text_structure.xml 46 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszMazowiecki">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Witam wszystkich gości, a szczególnie pana ambasadora.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszMazowiecki">Zwyczajem naszej Komisji jest spotykanie się z ambasadorami krajów kolejnych prezydencji Unii Europejskiej. Jak pan ambasador wie, łączymy z prezydencją portugalską nadzieje, iż polskie negocjacje nabiorą tempa, a na pewno, że nie ulegną zwolnieniu z powodu zwiększenia liczby państw kandydujących. Zależy nam, aby pan ambasador przedstawił spojrzenie prezydencji na okres pierwszego półrocza 2000 roku oraz czekające nas wszystkich najistotniejsze zadania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Dziękuję państwu za zaproszenie, które umożliwia mi zaprezentowanie programu portugalskiej prezydencji. Chodzi o program obejmujący okres najbliższych czterech miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Prezydencja Portugalii w Radzie Europejskiej wypada na czas, w którym otwierają się bardzo obiecujące dla Unii wydarzenia na przyszłość. Niestety, na tak poważne wyzwania musimy udzielać odpowiedzi, jeśli chcemy zagwarantować całej Europie pokój, stabilność i zrównoważony rozwój gospodarczy w następnych latach.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Wnioski wyciągane z kryzysu bałkańskiego oraz brak bezpieczeństwa w innych regionach kontynentu, a także potencjalne strategiczne scenariusze związane z ponadnarodowymi elementami niestabilności są elementami stanowiącymi podstawowy przedmiot troski opinii publicznej oraz liderów politycznych Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Unia Europejska była przez dziesięciolecia projektem gospodarczym i społeczno-politycznym, stworzonym na podstawie definicji szczególnego modelu cywilizacyjnego. Ponosi więc odpowiedzialność za stworzenie warunków dla mieszkańców tego kontynentu. Tę społeczność powinny charakteryzować wolność, bezpieczeństwo i postęp. Mając na uwadze przymusowy podział kontynentu w przeszłości, obecne zjednoczenie Europy oznacza nie tylko poszerzenie projektu Unii Europejskiej, ale staje się ono udziałem wszystkich państw respektujących zasadnicze wartości tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Z drugiej strony Unia jest coraz bardziej świadoma faktu, że musi silnie osadzić się na arenie globalnej, aby zagwarantować uzasadnioną obronę własnych interesów i promować wartości charakterystyczne dla ciała międzynarodowego w jego stosunkach zewnętrznych. Zatem Unia buduje szerokie kontakty z krajami ościennymi oraz regionami, które są teraz zasadniczą częścią jej projektu.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AlvaroGoncalvesPereira">W ciągu najbliższym 4 miesięcy prezydencja portugalska będzie kontynuować realizację zadania zarządzania zgodnie z oczekiwaniami Unii w kontekście instytucjonalnym, mając na uwadze pewne cechy charakterystyczne, a więc nowy traktat Unii Europejskiej, nowy Parlament Europejski oraz świeżo zrestrukturyzowaną Komisję Europejską. Mamy obecnie pewne pomysły innowacji związanych z kwestiami reprezentacji na zewnątrz oraz bezpieczeństwa i obrony. Mógłbym powiedzieć, że ogólnie cele prezydencji portugalskiej były od początku roku następujące:</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AlvaroGoncalvesPereira">- zagwarantowanie priorytetu dla stworzenia warunków do przyjęcia nowych członków we wszystkich dziedzinach aktywności Unii,</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AlvaroGoncalvesPereira">- zainaugurowanie nowej Konferencji międzyrządowej poświęconej reformom instytucjonalnym, które pozwolą na zwiększenie efektywności, demokratyczne podejście oraz kompatybilność wykonywania tych zadań z harmonogramem przygotowania Unii do przyjęcia nowych państw;</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AlvaroGoncalvesPereira">- pogłębienie debaty na temat społeczno-gospodarczego wymiaru Unii, co związane jest z kontekstem globalizacji, a musi być spójne z procesem modernizacji modelu społecznego Unii, którego priorytetami są walka przeciwko wyłączeniu społecznego obywateli Unii, promocja edukacji, oświaty oraz zapewnienie jakości życia z uwzględnieniem kwestii ochrony środowiska, wyzwań doby technologii i społeczeństwa informacyjnego;</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#AlvaroGoncalvesPereira">- przyczynienie się do rozwoju polityki dającej poczucie europejskiego społeczeństwa,</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#AlvaroGoncalvesPereira">- zacieśnianie więzów między obywatelami krajów członkowskich a Unią z zachowaniem zasady subsydiarności oraz przyjęciem modelu otwartości społeczeństwa, które charakteryzowałaby przejrzystość instytucji,</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#AlvaroGoncalvesPereira">- wzmocnienie działań w związku z zewnętrznym wymiarem Unii Europejskiej poprzez promocję międzynarodowej współpracy i dialogu politycznego,</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#AlvaroGoncalvesPereira">- wzmocnienie struktur i zachęty dla krajów członkowskich, aby w polityce zagranicznej podkreślały siłę Unii jako partnera na scenie globalnej,</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#AlvaroGoncalvesPereira">- kształtowanie podstawowych umiejętności Unii w zakresie zewnętrznych czynności dyplomatycznych w stosunkach z krajami trzecimi, zwłaszcza w ramach NATO.