text_structure.xml
53.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Dzień dobry. Witam panie i panów posłów. Witam pana ministra wraz ze współpracownikami... Uprzejmie proszę o przeniesienie rozmów do kuluarów. Dziękuję. Witam zaproszonych gości. Dzisiejsze posiedzenie Komisji zostało zwołane w sprawie pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw, zawartego w druku nr 3589. Ten projekt uzasadnia wnioskodawca, pani poseł Elżbieta Gelert. Pani poseł, oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselElzbietaGelert">Dziękuję uprzejmie, panie przewodniczący. Myślę, że dobrze by się stało, gdybyśmy powołali podkomisję do rozpatrzenia tej ustawy. Co prawda, nie jest to nowelizacja zbyt długa, ale jednak trzeba przejrzeć każdy punkt i zastanowić się nad ustawą. Natomiast cała ustawa dotyczy zmian, które były wcześniej przedmiotem dyskusji ze środowiskiem pielęgniarskim. Na pewno będą jeszcze jakieś uwagi do tak sformułowanego projektu, ale dotyczy to kilku kwestii – między innymi, staży adaptacyjnych i zawodowych pielęgniarek, które nie są Polkami, czyli dotyczy cudzoziemców, ale również środowiska pielęgniarskiego, wykonywania zawodu... Nie wiem, panie przewodniczący, czy omawiać każdy punkt po kolei. Jak pan uważa?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł, w pełni dysponuje pani czasem, aczkolwiek, jeśli będzie pani ten czas nadwerężać, to będę apelować o skrótową formę. Proszę więc przedstawić to, co jest w pierwszym czytaniu, z czym chciałaby pani poseł zapoznać członków Komisji, stronę resortową oraz zaproszonych gości. Pełna dowolność, pani poseł. Zwyczajowo w pierwszym czytaniu są to najważniejsze punkty ustawy, bo jest to ogólne omówienie tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselElzbietaGelert">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Najważniejsze punkty w projekcie tej ustawy to przede wszystkim nauczanie zawodu, w którym mają udział zarówno pielęgniarki, jak i położne, w innych programach, nie tylko w programach kształcenia pielęgniarek i położnych. Jest to może zawiły punkt, ale chodzi tu głównie o to, że pielęgniarki i położne powinny mieć uznane wykonywanie zawodu, jeżeli nauczają nie tylko w szkołach pielęgniarskich, w programach dla pielęgniarek i położnych, ale również w innych programach kształceniowych, które są wymagane, gdzie udział pielęgniarki i położnej jest niezbędny do przekazywania tej wiedzy. Jest to jeden z tych punktów.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselElzbietaGelert">Następnie istotne jest, aby określić jednoznacznie, kiedy następuje okres niewykonywania zawodu, czyli, od którego dnia należy liczyć okres niewykonywania zawodu, w szczególności, gdy wykonywanie działalności leczniczej w ramach praktyki pielęgniarskiej jako działalności regulaminowej... Należałoby to dokładnie określić. Określa się również, czy okres przyuczenia pielęgniarki... Ponieważ pielęgniarka, która przez 5 lat w okresie sześcioletnim nie wykonuje zawodu, musi przejść przeszkolenie, jest istotne, czy okres przeszkolenia, który trwa do sześciu miesięcy, będzie wliczać się do czasu wykonywania zawodu czy nie. My proponujemy, żeby wliczało się to do czasu wykonywania zawodu, ponieważ jeżeli pielęgniarka nie podejmie pracy po okresie półrocznym – a jest to długi okres – bo dany zakład tylko przeszkala a nie decyduje się na przyjęcie pielęgniarki, wówczas nie podejmując pracy, chcąc ją podjąć za miesiąc czy dwa, znowu zostaje z tym samym problemem nieprzepracowania pięciu lat w okresie sześcioletnim. Dlatego proponujemy tutaj to rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoselElzbietaGelert">Proponuje się również rozwiązanie dla cudzoziemców – osób, które przyjeżdżają do nas – aby oprócz odbycia stażu adaptacyjnego – jak w przypadku wszystkich cudzoziemców – który trwa około 12 miesięcy, musieli przejść jeszcze staż pielęgniarski, staż przeszkoleniowy, oczywiście, jeżeli wcześniej w okresie pięcioletnim nie wykonywali zawodu. W tym przypadku istotne jest, aby na okręgowych izbach pielęgniarskich nie spoczywało ustalanie, czy ktoś zna język na tyle, że może przystąpić do wykonywania zawodu, tylko odbywało się to tak samo, jak w przypadku pozostałych zwodów. Chodzi o unormowanie i określenie tego w jeden sposób.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoselElzbietaGelert">Co jeszcze jest istotne? Izby wydają prawo wykonywania zawodu, ale nie ma również unormowanego prawa odnośnie do tego, kiedy prawo wykonywania zawodu trzeba wydać powtórnie, czyli, tak zwany duplikat, gdy ten dokument został zagubiony, i która strona ponosi tego koszty. W przypadku wydawania prawa wykonywania zawodu, będzie to spoczywać na budżecie państwa. Mówi się również o tym, że członek Krajowej Rady nie może pełnić tej funkcji dłużej niż dwie kadencje. Obecnie nie jest to dokładnie określone, a tu się to dookreśla.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoselElzbietaGelert">Poza tym, że dokonuje się zmiany w ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej, wprowadza się także zmianę w ustawie o systemie oświaty. Jednak, zanim przejdę do tego, chciałabym jeszcze powiedzieć, że proponujemy także zmienić zapis, który bardzo rygorystycznie ogranicza możliwość szkolenia się pielęgniarek. Chodzi o specjalizacje. Było tak, że jeżeli koszty były niższe niż zakładane wcześniej przez Ministerstwo Zdrowia, te środki zostawały nieskonsumowane – tak było skonstruowane prawo. Chcemy to nieco uelastycznić, aby wszystkie pieniądze, które zostały w budżecie Ministra Zdrowia zabukowane na dany rok, można było wykorzystać.