#JózefDąbrowski">14) opiniuje inne sprawy wniesione przez ministra transportu i gospodarki morskiej lub Zarząd PKP,</u>
          <u xml:id="u-15.24" who="#JózefDąbrowski">15) wykonuje inne zadania określone w ustawie oraz statucie PKP”.</u>
          <u xml:id="u-15.25" who="#JózefDąbrowski">Odwołanie członka Rady PKP reguluje art. 26 ustawy w brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-15.26" who="#JózefDąbrowski">„1. Członek Rady PKP nie może pełnić swojej funkcji dłużej niż dwie kolejne kadencje.</u>
          <u xml:id="u-15.27" who="#JózefDąbrowski">2. Członka Rady PKP może odwołać minister transportu i gospodarki morskiej w przypadku:</u>
          <u xml:id="u-15.28" who="#JózefDąbrowski">1) rezygnacji złożonej na piśmie,</u>
          <u xml:id="u-15.29" who="#JózefDąbrowski">2) ciężkiej choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji,</u>
          <u xml:id="u-15.30" who="#JózefDąbrowski">3) skazania prawomocnym wyrokiem za popełnione przestępstwa z winy umyślnej,</u>
          <u xml:id="u-15.31" who="#JózefDąbrowski">4) rażącego naruszenia regulaminu Rady PKP,</u>
          <u xml:id="u-15.32" who="#JózefDąbrowski">5) działania na szkodę PKP.</u>
          <u xml:id="u-15.33" who="#JózefDąbrowski">3. W przypadku odwołania członka lub jego śmierci przed upływem kadencji, minister transportu i gospodarki morskiej powołuje nowego członka Rady PKP na okres do końca kadencji”.</u>
          <u xml:id="u-15.34" who="#JózefDąbrowski">W piśmie skierowanym do mnie i przedłożonym członkom Komisji Transportu i Łączności minister transportu i gospodarki morskiej powołuje się na art. 26 ust. 2 pkt 4 mówiący o rażącym naruszeniu regulaminu Rady PKP oraz pkt 5 dotyczący działania na szkodę PKP.</u>
          <u xml:id="u-15.35" who="#JózefDąbrowski">Są to bardzo ważne zarzuty. W odniesieniu do sytuacji PKP nie znajduję potwierdzenia zarzutów w przekazanej dokumentacji.</u>
          <u xml:id="u-15.36" who="#JózefDąbrowski">Być może, mój osąd nie jest w pełni obiektywny.</u>
          <u xml:id="u-15.37" who="#JózefDąbrowski">Niestety, minister Morawski jest nieobecny i dlatego nie może przedstawić wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-15.38" who="#JózefDąbrowski">Przypominam, że zgłoszony został wniosek o przełożenie posiedzenia na dzień jutrzejszy w godzinach popołudniowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KarolDziałoszyński">Chciałbym zabrać głos w omawianej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KarolDziałoszyński">Uważam, że powinniśmy ustalić termin pozwalający uzupełnić przedłożoną informację, zgodnie z wnioskiem posła Kaczmarka.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KarolDziałoszyński">Aby minister transportu i gospodarki morskiej mógł ustosunkować się do pytań członków Komisji Transportu i Łączności, musi być obecny na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KarolDziałoszyński">Komisja Transportu i Łączności nie jest sądem i nie ma prawa wydawać wyroku w omawianej sprawie, gdyż nie należy to do kompetencji Komisji. Uważam, że dyskusję należy przeprowadzić wtedy, gdy będziemy dysponowali możliwie najpełniejszymi informacjami. W przeciwnym wypadku, członkowie Komisji Transportu i Łączności opuszczą posiedzenie w przekonaniu, że jedynie zapoznali się z przedłożonymi materiałami. Tymczasem, to prawnicy rozstrzygną, czy przedstawione przez ministra transportu i gospodarki morskiej interpretacje są zgodne z ustawą o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#KarolDziałoszyński">Komisja Transportu i Łączności nie może przeprowadzić głosowania, w wyniku którego rozstrzygnie, czy decyzja ministra Morawskiego była zgodna z ustawą.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#KarolDziałoszyński">Uważam, że termin powinien ustalić przewodniczący Dąbrowski po konsultacji z sekretariatem Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZdzisławDenysiuk">Zgadzam się z wypowiedziami dotyczącymi spraw personalnych. Pamiętam, że w posiedzeniach Komisji uczestniczyliśmy również na wezwanie ministra. Przypominam, że w omawianym przedsiębiorstwie są zaangażowane również środki społeczne.