text_structure.xml 13.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JacekPiechota">Otwieram posiedzenie Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Przepraszamy za tak nagły i pilny tryb zwołania posiedzenia, ale uznaliśmy w prezydium, że - tak jakby z marszu - moglibyśmy rozstrzygnąć kilka koniecznych do rozpatrzenia spraw. Dlatego właśnie zaproponowaliśmy zwołanie posiedzenia bezpośrednio po zakończeniu wspólnego posiedzenia z Komisją Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JacekPiechota">Pierwszą z pilnych spraw jest propozycja przyjęcia opinii naszej Komisji dla Komisji Zdrowia oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Propozycja ta jest związana z faktem, że mimo naszego wystąpienia do marszałka Sejmu, aby projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi skierować także do naszej Komisji, nie został on do nas skierowany. Natomiast marszałek Sejmu zasugerował nam wyrażenie opinii o tymże projekcie. W imieniu prezydium opracowaniem stosownego projektu Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw zajął się poseł Adam Szejnfeld. Jeżeli można, poproszę pana posła o jak najkrótsze przedstawienie idei, przekazanego członkom Komisji projektu opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AdamSzejnfeld">Projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi sprowadza się faktycznie do jednej tylko poprawki. Jednak jest ona bardzo ważna dla przedsiębiorców prowadzących małe i średnie zakłady. Kwestia dotyczy uiszczania jednorazowo, z góry, za cały rok, w styczniu każdego roku opłaty za uzyskanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych. Padały różne propozycje ujęcia proponowanej zmiany. Jednak w konsekwencji, idzie ona w jednym kierunku. Chodzi w niej o to, aby dochody samorządu terytorialnego nie były nadwerężone, uszczuplone. Z drugiej strony chodzi także o to, aby interesy małych i średnich przedsiębiorców, działających w sferze gospodarki, były także zabezpieczone.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AdamSzejnfeld">W konsekwencji proponuje się rozłożenie tej jednorazowej obecnie opłaty na cztery raty płacone co kwartał. Rozwiązanie spełnia założenia, o których mówiłem. Budżety samorządów otrzymają całą kwotę, natomiast przedsiębiorcy nie będą mieli tego potężnego, jednorazowego obciążenia w styczniu, kiedy kumulują się inne obciążenia publicznoprawne.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AdamSzejnfeld">Dochodziło do paradoksalnych sytuacji, że przedsiębiorcy zaciągali kredyty, aby wpłacić tę opłatę. Oczywiście, że następnie musieli je spłacić z odsetkami. Niekiedy ograniczali swoją działalność, uciekając w szarą strefę. W tym sensie dochody samorządów będą faktycznie wyższe, ponieważ szara strefa niewątpliwie zawęzi swój zakres. Pomijam inne aspekty tego zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AdamSzejnfeld">Ubolewam nad faktem, że projekt nowelizacji nie trafił do Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Dlatego powinniśmy podjąć uchwałę o skierowaniu naszej opinii do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz do Komisji Zdrowia, które nad tym projektem będą prowadzić debatę. Moje ubolewanie wynika z obawy, czy ta ważna - dla przedsiębiorców prowadzących małe i średnie przedsiębiorstwa - sprawa znajdzie pełne zrozumienie w obu wymienionych Komisjach. Nasze stanowisko w tej sprawie powinno być uwzględnione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyBudnik">Opowiadam się za przedstawionym projektem. Niejako na marginesie uwag chcę zauważyć, że z tym zapożyczaniem się przedsiębiorców na poczet tej wpłaty, pan poseł trochę przesadził. Jednostkowe kwoty nie są bowiem tak bardzo wysokie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzWalendzik">Mam zasadniczą uwagę dotyczącą omawianej sprawy. Przede wszystkim handel alkoholem nie dotyczy przedsiębiorców tylko kupców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">To też są przedsiębiorcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GrzegorzWalendzik">Zgadza się, ale to określona grupa. Po drugie, pamiętajmy, że środki te tworzą fundusz przeciwalkoholowy w gminie. Gmina musi podjąć decyzję o rozdysponowaniu takiego funduszu. Dlatego z punktu widzenia władz gminy dobrze byłoby mieć dokładne dane co do skali spodziewanych wpływów, tzn. wiedzieć, jakimi środkami dysponuje gmina.