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoselElzbietaGelert">Oprócz tego, odnośnie do szkolenia pielęgniarek, proponujemy, żeby był czytelny zapis, jeżeli chodzi o przystępowanie do egzaminu państwowego i o dni wolne, które z tym się wiążą, ponieważ każdy to inaczej odczytywał w zakładzie pracy lub były inne polityki w tych zakładach. W tej chwili mówi się wyraźnie, że jest to 6 dni roboczych niezależnie od trwania kształcenia podyplomowego.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PoselElzbietaGelert">Uchyla się też – myślę, że to też jest istotne... Do tej pory pielęgniarka, aby założyć swoją działalność gospodarczą musiała... To jest zmiana dokonywana w ustawie o samorządzie. W ustawie o samorządzie jest zapis, który mówi, że pielęgniarka powinna pracować minimum 2 lata, ażeby mogła założyć własną działalność gospodarczą. W tej chwili ten zapis się wykreśla. Uważa się, jak w przypadku wszystkich zawodów, że jeżeli ktoś otrzymuje dyplom, to znaczy, że to jest poświadczenie jego wiedzy i umiejętności, i czy podejmuje pracę samodzielnie i zakłada własną działalność, czy pracuje u kogoś lub w formie etatu, to nie powinno się to różnić od innych zawodów. Tego ta zmiana dotyczy.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PoselElzbietaGelert">I jeszcze jest tu zmiana – jak wspominałam – która mówi o systemie oświatowym. Ponieważ wiąże się z ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej, to wiąże się również z ustawą o systemie oświaty. Dotyczy głównie wyposażenia gabinetów szkolnych – w jaki sposób gabinety szkolne powinny być wyposażone, aby pielęgniarka, która wchodzi do takiego gabinetu, miała zapewnione pewne minimum. Może to są banały, ale, niestety, to też jest istotne i jest potrzeba, żeby to było jasno określone – umywalka, kozetka, stolik zabiegowy, szafka, biurko. Niby to wiadomo, ale nie zawsze gabinety szkolne... To znaczy, wiadomo, że to powinno być, natomiast nigdy nie było wiadomo, po której stronie są koszty, czyli, kto powinien to wykonać, kto powinien dostosować. W tej chwili jest wyraźnie powiedziane, że pielęgniarka otrzymuje gabinet z takim wyposażeniem i tak przygotowany, w związku z tym, leży to po stronie samorządu. Zresztą, tego dotyczą chyba największe koszty związane z nowelizacją tej ustawy, że po stronie samorządu będzie leżeć dostosowanie. Wiadomo, że nie można tego zrobić z dnia na dzień, w związku z czym proponuje się, żeby ten zapis zaczął obowiązywać w 12 miesięcy od wejścia w życie pozostałych przepisów. Myślę, że będzie to wyraźnie i jednoznacznie powiedziane. Jak już zaczniemy procedować bardziej szczegółowo, to wtedy na pewno będziemy dyskutować nad każdym punktem, będziemy je omawiać, i może będą jeszcze jakieś propozycje ze strony zarówno państwa posłów, jak i środowisk, które opiniowały tę ustawę.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PoselElzbietaGelert">Jest też pozytywna opinia, jeżeli chodzi o Unię Europejską, że ten projekt nie dotyczy Unii Europejskiej. Jest także opinia Ministerstwa Zdrowia, która mówi, że projekt ustawy jest do przyjęcia poza dwiema poprawkami, ale nie tak bardzo istotnymi, że nie da się ich poprawić. Otrzymałam również opinię z Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych. Panie również wprowadzają kilka drobnych poprawek, nad którymi – jak myślę – w toku pracy będzie można dyskutować.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PoselElzbietaGelert">Cała ustawa właściwie nie niesie zbyt dużych skutków, bo jedyne skutki, jakie są – jak mówiłam – leżą po stronie samorządów, ale również budżetu, ponieważ do tej pory nie było powiedziane, kto wydaje opinię i za czyje pieniądze jest wydawana opinia w przypadku, kiedy pielęgniarka nie może wykonywać zawodu i kto wydaje duplikaty. To wszytko są koszty. Do tej chwili było to po stronie izby pielęgniarskiej, a tu, ponieważ tych spraw jest niewiele – w ciągu trzech lat uzbierało się ich zaledwie kilkanaście – proponuje się i uważa, że nie jest to dla budżetu tak duży wydatek, żeby nie można było tego zapisać po stronie budżetu. Tyle bym miała informacji na początek.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł, bardzo dziękuję za szczegółowe przedstawienie projektu. Powiem, że jestem pod wrażeniem liczby zmian, które pani zawarła w dziewięciu artykułach ustawy. Są to bardzo szczegółowe rozwiązania dotyczące różnych kwestii. Moją jedyną wątpliwość budzi szczegółowość wyposażenia gabinetu i umiejscawianie tego w dokumencie rangi ustawy. Zastawiam się, czy rozporządzenia wydawane przez Ministra Zdrowia do poszczególnych projektów ustaw, które są łatwiej zmieniane niż projekty ustaw, mogą zawierać tego typu zapisy. To do rozważenia, zwłaszcza że jedna z pań poseł zwróciła mi uwagę na to, że nie ma tam jeszcze fundamentalnego wyposażenia w postaci krzesła albo dwóch. A możemy to mnożyć. Boję się więc, że za chwilę, na posiedzeniu podkomisji, zostaną jeszcze dołożone pozostałe elementy wyposażenia. Zatem, ze swojej strony rozważyłbym, czy nie dać delegacji do rozporządzenia odnośnie do stosownego wyposażenia obowiązkowego dla organu prowadzącego – bo rozumiemy, że chodzi koszty – żeby taką dyspozycję mógł wydawać Minister Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę panie i panów posłów o zabieranie głosu. Pani poseł Gelert, a za chwilę pani poseł Hrynkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselElzbietaGelert">Chciałabym tylko uzupełnić. Owszem, można byłoby dopisać jeszcze krzesło i inne rzeczy, ale tu bardziej chodziło o to, co jest niezbędne od strony medycznej. Krzesło nie jest wyposażeniem medycznym, aczkolwiek niezbędnym, żeby ktoś usiadł itd. Natomiast, tu głównie... Myślę, że ministerstwo wypowie się, czy taki szczegółowy zapis... Aczkolwiek nie jest on taki szczegółowy – jak powiedziałam – bo mówi o tym, jak pod względem medycznym powinien być wyposażony gabinet.