text_structure.xml
11.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 20.10.1981 r. Komisja DS. Samorządu Pracowniczego Przedsiębiorstw obradująca pod przewodnictwem posła Adama Łopatki (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- wstępny projekt planu pracy Komisji na okres od października 1981 r. do września 1982 r. oraz - metody pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Przewodniczący obradom poseł Adam Łopatka (PZPR) przedstawił wstępny projekt planu pracy Komisji opracowany przez prezydium. Stwierdził, że głównym zadaniem. Komisji jest czuwanie nad wdrożeniem ustaw o samorządzie załóg i przedsiębiorstwie państwowym. Komisja będzie także brała udział w pracach ustawodawczych Sejmu zmierzających do wprowadzenia, samorządu w pozostałych dziedzinach życia gospodarczego, takich jak rolnictwo, spółdzielczość i rzemiosło. Na wiosnę Komisja przedstawi na posiedzeniu Sejmu informację o całokształcie działalności samorządu załóg przedsiębiorstw państwowych i zaproponuje odpowiednie wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZenonSzulc">Analiza projektu planu pracy nasuwa kilka spostrzeżeń. Z programu wynika, że działalność Komisji będzie polegała na kontroli wdrażania ustawy. Program nie przewiduje badań i ocen funkcjonowania ustaw w przedsiębiorstwach. Uważam za słuszne rozszerzyć działalność Komisji o tę dziedzinę. Komisja powinna czuwać nad tym, w jaki sposób majątek narodowy oddany we władanie przedsiębiorstwom jest wykorzystywany, jak służy całemu społeczeństwu, w jaki sposób są wykorzystywane maszyny i urządzenia, czas pracy oraz surowce, czy samorząd podejmuje właściwe działania na rzecz zwiększenia gospodarności.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZenonSzulc">Wdrażanie ustaw będzie wielkim eksperymentem. Dlatego widzę zadanie dla Komisji polegające na merytorycznej ocenie ich funkcjonowania w praktyce. Z planu pracy wynika, że w terenie będą działały zespoły naszej Komisji. Te zespoły powinny rozszerzyć swoją działalność w kierunku badania skutków działania ustaw. Powinny zainteresować się wieloma konkretnymi sprawami, jak np. stopniem wykorzystania surowców, stopniem energochłonności produkcji itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewZieliński">Merytoryczne działanie samorządu jest oczywiście bardzo ważne, w tym celu samorządy zostały powołane. W pierwszym okresie naszej działalności powinniśmy koncentrować uwagę nie tylko na funkcjonowaniu samorządów, ale także na stopniu przylegania przepisów ustawy do praktycznej działalności samorządów. W ustawie mogą istnieć pewne luki, które należy dostrzec i uzupełnić. Wobec braku koordynatora działań samorządowych w administracji państwowej, tylko nasza Komisja jest powołana do tej roli. Dotychczas wpłynęło na jej adres wiele listów z zapytaniami, prośbami o poradę itp. Będziemy musieli niejednokrotnie podejmować również tematy nie zapisane w samych ustawach. W związku z tym Komisja nasza będzie musiała pełnić kilka funkcji. Do podstawowych będzie należała interpretacja przepisów ustaw i dalszych aktów prawnych z tym związanych. W zakresie interpretacji ciąży na nas szczególna odpowiedzialność o czym świadczą choćby nadesłane do nas listy. Komisja będzie musiała korzystać w tej sprawie z fachowego wsparcia ekspertów.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewZieliński">Ważnym zadaniem Komisji jest popularyzacja idei samorządu. Środki masowego przekazu są zainteresowane współpracą z nami pod tym względem i musimy wywiązać się z tego obowiązku.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewZieliński">Będziemy niejednokrotnie musieli wziąć na siebie także poradnictwo dla samorządu i administracji. Nie jesteśmy w tym zakresie ekspertami, dlatego i w tym wypadku powinniśmy mieć zapewnioną pomoc fachowców.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZbigniewZieliński">Wypadnie nam także niejednokrotnie pełnić funkcje arbitrażu. Wynikną liczne sprawy sporne między samorządem a organami związkowymi, administracją państwową i innymi instytucjami. Strony będą się do nas zwracały o pośrednictwo w załatwianiu tych spraw.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZbigniewZieliński">Przedstawione funkcje to zaledwie część zakresu działań naszej Komisji. Projekt planu należy przyjąć, ale traktować go jako otwarty.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#EdwardZgłobicki">Przedstawiona propozycja planu pracy jest słuszna. Sprawy współpracy organów samorządu pracowniczego ze związkami zawodowymi, stosowanie referendum w przedsiębiorstwach itp. przysporzą nam wiele pracy.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#EdwardZgłobicki">Komisja przyjęła przedstawiony wstępny projekt planu pracy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#EdwardZgłobicki">W kolejnym punkcie obrad rozpatrzono metody pracy Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#EdwardZgłobicki">Poseł Adam Łopatka (PZPR) : Komisja nasza ma nieco odmienny charakter niż pozostałe komisje sejmowe. Nie mamy jeszcze doświadczeń, więc nie posiadamy również wypracowanych metod pracy.