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Mając na uwadze ograniczenia czasowe spotkania, pragnę podkreślić niektóre z tych celów, ponieważ szczegółowe omówienie wszystkich punktów zabrałoby wiele czasu. Jeśli mam wybierać, sądzę iż szerzej należy omówić cele związane z rozszerzeniem Unii Europejskiej. Proces ten diametralnie zmieni Unię Europejską i procedury w niej obowiązujące. Istnieją pewne kwestie, takie jak wspólna waluta, które w tym kontekście należy omówić.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Prezydencja portugalska stara się zachować tempo negocjacji w ramach Unii w wielu sektorach. Zwłaszcza myślę o elementach sterujących wspólnym rynkiem. Rada Europejska musi wypracować stanowisko w sprawie statusu Parlamentu Europejskiego. Na podstawie traktatu amsterdamskiego i decyzji Rady Europejskiej należy zainaugurować działania promujące w Unii stworzenie obszaru swobody, wolności i sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Chcąc zrealizować przyjęte cele, określamy obszary priorytetowe. Takim jest rozszerzenie Unii. Prezydencja portugalska jest zaangażowana w kontynuowanie negocjacji preakcesyjnych z krajami pierwszej grupy. Zależy nam, aby otworzyć, a następnie tymczasowo zamknąć maksymalną liczbę rozdziałów negocjacyjnych do końca czerwca 2000 roku.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Na mocy decyzji szczytu helsińskiego Unia otworzyła negocjacje z Bułgarią, Łotwą, Litwą, Słowacją, Rumunią i Maltą. Proces ten powinien przebiegać przy założeniu, że istotne dla oceny są zasługi poszczególnych krajów oraz kryteria merytoryczno-techniczne. Prezydencja bierze pod uwagę oceny Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Obecnie istnieje sześć obszarów priorytetowych, choć nie można pokazać jakiejś kolejności. Pierwszym jest jednak rozszerzenie Unii, pozostałe są równie ważne. Konferencja międzyrządowa w sprawie reform instytucjonalnych, dla której mandat zdefiniowała Rada Europejska, a istotne były też wnioski ze spotkania w Kolonii, została otwarta 14 lutego br. Poświęcona jest kwestiom organizacyjnym, a zwłaszcza programowi na poziomie parlamentarzystów i ministrów do czasu lizbońskiego posiedzenia Rady, na którym w dniach 23–24 marca br. portugalska prezydencja chce przedstawić raport dotyczący wszystkich najważniejszych spraw. Konferencja zajmować się będzie wielkością i składem Komisji Europejskiej, sprawą ważenia głosów oraz ewentualnym rozszerzeniem zakresu tematycznego wymagającego kwalifikowanej większości w głosowaniu w Radzie. Będzie też omawiać niezbędne nowelizacje traktatu w kontekście powyższych zagadnień i realizacji traktatu amsterdamskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#AlvaroGoncalvesPereira">W ramach Konferencji międzyrządowej odbyliśmy drugie spotkanie na poziomie deputowanych, w trakcie którego omawialiśmy m.in. sprawę zastąpienia zasady jednomyślności nowymi rozwiązaniami.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Konferencja międzyrządowa powinna zakończyć się do września br. Naszym zadaniem jako prezydencji jest dopilnowanie, aby praca przebiegała jak najbardziej konstruktywnie i jak najszybciej. Wymaga to jednak woli i otwarcia wszystkich członków Unii, aby znaleźć wspólnie akceptowane powszechnie rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Prezydencja portugalska bierze pod uwagę fakt, iż dyskusje dotyczące reformy instytucjonalnej nie powinny opóźniać innych procesów. Kraje kandydujące zostały zaproszone do wygłoszenia swoich opinii na temat porządku dnia Konferencji międzyrządowej. Przedstawiły takie opinie, także Polska. Zostaną też poinformowane o postępach toczących się negocjacji wewnętrznych.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Intencją prezydencji portugalskiej jest dopilnowanie, aby Parlament Europejski był zaangażowany z prace Konferencji oraz zapewniał połączenie z innymi instytucjami Unii Europejskiej. Miejsce parlamentu w każdych pracach instytucjonalnych powinno być przedmiotem troski i zainteresowania państwa. Przypomnę, że przewodnicząca Parlamentu Europejskiego oraz przewodniczący Komisji Europejskie, w trakcie ceremonii otwarcia Konferencji międzyrządowej zarysowali w swoich wypowiedziach kształt metodologii prac ich instytucji w konkretnych kwestiach.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Nasza prezydencja odnotuje z uwagą wszelkie sugestie, które w trakcie Konferencji uzyskamy w odniesieniu do społeczeństwa obywatelskiego. Będzie też dbać, aby prace prowadzone przez Konferencję były jasne dla opinii publicznej w różnych krajach europejskich. Prezydencja poczyni wszelkie wysiłki w celu dokonania postępów w pracach nad europejską kartą praw podstawowych.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Nowym celem prezydencji portugalskiej jest walka o spójność społeczną. Kohezja społeczna jest jednym z zasadniczych priorytetów. Biorąc pod uwagę istnienie wspólnego rynku i wspólnej waluty, trzeba zauważyć, że nadszedł czas aby Unia przyjęła długofalowy program rozwoju polityki społeczno-gospodarczej. Europa powinna być dynamicznym i konkurencyjnym partnerem. Musi zatroszczyć się o zapewnienie tworzenia nowych miejsc pracy i większej spójności społecznej. Specjalna Rada Europejska rozmawiać będzie w Lizbonie na temat zapewnienia kohezji społecznej, idąc w kierunku Europy innowacyjnej. W ten sposób te istotne kwestie będą omawiane i opracowane na najwyższym szczeblu. Oznacza to przeredagowanie polityki europejskiej w dziedzinie konkurencyjności i zatrudnienia w świetle wyzwań stawianych przez globalizację, zmiany technologiczne i zagrożenie wyłączenia społeczeństw.