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł, ja absolutnie z panią poseł się zgadzam, aczkolwiek nie chciałbym wchodzić w polemikę, czy podłogi i wyposażenie z materiałów zmywalnych, jest wyposażeniem medycznym, podobnie umywalka z baterią i ciepłą wodą. Chodzi mi tylko o to, żebyśmy w pracach legislacyjnych nie przesuwali pewnych rzeczy, które wkrótce mogą ulec zmianie, są dość plastyczne i mogą później stanowić poważne ograniczenie, bo okaże się, że aby zmienić wyposażenie o dwa krzesła będziemy musieli nowelizować ustawę. Tego chciałbym uniknąć. Bardzo proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, w końcu kadencji dostajemy kolejną ustawę, która zawiera wiele bardzo szczegółowych przepisów, a nie otrzymaliśmy jeszcze z ministerstwa tego, co omawialiśmy dwa lata temu – programów szkoleń. Prawda, pani dyrektor? Rozmowa na ten temat jakoś ucichła, a teraz okazuje się, że owszem, były pieniądze, ale nie zostały wykorzystane. Nie ma programów, a my teraz, w ostatniej chwili – bo przecież mamy przed sobą jeszcze 3 czy 4 posiedzenia Sejmu – będziemy błyskawicznie, projektem poselskim, zmieniać ustawę, która i tak już jest obszerna, wymaga w całości zmiany i zawiera przepisy, które w sposób istotny odrywają pielęgniarki od ich głównych czynności.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Staż adaptacyjny – ile będzie kosztować? Płatny, czy bezpłatny? Jak się orientuję, ostatnio staże są bezpłatne, czyli mamy do czynienia z niewolnictwem, pozyskiwaniem pracy. Specjalizacja – czym różni się opieka pielęgniarska, która w szpitalach coraz częściej zanika, na oddziałach, na przykład, wewnętrznym i neurologicznym? W czym ta specjalizacja ma się wyrażać, proszę państwa? Naprawdę, ograniczmy się tutaj do szkolenia. Koniecznie potrzebne są specjalne rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">W bardzo wielu zawodach pod koniec studiów można dobrowolnie odbyć studium pedagogiczne, które daje uprawnienia nauczycielskie, i można to tak rozwiązać, bez wprowadzania różnych zmian. Jestem generalnie przeciwna dokonywaniu zmian w ustawach w ostatniej chwili, na podstawie przedłożeń poselskich, bez oceny, bez opinii ministra.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Przychodzi pan minister na posiedzenie innej podkomisji, w której pracuję, referuje swoje stanowisko wobec ustawy z druku nr 3001 – był pan minister obecny także tutaj – po czym mijają dwa tygodnie i pojawia się nowy tekst ustawy przedłożony przez ministerstwo, a ustawa jest poselska. Czy znowu będziemy w ten sposób procedować nad ustawą?</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Proszę państwa, to jest zjawisko, które jest znakomicie opisane w literaturze socjologicznej. Autorem tych przedłożeń, jeszcze z lat 80., jest prof. Krzysztof Kiciński, wybitny socjolog moralności z Uniwersytetu Warszawskiego. Nazywa się to korupcją legalną. Korupcja legalna polega na tym, że w ustawach zawieramy różne rozwiązania, które wręcz zachęcają do zachowań korupcyjnych. Jestem przeciwna, panie przewodniczący, przyjmowaniu w ostatniej chwili ogromnych zmian. Gdyby to była zmiana polegająca na tym, czy mają być dwa krzesła w gabinecie, czy jedno krzesło, to proszę bardzo. Uważam, że dwa, proszę pana przewodniczącego, dlatego że musimy przecież traktować ucznia jak człowieka. Nie będzie więc stać przed pielęgniarką. Poproszę go, żeby usiadł albo sama wstanę. Nie wyobrażam sobie innego sposobu traktowania mojego pacjenta, klienta, kogoś, kto do mnie przychodzi.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Przestańmy więc już mnożyć te byty, przestańmy pracować nad takimi ustawami, dokończmy te ustawy, które są do dokończenia, w sposób rzetelny, porządny i zorganizowany. Do tej ustawy nie ma żadnej opinii. Gdzie są opinie specjalistów, którzy by je przedłożyli? Naprawdę tak nie możemy funkcjonować, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Dzisiaj mamy 8 lipca, kończymy naszą działalność we wrześniu – z miesięczną przerwą na wakacje parlamentarne – i naprawdę nie ma czasu na to, żeby podejmować zasadnicze zmiany w różnych ustawach. Jestem za odłożeniem tej ustawy na następną kadencję. Dobrze ją przekonsultować – przesłać do samorządów i do tych podmiotów, które są zainteresowane zmianą tej ustawy – i odłożyć na wtedy, kiedy będzie czas na to, żeby dobrze się nad taką ustawą zastanowić, a nie w ostatniej chwili podtykać ustawy. Chciałabym poznać – już kończę – stanowisko pana ministra w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Dziękuję pani poseł. Pani poseł, pragnę tylko zwrócić uwagę na to, że w żadnej normie prawnej nie jest zapisane, że Wysoka Izba, czy komisje, na okres miesiąca-dwóch czy więcej przed zakończeniem kadencji mają nie dokonywać zmian. Myślę też, że sama pani profesor – jeśli patrzymy na rok akademicki – najwięcej pracy ma raczej w końcówce roku akademickiego niż na początku. I to, że zbliżają się wakacje wcale nie oznacza, że pani profesor mówi – nie, nie będę egzaminować moich studentów. Jest to wyłącznie luźna dygresja odnośnie do tego, czy pracować, czy nie. Uważam, że jeżeli taki projekt jest na agendzie, to pani profesor może wyrazić swój sprzeciw w stosunku do poszczególnych przepisów czy artykułów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Proszę również pamiętać o zasadzie dyskontynuacji, czyli że wszystkie projekty, które zostały podjęte w trakcie trwania tej kadencji, a nie zostały doprowadzone do końca procesu legislacyjnego, podlegają zakończeniu. Nie można już ich dalej... Oczywiście, można je wywołać w kolejnej kadencji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">I wreszcie ostatnia uwaga, pani poseł. Ponieważ mam dość dobrą pamięć, to proszę prześledzić, jak wyglądały końcówki poprzednich kadencji, i jakie akty i normy prawne, w jakim trybie były zgłaszane i procedowane. Wtedy możemy dalej rozmawiać o dość trudnych i mocnych słowach pani profesor – rozumiem, że to był cytat z jednego z naukowców – dotyczących korupcji legalnej. