text_structure.xml
27.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#">W dniu 29 października 1965 r. Komisja Oświaty i Nauki rozpatrzyła sprawozdanie rządu z wykonania Narodowego Planu Gospodarczego i Budżetu Państwa na rok 1964 w częściach dotyczących:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#">- Ministerstwa Oświaty, - Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego, - Polskiej Akademii Nauk.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#">Obradom przewodniczyli kolejno posłowie: Andrzej Werblan i Eugenia Kraszewska (SD).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Oświaty z podsekretarzem stanu Michałem Godlewskim i dyrektorem generalnym Wojciechem Pokorą, wicedyrektor Zespołu NIK - Tadeusz Sztejnert oraz przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#">Sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu na rok 1964 w części dotyczącej Ministerstwa Oświaty.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#">Referat na temat realizacji planu i budżetu w zakresie szkolnictwa zawodowego przedstawiła poseł Maria Augustyn (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#">Rok 1964 przyniósł dalszy postęp w szkolnictwie zawodowym. Liczba uczniów wzrosła o ponad 160 tys. Mniejsza aniżeli zakładał plan była ilość uczniów w zasadniczych szkołach zawodowych oraz w szkołach przysposobienia rolniczego, więcej młodzieży aniżeli przewidywał plan uczęszczało do techników, zakładów kształcenia nauczycieli i na studia nauczycielskie. Przekroczony został plan przyjęć do klas pierwszych zasadniczych szkół zawodowych i techników młodzieżowych, do szkół dla pracujących. Poważny wzrost liczby uczniów w szkołach zawodowych spowodował zwiększenie liczby oddziałów o ponad 3.600 w stosunku do 1963 r., co pociągnęło za sobą konieczność zwiększenia liczby izb lekcyjnych, stanowisk pracy w warsztatach szkolnych, miejsc w internatach i liczby stypendiów.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#">Mimo wielu trudności w realizacji planu oddawania obiektów szkolnych do użytku, szkoły zawodowe resortu oświaty otrzymały 561 izb lekcyjnych, co oznacza przekroczenie założeń planu o 4,3 proc.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#">Ilość miejsc w internatach wzrosła w porównaniu z 1963 r. o 5.800, była jednak mniejsza aniżeli zakładał plan. Jak wykazała kontrola - powierzchnia sypialna na 1 wychowanka była mniejsza niż przewiduje norma.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#">Ilość stypendiów wzrosła w stosunku do 1963 r. o ponad 21.300, jednak i w tej dziedzinie plan nie został w pełni zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#">W 1964 r. szkoły zawodowe wszystkich typów ukończyło 265.640 absolwentów, nie zaspokoiło jednak zapotrzebowania gospodarki narodowej na wykwalifikowane kadry.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#">Z przeprowadzonej analizy wykonania NPG i budżetu państwa za rok 1964 w zakresie szkolnictwa zawodowego wynika, że szkolnictwo to ma poważne osiągnięcia w zakresie realizacji zadań rzeczowych określonych przez NPG, że prawidłowe wykorzystane zostały przewidziane na ten cel kwoty budżetowe.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#">Zastrzeżenia budzi fakt, że rady narodowe nie przyznały żadnych kredytów na zakup pomocy szkolnych ze środków własnych, nie wykorzystano również w pełni kredytów przyznanych na ten cel uchwałą KERM.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#">Zwiększenie środków finansowych w poszczególnych dziedzinach szkolnictwa zawodowego kształtuje się w różnych wielkościach i uwidacznia systematyczne narastanie środków finansowych na potrzeby szkól zawodowych w stosunku do poprzedniego roku.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#">Referat realizacji planu i budżetu za 1964 rok w zakresie przedszkoli, szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących i ważniejszych form opieki nad dzieckiem przedstawił poseł Józef Kaszowski (SD):</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#">Rok 1964 przynosi w dziedzinie oświaty:</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#">- w szkolnictwie podstawowym - dalszy wzrost liczby uczniów jak również liczby absolwentów tych szkół; nieznacznie poprawił się wskaźnik zmianowości, niewielkiej poprawie uległa przeciętna liczba uczniów na jeden oddział;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#">- w liceach