text_structure.xml
31.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefDąbrowski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu i Łączności. Posiedzenie Komisji Transportu i Łączności zostało zwołane na podstawie art. 78 pkt 2 na żądanie grupy posłów wchodzących w skład Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JózefDąbrowski">Przed chwilą uzyskałem informację, że minister transportu i gospodarki morskiej nie zdążył jeszcze wrócić do Warszawy z uroczystości odbywających się w Toruniu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JózefDąbrowski">Członkowie Komisji Transportu i Łączności powinni podjąć jedyną właściwą decyzję, a mianowicie przerwać posiedzenie i przełożyć je na czwartek lub piątek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JózefDąbrowski">Czy ktoś z członków Komisji Transportu i Łączności ma jakąś propozycję w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KarolDziałoszyński">Proponuję przełożenie posiedzenia na dzień jutrzejszy. W związku z faktem, że terminy posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych są już ustalone, proponuję zwołanie posiedzenia Komisji Transportu i Łączności w godzinach popołudniowych. Uważam, że zaproponowany termin będzie odpowiadał również ministrowi transportu i gospodarki morskiej, bez którego prace są bezzasadne i wykraczają poza kompetencje Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KarolDziałoszyński">Sekretariat Komisji ustali dokładną godzinę i poinformuje o decyzji członków Komisji Transportu i Łączności.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzarawarski">Po pierwsze, termin posiedzenia powinien być uzgodniony z ministrem transportu i gospodarki morskiej, Eugeniuszem Morawskim, co pozwoli uniknąć sytuacji, w której się obecnie znaleźliśmy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSzarawarski">Po drugie, nie wiem, co powinno wyniknąć z posiedzenia dotyczącego omawianego zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że kreowanie polityki kadrowej Polskich Kolei Państwowych nie jest kompetencją władzy ustawodawczej, którą stanowi Sejm i komisje sejmowe. Minister tran-sportu i gospodarki morskiej działa na podstawie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”. Powinniśmy zadać ministrowi pytanie, czy prawo zostało naruszone. Jeżeli tak się nie stało, wówczas możemy przyjąć do wiadomości wyłącznie informację o aktualnej sytuacji w przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” po odwołaniu przez ministra transportu i gospodarki morskiej przewodniczącego Rady PKP.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AndrzejSzarawarski">Bez obecności ministra transportu i gospodarki morskiej Komisja Transportu i Łączności nie ma podstaw do przyjęcia jakiejkolwiek opinii. W informacji przekazanej przez ministra Morawskiego przewodniczącemu Dąbrowskiemu wyszczególnione są powody, dla których dokonano zmiany personalnej. Dlatego też, wyłącznie minister Morawski może uzasadnić swoją decyzję.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję zwołać posiedzenie Komisji Transportu i Łączności po uzgodnieniu terminu z ministrem transportu i gospodarki morskiej, nie później jednak niż w najbliższy piątek.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AndrzejSzarawarski">Po wysłuchaniu uzasadnienia ministra Morawskiego Komisja Transportu i Łączności zdecyduje, czy wyrazić opinię Komisji w omawianej sprawie, czy też, jeżeli decyzja ministra jest zgodna z prawem, przyjmiemy informację o odwołaniu przewodniczącego Rady PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławWądołowski">Sejm powinien stać na straży prawa. Jeżeli prawo zostało naruszone, trzeba poznać opinię obu stron w omawianej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławWądołowski">Przyznaję, że nie zapoznałem się jeszcze z pismem przedłożonym przez ministra Morawskiego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławWądołowski">Informuję, że na sali obecny jest Wojciech Wardacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzarawarski">Pośle Wądołowski, w omawianej sprawie nie ma drugiej strony. Stroną jest minister transportu i gospodarki morskiej, działający na podstawie ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”. W określonym ustawowo trybie minister powołuje i odwołuje Radę PKP i jej przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja może jedynie traktować ministra transportu i gospodarki morskiej jako człowieka, który działał zgodnie z prawem bądź je naruszył.