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Mając na uwadze tak długofalową realizację celów, koordynacja polityki makroekonomicznej oraz polityki zatrudnienia powinny być podstawowym zadaniem, mając na względzie konieczność tworzenia społeczeństwa informatycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Prezydencja portugalska opracowała nowy dokument dotyczący tych kwestii. Ma on być przyjęty na posiedzeniu w Lizbonie, a jego celem jest lepsza koordynacja procesu rozpoczętego w Luksemburgu. Rezultaty oceni Rada Europejska w czerwcu br. po ocenach na wysokim szczeblu rządów, partnerów społecznych, Europejski Bank Centralny, Radę Społeczno-Gospodarczą oraz Parlament Europejski. Mamy nadzieję, że postanowienia przyjęte na posiedzeniu lizbońskim spotkają się z akceptacją.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Czwartym priorytetem jest wspólna polityka bezpieczeństwa i polityka zagraniczna. W tym priorytecie prezydencja zwraca szczególną uwagę na potrzebę aktywności Unii oraz wyczulenia na wszystkie podstawowe problemy zewnętrzne. Należy promować aktywne uczestnictwo Unii na scenie międzynarodowej. Bardzo istotne jest stworzenie wspólnej polityki bezpieczeństwa, polityki zagranicznej i sprawiedliwości. Dwa tygodnie temu rada do spraw ogólnych oraz prezydencja portugalska podjęły decyzje dotyczące stworzenia tymczasowego komitetu do spraw bezpieczeństwa. Jest to tymczasowe ciało skupiające ekspertów z poszczególnych krajów, współpracujących z generalnym sekretariatem rady w okresie przejściowym. Ich praca rozpoczyna się od jutra.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Piątym priorytetem jest stworzenie obszaru bezpieczeństwa, wolności i sprawiedliwości. Prezydencja daje pierwszeństwo kształtowaniu poglądów w tym obszarze, aby zrealizować zapisy traktatu amsterdamskiego. Przyjęliśmy pewien plan działań oraz wytyczne polityczne, które będą przedmiotem dyskusji w czasie posiedzenia Rady Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Prezydencja portugalska będzie starać się zapewnić, że swobodny przepływ osób jest zagwarantowany dla wszystkich w warunkach wolności i sprawiedliwości. Musimy przyjąć rozwiązania przydatne w codziennym życiu.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#AlvaroGoncalvesPereira">W zakresie polityki emigracyjnej i azylowej zatrudnimy grupę ekspertów, którzy przyczynią się do postępu prac nad stworzeniem europejskiego systemu udzielania azylu politycznego. To dla nas bardzo istotna sprawa. Chcemy zagwarantować, że ustalone będą zasady przyjmowania w krajach członkowskich osób z państw trzecich w ramach łączenia rodzin. Wspólna polityka zapewni, że osoby przebywające na terenie Unii będą mogły korzystać z zasad spójności społecznej i nie będą narażone na przejawy ksenofobii i rasizmu.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Chcielibyśmy, aby wzmogły się działania przeciwko nielegalnej emigracji. Może to zapewnić współpraca z władzami krajów pochodzenia tych emigrantów oraz krajów tranzytowych. Niewątpliwie trzeba będzie zaangażować w takie działania Europol. Kwestie te są dla prezydencji priorytetowe, ponieważ, jak państwo wiedzą, komisarz zajmujący się tymi sprawami jest Portugalczykiem.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Na zakończenie pragnę podnieść temat, będący również bardzo istotnym zagadnieniem. To bezpieczeństwo żywnościowe i zdrowie społeczeństwa. Żyjemy na tym samym kontynencie i dlatego problemy w tych dziedzinach odczuwane są we wszystkich krajach, zarówno członkowskich jak i kandydujących.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Bezpieczeństwo żywnościowe jest wciąż tematem omawianym w Unii Europejskiej. Wiąże się z tym także bezpieczeństwo zdrowotne. Chcielibyśmy zagwarantować naszym obywatelom takie bezpieczeństwo. Trzeba im pokazać, że naprawdę przykładamy wielką wagę do tego tematu. Wszystkie kłopoty muszą być rozwiązywane jak najsprawniej, ponieważ ma to znaczenie dla atmosfery stosunków wewnątrzunijnych i stosunków z państwami kandydującymi.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Stanowisko Unii w WTO nie jest jednoznaczne, a wynika to z braku koordynacji i niejednolitości przepisów. Chcemy nadać priorytetową rangę działaniom zapewniającym poprawę stanu rzeczy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego na jednolitym rynku i rolnictwa. Opracowywana Biała księga stanie się istotnym zbiorem dyrektyw. Inicjatywy powinny być uruchomione w pierwszej połowie tego roku. Na posiedzeniu Rady Europejskiej chcemy przedstawić raport pokazujący stan bezpieczeństwa żywnościowego i zdrowotnego społeczeństwa europejskiego. Próbowałem krótko opisać główne cele i priorytety prezydencji portugalskiej Sądzę, że przyszedł czas odpowiedzi na państwa pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Na wstępie wyrażam zadowolenie z faktu, iż Komisja kontynuuje tradycję spotkań z przedstawicielami kolejnych prezydencji. Z uznaniem przyjąłem obszerne, merytoryczne wystąpienie pana ambasadora.