ogólnokształcących pod naciskiem potrzeb liczba uczniów klas VIII była o 9,1 proc. większa aniżeli przewidywał plac, co spowodowało określone trudności jak zwiększenie ilości uczniów przypadających na jednej odział; wzrost współczynnika zmianowości i obciążenia jednej izby lekcyjnej;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#">- szkolnictwo ogólnokształcące specjalne nie wykonało w pełni zadań planowych zarówno jeśli chodzi o ilość szkół, jak i w zakresie ilości uczniów uczęszczających do szkół specjalnych; wprawdzie ilość uczniów w szkołach specjalnych była większa aniżeli w 1963 r., lecz nadal szkoły te nie mogły zaspokoić potrzeb;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#">- w zakresie oświaty dorosłych zadania rzeczowe zrealizowano w liceach ogólnokształcących dla pracujących oraz w korespondencyjnych liceach ogólnokształcących; nie zostały natomiast w pełni zrealizowane zadania w zakresie szkolnictwa podstawowego dla pracujących;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#">- internaty dla uczniów szkół ogólnokształcących nie zrealizowały w pełni planowanych zadań; na 100 miejsc przypadało przeciętnie 113,3 korzystających; na ten stan wpłynęło niepełne wykonanie inwestycji;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#">- wychowaniem przedszkolnym objęto 572,3 tys. dzieci, co oznacza przekroczenie założeń planu;</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#">- ilość dzieci korzystających ze świetlic znacznie przekroczyła założenia planu, co spowodowało szereg trudności w ich pracy;</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#">- akcją wczasów objęto 1.366.500 dzieci, planowano 1.100.900.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#">Nakłady na inwestycje szkolne objęte planem terenowym na rok 1964 zrealizowano w 92 proc.; przekazano 4.875 izb. Dalszej poprawie uległa w 1964 r. jakość robót w obiektach oddawanych do użytku, dalszej obniżce uległ koszt budowy 1 izby lekcyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#">W gospodarowaniu środkami finansowymi przeznaczonymi na oświatę można stwierdzić dalszą poprawę pod względem oszczędności i celowości w ich wykorzystaniu. Jednak realizacja obiektów nowo rozpoczynanych w 1964 r. przebiegała gorzej niż obiektów oddawanych do użytku. Przyczyną tego był przede wszystkim brak mocy przerobowej przedsiębiorstw wykonawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Wyniki przeprowadzonych przez NIK kontroli pozwalają stwierdzić, że efekty realizacji zadań planu i budżetu w 1964 r. są wysokie zarówno w pracy organizacyjnej, jak i w zakresie poszukiwania skuteczniejszych form zarządzania i sprawowania nadzoru.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Kontrole NIK przeprowadzone w 15 wydziałach oświaty na terenie 8 województw za okres trzech kwartałów 1964 r. stwierdziły, że ilość wizytacji pedagogicznych i inspekcji była zbyt mała w stosunku do potrzeb.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Poważniejszym niedomaganiem był brak konsekwencji w egzekwowaniu wydanych zaleceń.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Najwyższa Izba Kontroli stwierdza prawidłowe wykonanie zadań i budżetu w 1964 r. przez Ministerstwo Oświaty.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Na pytania posłów: Stanisława Jodłowskiego (SD), Franciszka Wasążnika (bezp.), Eugenii Krassowskiej (SD), Andrzeja Werblana (PZPR), Władysława Kuszyka (PZPR), Tadeusza Toczka (ZSL), Jerzego Wernera (bezp.), Mariana Walczaka (PZPR), Tadeusza Mazowieckiego (bezp. „Znak”), Zuzanny Kościjańskiej (bezp.) odpowiedzi udzielili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Oświaty - Michał Godlewski, dyrektor generalny w tym resorcie - Wojciech Pokora oraz sprawozdawcy - posłowie: Maria Augustyn i Józef Kaszewski.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Oświaty - Michał Godlewski wyjaśnił m.in.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">W celu lepszego dostosowania szkolnictwa zawodowego do potrzeb gospodarki narodowej Ministerstwo Oświaty:</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">- opracowało nową nomenklaturę zawodów kształconych w zasadniczych szkołach zawodowych i technikach, - dokonało analizy sieci szkół zawodowych i opracowało wytyczne zmian, - brało udział w opracowaniu zapotrzebowania i pokrycia kadr kwalifikowanych, - dokonuje systematycznie (w planach rocznych) korekty planów naboru do szkół zawodowych - na poszczególne kierunki, odpowiednio do sytuacji na rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Opracowuje się nowe programy nauczania w szkolnictwie zawodowym oparte na podbudowie 8-klasowej szkoły podstawowej. Ponadto opracowuje się nowe programy dla takich kierunków jak: elektronika, automatyka, obsługa maszyn biurowych itp.