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Bardzo proszę. Pani poseł Janina Okrągły.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJaninaOkragly">Panie przewodniczący, panie ministrze, panie i panowie posłowie, mam propozycję, abyśmy jednak trzymali się tematu, a tematem jest pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, i może inne dyskusje odłożyli na później. Był wniosek dotyczący skierowania projektu do podkomisji i tam może odbyłaby dyskusja na temat poszczególnych zapisów. Wydaje mi się, że powinniśmy już ustalić, czy będzie podkomisja, czy nie, i przejść do dyskusji, a nie dyskutować na temat wszystkich innych problemów z wyjątkiem tematu, jaki mamy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł, dziękuję. Właśnie o tym mówiłem w momencie, kiedy rozpoczynaliśmy pierwsze czytanie. Są to uwagi natury ogólnej. Ustaliliśmy, że na prośbę pani poseł przegłosujemy to na tak lub nie, powołamy odpowiednią podkomisję. Dzisiaj otwieramy pierwsze czytanie, nie chciałbym więc ograniczać wypowiedzi pań i panów posłów, ale apelowałbym, żeby dotyczyły one tego projektu ustawy a nie ogólnych zasad procesu procedowania, legislacji, bo – jak mówiłem – są to uwagi natury ogólnej i możemy tu długo spierać się, jak wygląda procedowanie wszystkich projektów na początku, w środku i przy końcu kadencji. Bardzo proszę, pani Krystyna Kłosin.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaKlosin">Panie przewodniczący, ja również chciałabym poprosić o to, żebyśmy jak najprędzej przeszli do procedowania, tym bardziej, że nie zgadzam się ze stanowiskiem pani profesor – pani poseł Hrynkiewicz – że w tej chwili nie ma sensu procedować ustawy, bo kończy się kadencja. Jak najbardziej jest sens procedować, tym bardziej, że środowisko pielęgniarek bardzo potrzebuje tej ustawy. Były długie dyskusje w środowiskach pielęgniarskich wskazujące na potrzebę nowelizacji ustawy o pielęgniarkach i położnych, i my, wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, bardzo byśmy chcieli ten projekt procedować, żeby jeszcze w tej kadencji wyjść naprzeciw tym postulatom i zmienić niektóre przepisy obowiązującej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos? A zaproszeni goście? W takim przypadku, poprosimy pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryCieslukowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W imieniu Ministerstwa Zdrowia chciałbym powiedzieć, że jesteśmy żywotnie zainteresowani tym, żeby zmiany proponowane w poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw zostały przez Sejm uchwalone i wprowadzone w życie, zgodnie z założonymi terminami. Te rozwiązania spełniają postulaty wynikające ze wspólnych prac przedstawicieli resortu z przedstawicielami środowiska pielęgniarek reprezentowanego przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych oraz Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryCieslukowski">Jest to oczywiście część postulatów, która może być zrealizowana w aktualnych realiach organizacyjnych, prawnych i finansowych, natomiast ona rzeczywiście ma na celu uregulowanie w sposób jednoznaczny pewnych zapisów, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne, otworzenie szerszych możliwości na wejście do zawodu, funkcjonowanie w zawodzie, kształcenie, a także możliwości podejmowania działalności na własny rachunek.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaCezaryCieslukowski">Wszystkie te rozwiązania są znane resortowi, były pozytywnie opiniowane i stanowisko rządu, które już jest przygotowane, i jest w tej chwili procedowane, będzie również zawierać pozytywną opinię – i taka jest rekomendacja ze strony ministra zdrowia – w stosunku do rozwiązań proponowanych w zmianie ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Bardzo proszę, pan przewodniczący Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselCzeslawHoc">Ja króciutko, ponieważ jest pan minister – i skorzystam z obecności pana ministra... Oczywiście, ta ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej jest potrzebna, ale tylko w malutkim wycinku. Natomiast, czy pan minister potwierdza albo zapewnia to, co powiedział na specjalnym posiedzeniu sejmiku zachodniopomorskiego o podwyżkach dla pielęgniarek, bo najważniejsza jest sprawa mobilizacji, motywacji itd. Czy pan to potwierdza? Kiedy, i czy, te środki są zaplanowane w budżecie czy w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia, bo dzisiaj będziemy mówić o tym, ale...</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Panie przewodniczący, wydaje mi się, że to pytanie nie dotyczy tematu dzisiejszych obrad, aczkolwiek jest ważne. Dzisiaj mamy pierwsze czytanie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw, a z tego, co pamiętam – jak mówiła pani poseł wnioskodawca – wśród wielu ważnych i szczegółowych przepisów ustawowych nie ma zapisów dotyczących podwyżek. Tak więc, panie ministrze, pana woli pozostawiam odpowiedź na to pytanie pana przewodniczącego, a za chwilę udzielam głosu pani poseł Hrynkiewicz. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryCieslukowski">Dziękuję bardzo. Odpowiadam na pytanie pana posła. Oczywiście, ministerstwo ma w planie wprowadzenie rozwiązań formalnoprawnych popartych ujęciem w budżecie Narodowego Funduszu Zdrowia środków finansowych, przeznaczonych na skierowanie dodatkowego strumienia pieniędzy na podwyżki we wszystkich grupach pielęgniarek i położnych. Temat ten jest w tej chwili przedmiotem negocjacji ze środowiskiem pielęgniarek i położnych. Określiliśmy ramy finansowe i harmonogram czasowy – w tej chwili jest on precyzowany odnośnie do każdej grupy i wielkości środków – i zakładamy, że te negocjacje, jeżeli zostaną skutecznie przeprowadzone i zakończone porozumieniem, dadzą efekt w postaci podwyżek już od 1 września 2015 r...