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że obecność ministra Morawskiego jest niezbędna.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Szanuję suwerenne prawo grupy posłów do złożenia wniosku o zwołanie posiedzenia Komisji w trybie pilnym.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Chciałam jednak złożyć pewne oświadczenie. Otóż, przewodniczący Rady PKP, Wojciech Wardacki jest obecny na posiedzeniu Komisji Transportu i Łączności po raz pierwszy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ElżbietaPielaMielczarek">Przypominam, że członkowie Komisji Transportu i Łączności nie mogli wcześnej poznać przewodniczącego Wardackiego. Nie analizowaliśmy programu pracy w Radzie PKP, gdyż przewodniczący nie przedstawił wspomnianego programu Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#ElżbietaPielaMielczarek">W dniu dzisiejszym Komisja Transportu i Łączności ma zająć się sprawami kadrowymi, do czego z całą pewnością nie została powołana.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarianBlecharczyk">Sądzę, że posiedzenie Komisji Transportu i Łączności należy odłożyć do czasu, gdy minister transportu i gospodarki morskiej, Eugeniusz Morawski będzie mógł uczestniczyć w obradach.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarianBlecharczyk">Nie zgadzam się w pełni z posłem Szarawarskim, który stwierdził, że kompetencją Komisji jest wyłącznie ustalenie, w trybie opinii ministra transportu i gospodarki morskiej, czy decyzja jest zgodna z prawem.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarianBlecharczyk">Uważam, że osoba, która wydała decyzję, nie powinna rozstrzygać o zgodności decyzji z prawem.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MarianBlecharczyk">Komisja Transportu i Łączności ma określone kompetencje w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja nie ma takich kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarianBlecharczyk">Nie chcę dyskutować na ten temat. Komisja może jednak wystąpić o sprawdzenie procedury i jej zgodności z prawem.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarianBlecharczyk">Odnośnie do kompetencji Rady Nadzorczej PKP i trybu jej działania, w kontekście ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”...</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JózefDąbrowski">Pośle Blecharczyk, mówimy o Radzie PKP, a nie o Radzie Nadzorczej PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarianBlecharczyk">Oczywiście. Polskie Koleje Państwowe jest to przedsiębiorstwo państwowe, a nie spółka.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarianBlecharczyk">Jeżeli członkowie Komisji Transportu i Łączności będą tym zainteresowani i w dniu dzisiejszym podejmiemy stosowną decyzję, wówczas na przełożonym posiedzeniu Komisja wysłucha opinii przewodniczącego Wojciecha Wardackiego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MarianBlecharczyk">Takie rozwiązanie wydaje się być celowe z uwagi na to, że w świetle informacji przedłożonej przez ministra transportu i gospodarki morskiej podstawą jego decyzji były między innymi efekty działania Rady PKP w ostatnim okresie.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MarianBlecharczyk">Zgłaszam wniosek o umożliwienie członkom Komisji Transportu i Łączności wysłuchania informacji dotyczącej kompetencji i efektów działania Rady PKP.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MarianBlecharczyk">Proponuję również zamknięcie dyskusji i przełożenie posiedzenia na dzień jutrzejszy w godzinach popołudniowych po uzgodnieniu terminu z ministrem Morawskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefDąbrowski">W kolejności głos zabiorą: poseł Wądołowski i poseł Kaczmarek.