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Powołana została specjalna komisja pod przewodnictwem wiceprzewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, która opracowuje wieloletni plan zapotrzebowania na siłę roboczą i plan rozwoju szkolnictwa zawodowego dla zaspokojenia potrzeb gospodarki narodowej oraz wytyczne dostosowania sieci szkół zawodowych do potrzeb.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Na przestrzeni ubiegłych kilku lat uruchomiono 100 techników dla absolwentów szkół przysposobienia rolniczego, ażeby zapewnić drożność nauczania dla absolwentów tych szkół. W roku bieżącym co szósty absolwent SPR dostał się do technikum.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">W zasadzie nie było trudności w zatrudnieniu absolwentów szkół zawodowych w roku ubiegłym poza niektórymi kierunkami; występujące trudności miały charakter lokalny. Niektórzy absolwenci nie chcieli podjąć pracy na innych terenach, nie przygotowano również stanowisk pracy dla niektórych zawodów usługowych (np. galanteria skórzana).</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">W ostatnich latach podniosła się poważnie sprawność nauczania w szkołach zawodowych. Resort podejmuje kroki dla zapobiegania zjawisku porzucania nauki w szkole zawodowej po pierwszym roku nauczania, zwłaszcza jeżeli mamy do czynieni z przerzucaniem się na bardziej atrakcyjne kierunki.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Dyrektor generalny w Ministerstwie Oświaty - Wojciech Pokora:</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Niewykonanie planu inwestycyjnego spowodowane jest w dużej mierze brakiem skoordynowania nakładów inwestycyjnych z mocą produkcyjną przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Resort oświaty kilkakrotnie w ciągu roku dokonuje analizy wykonania planu inwestycyjnego i podejmuje kroki dla wzmożenia tempa prac budowlanych. Wstępne dane z wykonania planu inwestycyjnego za rok bieżący wskazują jednak, że wykonanie to w roku bieżącym nie ulegnie znaczniejszej poprawie.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Nakłady na budowę internatów wzrastają w resorcie oświaty z roku na rok i tak np. w roku 1961 wynosiły - 49,5 mln zł, a w r. 1965 - 237 mln zł. Mimo to nie nastąpiła poprawa w stanie zagęszczania internatów, gdyż w tym okresie czasu podwoiła się liczba uczniów w szkołach zawodowych, a co za tym idzie wzrósł napór na internaty. Obecnie na stancjach prywatnych zakwaterowanych jest ponad 60 tys. uczniów szkół zawodowych, ale ok. 90 tys. uczniów dojeżdża do szkoły, tracąc niejednokrotnie 3 i więcej godzin na dobę na dojazdy.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Nastąpiła wyraźna poprawa w zakresie produkcji pomocy naukowych. Poprawiła się jakość produkowanych pomocy, ale występują jeszcze braki w poszczególnych asortymentach.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#DyrektorZespołuNIKTadeuszSztejnert">Różnice w wysokości przyznawanych norm rzeczowych dla poszczególnych terenów wynikają przede wszystkim z ich sytuacji lokalowej i kierunku szkolenia. Resort dokonuje ostatnie szczegółowej analizy wykonania budżetu w poszczególnych działach i na poszczególnych terenach. Dane te będą przekazane do wglądu wojewódzkim radom narodowym. Przewiduje się również dokonanie szczegółowej analizy norm rzeczowych, dla wypracowania właściwych kryteriów ich podziału.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełMariaAugustyn">Przekroczenie planu przyjęć w poszczególnych szkołach wpływa niewątpliwie niekorzystnie na warunki nauczania. Na podejmowanie takich decyzji wpłynęło jednak duże zapotrzebowanie społeczne, konieczność umieszczenia większej liczby młodzieży w szkołach zawodowych. Zaostrza się wymagania w stosunku do poszczególnych szkół i przewiduje się raczej organizowanie dodatkowych oddziałów, jeżeli istnieje możliwość zabezpieczenia warunków nauczania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełMariaAugustyn">Udział dziewcząt w poszczególnych typach szkół zawodowych z każdym rokiem wzrasta. Problem ten był szczegółowo omawiany na Komisji Pracy i Spraw Socjalnych w dniu 12 października br. (BPS) 22/IV kad.).