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#EdwardZgłobicki">Rozmówcy posła Z. Rudnickiego chcieli dyskutować na temat, jaka ma być treść ustawy. Ustawa jest przyjęta przez Sejm i obecnie można jedynie mówić o sposobie jej wdrażania. Nasze działanie koncentrować się musi nad wcieleniem w życie ustawy. Tam gdzie ustawa rozstrzyga problem jednoznacznie, nie może być mowy o odmienności lub dowolności podejścia. Statut może przyjmować różnorodne rozwiązania tylko tam, gdzie ustawa wyraźnie tego nie precyzuje.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#EdwardZgłobicki">Poseł Zbigniew Pruszkowski (PZPR) wystąpił z propozycją, by prasa, radio i telewizja zachęciły społeczeństwo i załogi przedsiębiorstw do korzystania z pomocy Komisji jako konsultanta DS. samorządu. Przysporzy to wprawdzie posłom wiele pracy, ale jest konieczne i właściwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AdamŁopatka">Jeśli by tylko 10% przedsiębiorstw przysłało nam pisma, to i tak nie moglibyśmy na wszystkie odpowiedzieć. Dlatego też trzeba zastanowić się nad wzmocnieniem sekretariatu Komisji. Szef Kancelarii Sejmu sugerował, aby nawiązać współpracę z ministrem W. Baką, jego sekretariatem. Taka współpraca wydaje się celowa. Jednocześnie należałoby jednak powołać w Kancelarii Sejmu grupę osób, które byłyby w stanie merytorycznie wspomóc Komisję.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AdamŁopatka">Posłowie podjęli uchwałę zgodnie z propozycją przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewRudnicki">Z atmosfery rozmów jakie odbyłem wnoszę, że samorządy zadowolone są z uprawnień jakie daje im ustawa, są natomiast poważne wątpliwości co do delegacji rządu. Przedstawiciele samorządów stwierdzali, że będą modyfikować swoje statuty, tak by skorelować je z istniejącą ustawą.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZbigniewRudnicki">Istotną sprawą jest troska ludzi o odpowiednie funkcjonowanie przedsiębiorstwa, o interes społeczeństwa. Zwraca uwagę, że w samorządach istnieją pewne proporcje w zależności od układu organizacyjnego. Jest to ciekawe i pozytywne zjawisko.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZbigniewRudnicki">Pierwsza z odbytych rozmów, odnośnie likwidowanej fabryki sprzętu przeciwpożarowego w Łodzi, zakończyła się interwencją u ministra Z. Szałajdy. Resort ma wyjaśnić tę sprawę na miejscu. Była to więc forma bezpośredniej pomocy ludziom, którzy rozpoczynają nową działalność. Druga z odbytych rozmów dotyczyła wdrażania ustawy oraz synchronizacji odpowiednich przepisów.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#ZbigniewRudnicki">Na tym tle można wyciągnąć wnioski co do naszej przyszłej pracy: albo należy prowadzić rozmowy w Sejmie, albo też organizować wyjazdy posłów o zakładów pracy na rozmowy bądź też w celu udziału w posiedzeniach samorządów.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#ZbigniewRudnicki">Jako organ Sejmu nie możemy wchodzić w zbyt bliskie i bezpośrednie stosunki z samorządami, zresztą nie jest to możliwe. Wydaje się, że ostateczne ramy naszej działalności wytyczy życie.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#ZbigniewRudnicki">Mam pewne wątpliwości co do współdziałania z Komisją DS. Reformy Gospodarczej, a stanowisko zajęte przez szefa Kancelarii jest próbą, odbicia piłeczki przez aparat administracji. Kancelaria dysponuje biurem prawnym, które mogłoby udzielać nam merytorycznej pomocy. Opowiadam się też za tym, by nie powoływać w naszej Komisji stałych zespołów poselskich. Byłby to sztywny układ. Należy natomiast wyposażyć przewodniczącego w takie kompetencje, by mógł powoływać zespoły robocze w zależności od wyłaniania się kwestii do rozwiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZofiaKalisz">Z obawami przystępuję do pracy w ramach naszego zespołu, bowiem - nie obrażając nikogo - mało w tej chwili specjalistów od spraw samorządu. Wydaje się, że celowym byłoby w okresach między posiedzeniami Komisji sporządzać na użytek posłów odpowiednią interpretację problemów wyłaniających się z korespondencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AdamŁopatka">Jest to trafna sugestia i przyjmiemy ją do realizacji.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AdamŁopatka">Komisja powołała zespoły poselskie, które w Mielcu (WSK), Inowrocławiu (Zakłady Sodowe), Manieczkach (PGR), Radomiu (WZK) oraz Warszawie (Huta Warszawa) zapoznają się z problemami samorządu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AdamŁopatka">W sprawach różnych przedyskutowano propozycję „Trybuny Samorządu Pracowniczego” przyjęcia przez Komisję patronatu nad tym czasopismem. Ustalono, że Komisja po wpłynięciu odpowiedniego wniosku na piśmie ustosunkuje się do nich. Co do udziału w radzie programowej, to sprawa ta będzie rozpatrzona w okresie późniejszym.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AdamŁopatka">Poseł Zbigniew Zieliński (bezp. PZKS), ustosunkowując się do problemu napływającej korespondencji stwierdził, że każdy list przysłany do Komisji musi spotkać się z odpowiedzią. Wobec tego, że posłowie nie mogą być obarczani obowiązkiem merytorycznego ustosunkowywania się do poszczególnych listów, mówca zaproponował scedowanie tego obowiązku na biuro prawne Kancelarii Sejmu. Przewodniczący Komisji bądź upoważniony przez niego członek prezydium będzie następnie rozpatrywać odpowiedzi i kierować je do wyborców.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#AdamŁopatka">Poseł Adam Łopatka (PZPR) zgodził się z tą sugestią.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>