text_structure.xml 30.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam serdecznie państwa posłów. Witam panią minister Katarzynę Kacperczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, wraz z zespołem współpracowników. Witam przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli oraz Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec nieniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Porządek dzienny obejmuje w pkt 1 rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. (druk nr 3459) wraz z analizą NIK (druk nr 3509), w zakresie działania Komisji:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">1) część budżetowa 45 – Sprawy zagraniczne i członkostwo RP w Unii Europejskiej:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">a) dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych,</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">c) dotacje podmiotowe i celowe,</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">2) część budżetowa 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31 i 72,</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">3) dotacje podmiotowe,</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">4) państwowa osoba prawna – Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">W pkt 2 – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności NIK w 2014 r. (druk nr 3508) w zakresie działania Komisji, zaś w pkt 3 – sprawy bieżące.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">W związku ze zgłoszeniem podczas drugiego czytania poprawek do ustawy – Prawo konsularne musimy rozszerzyć porządek obrad o rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w drugim czytaniu. Proponuję, abyśmy od tego punktu rozpoczęli. Ponieważ są to poprawki z wcześniej zgłoszonymi w pierwszym czytaniu, głosujemy je bez dyskusji. Zatem nowym pkt 1 byłby punkt obejmujący rozpatrzenie poprawek do ustawy – Prawo konsularne.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Nie słyszę sprzeciwu, zatem uznaję zaproponowany porządek za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przechodzimy do realizacji porządku obrad. Rozpatrujemy poprawkę pierwszą do ustawy – Prawo konsularne (druki nr 3290 i 3549). Poprawka polega na tym, aby w art. 32 ust. 1 nadać brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">„1. Konsul legalizuje dokumenty urzędowe sporządzone lub uwierzytelnione w państwie przyjmującym bądź Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Jest to poprawka zgłoszona przez pana posła Błaszczaka w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto jest za przyjęciem poprawki? (3) Kto jest przeciw? (9) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona w związku z nieuzyskaniem wymaganej większości głosów.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">W drugiej poprawce, również zgłoszonej przez pana posła Błaszczaka w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, proponuje się skreślenie art. 134 i art. 135.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Biuro Legislacyjne ma uwagi. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Dziękuję bardzo. Przemysław Sadłoń – Biuro Legislacyjne. W odniesieniu do drugiej poprawki, która zakłada skreślenie art. 134 i 135 ustawy, Biuro chciałoby zgłosić wątpliwość odnośnie do kompletności tej poprawki. Skreśla się regulację, która dotyczy wykonywania przez konsula honorowego określonych czynności, a w art. 136 znajduje się regulacja, która zobowiązuje konsula honorowego do prowadzenia rejestru wykonywanych czynności. Ponieważ skreślamy regulację, która umożliwia konsulowi prowadzenie tych czynności, powstaje pytanie, czy utrzymanie rejestru jest zasadne.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Moja uwaga ma jedynie charakter wątpliwości. Na tym etapie nie jest dopuszczalne zmodyfikowanie poprawki i objęcie skreśleniem także art. 136. Zgłaszam tę wątpliwość, aby państwo posłowie przy rozstrzyganiu poprawki mieli świadomość jej uchybień.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Poddaję pod głosowanie drugą poprawkę. Kto jest za przyjęciem poprawki drugiej? (3) Kto jest przeciw? (9) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że poprawka została przez Komisję odrzucona w związku z nieuzyskaniem wymaganej większości głosów.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Na tym zakończyliśmy pkt 1. Przepraszam najmocniej. Pan sekretarz słusznie mi przypomina, że do przedstawienia dodatkowego sprawozdania potrzebujemy posła sprawozdawcy. Proponuję, żeby sprawozdawcą był pan przewodniczący Marek Krząkała.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy pan poseł wyraża zgodę? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy są inne zgłoszenia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisja wybrała pana przewodniczącego Marka Krząkałę na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Na tym zakończyliśmy pkt 1 dotyczący poprawek do ustawy – Prawo konsularne.