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyJaskiernia">Pierwsze moje pytanie dotyczy problematyki reform instytucjonalnych. Usłyszeliśmy, że prowadzone również na ten temat rozmowy pana premiera Jerzego Buzka w Portugalii były bardzo owocne. Premier Portugalii zaprosił państwa kandydujące, jak podawała prasa, do udziału w konsultacjach na temat reform instytucjonalnych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyJaskiernia">Czy to jest nowe zjawisko? Nie udało nam się dotychczas ustalić, w jakim zakresie kraje aspirujące do członkostwa mają włączyć się do dialogu w sprawie reform wewnętrznych Unii? Ostatnio uczestniczyliśmy w seminarium organizowanym przez frakcję parlamentarną SPD i tam również pytano nas o nasze stanowisko. Nie wiemy jednak, w jakim charakterze stanowisko to formułujemy? Czy prezydencja traktuje to w kategoriach kurtuazji dyplomatycznej, czy też nasze stanowisko może mieć wpływ na kształt reform instytucjonalnych? Czy jest to nowa jakość?</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JerzyJaskiernia">Podczas konferencji w Berlinie jeden z prominentnych mówców postawił po raz pierwszy tezę, iż możliwe jest rozszerzenie Unii bez dokończenia reform wewnętrznych. Jego zdaniem nie wszystkie reformy muszą być ukończone, ponieważ nie jest to warunek rozszerzenia. Jaki pogląd w tej sprawie prezentuje prezydencja portugalska? Czy dla poszerzenia Unii konieczne jest zakończenie wszystkich prezentowanych przez pana ambasadora prac, a może niektóre z nich mogą zastać odłożone na czas po rozszerzeniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogusławLiberadzki">Przygotowując się do członkostwa w Unii Europejskiej zdobywamy wiedzę na temat regulacji prawnych, jednolitego rynku itp. Jednocześnie rozwiązania Unii przyjmujemy we własnym ustawodawstwie. Oznacza to, że Polska musi rozumieć Unię Europejską.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogusławLiberadzki">Społeczeństwo naszego kraju pyta często, czy Unia i jej społeczność również stara się zrozumieć Polskę i inne kraje kandydujące? Jeżeli tak, to na czym polega próba zrozumienia naszych krajów? Żaden z krajów piętnastki nie inkorporował i nie w pełni realizuje wszystkie regulacje prawne Unii. Spotkałem się z szacunkami wskazującymi, iż stopień realizacji wynosi 60–75%. Czy to prawda? Jeśli tak, to czy to oznacza, że w przypadku, gdy Polska nie inkorporuje jakiejś części przepisów w obszarach negocjacyjnych, nasze członkostwo nie dojdzie do skutku? Może istnieje jakiś margines w akceptacji naszej kandydatury? Np. czy ilość wprowadzonych w system prawny i życie regulacji może wynieść 95%?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzPoznański">Pan ambasador wspomniał, że w marcu br. odbędzie się specjalne spotkanie Rady Europejskiej do spraw zatrudnienia, reform gospodarczych i spójności socjalnej. W tym kontekście chcę zapytać, jakich rezultatów tego spotkania spodziewa się prezydencja portugalska? Czy złożone zostaną propozycje konkretnych rozwiązań dla krajów piętnastki i krajów kandydujących?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzPoznański">Dwa tygodnie temu w Sejmie odbyła się debata na temat przygotowań do integracji europejskiej. Część parlamentarzystów oczekiwała od rządu, że przedstawi bilans korzyści i kosztów tego procesu. Jest to dyskusyjna sprawa, ponieważ Polska nie zna uwarunkowań wynikających z procesu reformy instytucjonalnej Unii. Chcielibyśmy zdobyć niezbędną wiedzę, która pomoże nam przekonać społeczeństwo polskie, że warto być członkiem tej wspólnoty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#EwaFreyberg">Dotarły do nas informacje, że Portugalia jest zwolennikiem przeprowadzenia dwóch konferencji międzyrządowych, małej i dużej. Reformy instytucjonalne miałyby być podzielone pomiędzy obie konferencje, ale tzw. duża konferencja odbyłaby się później, jak rozumiem po wstąpieniu pierwszych nowych członków do Unii. Proszę o ustosunkowanie się do tej informacji. Czy Portugalia sformułowała taki postulat i czy jest on realny? Wiemy, że Portugalia jest przykładem kraju, który osiągnął duży sukces i w którym dzięki wstąpieniu do Unii Europejskiej nastąpiły pozytywne przemiany gospodarcze. Sukcesem było przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego i wykorzystanie funduszy strukturalnych Unii. Portugalia prowadziła efektywne negocjacje z Komisją Europejską i większość postulatów zostało przez Komisję uwzględnionych. Dobrze byłoby, gdyby Portugalia upowszechniła w Polsce informację o jej drodze do Unii. Dzielenie się z nami takimi pozytywnymi doświadczeniami przyczyniłoby się do podniesienia poziomu wiedzy o Unii oraz zwiększenia poparcia społecznego dla integracji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszMazowiecki">Chcę dodać jeszcze jedno pytanie do pana ambasadora. Podczas ostatniego pobytu w Polsce komisarza Geuntera Verheugena dyskutowano na wiele tematów, które pozostały otwarte. Myślę o polskiej propozycji dotyczącej sposobu prowadzenia negocjacji. Chodzi o zamykanie poszczególnych rozdziałów i wyłączanie z nich kwestii spornych, określając w ten sposób zakres spraw spornych. Polska przedstawiła także pewną wizję przyszłości. Zgodnie z nią ratyfikacja traktatu dotyczącego zmian instytucjonalnych Unii oraz traktatów poszerzeniowych mogłaby się odbywać w tym samym czasie. Jaki jest wstępny pogląd prezydencji portugalskiej na temat polskich propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Dziękuję państwu za wszystkie pytania. Postaram się po kolei odpowiedzieć na nie. Rozmowy między szefami rządów Polski i Portugalii