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławWądołowski">Chciałbym poinformować poseł Pielę-Mielczarek, że na posiedzeniu Komisji rozmawialiśmy z członkami poprzedniej Rady PKP. Wydaje mi się, że nie zaprosiliśmy nowych członków Rady PKP na posiedzenie Komisji i nie umożliwiliśmy przewodniczącemu Wardackiemu przedstawienia programu pracy w Radzie PKP. Nowa Rada PKP działała krótko, bo około 4 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławWądołowski">Uważam, że Komisja Transportu i Łączności musi sprawdzić, czy decyzja ministra transportu i gospodarki morskiej jest zgodna z prawem, czy narusza je.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#StanisławWądołowski">Chciałbym, aby przewodniczący Komisji udzielił głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SewerynKaczmarek">Proszę o uzupełnienie przedłożonego materiału o daty i podstawę odwołania przewodniczącego Rady PKP.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SewerynKaczmarek">Ustawa o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” przewiduje trzy warunki niezbędne do odwołania przewodniczącego Rady PKP. Tymczasem w informacji jest enigmatyczne sformułowanie o następującej treści: „1) niewykonane nałożonych przeze mnie zadań do realizacji przez Radę PKP:</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#SewerynKaczmarek">- przekazanych osobiście przez ministra transportu i gospodarki morskiej na posiedzeniu Rady PKP w dniu 6 lutego 1998 roku,</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#SewerynKaczmarek">- przekazanych moim pismem z dnia 26 marca bieżącego roku, a powtórzonych pismem z dnia 28 maja 1998 roku,</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#SewerynKaczmarek">- przekazanego w moim piśmie z dnia 25 maja 1998 roku”.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#SewerynKaczmarek">Proszę o uzupełnienie informacji o wyjaśnienia w trybie pilnym przed spotkaniem, gdyż nie możemy debatować nad dokumentami, o których nic nie wiemy. Chyba, że wspomniane dokumenty są ściśle tajne lub poufne.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JózefDąbrowski">Chciałbym przedstawić odpowiednie zapisy rozdziału 6 ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe” dotyczące organów i przedstawicielstwa.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JózefDąbrowski">Artykuł 24 ma następującą redakcję:</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JózefDąbrowski">„1. Rada PKP składa się z 9 członków.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JózefDąbrowski">2. Członków Rady PKP, w tym przewodniczącego i wiceprzewodniczącego, powołuje minister transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JózefDąbrowski">3. Kadencja Rady PKP, z zastrzeżeniem ust. 4, trwa 4 lata i upływa po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego PKP za ostatni rok obrotowy.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JózefDąbrowski">4. Kadencja pierwszej Rady PKP trwa 2 lata.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#JózefDąbrowski">5. Rada PKP działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#JózefDąbrowski">6. Uchwały Rady PKP zapadają bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 5 jej członków. W przypadku głosowania nie rozstrzygniętego liczbą głosów decyduje głos przewodniczącego Rady PKP”.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#JózefDąbrowski">Zadania Rady PKP określa art. 27 ustawy w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#JózefDąbrowski">„Rada PKP:</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#JózefDąbrowski">1) powołuje i odwołuje prezesa Zarządu PKP - Dyrektora Generalnego PKP oraz, na jego wniosek, pozostałych członków Zarządu PKP,</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#JózefDąbrowski">2) uchwala statut PKP i jego zmiany, na wniosek Zarządu PKP,</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#JózefDąbrowski">3) zatwierdza regulamin Zarządu PKP,</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#JózefDąbrowski">4) dokonuje okresowej i rocznej oceny działalności PKP oraz Zarządu PKP,</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#JózefDąbrowski">5) opiniuje i przedstawia do zatwierdzenia ministrowi transportu i gospodarki morskiej roczne sprawozdania finansowe PKP wraz z opinią biegłego rewidenta i raportem z badania,</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#JózefDąbrowski">6) zatwierdza roczny plan rzeczowo-finansowy PKP,</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#JózefDąbrowski">7) opiniuje wieloletnie programy rozwojowe,</u>