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZdzisławDenysiuk">Nie chcę dyskutować nad sprawozdaniem. Chciałbym jednak dowiedzieć się, jakie dodatkowe materiały mogą uzyskać członkowie Komisji Transportu i Łączności, skoro minister transportu i gospodarki morskiej został poinformowany o przedmiocie posiedzenia i w związku z tym przedstawił uzasadnienie odwołania Wojciech Wardackiego z funkcji przewodniczącego Rady PKP. Uważam, że dodatkowe materiały będą zawierały te same ogólne stwierdzenia.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ZdzisławDenysiuk">Przykładowo, w informacji jest zdanie mówiące o nieprzedłożeniu powodów niezadowalającego postępu prac związanych z przedłożeniem przez PKP protokołu na rok 1998 do umowy PKP ze skarbem państwa.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#ZdzisławDenysiuk">Komisja Transportu i Łączności nie powinna rozstrzygać, czy decyzja ministra Mo-rawskiego jest zgodna z prawem, czy nie.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#ZdzisławDenysiuk">Proszę o przypomnienie ministrowi transportu i gospodarki morskiej faktu, że członkowie Komisji Transportu i Łączności byli kiedyś do jego dyspozycji i stawili się na posiedzeniu na wezwanie ministra.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#ZdzisławDenysiuk">Po drugie, chciałbym uczestniczyć w merytorycznej ocenie zarzutów, gdyż walczyłem o to, aby środki publiczne były kierowane do przedsiębiorstwa PKP. Dlatego też, chciałbym dowiedzieć, jacy ludzie kierują przedsiębiorstwem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofOksiuta">Chciałbym, aby przewodniczący Komisji poprosił o przygotowanie, na kolejne posiedzenie, ekspertyzy prawnej w sprawie decyzji ministra transportu i gospodarki morskiej w kontekście warunków odwołania członka Rady PKP określonych w ustawie o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KrzysztofOksiuta">Członkowie Komisji Transportu i Łączności nie powinni dyskutować na posiedzeniu o prawnych aspektach omawianej sprawy, lecz dysponować stosowną opinią prawników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JózefDąbrowski">Czy poseł Wądołowski chce zabrać głos w omawianej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławWądołowski">Nie zgadzam się z przedstawionymi zarzutami.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#StanisławWądołowski">Byłem wiceprzewodniczącym rady stoczni i wiem, jak przebiegają prace tego organu. Każda wypowiedź jest nagrywana bądź spisywana, a rada podejmuje na każdym posiedzeniach uchwały.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#StanisławWądołowski">Dlatego też, poprosiłem aby przewodniczący Komisji udzielił głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#StanisławWądołowski">Chciałbym poznać omawianą sprawę z punktu widzenia obu stron.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzarawarski">Oczywiście posiedzenie Komisji odbędzie się.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejSzarawarski">Podkreślam jednak, że należy określić, jakie są kompetencje Komisji w zakresie od-wołania lub przywrócenia pana Wojciecha Wardackiego na stanowisko przewodniczącego Rady PKP.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że Komisja Transportu i Łączności, jako komisja sejmowa nie ma żadnych kompetencji w tym zakresie. Możemy jedynie przyjąć przedłożoną przez ministra informację.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#AndrzejSzarawarski">Chciałbym dowiedzieć się, jaka jest intencja zwołania tego posiedzenia? Czy jest nią wysłuchanie informacji?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#AndrzejSzarawarski">Przypominam, że, poza stwierdzeniem ewentualnego naruszenia prawa, Komisja nie ma w tym zakresie żadnych kompetencji. Powyższa sprawa należy do właściwości ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#AndrzejSzarawarski">Nie możemy zastępować władzy wykonawczej, jaką reprezentuje minister transportu i gospodarki morskiej w ramach prawa.