</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełMariaAugustyn">Rozpiętość nakładów rzeczowych na w poszczególnych szkołach wiąże się przede wszystkim z bazą lokalową szkoły oraz charakterem szkoły. Niektóre szkoły zawodowe wymagają wyposażenia w bardziej kosztowne urządzenia i przyrządy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJózefRaszewski">Znacznie większa ilość dzieci uczęszcza do przedszkoli w miastach niż na wsi; np. w 1964 r. w mieście uczęszczało do przedszkoli 16,8 proc. dzieci w wieku od lat 5–6. Na wsi występuje zjawisko okresowego organizowania opieki nad dziećmi w okresach dużego nasilenia prac w polu. Z dużym pożytkiem rozwijają się tzw. dziecińce na wsiach.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełFranciszekWasążnik">W latach 1966–1970 przewiduje się budowę 17 tys. izb mieszkalnych dla nauczycieli; jest to jednak ilość niewystarczająca. W planach budowy nowych 8-letnich szkół nie uwzględnia się w dostatecznym stopniu mieszkań dla nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełFranciszekWasążnik">Trzeba zorganizować szkolenie korespondencyjne dla młodzieży z małych miasteczek i wsi, gdyż obecnie ma ona zbyt małe szanse na dalsze kształcenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWładysławKuszyk">Mimo że w 1964 r. ilość dzieci w przedszkolach wzrosła, o około 6–8 tys. w stosunku do 1963 r., to była niższa od zaplanowanej na ten rok. Przedszkola są przepełnione. Inwestycje przedszkolne nie są realizowane zgodnie z planem.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełHenrykJabłoński">Brak jest ostatecznych decyzji dotyczących roli i perspektyw rozwoju SN-ów; nieopracowany został bowiem program kształcenia kadr dla Wyższych Szkół Pedagogicznych i SN-ów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełMieczysławKlimaszewski">Bodźcem do kształcenia kadr dla SN-ów są stypendia doktoranckie, doktorskie i habilitacyjne. Trzeba zabezpieczyć bodźce skłaniające doktorantów do powrotu do szkolnictwa średniego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełElżbietaKraska">Trzeba zaostrzyć kontrolę techniczną w produkcji pomocy naukowych, których jakość jest niedostateczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełMartaLankamer">Trzeba tak zlokalizować technika rolnicze, aby umożliwić absolwentom SPR-ów z całego kraju dalsze kształcenie się.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełAnnaMędzkiewicz">Niepełne wykonanie planu inwestycji i remontów wynika często z braku specjalistów. Trzeba pomóc gromadzkim radom narodowym w tym zakresie lub przekazać te sprawy powiatowym radom narodowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełEugeniaKrassowska">W dyskusji szczególnie wiele miejsca poświęcono sprawie niepełnego wykorzystania środków finansowych na remonty kapitalne oraz na inwestycje. Niepokojącym zjawiskiem jest również wydatkowanie przez rady narodowe na inne cele środków przeznaczonych na stypendia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełEugeniaKrassowska">Poważnym problemem jest także kształcenie kadr dla SN-ów - powinny się tym zająć w najbliższym czasie Podkomisja Szkolnictwa Wyższego i Nauki wespół z Podkomisją Spraw Nauczycielskich.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełEugeniaKrassowska">W tej części posiedzenia udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego z Ministrem Henrykiem Golańskim, przedstawiciele Polskiej Akademii Nauk z sekretarzem naukowym posłem Henrykiem Jabłońskim, dyrektor Zespołu NIK - Tadeusz Sztejnert, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełEugeniaKrassowska">Sprawozdanie z wykonania planu i budżetu Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego za rok 1964 przedstawił poseł - Jerzy Bukowski (bezp.).</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełEugeniaKrassowska">Budżet Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego na rok 1964 wykonany został: w części dotyczącej wydatków inwestycyjnych - w 93 proc., w części dotyczącej wydatków bieżących - w 96,5 proc.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełEugeniaKrassowska">NIK upatruje przyczynę niepełnego wykonania w zachowywaniu przez Ministerstwo planu wydatków bieżących zbyt dużych rezerw inwestycyjnych niepodzielonych na poszczególne szkoły i opóźnieniami w rozdziale kredytów podległym jednostkom. Na niepełne wykorzystanie kwot przeznaczonych na wydatki osobowe w szkołach wyższych wpłynęły trudności przy obsadzaniu wakujących stanowisk.