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JacekPiechota">Nie zmniejszamy środków, nie ograniczamy możliwości rozdysponowania ich przez gminę, ani nie zwalniamy przedsiębiorców z tego świadczenia. Najkrócej mówiąc - racjonalnie rozkładamy opłatę w czasie. Jeżeli zatem są wnioski przeciw - proponuję je zgłaszać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JacekSzczot">Zgłaszam wniosek przeciw. W styczniu nie ma kumulacji wydatków. Wielu przedsiębiorców rozlicza się za poprzedni rok w kwietniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AdamSzejnfeld">W takim razie muszę nieco rozwinąć argumentację. Po pierwsze — jeżeli jest wątpliwość, czy omawiane obciążenie można ocenić jako znaczne — dam tylko dwa przykłady. Nie będę tłumaczył sprawy. Sam byłem kiedyś prezesem klubu sportowego. Chcąc wspomóc swoją działalność statutową, klub prowadził sklep spożywczy. Sklep musieliśmy zlikwidować właśnie dlatego, że klub nie był w stanie zapłacić jednorazowo wymaganej opłaty. Kwota 70 tys. zł, czyli dawne 700 mln zł, np. dla przedsiębiorstwa „Społem” w Pile, jest bardzo duża, opłata jest wnoszona jednorazowo, z góry za cały rok.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AdamSzejnfeld">W sprawie rozłożenia świadczenia rozmawiałem także z przedstawicielami samorządów. Wielu burmistrzów twierdziło, że bardzo chętnie rozłożyłoby opłaty na raty. Dla nich nie ma to żadnego znaczenia, ponieważ cała kwota i tak wpływa do budżetu gminy. Ponadto fundusz nie wykorzystuje całej kwoty w styczniu lub w lutym, tylko przez cały rok. Właśnie dlatego czas wpływu świadczenia nie ma dla burmistrzów decydującego znaczenia. Możliwość rozłożenia świadczenia na raty kwestionują regionalne izby obrachunkowe. Niektóre gminy - np. w b. województwie kaliskim - rozkładały świadczenie na raty, ale było to kwestionowane przez izby obrachunkowe. Inne gminy, które chcą takiego rozwiązania odpowiadają jednak, że ze względu na obowiązujące przepisy, nie mogą tego uczynić. Dlatego właśnie został zgłoszony wniosek, zawarty w omawianym projekcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JacekPiechota">Uważam, że poseł Adam Szejnfeld udowodnił Komisji, że dobrze zna materię omawianej ustawy. Proponuję głosowanie, chyba że jeszcze ktoś chce udzielić dodatkowych wyjaśnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyBudnik">Chcę zwrócić uwagę na pewien precedens. Otóż podatek od nieruchomości można opłacać w czterech ratach. Gminy praktykują takie rozwiązanie. Wiedzą z góry, ile środków przyjąć po stronie dochodów. Opowiadam się za przyjęciem projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JacekPiechota">W takim razie chcę zapytać, kto z członków Komisji opowiada się za uchwaleniem opinii dla Komisji Zdrowia oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JacekPiechota">Za wnioskiem głosowało 12 posłów, jeden poseł był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Stwierdzam, że Komisja uchwaliła opinię nr 6 w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Nie powiem, kto był trzynasty przeciw. Mamy jeszcze do zasygnalizowania trzy sprawy.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JacekPiechota">Po pierwsze — członkowie Komisji otrzymali szczegółowy terminarz posiedzeń Komisji. Niestety, 17 listopada br. mamy ich bardzo dużo. Stało się tak m.in. dlatego, że Komisje: Finansów Publicznych oraz Edukacji, Nauki i Młodzieży zwróciły się z prośbą o przeniesienie terminu swoich posiedzeń w sprawie prawa własności z 18, właśnie na 17 listopada br. Mam prośbę, abyśmy podczas posiedzenia w dniu 17 listopada br. sprawnie zrealizowali zakładany program.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JacekPiechota">Po drugie — chcę przypomnieć o wyjazdowym posiedzeniu Komisji. Chodzi o to, abyśmy dotrzymali słowa, jeśli chodzi o złożone deklaracje udziału.