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt 2, obejmującego sprawozdanie z wykonania budżetu państwa. Wszyscy państwo otrzymali sprawozdanie MSZ dotyczące realizacji budżetu państwa oraz informację NIK o wynikach kontroli wykonania budżetu państwa, a także opinię BAS.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Bardzo proszę panią minister Katarzynę Kacperczyk o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Serdecznie dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, realizacja budżetu MSZ za 2014 r. została szczegółowo przedstawiona w przesłanych państwu materiałach. Pozwolę sobie odnieść się do najważniejszych spraw, które wynikają ze specyfiki MSZ.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Wydatki MSZ w 2014 r. były realizowane przez dysponenta części budżetowej – resort spraw zagranicznych oraz dysponentów III stopnia, wśród których należy wymienić centralę ministerstwa, przychodnię lekarską służby zagranicznej, Polski Instytut Dyplomacji im. Ignacego Paderewskiego oraz 158 placówek zagranicznych. Zgodnie z ustawą budżetową na 2014 r., plan wydatków w części 45 – Sprawy zagraniczne i członkostwo RP w Unii Europejskiej wyniósł 1.683.000 tys. zł, co stanowiło 0,52% wydatków budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">W trakcie realizacji budżetu plan wydatków zwiększono z rezerwy ogólnej i z rezerw celowych o kwotę 224.000 tys. zł. Te środki były przeznaczone na sfinansowanie zadań z zakresu pomocy rozwojowej i humanitarnej, opłacenie zadośćuczynień zasądzonych wyrokami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, pomoc dla repatriantów oraz sfinansowanie zadań w dziedzinie współpracy z Polonią i Polakami za granicą. Realizacja wydatków w 2014 r. zamknęła się kwotą 1.865.000 tys. zł, co stanowi 97,8% budżetu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">W budżecie resortu spraw zagranicznych największą pozycję stanowiły wydatki związane z funkcjonowaniem placówek zagranicznych. Wyniosły one 65% wszystkich wydatków resortu spraw zagranicznych. Przypomnę, że dotyczyły one 89 ambasad, 7 stałych przedstawicielstw przy organizacjach międzynarodowych, 34 konsulatów generalnych, 24 instytutów polskich, 2 agencji konsularnych i 2 innych biur, w tym Warszawskiego Biura Handlowego w Tajpej i biura przedstawiciela RP przy Palestyńskiej Władzy Narodowej w Ramallah.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. W 2014 r. dochody budżetowe, których głównych źródłem były dochody placówek zagranicznych, wyniosły 241.000 tys. zł. Ta kwota stanowi 98% wielkości prognozowanej w ustawie budżetowej. Podstawowym źródłem dochodów były opłaty za czynności konsularne. Przyczyną różnic między prognozowanymi a zrealizowanymi dochodami są wahania wartości złotego wobec walut obcych, w których uzyskiwane są dochody budżetowe przez placówki zagraniczne. Pozostałe dochody zrealizowane w MSZ to głównie zwroty dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych w nadmiernej wysokości, a także wpływy z różnych dochodów dotyczących rozliczeń z lat ubiegłych. Wielkości te są trudne do prognozowania.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Działalność MSZ w 2014 r. obejmowała szereg obszarów. Naszym podstawowym celem było umacnianie pozycji Polski w Europie i świecie, wzmacnianie wizerunku Polski, zapewnienie korzystnego otoczenia bezpieczeństwa i optymalnych warunków dla modernizacji i rozwoju gospodarczego. Polska podejmowała wiele działań mających na celu wzmocnienie naszego zaangażowania w Europie na rzecz wspierania polityki wschodniej i umacniania pozycji RP jako wiarygodnego sojusznika w strukturach euroatlantyckich. Celem działalności promocyjno-informacyjnej było wzmacnianie wizerunku Polski jako odpowiedzialnej demokracji, a także promocja interesów gospodarczych państwa za granicą.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Podstawowym zadaniem służb konsularnych było zapewnienie optymalnej obsługi obywateli polskich przebywających za granicą oraz otoczenie opieką, troską i zadbanie o Polaków oraz osoby polskiego pochodzenia zamieszkujące poza krajem.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, nie będę odnosić się szczegółowo do wszystkich zadań merytorycznych, jakie MSZ realizowało. Wielokrotnie poszczególne kwestie były omawiane na forum Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Kierownictwo MSZ z należną uwagą traktuje oceny i wnioski formułowane przez NIK. Daliśmy temu wyraz w ubiegłym roku, realizując w zdecydowanej większości zalecenia pokontrolne sformułowane przez NIK przy okazji kontroli wykonywania budżetu w 2013 r.