text_structure.xml
18.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 24 czerwca 1980 r. Komisja Mandatowo-Regulaminowa, obradująca pod przewodnictwem posła Zdzisława Kurowskiego (PZPR), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">– informację o terenowej pracy posłów i działalności wojewódzkich zespołów poselskich w VII kadencji Sejmu.)</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Podstawą dyskusji była informacja p działalności wojewódzkich zespołów poselskich VII kadencji Sejmu PRL opracowana przez Biuro Prac Sejmowych Kancelarii Sejmu oraz informacja Komisji po wizytacji 5 wojewódzkich zespołów poselskich.)</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">(Uwagi przedstawił poseł Jerzy Szymanek (ZSL).)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzySzymanek">Zasadniczym zadaniem WZP jest tworzenie warunków do utrzymywania i zacieśniania więzi posłów z wyborcami oraz udzielanie posłom wszechstronnej pomocy w wykonywaniu mandatu poselskiego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzySzymanek">Partia i władze państwowe przywiązują dużą wagę do roli samorządu form współuczestnictwa obywateli w życiu społecznym, politycznym i gospodarczym. Zasada konsultacji społecznej podniesiona została u nas do wysokiej rangi. Na tym tle rośnie rola Sejmu jako najwyższego wyraziciela woli ludzi pracy. Zasadę tę realizują posłowie głównie poprzez spotkania poselskie i inne formy kontaktów z wyborcami, jak również w oparciu o aktywność WZP.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzySzymanek">Spośród 49 wojewódzkich zespołów poselskich do najliczniejszych w VII kadencji Sejmu należały zespół katowicki (47 posłów) , stołeczny warszawski (29 posłów) oraz gdański i poznański (17 i 16 posłów). W 25 zespołach pracowało od 6 do 10 posłów, a w 12 od 3 do 5. Skład poszczególnych zespołów poselskich decydował częstokroć o formach i metodach ich pracy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzySzymanek">Wszystkie wojewódzkie zespoły poselskie na podstawie regulaminu Sejmu wybrały swoje prezydia, opracowały plany pracy, kalendarze spotkań, dyżurów poselskich, udział posłów w pracach rad narodowych. W planie pracy ujmowano najważniejsze problemy społeczno-gospodarcze danych regionów, prace posłów w zakresie kontroli i oceny realizacji niektórych ustaw i uchwał sejmowych. Działalność WZP była ściśle związana z pracą komitetów FJN jak i działalnością prezydiów WRN.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzySzymanek">Jedną z głównych form więzi z wyborcami są spotkania poselskie. W okresie VII kadencji Sejmu odbyło się ponad 27 tys. spotkań, w których uczestniczyło ponad 2 mln obywateli. Blisko 2/3 spotkań odbyło się w miastach; były to głównie spotkania środowiskowe i w zakładach pracy. Znaczną część spotkań na wsi stanowiły kontakty z rolnikami indywidualnymi.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzySzymanek">Duże jest zróżnicowanie częstotliwości odbywanych spotkań. Przy średniej miesięcznej 1, 3 spotkania na jednego posła, w Koszalinie, Sieradzu, Szczecinie, Włocławku odbywały się przeszło 2 spotkania w miesiącu, zaś w Pile, Tarnobrzegu, Legnicy, Łomży jedno spotkanie na 2 miesiące. W 14 WZP przypadło mniej niż jedno spotkanie na jednego posła. W 1979 r. posłowie odbyli dwukrotnie więcej spotkań niż w roku 1976. Wśród omawianych tematów przeważały te, które znajdowały odbicie w pracy Sejmu, dotyczyły m.in. rozwoju gospodarki żywnościowej, budownictwa mieszkaniowego, rozwoju rzemiosła i usług, ochrony zdrowia, zabezpieczenia emerytalnego rolników i ich rodzin, wdrażania reformy oświaty, wcielania w życie postanowień II Krajowej Konferencji PZPR, pracy samorządów itp.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzySzymanek">Z oceny Komisji wynika wniosek o bardziej celowe ustalanie miejsca i środowiska, w którym mają odbywać się spotkania. Częstotliwość spotkań z poszczególnymi grupami wyborców powinna odpowiadać rzeczywistemu zapotrzebowaniu społecznemu. Planując spotkanie w konkretnym środowisku, trzeba dobierać posłów zgodnie z ich kwalifikacjami i możliwościami prowadzenia dyskusji na dane tematy. Ważny jest także dobór atrakcyjnej i aktualnej tematyki, od tego bowiem w głównej mierze zależy końcowy rezultat spotkań z wyborcami.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzySzymanek">Dobrą praktyką jest omawianie z kierownictwem społeczno-politycznym i ogniwami administracji aktualnych problemów społeczno-gospodarczych danego terenu, na którym ma odbyć się spotkanie. Należy zaopatrywać posłów w niezbędne materiały informacyjne i statystyczne. WZP powinny częściej dokonywać oceny politycznej i społecznej efektywności spotkań.