text_structure.xml
10.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekSawicki">Otwieram posiedzenie Komisji, witam przybyłych gości oraz panie i panów posłów. Przedmiotem obrad dzisiejszego posiedzenia będzie rozpatrzenie planu pracy Komisji na I półrocze 1999 r. Projekt propozycji planu pracy wszyscy otrzymali. Prosiłbym o propozycje i uwagi do tego dokumentu. Czy ktoś z pań posłanek i panów posłów chciałby zabrać głos, ewentualnie zgłosić swoje propozycje? Jeśli na razie nie ma chętnych do zabrania głosu, to zgłosiłbym swoją uwagę do planu pracy Komisji. Otóż chciałbym poddać pod rozwagę propozycję przygotowania projektu ustawy dotyczącą Funduszu Rozwoju Telekomunikacji. Z tego, co wiem, na końcowym etapie prac znajduje się ustawa prawo telekomunikacyjne, przygotowywana przez Ministerstwo Łączności. Dochodzą też sygnały, że alternatywny projekt poselski już się w Sejmie pojawił. Z tego, co wiem, to w projekcie rządowym znajduje się delegacja do utworzenia Funduszu Rozwoju Telekomunikacji. Myślę, że dobrze byłoby, abyśmy, jako Komisja, mogli się zająć pracą nad tym projektem. Główne założenie jest takie, że gęstość sieci telefonicznej na różnych obszarach Polski jest różna, szczególnie na obszarach wiejskich znacznie odbiega on od średniej europejskiej. Drugi element, który mógłby być zawarty w celach, jakim miałby służyć wspomniany Fundusz - to część socjalna, wsparcie abonentów niepełnosprawnych, o niskich dochodach. Na początku Fundusz udzielałby wsparcia inwestycyjnego, później zaś socjalnego. W momencie, kiedy mamy do czynienia z pełną komercjalizacją usług telekomunikacyjnych, trudno będzie znaleźć chętnych do inwestowania na obszarach wiejskich, rozproszonych. Muszą więc być jakieś mechanizmy stymulujące, pobudzające i wspierające inwestycje na tych obszarach. Sądzę, że tym projektem moglibyśmy się zająć nie wcześniej, niż w połowie roku. Jeśli mają państwo jakieś swoje propozycje, to proszę je zgłaszać.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Chciałabym zapytać o dalszy tok prac nad ustawą o ochronie konsumentów, ponieważ już znajdujemy się na etapie przygotowywania sprawozdania podkomisji. Mam nadzieję, że Komisja przyjmie to sprawozdanie. Jaki będzie ciąg dalszy?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekSawicki">Sytuacja jest jasna. Na następnym posiedzeniu podkomisji powinniśmy projekt zarekomendować Komisji. Tak więc kolejny etap - to przedstawienie go Komisji. Jeśli Komisja go przyjmie, uzna za własny, to przekażemy go do laski marszałkowskiej celem wprowadzenia pod obrady parlamentu i na tym etapie nasza rola, jako Komisji, się skończy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Pan przewodniczący powiedział, że na tym rola naszej Komisji się kończy. Mam nadzieję, że ten projekt trafi pod obrady tylko naszej Komisji. Czasami posłowie rozszerzają zakres prac, poddając projekt pod obrady różnym komisjom, czasami nie do końca są to inicjatywy uzasadnione. Komisje zaś czasami nie mogą się zebrać i cały proces prac nad ustawą bardzo się wydłuża. Pokładamy nadzieję w panu przewodniczącym, iż będzie pan czuwał nad tym, by projekt jak najszybciej wszedł pod obrady i by tok prac nie był zakłócany.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSłomski">Chciałbym poruszyć sprawę reklamy leków i rynku reklamy preparatów witaminowych. Od czasu do czasu, jako Komisja wysłuchujemy informacji na ten temat. Chciałbym przedstawić jako propozycję do rozważenia, następującą kwestię: Czy Komisja mogłaby podjąć się prac nad projektem dotyczącym reklamy? Projekt regulujący sprawę reklamy powstawał w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. Z różnych powodów jednak „ugrzązł” i nie doczekał się sfinalizowania. Wydaje mi się, że nasza Komisja mogłaby tym zadaniem się zająć. Jest to, jak powiadam, zadanie trudne, ale prosiłbym o rozważenie takiej możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekSawicki">Pani przewodnicząca, czy nasz projekt podejmuje tę tematykę?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Nie, panie przewodniczący, nasz projekt tej tematyki nie podejmuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KatarzynaPiekarska">Ale możemy w trakcie prac, już po skierowaniu tego projektu do nas przez pana marszałka, wprowadzić tę tematykę, wykorzystując sugestie pana posła Andrzeja Słomskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekSawicki">Przemyślimy sprawę udziału ekspertów i być może rozszerzymy prace nad naszym projektem o problem poruszony przez pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyKoralewski">W Senacie trwają prace nad ustawą o reklamie w mediach. Trzeba dopilnować tego, aby ten projekt trafił pod obrady naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszPawlus">Przychylam się do uwag na temat reklamy, jednakże chciałbym, aby rozszerzyć problematykę związaną z reklamą także o reklamę leków, a więc nie tylko parafarmaceutyków, jak to wpisano w naszym planie pracy. Nie jest tajemnicą, że pewne firmy starają się, przy pomocy różnych metod, nakłonić lekarzy do wypisywania produkowanych przez nie medykamentów.