<u xml:id="u-15.17" who="#JózefDąbrowski">8) wyraża zgodę na przystąpienie PKP do spółki lub innego wspólnego przedsięwzięcia kapitałowego wymagającego wniesienia przez PKP wkładu przewyższającego granicę wartości określoną w statucie oraz na zaciąganie zobowiązań przekraczających granice statutowe,</u>
<u xml:id="u-15.18" who="#JózefDąbrowski">9) zatwierdza projekty likwidacji linii kolejowych lub ich części,</u>
<u xml:id="u-15.19" who="#JózefDąbrowski">10) ocenia i zatwierdza kierunki polityki zatrudnienia i płac,</u>
<u xml:id="u-15.20" who="#JózefDąbrowski">11) wykonuje czynności prawne w zakresie stosunku pracy członków Zarządu PKP oraz określa warunki ich pracy i płacy,</u>
<u xml:id="u-15.21" who="#JózefDąbrowski">12) uchwala swój regulamin oraz przedstawia go ministrowi transportu i gospodarki morskiej do zatwierdzenia,</u>
<u xml:id="u-15.22" who="#JózefDąbrowski">13) opiniuje projekt umowy oraz projekty protokołów określonych w art. 17,</u>
<u xml:id="u-15.23" who="#JózefDąbrowski">14) opiniuje inne sprawy wniesione przez ministra transportu i gospodarki morskiej lub Zarząd PKP,</u>
<u xml:id="u-15.24" who="#JózefDąbrowski">15) wykonuje inne zadania określone w ustawie oraz statucie PKP”.</u>
<u xml:id="u-15.25" who="#JózefDąbrowski">Odwołanie członka Rady PKP reguluje art. 26 ustawy w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-15.26" who="#JózefDąbrowski">„1. Członek Rady PKP nie może pełnić swojej funkcji dłużej niż dwie kolejne kadencje.</u>
<u xml:id="u-15.27" who="#JózefDąbrowski">2. Członka Rady PKP może odwołać minister transportu i gospodarki morskiej w przypadku:</u>
<u xml:id="u-15.28" who="#JózefDąbrowski">1) rezygnacji złożonej na piśmie,</u>
<u xml:id="u-15.29" who="#JózefDąbrowski">2) ciężkiej choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji,</u>
<u xml:id="u-15.30" who="#JózefDąbrowski">3) skazania prawomocnym wyrokiem za popełnione przestępstwa z winy umyślnej,</u>
<u xml:id="u-15.31" who="#JózefDąbrowski">4) rażącego naruszenia regulaminu Rady PKP,</u>
<u xml:id="u-15.32" who="#JózefDąbrowski">5) działania na szkodę PKP.</u>
<u xml:id="u-15.33" who="#JózefDąbrowski">3. W przypadku odwołania członka lub jego śmierci przed upływem kadencji, minister transportu i gospodarki morskiej powołuje nowego członka Rady PKP na okres do końca kadencji”.</u>
<u xml:id="u-15.34" who="#JózefDąbrowski">W piśmie skierowanym do mnie i przedłożonym członkom Komisji Transportu i Łączności minister transportu i gospodarki morskiej powołuje się na art. 26 ust. 2 pkt 4 mówiący o rażącym naruszeniu regulaminu Rady PKP oraz pkt 5 dotyczący działania na szkodę PKP.</u>
<u xml:id="u-15.35" who="#JózefDąbrowski">Są to bardzo ważne zarzuty. W odniesieniu do sytuacji PKP nie znajduję potwierdzenia zarzutów w przekazanej dokumentacji.</u>
<u xml:id="u-15.36" who="#JózefDąbrowski">Być może, mój osąd nie jest w pełni obiektywny.</u>
<u xml:id="u-15.37" who="#JózefDąbrowski">Niestety, minister Morawski jest nieobecny i dlatego nie może przedstawić wyjaśnień.</u>
<u xml:id="u-15.38" who="#JózefDąbrowski">Przypominam, że zgłoszony został wniosek o przełożenie posiedzenia na dzień jutrzejszy w godzinach popołudniowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KarolDziałoszyński">Chciałbym zabrać głos w omawianej sprawie.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KarolDziałoszyński">Uważam, że powinniśmy ustalić termin pozwalający uzupełnić przedłożoną informację, zgodnie z wnioskiem posła Kaczmarka.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KarolDziałoszyński">Aby minister transportu i gospodarki morskiej mógł ustosunkować się do pytań członków Komisji Transportu i Łączności, musi być obecny na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#KarolDziałoszyński">Komisja Transportu i Łączności nie jest sądem i nie ma prawa wydawać wyroku w omawianej sprawie, gdyż nie należy to do kompetencji Komisji. Uważam, że dyskusję należy przeprowadzić wtedy, gdy będziemy dysponowali możliwie najpełniejszymi informacjami. W przeciwnym wypadku, członkowie Komisji Transportu i Łączności opuszczą posiedzenie w przekonaniu, że jedynie zapoznali się z przedłożonymi materiałami. Tymczasem, to prawnicy rozstrzygną, czy przedstawione przez ministra transportu i gospodarki morskiej interpretacje są zgodne z ustawą o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#KarolDziałoszyński">Komisja Transportu i Łączności nie może przeprowadzić głosowania, w wyniku którego rozstrzygnie, czy decyzja ministra Morawskiego była zgodna z ustawą.