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o przyjęcie informacji o wykonaniu budżetu państwa w części 45 – Sprawy zagraniczne i członkostwo RP w Unii Europejskiej za rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychKatarzynaKacperczyk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Bardzo dziękuję pani minister za prezentację. Czy przedstawiciel NIK chciałby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszLubian">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w części 45 i pozytywnie opiniuje sprawozdawczość budżetową dysponenta części. Stwierdzono zgodność danych wykazanych w sprawozdaniach łącznych z danymi wykazanymi w sprawozdaniach jednostkowych. Sprawozdania ministerstwa, jako dysponenta III stopnia, były zgodne z danymi w księgach rachunkowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszLubian">Dochody zostały zrealizowane w 98% kwoty planowane. Pochodziły z tytułu opłat konsularnych. Jeśli chodzi o zaległości w realizacji dochodów, dotyczyły one 13.200 tys. zł. Zaległości pochodziły głównie z niezwróconych kwot z tytułu pomocy konsularnej oraz z rozliczeń zwrotów dotacji nieprawidłowo wykorzystanych przez beneficjentów. Ta kwota była prawie trzykrotnie wyższa niż w roku poprzednim. Wzrost wynikał ze zmiany sposobu księgowania należności.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszLubian">Zwróciliśmy uwagę na potrzebę podjęcia działań przez MSZ w celu wyegzekwowania niektórych należności, zwłaszcza przejętych po dawnym Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. Dotyczy to przypadków, kiedy podmioty, które powinny zwrócić pewne kwoty, nie mają majątku i egzekucja komornicza była nieskuteczna. Trzeba monitorować sytuację, czy stan majątkowy dłużników bądź ich następców prawnych, spadkobierców uległ zmianie, a także podjąć działania w celu oceny występowania przesłanek do umorzenia należności.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszLubian">Wydatki zostały zrealizowane w prawie 98% planu po zmianach. Mniejsze wydatkowanie dotyczyło zadań inwestycyjnych, które zrealizowano na poziomie 91% wydatków planowanych. Wynikało to z opóźnień w realizacji inwestycji bądź z rezygnacji z realizacji niektórych inwestycji budowlanych. NIK zwraca uwagę, że podobnie jak w roku poprzednim inwestycje nie były w należyty sposób przygotowane. Stąd wynikała potrzeba zmiany bądź odstąpienia od realizacji niektórych zadań inwestycyjnych, bądź zastępowania ich innymi zadaniami inwestycyjnymi.,</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszLubian">Jeśli chodzi o wyniki szczegółowego badania wydatków, nasze uwagi dotyczyły przekroczenia ustawowych terminów rozliczenia dwóch z dwudziestu jeden badanych dotacji. NIK zwróciła uwagę na stosowana praktykę zawierania umów cywilnoprawnych na wykonywanie takich samych zadań, jakie należą do etatowych obowiązków pracowników. To zjawisko miało dużo mniejszą skalę niż w 2013 r.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszLubian">Zwróciliśmy także uwagę na potrzebę pewnego usprawnienia w zakresie nadzoru nad efektywnością realizacji zadań w układzie zadaniowym. Dotyczy to przede wszystkim zadań realizowanych przez jednostki podległe ministrowi spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszLubian">Jeśli chodzi o wykorzystanie przez MSZ rezerw celowych w części 83, poz. 31 i 72, NIK nie wnosi uwag.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WicedyrektorDepartamentuAdministracjiPublicznejNajwyzszejIzbyKontroliDariuszLubian">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Bardzo dziękuję panu dyrektorowi.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy przedstawiciele Ministerstwa Finansów chcieliby zabrać głos? Rozumiem, że nie ma takiej potrzeby.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Bardzo proszę panie i panów posłów o ewentualne wypowiedzi i zadawanie pytań.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pan poseł Killion Munyama, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselKillionMunyama">Mam pytanie dotyczące budżetu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych. Chodzi o kwestię szkolnictwa polskiego za granicą. Wydatki w 2014 r. stanowiły 42,1% wydatków w roku 2013. Poproszę o krótkie uzasadnienie, dlaczego wydatki w ubiegłym roku były tak niskie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselKillionMunyama">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Więcej pytań nie widzę. Bardzo proszę panią minister o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZKatarzynaKacperczyk">Prosiłabym pana posła o sprecyzowanie pytania. Pan poseł odniósł się do budżetu PISM, który, zgodnie z moją wiedzą, nie realizuje zadań z zakresu szkolnictwa polskiego za granicą. Poproszę o doprecyzowanie, o jakie wydatki chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselKillionMunyama">Powtórzę raz jeszcze. W części dotyczącej PISM ujęte są wydatki związane ze szkolnictwem polskim za granicą. Podana jest kwota wydatków 5200 tys. zł, co stanowiło 93,5% planu po zmianach. Wydatki te stanowiły jedynie 42,1% wydatków z roku 2013. Co się zmieniło od 2013 r.?