miały miejsce przed pierwszym spotkaniem europejskiej rady do spraw ogólnych, a to tam dyskutowano właśnie o konsultacjach. Prezydencja portugalska podjęła inicjatywę dotyczącą zapytania krajów kandydujących o ich pogląd na temat reform instytucjonalnych. Jest to zapytanie otwarte. Mandat z Helsinek obliguje konferencję do zajęcia się trzema kwestiami pozostałymi po spotkaniu w Amsterdamie. Trzecia kwestia nie została nawet podjęta w Amsterdamie, a chodzi o skład Komisji Europejskiej. Jak zapisano we wnioskach ze szczytu w Helsinkach, wszystkie inne sprawy mogą być podjęte zgodnie z kierunkami podjętymi przez prezydencję. Mogliśmy zdecydować o zapytaniu krajów kandydujących o ich pogląd, chociażby dlatego, aby podjąć świadomą decyzję, czy pozostać przy określonych trzech tematach, czy też złożyć własne propozycje, co wolno prezydencji. Rzecz polega na sposobie rozumienia pojęcia „brać udział w konsultacjach”. Dla nas oznacza to, że prezydencja chciałaby usłyszeć wszelkie pomysły i propozycje dotyczące wstępnego planu konferencji oraz innych kwestii będących przedmiotem prac każdej sesji. W ramach konferencji prowadzi się w tej chwili dwa rodzaje prac - przygotowywanie decyzji oraz decyzje w dosłownym słowa znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Każdy parlamentarzysta wie, że kiedy przedstawiciel rządu przemawia w izbie, to wygłoszone expose zostało dla niego na tę okazję przygotowane. Istnieje grupa wiceministrów, którzy przygotowują właśnie w taki sposób decyzje zatwierdzane przez ministrów, a następnie przedstawiane na spotkaniu oficjalnym.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Prezydencja portugalska uważa, że polski punkt widzenia w każdym aspekcie reformy jest newralgiczny. Musimy znać waszą opinię, ale przecież wiemy, że Polska nie ma prawa głosu. Nie możemy więc powiedzieć, że wasz głos będzie decyzyjny. Możecie tylko przedstawić swoją opinię.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AlvaroGoncalvesPereira">W sprawie opóźnień w procesie poszerzenia z powodu prowadzonej reformy instytucjonalnej Unii, szczyt w Helsinkach zdecydował, że konferencja powinna zakończyć wraz z 2000 rokiem. Podczas szczytu w Nicei należy zatwierdzić ostateczny układ reformy. Nie mogę wygłosić w tej chwili oficjalnego stanowiska prezydencji w tej sprawie, ale we wnioskach można wyczytać, że chcemy szybkiej reformy wewnętrznej, aby nie opóźniała ona procesu poszerzenia.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Zakończenie negocjacji z kandydatami zależy również od zakończenia reformy instytucjonalnej. Związany jest z tym obszarem jeden rozdział negocjacyjny. Możemy w nim prowadzić negocjacje tylko mając świadomość, jaki kształt mają unijne instytucje.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Podkreślam, że nie sądzę, aby z powodu reformy wewnętrznej Unii mogły nastąpić opóźnienia w procesie rozszerzenia Unii. Minione dwie sesje, które odbyły się w ramach Konferencji międzyrządowej pokazały, że wszyscy wyrażają chęć do szybkiego przeprowadzenia reformy. Przedmiotem dyskusji są trzy wymieniane zagadnienia, które nie znalazły rozstrzygnięć w Amsterdamie. Sądzę, że pewne kwestie należałoby poddać ocenie opinii publicznej, ale nikt tego nie zaproponował. Są to sprawy kontrowersyjne i mogłyby spowodować opóźnienia reformy. Jak dotąd najpoważniejsze problemy, wymagające decyzji. Cała piętnastka jest świadoma, że spory związane z reformą mogłyby oddalić termin rozszerzenia, a to jest priorytetem Unii.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Na pytanie pana posła Liberadzkiego odpowiem rozpoczynając od kwestii przejęcia dorobku prawnego wspólnoty przez kraje kandydujące. Rada Europejska w Luksemburgu podjęła decyzję o rozpoczęciu negocjacji z krajami kandydującymi, jeśli będą one w stanie dostosować ich wewnętrzne prawo do acquis communautaire. Każde państwo członkowskie Unii jest zobowiązane do wdrożenia w swoim prawie dorobku unijnego. Jeżeli jakiś kraj członkowski nie zrobi tego, podlega grzywnom i innym karom zasądzonym przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Jeśli pytają mnie państwo, co prezydencja sądzi o sytuacji, w której Polska przyjmie 99% dorobku prawnego Unii, to odpowiadam, że prezydencja uważa, że każde państwo członkowskie powinno wprowadzić w 100% ustawodawstwo europejskie do prawa wewnętrznego. Proces ustawodawczy powinien wszędzie zmierzać w tym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Gdybym był przedstawicielem mass mediów, a żałuję, że nim nie jestem ponieważ mam mniej władzy, napisałbym, że w ustawodawstwie istnieją kwestie zasadnicze i mniej ważne. W tych pierwszych trudno spodziewać się, że Unia może uzgodnić, iż przyjmuje nowego członka bez spełnienia takiego wymogu. Inaczej mogłaby wyglądać sytuacja w odniesieniu do kwestii mniej ważnych. Jako przedstawiciel mediów powiedziałbym, że w końcowym rozrachunku nie powinny one być przeszkodą do wstąpienia kandydata do Unii. Jednak z formalnego punktu widzenia stwierdzam, że każdy kandydat powinien w 100% spełniać wymogi acquis communautaire, podobnie jak każde państwo członkowskie.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Zdaniem Portugalii najważniejszym celem było nauczenie się myślenia kategoriami Unii Europejskiej. Obecnie żaden kraj nie byłby w stanie przystąpić do Unii, gdyby opinia publiczna krajów członkowskich była przeciwna akcesji. Parlament Europejski w takiej sytuacji nie ratyfikuje traktatu. Rozszerzenie jest tematem dyskusji w każdym z krajów członkowskich. Wszyscy są świadomi faktu, iż życie Unii zmieni się po przyjęciu nowych członków.