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#JacekPiechota">Po trzecie — Fundacja Promocji Małych i Średnich Przedsiębiorstw wstępnie złożyła propozycję związaną z zakończeniem realizacji projektu „Gemini” w Polsce. Chodziłoby o dokonanie swoistego podsumowania dotychczasowej działalności oraz zapoznanie się z amerykańskimi doświadczeniami w tym zakresie. Chcę zastrzec się trzykrotnie, że wszystko pozostaje pod znakiem zapytania. W grudniu byłby planowany wyjazd grupy 10-osobowej z naszej Komisji, w tym także byłby uwzględniony pracownik sekretariatu. Dokładny termin wyjazdu nie jest jeszcze znany, ale chodzi o 10 dni, po 5 lub 10 grudnia. W związku z tym dziewięciu posłom zostanie przedstawiona propozycja wyjazdu do USA.Przyznam się, że w prezydium uzgodniliśmy przeprowadzenie najpierw rankingu aktywności członków Komisji. Taki ranking został przez prezydium przeprowadzony. Uwzględniono w nim, ile razy poseł był koreferentem na posiedzeniach Komisji, ile razy był przewodniczącym podkomisji pracującej nad ustawą oraz ile razy był nieobecny na posiedzeniu Komisji. Przy czym braliśmy pod uwagę wszystkie nieobecności, nawet jeżeli była to nieobecność usprawiedliwiona. Nieobecność — nawet nieusprawiedliwiona — świadczy jednak o jakimś zaangażowaniu w pracach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#JacekPiechota">W wyniku rankingu wyłoniliśmy pierwszą grupę proponowanych uczestników wyjazdu do USA. Sekretariat Komisji zwróci się do tych kolegów o deklarację chęci wyjazdu. Jeżeli ktoś z nich zrezygnuje, wówczas zwrócimy się z propozycją do posłów znajdujących się na kolejnych miejscach listy rankingowej. W każdym razie chcielibyśmy, aby Komisja zadecydowała, iż to ranking aktywności decyduje o udziale w tym wyjeździe, a nie jakiś klucz polityczny, jak to dawniej bywało. W grupie najaktywniejszych znajdują się następujący posłowie: Mirosław Kukliński, Władysław Rak, Zygmunt Ratman, Czesław Sobierajski, Jacek Szczot i Grzegorz Walendzik. To szóstka kolegów, którym — korzystając z okazji — chcę podziękować za szczególną aktywność w pracach Komisji. W następnej grupie znajdują się posłowie, którzy raz byli referentami na posiedzeniach Komisji. Mam prośbę do sekretarza Komisji o pilne przeprowadzenie rozmów z posłami z pierwszej grupy w rankingu na temat wyjazdu. Jeżeli któryś z posłów nie mógłby wyjeżdżać, wtedy przeprowadzimy rozmowy z następnymi na liście członkami Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#JacekPiechota">Kolejna sprawa wiąże się z zaproszeniem z lwowskiego Instytutu Menagamentu, Centrum Wspierania Biznesu „New Bussines”. Zaproszenie zostało skierowane na ręce posła Jacka Szczota, ale poseł nam je przekazał. Rozumiem, że pan poseł będzie chciał w tym uczestniczyć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekSzczot">Tak, chciałbym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JacekPiechota">Prezydium Komisji zwraca się z prośbą o zgłoszenie drugiej kandydatury na ten wyjazd. Prezydium zależy na reprezentowaniu Komisji w lwowskim spotkaniu. Można by wówczas przeprowadzić rozmowy na temat ewentualnego wyjazdowego posiedzenia, które wcześniej nie doszło do skutku. Chcę zapytać, czy ktoś z posłów mógłby uczestniczyć w tym wyjeździe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JacekSzczot">Jest też prośba, aby wziąć aktywny udział w tym spotkaniu z parlamentarzystami ukraińskimi oraz z władzami państwowymi i samorządowymi. Chodzi o przedstawienie pewnych doświadczeń polskich, związanych z transformacją ustrojową, zwłaszcza w zakresie rozwoju małego i średniego biznesu. Nie chodzi więc jedynie o wyjazd mający na celu wysłuchanie tego, co mówią gospodarze, ale o wyjazd, podczas którego można będzie podzielić się polskimi doświadczeniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JacekPiechota">W zaproszeniu wymieniono liczne grono znaczących na Ukrainie osób. Wyjazd nastąpi w dniach 2–3 grudnia br. Bardzo proszę o zgłoszenie chęci wyjazdu. Chodzi o reprezentowanie nas wraz z posłem Jackiem Szczotem. Na te dni przewidziano posiedzenie Sejmu, ale marszałek usprawiedliwi nieobecnych. Szukamy chętnych.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JacekPiechota">Przechodzimy do punktu - sprawy różne. W związku z tym, że nikt nie zgłosił się do głosu, zamykam posiedzenie Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>