</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Nie wiem, czy to nie jest dementi resortu, ale bardzo proszę kontynuować, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMZCezaryCieslukowski">Tak, od 1 września 2015 r. Oczywiście przedmiotem negocjacji jest zarówno skala podwyżek, jak i harmonogram obejmowania podwyżkami poszczególnych grup finansowanych poprzez różne sposoby rozliczania świadczeń. Równolegle prowadzone są negocjacje dotyczące wpisania pielęgniarek do tak zwanych koszyków gwarantowanych świadczeń leczniczych. W tym przypadku zespół również pracuje nad tym, żeby określić zarówno kwalifikacje, jak i minimalną liczbę pielęgniarek na oddziałach, na zmianach, w poszczególnych rodzajach świadczeń szpitalnych. Zatem prace są kontynuowane, a o ich rezultatach na pewno z przyjemnością poinformujemy społeczność. Mam nadzieję, że stanie się to jeszcze w lipcu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Udzielam głosu pani poseł Hrynkiewicz ze względu na moją słabość do niej, mimo że temat dyskusji coraz bardziej odbiega od dzisiaj procedowanego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Przeciwnie, panie przewodniczący, dokładnie chcę pytać o projekt tej ustawy, który tu procedujemy. Chciałabym zapytać pana ministra, ile będzie kosztować wdrożenie tej ustawy, jak te koszty są rozłożone na lata 2015, 2016 i następne, i kogo te koszty obciążą. Jak pan to ocenia?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Druga moja uwaga dotyczy zatrudnienia pielęgniarek jako samodzielnych przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie, panie ministrze – do tej pory w rozwiązaniach jest bardzo duża możliwość zatrudniania pielęgniarek, także w szpitalach, jako samodzielnych przedsiębiorców, i pielęgniarki bardzo na to narzekają, że zmuszane są do podejmowania własnej działalności gospodarczej, ponieważ to wcale nie polepsza ich sytuacji ani materialnej, ani zawodowej. Jeśli więc pan minister ma takie dane, które rzeczywiście wskazują na to, że środowisko pielęgniarek i położnych dąży do tego, żeby zatrudniać się jako samodzielni przedsiębiorcy w różnych podmiotach leczniczych czy nieleczniczych, na przykład edukacyjnych, to byłabym panu ministrowi bardzo zobowiązana za dostarczenie takich analiz czy badań, jeśli państwo w tym kierunku zmierzają, bo ja znam zupełnie inne, wręcz odmienne stanowisko pielęgniarek.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Moje następne pytanie, panie ministrze, dotyczy tego. Jeśli państwo tak popierają te zmiany, to przecież ta ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej funkcjonuje od 2011 r. Chciałabym więc pana poprosić o kompleksową ocenę funkcjonowania tej ustawy po czterech latach – to pierwsza sprawa – a także zapytać, jeśli pan tak popiera te zmiany w ustawie, jaki jest powód tego, że ministerstwo nie wystąpiło w odpowiednim czasie, w odpowiednim trybie rządowym, aby tę ustawę zmienić.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Następne moje pytanie dotyczy dość osobliwego sposobu rozwiązywania problemu braku pielęgniarek w polskim systemie ochrony zdrowia czy polskim systemie edukacyjnym. Oczywiście, my możemy, a nawet mamy obowiązek, w związku z wolnością przepływu zarówno towarów, usług, jak i zasobów ludzkich, zatrudniać pielęgniarki z krajów Unii Europejskiej, ale, jak widzę, tutaj chodzi o to, żeby dopuścić do wykonywania tego zawodu osoby z różnych krajów. Oczywiście, nie mam nic przeciw temu, żeby osoby wybierały sobie miejsce pracy i życia tam, gdzie chcą. Natomiast, chcę pana zapytać, jakie podjęliście działania, żeby we własnym kraju kształcić własne pielęgniarki i zapewnić im takie warunki pracy i wykonywania zawodu, żeby był to zawód atrakcyjny, ponieważ ze swojej istoty jest to zawód ciekawy, ważny i atrakcyjny. Jeśli więc państwo w ten sposób rozwiązują problem, że ponieważ mało tu zarabiają, nie są szanowane, nie są dobrze traktowane, to niech sobie jadą, a my weźmiemy tańsze z zagranicy, to nie jest, panie ministrze, właściwa zasada kierowania ważnymi sprawami życia społecznego i, generalnie rzecz biorąc, publicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Zanim udzielę głosu panu posłowi Rajmundowi Millerowi, chciałbym tylko oświadczyć, że cała moja sympatia do pani profesor zmalała, bo ta dyskusja naprawdę mocno odbiegła od dzisiejszego tematu – projektu ustawy. Rozumiem jednak, że jesteśmy w okresie przedwyborczym – tak, jak pani poseł powiedziała – bo do każdej, nawet bardzo merytorycznej wypowiedzi, wciska się politykę. Bardzo proszę, pan poseł Rajmund Miller.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselRajmundMiller">Panie przewodniczący, chciałbym zgłosić wniosek formalny o zakończenie dyskusji, ponieważ odbiega ona od tematu. I drugi, o powołanie podkomisji, która zajmie się konkretnymi rozwiązaniami tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Panie pośle, wniosek formalny jestem zobowiązany przegłosować, ponieważ wcześniej nie widziałem żadnych innych zgłoszeń. Pani poseł, udzieliłbym pani głosu, ale pani zgłaszała się dopiero teraz, po wniosku... Dobrze, pani poseł, zrobię wyjątek. Bardzo proszę, ale krótko.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselHalinaOlendzka">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, nie wydaje mi się, że rzeczą niewłaściwą jest dyskusja dotycząca nieco szerszego aspektu pracy pielęgniarek. Rozumiem, że państwo zawężają tę dyskusję tylko do zapisów ustawy, ale nie wiem, czy państwo wiedzą, że pielęgniarki i położne podjęły akcję informacyjno-protestacyjną pod tytułem „Ostatni dyżur”. Jest to akcja ogólnopolska.