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzySzymanek">Istotną formą kontaktów poselskich z wyborcami były dyżury poselskie, organizowane nie tylko w siedzibach WZP. Łącznie w VII kadencji posłowie odbyli 13.897 dyżurów. Średnio na jednego posła przypadał więc 1 dyżur na okres ok. 7 tygodniowy. Częstotliwość dyżurów kształtowała się różnie na poszczególnych terenach. W czasie dyżurów posłowie przyjęli ponad 53 tys. osób, podejmując ponad 28 tys. interwencji. Wśród spraw poruszanych na dyżurach przeważały kłopoty z otrzymaniem mieszkania, działek budowlanych i materiałów. Inną grupę spraw stanowiły trudności z uzyskaniem określonych uprawnień, roszczenia wynikające ze stosunku pracy, sprawy związane z opieszałym załatwianiem podań i pism obywateli przez administrację terenową, spółdzielczą i gospodarczą.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzySzymanek">Postulować należy zwiększenie ilości dyżurów, zwłaszcza poza siedzibą WZP, w gminach i miastach oraz większych zakładach pracy. Warto upowszechnić praktykę organizowania dyżurów przed lub po spotkaniach z wyborcami. Usprawnienia wymaga informacja o mających się odbyć dyżurach poselskich.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JerzySzymanek">O efektywności dyżurów poselskich decyduje skuteczność interwencji posłów w sprawach zgłoszonych przez wyborców. Skargi i wnioski zgłaszane posłom są istotnym źródłem ujawniania mankamentów naszego życia społecznego i ekonomicznego oraz niedociągnięć w działalności organów władzy i administracji państwowej. Zadaniem WZP jest zatem nie tylko ustosunkowanie się do każdej zgłoszonej sprawy, ale także podejmowanie działań na rzecz likwidacji niedociągnięć będących źródłem skarg.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JerzySzymanek">W okresie VII kadencji WZP odbyły 1112 posiedzeń. We wszystkich posiedzeniach uczestniczyli przedstawiciele zainteresowanych rad narodowych, organizacji społecznych, organów administracji państwowej, przedsiębiorstw i spółdzielczości. W wielu regionach organizowano posiedzenia wyjazdowe, w wypadkach gdy temat dotyczył spraw danego terenu. Tematem posiedzeń były najważniejsze problemy związane z rozwojem danego regionu i środowiska. Niektóre z nich traktowano jako inspirację dla pracy posłów w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JerzySzymanek">Ogółem omówiono w trakcie posiedzeń WZP 1808 tematów, z czego 661 dotyczyło spraw rozwoju danego województwa, 403 podjęto w wyniku zalecenia Prezydium Sejmu, lub w związku z aktualnymi pracami Sejmu i komisji sejmowych, 153 tematy związane były z wynikami kontroli realizacji ustaw lub uchwał sejmowych, w 162 wypadkach dokonano oceny terenowej działalności poselskiej, a w 134 oceniano realizację wniosków wyborców oraz stan załatwiania skarg. Tematyka posiedzeń WZP była na ogół zbieżna z problematyką poruszaną na spotkaniach z wyborcami. Szczególnie wiele uwagi poświęcano sprawom związanym z rozwojem społecznym i gospodarczym, w miastach jak i na wsi, zagadnieniom rynkowym i rozwojowi rolnictwa, jak również sprawom ochrony zdrowia, socjalno-bytowym, wychowania i oświaty.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JerzySzymanek">Jedną z formą pracy poselskiej w terenie są wizytacje. W okresie VII kadencji zorganizowano ogółem 6344 indywidualnych wyjazdów poselskich i 2555 grupowych. Celem tych wyjazdów była głównie kontrola realizacji ustaw i uchwał Sejmu oraz postanowień WZP przekazanych terenowym jednostkom gospodarczym i organom administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JerzySzymanek">W okresie VII kadencji obserwowano pewną opieszałość w rozpatrywaniu skarg obywateli. W okresie tym WZP przyjęły ogółem ponad 21.500 skarg i wniosków z czego w 13,5 tys. wypadków podjęto poselskie interwencje.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JerzySzymanek">W okresie ubiegłej kadencji ukształtowały się określone formy współdziałania z radami narodowymi. Posłowie uczestniczyli w posiedzeniach rad oraz brali udział w pracach poszczególnych komisji. Największym zainteresowaniem posłów cieszyły się sesje wojewódzkich rad narodowych i ich komisji. Udział posłów był tam bez porównania większy niż uczestnictwo w sesjach rad szczebla podstawowego.