text_structure.xml
6.49 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 czerwca 1984 r. Komisje: Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Administracji, Gospodarki Przestrzennej i Ochrony Środowiska, Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradujące pod przewodnictwem posła Jana Kamińskiego (PZPR), dokonały reasumpcji uchwały Komisji dotyczącej projektu uchwały Sejmu w sprawie polityki mieszkaniowej do 1990 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanKamiński">W wyniku zgłoszonych w toku dyskusji uwag i wniosków poselskich, została opracowana nowa wersja projektu uchwały Sejmu w sprawie polityki mieszkaniowej do 1990 r. Na spotkaniu prezydiów trzech komisji z członkami Prezydium Sejmu ustalono, że ze względu na dokonane zmiany i wniesione poprawki, projekt uchwały Sejmu powinien być ponownie przedstawiony do aprobaty na wspólnym posiedzeniu naszych komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanKamiński">Założenia nowej wersji projektu uchwały Sejmu w sprawie polityki mieszkaniowej państwa przedstawił poseł Zbigniew Zieliński (PZPR).</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewZieliński">Przedstawiony na dzisiejszym posiedzeniu materiał jest propozycją zbiorczego opracowania wniosków i uwag zgłoszonych w toku dyskusji na posiedzeniu Sejmu i na posiedzeniach komisji sejmowych. W toku dotychczasowych dyskusji posłowie generalnie poparli zarówno samą koncepcję uchwały, jak i jej merytoryczne założenia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewZieliński">Jakie są zmiany wprowadzone do ostatecznego projektu uchwały?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewZieliński">Przede wszystkim projekt ma mniejszy zakres szczegółowości niż poprzednie wersje. Utrzymane zostały wszystkie kierunkowe wytyczne do realizacji polityki mieszkaniowej państwa, pominięto natomiast wiele szczegółów, a także dokładny opis poszczególnych problemów. Tego rodzaju koncepcja odpowiada charakterowi i randze uchwały Sejmu. Pominięto także wszystko to, co jest już przedmiotem realizacji na podstawie konkretnych regulacji prawnych bądź też podjętych decyzji (np. w zakresie polityki lokalowej pominięta została sprawa trzyetapowej reformy czynszu, ponieważ reforma ta znajduje się już w trakcie realizacji, a jej zakończenie nastąpić ma w październiku 1985 r). Usunięte zostały też te fragmenty, jak np. dotyczące projektowania, które były przede wszystkim wykładnią naszych intencji i postulowały realizację tych zadań, które są już określone w obowiązujących ustawach. Należy podkreślić, że te wszystkie zmiany zostały wprowadzone bez żadnej szkody dla merytorycznej treści dokumentu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZbigniewZieliński">Uległa również zmianie formalna strona dokumentu. Zgodnie z sugestiami Prezydium Sejmu, nadaliśmy projektowi taką szatę redakcyjną, jaka przyjęta jest zwyczajowo w wypadku uchwał Sejmu.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZbigniewZieliński">Wzmocnieniu uległy końcowe wnioski uchwały, jak np. zobowiązanie NIK do corocznego dokonywania oceny efektywności wykorzystania środków kierowanych na budownictwo mieszkaniowe i gospodarkę zasobami mieszkaniowymi. Silniej także podkreślono potrzebę przygotowania rządowego programu rozwoju produkcji materiałów i wyrobów dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego (także wzmocnienia ponadresortowej koordynacji w tym zakresie) oraz programu rekonstrukcji budownictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyGołaczyński">Projekt uchwały Sejmu podkreślając bardzo mocno potrzebę zwiększenia wysiłków rządu na rzecz rozwiązywania problemów mieszkaniowych uwzględnia zarazem ekonomiczne możliwości państwa. Ostateczna wersja tego dokumentu słusznie nie zajmuje się precyzowaniem konkretnych wielkości nakładów i harmonogramu działań w dziedzinie budownictwa pozostawiając te i inne kwestie szczegółowe kompetencji Rady Ministrów. Zarazem mocno zaakcentowano potrzebę wzrostu środków przeznaczonych przez państwo na budownictwo mieszkaniowe.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JerzyGołaczyński">W przedstawionym projekcie zostały uwzględnione uwagi i wnioski wynikające z dyskusji na posiedzeniu Sejmu i na wspólnych posiedzeniach naszych komisji. Na podkreślenie zasługuje fragment, w którym uznaje się za konieczny taki rozwój budownictwa mieszkaniowego, by w końcu lat 80 osiągnęło ono co najmniej poziom 300 tys. mieszkań rocznie. Jest to zamierzenie realistyczne i pozostaje w zgodzie z uchwałą IX Zjazdu Partii zalecającą systematyczne zwiększanie środków na budownictwo mieszkaniowe w planach kolejnych 5-latek. Uznanie budzi również postulat położenia nacisku na rozwój budownictwa indywidualnego równolegle do budownictwa uspołecznionego - wielorodzinnego. Słusznie się podkreśla, że rozwój budownictwa indywidualnego wymaga obok pomocy kredytowej państwa także radykalnej poprawy w pozyskiwaniu terenów budowlanych. Proponuję, by zapis ten uzupełnić o wskazanie na potrzebę radykalnej poprawy zaopatrzenia budownictwa indywidualnego w materiały budowlane. Jak wiadomo jest to jedna z największych barier rozwoju tego budownictwa.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JerzyGołaczyński">Zwracano także uwagę, że projekt uchwały mocno podkreśla znaczenie właściwego wykorzystania środków przeznaczonych na remonty i modernizację budynków mieszkalnych. W projekcie mówi się o konieczności zapewnienia 3-krotnego wzrostu środków na ten cel. Jest to wielkość znacząca. Realizacja tego fragmentu uchwały pozwoli spełnić wysuwany od lat postulat równorzędnego traktowania budownictwa nowego oraz remontów i modernizacji istniejących budynków. Od tego zależy w ogromnym stopniu rozwiązanie problemów mieszkaniowych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JerzyGołaczyński">Proponuję przyjąć przedstawiony projekt uchwały Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JerzyGołaczyński">Komisje przyjęły projekt uchwały Sejmu w sprawie polityki mieszkaniowej wraz z uzupełnieniem zaproponowanym przez posła J. Gołaczyńskiego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>