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszPawlus">Następna sprawa: może zapoznalibyśmy się z bliższymi szczegółami na temat zapowiadającego się ciekawie posiedzenia wyjazdowego. Kolejna kwestia, którą chciałbym poruszyć, to sprawa rzeczników konsumentów. Nie wiem, czy jeszcze w tym półroczu, być może tak, dobrze byłoby zorganizować dla nich seminarium, spotkać się z rzecznikami, zorientować, jakie mają problemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekSawicki">Myślę, że sporo jest dyskusji na temat reklamy, być może posiedzenie Komisji poświęcone temu tematowi powinno się odbyć już w marcu, gdyż jeśli zechcemy ująć ten temat w ramy naszego projektu, to trzeba się śpieszyć. Termin majowy takiego posiedzenia może okazać się zbyt późny. W sprawie posiedzenia wyjazdowego bliższych wyjaśnień udzieli państwu pan inspektor Królikowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKrólikowski">Nie jestem w stanie poinformować o szczegółach tego spotkania. Tak, jak sugerowałem, chciałem je połączyć z informacją na temat działalności Państwowej Inspekcji Handlowej w roku 1998. Sądzę, że spotkanie mogłoby się odbyć najprawdopodobniej w drugiej połowie kwietnia lub w na początku maja. Dokładny plan będę mógł zaproponować państwu w przeciągu najbliższego miesiąca.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekSawicki">Jeśli chodzi o powiatowych rzeczników konsumentów, to gdyby włączył się do pomocy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wsparty przez Federację Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, może udałoby się spotkanie, planowane przez inspektora Królikowskiego, połączyć z krajową konferencją poświęconą problemom rzeczników? Wszyscy rzecznicy pewnie nie przyjadą, ale warto byłoby pomyśleć o inicjatywie, która dałaby tym ludziom impuls do działania. Być może byłby to dobry moment, by po kwartale ich działania, po pierwszych doświadczeniach, doprowadzić do wymiany przemyśleń z nich wynikających, do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MałgorzataNiepokulczycka">Takie spotkanie na pewno będzie bardzo potrzebne, ale sądzę, że kwiecień, to termin zbyt wczesny. Jeszcze teraz trwają przygotowania, zbieranie środków, przegląd kandydatów. Proponowałabym, by przenieść termin tego spotkania na drugie półrocze, kiedy rzecznicy już okrzepną i zdobędą pierwsze doświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AgnieszkaPomiernaAndrychowska">Chciałabym poprzeć wy-powiedź pani przewodniczącej Niepokulczyckiej. W tej chwili wszyscy są dopiero na etapie prac organizacyjnych, są duże wątpliwości, jak ta praca ma wyglądać w praktyce, rzecznicy również nie są jeszcze powołani, więc termin proponowany przez panią przewodniczącą wydaje się być znacznie bardziej realny, niż kwietniowy, czy nawet majowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKrólikowski">Jesteśmy również na etapie przygotowywania dokumentów prawnych związanych z powoływaniem rzeczników, między innymi w oparciu o znowelizowaną ustawę o Państwowej Inspekcji Handlowej. Jest tam upoważnienie do wydania rozporządzenia dotyczącego zasad współpracy Państwowej Inspekcji Handlowej z rzecznikami. Jego postanowienia będą wpływały na sposób funkcjonowania rzeczników. W tej chwili nie zostali oni jeszcze powołani. Jeśli będę dysponował szerszą wiedzą na temat tego, jak ostatecznie kwestie te zostaną rozstrzygnięte, jak rozwijać się będzie procedura powoływania rzeczników - poinformuję o tym pana przewodniczącego. Wówczas państwo podejmą decyzję, w jaki sposób konferencja ta mogłaby zostać zorganizowana. Oczywiście może się okazać, że rzeczników w końcu będzie mniej niż 380. Rozmawiałem z inspektorem z Lublina i tam na przykład jest taka koncepcja, by rzecznik lubelski „obsługiwał” pięć powiatów. Być może warto byłoby spotkać się w mniejszym gronie, dla omówienia wstępnych zasad funkcjonowania rzeczników. Ale to również nie powinno się odbyć wcześniej, niż w kwietniu lub maju.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekSawicki">Czy są jeszcze jakieś uwagi w sprawie planu pracy? Jeśli nie ma, to czy tak zaproponowany plan pracy, wraz z uwagami, zechcą panie posłanki i panowie posłowie zaakceptować? Sprzeciwu nie widzę. Uważam plan pracy komisji za przyjęty. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>