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Poznanie państw kandydujących może następować dzięki przekazywaniu informacji między ludźmi. Mniej istotne znaczenie ma wymiana informacji między rządami. Cztery lata temu Polskę odwiedziło zaledwie 6 tysięcy Portugalczyków. W ubiegłym roku przyjechało tu już 55 tysięcy turystów portugalskich. Znajomość realiów jest bardzo ważna dla akceptacji procesu rozszerzenia Unii o dany kraj. Wszyscy wiedzą, że rolnictwo jest znaczącym fragmentem gospodarki polskiej. Przepływ informacji zależy w dużym procencie od mediów, a te są niezależną władzą. Obserwujemy jednak, że portugalscy dziennikarze odwiedzają Polskę, polscy dziennikarze jadą do Portugalii. Nie mam wątpliwości, że w moim kraju znajomość Polski jest dość szeroka. Na poziomie rządów i ekspertów poziom wiedzy jest bardzo znaczący. Polska jest najbardziej zaawansowanym członkiem grupy kandydatów, więc naturalnie wszyscy starają się dowiedzieć o niej jak najwięcej.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Panu posłowi Poznańskiemu odpowiadam, że w Europie gospodarka powinna być dla obywateli, a nie obywatele dla gospodarki. Unia Europejska to związek ludzi, stworzony dla zapewnienia lepszych warunków życia ludziom. Nie służy wykorzystaniu ludzi do osiągnięcia celów makroekonomicznych. Wiemy wszyscy, że Unia jest w tej chwili największym lub jednym z dwóch największych bloków gospodarczych na świecie. Dobrze, że w dokumentach widać, że rośnie sprzedaż, że poprawia się przeciętna w jakiejś dziedzinie. To ważne, że euro jest stabilne względem dolara. Jednak cały ten mechanizm został stworzony z myślą o ludziach i dla ludzi. Jeśli będziemy przypominać, że nie stać nas na wysokie bezrobocie, to czynimy to z myślą o ludziach. Jeśli duża grupa mieszkańców Unii nie dostaje co miesiąc pensji, to znaczy, że coś jest źle. Trzeba byłoby zacząć się martwić, gdyby koszty stawały się zbyt wysokie.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Przyjęte priorytety wskazują, że musimy na bieżąco postrzegać w prawidłowym świetle działania na rzecz rozwoju i potencjału gospodarczego. Czasami mówimy protestującym robotnikom, że jeśli przestaną produkować, nie będzie towaru na sprzedaż i nie poprawi się sytuacja w danej dziedzinie. Musimy rozwijać gospodarkę, ale przede wszystkim pamiętając o ludziach.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Pytacie państwo, czy na te tematy będą prowadzone konsultacje z krajami kandydującymi. Nie wiem, jak to zostanie rozwiązane. Priorytetem naszego premiera jest na pewno prowadzenie takich dyskusji po poszerzeniu Unii. W marcu br. Rada Europejska powinna zdecydować, w jaki sposób będą prowadzone konsultacje z kandydatami. Postaramy się przygotować dokumenty, które zostaną przedstawione na spotkaniu czerwcowym. Wydaje mi się, że konsultacje byłyby prowadzone pomiędzy tymi dwoma spotkaniami Rady Europejskiej, ale nie mogę dokładnie odpowiedzieć na takie pytanie. Nie wiem nic na temat prowadzenia dużej i małej konferencji. Faktycznie co tydzień odbywają się spotkania ekspertów, przygotowywane są dokumenty, ale nie wiąże się to z istnieniem dwóch konferencji. Proces akcesji nastąpi po podjęciu decyzji o zakończeniu reformy instytucjonalnej.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Propagowanie portugalskiego sukcesu może odbywać się poprzez współpracę, na którą jesteśmy przygotowani. W niektórych dziedzinach możemy nawiązać szerokie kontakty, w innych sprawach możemy radzić znacznie mniej. Na pewno moglibyśmy przekazać nasze doświadczenie w wykorzystaniu funduszy preakcesyjnych. Należy przyznać, że Portugalia wiele zyskała na akcesji do Unii. Sami Portugalczycy nie postrzegają tego w kategoriach szczególnego sukcesu, uważając, że to normalne zjawisko, ale służymy naszą wiedzą i doświadczeniem.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Przebieg negocjacji jest zależny przede wszystkim od Komisji Europejskiej. Nie sądzimy, aby powiększenie grupy kandydatów mogło stworzyć trudności techniczne. Jeśli istniałyby takie trudności, z pewnością miałyby charakter techniczny, a nie polityczny. Może np. chodzi o dwa wyrazy, które nie pozwolą na zamknięcie danego rozdziału. Naszym zdaniem, jeśli nie ma podstawowych problemów, można zamknąć rozdział. Uważamy, że powinniśmy zamykać maksymalną liczbę rozdziałów, ale decydujący głos ma w tych sprawach Komisja Europejska.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Drugie pytanie pana przewodniczącego jest trudne. Można sobie wyobrazić z technicznego punktu widzenia jednoczesne prowadzenie procesów ratyfikacyjnych reformy instytucjonalnej i akcesji. Ważne są tu jednak dwa problemy. Nie można traktować parlamentów jako organów, które mają jedynie przystawić swoje pieczątki pod traktatami. Niektóre decyzje ustalone wcześniej zostają czasami zablokowane, ponieważ ktoś uważa, że nie uwzględniono jego opinii.