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PosełEugeniaKrassowska">Notujemy ogólnie przekroczenie wydatków na prace naukowo-badawcze, chociaż nie wykorzystano w pełni kwot przeznaczonych na kształcenie kadry naukowej.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PosełEugeniaKrassowska">W roku 1964 ilość studentów przekroczyła o 15 proc. założenia planu, w tym ilość studentów I roku - o 7 proc. Niekorzystnym zjawiskiem jest wzrost ilości studentów przypadających na 1 pracownika nauki.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PosełEugeniaKrassowska">Nastąpiło obniżenie kosztów szkolenia 1 studenta, wzrósł natomiast koszt 1 dyplomu, który (łącznie z wydatkami inwestycyjnymi) wyniósł 177 tys. zł, w roku 1964 wobec 146.660 w roku 1961 (Jest to średnia dla studentów Uniwersytetów i politechnik).</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PosełEugeniaKrassowska">Mimo zwiększania nakładów inwestycyjnych, następuje pogarszanie się sytuacji lokalowej wyższych uczelni, znajduje to częściowe wytłumaczenie w przekraczaniu limitów rekrutacyjnych, również wynikiem podniesienia sprawności ogólnej studiów jest zmniejszenie odsiewu.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PosełEugeniaKrassowska">Sprawozdanie rządu z wykonania budżetu za 1964 r. w części dotyczącej Polskiej Akademii Nauk zreferował poseł Tadeusz Toczek (ZSL):</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PosełEugeniaKrassowska">Po stronie wydatków, budżet w wysokości 646 mln zł wykonany został w 97,4 proc. Plan inwestycyjny ustalony w wysokości 90 mln zł zrealizowany został w 96,9 proc. W zasadzie wszystkie główne inwestycje przewidziane na ten rok oddane zostały do użytku.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PosełEugeniaKrassowska">Zadania w zakresie kształcenia kadr naukowych wykonane zostały prawidłowo. Na przestrzeni omawianego roku wzrosła znacznie ilość stypendiów naukowych: doktoranckich ze 113 na 163, habilitacyjnych z 64 na 108 itd.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#PosełEugeniaKrassowska">Oceniając realizację budżetu Polskiej Akademii Nauk w 1964 r., stwierdzić należy, że środki budżetowe wykorzystane zostały prawidłowo, gospodarka była oszczędna i celowa.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#PosełEugeniaKrassowska">Uwagi NIK przedstawił dyrektor Zespołu NIK - Tadeusz Sztejnert.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#PosełEugeniaKrassowska">Stwierdził on m.in., że pomyślne wyniki realizacji zadań planowych i budżetu w resortu szkolnictwa wyższego w 1964 r. osiągnięte zostały dzięki wytężonej organizacyjnej pracy Ministerstwa i wysiłkom szkół. Prowadzone równocześnie prace związane z reformą i unowocześnieniem studiów stanowiły dodatkowe zadanie, którego realizacja nie znajduje bezpośredniego wyrazu w osiągniętych wskaźnikach wykonanie zadań i budżetu, a wydatnie absorbowały uwagę Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego i Szkół.</u>
<u xml:id="u-12.16" who="#PosełEugeniaKrassowska">W roku 1964 szkoły wyższe zakończyły 9.478 tematów prac naukowo badawczych, w tym 3.439 w naukach rolniczo-leśnych. W 1964 r. przewidziano na badania naukowe 237 mln zł. Sytuacja nie była więc korzystna, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w badaniach naukowych brało udział 2.600 katedr, czyli przeciętnie miały one do dyspozycji 90 tys. zł. Odczuwany niedostatek kredytów jest w pewnej mierze łagodzony przez działalność gospodarstw pomocniczych.</u>
<u xml:id="u-12.17" who="#PosełEugeniaKrassowska">Można przypuszczać, że realizacja budżetu Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego byłaby efektywniejsza, gdyby szerzej korzystano z możliwości zaspokajania potrzeb ośrodka akademickiego jako całości, a nie tylko poszczególnych uczelni. Na przykład brygady remontowe są organizowane we wszystkich większych uczelniach i stanowią operatywne narzędzie w rękach administracji uczelni. Wydaje się, że mogłyby cne świadczyć usługi na rzecz całego ośrodka akademickiego, ale potrzebny jest większy nadzór nad ich działalnością ze strony resortu.</u>