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#KarolDziałoszyński">Uważam, że termin powinien ustalić przewodniczący Dąbrowski po konsultacji z sekretariatem Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZdzisławDenysiuk">Zgadzam się z wypowiedziami dotyczącymi spraw personalnych. Pamiętam, że w posiedzeniach Komisji uczestniczyliśmy również na wezwanie ministra. Przypominam, że w omawianym przedsiębiorstwie są zaangażowane również środki społeczne.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZdzisławDenysiuk">Nie chcę dyskutować nad sprawozdaniem. Chciałbym jednak dowiedzieć się, jakie dodatkowe materiały mogą uzyskać członkowie Komisji Transportu i Łączności, skoro minister transportu i gospodarki morskiej został poinformowany o przedmiocie posiedzenia i w związku z tym przedstawił uzasadnienie odwołania Wojciech Wardackiego z funkcji przewodniczącego Rady PKP. Uważam, że dodatkowe materiały będą zawierały te same ogólne stwierdzenia.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZdzisławDenysiuk">Przykładowo, w informacji jest zdanie mówiące o nieprzedłożeniu powodów niezadowalającego postępu prac związanych z przedłożeniem przez PKP protokołu na rok 1998 do umowy PKP ze skarbem państwa.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#ZdzisławDenysiuk">Komisja Transportu i Łączności nie powinna rozstrzygać, czy decyzja ministra Mo-rawskiego jest zgodna z prawem, czy nie.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#ZdzisławDenysiuk">Proszę o przypomnienie ministrowi transportu i gospodarki morskiej faktu, że członkowie Komisji Transportu i Łączności byli kiedyś do jego dyspozycji i stawili się na posiedzeniu na wezwanie ministra.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#ZdzisławDenysiuk">Po drugie, chciałbym uczestniczyć w merytorycznej ocenie zarzutów, gdyż walczyłem o to, aby środki publiczne były kierowane do przedsiębiorstwa PKP. Dlatego też, chciałbym dowiedzieć, jacy ludzie kierują przedsiębiorstwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofOksiuta">Chciałbym, aby przewodniczący Komisji poprosił o przygotowanie, na kolejne posiedzenie, ekspertyzy prawnej w sprawie decyzji ministra transportu i gospodarki morskiej w kontekście warunków odwołania członka Rady PKP określonych w ustawie o przedsiębiorstwie państwowym „Polskie Koleje Państwowe”.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KrzysztofOksiuta">Członkowie Komisji Transportu i Łączności nie powinni dyskutować na posiedzeniu o prawnych aspektach omawianej sprawy, lecz dysponować stosowną opinią prawników.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JózefDąbrowski">Czy poseł Wądołowski chce zabrać głos w omawianej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławWądołowski">Nie zgadzam się z przedstawionymi zarzutami.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławWądołowski">Byłem wiceprzewodniczącym rady stoczni i wiem, jak przebiegają prace tego organu. Każda wypowiedź jest nagrywana bądź spisywana, a rada podejmuje na każdym posiedzeniach uchwały.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StanisławWądołowski">Dlatego też, poprosiłem aby przewodniczący Komisji udzielił głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#StanisławWądołowski">Chciałbym poznać omawianą sprawę z punktu widzenia obu stron.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzarawarski">Oczywiście posiedzenie Komisji odbędzie się.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejSzarawarski">Podkreślam jednak, że należy określić, jakie są kompetencje Komisji w zakresie od-wołania lub przywrócenia pana Wojciecha Wardackiego na stanowisko przewodniczącego Rady PKP.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że Komisja Transportu i Łączności, jako komisja sejmowa nie ma żadnych kompetencji w tym zakresie. Możemy jedynie przyjąć przedłożoną przez ministra informację.