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselHalinaOlendzka">Drodzy państwo, pośród postulatów, które panie pielęgniarki prezentowały, tego rodzaju rozwiązania, jakie są zapisane w ustawie, nie są problemami wiodącymi. Myślę, że skoro już dotykamy tego problemu – abstrahuję od tego, czy na początku, czy na końcu kadencji, bo już dawno trzeba było o tym dyskutować – to rzeczą najważniejszą jest to, żeby to były problemy istotne, a nie z końca listy. A istotny problem jest tego rodzaju, że zawód pielęgniarki i położnej w Polsce zamiera. Przeciętny wiek pielęgniarki jest powyżej 45 roku życia... Pani mi podpowiada, że powyżej 48 roku. Prawie 50 lat. Młode wyjeżdżają, dlatego że nie ma warunków ani finansowych, ani godnej pracy. Nad tym się zastanawiajmy, nad tą liczbą pielęgniarek...</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł, jeśli mogę, dlatego że bardzo prosiłem, żeby było krótko... Pani poseł, pierwsza sprawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselHalinaOlendzka">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Co roku dwukrotnie możemy zgłosić jako członkowie Komisji Zdrowia propozycje do tematów pracy Komisji. Nie przypominam sobie propozycji pani poseł, czy z pani Klubu, dotyczącej sytuacji pielęgniarek i położnych, bo o takiej ogólnej sytuacji pani poseł tutaj mówi. Mamy konkretny projekt ustawy w pierwszym czytaniu, nad którym będziemy pracować...</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselHalinaOlendzka">Mam pytanie do konkretnego projektu...</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł, mam prośbę...</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselHalinaOlendzka">Do tego projektu mam pytanie...</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł, udzieliłem pani głosu, mimo że zgłosiła się pani po wniosku formalnym pana posła Millera, który za chwileczkę poddam pod głosowanie. Jest jeszcze okazja wejścia do podkomisji – bo ten projekt jest kierowany do podkomisji, a następnie wraca do Komisji – żeby zadać tego typu pytania. Jednak, z tego, czego dowiedziałem się od pana przewodniczącego Latosa, wynika, że państwa będzie reprezentować w podkomisji pani poseł Jolanta Szczypińska, która będzie jedyną reprezentacją... Oczywiście pani poseł może przyjść na posiedzenie Komisji – jeśli dobrze wiem, będzie ona zwołana jeszcze dzisiaj – i te tematy poruszyć. Nie chciałbym, żeby nasza dyskusja na temat konkretnego projektu ustawy uciekała w tematy polityczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselHalinaOlendzka">To nie jest temat polityczny, panie przewodniczący...</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Reasumując, ja również spotkałem się z paniami pielęgniarkami w sprawie tej akcji protestacyjnej. A pani poseł odświeżę pamięć odnośnie do końcówki kadencji w latach 2005-2007, na temat wrażliwości państwa w stosunku do protestu pielęgniarek i położnych.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Chciałbym przegłosować wniosek pana poseł Millera. Kto...? Pani mecenas, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Chcę państwu przeczytać art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu, który mówi, iż „Pierwsze czytanie projektu ustawy obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy”. W moim przekonaniu, taki wniosek jest nieuprawniony, bo dopóki będzie osoba chętna do zabrania głosu w sprawie ogólnych zasad i będzie mieć pytania, ale do wnioskodawcy, i odpowiedzi wnioskodawcy... Przypominam, że jest to projekt poselski. Zatem nie można ograniczyć debaty w pierwszym czytaniu dopóki są chętni do zabrania głosu – to, po pierwsze – ale pytania są do wnioskodawcy, i odpowiedzi są wnioskodawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Bardzo proszę, pan przewodniczący Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselCzeslawHoc">Z tego względu, że ma być powołana podkomisja, byliśmy wstrzemięźliwi w głosach. Ponieważ jednak wywiązała się dyskusja, która zeszła na tory polityczne, nie chciałbym, żeby odnoszono takie wrażenie, że oto koalicja rządząca przez 8 lat nie była w stanie pomóc pielęgniarkom, dlatego że pani poseł z Prawa i Sprawiedliwości nie złożyła do planu pracy takiego zapotrzebowania. To jest tak absurdalne, i tak niepoważne, że to trzeba sprostować.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselCzeslawHoc">Druga sprawa. Jeśli ktoś odnosi się do wrażliwości z lat 2005-2007 w stosunku do pielęgniarek, to przypomnę, że 22 lipca 2006 r., tak zwaną ustawą wedlowską o wzroście wynagrodzeń, pielęgniarki i wszyscy pracownicy służby zdrowia w Polsce otrzymali jedyną przełomową, historyczną, bardzo istotną podwyżkę. Na podwyżki dla wszystkich pracowników służby zdrowia poszło z budżetu państwa 4,5 mld zł. Oczywiście, podziękowano po tej podwyżce w polityczny sposób „białym miasteczkiem”, o tak zwany kroczący wzrost wynagrodzeń, i to właśnie była polityczna sprawa. A teraz odnoszenie się do tego, że przez 8 lat nic się zrobiło w kwestii poprawy bytu pielęgniarek, i sugestia, że jest to wina, między innymi, opozycji, to jest absurd i prowokacja do potęgi entej. Tak więc, tylko tyle, i aż tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł Gelert, czy chciałaby pani odpowiedzieć na pytanie pana przewodniczącego?