<u xml:id="u-12.18" who="#PosełEugeniaKrassowska">Na pytania posłów: Franciszka Wasążnika (bezp.), Jana Wąsickiego (PZPR), Władysława Kuszyka (PZPR), Andrzeja Werblana (PZPR), Mariana Walczaka (PZPR) odpowiedzi udzielili: sprawozdawca poseł Jerzy Bukowski (bezp.), sekretarz naukowy PAN - Henryk Jabłoński, Minister Szkolnictwa Wyższego - Henryk Gdański i dyrektor generalny PAN - Bolesław Gastman.</u>
<u xml:id="u-12.19" who="#PosełEugeniaKrassowska">Pytania dotyczyły środków podejmowanych dla zwiększenia liczby studentów na wydziałach deficytowych, zwiększenia ilości pracowników naukowo-technicznych w placówkach szkolnictwa wyższego, budowy mieszkań dla pracowników naukowych oraz hoteli dla asystentów pochodzących z poza ośrodków akademickich. Poruszono także sprawę stażów krajowych i zagranicznych oraz współpracy placówek naukowych z instytucjami gospodarczymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełMieczysławKlimaszewski">Poruszony problem rozbudowy hoteli asystenckich jest bardzo istotny dla prawidłowego funkcjonowania ośrodków naukowo-badawczych. Wielu zdolnych asystentów mieszka w domach akademickich, co nie jest zjawiskiem normalnym.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełMieczysławKlimaszewski">Poszczególne resorty, jak również towarzystwa naukowe powinny wcześniej zgłaszać uczelniom swoje zapotrzebowania na badania naukowe w poszczególnych dziedzinach. Pozwoliłoby to na właściwe organizowanie tych prac na uczelni.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełMieczysławKlimaszewski">Wyższe szkoły powinny dysponować większą ilością etatów dla pracowników naukowo-technicznych i pomocniczych. Angażowanie pracowników nauki o wysokich kwalifikacjach w wykonanie prac pomocniczych przedłuża okres badań i jest niepotrzebną stratą wysoko opłacanego czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławJodłowski">Większą niż dotychczas wagę musimy przywiązywać do właściwego zorganizowania kształcenia młodych kadr naukowych. Niepokojącym zjawiskiem jest fakt, że środki przeznaczone na stypendia doktoranckie dla nauczycieli nie są w pełni wykorzystywane.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełStanisławJodłowski">Przewodniczący Komisji - poseł Antoni Werblan (PZPR): Istotnym problemem jest zorganizowanie właściwego systemu współpracy pomiędzy nauką a gospodarką narodową. Możliwości nasze w tym zakresie nie są w pełni wykorzystane. Nie można naturalnie mówić tu o jakimś jednolitym systemie współpracy; musi on być zróżnicowany, ale równocześnie powinien zapewniać podejmowanie przez katedry szkolnictwa wyższego i placówki Polskiej Akademii Nauk najbardziej potrzebnych badań dla rozwoju gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełStanisławJodłowski">System finansowania badań naukowych przez poszczególnym resorty jest jeszcze bardzo niedoskonały. Resort może świadczyć wysokie kwoty na wydatki rzeczowe związane z przeprowadzaniem badań naukowych na użytek resortu przez kadrę naukową, ale będącą bezpośrednio w jego gestii, a nie wolno mu np. ponosić kosztów na wydatki osobowe. Prowadzi to niejednokrotnie do nieracjonalnego wykorzystania środków. Powinniśmy zwrócić uwagę Komitetu Nauki i Techniki na konieczność przeprowadzenia doraźnych badań w tym zakresie. Opinię w tym zakresie powinna również wypowiedzieć sejmowa Komisja Oświaty i Nauki, jak również inne komisje zajmujące się pracą poszczególnych resortów.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełStanisławJodłowski">Właściwe ustalenie proporcji liczbowych między kadrą pracowników naukowo-technicznych na wyższych uczelniach a kadrą asystentów w poważnym stopniu może wpłynąć na podniesienie efektywności pracy pracowników nauki.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełStanisławJodłowski">Komisja podjęła na wniosek posła Werblana uchwałę następującej treści:</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełStanisławJodłowski">„Komisja Oświaty i Nauki po wysłuchaniu na posiedzeniu w dniu 29 października 1965 r. referatów poselskich, po zapoznaniu się z materiałami rządowymi i uwagami NIK na temat wykonania NPG i budżetu państwa za 1964 r. oraz po wysłuchaniu odpowiedzi na pytania i przeprowadzeniu dyskusji postanawia przyjąć do zatwierdzającej wiadomości sprawozdanie rządu z wykonania NPG i budżetu państwa za 1964 r. w częściach dotyczących resortu oświaty, Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego i Polskiej Akademii Nauk i przedstawić Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów wniosek o udzielenie rządowi absolutorium w powyższym zakresie”.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>