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#AlvaroGoncalvesPereira">Zmiany w traktacie amsterdamskim i ostateczne ustalenia oznaczają, że każdy kraj musi z czegoś zrezygnować, aby dojść do jednej decyzji. Jeżeli przedstawimy parlamentom narodowym traktat reformujący Unię i traktat akcesyjny jednego z kandydatów jednocześnie, będzie to nasuwać skojarzenie, że obywatele krajów piętnastki tracą coś z powodu przyjęcia obu traktatów. To może spowodować trudności w procesie ratyfikacji. Myślę, że należy poczekać jeszcze, aby zorientować się, czy w momencie zakończenia reform instytucjonalnych Unii będą zakończone także negocjacje z którymś krajem. Jeśli tak się stanie, być może proces ratyfikacji będzie można podjąć równolegle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszMazowiecki">Dziękujemy panu ambasadorowi za obszerne odpowiedzi na pytania. Mam nadzieję, że pozostaniemy z panem w kontakcie. Dziękujemy za przyjęcie naszego zaproszenia.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszMazowiecki">Przystępujemy do rozpatrzenia drugiego punktu porządku dziennego. Proszę przedstawiciela podkomisji o przedstawienie projektu opinii Komisji o poselskim projekcie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławKalemba">Od początku bieżącego roku wprowadzono podatek VAT od usług noclegowych i gastronomicznych dla biur turystycznych. Decyzja ta nie była konsultowana z przedstawicielami biur, a jej podjęcie zdecydowanie pogorszyło konkurencyjność polskich biur podróży.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławKalemba">Projekt poselski próbuje przywrócić stan sprzed 20 listopada 1999 roku. Rola naszej Komisji sprowadza się do oceny zgodności projektu z prawem europejskim. Sytuacja jest jednak trudna, ponieważ ani poprzednie rozwiązania prawne, ani projekt nowelizacji nie są zgodne z ustawodawstwem europejskim.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StanisławKalemba">W projekcie opinii zaznaczyliśmy, że przywrócenie pierwotnego stanu ustawy nie poprawi stanu zgodności z prawem europejskim. Będzie to tylko oznaczać przywrócenie lepszych warunków. Jeśli nie zmienimy tego stanu, wiele usług turystycznych nie będzie realizowanych, a kontrahenci wycofają się ze współpracy z polskimi biurami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BogumiłBorowski">Jesteśmy świeżo po lekturze polskich stanowisk negocjacyjnych. Omawiany projekt dotyczy rozdziału dotyczącego podatków. Do 2003 roku możemy jeszcze dokonać modyfikacji propozycji złożonych Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BogumiłBorowski">Została tu naruszone pewna zasada konstytucyjna obywateli, ponieważ umowy na usługi turystyczne zawiera się właściwie z rocznym wyprzedzeniem. Biura turystyczne zostały tymczasem zaskoczone decyzją wchodzącą w życie od 1 stycznia 2000 roku. Zachwiano więc konstytucyjnie zagwarantowaną równość podmiotów wobec prawa. Sądzę więc, że postulat Komisji jest słuszny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję, aby w opinii powołać się na konkretny druk. Należy podać jego numer, dzięki temu unikniemy pomyłek.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JerzyJaskiernia">W pkt 3 należy napisać chyba słowo „polskiej” wielką literą, ponieważ jest fragmentem nazwy własnej. Przyznam, że zawarte w opinii stwierdzenie, że ustawa była, jest i będzie niezgodna z prawem europejskim nie napawa optymizmem. W takim wypadku rola naszej Komisji staje się dwuznaczna. Uważam, że trzeba albo powiedzieć, iż dopiero w 2003 roku istnieje obowiązek dostosowawczy i dlatego Komisja stwierdza, że przepis trzeba zmienić, albo musimy stwierdzić, że istnieje obowiązek dostosowawczy i to zapisać w opinii. Postawienie tezy, że „za lub przeciw uchwaleniu proponowanej przez wnioskodawców ustawy mogą przemawiać wyłącznie względy nie związane z obowiązkiem dostosowawczym” brzmi nieco zagadkowo. Uważam, że powinniśmy przyjrzeć się ustawom, aby stwierdzić, dlaczego nie była, nie jest i nie będzie zgodna z prawem europejskim. Nie badamy przecież abstrakcyjnej niezgodności, lecz odnosimy się do sytuacji, w której taka zgodność powinna nastąpić.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JerzyJaskiernia">Nie bez przyczyny pytałem zawsze, kiedy zakończy się pierwszy etap stowarzyszenia. Mówiono nam, że nie może się on zakończyć, ponieważ część projektów jest niezgodna z ustawodawstwem europejskim, a z drugiej strony stwierdzono, iż nie ma na razie obowiązku dostosowawczego, gdyż pierwszy etap jeszcze się nie skończył. To błędne koło. Czy podkomisja wzięła pod uwagę wszystkie aspekty wydźwięku opinii? Czytając tylko tę opinię, nie posiadając innej wiedzy, nie byłbym w stanie wywnioskować, czy taki obowiązek istnieje. Merytoryczna strona projektu ustawy nie powinna być elementem decydującym o naszym stanowisku. Pytań rodzi się tu wiele i zgadzam się, że uchwalono prawo godzące w interesy podmiotów, ale to nie jest temat prac naszej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławKalemba">Uważam, że niefortunnym pomysłem było wprowadzenie w projekcie rządowym podatku VAT dla usług turystycznych. Nowe warunki wprowadzono bez konsultacji, co stwierdziliśmy na posiedzeniu podkomisji. Minister finansów oświadczył, że przygotowywany jest rządowy projekt nowelizacji ustawy z dostosowaniem jej do wymogów prawa europejskiego. W dyrektywie europejskiej napisano, że VAT naliczany jest tylko od marży biur turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławKalemba">Zawarte w opinii stwierdzenia są wyrazem naszej troski o rozwój polskich usług turystycznych. Projekt poselski nie pogarsza stanu niezgodności, który istniał w ustawie. Jest to natomiast próba rozwiązania tej niekorzystnej sytuacji. Polskie biura turystyczne będą wówczas mogły wywiązać się z zawartych