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselElzbietaGelert">Na pytanie pana przewodniczącego nie mam co odpowiadać, bo nie dotyczy ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Poprosiłbym o następne pytanie do pani poseł wnioskodawcy. Pani poseł Hrynkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Wobec tego, moje pytanie dotyczy kosztów wprowadzenia tej ustawy, a także uzasadnienia wprowadzenia do tej ustawy fundamentalnej sprawy, jaką jest otworzenie w Polsce drogi do tego zawodu dla osób kształconych w zupełnie różnych systemach, z różnych krajów. Proszę uzasadnić, dlaczego państwo to wprowadzają nie rozwiązując... A uzasadniłam, dlaczego to pytanie zadaję, i nie ma ono charakteru politycznego, co pan przewodniczący chce mi wmówić, tylko ma charakter czysto merytoryczny, bo jako poseł polskiego parlamentu mam bronić miejsc pracy i warunków pracy polskich obywateli w Polsce. I o to mi także chodzi. Proszę więc wyjaśnić, jaki jest tego powód. Dlaczego pani to wprowadza, ile to będzie kosztować, kiedy i kto będzie za to płacić, jakie jest uzasadnienie rozdrabniania specjalizacji w zawodzie pielęgniarki? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselElzbietaGelert">Zrozumiałam pani pytanie i odpowiem tak. Już raz wspominałam, jakie będą koszty, przy omawianiu. Na koniec mówiłam, jakie niesie to za sobą koszty i jakie są źródła finansowania. Jak mówiłam, ta ustawa niesie za sobą dwojakiego rodzaju koszty. Pierwsze, dotyczą wyposażenia gabinetów, o których mówiliśmy, są po stronie samorządów terytorialnych, ponieważ najczęściej są to szkoły samorządowe. Natomiast, drugie koszty, które poniesie już budżet, związane są z wydawaniem prawa wykonywania zawodu, ograniczeniem tego prawa i prowadzeniem postępowań w przedmiocie niezdolności pielęgniarki lub położnej do wykonywania zawodu. Wspominałam też, że było kilkanaście takich postępowań, które kosztowały kilkanaście tysięcy złotych. Mniej więcej taką kwotę przewiduje się w budżecie na finansowanie ze źródeł budżetu państwa. Tyle, jeżeli chodzi o stronę finansową.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselElzbietaGelert">Natomiast, jeżeli chodzi o to, co pani mówi, dlaczego chcemy wprowadzać czy umożliwiać pielęgniarkom nie z Polski, tylko cudzoziemkom, kształcenie się u nas, przypomnę pani, że niedawno był wielki protest naszych polskich pielęgniarek, którym tak samo nie pozwalano pracować w Unii Europejskiej, ponieważ wyniki szkolenia nie dopowiadały temu, co chce Unia Europejska. Wtedy przeciwko temu bardzo protestowaliśmy, żeby polskie pielęgniarki mogły pracować w innych krajach Unii Europejskiej. Nie widzę więc problemu w tym, żeby inne pielęgniarki pracowały u nas. Myślę, że rynek jest otwarty dla wszystkich. Staż adaptacyjny jest dla wszystkich cudzoziemców – nie tylko pielęgniarek – którzy chcą być w Polsce, a potem oczywiście jest weryfikowany poziom kształcenia w każdym kraju indywidualnie. Jedyne, co do tej pory wykonywała izba pielęgniarska – co też podkreślałam – to weryfikowanie znajomości języka, i ocenianie. W tej chwili, nie izba, tylko – jak w przypadku wszystkich innych zawodów – mają tego dokonywać komisje powoływane przez państwo, do tego uprawomocnione i uprawnione. To jest odpowiedź. Myślę, że nie powinniśmy przeszkadzać, jeżeli inni chcą u nas wykonywać ten zawód, ani nie powinno się przeszkadzać naszym pielęgniarkom, które wyjeżdżają, oczywiście po spełnieniu określonych wymogów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Dziękuję bardzo. Pani poseł Hrynkiewicz, a za chwileczkę pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Bardzo dziękuję. Chyba zaszło jakieś nieporozumienie wynikłe prawdopodobnie z tego, że nie dość dokładnie to wyjaśniłam. Nie chodzi mi oczywiście o zatrudnianie pielęgniarek z Unii Europejskiej. Rozumiem, że będą przyjeżdżać do nas z Niemiec, Szwecji, Francji i skądś jeszcze. Chodzi mi o uregulowanie zatrudnienia osób spoza krajów Unii Europejskiej. O to pytałam, jakie są powody i podstawy. Oczywiście, to jest jasne – wstępując do Unii Europejskiej podpisaliśmy odpowiednie dokumenty, które zapewniają wolny przepływ – oczywiście, przy określonych zasadach, które są wymagane... Chodzi tutaj o pielęgniarki, które chcemy pozyskiwać – tak jak ta ustawa stanowi – z innych krajów niż z Unii Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">I bardzo proszę. Ponieważ nie znam pani nazwiska, proszę o przedstawienie się do protokołu. Proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselUrszulaRusecka">Urszula Rusecka. Jeszcze nie jestem członkiem Komisji Zdrowia, ale wiem, że jestem przymierzana do tej Komisji. Chciałabym zadać pytanie odnośnie do kosztów, bo widzę, że są one przerzucane na samorząd. Jeżeli państwo przerzucają koszty na samorząd – to pytanie do pani poseł wnioskodawcy – to jakaś określona kwota powinna być policzona. Nie chcę zabierać głosu odnośnie do ustawy o systemie oświaty – zauważyłam, że pani posłanka się tu wypowiada – która liczy obecnie 300 stron i jest nieprzejrzysta, ale chodzi mi o zapis w artykule, gdzie jest wyszczególnione wyposażenie.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PoselUrszulaRusecka">Zgodzę się z panem przewodniczącym, że ten zapis powinien być stąd wyrzucony, bo nie wiem, czy sanepid, który będzie w szkole odbierać taki gabinet, w ogóle go odbierze. Nie ma tu, na przykład, kaloryfera higienicznego i wielu innych rzeczy. I nie wiem, jak ta ustawa jest korelowana z innymi ustawami, a w samorządzie, niestety, mamy taką oto sytuację, że uchwalane są ustawy, które są ze sobą niespójne. I nie dość, że dla tego biednego organu prowadzącego, w przypadku średniej gminy, będzie to koszt około 0,5 mln zł na przygotowanie takich gabinetów, to jeszcze będzie niezgodność ustawowa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Dziękuję bardzo. Pani poseł Gelert.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselElzbietaGelert">Myślę, że te szczegóły można domówić i ewentualnie zgłaszać wnioski i poprawki w podkomisji. Nie ma żadnej przeszkody. Natomiast, w ustawie o oświacie samorząd ma w swoich obowiązkach dostosować... Może nie jest to zbyt trafne, że jest to tak uszczegółowione. Jak mówię, nad tym należy popracować i zastanowić się, czy faktycznie wszystko aż tak dokładnie określać. Natomiast ustawa nakłada obowiązek na samorząd dostosowania w każdej szkole. Nie było tylko powiedziane, w jaki sposób ma to dostosować, i co powinno się tam znaleźć. Myślę więc, że to jest miejsce, żeby na ten temat podyskutować. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Bardzo proszę, pani poseł Sławiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselBozenaSlawiak">Może uzupełnię tę odpowiedź. Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, do realizacji zadań statutowych szkoła powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej. W związku z tym, że szkoły obecnie wykonują ten obowiązek w zróżnicowany sposób, częstokroć zapewniając jedynie pomieszczenie, proponuje się sprecyzowanie tego obowiązku poprzez wymienienie wyposażenia. Tak więc, niektóre samorządy już to wykonały, a niektóre po prostu tego nie wykonują. I po to jest ten zapis.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania do pani poseł wnioskodawcy? Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę, pani poseł Hrynkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselJozefaHrynkiewicz">Moje pytanie kieruję do pani poseł wnioskodawcy i do Biura Legislacyjnego. Jeśli jest już zapis w jednej ustawie, to czy musimy do drugiej ustawy wprowadzać taki sam zapis?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Pani poseł, czy pani odpowie na to pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PoselElzbietaGelert">Poproszę, żeby wypowiedział się przedstawiciel Biura Legislacyjnego, bo chyba...</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Rozumiem, że to dotyczy wyposażenia tego gabinetu. Czy tak? My zmianą w art. 2 wchodzimy do ustawy o systemie oświaty. Ten przepis będzie nowym artykułem – 67b – w ustawie o systemie oświaty. Będzie uszczegółowiać to, co w tej chwili jest zasygnalizowane w art. 67 ust. 1 pkt 4. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Dziękuję bardzo, panie mecenasie. Pani poseł, czy wystarczy to wyjaśnienie ze strony Biura Legislacyjnego. Czy są jeszcze jakieś pytania? Ne widzę zgłoszeń. Chciałbym przejść do głosowania, najpierw na temat powołania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Kto z pań i panów posłów jest za powołaniem podkomisji do rozpatrzenia tego projektu ustawy? Pani mecenas nie głosuje. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Bardzo proszę sekretarza Komisji o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Za było 20 osób, nikt nie był przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Chciałbym teraz zaproponować osoby do podkomisji. Ze strony Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska proponuję panią poseł Elżbietę Gelert, która jest również wnioskodawcą. Czy pani poseł wyraża zgodę? Panią poseł Krystynę Kłosin. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PoselKrystynaKlosin">Tak. Dziękuję bardzo. Wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">I panią poseł Janinę Okrągły. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość została zgłoszona pani poseł Jolanta Szczypińska. Czy pani poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Z Klubu PSL zgłosił się pan poseł Marek Gos. Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję. A z Klubu Poselskiego Sojuszu Lewicy Demokratycznej zgłosił się pan poseł Piotr Chmielowski, który aktualnie przebywa na posiedzeniu innej Komisji, ale wyraził zgodę.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Czy panie i panowie posłowie reprezentujący pozostałe kluby czy koła chcieliby kogoś zgłosić? Nie widzę zgłoszeń. Pan przewodniczący Hoc, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselCzeslawHoc">Proponuję koncyliacyjnie, ponieważ jest trzech członków z Platformy Obywatelskiej, a jeden z Prawa i Sprawiedliwości, że powinna być jeszcze druga osoba z Prawa i Sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Taki parytet został ustalony przed posiedzeniem Komisji. Rozumiem, że potrzeba zwołania podkomisji wynika z tego, żeby sprawnie i w wąskim gronie zainteresowanych to omówić. Panie pośle, projekt pewnie wkrótce wróci na posiedzenie Komisji Zdrowia i wtedy każdy z państwa posłów – tak jak było dzisiaj – będzie mógł dowiedzieć się o szczegółach zapisów, do których doszło w podkomisji. Ja mam złe doświadczenie związane ze zbytnim rozszerzaniem składu podkomisji, bo potem okazuje się, że część osób nie przychodzi, a część osób nie uczestniczy albo uczestniczy przez krótki czas. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselCzeslawHoc">W takim razie, mam wniosek formalny. Oczywiście, ta argumentacja mnie w ogóle nie przekonuje. Proszę więc bardzo o przegłosowanie wniosku formalnego, by dołączyć jeszcze jedną osobę z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Proponuję panią Halinę Olendzką. Jeśli Wysoka Komisja to zaakceptuje, to bardzo proszę, a jeśli nie, to zobaczymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Panie pośle, jest to chyba pierwszy precedens na posiedzeniu Komisji Zdrowia, ale, zgodnie z duchem koncyliacji, przegłosujemy tę propozycję, mimo że był ustalony parytet 3, 1, 1, 1, bo w ten sposób mamy zrównoważone głosy na posiedzeniu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Kto z pań i panów posłów jest za poszerzeniem składu podkomisji o kolejnego przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Wolą Komisji rozszerzamy skład podkomisji. Rozumiem, że pan poseł Hoc zgłasza do podkomisji panią poseł Olendzką, jako przedstawiciela i panią poseł Szczypińską – dwie osoby. W takim przypadku, prosiłbym o ukonstytuowanie się podkomisji.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#PrzewodniczacyposelMaciejOrzechowski">Czy w sprawach różnych, panie i panowie posłowie...? Nie widzę zgłoszeń. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>