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JerzySzymanek">Ważnym problemem w pracy WZP jest zapewnienie posłom bogatej informacji o województwie, o podstawowych jego problemach, o programie rozwoju. Konieczne jest rozszerzenie treści tych informacji, zwłaszcza wtedy, jeżeli dotyczy to problemów omawianych na posiedzeniach Sejmu i jego komisji.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JerzySzymanek">Duże znaczenie ma łączenie poczynań WZP z działalnością społeczno-politycznych i państwowych instancji i organów. Do dobrych form takiego współdziałania należy organizowanie wspólnych posiedzeń WZP z prezydiami WRN. WZP ściślej powinny współdziałać z nowym, ważnym ogniwem w strukturze społeczno-politycznej terenu - komitetami kontroli społecznej.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JerzySzymanek">Dla ściślejszego powiązania zadań podejmowanych przez Sejm i WZP potrzebna jest synchronizacja planów pracy Sejmu i komisji sejmowych z planami pracy WZP. WZP mogą odgrywać większą rolę w przygotowywaniu materiałów na posiedzenia komisji sejmowych i plenarne posiedzenia Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#JerzySzymanek">Jedną z form więzi posłów z wyborcami są publikacje na tematy pracy Sejmu w środkach masowego przekazu. WZP powinny inspirować lokalne dzienniki i czasopisma oraz programy radiowe i telewizyjne do szerszej prezentacji działalności terenowej posłów.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławKurowski">Otrzymaliśmy dwa materiały ukazujące rezultaty terenowej pracy posłów i działalność wojewódzkich zespołów poselskich w VII kadencji. Wnioski jakie zostaną sformułowane w toku dzisiejszej dyskusji posłużą do opracowania opinii naszej Komisji dla Prezydium Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławCzerniej">Praca Komisji Mandatowo-Regulaminowej Sejmu VII kadencji dobrze przygotowała grunt dla dzisiejszego posiedzenia; jej doświadczenia powinniśmy rozwijać w toku naszej działalności w VIII kadencji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#StanisławCzerniej">Materiały przygotowane na dzisiejsze posiedzenie ukazują, iż praca posłów w terenie nie jest równomiernie rozłożona. Rozbieżności w tym zakresie wydają się zbyt duże, należy informować wojewódzkie zespoły poselskie, o dobrych doświadczeniach pracy. Da to możliwość prezydiom WZP do korygowania i doskonalenia swoich działań.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#StanisławCzerniej">Wizytacje posłów z naszej Komisji przynoszą wiele korzyści obu stronom: my zdobywamy doświadczenie, poznajemy działalność terenową posłów, zapoznajemy się z pracą WZP, zaś prezydia WZP mają możność otrzymania informacji jak pracują inni, w jaki sposób organizują swą pracę.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#StanisławCzerniej">Należy w dalszym ciągu kontynuować akcję kierowania pytań do WZP, w jaki sposób planują one ulepszenie swej pracy? Na podstawie doświadczeń w okresie VII kadencji można stwierdzić, iż pytania te przyczyniły się do uzyskania wielu cennych propozycji.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#StanisławCzerniej">Dyżury poselskie spełniają wiele różnorodnych funkcji. Wskazane jest łączyć spotkania posła ze społeczeństwem, z dyżurem poselskim, który powinien odbywać się przed lub po jego zakończeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HenrykStawski">Podstawowe problemy społeczno-gospodarczego rozwoju kraju rozstrzygane są w zakładach pracy, dlatego też konieczna jest obecność posłów na posiedzeniach konferencji samorządu robotniczego. W ten sposób, posłowie uzyskują możliwość zapoznać się z pracą konkretnego zakładu przemysłowego, z opinią klasy robotniczej, z potrzebami i postulatami robotników, ocenić jak odbierana jest i realizowana polityka państwa. Dlatego też zasadny jest postulat, aby organizować dyżury poselskie w zakładach pracy. W ich trakcie (wiem to z własnego doświadczenia) zgłaszane są nie tylko problemy indywidualne ale i ogólnospołeczne, np. z zakresu spraw dotyczących efektywności gospodarowania. Są to cenne uwagi, które posłowie powinni przekazywać kompetentnym komisjom sejmowym.