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselKillionMunyama">Nie wiem, czy tym razem wyraziłem się jasno?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Wszystko jasne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Pani minister, bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZKatarzynaKacperczyk">Musiało się wkraść pewne nieporozumienie. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych nie realizuje zadań związanych z edukacją i kształceniem Polaków za granicą. Te zadania realizuje Departament Współpracy z Polonią i Polakami za Granicą. Chętnie wyjaśnimy kwestię finansowania działań edukacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZKatarzynaKacperczyk">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, oddam głos panu dyrektorowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzPoloniaiPolakamizaGranicaMSZJacekJunoszaKisielewski">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo. W 2014 r. przeznaczyliśmy na szkolnictwo polonijne środki tego samego rzędu, co w poprzednim roku, ale nie są one wykazane w budżecie MSZ. Dokonaliśmy istotnej zmiany. Zdecydowaliśmy zmniejszyć o pewną kwotę wydatki w ramach budżetu MSZ i powiększyć o równorzędną kwotę budżet, który czerpiemy z rezerwy celowej, żeby móc sfinansować duże programy oświatowe, modułowe, dwuletnie, stabilizujące sytuację oświaty polonijnej na świecie w dużo wyższych kwotach.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzPoloniaiPolakamizaGranicaMSZJacekJunoszaKisielewski">W 2014 r. uruchomiliśmy za 4000 tys. zł dwuletni program modułowy w Wielkiej Brytanii, za 500 tys. zł – w Irlandii, a także programy na Litwie, Białorusi i Ukrainie. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie nastąpiło przesunięcie tych środków z budżetu MSZ do konkursu dotacyjnego zasilanego z rezerwy celowej budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzPoloniaiPolakamizaGranicaMSZJacekJunoszaKisielewski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję bardzo za udzielenie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Więcej pytań nie widzę. Wszystko jest jasne. Opinia NIK jest pozytywna. Proponuję, aby Komisja rekomendowała przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa. Proponuję również, aby pan poseł Killion Munyama reprezentował nasze stanowisko na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Poddaję ten wniosek pod glosowanie.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto jest za przyjęciem opinii w przytoczonym przeze mnie brzmieniu? (14) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła opinię pozytywną. To jest historyczny moment. Chyba po raz pierwszy jednogłośnie została przyjęta pozytywna opinia w sprawie wykonania budżetu przez MSZ. Serdecznie gratuluję.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przystępujemy do realizacji pkt 3 – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności NIK w 2014 r. (druk nr 3508) w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Czy pan dyrektor zechciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, postaram się krótko przedstawić sprawozdanie z działalności NIK. Przedstawia ono pełny zakres działalności Izby w 2014 r., począwszy od spraw organizacyjnych, przez działalność kontrolną, wyniki kontroli, działania antykorupcyjne, współpracę z Sejmem, podmiotami krajowymi, zagranicznymi, kończąc na prezentacji wykonania budżetu NIK, wykazie wszystkich przeprowadzonych kontroli i wykazie stanu realizacji wniosków de lege ferenda.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Przejdę do syntetycznego przedstawienia działalności kontrolnej NIK. W 2014 r. Izba przedłożyła Sejmowi 185 informacji o wynikach kontroli planowych, z czego 90 informacji dotyczyło wykonania budżetu państwa, a 95 – innych tematów kontroli w zakresie funkcjonowania państwa. NIK przeprowadziła 150 tematów kontroli doraźnych. Łącznie skontrolowaliśmy prawie 2,5 tys. podmiotów. Sformułowaliśmy prawie 5 tys. wniosków pokontrolnych, z których zrealizowano już 54%, a 31% jest w trakcie realizacji. Izba sformułowała 75 wniosków dotyczących zmiany prawa, z których w 2014 r. zrealizowano 21 wniosków. W przypadku 34 trwały prace legislacyjne. Część dotyczyła wniosków z lat poprzednich.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Korzyści finansowe z kontroli NIK wyniosły 219.000 tys. zł. NIK skierowała 106 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstw i wykroczeń oraz 102 zawiadomienia o podejrzeniu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Przejdę do omówienia realizacji zadań państwa w świetle kontroli NIK w obszarze spraw zagranicznych. Zapewne mieli już państwo okazję zapoznać się z wynikami kontroli naboru i zarządzania zasobem kadrowym służby zagranicznej. Nie będę przedstawiał szczegółowych wyników, gdyż są one państwu dobrze znane. Przypomnę, że NIK skontrolowała realizację polityki migracyjnej Polski w odniesieniu do cudzoziemców deklarujących polskie pochodzenie. Polityka państwa w tym zakresie nie jest skuteczna. Z naszych wyliczeń wynika, że gdyby repatriacja była prowadzona w dotychczasowym tempie, będzie trwała jeszcze 15-16 lat. istnieje potrzeba podjęcia działań, żeby ten proces usprawnić i przyspieszyć.