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#AndrzejSzarawarski">Chciałbym dowiedzieć się, jaka jest intencja zwołania tego posiedzenia? Czy jest nią wysłuchanie informacji?</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#AndrzejSzarawarski">Przypominam, że, poza stwierdzeniem ewentualnego naruszenia prawa, Komisja nie ma w tym zakresie żadnych kompetencji. Powyższa sprawa należy do właściwości ministra transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#AndrzejSzarawarski">Nie możemy zastępować władzy wykonawczej, jaką reprezentuje minister transportu i gospodarki morskiej w ramach prawa.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#AndrzejSzarawarski">Czy ktoś z członków Komisji Transportu i Łączności mógłby wyjaśnić, jaka jest intencja dzisiejszego posiedzenia i pod jakim kątem powinniśmy analizować przedłożoną informację?</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że Komisja powinna ograniczyć się do wysłuchania przedstawionej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarianBlecharczyk">Podzielam opinię przewodniczącego Szarawarskiego, który stwierdził, że Komisja nie jest powołana do zastępowania organów wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarianBlecharczyk">Przytoczę następujące stwierdzenie ministra Morawskiego zawarte w przedłożonym materiale: „Muszę jasno i wyraźnie poinformować kluby koalicyjne, właściwą komisję i podkomisję Sejmu RP, że jedną z przyczyn dramatycznej sytuacji w przedsiębiorstwie, była praca Rady PKP”.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarianBlecharczyk">Po pierwsze, Komisja Transportu i Łączności powinna się zająć tą sprawą, gdyż decyzja ministra Morawskiego była, jak to wynika z wyjaśnienia, podyktowana aktualną sytuacją w przedsiębiorstwie.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MarianBlecharczyk">Po drugie, jeżeli na aktualną sytuację miała, w znacznym stopniu, wpływ praca Rady PKP, to czy stało się to w okresie ostatnich 4 miesięcy, kiedy przewodniczącym Rady PKP był Wojciech Wardacki?</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MarianBlecharczyk">Uważam, że na aktualną sytuację w przedsiębiorstwie wpływ miały tylko działania prowadzone w okresie ostatnich 4 miesięcy. Uważam, że należy przeanalizować również konstrukcję budżetu resortu i PKP na rok 1998 oraz poznać opinię ministra transportu i gospodarki morskiej w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#MarianBlecharczyk">Ponownie zgłaszam wniosek o to aby Komisja Transportu i Łączności uzyskała materiały z działań Rady PKP za okres, w którym przewodniczącym Rady PKP był Wojciech Wardacki.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#MarianBlecharczyk">Komisja Transportu i Łączności może poinformować ministra transportu i gospodarki morskiej w trybie dezyderatu o stanowisku Komisji w konkretnej kwestii personalnej, czy ogólniejszej kwestii funkcjonowania PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MieczysławStyczeń">Zgłoszone zostały dwa wnioski formalne.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MieczysławStyczeń">Pierwszym z nich jest wniosek zgłoszony przez posła Blecharczyka o dostarczenie członkom Komisji Transportu i Łączności dodatkowych informacji odnośnie do wyjaśnienia przedłożonego przez ministra Morawskiego.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MieczysławStyczeń">Drugi wniosek - o przygotowanie ekspertyzy prawnej zgłosił poseł Oksiuta.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MieczysławStyczeń">Proponuję poddanie pod głosowanie wniosku, zgodnie z którym przewodniczący Komisji tak szybko, jak to możliwe uzgodni z ministrem Morawskim termin posiedzenia, na którym minister mógłby być obecny osobiście.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#MieczysławStyczeń">Proponuję również, aby przed wspomnianym posiedzeniem członkowie Komisji Transportu i Łączności otrzymali dodatkowe materiały, o które prosił poseł Blecharczyk i poseł Oksiuta, gdyż będą one pomocne w sformułowaniu decyzji.