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#HenrykStawski">Popieram wniosek koreferenta, iż poseł musi być gruntownie przygotowany do każdego spotkania z wyborcami. Należy zdawać sobie sprawę, że częstokroć ludzie zgromadzeni na sali mają dużo wiadomości na dany temat. Dlatego też należy zalecać posłom stałe poszerzanie zasobu ich wiadomości ze wszystkich dziedzin. W tym zakresie mogłaby pomóc posłom również Kancelaria Sejmu; np. w wydawanym „Informatorze sejmowym” można by zamieszczać co miesiąc omówienie jakiegoś konkretnego problemu, np. kompleksu spraw energetycznych, eksportu, importu, zagadnień inwestycyjnych itp. Każdy z nas działa w różnych komisjach, stąd też przekrojowe ujęcie zagadnień byłoby przydatne w naszej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WitDrapich">Wysoko oceniam koreferat posła J. Szymanka i w pełni zgadzam się z jego wnioskami. Szczególne znaczenie ma pogłębianie współpracy między wojewódzkimi zespołami poselskim i ogniwami Frontu Jedności Narodu. Chodzi o to, aby działały one aktywnie w ciągu całej kadencji, a nie jedynie w okresie wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AleksanderGertz">Z doświadczeń VII kadencji Sejmu wiemy, iż prestiż posła w dużym stopniu zależny jest od skuteczności jego interwencji. Dlatego też należy dyżury poselskie korelować z godzinami pracy administracji, wtedy wiele spraw zgłaszanych na dyżurze będzie można załatwić bezpośrednio.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AleksanderGertz">Jako Komisja powinniśmy popierać rozwój i działalność komitetów kontroli społecznej; jest to ten pion w działalności samorządowej, który w znacznym stopniu przyczynia się do odciążenia pracy posłów - jeśli na danym terenie KKS pracuje dobrze, posłowie mają mniej interwencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławMaciejewski">Aby w pełni poznać problemy lokalne posłowie winni brać udział w pracach prezydiów rad narodowych oraz w komisjach rad, które podejmują zagadnienia o kluczowym znaczeniu dla swych terenów. Ponadto, w trakcie obrad poseł ma możliwość zgłoszenia konkretnych wniosków. Analogicznie należy traktować sprawę udziału posłów w pracach samorządu wiejskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#HenrykOrzechowski">Reprezentuję okręg katowicki, a dokładniej Bytom. W naszej pracy nie do pomyślenia jest, aby posłowie nie brali udziału w pracach rady narodowej bądź w jej komisjach; jest to konieczne z uwagi na ilość i wagę problemów podejmowanych przez te organy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#HenrykOrzechowski">Częstokroć po interwencji posła organ administracji załatwia sprawę powierzchownie, przewleka ją, bądź spłyca. Zachodzi wobec tego konieczność kontroli, także z uwagi na autorytet posła. Należy wyciągać konsekwencje wobec winnych tego typu uchybień.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EdwardZgłobicki">Informacje jakie otrzymaliśmy oraz koreferat posła J. Szymanka, pomogły uzyskać szeroki obraz terenowej pracy posłów i działalności WZP w VII kadencji. Należy zastanowić się nad lepszą koordynacją pracy posłów w Sejmie i w terenie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#EdwardZgłobicki">Nie wszystkie spotkania odbywane przez posłów są rejestrowane, m.in. dotyczy to spotkań środowiskowych, także dyżurów przed lub po spotkaniu poselskim. Należy na te fakty zwrócić uwagę prezydiów WZP, aby dawały faktyczny obraz pracy terenowej posłów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#EdwardZgłobicki">Obrady podsumował przewodniczący Komisji poseł Zdzisław Kurowski (PZPR). Mówca podkreślił znaczenie dorobku Komisji Mandatowo-Regulaminowej Sejmu VII kadencji w organizowaniu i prowadzeniu pracy Komisji VII kadencji Sejmu. Istotne znaczenie dla oceny działalności terenowej posłów miały również wnioski i postulaty zgłoszone w toku kampanii wyborczej do Sejmu. Na uwagę zasługują też sprawy z jakimi wyborcy zgłaszają się bezpośrednio do Sejmu w formie listów, których w VII kadencji wpłynęło kilkadziesiąt tysięcy. Wszystkie ludzkie sprawy zasługują z naszej strony na najwyższą uwagę i stałe poselskie zainteresowanie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#EdwardZgłobicki">Słuszne były uwagi dyskutantów podkreślające konieczność odpowiedniego przygotowania się posłów do spotkań z wyborcami oraz dobrej pracy WZP w okresie całej kadencji.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#EdwardZgłobicki">Na podstawie opracowanych materiałów, kontrolnych wyjazdów posłów w teren oraz dzisiejszej dyskusji proponuję przygotować opinię dla Prezydium Sejmu. Proponuję również opracowanie pisma do przewodniczących wojewódzkich zespołów poselskich, w którym zostaną zawarte wnioski i sugestie wynikające z dzisiejszego posiedzenia, m.in. zalecenie, aby problematyka terenowej pracy posłów została omówiona na jednym z posiedzeń WZP.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#komentarz">(Propozycje te zostały przez Komisję przyjęte.)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>