wcześniej umów. Przedstawiciele Polskiej Izby Turystycznej poinformowali, że kontrahenci zachodni chcą rozwiązać umowy ze względu na koszty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#EwaFreyberg">Jaką opinię o projekcie poprzedniej ustawy wyraziła nasza Komisja? Proszę mi przypomnieć, czy wówczas rozpatrywaliśmy zgodność tamtych rozwiązań z prawem europejskim? Czy może tylko Komitet Integracji Europejskiej wyrażał opinię w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BogumiłBorowski">Niedawno zabierałem głos w debacie sejmowej w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym w odniesieniu do usług świadczonych w rolnictwie. Zapoznając się z treścią projektu sięgnąłem również do opinii Komitetu Integracji Europejskiej. Jest tam wyraźnie napisane, że zmiany w podatku VAT muszą być wprowadzone w życie w celu ich dostosowania do wymogów Unii, ale dopiero w terminie wyznaczonym przez nasz rząd jako data gotowości do akcesji Polski z Unią Europejską. W omawianym przypadku mamy do czynienia z gwałtownym przyspieszeniem, które może być szkodliwe. Z analizy dokumentów negocjacyjnych wynika raczej, że nie trzeba się tak bardzo spieszyć z dostosowywaniem prawa w niektórych obszarach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyJaskiernia">Z wystąpień moich przedmówców wynika, że w tekście opinii Komisji trzeba coś zmienić. Napisano bowiem, że była, jest i będzie sprzeczność. Uważam, że to stwierdzenie kuriozalne jak na naszą Komisję. Moim zdaniem chodzi o to, że obowiązek dostosowawczy powstanie dopiero w przyszłości, co wynika z polskiej strategii akcesyjnej. W związku z tym obowiązek ten jeszcze nie powstał i dlatego Komisja stwierdza, że modyfikacja ustawy jest możliwa. Należy też wyraźnie zaznaczyć, że dostosowanie musi nastąpić w konkretnym terminie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję, aby Komisja upoważniła pana posła Kalembę do przeredagowania tekstu opinii, przesuwając punkt ciężkości. W obecnej formie jest nieczytelna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BogumiłBorowski">Proponuję upoważnić prezydium Komisji do redakcji ostatecznej treści opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszMazowiecki">Sądzę, że podane przez pana posła Jaskiernię stwierdzenie należy dodać do pkt 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyJaskiernia">Uważam, że zmiana jest konieczna już w pkt 2. To w nim powinno znaleźć się rozstrzygnięcie dotyczące terminu obowiązku dostosowawczego. Słowa pana posła Kalemby przyjąłem jako zapewnienie, że nie ma jeszcze obowiązku dostosowawczego i dlatego trzeba to jasno powiedzieć. W świetle strategii integracyjnej Polski dostosowanie przepisów w tym obszarze nastąpi dopiero w określonym przez rząd terminie gotowości Polski do członkostwa.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JerzyJaskiernia">Komisja uważa więc, że zmiana ustawy może zostać zaakceptowana, ponieważ usuwa mankamenty nowelizacji z 20 listopada 1999 roku. Tamta decyzja jest niesprawiedliwa i niesłuszna i stąd potrzeba zmiany. Komisja dostrzega potrzebę dostosowania przepisów, ale w późniejszym terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszMazowiecki">Proponuję, aby modyfikację projektu opinii przedstawili nam panowie posłowie Kalemba i Dorn. Jeżeli nie będzie innych uwag, przyjmę, że Komisja zatwierdziła opinię. Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię o poselskim projekcie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszMazowiecki">Przechodzimy do spraw różnych. Chcę państwa poinformować, że uczestniczyłem w spotkaniu Marszałka Sejmu z przewodniczącymi wszystkich komisji sejmowych. Przedstawiono nam pewną inicjatywę akcji, której patronuje pan marszałek. Jest to Godzina tysiąclecia i służy pomocy dzieciom i młodzieży. Kieruję do państwa prośbę o udział w akcji i poświęcenie na ten cel wynagrodzenia za jedną godzinę pracy w roku. W sekretariacie znajduje się lista. Apeluję do państwa o podpisanie jej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Dostaliśmy kiedyś od pana przewodniczącego obietnicę, że wszyscy członkowie Komisji otrzymają tekst tłumaczenia traktatu amsterdamskiego. Pytam się, kiedy możemy się spodziewać tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzKomisjiIntegracjiEuropejskiej">Dysponujemy polskim przekładem traktatu amsterdamskiego, jednak nie jest to tekst jednolity traktatów. Należy czytać to łącznie z polskimi wersjami obu traktatów rzymskich oraz traktatu z Maastricht. Możemy od razu przekazać pani poseł tekst traktatu amsterdamskiego, ale zaznaczam, że trudno jest korzystać z niego nie posiadając innych, wymienionych przeze mnie tekstów. Dotychczas nie spotkaliśmy się z jednolitym dokumentem zawierającym przekład wszystkich traktatów łącznie w języku polskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Proszę więc o teksty wszystkich traktatów. Nie chcę czekać. Potrafię dojść do tego. Prosimy natomiast o przetłumaczenie tekstu jednolitego. Jeżeli o czymś rozmawiamy, musimy wiedzieć o czym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszMazowiecki">Nie mogę obiecać, że tekst jednolity, który liczy kilkaset stron, zostanie przetłumaczony szybko. Postaramy się jednak dostarczyć państwu taki dokument w możliwie najszybszym terminie.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszMazowiecki">Dziękuję za udział w dyskusji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>