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#AndrzejSzarawarski">Czy ktoś z członków Komisji Transportu i Łączności mógłby wyjaśnić, jaka jest intencja dzisiejszego posiedzenia i pod jakim kątem powinniśmy analizować przedłożoną informację?</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że Komisja powinna ograniczyć się do wysłuchania przedstawionej informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarianBlecharczyk">Podzielam opinię przewodniczącego Szarawarskiego, który stwierdził, że Komisja nie jest powołana do zastępowania organów wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarianBlecharczyk">Przytoczę następujące stwierdzenie ministra Morawskiego zawarte w przedłożonym materiale: „Muszę jasno i wyraźnie poinformować kluby koalicyjne, właściwą komisję i podkomisję Sejmu RP, że jedną z przyczyn dramatycznej sytuacji w przedsiębiorstwie, była praca Rady PKP”.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MarianBlecharczyk">Po pierwsze, Komisja Transportu i Łączności powinna się zająć tą sprawą, gdyż decyzja ministra Morawskiego była, jak to wynika z wyjaśnienia, podyktowana aktualną sytuacją w przedsiębiorstwie.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MarianBlecharczyk">Po drugie, jeżeli na aktualną sytuację miała, w znacznym stopniu, wpływ praca Rady PKP, to czy stało się to w okresie ostatnich 4 miesięcy, kiedy przewodniczącym Rady PKP był Wojciech Wardacki?</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MarianBlecharczyk">Uważam, że na aktualną sytuację w przedsiębiorstwie wpływ miały tylko działania prowadzone w okresie ostatnich 4 miesięcy. Uważam, że należy przeanalizować również konstrukcję budżetu resortu i PKP na rok 1998 oraz poznać opinię ministra transportu i gospodarki morskiej w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#MarianBlecharczyk">Ponownie zgłaszam wniosek o to aby Komisja Transportu i Łączności uzyskała materiały z działań Rady PKP za okres, w którym przewodniczącym Rady PKP był Wojciech Wardacki.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#MarianBlecharczyk">Komisja Transportu i Łączności może poinformować ministra transportu i gospodarki morskiej w trybie dezyderatu o stanowisku Komisji w konkretnej kwestii personalnej, czy ogólniejszej kwestii funkcjonowania PKP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MieczysławStyczeń">Zgłoszone zostały dwa wnioski formalne.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MieczysławStyczeń">Pierwszym z nich jest wniosek zgłoszony przez posła Blecharczyka o dostarczenie członkom Komisji Transportu i Łączności dodatkowych informacji odnośnie do wyjaśnienia przedłożonego przez ministra Morawskiego.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MieczysławStyczeń">Drugi wniosek - o przygotowanie ekspertyzy prawnej zgłosił poseł Oksiuta.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#MieczysławStyczeń">Proponuję poddanie pod głosowanie wniosku, zgodnie z którym przewodniczący Komisji tak szybko, jak to możliwe uzgodni z ministrem Morawskim termin posiedzenia, na którym minister mógłby być obecny osobiście.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#MieczysławStyczeń">Proponuję również, aby przed wspomnianym posiedzeniem członkowie Komisji Transportu i Łączności otrzymali dodatkowe materiały, o które prosił poseł Blecharczyk i poseł Oksiuta, gdyż będą one pomocne w sformułowaniu decyzji.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#MieczysławStyczeń">Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, wtedy posiedzenie Komisji zostanie odroczone. Posiedzenie następne będzie dalszą częścią dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#MieczysławStyczeń">Musimy rozstrzygnąć omawianą sprawę i aby to zrobić jak najlepiej, powinniśmy dysponować odpowiednimi materiałami.