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">NIK przeprowadziła również kontrolę udzielania dotacji na zadania dotyczące współpracy z Polonią i Polakami za granicą. Dotyczyło to dotacji z 2013 r. Kontrola prowadzona była na wniosek komisji sejmowej. Zbadaliśmy także prawidłowość działań dotyczących sprzedaży siedziby i najmu powierzchni biurowej pod nową siedzibę konsulatu generalnego w Kolonii.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Sprawozdanie przedstawia także działania antykorupcyjne. NIK planuje realizację kontroli wdrażania rządowego programu przeciwdziałania korupcji na lata 2014-2020. W sprawozdaniu przedstawiono również rezultaty współpracy z Sejmem i innymi podmiotami krajowymi. Przedstawiciele NIK uczestniczyli w 815 posiedzeniach komisji sejmowych, a NIK przeprowadziła 6 kontroli na zlecenie Sejmu lub jego organów.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Jeśli chodzi o współpracę międzynarodową, Izba położyła nacisk na dwa obszary – zaangażowanie w audyt zewnętrzny organizacji międzynarodowych oraz udzielanie wsparcia rozwojowego innym najwyższym organom kontroli w państwach Partnerstwa Wschodniego. Powiem kilka słów o audycie organizacji międzynarodowych. Pod koniec 2013 r. NIK rozpoczęła audyt Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych. Audyt był prowadzony w 2014 r. i w roku bieżącym. Kontrolerzy NIK rozpoczęli także audyt zewnętrzny Rady Europy. Tę funkcję NIK będzie sprawować do 2018 r. W 2014 r. NIK przeprowadziła przegląd partnerski funkcjonowania Międzynarodowej Rady Audytorów NATO.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Izba aktywnie działa w organizacjach zrzeszających najwyższe organy kontroli, przede wszystkim w Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli i w jej europejskiej grupie. NIK kontynuowała współpracę z komitetem kontaktowym prezesów najwyższych organów kontroli państw UE oraz Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. W ramach tej współpracy NIK przeprowadziła dwie kontrole równoległe. Jedna dotyczyła realizacji programu współpracy transgranicznej Polska-Czechy, druga – zamówień publicznych finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Obie te kontrole były związane z wykorzystaniem funduszy z budżetu UE.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">NIK współpracowała także z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym przy jego kontrolach w Polsce. W 2014 r. przeprowadzono 21 takich kontroli. Kontrolerzy NIK uczestniczyli bezpośrednio w kontroli ETO, dotyczącej programów zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierzęcych. Było to pierwsze takie przedsięwzięcie, że kontrolerzy z najwyższego organu kontroli bezpośrednio prowadzili kontrole razem z kontrolerami ETO, a nie w charakterze obserwatorów.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Jeśli chodzi o współpracę w ramach pomocy rozwojowej z krajami w bliskim sąsiedztwie RP, NIK współpracuje z najwyższym organem kontroli Ukrainy, Mołdawii, Gruzji. Organizujemy szkolenia dla tych organów oraz wymianę doświadczeń, aby wspomóc te kraje w dostosowaniu się do standardów międzynarodowych i unijnych. Wkrótce podobny projekt będzie realizowany dla najwyższego organu kontroli Albanii.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Kończąc, chcę poinformować o kontrolach ujętych w planie pracy na 2015 r. Już wkrótce powinniście państwo otrzymać informację dotycząca kontroli wykonywania zadań w zakresie współpracy z Polonią i Polakami za granicą. Będzie także prowadzona kontrola promocji gospodarczej Polski, pomocy społecznej dla uchodźców, audyt finansowy Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych oraz Rady Europy.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Dziękuję panu dyrektorowi. Czy są pytania ze strony państwa posłów? Nie widzę. Wszystko jest jasne.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Proponuję, aby Komisja rekomendowała przyjęcie sprawozdania z działalności NIK w 2014 r. Poddam ten wniosek pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Kto jest za przyjęciem wniosku? (14) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0).</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Panie dyrektorze, gratuluję jednogłośnie pozytywnej opinii o działalności NIK w 2014 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WicedyrektordepartamentuNIKDariuszLubian">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Przechodzimy do pkt 4. Czy w sprawach bieżących ktoś chciałby zabrać głos? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelRobertTyszkiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>