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#MieczysławStyczeń">Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, wtedy posiedzenie Komisji zostanie odroczone. Posiedzenie następne będzie dalszą częścią dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#MieczysławStyczeń">Musimy rozstrzygnąć omawianą sprawę i aby to zrobić jak najlepiej, powinniśmy dysponować odpowiednimi materiałami.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#MieczysławStyczeń">Uważam, że oba zgłoszone wcześniej wnioski są zasadne.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#MieczysławStyczeń">Jeżeli wniosek nie uzyska większości, wówczas Komisja będzie kontynuowała dyskusję na posiedzeniu w dniu dzisiejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JózefDąbrowski">Zanim poddam pod głosowanie wniosek zgłoszony przez przewodniczącego Stycznia, oddaję głos posłowi Denysiukowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZdzisławDenysiuk">Po wypowiedzi posła Blecharczyka nie mam nic do dodania.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#ZdzisławDenysiuk">Chciałbym jednak wyjaśnić, dlaczego wchodzę w skład grupy posłów, która złożyła wniosek o zwołanie posiedzenia Komisji w trybie pilnym. Chciałem ocenić obecną sytuację w PKP, gdyż w chwili, gdy będziemy uchwalali budżet państwa na rok następny, chcę wiedzieć, czy warto starać się o środki i do jakich ludzi będą one kierowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławWądołowski">Przypominam, że zgłosiłem wniosek o udzielenie głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JózefDąbrowski">Wnioski zgłosili przewodniczący Styczeń i poseł Wądołowski. Sugestie zgłoszone przez posła Kaczmarka i posła Oksiutę traktujemy jako wspólny wniosek.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JózefDąbrowski">Zanim poddam pod głosowanie wniosek zgłoszony przez przewodniczącego Stycznia, oddaję głos posłowi Szarawarskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejSzarawarski">Po wysłuchaniu wypowiedzi posła Blecharczyka chciałbym stwierdzić, że odnośnie do odwołania przewodniczącego Rady PKP Komisja Transportu i Łączności może jedynie przyjąć informację przedłożoną przez ministra transportu i gospodarki morskiej. Natomiast analiza działalności Rady PKP, a więc funkcjonowania jednego z organów PKP jest zagadnieniem szerszym.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AndrzejSzarawarski">Minister Morawski uzasadnia swoją decyzję, między innymi, złą sytuacją w przedsiębiorstwie i nieskutecznym zarządzaniem.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#AndrzejSzarawarski">Dlatego też, przyjmując informację przedłożoną przez ministra Morawskiego moglibyśmy zwołać posiedzenie, na którym członkowie Komisji Transportu i Łączności zajęliby się sytuacją w PKP, działalnością organów PKP i innymi sprawami związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#AndrzejSzarawarski">Zgodnie z informacją przedłożoną przez ministra Morawskiego, jedną z przyczyn dramatycznej sytuacji w przedsiębiorstwie była praca Rady PKP, a nie działalność samego przewodniczącego Wojciecha Wardackiego.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#AndrzejSzarawarski">W przedłożonej informacji minister transportu i gospodarki morskiej mówi również o dalszych zmianach w składzie Rady PKP. Zasadne jest mówienie o działalności Rady PKP. Należy to również do właściwości Komisji Transportu i Łączności.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławWądołowski">Wycofuję wniosek o udzielenie głosu przewodniczącemu Wojciechowi Wardackiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JózefDąbrowski">Poddaję pod głosowanie wniosek zobowiązujący przewodniczącego Komisji do poproszenia o przygotowanie ekspertyzy prawnej i uzupełnienie informacji w omawianej sprawie oraz do ustalenia w porozumieniu z ministrem transportu i gospodarki morskiej terminu, do którego posiedzenie zostanie odroczone.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JózefDąbrowski">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem przedstawionego wniosku?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JózefDąbrowski">Za przyjęciem wniosku głosowało 18 posłów, żaden poseł nie opowiedział się przeciwko i żaden poseł nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JózefDąbrowski">Odraczam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>