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#MieczysławStyczeń">Uważam, że oba zgłoszone wcześniej wnioski są zasadne.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#MieczysławStyczeń">Jeżeli wniosek nie uzyska większości, wówczas Komisja będzie kontynuowała dyskusję na posiedzeniu w dniu dzisiejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JózefDąbrowski">Zanim poddam pod głosowanie wniosek zgłoszony przez przewodniczącego Stycznia, oddaję głos posłowi Denysiukowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZdzisławDenysiuk">Po wypowiedzi posła Blecharczyka nie mam nic do dodania.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ZdzisławDenysiuk">Chciałbym jednak wyjaśnić, dlaczego wchodzę w skład grupy posłów, która złożyła wniosek o zwołanie posiedzenia Komisji w trybie pilnym. Chciałem ocenić obecną sytuację w PKP, gdyż w chwili, gdy będziemy uchwalali budżet państwa na rok następny, chcę wiedzieć, czy warto starać się o środki i do jakich ludzi będą one kierowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławWądołowski">Przypominam, że zgłosiłem wniosek o udzielenie głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JózefDąbrowski">Wnioski zgłosili przewodniczący Styczeń i poseł Wądołowski. Sugestie zgłoszone przez posła Kaczmarka i posła Oksiutę traktujemy jako wspólny wniosek.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#JózefDąbrowski">Zanim poddam pod głosowanie wniosek zgłoszony przez przewodniczącego Stycznia, oddaję głos posłowi Szarawarskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejSzarawarski">Po wysłuchaniu wypowiedzi posła Blecharczyka chciałbym stwierdzić, że odnośnie do odwołania przewodniczącego Rady PKP Komisja Transportu i Łączności może jedynie przyjąć informację przedłożoną przez ministra transportu i gospodarki morskiej. Natomiast analiza działalności Rady PKP, a więc funkcjonowania jednego z organów PKP jest zagadnieniem szerszym.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AndrzejSzarawarski">Minister Morawski uzasadnia swoją decyzję, między innymi, złą sytuacją w przedsiębiorstwie i nieskutecznym zarządzaniem.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#AndrzejSzarawarski">Dlatego też, przyjmując informację przedłożoną przez ministra Morawskiego moglibyśmy zwołać posiedzenie, na którym członkowie Komisji Transportu i Łączności zajęliby się sytuacją w PKP, działalnością organów PKP i innymi sprawami związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#AndrzejSzarawarski">Zgodnie z informacją przedłożoną przez ministra Morawskiego, jedną z przyczyn dramatycznej sytuacji w przedsiębiorstwie była praca Rady PKP, a nie działalność samego przewodniczącego Wojciecha Wardackiego.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#AndrzejSzarawarski">W przedłożonej informacji minister transportu i gospodarki morskiej mówi również o dalszych zmianach w składzie Rady PKP. Zasadne jest mówienie o działalności Rady PKP. Należy to również do właściwości Komisji Transportu i Łączności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#StanisławWądołowski">Wycofuję wniosek o udzielenie głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JózefDąbrowski">Poddaję pod głosowanie wniosek zobowiązujący przewodniczącego Komisji do poproszenia o przygotowanie ekspertyzy prawnej i uzupełnienie informacji w omawianej sprawie oraz do ustalenia w porozumieniu z ministrem transportu i gospodarki morskiej terminu, do którego posiedzenie zostanie odroczone.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JózefDąbrowski">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem przedstawionego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#JózefDąbrowski">Za przyjęciem wniosku głosowało 18 posłów, żaden poseł nie opowiedział się przeciwko i żaden poseł nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#JózefDąbrowski">Odraczam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>